Népszava, 1929. január (57. évfolyam, 1–26. sz.)

1929-01-27 / 23. szám

1929 január 24. NÉPSZAVA Roy Endre halhatatlansága­ Haldiának tizedik fordulójára,­­- írta Révész Béla. — Ady Endréről írni, beszélni ma már annyit jelent, mint meghirdetni Ady Endre halhatat­lanságát. Sokszor invitálnak fölolvasásra, előadásra, hogy beszélnék Ady Endréről, mondjam el, milyen volt, amikor velünk élt, milyennek lát­tam, amikor verseit írta, hogyan bontakozott ki a talentuma az újságkrónikák rigmusaitól az „Új versek" harangkondulás­áig. Megilletődött Ady-hívők kérdezősködnek Adyról, az emberről, milyen volt mint barát, Ti virít, társasági férfiú, milyen volt a hangja, nevetett-e olykor, bántotta-e nagyon a beteg­sége, a­ kegyes apró kiváncsiskodások, amik­kel közelebb akarják vonni magukhoz az embe­rek, a mind magasabbra távolodó, mindjobban ormoló momentumot Kérdezősködések, élethangú fürkészések, amikkel ha fölkeresnek, mindig megrezzent az érzés: ismertem Ady Endrét, mélyen fogódzó szövetségbe kerültem vele, a kifeszült ifjúság állított bennünket egymás mellé, váltottuk a beszéd szavát, úgy, hogy mondani tudtuk, amit a másik gondolt, társam volt a szerkesztőségben, kocsma­asztal mellett, hajnali bolyongásban, haragos gondban, ünnepi tűnődésben, Érmindszent falujában, Páris Bábelében, ezer villanása a legtelibb életnek villan raj­tam, ha rágondolok, vágyódó, szilajuló, tervelő, csüggedő, a lét ezer szögletébe beleütköző ember volt ő is, mint mi vagyunk és megrezzent az­ érzés, hogy ez a földiesen belém épült halandó el­szállt a halhatatlanság szférái felé. Különös érzés tanúnak itt maradni, az élet foga területein tovább forgolódni," tovább akarni, elbukni, földobbanni, újra és újra álmodni, lecsitulni és az elröppent társ ívelését megámulni, aki­nek földi keretei még itt zúgnak, lobognak, ahol mi ülünk... Életet summázó élményem, hogy Ady Endrét ismertem és még inkább tetézett élményem, hogy Ady Endre halhatatlanságának vonulá­sát szemlélhetem. A messzire kitolt illúziók rögtön megvaló­sulnak, a megígért magyar délibáb nem foszlik el, de megör­vény­lik és új és új csodákat mutogat, ki hitte volna, nyűgös rostokolásban, ver­sengő dulakodásban, keserű letargiák ide­jén?... Megragadtuk a pillanatot, de az örök idő­járásra nem gondoltunk. Ady Endre sem... Mi a halhatatlanság? A nagy példa, Ady Endre sorsa, eligazít. Ady Endre ne érezte volna a jövendőjét? Ne tudta volna, hogy az idők számára írja versét? Hiszen éppen azok a legpregnánsabb versei, amelyekben az elhivatottságát kimondja, a mai ócsárlóknak odaveti a holnap bizo­nyosságát és a strófái megdübörögnek a jóserőtől... Éppen ez a pszichikai rejtelmesség a vizs­gálódásunk tárgya, hogy a költő meghangzás­tól a lehanyatlásig egyre munkál az elkövet­kező halhatatlanságán, de mialatt velünk hen­gergeti a porcióját, ágál, lángol és írja a verseit a jövendőkimondó verseit, ugyanekkor a szkepszis marja a hitét; tántorgás sokszor, ami iramlásnak látszik; kínzó, álm­okan sugdosó s jelen és széledő reb­be­nés csupán a messzi igér­et... Ady Endre is igy volt és ilyen volt, mennyire ilyen volt. Ady Endre két tipikus korszaka megvilá­gítja a problémát. Ady megírta már az „Új versek" és a „Vér és arany" című könyvét. Kifejlett a költészete és a magyar líra a história történésével meg­fordult. Ady körülharcolt vezére volt az új magyar literaturának, akik magasztalták, akik támad­ták, fölverték a hullámzást, amitől ájult, meg­viharzott az egész ország. Ifjú Apolló megsugárzott és kellett, hogy az olvasók a rangabizó mámoros emberfiának lás­sák Ady Endrét. Annyira egymás mellett, én tudtam, hogy az elsugárzó fény, közelebbről, fülledt árnyékkal vonja körül Ady Endrét. A diadalok e korszakában történt, hogy a progresszív magyar politika elbukott. . .Nem véletlenül, ugyanabban az időtájban, amikor Ady Endre megkezdte munkáját, rene­szánsz, mozdult.Magyarországon, is.. i­ Hatalmas mozgalmak a tömegek jogaiért harcoltak. Az alkotmányreformok kitűzték a célt, hogy civilizáltabb, emberségesebb legyen az állami berendezkedésünk. A küzdő sereglésben együtt volt a közélet, tudomány, irodalom szine-java. A szenvedélyes, tehetséges fölkerekedés, úgy tetszett, elérheti ideáljait és az elementáris ügy, az ország ügye, elbukott, Adynak érzelmi, értelmi aktualitása volt ez a politikai mozgalom, hiszen a poézisának minden újságos szava kívánta ezt a meg­újulást; körülbelül a levegőt vonta el tőle a földobbant reakció. Sorakozó, egyéb események is aláárkolták Ady Endrét. A politikai küzdelmeket­­ vezető napilap, ahol Ady Endre a kenyerét kereste, a harc után összeomlott. A szegénység nehéz próbái is próbálták Ady Endrét Soroljuk e kietlenségek mellé azt is, hogy ebben a periódusban keletkezett a nagy vál­sága Lédával, amely el nem nyugszik többé, a szakításig... 5 A legújabb diktatúra országából. — Irta Oskar Pollak. — (Belgrád. —• Saját tudósítónktól­.) A jugo­szláviai államcsíny egy újabb áldozatot állí­tott a demokrácianélküli országok sorába, amelyek immár sötét gyűrűként húzódnak Kelet- és Déleurópa körül. És amíg ezek a legutóbbi események nagy aggodalommal töl­tik el az európai munkásságot, addig a reak­ciós törekvéseket mindenütt fölbátorítják. Ma­gában Jugoszláviában az új rezsim uralma, a parlament kikapcsolása nem jelent a széles tömegek szemében valami hallatlan eseményt; a tömegeknek általában nincs az az érzésük, hogy valami rendkívüli politikai fordulat tör­tént, legföljebb azt érzik, hogy olyan politikai eseménynek a tanúi, amelyet tulajdonképen már régen vártak és amelyet kísérletnek tekin­tenek arra, hogy kivezető út legyen a zavaros helyzetből és amelynek következményei felől nem alkotnak maguknak tiszta képet. A történelmi erők. Annak a nagy drámának, amelyet a törté­nelem Jugoszláviában színpadra visz, a leg­újabb események csak egyik jelenete és ugyan­akkor maga a színtér is csak egy sarka a világtörténelmi színpadnak, mert hiszen egész Ke­leteurópában ugyanez a dráma játszódik le. A szláv, balti és balkán népeknek nemzeti forradalma ez. Öntudatra ébredésük a XIX. század utolsó negyedét az egész Keletet föl­rázó eleven élettel és átalakulással tölti be, amit a nagy világ alig méltat figyelemre, mert­ ami itt végbemegy, az telő­sen külön­bözik a nyugati országok sorsától. Ezeknek a népeknek szabadságra való törekvése, ame­lyeket a három nagy félig feudális katonai monarchia: Oroszország, Ausztria-Magyar­ország és Németország a háború előtt a bör­tönökbe szorított, olyan robbanó­anyaggá sűrűsödött, ami a világháborúban végül is magukat a hatalmakat robbantotta föl. Ez az összeomlás Keleteurópában győzelemhez se­gíti a polgári forradalmat, annak háromirányú fejlődési menetében: lehetővé teszi a nemzeti fölszabadulást és a független állammá való egyesülést; megmutatkozik az agrárforradal­makban; megbuktatja a feudális uralmat és azt demokratikus parlamenti módszerekkel helyettesíti. A három császári birodalom rom­jain mindenütt új nemzeti államok alakulnak, az agrárreform végigszántja gyümölcsöző ba­rázdáit a társadalmon, és a parasztságot, mint fölébredt és társadalmi tekintetben tevékeny osztályt, a történelem színpadára helyezi. Ugyanakkor fél Európában győzedelmes bevo­nulását tartja a demokratikus államforma. Jugoszlávia is átéli ezt a nagyszerű történelmi újjászületést. De Jugoszláviá­ban épp úgy, mint a többi új államban is, bárha különböző mértékben, a nemzeti és állami újjáalakulásból csakhamar új problémák vetődnek föl. A délszláv nép a háborúig hat különböző uralom alatt élt: Szerbiában és Montenegróban saját államának uralma alatt. Horvátországban magyar, Szla­vóniában és Dalmáciában osztrák, Boszniában egész sajátságos félig osztrák, félig magyar, végül Macedóniában török uralom alatt. Ez azonban nemcsak azt jelentette, hogy hatféle különböző törvényeknek uralma alatt állott, hanem jelentette a gazdasági fejlődésnek és a kulturális életnek a különbségeit is, amelynek alakjai a törpe parasztgazdálkodás legprimití­vebb formáitól kezdve a Macedónia-hegyvidéki és a balkáni városokban élő városi kisiparos­ságon keresztül egészen Horvátország­ fejlett mezőgazdaságáig és a laibachi vidék előrehala­dott iparűzéséig váltakoztak. Ehhez járult ezenfelül a vallás és az írás különbözősége. Mindezeknek a különböző kultúrfokozatoknak összeolvadása, amint ez nyilvánvalóan kitűnt, csak olyan folyamat lehet, amelyet csak sok.-

Next