Népszava, 1938. május (66. évfolyam, 98–122. sz.)

1938-05-01 / 98. szám

MÁJUS 1 a munkásság testvéri talál­kozója a hűvösvölgyi nagy­réten. . Minden munkás legyen ott! Í Al titkárság felkéri a rendezőgárda tagjait, valamint a párt és szak­szervezetek által kijelölt rendezőket, hogy ma reggel 128 órakor a hűvösvölgyi nagyréten a fő rendezőségnél jelentkezzenek. * Ételekről és italokról az Általános Fogyasztási Szövetkezet gondos­kodik. »maul Ihm Csodásan szép arcbőrt biztosít a világszerte ismert nagyenyedi tí®¥ács krém Már rövid idő múlva eltűnnek a 7. arc szépséghibái, a bőr csodá­latosan szép, üde, hamvas lesz. Egy próba meggyőzi önt is! Éjjeli használatra kék csomagolásban (zsíros). Nappali használatra sárga csomagolásban (szárazt. Figyeljen a védjegyre! A jó ebéd és uzsonna fénypontja m a kitűnő sütemény. Kitűnő süteményeket Peedig a jó háziasszony csak Váncza­sütőporral és Váncza - vanilincukorral készít, ha takarékosan osztja be ház­tartását. A háziasszonyok milliói csakis Váncza - sütőport vásárolnak, mert ta­pasztalatuk szerint sütőporból a Váncza a legjobb. Szívesen kü­ld díjtalanul a gyár 100 képes kincses receptkönyvet az érdeklődő háziasszonyoknak. Váncza­gyár, Budapest, 10-es poéta. IX) •1 1938 má]­us T, vasarnap népszava: ^'»iTJlP J! 1 'J*.'.KJ^TmIV**'!** ' MBB Ami a javaslatban gyanús írta: Peyer Károly A kormány törvényja­vaslatot nyújtott be „a társadalmi és gazda­sá­gi élet egyensúlyának hatályosabb biztosí­tásáról". E furcsa cím mögött azonba­n egész más húzódik meg, mint amit első pillanatra a be nem­avatott olvasó sejt, mert a javaslat felekezeti szempontokból kívánja bizonyos foglalkozási ágakban a foglalkoztathatók számát megálla­pítani. Érthetetle­n előttünk, mi késztette a kormányt e törvényjavaslat elő­terjesztésére, mert a „közhangu­latra" való hivatkozás a legkevésbé lehet indok, mert a mindenkori kor­mányok sokkal nagyobb számú, je­lentősebb társadalmi rétegek sokkal erőteljesebb követelésével szemben is a legmerevebben zárkóztak el. Az ipari munkásság hosszú éveken ke­resztül a legnagyobb nyomorban tengődött, követelte a munkanélküli­segélyt, ezért gyűlésezett, tüntetett, a kérdés elintézését azonban nem­i törvényhozási, hanem rendőri útra ter­elte a kormány, amelyből ugyan nem lett kenyér, de igen gyakran börtön és toloncház. A magyar dolgozó nép, a városok­ban és falvakban egyaránt, más rendszabályokat követel a gazdasági élet egyensúlyának szabályozására. Kevés ország van, ahol a jövedelem megoszlása oly igazságtalan, mint nálunk, ahol a dolgozók keresete a megélhetéshez sem elegendő, ahol az állam bevételeinek túlnyomó része a szegény lakosságot terhelő fogyasztási­ és kereseti adókból ke­rül ki, ahol egy nagy bürokratikus apparátus, a maga nagy létszámá­val, rettenetes n1­y­ugd­íj terhével ne­hezedik a társadalomra, ott igazán nem a zsidókérdés rendezése az első, hanem ezeknek az alapvető kérdé­seknek a­, elintézése a sürgős. A zsidójavaslat és a hozzáfűzött indokolás nem­­válik esszóra az országnak. Lesznek idők, amikor senki azzal közösséget nem vállal, mint ahogy nem akad senki ma, aki Haynau hóhér Pest díszpol­gárrá választásával közösséget vállalna. Az indokolás egyes kitételei ön­magukban vádat emelnek a mai rendszer ellen, amidőn azt mondja: „Nem kerülheti el a figyelmet az a jelenség, hogy a nagytőkén fel­épülő modern kapitalista gazda­sági rend előnyeit a népességnek egy aránylag kisebbszámú, a nem­zeti és társadalmi együvétartozás gondolatától nem minden rétegé­ben áthatott csoportja élvezi." Ugyanezt mondottuk mi évek óta, amiért sokszor üldözés járt. A kü­lönbség csak az, hogy mi nem va­gyunk hajlandók a kapitalista gaz­dasági rendszert felekezetekre szét­osztani, mert a kapitalista rend­szerhez tartozók nem ismernek kü­lönbséget munkás és munkás kö­zött, nekik egy szempontjuk van: olcsón termelni, nagy hasznot el­érni és ennek a haszonnak a na­gyobbik részét megtartani. A nemzeti és társadalmi együvé­tartozást ne keressük ott, ahol a nemzetközi kapitalizmus átszőtte a maga befolyásával nemcsak a ma­gyar, hanem az egész nemzetközi gazdasági életet. A magyar dolgozó nép a kapita­lista kizsákmányolással, a kartell­politikával szemben követelt törvé­nyes intézkedést, de ami ebben a javaslatban van, ez annak az ellen­kezője. Ez a javaslat nem a kapita­lizmust sújtja és annak élvezőit, hanem a kisembereket sújtja, akik a kapitalizmusnak épp olyan ki­zsákmányoltjai, ann­ak ellenére, hogy vasalt nadrágban járnak, mint a munkás a műhelyben és a gyárban. A vezérigazgatók, az igazgatósági tagok fizetéséről és munkanélküli­tan­trémek­iről a jövőben sem törté­nik intézkedés, csak aziránybban kell majd gondosod­ni, hogy a 20 és 80%-os jövedelem felekezetek sze­rint oszoljék meg és ha a vezér­igazgató és szűkebb egy-két hozzá hasonló munkakört betöltő társa egymaga már betölti a 20%-os ke­retet, akkor a kisemberek mehetnek tovább egy házzal és esetleg hosszú évek szolgálata után új életpályát kereshetnek maguknak. A zsidók térfoglalása Magyar­országon se indokolja a javaslatot, mert maga a hivatalos statisztika is megállapítja, hogy 1920—1930-ig a keresztények tényleges szaporo­dása +9.7%, a zsidók tényleges csökkenése —6.1%. A vándorlás a keresztényeknél 0.6%, a zsidóknál 6.6%. Ezek a számok épp az ellen­kezőjét igazolják annak, ami az in­dokolásban van. Megtaláljuk azonban ennek a tör­vénynek az indokait az indokolás következő mondatában: „A meg­csonkított országnak tehát nemcsak egy aránytalanul nagy értelmiségi osztálynak kellett a megélhetést biztosítani, hanem még gondoskod­nia kellett azokról az ezrekről is, akik a szétszakított területekről Csonka-Magyarország területére hú­zódtak vissza Hivatkozik az indokolás ugyan birtokpolitikára is, de éppen for­dítva, mert nem a birtokpolitikai intézkedések következtében föld­höz jutott rétegek gyermekei töre­kedtek a szellemi pályákra, hanem a kisbirtokos osztály gyermekei — akik kilátástalannak tartják épp a földbirtok rendezetlensége folytán a maguk jövőjét — törekedtek a vá­rosba, minthogy oda törekedett a falusi „intelligencia" gyermeke is, aki nem volt hajlandó sem az eke szarvát, sem a kalapácsot, még ke­vésbé a rőföt a kezébe venni, hanem akinek ideálja egy jól fűtött, ké­nyelmes iroda, ahol keveset, vagy semmit sem kell dolgoznia, de jól fizetnek. Az egyetemekről évente 14.000-nél több ember kerül ki az életbe és keres elhelyezkedést. Az egyetemi szellem nem a tudományszomjat kelti fel bennük, mert nagy részük előtt máris ott csillog az érvénye­sülésnek egész más lehetősége. Nem azt tanulják, hogy a tudás és a munka az alapja az egyén és a nemzetek érvényesülésének. Gyű­lölködő szellemet hirdetnek, amely nem a márciusi ifjúság gondolata és sokkal közelebb áll a Metter­nichek és kortársaik gondolko­dásához. A magyar dolgozó nép mást vár a törvényhozástól és ha ezt nem kapja meg, akkor hiába minden, mert ezzel a javaslattal még ezt a réteget sem lehet kielégíteni. A magyar nép elsősorban követeli a földbirtokkérdés rendezését. A ma­gyar nincstelen földmunkást Né­metországba viszik kaszálni, ka­pálni, aratni, mi azt követeljük, hogy a magyar nép ne idegen­ben, hanem idehaza túrja a földet, itt keresse meg kenyerét, itt nö­velje a nemzeti vagyont, de itt ta­láljon védelmet is a munkabér­uzsorával szemben! A másik kérdés: a kartellkérdés rendezése, mert az, ami ezen a téren történt, a legnagyobb szemfény­vesztés. Létesíteni kell olyan fóru­mot, amely az ipari termékek árát megállapítja, amely a kartellek drágításaival szemben védelmet nyújt. Le kell bontani az állami bürokráciát, egyszerűsíteni kell a közigazgatást, a felesleget pedig el kell helyezni azokban az új falvak­ban, amelyeket a kötött és nem kö­tött nagybirtokon kell létesíteni, ahol a mezőgazdasági lakosság mel­lett kell orvos, kell tanító, kell jegyző és sok más foglalkozású em­ber is, akik az iparosok mellett megtalálják a helyüket. Véget kell vetni a hallatlan munkabéruzsorá­nak, amely fogyasztóképtelenné teszi az ország lakosságának nagy­részét. Új adó- és örökösödési tör­vényt kell hozni, amelyben kimond­ják, hogy semmiféle vállalat, ipari 3. oldal Aki reggel és főképpen este Kalodont fogkrémet használ, az helyesen jár el,­­ mert fogai nemcsak vakító fehérek, hanem fog­kőmentesek is maradnak. tavaszi Masat 1936 alkalmából keresse fel E harisnh­ah­sz a jóminőségek szaküzletét B­udapest, VE 1., Rákóczi-út 26. Utalvány elyet a HEILIG harisnyaház öt pengőn felüli vásárlás esetén P .FI készpénzként s e­m f­o­g­a­d

Next