Népszava, 1942. december (70. évfolyam, 272–295. sz.)
1942-12-31 / 295. szám
1942 december 31, csütörtök NÉPSZAVA MŰVÉSZETI IRODALOM TUDOMÁNY A) KODÁLY ZOLTÁN: „BICINIA HUNGARICA" IV. FÜZET. A Magyar Kórus kiadásában most jelent meg Kodály Zoltán, „Bevezető a kétszólamú éneklésbe" alcímű rövid népdalfeldolgozásainak negyedik füzete. Ez a füzet három finn népdal kivételével csupa cseremisz népdalt tartalmaz. Kodály Zoltán „Juliánusz nyomában" című bevezetőjében megindokolja, hogyan kerültek ezek a darabok a Bicinia Hungarica sorozatba: „Akármilyen jól megismeri valaki népzenénket, csak a rokon népekre való kitekintés adja meg a képnek a távlatot, a mélységet" „Ami a rokonnépek dalaiból pontosan egyezik a mienkkel: misi közösség, rögtön megértjük. Ami különbözik, annak idegenszerűsége hamar eltűnik, ha foglalkozunk vele. Van olyan, hogy lehetett magyar dal is, talán volt is, csak kiveszett. De az elütőbb jellegűek is közelebb állnak hozzánk, mint bármely más zene. Mintha lelkünk legmélyére világítanánk. A magunk ismerete mélyül tőlük." Már Goethe mondott ilyesfélét, amikor hangoztatta : „Tanulj idegen nyelveket, hogy megismerd a magadét!" S valóban: az, hogy a nap — mint égitest — a németben nőnemű és a francia nyelvben hímnemű, viszont a hold éppen megfordítva a németben hímnemű és a franciában nőnemű, oly figyelmeztető jelenség, hogy érdemes fölötte gondolkozni. Aminthogy az is érdekes, hogy az angol nyelv, amelyet tudvalevően a keltán kívül a háromnemű germán nyelvcsalád is ,a kétnemű francia alakított, miért mondott le a szavak nemiségéről! Miért egynemű, miként a magyar? Kopás ez! Kopási folyamat, amely az eredetileg ugyancsak háromnemű latin nyelvnél kezdődött s a modern latin nyelvcaládt tagjainál folytatódott! (J. S.) (•) DECEMBER HÓ 31-ÉN BEZÁRJA KAPUIT AZ ORSZÁGOS KERAMIKAS KIÁLLÍTÁS. Egészen kivételes siker jelzi a gyönyörű kiállításnak immár közel kéthónapos útját s a nagyközönség érdeklődése a karácsonyi ünnepek alatt és után sem lanyhult, sőt, ha lehet, még fokozódott. Az Országos Magyar Iparművészeti Társulat — amint évek,hosszú sora óta már — ismét egy nagyjelentőségű és országos kihatású kulturális sikerét könyvelheti el eredményes munkásságának lapjain. December 31-én, Szilveszter napján délután 2 órakor ünnepélyes keretek között zárul a kiállítás. (•) A HATVANÉVES IPARMŰVÉSZETI ISKOLA ÉVKÖNYVE, Az Országos Magyar Iparművészeti Iskola mostanában ünnepelte fennállása hatvanadik évét. Szép idő, szép munka van az Iparművészeti Iskola mögött. A most megjelent évkönyv közli a jubiláris kiállítás anyagát, valamennyi az iskola tanműhelyeiből, az egyes szakosztályok munkáiból került ki. Szablya-Frischauf Ferenc igazgató mélyenszántó írást közöt a magyar iparművészeti oktatás időszerű kérdéseiről, Generál Miklós tollából tanévjelentést ad az évkönyv. Érdekes és figyelemreméltó fotográfiák ismertetik meg az olvasót az iskola utóbbi években felépült modern tanműhelyeivel, laboratóriumával és öntödéivel. A díszítő, festő, grafikai, szobrász és kerámiai tanműhelyek munkafolyamatait örökítette meg a fényképezőgép lencséje azok számára, akik részére titok, hogyan sajátítják el a művészi munka törvényeit a fiatal növendékek. Az asztalos-, kárpitos-, ötvös-és zománcozómunkákat, a textilkémiai laboratóriumokat, a rajz és aktfestés egyes mozzanatait mutatja be az évkönyv. A bútortervezés, amely egészséges, népi elemeket feldolgozó komoly értékű munkákban jut kifejezésre, a lakásberendezés munkája is szép tervek és elkészült munkák bemutatásával jut kifejezésre. Közli az évkönyv 1986-tól kezdve mostanig a tanárok és növendékek névsorát. Az évkönyv az új iparművészeti nemzedék oktatómunkájáról és a növendékek friss tehetségéről tesz tanúságot kedvező formában. a. SZÍNHÁZI ÉS FILMKÖZLEMÉNYEK JANUÁR ELEJÉN kerül a pesti közönség elé az év legnagyobb olasz filmje, a „Bengasi", amellyel Augusto Genina, az „Alcazar" rendezője ezúttal harmadszor nyerte el a Mussolini-kupát. A híres rendező új filmjében 20 vezető szrájeren kívül 200 ezint TAMGOHARMONIKA Különböző legjobb gyártmányok ZONGORA HANGSZER GRAMMOFON hangszergyár Rákóczi út 60 Árjegyzék ingyen! KÖLCSÖNZÉS difita. és JOO.OCO főnyi statisztéria részvétele- s szerepét Tasnády Fekete Mária játvwűvel készülteik a felvételek, amelyekhez ! A nagy érdeklődéssel várt Ilimet a Nemzeti 100.000 méter negatív és 80.000 méter pozitív . Apolló és a Korzó tűzi legközelebb műnyersanyagot használtak fel. A Ilim női fő- sorára. Gyerekek 1942-ben Hogy miért kívánkozunk olyan gyakran vissza hajdani, elnyűtt gyerekcipőnkbe? Nem romantikus vágyakozás ez az első élmények, az újrakezdés és a teljesebb élet után. A gond világától való menekülési vágyak szólaltatják meg bennünk a gyermekkor felelőtlen gondtalansága utáni sóhajokat. De vájjon csakugyan gondtalan 1942 gyermeke? A kérdésre nem adható egyenes válasz, sem állító, sem tagadó formában. Ha bizonyos mértékben befolyásolja is az új világháború a gyermekek életét, ma is, mint a béke éveiben, vannak gondtalan és gonddal teli gyermekek, boldogok és boldogtalanok, szerencsések és szerencsétlenek: a gyermekkor nem mindenkinek jelent békét és biztonságot. Egyre nő a száma azoknak a gyerekeknek, akik már szinte csecsemőkorukban a felnőttek fanyar életére kényszerülnek, gonddal, bajjal, szomorúsággal jönnek a világra és nem érnek rá gyermeknek lenni. Kezdjük azokon, akik még 1942-ben is gyermekek lehetnek. Német-angol óvoda Fiatal tanítónő az elnöknője annak a gyermekbirodalomnak, amelyet meglátogatunk. A birodalom apró polgárai miniatűr székeken ülnek és türelmetlenül falatoznak. Az evést egy kicsit amolyan szükséges rossznak tartják, ami miatt kénytelenek abbahagyni a játékot. Az utolsó falatokat már állva nyelik le és a kisfiúk nyomban vad ordítással jelzik, hogy kezdődik a játék. Az egyik kisfiú felmászik a bordásfalra és egy pálcával iszonyú csapkodást művel maga körül, közben pedig sivít, fütyül, s a szemét forgatja. A kisfiú, korszerűen, légvédelmet játszik. A gyerekek engedelmesen menekülnek a légvédelmi pincébe, pontosabban a zongora alá. Amíg a légvédelem lezajlik, beszélgetünk a tanítónővel. Elmondja, hogy legfőbb nevelési elve a gyermekek önállóságra való tanítása. Hogyha majd a maguk erejére szorulnak, ne érezzék magukat gyengének és tehetetlennek. A gyermekek ittszabad életet élhetnek, nem szólnak rájuk, ha valamelyiknek másképpen tetszik valami, mindegyiket meghallgatják, mindegyiknek lehetnek elvei és gondolatai. És játék közben „játszva" megtanulnak németül és angolul. A légitámadás közben szerencsésen lezajlott. A parancsnok leszáll a bordásfalról, a gyermekek közt csinálnak és a tanítónő zongorajátékának ütemére lelkesen körbeugrálnak a szobában. Csak egy szőkehajú kisfiú nem vesz részt a játékban. Ott ül a kis asztal előtt és még mindig a lekvároskenyérrel birkózik. Új fiú. Még nem ismeri a játékokat, nem tud se németül, se angolul, így hát csak ül és eszik és bámul. A füle hegyéig lekváros a képe. Az új fiú a lekvár mögül bátortalanul pislog a többiekre, nem tudja, miért nevetnek rajta. Nem tudja még, hogy a felnőtteknél ugyanígy megy a „játék", ugyanígy kinevetik a gyengéket, a meghúzódókat. Most új játék következik. Jancsi és Juliska történetét játsszák el, a gonosz boszorkával. Erre már beveszik az új fiút is. Ő lesz az erdő, ahol Jancsi és Juliska eltéved. Az új fiú feltartott tíz ujja ,jelzi az erdő fáit, ami alatt Jancsi és Juliska németül énekelve bolyong. Most a gonosz boszorka — szintén németül — csalogatni kezdi a. .testvéreket, akik gyanútlanul beleírnek a boszorka házába, aki ezután a gyermekeket a tüzes kemencéihez viszi, hogy, beleölje őket. Jancsi és-- Juliska azonban egy ügyes testcsellel a boszorkát löki a kemencébe, amire a gyermekek örömtáncot lejtenek. Legnagyobb örömmel maga a boszorkány táncol. Amikor kifáradnak az ugrándozásban s letelepednek apró székeikre, kikérdezem őket. Mik lesznek, ha megnőnek? Egy fekete kisfiú kijelenti, hogy bíró lesz, el fogja ítélnii a gonosz embereket, a jó embereket pedig megdicséri. A gonosz ember pedig az, aki megveri a kisgyermekeket, aki elveszi a gyerek labdáját, aki gorombát mond a Fräuleinnak és gonosz ember minden rongyos ember. — Én repülőkapitány leszek vagy csősz — mondja a következő. Egy ötéves a saját apja akar lenni, egy másik háziúrnak készül. Hárman bajnokok akarnak lenni és az összenyert aranyserlegekből akarnak élni. A kisleányok csaknem mindnyájan tanítónők akarnak lenni. ASZ@CB.4LP£1*S©8CRATA PÁRT 1943 január 16-án, szombaton este Vs 7 órakor a Vasmunkásotthon dísztermében (VIII. Magdolna ucca 5—7) rendez NEMÉNYI LILI énekművésznő és GARAI GYÖRGY hegedűművész közreműködésével MŰSOR: 1. Jemnitz Sándor: Beethoven jelentősége a zeneirodalomban 2. Egmont-nyitány 3. Nagy ária a „Fidélio" című operából. Énekli Neményi Lili énekművésznő 4. Hegedűverseny D-dúr. Előadja Garai György hegedűművész SZÜNET 5. III. szimfónia (Eroica) A zenekart Mikulai Gusztáv karnagy vezényli Belépőjegyek 1, 1,50 és 2 pengős árban kaphatók a pártszervezetekben, a Népszava kiadóhivatalában (VIII, Conti ucca 4) és a Kultúrpropaganda jegypénztárnál (VII, Erzsébet körút 35). Az 1,5 és 2 pengős jegyek számozott ülőhelyek. Az egyes számok alatt az ajtók zárva maradnak 7. *Witf?hert Egy pisze azt mondja, hogy ő madame 1087. Állami Kisegítő Iskola Itt gyűjtik össze a város ,,gyengébb képességű" gyerekeit. Az iskola tanulói közül egyetlenegyet sem a szülei adtak be ide: a „rendes" elemibe íratják be gyermekeiket, onnan szokták a gyengébb képességűeket átutalni a kisegítő iskolába. Különös vizsgán esnek keresztül a beutalt gyerekek. Ha a gyerek jól megfelelt a kérdésekre, nem veszik fel, ha viszont nem tud jó válaszokat adni, megfelelt a követelményeknek, beléphet az iskola, tanulói sorába. Furcsa, fordított világ van itt Először a „könnyű" kérdésekre kell a gyerekeknek felelniök: Milyen hónapban vagyunk, hány napból áll egy hét, mikor van meleg, mi hazánk fővárosa? El kell ismételniük hat szótagot, négy számot, egy csúnya s egy szép nőt ábrázoló képről meg kell mondani, melyik a szép s melyik a csúnya. Azután jön a nehéz kérdés: Egy gyereket elgázolt a villamos, a gyerek meghalt a villamos alatt, kijönnek a mentők. Meg lehet menteni, a gyerek életét? Ez az úgynevezett „lehetetlenség" kérdés. A jelöltek legtöbbször ebből vizsgáznak „sikeresen". A leggyakoribb válaszuk ez: Ha nagyon sietnek a mentők, még meg lehet menteni a halottat. Az iskola kérdőíveket töltet ki a tanulók szüleivel s ezekből a kérdőívekből megértheti az ember, hogyan került ide ez a rengeteg kis szerencsétlen. Bemegyünk az első osztályba. A gyerekek papírhajtogatást gyakorolnak. Csendesen ülnek a padokban és hajtogatják a papírokat, de a munka lassan megy; amikor sikerül a két sarkot egymáshoz illeszteni, valahogy elernyed a figyelmük. A kis leányok lehajtják a padra a fejüket és ábrándoznak. A legjobb tanuló egy csepp cigányfiú. Tizenketten vannak testvérek, délelőtt a kisegítőiskolában tanul, délután pedig egy hentasnét segédkezik: ebédet kap érte. Zenész az apja, de ő suszter akar lenni. — Csinálnék magamnak egy finom cipőt, tetszik tudni, olyant, amelyiknek a talpán nem volna még lyuk se. Megkéretek egy másikat, mi akar lenni? — Suszter! A harmadik: — Suszter! A negyedik: — Suszter! Az ötödik, hatodik, tizedik: — Suszter! Suszter! Suszter! Mindenki suszter akar lenni. Vágyálom: dikics, háromlábú szél, és kaptafa. A kisleányok közül is többen suszterek szeretnének lenni. Hogy miért? Csak. Gyerekek 1942-bem. Talán jobb lett volna ezt a címet adni: Nincsenek gyerekek 1942-ben. F. L. PeDalize-rekord Szilveszter éjszakáján Az újságok színházi rovatából minden esztendőben megtudjuk, hogy ki az a színész és színésznő, aki a legkapósabb a szilveszteri kabarék műsorán, ki lép fel a legtöbb helyen, vagy ahogy a kuliszszák mögött mondják, ki „pendlizik" a legtöbbet. Rengeteg helyen adnak a szilveszteri vacsorához műsort a kávéházak és vendéglők, se szeri sem száma az éjféli kabarékinak, a jó hangulatot teremtő szilveszteri külön műsoroknak. De a pendlizés rekordját az idén nem színész vagy színésznő viszi el, hanem egy remek ital: a Dreher sörgyár pompás Góliát söre. Ez a nagyszerű sör már Szilveszterre elkészült és alig lesz vendéglátó asztal, amelyre a szilveszteri hangulat emelésére oda ne kerülne a hófehéren habaó, ízes, nemes ital.