Népszava, 1942. december (70. évfolyam, 272–295. sz.)

1942-12-31 / 295. szám

b oldal Az idén 1463 öngyilkosság történt a fővárosban A Budapesti Önkéntes Mentő­eg­yesület beszámolójából kiderül, hogy a mentők ebben az évben is nagy és önfeláldozó munkát végez­tek. Az elmúlt, háromnegyed év alatt 19.065 esetben ny­újtottak első­segélyt. Ez körülbelül 1000 esettel kevesebb, mint a múlt év hasonló időszakában kifejtett tevékenysé­gük volt.­­ A mentők segítségét vették igénybe 889 szülésnél is. Ezenkívül 301 napszúrásnál, 23 megfagyásnál 11 áramütésnél, 114 vízbef­oilásnál, 1179 mérgezésnél is a mentők nyúj­tottak elsősegélyt. A mentőknek kellett közbelépniök 346 részeg em­ber rosszulléténél. Az idén valamivel több öngyilkos­sági kísérlet történt, mint tavaly. Az elmúlt kilenc hónapban 1463 ön­gyilkosság történt a fővárosban, 29-cel több, mint a múlt évben. Ezek közül 28­ végződött halállal A legtöbb öngyilkossági kísérlet, különböző mérgekkel és gázzal tör­tént, számszerint 1011. Vízbeugrás­sal 99, késsel ugyancsak 99, ön­akasztással 81, emeletről való le­ugrással 74, golyóval 61, elgázolta­tással 14 élefúnt akart meghalni. Három öngyilkosság A Délibáb ucca 20. számú házban levő munkahelyén világítógázzal megmérgezte magát Füzsi Z­sig­mondné 55 éves házvezetőnő. Hol­tan találtak rá. Harakirit követett el Soroksáron a Wekerle ucca 37. számú házban levő lakásán Poletz Lénárd 35 éves munkás. Súlyos állapotban vitték kórházba. Katonka Sándor 37 éves gyári­munkás Csepelen a HÉV egyik szerelvénye elé vetette magát. Rendes bíróság elé kerülnek a Csáktornyai vasúti merénylet gyanúsítottjai A szombathelyi hon­véd törvény­szék rögtönítélő bírósága meg­nyugtató tanúvallomások hiányá­ban a rendes bíróság elé utalta Poszovetz István 24 éves salavári földművest és felgyógyulása után Jurinetz Márton ugyancsak zala­vári földművest is,­ akiket egész sereg elsötétítés alatt elkövetett lopással, valamint a csáktornyai vasúti­­merénylettel, is vádoltak. Poszovetz, a­ szökött katona és két társa a lopásból, valamint betörés­ből származó holmikat Horvát­országba csempészték, ott adták el. Egyik ilyen útjuk alkalmával ke­rültek hosszú tűzharc után a hor­vát csendőrök kezébe, akik azután átadták őket a magyar hatóságok­nak. Harmadik társuk, Antonovics János megszökött. Az ügynek te­hát a rendes bíróság előtt lesz foly­tatása . Halálos ítélet Kecskeméten A kecskeméti törvényszék­ rög­tönítélő tanácsa Deszerta Lajos 20 éves motorszerelősegédet, aki az elsötétítés ideje alatt feltörte és ki­fosztotta egy kecskeméti ékszerész kirakatát, halálra, ítélte. A vádlott a tárgyaláson ittassággal védeke­zett. A bíróság az ítélethozatal után kegyelmi tanáccsá alakult át. Részegségében magára gyújtotta a házat Tasi Kovács János nagypeterdi gazda összeveszett a vele együttélő asszonnyal, aki elköltözött a ház­ból. Tasi erre a kocsmában leitta magát és hazamenve, felgyújtotta házát. Annyira részeg volt, hogy az égő házban eszméletlenül esett össze és félig összeégve sikerült csak kimenteni onnan. A vizsgálat megindult. ­ Kigyulladt egy portugál hajó a buenosairesi kikötőben (Buenos Aires, december 30. -­Stefani.) A buenosairesi kikötőben horgonyzó „Luso" portugál gőz­hajón robbanás következtében he­ves tűz ütött ki. NÉPSZAVA 1942 december 31. csütörtök K­Ö­N­Y­V­E­S­P­O­L­C Nehéz idők­­ Karácsony előtt sok könyvet olvas­tunk, sajnos, nagyon sokszor verejté­kezve. A bírálónak érdektelen, unalmas, nem egyszer ostoba írásműveken kellett átkínlódnia magát, hogy a­ Népszava olvasóinak hűségesen és főleg őszintén tudjon beszámolni. Ilyenformán érthető tehát, hogy a bíráló néha-néha meg­csömörlik. Ilyen esetekre ét­vágyjavító­nak eltesszük egy-egy megbízható és be­vált író könyvét, így került sor a kará­csonyi ünnepek alatt a jó öreg Dickens „Nehéz idők" című könyvére, Kis öröm­mel jelenthetjük, teljesen rendbe is jöt­tünk tőle. A kispolgári Dickens az 1850-es eszten­dők, a­­ „Manchesterizmus" Angliáját, vetíti elénk frissen, elevenen. Bár a könyv romantikus szerelmi történetet örökít meg, mégis ez a történet, a korai kapitalizmus vad talajából nőtt­ ki. Ez volt az a kor, amelyben, is mint ahogyan ezt, Cs. Szabó László igen értékes ..Be­vezető"- jében írja: „a­ munkaadók lelki­ismerete nyugodt volt, fölényesen idéz­ték Ricardot s ha nem ismerték Ricar­dot, még mindig elég buzgó protestán­sok voltak ahhoz, hogy Isten választott­jainak tartsák magukat. Mélységesen hittek a predesztinációban, vagyis abban, hogy Isten az örök üdvösségre rendelte őket és ennek a földi vagyon az első kézzelfogható jelképe. A nyomor jellem­hiba, mondták. Isten a tékozlást bünteti a népben, a könnyelmű szaporodást, a megszentségtelenített szambát, estét. És Isten az önmeg­tag­adást jutalmazza ben­nük, a vagyonukban a jó gazdát, aki vigyáz a­ bibliabeli talentumaira. Zsoltá­rozva küldték a gyerekeket a­ bányákba, áhítattal bocsátották el, a munkásokat, lelki zavar nélkül imádták Istent, és Mammont." Ezt a korszakot, küzdelmeit, munkásharcait és harcosait, festi meg soha, nem halványuló színekkel Dickens, mert „ő az a proletár mellett küzdő kis­polgár, aki politikai, hitvallásból gyűlöli a múltat és mégis ebből a múltból meríti a művészi erejét". Ezt a könyvet melegen ajánljuk a munkásolvasónak. Tanulságos olvas­mány, ízelítőt kap belőle, mi volt, az a „csodaszer", amivel az aistol munkásság a legszörnyűbb elnyomatásból politikai és gazdasági tényezővé küzdötte fel ma­gát. És Cs. Szabó László nagyszerű „Be­vezető"-jén ha elgondolkozik, láthatja, mit, jelentenek egy osztály fölemelkedé­sénél és ezen keresztül egy ország meg­mentésénél például az írók. Az olyan írók, akiknek hitük, meggyőződésük és megfelelő adag bátorságuk is van ... Sok egyéb tanulsága is van ennek a könyvnek, éppen ezért el kell azt ol­vasni. A könyvet a Franklin könyvkiadó adta ki. Milldor. A keskenyfilm technikája és művészete — ezzel a cím­mel írt vaskos könyvet Lénárd Endre az amatőr filmezésről. Különös foglala­tosság az amatőr filmek forgatása. E sorok írójának több esetben volt al­kalma arra, hogy végignézze amatőr filmezők csoportos bemutatóit, látott magyar és külföldi kisfilmeket és a nemzetközi kisfilmmozgalmon kívül állók szemével nézve az eredményeket, megállapíthatta, hogy­­ nem tud mit m­egállapítani. Ezeken a bemutatókon ugyanis egymás mellett szerepeltek mozgó családi képeslapok, naiv, kezdet­leges utazási „riportok", újszerű, mű­vészi kísérletek, a nagyfilmeket, szolgai módon utánzó „drámák", egy forrongó, kialakulóban levő művészet első fecskéi és többé-kevésbé sikeres próbálkozások talán bizonytalan, de­ mindenesetre figyelemre érdemes eredményei. Lénárd Endre könyve nem a kétéves Klárika családi gügyögéseit megörökítő filmező papának akar segítséget nyújtani, ha­nem azoknak, akik művészetet keres­nek a keskenyfilmezésben és művészetté akarják fejleszteni ezt a sport-szórako­zás-művészet-keveréket. Komoly és ala­pos technikai útbaigazításokat olvasha­tunk ebben az 550 oldalas nagy kötet­ben, az alapismeretektől a legbonyolul­tabb trükfelvételek technikájának is­mertetéséig végigvezeti az olvasót, majd tájékoztatást kíván adni a film­esztétika elemeiből is. Hasznos és érde­kes könyv. (Hafa-kiadds.) e. nála súrolja — a tudatos líraiság védő­falával veszi körül. A regény levegőjét, éppen a líraiság­nak ez az egyéni hangulata határozza meg. A történés két, tehetséges és nagyrahivatott fiatalember körül játszó­dik, akik az első világháború előtti, alatti és közvetlen utáni Budapesten, szép és érdekes nők állította akadályo­kon, amolyan érzelmi tankcsapdákon keresztül igyekszenek magasra tűzött céljuk felé. Aki azonban — tapasztalat­ból, olvasmányaiból vagy mások el­­ őő­l ­ Lágy hang kemény napokról Ha a tekintélyes újságíró és közéleti ember — Tóth László — regényt ír — „Tavaszi síp" (Révai-kiadás) — az olvasó önkéntelenül is a zsurnalisztikája bélyegét keresi a művön. Dicséretére szolgál az előttünk fekvő könyvnek, hogy azon a hírlapírói munka, szükség­szerű perhhezkötöttsége, a problémáknak inkább az időszerűség, mint az időt­állóság szempontjából való kezelése egyáltalában nem érződik. A stílus könnyed folyamatossága táján az egyet­len jel, amely elárulja, hogy a szerző tollát a napi munka megszokásának csiszolókövei élesítették. Minden egyéb arra mutat, hogy Tóth László a szép­irodalmi alkotást a maga külön „házi­szentélyének" tekinti­, ahová meghatott áhítattal lép és mondanivalóit — ahol azokat a külvilág eseményeinek roha- beszélése nyomán — ismeri az említett időszak légkörét, Tóth László regényé­ben aligha fogja azt fellelni. A kony atmoszférája egyedül és kizárólag író­jának­­ teremtménye és tulajdona. Az ő sajátos­ líraisága hurkolja valami lágy szigetelőközegbe az alakokat és eseménye­ket. Ezzel korántsem akarjuk azt állí­tani, hogy a regény figurái nem volná­nak eleven, a­ valóság illúzióját, keltő emberek. Ami velük történik, az sem tűnik fel kiagyalt csinálmány gyanánt, hanem önként következik mivoltukból. És mégis mintha álomvilágban mozog­nának, egy sose volt Budapesten, amely­nek léte csak az írónak nem is meg­szépítő, hanem gyökeresen átalakító emlékezetében­ van meg. Ez a különös távlat tagadhatatlanul költői szépséget nyújt. De mégis fel­merül a­ kérdés: helyes-e sorsdöntő idők érdes vastömbként súlyosodó napjait a vattába csomagolni? é. i. Érik a vetés Szentmihályiné Szabó Mária új regé­nye, amelyet, a­ Singer és Wolftier Iro­dalmi Intézet adott ki, az 1848—49. évbe vezeti vissza az olvasót. A lapokon tör­ténelmünk legszebb és legtragikusabb napjai elevenednek meg egy reformá­tus lelkipásztor családjának és Hód­mezővásárhely lakosainak életén és a szabadságharcban viselt dolgain keresz­tül. Néhol túl romantikus látásmód jel­lemzi a szerzőt és művét, az a látásmód, amelyet realista történészek már régen lehántottak a 48-as eseményekről. A korszak nagyjai is felvonulnak a lapo­kon egészen Kossuthig, aki mint az ese­mények mozgató lelke él a sorok között. A szabadságharc leverése utáni időket a béke és a kiegyenlítődés jegyében raj­zolja meg. Ezek­en az oldalakon már Deák veszi át Kossuth szerepét és a ki­egyezést, lelki és politikai argumentu­mokkal támasztja alá. A szerző nem nagyon rokonszenvez­het a szocializmus eszméjével, mert m­ég a szocializmus olyan előfutárát is, mint amilyen Táncsics Mihály volt, igyek­szik kicsinyíteni és oktalan izgágaság­gal vádolni. A könyv stílusán megérzik annak a romantikus „narodniki"-iroda­lomnak a hatása, amely a harmincas években élte fénykorát. P­ETŐFI (1823-1943) (Születésének százhuszadik évfordulóján) irta: TUBA KÁROLY Hol vannak méltó hangok és szavak, Amelyek lángos tüzet, gyújtanak, Hogy a­ szívekbe mélyen belevéssék Magyar Thyrteusz áldott születését?! Idők sodrában százhúsz éve ma. Hogy fölbukkant a népek csillaga, Sugárzó öröm, bűvölő csoda. Gonosz zsarnokság tüzes ostora! Mindenség küldte, mint egy meteort. — Egész világot magával sodort — Vemhes üstökös, intő égi jel, — Sötétségből a fénybe fölemel —• Színes pompáját hinti szerteszét. Vele a szférák üzentek zenét. Hogy dal, vihar, fény benne gyűljön össze És dicsősége csóvájára kösse! Gondolatok, érzések kristály mása Áradt belől­e a szennyes világra. Hogy ábránd, szépség mámorát itassák: Az­ akarat, a tett csak az Igazság! Szilaj akarat, merész, büszke tett, S az egész világ bölcs dalnoka lett! Csupa erő, szín, rímelő zene — Életét sírta s kacagta bele! . .• Dalok szárnyán a végtelenbe ért. Énekelt csókárt, szívért, álmokért. Lantján a népek vágyát zengte el. A tanya, falu, város fölfigyel, Szava dörgése fenséges vihar. Fölszabadító tisztulást akar! Megtört szívekbe új tüzet lopott És önmagára lelt az elnyomott! Megostromolta értünk a Napot És tüzvirágos lelke sarjadott! Eldalolta a legszebb honfidalt: Szabadságharcunk viharába halt! Magasztos eszmék szárnya vitte Őt S halhatatlanság magasába nőtt; időben, térben végtelent kapott: Örökké él a legdicsőbb Halott!

Next