Népszava, 1946. december (74. évfolyam, 273–296. sz.)

1946-12-01 / 273. szám

A* magyar V­­iacs­e Részletek az angol közlekedés államosításáról A jwHBffliiyi wadié splentese wer isi , a sslovák nemaet i&iaám Sentebbi telim­elésén át Szanatier, a t&máca felepítésügyi felc­­sottoárkjának elnöke beszáított a Bajffyw ktwbYMée kérdésért. A nemseti tanáca elhatározta, hoszy meghallgatja dr Gkálit, a cetsi­­eslovák településügyi bizottság eLnökét, valamint dr­­eeh-t, a szlovákiai telepitésügyek vezetőjét « exatág dönt a kérdésben, Granatier ®aökság®s®ek tartja, hogy a salovák semszeti taná«»« következetesen éa katk­enttsa aaálljon sora a magyar kisebb» eés kérdésének megoldásáért; koszon konkrét intézkedéseket s kérje M a közpodati kormányt a kormán m^oldására. Mint a ¥Uágmsó@ asáar jdtm­fietta, esoEsisatoa nesal jekmtSa táriyslások­ iaáaffelk s&sS Bbíc^mi a magyar «eskaselavák sioe£á5i«a»«vkrtó« Ssárt UkffiMStfjel k?t«*t E tonácakostoiók lefolytatására Bndaptsifcre árkastek Blas«) Vilim •főtitkár, Filaw Bemard külftgyi titkár és Vladimir GSiner ®«w«s4-STÚléal .képviselő «fvtárs­ik. • A tanácskozások esgéflH napon át tartottak a d&slátt fsiy­t&Radimk. A pártok B&egbisortjaS iseg­tesse éltte politikai szempontjai­kat és mérlegelik »sokat esekösöket, melyek alkalmasak lehetnek rá, borry kiki a inasra őrsig áhttn megtegye a jelenl­egi itas&It légkör enyhülését narritá intézkedéseket. "A felo·yatások igen megértő és ba~­rátsáet légkörben zajlanak le. A csehszlovák vtaidcs ek vasárnap ésíbm viaBsaat&jmak Prágába. &m%®i BB lakásparíi képviselő te*». e ta-szo v­­at-hrf í közös­­ vílár tósvéleménye feai&M'ebiyfilTr« v®tte fcndomásul is írSJ%rymiiíiasterek tanácsa ! OTTO a seenebe2«b-fc kérdések­fxmrmjesmT« jutott Aa amgol neseo as egyébként óvatos „Times" ítéli rendkívül bizakodóan a helyzetet. Kiemeli & lap, hogy a Szovjet­ Únió közeledése twgp mér­tékben el&SGffestte a béks kialakí­tás: dl-Zill&aeus, kixs^I sfe'ssziklusiWírt, balszárnyénak »xg^asit tartta Mjelentetta, a béke elérénéhos & tökéletessé tételéhez ítéltétien el ttaníaesta, bvary Nagy-Britannia külön po­litikai alapot találjon Francia­­orestaifffal m a Szovjet-VBléga. Amerikában a bányászsztrájk miatt percről percre súlyosabb lesz a helyzet: a fűtés nehreap váli­k és a világ­ítási korlátozások k­kp-1 mórrá teszik a hangulatot. Köz­ben Lewis magántárgyalásokat folytatott a bányatulajdonosokkal. Most ezek a tárgyalások megsza­kadtak, amíg a Lewis ellen indított­­ bírósági eljárás be nem fejeződik. A péntek délutáni tárgyaláson az amerikai szénbányahivatal vezetője tanúvallomásában kijelentette, hogy a bányászok szakszervezete közvet­lenül sohasem kérte a kollektív szerződés módosítását és visszauta­­­sította a bányatulajdonosokkal való­­ tárgyalást. A bíróság a tárgyalást­ hétfő délelőttre napolta­­. A munkaügyi minisztériuma f­őként kim­utattta, hogy az amerikai Spar as elmúlt két hónap alatt"­isebb, mint 116 millió munkanapot vessített a sztrájkok következtében, ame­lyekben négymillió nsonkás vett részt .18.­­ Hírt astet a tegnap sut angol közlekedés államosítására vonat­kozó törvényjavaslatról, íme, e­sésasletes: A törvényjavaslat értelmében állami kezelésbe kerül öt nagy és ötven kisebb vasúti társaság, 17 csatornaszállítmá­nyos mai vállalat, félmillió teherkocsi és minden szállítmányozási vállalat, amely­nek kocsijai 1s mérföldnél széle­sebb körzetben működnek. Az irá­nyító testület hatáskör® kiterjed a kikötőberendezásekra, szállodákra, a psztmanti hajósásra, valamint a belföldi re t főnépforrralásara is. Töb­b mint háromnagyedmillió munkás k&calkaitaczottá válik és eloF Iffso fontos ipar teljes esenen a kormány f­enébe kerül A» «dl&si&rs&ii fttt&rá k&ttekeócai bizottaso­rsa. A vészrefoajtó szervek reWjy». i»í» alá tartosnak a csallodáso­k. A közlekedésügyi bizottság­ nagy­fokú függetlenséget élvez és köz­vetlen­ül a közlekedésügyi minisz­ter irányítása alá tartoz­ik. A köz­ponti tanácsadó bizottságban az angol ipar, mezefg­azdasági és keres­kedelem megbízottjai foglalnak helyet A kisebb vállalatokat a kormány készpénzfizetés útján kár­• vémh­ér stilus fagy«.«^ tfiUU 1 & tsianítja, náe a vitoalatok ?íüd©t.k@aé«ér» ájorastaai ré&&Yémr®k­8é k&m&t. * Ma még mm* tbehsé Maxta képet alkotni Anglia államosított közle­kedéséről, ammyi azonban bizonyos, hogy a törvény végrehajtása renge­teg munkát igényel majd — vi­szont végrehajtása esetén egyike lesz a legértékesebb államosított iparágaknak. Éppen ezért helyes, hogy a felelősség egy központi szervre és több végrehajtó testü­letre hárul. Anglia megfontoltan és bölcsen kívánja megoldani az államosítás problémáit. Az­ első lé­pései már megtörténtek. A „poglavnic' kak»&ftft«r­ira»i Aide Pavelceeet, Hovátarss&g volt Poglavnikját, amaai a belgrádi rádió jal«dti, a kormány tíikb ké­vém» tói®« ér« a«sa osolgáltatták ki Jue 022 lávjának. Minden esetben est is Ai­do Étife, hesT tisztfakadási hellte is­merettem. Vtmt, Affin­kef Paveliee cer •vájel egaagíréna­k nyitattaMOtt, hogy angol­ CBMK0ud •agttreggel szándékozik 163 vonnia! w ti Jagoslávia « beaffr&di rtafee Aast« Psven«es«i kapcso­latban­ fo­«tovmiiU sasi * Bndspee&en in j6H«to«rt »«iMSer­ vonfitkozAsA hírt, hogy jintz Pavelinek­ a SC-ae évek ele­jén, amikor Budapesten fit. ttsim poll tucai m**ek80, as egyik budapesti bel­városi áttemm&ev! Is&diS sietijlásm •fetUnérték. Biég Naw-Yosfkbao táir­gyal, de itt már béke­beli fisftt&si feltételek­keik garanciával ksS«®® havi részletre kapfeaSé a ^yíri aj PHILIPS 8ADIO. így e dkslgosófc is viiégvev^ rádiéSa®s? jatbttaal. VIII« m IV, Váci 11. SSSf. Vétel-eladás, enere te&stoM

Next