Népszava, 1946. december (74. évfolyam, 273–296. sz.)
1946-12-01 / 273. szám
A* magyar Viacse Részletek az angol közlekedés államosításáról A jwHBffliiyi wadié splentese wer isi , a sslovák nemaet i&iaám Sentebbi telimelésén át Szanatier, a t&máca felepítésügyi felcsottoárkjának elnöke beszáított a Bajffyw ktwbYMée kérdésért. A nemseti tanáca elhatározta, hoszy meghallgatja dr Gkálit, a cetsieslovák településügyi bizottság eLnökét, valamint dreeh-t, a szlovákiai telepitésügyek vezetőjét « exatág dönt a kérdésben, Granatier ®aökság®s®ek tartja, hogy a salovák semszeti taná«»« következetesen éa katkenttsa aaálljon sora a magyar kisebb» eés kérdésének megoldásáért; koszon konkrét intézkedéseket s kérje M a közpodati kormányt a kormán m^oldására. Mint a ¥Uágmsó@ asáar jdtmfietta, esoEsisatoa nesal jekmtSa táriyslások iaáaffelk s&sS Bbíc^mi a magyar «eskaselavák sioe£á5i«a»«vkrtó« Ssárt UkffiMStfjel k?t«*t E tonácakostoiók lefolytatására Bndaptsifcre árkastek Blas«) Vilim •főtitkár, Filaw Bemard külftgyi titkár és Vladimir GSiner ®«w«s4-STÚléal .képviselő «fvtársik. • A tanácskozások esgéflH napon át tartottak a d&slátt fsiyt&Radimk. A pártok B&egbisortjaS isegtesse éltte politikai szempontjaikat és mérlegelik »sokat esekösöket, melyek alkalmasak lehetnek rá, borry kiki a inasra őrsig áhttn megtegye a jelenlegi itas&It légkör enyhülését narritá intézkedéseket. "A felo·yatások igen megértő és ba~rátsáet légkörben zajlanak le. A csehszlovák vtaidcs ek vasárnap ésíbm viaBsaat&jmak Prágába. &m%®i BB lakásparíi képviselő te*». e ta-szo vat-hrf í közös vílár tósvéleménye feai&M'ebiyfilTr« v®tte fcndomásul is írSJ%rymiiíiasterek tanácsa ! OTTO a seenebe2«b-fc kérdésekfxmrmjesmT« jutott Aa amgol neseo as egyébként óvatos „Times" ítéli rendkívül bizakodóan a helyzetet. Kiemeli & lap, hogy a Szovjet Únió közeledése twgp mértékben el&SGffestte a béks kialakítás: dl-Zill&aeus, kixs^I sfe'ssziklusiWírt, balszárnyénak »xg^asit tartta Mjelentetta, a béke elérénéhos & tökéletessé tételéhez ítéltétien el ttaníaesta, bvary Nagy-Britannia külön politikai alapot találjon Franciaorestaifffal m a Szovjet-VBléga. Amerikában a bányászsztrájk miatt percről percre súlyosabb lesz a helyzet: a fűtés nehreap válik és a világítási korlátozások kkp-1 mórrá teszik a hangulatot. Közben Lewis magántárgyalásokat folytatott a bányatulajdonosokkal. Most ezek a tárgyalások megszakadtak, amíg a Lewis ellen indított bírósági eljárás be nem fejeződik. A péntek délutáni tárgyaláson az amerikai szénbányahivatal vezetője tanúvallomásában kijelentette, hogy a bányászok szakszervezete közvetlenül sohasem kérte a kollektív szerződés módosítását és visszautasította a bányatulajdonosokkal való tárgyalást. A bíróság a tárgyalást hétfő délelőttre napolta. A munkaügyi minisztériuma főként kimutattta, hogy az amerikai Spar as elmúlt két hónap alatt"isebb, mint 116 millió munkanapot vessített a sztrájkok következtében, amelyekben négymillió nsonkás vett részt .18. Hírt astet a tegnap sut angol közlekedés államosítására vonatkozó törvényjavaslatról, íme, esésasletes: A törvényjavaslat értelmében állami kezelésbe kerül öt nagy és ötven kisebb vasúti társaság, 17 csatornaszállítmányos mai vállalat, félmillió teherkocsi és minden szállítmányozási vállalat, amelynek kocsijai 1s mérföldnél szélesebb körzetben működnek. Az irányító testület hatáskör® kiterjed a kikötőberendezásekra, szállodákra, a psztmanti hajósásra, valamint a belföldi re t főnépforrralásara is. Több mint háromnagyedmillió munkás k&calkaitaczottá válik és eloF Iffso fontos ipar teljes esenen a kormány fenébe kerül A» «dl&si&rs&ii fttt&rá k&ttekeócai bizottasorsa. A vészrefoajtó szervek reWjy». i»í» alá tartosnak a csallodások. A közlekedésügyi bizottság nagyfokú függetlenséget élvez és közvetlenül a közlekedésügyi miniszter irányítása alá tartozik. A központi tanácsadó bizottságban az angol ipar, mezefgazdasági és kereskedelem megbízottjai foglalnak helyet A kisebb vállalatokat a kormány készpénzfizetés útján kár• vémhér stilus fagy«.«^ tfiUU 1 & tsianítja, náe a vitoalatok ?íüd©t.k@aé«ér» ájorastaai ré&&Yémr®k8é k&m&t. * Ma még mm* tbehsé Maxta képet alkotni Anglia államosított közlekedéséről, ammyi azonban bizonyos, hogy a törvény végrehajtása rengeteg munkát igényel majd — viszont végrehajtása esetén egyike lesz a legértékesebb államosított iparágaknak. Éppen ezért helyes, hogy a felelősség egy központi szervre és több végrehajtó testületre hárul. Anglia megfontoltan és bölcsen kívánja megoldani az államosítás problémáit. Az első lépései már megtörténtek. A „poglavnic' kak»&ftft«rira»i Aide Pavelceeet, Hovátarss&g volt Poglavnikját, amaai a belgrádi rádió jal«dti, a kormány tíikb kévém» tói®« ér« a«sa osolgáltatták ki Jue 022 lávjának. Minden esetben est is Aido Étife, hesT tisztfakadási hellte ismerettem. Vtmt, Affinkef Paveliee cer •vájel egaagírénak nyitattaMOtt, hogy angol CBMK0ud •agttreggel szándékozik 163 vonnia! w ti Jagoslávia « beaffr&di rtafee Aast« Psven«es«i kapcsolatban fo«tovmiiU sasi * Bndspee&en in j6H«to«rt »«iMSer vonfitkozAsA hírt, hogy jintz Pavelinek a SC-ae évek elején, amikor Budapesten fit. ttsim poll tucai m**ek80, as egyik budapesti belvárosi áttemm&ev! Is&diS sietijlásm •fetUnérték. Biég Naw-Yosfkbao táirgyal, de itt már békebeli fisftt&si feltételekkeik garanciával ksS«®® havi részletre kapfeaSé a ^yíri aj PHILIPS 8ADIO. így e dkslgosófc is viiégvev^ rádiéSa®s? jatbttaal. VIII« m IV, Váci 11. SSSf. Vétel-eladás, enere te&stoM