Népszava, 1950. június (78. évfolyam, 125-149. sz.)

1950-06-24 / 144. szám

Répszafa IV”—n— rMMiiwf fi i iWIWÍiBMd A Budapesti Pártértekezlet küldöttjei Márk János Kossuth-díjas hegesztő (Ganz Vagon) heti átlag­teljesítménye 212 százalék. A hegesztők között megszervezte a takarékossági mozgalmat. Állandó munkamódszerátadó. Jelenleg 10 szaktársának adja át tapasztalatait. Ormai Árpádné ,szövő (Hazai, Fésüsfonó), Kossuth-díjas sztaha­novista. Átlagteljesítménye 229 százalék. Üzemrészében négy­hetes munkamódszerátadó tanfolyamot tartott. Négy gépről hatgépes rendszerre tért át, csak minőségi árut termel. Farkas György esztergályos (MÁVAG), sztahanovista élmunkás. Átlagteljesítménye 214 százalék. Selejtmentes minőségi munkát végez. Jó munkaszervezésével ü­zemrészlegén­ek teljesítményét 1­4 százalékra emelte. Odaadó munkájáért a Párt felelős munkakörrel bízta m­eg. Jelenleg a VIII. kerületi kádertitkár helyettese. Márk János Ormai Árpádné Farkas György Négyszeresére emelkedett fanu­ár óta az üzemi természettudományos előadások száma A Szakszervezeti Tanács és a Ter­mészettudományi Társaság nyolc e­­ő­adásból álló természettudományi elő­adássorozatot indított. Az üzemekben különösen Révai József elvtárs leg­utóbbi beszéde után nagy érdeklődés­sel kísérik az előadásokat. A Ganz Vagongyárban legutóbb 500, a Rákosi Művekben 800, a Ganz Hajógyárban 300 dolgozó hallgatta meg a természet­­tudományos előadást. Az üzemekben rendezett előadások száma január óta négyszeresére, 160-ra emelkedett. Májusban 27 üzem­ben vetítettek a természettudományos előadások keretében filmeket. & mmzm if A kitűnő film egy, a fasiszták által elpusztított falu romjai közé vezet. A háborúnak még koránt­­sincs vége, de a Szovjet Hadsereg hősi katonái már kikergették a Kőbánból a fasiszta hordákét­. Egy falu lakói — asszonyok, öreg­emberek, gyermekek — visszatérnek, hogy új életük alapjait meg­vessék. Falujuk romjai közt tábortüzet gyújtanak, megválasztják a­­Megújhodás« kolhoz vezetőjének, Nádját — férje helyébe, aki a fron­ton harcol. A film folyama a nehézsége­ket mutatja, melyekkel a kolhoz dolgozói szembetalálkoznak. De ezek a nehézségek nem térítik el őket attól, hogy szülőfalujuk­hoz ragaszkodjanak. A szomszéd kolhoz vezetője hiába próbálko­zik, hogy az értékes munkaerőt magához csábítsa. Nádja férje elesik a fronton, Foma, a mező­gazdász arról értesül, hogy gyer­mekeinek nyoma veszett, annál jobban munkálkodnak a kolhoz felépítésén, bánatukra vigaszt találva a közösségi munkában. .. Pár­, a szovjet állam nem hagyja magára az újjáépítés ne­hézségeivel küzdő kolhoz-parasz­­tokat. Vetőmag, pénzsegély, majd mezőgazdasági gépek érkeznek. A kolhoz tagjai nagy eredmé­nyeket érnek pusztulás élete, terem­ helyén virágzó ___ tenek. Ugyanekkor a segítség sem egyoldalú. A kolhoz tagjai jól tudják, a szovjet állam nem feledkezik meg róluk. Nemcsak tudjak — harcolnak a traktorért. "Adj traktort, hogy kenyeret adhassunk a Vörös Hadseregnek« — mondják a körzeti pártii­kárnak. Végül a film hőseinek személyes étele is boldog megoldást talál. A közösségi munkában való feloldódás enyhíti az egyéni fájdalmat, végül igazán meggyógyítja. Igen lelkesítő és tanulságos film ez, amelyben a nehézségek elleni küzdelem, a rom eltakarítása és a háború okozta nehézségek közt is fel-felcsillan a humor, jókedv, majd egyre több teret kap a harmonikus befejezésig. A Ms Vaszilj, aki egy szétlőtt német tankból készít traktort, a szovjet ifjúság jellegzetes típusának, derűs képviselője­ ,a filmet Dzsanjavin rendezte lendületesen — nemes, magas­­rendű eszközökkel. Szerepeikben, számtalan pompás mellékalak mellett, Ványin (a »Párttitkár” főszereplője) és Ceszarszkája válik ki érett, rokonszenves alakításával. P. t. 411 fc/1950/3. szám. HIRDETMÉNY A pestvidéki törvényszék, mint birtokbíróság közhírré teszi hogy a Furnir- és Lemesm­űvek KV kérelmére terekbevitel céljára­­szükséges Budapest XX.. r­est­körülírt ingatlanokra megindította és az egyezkedés megkísérlése végett­­meg­­tartandó tárgyalásra határnapul 1950. évi julius hó 10. napjának délelőtt 9 óráját tüze ki a Budapest XX., Pestszenterzsébet varosházához. . ... . Erre a helyszíni tárgyalásra az érdekelteket azzal a fgyelmeztetessel idézi m­eg a törvényszék, mint "birtokbíróság, hogy elmaradásuk a kártalanitási ar fö­lett az érdemleges határozat hozatalát nem gátolja és hogy az egyen­ külön értesítés elmaradása vagy a tárgyalásról való elmaradás miatt igazolásnak helye nincs. . . " Budapest, 1950. évi julius hó 12. napján. DR. CSIPÁK SÁNDOR s. k., tsz. bíró. t%) 6 A kiváló minőség iskolái A SZTANKOLIT NEVŰ SZOV­JET GYÁR összes dolgozói meg­fogadták, hogy nemcsak kiszé­lesítik a szocialista munkaver­senyt, hanem ugyanakkor to­vább javítják termelvényeik mi­nőségét is. A gyár munkásait, művezetőit és mérnökeit egy­aránt az az igyekezet hatja át, hogy a gépgyárak számára ki­fogástalan öntvényeket készít­senek. Munkájuk sikerének előmoz­dítása érdekében //-kiváló minő­ségi iskolát­ alakítottak a gyár­ban­ Ezzel segítik a munkásokat a­ kellő szaktudás elsajátításá­hoz. Mind­en ilyen iskolában egy szakmából 3—10­­munkást oktatnak­ Az elméleti foglal­kozás­ hetenként egyszer 2—2 óra­­, a szakma különleges problé­máihoz mérten 2—3 hónapig tart. Az oktatást a műhely mérnökei és technológusai vezetik. A mag­készítők elméleti oktatása, pél­dául bevezető megbeszélésekből , azután különféle előadásokból áll. Ezek az előadások a munka megszervezésével, a­ munkahely elrendezésével, a selejt fajtáival és okaival, valamint azok meg­előzésével foglalkoznak. Minden előadás szoros kapcso­latot tart a tanulók mindennapi munkájával és termelési körül­ményeivel. A gyakorlati szem­pontok érvényesítése azzal kezdő­dik, hogy az iskola vezetője a brigád vezetőkkel együtt ellen­őrzi a munkások tudásának szín­vonalát. Ennek az ellenőrzésnek az eredménye azután jelentős mértékben befolyásolja az okta­tási tervet, vagyis az elméleti és gyakorlati foglalkozások menetét. AZ ELŐADÓ, mielőtt megkez­dené előadását, hallgatóival együtt­ körüljárja ,az egész mű­helyt és részletesen, elmagyarázza a termelés technológiáját. A tan­órákon oktatási segédeszközként a hallgatók által elkészített munkadarabok szolgálnak. A technológus bemutat például egy magot, amelynek készítője el­mondja, milyen munkamódszer­rel dolgozott. Ezután részletesen megvitatják­ miféle hibák és fogyatékosságok fedezhetők fel a mintadarabokon. De nemcsak a hibákat tárják fel, han­em az ismert, legkiválóbb sztahanovista munkamódszerek alapján meg­állapodnak abban is, miként kell dolgozni, hogy a termék minden tekintetben kifogástalan legyen. Az elméleti foglalkozásokon a brigádvezető kivétel nélkül min­dig jelen vann. A »kiváló minőségi iskola­« hallgatóinak gyakorlati oktatása pedig kizárólag az ő feladata. A ma­gkészítők gyakorlati ok­tatása során nyolc alapproblémá­val foglalkoznak. Ezek a kö­vetkezők: a munkahely szta­hanovista elrendezése, a mag­­anyag alkalmasságának meg­határozási eszközei, a különféle keresztmetszetű magok kitöltése, stb. A brigád vezető gondosan ügyel arra, hogy a mag­készítők helyes m­in­kafogásokat alkalmaz­zanak és ügyel arra is hogy az iskolában tanultakat mindenki valóban felhasználja. A MINŐSÉGI ISKOLA anya­gának feldolgozása után minden hallgató vizsgázik. Ebből a cél­ból vizsga­bizottságot alakítanak. Ebben helyet foglal a műhely­­főnök, vagy a helyettese, az iskola előadója és a műszaki ellenőrzési osztályból egy mér­nök, vagy technikus. Kiváló osztályozást az a mun­kás kap, aki a tanterv anyagát jól elsajátította, aki ismeri a helyes munkamódszereket és a fej legalább olyan kiváló minőségű terméket állít elő, mint amilyet a szocialista munkaverseny sza­bályzata előír. E feltételekhez járul még a norma túlteljesítése és a munkahely példás rendben­­tartása. Ez az oktatási rendszer minden esetben kiváló eredményekhez vezet. Jó példa erre Bogdanova elvtársnő brigádja. Ez a brigád korábban közepes eredményekkel dolgozott. A kiváló minőség isko­lájának elvégzése után ugyane­, a brigád 211 százalékos átlag­­normával dolgozik és a termelé­sének 61 százaléka elsőrendű ter­mék volt. Így lett Bogdanova brigádja az első a minőségért folyó versenyben. De igen jelen­tős eredményeket értek el a többi brigádok is. A gyárban már 21 minőségi iskola működik-OLYAN NAGYARÁNYÚ a fejlődés, hogy a gyár műszaki ellenőrzési osztálya lényegesen felemelhette azokat a követelmé­nyeket, amelyeknek meg kell felelnie a kiváló minőségű ter­méknek. Mindennek ellenére a hibátlan termékek mennyisége állandóan szaporodik. Az elmúlt év végén a Sztankolt-gyár az egész évi öntéshez viszonyítva 30 százalék kiváló minőségű ter­méket állított­ elő, de az idén januárban már 43, februárban 45 és márciusban 47 százalékot. A Sztankolit-gyár szakszerve­zete tevékenyen résztvesz a ter­melés minőségének megjavítá­sáért folyó harcban. A műhely­­szakszervezeti titkárok külön ér­tekezleten foglalkoztak vele és alaposan megvitatták a termelési tanácskozásokon is. A Kom­szomol-küldöttség látogatása az Egyetemi Orosz Intézetben A DISZ kongresszusán résztvett Komszomol-kü­ldöttség tagjai pénte­ken megtekintették az Egyetemi Orosz Intézetet. A küldöttség értékes könyv­ajándékot nyújtott át az Intézet veze­tőségének. A könyveket — amelyek között számos mesekönyv is van — azért hozták, hogy a jövő magyar pedagógusai megismerkedjenek a gyermekek számára írt legszebb szov­jet kiadványokkal. Manhattan könyvét ismertették a Szikra kultúrközpontjában A Szikra kul­túrközpontjában dr. Székely Sándor elvtárs, a Szikra könyvkiadó politikai lektorátusának vezetője ismertette Manhattan: »A Vatikán a haladás ellen« című köny­vét. Előadása végén Székely Sándor elvtárs bejelentette, hogy a klerikális reakciónak a második világháború utáni aknamunkájáról a Szikra néhány hónapon belül egy szovjet szerző könyvét adja ki.­­ Falusi kultúrdélutánokat rendez az MNDSZ A dolgozó parasztok szórakoz­t­ására az MNDSZ-asszonyok országszerte kultúrdélutánokat szerveznek. A »Nyári Vasárnap Délutánok« munká­jába sok helyen bekapcsolódnak a­ DISZ és az úttörők kul­túrcsoportjai is. Csongrád megyében eddig 117 he­lyen 20.000 főnyi közönség részvételé­vel rendeztek Nyári Vasárnap Dél­utánokat. Az előadásokat több helyen összekapcsolták növényápolási tapasz­talatcserével és gyakorlati bemutatók­kal. Az MNDSZ nemrégiben brosúrát adott ki a kultúrdélutánok megszer­vezésére. A brosúrákban sok vidám és tanító párosjelenet, vers, kotta és dalszöveg található. ­ A KOLOZSVÁRI ÁLLAMI MA­GYAR SZÍNHÁZ idei évadjának mér­lege szerint a színház látogatottsága megduplázódott. A színház, nem szá­mítva az operaelőadásokat, 1­9 esten játszott. A tavalyi 40.000-rel szemben 41.000 látogatója volt. — A »Talpalatnyi föld« fűmmel tar­totta megnyitó előadását a monoid földművesszövetkezet mozija. Monok község, Kossuth­ Lajos szülőhelye, öt­éves tervünk keretében kapott­­ mozit. Eső, zivatar Várható időjárás: Mérsékelt, időnként élénkebb északnyugati, nyugati szél, felhőátvonulások, többfelé eső, esetleg zivatar. A hőmérséklet nyugaton alig vál­tozik, keleten süllyed. 1950 JÚNIUS 24. SZOMBAT Négyszáz ipariskolai tanárt képeznek ki a héthónapos ipari szaktanárképző tanfolyamon Az Országos Munkáértgazdál­kodási Hivatal sajtófogadás keretében ismer­tette muz ez év januárjában megindí­tott ipari szak­tanárképző tanfolyam eddigi munkáját. Ezt a héthónapos tanfolyamot az ipari tanulóiskolákban mutatkozó tantárhiány hozta létre. Kereken 400 tanár működik ezekben az iskolákban, holott 1500 tanárra volna, szükség. Az ipari szaktanári­képző tanfolyam növendékei gondos válogatás után a nagyüzemekből kerültek ki. A 400 nö­vendék, köztük 37 nőhallgató, ívot1 százaléka sztahanovista és él­­itikus. Ezeket a növendékeket a hivatás­­érzet, a szocialista öntudat vitte arra, hogy ipariskolai tanárok­­ legyenek. Tudják, hogy az ötéves terv során 280.000 újabb szakmunkásra lesz szük­ség és ezeknek beiskolázása csak meg­felelő számú szaktanárral érhető el. Ez a tanfolyam egyelőre a vas-, fém­es gépipar számára képez tanárokat. Három tagozata van az iskolának, éspedig a vas-, fém-, gépipari, anyag­os gyártásismeret, vas-, fém-, gépipari szakrajz és a társadalmi ismeretek tagozata, ahol a növendékek az ideoló­giai tárgyak tanítására nyernek ki­képzést. Az Országos Munkaerőgazdálkodási Hivatalnak a szakmunkásképzés céljá­ból szakosított tanárokra van szük­sége, a régi ipari tanulóiskolákban minden szakma tanulói együtt, tanul­tak és egyforma képzést kaptak. Ma szakcsoportok szerint működnek az iskolák. A nagyüzemek köré csoporto­sítják ezeket és az egyes iparágak, egyes szakmák számára külön iskolá­kat állítanak fel, így vannak esztergá­lyosokat, lakatosokat, marósokat, ko­vácsokat és egyéb szakmunkásokat képző iskolák, a Wesselényi­ utca 44. szám alatti iskolában például csak kő­­művesipari tanulókat tanítanak. Ezt a szakosítást könnyíti meg a Piarista­ utcában levő ipari szaktanár­­képző, ahová a növendékek az esz­tergapad mellől, a kovácsműhelyek­­ből, a nehézipari gépek mellől kerül­tek, megfelelő üzemi­ gyakorlattal már rendelkeznek és csak az elméleti szakmai ismereteket, a pedagógiai és a módszertani tudást kell megszerez­niük ahhoz, hogy az ipariskolákban taníthassanak. A növendékek már májusban, próba­­tanítást végeztek a MÁVAG, a­ Hofherr, Ganz Vagongyár, valamint a főváros különböző ipari tanuló iskoláiban és jól megállották helyüket. A­ próba­­tanítás nagy lendületet adott a hallga­tók, tanulásának, akik fokozott szorga­lommal készülnek új pályájukra. A növendékek augusztus 19-én, a tan­folyam elvégeztével működési bizo­nyítványt kapnak arról, hogy taníthat­nak, de ezttel még szaktanári képesí­tést nem nyernek. A tanítás mellett két évig még továbbtanulnak, majd képesítő vizsgát tesznek és szaktanári oklevelet, kapnak. Szeptemberben már több szakma, így az építőipar, kártyaipar és textil­ipar szakmunkásképzése számára is, tízhónapos szaktanárképző tanfolyam indul 500­ növendékkel. A közoktatás­­ügyi minisztérium, amely e tanfolya­mokat szervezi, később hároméves szaktanárképző főiskolát létesít, amely az­ ipariskolai szaktanárképzés végle­ges formája lesz. Megjelent az „Anyag- és Adatszolgáltatás" legújabb száma I. Gejevszkij: „A Vatikán a dolgozók legádázabb ellensége” című cikkében a tények egész sorává­ bizonyítja, hogy a Vatikán gazdaságilag és poli­tikailag egyaránt, mennyire összefonó­dott az amerikai imperializmussal. A lap közli a Zverjev, a­ Szovjetunió pénzügyminiszterének »Az ipari ter­mékek­ önköltségcsökkentésének tarta­lékai” című cikkét. Zverjev elvtárs tanulmányában rámutat arra, hogy a termékek önköltségének színvonala visszatükrözi az egész vállalat gazda­­sági és pénzügyi helyzetét és meg­világítja a vállalat gazdasági és pénz­ügyi helyzetének, a termelékenység­nek, az önköltség csökkenésének összefüggését a munkabérrel és a dol­gozók­­ életszínvonalával. »Az egységes állam fiatalok helyi szerveiről szóló törvény — forradalmi lépés a népi Lengyelország demokra­tizálása fic­s­z címűsél kosit * la p. Z. Cyrankiewicz elifáns miniszterelnök­nek a lengyel nemzetgyűlésen elmon­dott beszédét. II. Mine a népi demo­krácia néhány problémája a proletár­­diktatúráról szóló lenini-sztálini tan­í­­tás megvilágításában« című cikkében megvilágítja a népi demokráciák létre­jöttét és fejlődését. A lap közli V. Cservenkov elvtárs beszédét a lenini Komszomolhoz ha­sonló bolgár ifjúsági szövetség fel­adatairól. V. Zsukov elvtárs, a Szov­jetunió Kommunista (bolsevik) Pártja Voronezs területi bizottságának tit­kára .Bolse­vik módon teljesítjük a vezetőségválasztó gyűlések és kon­ferenciák határozatait,” címmel írt cik­ket, amelyből pártszervezeteink funk­cionáriusai igen sok tanulságot merít­hetnek. Ezeken a cikkeken kívül több érté­kes tanulmányt, is tartalmaz az Anyag­­.,36 Ada Iszo Igai Laitán, júniusi szárny

Next