Népakarat, 1957. április (2. évfolyam, 77–99. sz.)

1957-04-11 / 84. szám

» ISKOLÁINK élete, a pe­­­DAGÓGUSOK MUNKÁJA az utóbbi időben az érdeklődés előterébe került. Az októberi ellenforradalmi eseményei­­ egyik nagy figyelmeztetése, hogy az ifjúság nevelése a szo­cializmus építésének szerves része, hogy gazdasági, politikai eredményeink mellett döntő kérdés, milyen eredményeket érünk el a szocialista nevelő­munkában, a szocialista em­ber formálásában. Szakszervezetünk központi vezetősége március 25-én tar­tott ülésén elemezte a felsza­badulás óta eltelt tizenkét esz­tendő közoktatáspolitikáját, a magyar közoktatásügy és a közoktatásügyi dolgozók mai helyzetét, és azt kellett megál­lapítania, hogy az iskola és a pedagógusok társadalmi és anyagi megbecsülése — nagy eredményeink ellenére — ok­tóber előtt sem állt megfelelő fokon, az ellenforradalom pe­dig ezen a téren is rendkívül súlyos károkat okozott. A fegy­veres ellenforradalom meg­semmisítése után tehát erő­­feszítésein­k középpontjába e két — egymással szorosan ösz­­szefüggő — problémát kellett helyeznünk. A legutóbbi hóna­pok tapasztalatai alapján erő­södött az a meggyőződésünk, hogy az ifjúság nevelésének ügye egész társadalmunk fon­tos ügyévé válik, és a tizenkét esztendő eredményeire épít­ve egyre inkább valósággá lesz szocializmust építő­­ tár­sadalmunk iskolájának és ne­velőjének magas fokú társa­dalmi és anyagi megbecsü­lése. AZ ELMÚLT TIZENKÉT ESZ­TENDŐ KÖZOKTATÁS­POLITIKÁJA igen nagy ered­ményekről ad számot. Népi demokráciánk hajtotta végre azt a nagyszerű kultúrforra­­dalmat, amely megszüntette a vagyonos osztályok művelt­ségi egyeduralmát, megnyi­totta az iskolák kapuit a dol­gozó osztályok gyermekei szá­mára. Munkás- és paraszt­gyermekek százezrei tanulnak a középiskolákban, tízezrei az egyetemeken és főiskolákon. Sokat fejlődött a tananyag is. A Horthy-rendszer idején néhány tárgyban szinte kö­zépkori szellemben folyt az oktatás, ma pedig a legmo­dernebb tudományok jutnak el a tanyák gyermekeihez is. Közismertté váltak és foko­zatosan elterjedtek a szocia­lista pedagógia alapelvei és módszerei, alkalmazásukban sikereket értünk el. A kultúra, a művelődés fáklyája az el­múlt tizenkét esztendőben minden magyar faluba bevilá­gított. De a nagy eredmények mel­lett súlyos mulasztások és hi­bák is felhalmozódtak: ellent­mondások keletkeztek az ok­tatómunka tartalma és a való­ságos élet között, tehát nem válhatott hatékonnyá az isko­lai nevelés; kiforratlan az is­kolák művelődési anyaga; sú­lyos tantervi, tankönyvi prob­lémáink vannak; a szellemi életünkben eluralkodott dog­­matizmus formalizmushoz, lát­szateredményekre törekvés­hez, bürokratikus eljárások­hoz vezetett, a pedagógia terü­letén is gátolta a tudományos munkát, visszafojtotta a gya­korló pedagógusok önállósá­gát, alkotó kezdeményezését; megoldatlan a pedagóguskép­zés; súlyos a tanteremhiány, hiányos az iskolák felszerelt­sége stb. Mindezek a hibák nem takarják el a becsületesen gondolkodó pedagógus tízez­rek előtt az alapvető, nagy eredményeket, de arra a meg­állapításra késztetnek, hogy iskolaügyünk még nem élvezi a szocializmust építő rendszer­ben megkívánt társadalmi és anyagi megbecsülést. AZ ELLENFORRADALOM A PEDAGÓGUSOK ÉS AZ ISKOLA ELLEN IS sok gaz­tettet hajtott végre. Október 23-a és november 4-e között számos haladó gondolkodású igazgatónak és nevelőnek kel­lett elhagynia állását, de még otthonét is. Csak Zala megyé­ben 95 pedagógus kényszerült elbújdosni otthonából. Ország­szerte sok kommunista és ha­ladó szellemű nevelőnek fel­dúlták lakását, beverték ab­lakait. Se szeri, se száma a térdre kényszerített, gyón­tatószékbe erőszakolt, meg­vert és más módon megszé­gyenített haladó nevelőknek. Az ellenforradalom — más ál­lami intézményekkel együtt — az állami iskolákat is súlyo­san támadta. Azt pedig az egész ország tudja, hogy fegy­veres kudarca után milyen görcsösen kapaszkodott az is­kolába, és ma sem állíthatjuk, hogy ezt az »utolsó bázisát« teljesen feladta. Akadtak — sajnos — a pe­dagógusok között is reakciós személyek, nagyhangú dema­gógok, akik az ellenforradal­mat segítették. Egy ózdi ne­velő parancsnoksága alatt álló nemzetőrség a tömegbe lőtt — szégyenletes módon —, könyv­tárait égetését »vezették«, párthelyiségben, pártfunkcio­náriusok lakásán házkutatást tartottak. Egyes esetekben a föld visszaadása mellett áll­tak ki, vagy a tsz vagyonának az elosztásánál nyújtottak tá­mogatást. A szakszervezet mélységesen elítéli az ilyen személyeket és kiközösíti őket a becsületes tagság soraiból. Az utóbb említett esetek szerencsére szórványosak. A legtöbb helyen a józanul gon­dolkodó, a néphez hű pedagó­gusok tevékenysége jó irány­ban hatott, gátat vetett a rom­bolásoknak, atrocitásoknak, sok esetben vérontást akadá­lyozott meg. Ennek ellenére a pedagógusokat sértő, igaz­ságtalanul rágalmazó általá­nosítások, ferdítések özönével találkoztunk az ellenforrada­lom utáni első hónapokban. Újságcikkekben is bűnbak­ként szerepeltek, és néhol — főleg vidéken — az a veszély fenyegetett, hogy helyileg a pedagógusokat teszik a tör­téntekért felelőssé. Az ijesz­tő mértékben elharapódzott általánosítások nemcsak jog­talan üldözésre, de gyorsan terjedő félelemre is vezettek. Az illetékes párt- és tanács­szervek — közbenjárásunkra — nemcsak elítélték a tör­vénytelenségeket, de befolyá­sukat latba vetve, meg is szün­tették azokat. Ma már joggal remélhetjük, hogy ilyenfajta zavaró körülmények nem aka­dályozzák az iskolai munka eredményességét, nem okoz­nak felesleges izgalmakat be­csületes emberek körében. És mégis beszélnünk kell róluk, mert az elterjedt általánosítás sajnálatos veszélyre figyel­meztetett — arra, hogy külö­nösen alacsony fokon áll a pedagógusok társadalmi meg­becsülése. A PEDAGÓGUSOK —ÉS VE­LÜK EGYÜTT MÁS ÉR­TELMISÉGI RÉTEGEK — alacsony fokon álló társadal­mi megbecsüléséről tett emlí­tés azért hat idegenül, mert az elmúlt években mestersé­gesen táplált látszat kendőzte a megbecsülés hiányosságait. Gyakran elmondottuk már — és feltétlenül helyesen —, hogy október nélkül ma a régi hibák kijavítása terén is mesz­­szebb tartanánk. Ugyanakkor kevés történik azért, hogy ta­nulmányozzuk és munkánk során hasznosítsuk a XX. kongresszus és október közöt­ti, de különösen az 1956 nya­rán hozott határozatokat és helyes törekvéseket. Ismere­tes például, hogy a párt Köz­ponti Vezetőségének jelentős júliusi határozatát követte a párt értelmiségi politikájáról szóló határozat. E határozat a Magyar Szocialista Munkás­párt, de különösen az értelmi­ségi szakszervezetek részére nagyon értékes dokumentum. Augusztus 26-án a Szabad Nép »A magyar értelmiség törté­nelmi hivatása« című vezér­cikke ma is nagyon aktuáli­san méltatja a párhatározatot, amikor ostorozza az értelmisé­giekkel — és különösen a régi értelmiségiekkel — szembeni bizalmatlanságot, és hangsú­lyozza, hogy »ez a rendkívül értékes réteg szerves és nél­külözhetetlen része fejlődő társadalmunknak«. Ugyan­csak tanulságos az a megálla­pítása is, amely szerint »a nyugodt munka három alap­­feltételét kell megteremteni: a politikai biztonságot, az er­kölcsi megbecsülést, s az ál­landóan javuló anyagi körül­ményeket«. Nos, ha október előtt is hiányosak voltak az értelmiségiek nyugodt mun­kájának az említett feltételei, november és január között e hiányosságok igen súlyos mé­reteket öltöttek. A durva és meg nem érdemelt általánosí­tások arra figyelmeztettek, hogy küzdjünk az értelmisé­giek — és közöttük a pedagó­gusok — fokozottabb társadal­mi és anyagi megbecsüléséért. SZAKSZERVEZETÜNK E KÜZDELMÉT A PÁRT VEZETÉSÉVEL ÉS A SZAK­TANÁCS TELJES TÁMOGA­TÁSÁVAL VÍVJA és Köz­ponti Vezetőségünk megál­lapíthatta, hogy nem is eredménytelenül. A vesze­delmes általánosítások elleni fordulatot a Népszabadság február 2-i számában meg­jelent ,övezze tisztelet a be­csületes magyar pedagóguso­kat« című szerkesztőségi cik­ke kezdte meg, amely meg­állapította, hogy »ez idő sze­rint két fronton is éri támadás a pedagógusokat: jobbról és balról«. A cikk elítélte a jobb­oldali restaurációs törekvése­ket, és ugyanakkor határozott fellépést követelt a baloldali túlkapások, a szektás támadá­sok ellen. Ettől kezdve az or­szágos és helyi sajtó hangja helyesen — tehát a valóságos helyzetet valóban tükröző mó­don — megváltozott. Eltűntek a pedagógusok ellen uszító, os­toba röpcédulák, a vegzálások és atrocitások; sok helyütt ki­bontakozóban vannak a pe­­dagógustestületek kitűnő kez­deményezései. A forradalmi munkás-pa­raszt kormány határozatot ho­zott az oktatásügyi dolgozók általános jellegű béremelésé­re, amelynek keretében álta­lában havi 200 forinttal emel­kedik a fizetés és rendeződik egyúttal néhány korábbi hát­rányos, rossz intézkedés. A béremelés több mint 100 000 pedagógust és más oktatás­ügyi dolgozót érint. Kormány­­rendelet állította vissza az 1952-ben megvont 50 százalé­kos vasúti kedvezményt és rö­videsen megoldódik a közok­tatásügyi dolgozók egyik leg­elhanyagoltabb kívánsága, a kedvezményes étkeztetés. Je­lentős kezdeti eredmények születtek nyugdíjas pedagó­gusaink érdekében is: a jelen­leg is munkaviszonyban álló nyugdíjasoknak lehetővé tette a kormány, hogy munkavi­szonyuk megszűnésekor az új nyugdíjtörvény alapján álla­pítsák meg nyugdíjukat; a vagyoni nyugdíjak felülvizs­gálata során az elmúlt hóna­­pokban száz pedagógus nyug­díjsérelme nyert orvoslást, és több régi, szervezett — a Csorthy-korszakban üldözött, de az elmúlt 12 esztendőben is­­hanyagolt — elvtársunknak eszközöltünk évi jelentős ki­emelt nyugdíjat. Újból létre­hoztuk a nagy múltú Eötvös­­a­lapot, és a pedagógusok ál­dozatvállalásából létrehozott — más szervezetek kezelésé­be került — létesítményeik­ kö­zül néhány ismét a pedagógu­sok tulajdonába került. Külö­nösen örvendetes, hogy a Kecs­keméti Pedagógus Árvaház szeptemberben ismét eredeti rendeltetésénél is megfelelően nyitja meg kapuit. Bizonyos, hogy népi demokratikus rend­szerünk további politikai és gazdasági megerősödése az iskola és a pedagógusok foko­zódó társadalmi és anyagi megbecsülését eredményezi majd. UGYANAKKOR AZONBAN, míg küzdünk a felelőtlen, káros általánosítások, ferdíté­sek ellen, az iskolákban meg­levő bajok és rendellenességek eltúlzásai ellen, fel kell ten­nünk a kérdést: vajon légből­­kapotta­k-e az iskolákból érke­ző riasztó hírek, szó sem igaz-e abból, hogy az iskolákban — a súlyos károkat okozó kisszá­mú reakciós szemléletű egyé­neken kívül is — politikai megtorpanás, eszmei zavar ta­pasztalható, hogy sok pedagó­gus még ma sem képes az ok­tóberi tragikus események egy­értelmű, világos értékelését adni, és ily módon tanuló ifjú­ságunk vajúdását egészséges mederbe terelni? Az iskolák­ból érkező rossz hírek nem légbőlkapottak és nevelőink nagy részénél fennáll az esz­mei zűrzavar — és hozzátehet­jük: minél előbb úrrá leszünk e zavarokon, annál jobb. Mik e zavar okai? Az okok közül kettőt kell kiemelni: sok ember emlékezete meg­rekedt az október 23-i kokár­­dás diáktüntetésnél; az ellenforradalom »nemzeti« ideológiája súlyos zavarokat hagyott maga után. Az értelmiség — és közöttük a pedagógusok — egy részét megzavarja az, hogy az októ­beri eseményekben résztvevő ifjúság döntő többségét becsü­letes szándék vezette. Erről sok szó esett már az elmúlt hónapokban és a megadott vi­lágos válaszhoz nem fér két­ség: az a mozgalom, amely a dolgozó nép hatalmának a megdöntésére tört — a benne résztvevők szándékaitól füg­getlenül — jellegében és lénye­gében ellenforradalom volt. Sokan azonban személyesen nem találkoztak az ellenforra­dalom gaztetteivel, az erről hozzájuk érkező híreket túlzot­taknak, vagy »kilengéseknek« minősítettél­, emlékezetük megrekedt a 23­1 kokárdás diáktüntetésnél, a csillogósze­mű fiataloknál, akik nem nyúl­tak a betört kirakati érték­tárgyakhoz ... Nehezükre esik annak a belátása (vagy inkább a bevallása), hogy ezek a fia­talok az ellenforradalom sötét erőinek a játékszerévé, becsa­pott, félrevezetett áldozataivá váltak. Figyelembe kell persze vennünk, hogy közöttünk élnek azok az erők is, amelyeknek érdekükben áll, hogy össze­gabalyítva a szálakat, akadá­lyozzák a tisztánlátást. Az igaz­ság azonban feltartóztathatat­lanul előretör, újabb és újabb tömegeket hódít meg, és egyre többen ítélik el és vetik meg azokat a népellenes, felelőtlen elemeket, akik drága kincsün­ket, ifjúságunkat és serdület­len gyermekeinket hazug jó szavakkal félrevezetve és maga­mételyezve pusztulásba vitték, vagy szüleik, barátaik, hazájuk elhagyására csábították. IFJÚSÁGUNK ZÖME MA IS­­ VAJÚDIK MÉG és nem utolsósorban a rajtuk való se­gítés érdekében le kell leplez­nünk, fel kell számolnunk az októberi tragédia nagy csalá­sát, a kibontakozást akadályo­zó másik zavaró tényezőt: az ellenforradalom csalárd, meg­tévesztő »ideológiáját«. Az ok­tóberi ellenforradalom »nem­zeti« színekbe öltözött. A fel­­szabadulást követő tizenkét esztendő óriási sikerei után nem mutogathatta a Horthy­­fasizmus rongyait; a kurzus szennyesével maroknyian ma­radtak volna, így 1848 szent jelszavait kölcsönözte kellék­ként, ezekbe öltöztette bűnös szándékait. Ily módon akart tömegeket hódítani és ez a kí­sérlete nem is volt eredmény­telen. A »teljes szabadság«, a »tiszta demokrácia«, a »nemzeti eszme« volt az ugródeszka, er­ről rontottak volna a népre, az ifjúságra, teremtették volna meg véres diktatúrájukat, res­taurálták volna a régi úri Magyarországot. Az első ug­rás megtörtént, százszámra gyilkolták, ezerszámra üldöz­ték a kommunistákat és más haladó embereket. A fegyverben állók becsüle­tes része megdöbbent. Ha lett volna az országban becsületes, vezetőképes erő, éle is — és rajtuk kívül százezrek — kö­vették volna. Ilyen vezetőerő azonban már nem volt. »Élni tudtunk a szabadsággal« — de megvédeni saját erőnkből nem tudtuk. AZ ELI­­EN FORRADALOM CSALÁRD »IDEOLÓGIÁ­JÁNAK« JELLEMZŐJE, hogy a negyvennyolcas hagyomá­nyokat szembeállította azokkal az új hagyományokkal, ame­lyeket a tizenkét esztendő fo­lyamán mi magunk teremtet­tünk, szembefordította a ma­gyar munkásmozgalom száz­­esztendős hagyományaival. De a magyar munkásmozgalom továbbfejlesztette a 48-as ha­gyományokat és aki a munkás­mozgalom — és ebben az el­múlt tizenkét esztendő — ha­gyományait tagadja meg, meg­tagadja a 48-as hagyományo­kat is. Az elmúlt tizenkét esz­tendő nagy vívmányai a szo-­ cialista építés vívmányai, kö­vetkezésképpen magukban fog­lalják a demokratikus átalaku­lás eredményeit is. Alapvető fontosságú, hogy pedagógu­saink megértsék és ifjúságunk­kal megérttessék e tétel igaz­ságát. Meg kell érteniük és nemes kötelességük, hogy a gondjainkra bízott tanulóifjú­sággal is megérttessék. 1848 a magyar munkásmozgalom­ban és különösen az elmúlt tizenkét esztendőben folytató­dik. Aki a tizenkét esztendő nélkül, vagy a tizenkét eszten­dő ellen idézi 1848-at, ment­hetetlenül a nacionalizmus út­vesztőjébe kerül, aki viszont a ma szocialista építéséhez merít 1848 tiszta forrásából, szocialis­ta hazafiságához gyűjt felbe­csülhetetlen kincseket. Az októberi ellenforradalom szétzúzása új, nagy lehetőséget teremtett: az utóbbi esztendők súlyos hibáit kijavítva, kiszé­lesíthetjük a szocialista demok­ratizmus útját. A szakszerve­zet központi vezetőségi ülésé­nek vitája és határozata is — a maga szerény eszközeivel — segítséget szeretne biztosítani e lehetőség valóra váltására. Folytatjuk erőfeszítéseinket a magyar iskola és a pedagógu­sok fokozódó megbecsüléséért. A Központi Vezetőség határo­zatának zárószavaival élve —­­hisszük és mindent megte­szünk azért, hogy ehhez a cél­kitűzésünkhöz megnyerjük az egész dolgozó nép támogatá­sát«. F­elelősségünk az iskoláért írta: Lukács Sándor, a Magyar Pedagógusok Szabad Szakszervezetének főtitkára Munkavédelmi problémák a kohász központi vezetőség előtt A kohász-szakszervezet köz­ponti vezetősége tanácskozásá­nak második napján a januári ülés óta végzett munkáról szá­molt be Martin Ferenc elnök. A felszólalóik az elnökséget bí­rálva követelték, hogy az ed­diginél következetesebben kép­viselje a dolgozók érdekeit. A többi között sürgették a munka- és védőruha, vala­mint a pótszabadság kérdésé­nek rendezését, elsősorban helyileg az üzemek igazgatói és a szakszervezeti bizottsá­gok jogkörének kiszélesítése útján. Szóvá tették a folyama­tos üzemek dolgozóinak mun­kaszüneti napokra fizetett bé­rezését, továbbá foglalkoztak az üzemi szakszervezeti szer­vek munkavédelmi és más problémákkal kapcsolatos fel­adataival. Új, sajátos, ösztönző bérezés a Kőbányai Zománcárugyárban Az üzem újdonságokat ígér a háziasszonyoknak Vásárolhatnak-e edényt­ő ,és milyet a háziasszonyaik, ez­­ nagyrészt a Kőbányai Zománc­­árugyáron múlik, ahol a lábo­­r sok, fazekak születnek. Akik­­ most építenek családi házat és ide akarják rendezni fürdőszo­báikat, azokat is érdekli, mi­­ történik a Kőbányai Zománc­­­­árugyárban, mert nem titok, ► itt készülnek a fürdőkádak is. • Az információ, amit a gyár­► ban kaptunk, igen kedvező és ► megnyugtató. Az edénygyár­­­­tásnál az üzem már elérte az­­ elmúlt év harmadik negyed­► évének termelési szintjét. * Horganyzott edényből viszont­­az elmúlt év III. negyedévé­­­­nek 80, fürdőkádból 70 száza­lékát készítik csak jelenleg. A­­ »prima« minőségű edények­­ száma a gyártás összmennyi­­­­ségén belül — 6 százalékkal­­ emelkedett. ► — Április első néhány nap­­­­jának eredményei az eddigi­­­­nél is biztatóbbak — mondja­­ Kuti Lajos. — Ha az anyag­­i ellátásban nem lesz zökkenő,­­ túlhaladjuk III. negyedévi­­ eredményünket is. Kedvező ► képet mutat nemcsak a terme­­l­­és mennyiségi alakulása, ha­► nem a termelékenység is. A ► gyár tulajdonképpen január­► ban kezdett rendes üzemmel ► dolgozni. Az első hónapban az i. elmúlt évi januári termelé­► kenységi szint 76 százalékát,­­ februárban már az elmúlt évi ► februári szint 85, márciusban ► pedig már az elmúlt évi már­► ciusi termelékenység 89%-át ► érték el. Április első napjaiban ► a termelékenység — az egy ♦ főre, egy napra eső termelési­­ értékben számotva — már eléri *az elmúlt év azonos időszaka­inak 94—95 százalékát. ► Hogyan érték el a jó ered- J mén­yeket? Döntő szerepe van ► ebben a jó bérezési megoldás­­nak, amelyet már az első ne­­­­gyedévben alkalmaztak. A smunkásokat a biztosított alap­­i órabéren kívül prémiummal­­ tették érdekeltté a termelés­iben. A biztosított alapórabér - és a teljesítménytől függő prém­i­mium jó ösztönző volt. A má­► sodik negyedévben újabb meg­► oldással kísérleteznek az ► üzemben. A munkások és a ► munkástanács beleegyezésével ► április elsejétől az alapórabér ► teljes összegének kifizetését­­ függővé teszik a tervteljesítés­► től. Az alapórabér 80 száza­­l­­éka biztosított — tehát ezt ki­­f fizetik. Száz százalékát viszont ► csak az ü­zemítész tervteljesíté­se esetén fizetik ki. Meghagy­ták a prémiumtényezőt is — túlteljesítés esetén arányosan emelkedik a munkások kere­sete. A helyes bérezési forma mellett említésre érdemes a másik megoldás is, amelyet a Kőbányai Zománcárugyárban alkalmaznak. A gyárban a termelés irányítását ténylege­sen a művezetők kezébe adták — még bérezés tekintetében is. Április elsejétől az üzem­részek teljesen önállóak. A gyárrészleg vezetőjével köztik, milyen termelési mennyiség előállításához mennyi a bér­alapja. Az üzem a meghatáro­zott béralapot üzemrészekre bontja , és meghatározza, hogy ebből mennyi áll egy­­egy művezető rendelkezésére, természetesen figyelembe vé­ve a megkívánt termelési ér­téket is. A meghatározott béralapon belül a művezető önállóan gazdálkodik. Ha pél­dául a munka jobb szervezé­sével csökkenteni tudja a lét­számot, a fennmaradó béralap felett saját hatáskörében ren­delkezik — jutalomként oszt­hatja ki azoknak, akik meg­ítélése szerint a legjobb ered­ményt érték el. Ez az intéz­kedés erőteljesen szilárdítja a művezetők helyzetét — meg­adja nekik azt a hatáskört, amelynek szükségességéről a közelmúltban sokat beszél­tünk. A vásárlóközönség számára is tartogat újdonságokat a Kő­bányai Zománcárugyár. Új edénymintákkal, formákkal, színek­kel kísérleteznek, hogy változatosabb »termelőeszkö­zöket« adjanak a háziasszo­nyok kezébe. Legnagyobb meg­lepetésnek nyilván az az étel­hordó számít, amelynek ma még csak egyetlen mintadarab­ja készült el a gyárban. Ez a mintadarab alakja inkább ha­sonlít egy női kézitáskához, mint az eddig megszokott hor­dó alakú ételhordókhoz. A kis »kézitáskában«, amely fémből készül és ízlésesen zománco­zott, négyféle ételnek van he­lye. Most készülnek a gyár­tásához szükséges szerszámok és a negyedév végén előrelát­hatólag már megkezdik a pró­bagyártást is. Az új formájú ételhordó valószínűleg tetszik majd a vásárlóközönségnek is — legalább annyira, mint e sorok írójának... (k—r) NÉPAKARAT A vegyész-szakszer­vezet országos szb-elnöki értekezle­tén megtárgyalták a vegyipar időszerű kérdéseit és elhatá­rozták, hogy a termelési, bér­es munkaügyi problémákat szakszervezeti taggyűléseken és termelési értekezleteken vi­tatják meg az üzemek dolgo­zóival. Az értekezlet a magyar­­ vegyipari dolgozók nevében­­ táviratban üdvözölte a szabad-­­ságáért és függetlenségéért­­ harcoló algériai népet, és tilta­kozását fejezte ki a francia­ gyarmatosítók terrorja ellen. . ­ Újjáalakult­­ a filmszakszervezet elnöksége ♦ A Magyar Filmművészek és­­Filmalkalmazottak Szabad ♦ Szakszervezetének elnöksége a­­ napokban új­j­áalakult: elnök J­­­er­tier Viktor filmrendező, itt- I '"ír Török György lett. Az el­­s­­ökség tagjai: Fábry Zoltán, » Keleti Márton, Kolányi Ágos­♦ on, Pécsi Anteil, Barna Tamás, A­­­ugusztin Ferenc, Vértes ♦ György­né, Sebestyén József, L’’roh­er , Károly, Nyitrai Mik­ulás és Szabó Pál 1957. április 11.

Next