Népakarat, 1957. október (2. évfolyam, 229–255. sz.)

1957-10-01 / 229. szám

A kormányzás és vezetés új, demokratikus módszerei­ ­ a beszéd befejezésében rö­viden néhány készülő új in­tézkedést ismertet a híres hét látogatóival A helyi tanácsok jogkörének szélesítése érdeké­ben sok helyi jellegű vállala­tot, intézményt a tanácsok ke­zelésébe adnak, nagyobb lesz a tanácsok beleszólása a gépál­lomások munkájába is. A lé­nyegében döntő többségükben megszűnt, politikailag meg nem felelő összetételű munkás-­, tanácsok helyett üzemi taná-­­­c­sok létrehozását tervezik, amelyek lehetővé teszik a dol­gozók széles rétegeinek be­kapcsolódását az üzemek, vál­lalatok vezetésébe, a munka ellenőrzésébe. A harmadik ké­szülő rendelkezés: a munká­sok, parasztok ezreinek bevo­nása az úgynevezett népi el­lenőrzési rendszerrel a gazda­sági és társadalmi élet fel­ügyeletébe. A helyi emberek hamarabb felfedik a bajokat, mint akármilyen ügyes buda­pesti instruktor. Befejezésül hangsúlyozza hogy a párt és a kormány a kormányzásnak és a vezetés­nek egy új, demokratikus módszerét akarja kialakítani a Hazafias Népfront kiszéle­sítésével, amelyhez minden dolgozó magyar embert segít­ségül hív. Vége a gyűlésnek , de a kecskemétiek és a Bács-Kis­­kun megyeiek nem hazamen­nek, hanem ki a kiállításra, ki a vásárvárossá átalakított ut­cákat keresi fel, ahol a vető­géptől a mustig minden kap­ható, és ahonnan hónuk alatt szőnyeggel, abrosszal, a gyere­kek feje fölött vígan himbá­­lódzó piros és kék léggömbök­kel térnek haza a híres hét látogatói. A léggömbökön, akárcsak az ünnepség nagy dekorációján, vidáman ágas­kodik a magasba a fehér kecs­ke. (K. 1.) Elutazott a szovjet vöröskeresztes küldöttség A Szovjet Vöröskereszt ha­zánkban tartózkodó három­tagú küldöttsége tíznapi itt tat­tartózkodás után hazautazott. Búcsúztatásukra a ferihegyi repülőtéren megjelent Kárpáti József rendkívüli követ és meghatalmazott miniszter, a Magyar Vöröskereszt főtitkára, Heltai Ferencné, a Magyar Vö­röskereszt külügyi osztályának vezetője és Garai Tibor, a Ma­gyar Vöröskereszt egészség­kulturális osztályának veze­tője. 2 Apró Antal beszéde (Folytatás az 1. oldalról) vizsgálják a kérést, de tudni kell, hogy éppen a mezőgazda­­sági termékek áránál máris komoly segítséget kapott a parasztság, ez a néhány ter­ménynél mutatkozó alacsony ár nem jellemző. Két mezőhegyesi törzsmének­ százötvenezer forint Az elmúlt napokban cseh­szlovák lótenyésztési szakem­berek jártak Magyarországon. Megtekintették a magyar mén­telepeket és állami méneseket. Mezőhegyesen Csehszlovákia récére két értékes törzsmént is vásároltak 150 000 forint ér­tékben. Miért jó Miért fontos Hol tart ma a difíselesitési programi iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiíiiiiiim * iiiiiiiiiiiiiiiiiu iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiii:' ♦ * A Diesel-motor az üzem­anyag formájában felhasznált energiamennyiséget minden más erőgépnél kedvezőbben hasznosítja. A Diesel-mozdony például az üzemanyagban rejlő energia 25 százalékát adja vissza, szemben a villanymoz­­dony 14 százalékával — nem is beszélve a gőzmozdony nyolc százalékáról. A legkisebb vesz­teséggel dolgozó erőgép tehát a Diesel-motor. Miért került előtérbe a dieselesítés Az USA (ahol elég fejlett a vasút Diesel-vontatása) sta­tisztikai adatai szerint a Die­sel-mozdony tehervontatásnál körülbelül 50 százalékkal, a személyforgalomnál 46—49 szá­zalékkal gazdaságosabb, mint a gőzüzemű. Különösen előnyös a Diesel-tolatómozdony. 71 szá­zalékkal gazdaságosabb a gőz­mozdonynál, amelyet fűteni kell akkor is, ha éppen nincs semmi munkája. Hasonlóan kedvező képet nyújt minden más, a Diesel-vontatásban va­lamennyire is fejlett ország vasúti statisztikája. Ezért ke­rült előtérbe világméretekben a dieselesítés. A mi számunkra sem közöm­bösek a gazdasági előnyök, amelyek a vasút dieselesítésé­­ből származnak. A Diesel-mo­torok belföldi alkalmazási te­rületének kiszélesítése tehát már önmagában is indokolttá teszi a gyártás fejlesztését. De más ok is van amely ná­lunk különösen indokolja, hogy erőteljesen foglalkozzunk vele. Diesel-meghajtású közlekedési eszközöket gyártó iparunk év­tizedes tradíciókkal, piacok­kal rendelkezik. A bevezetett piacainkon kívül gazdag gyár­tási tapasztalataink és jó szak­ember-gárdánk van. A Ganz motorvonatok, a­ Jendrafik­­motorok világszerte ismertek. A világméretekben megnöve­kedett igényeket, a piac kon­­junkturális lehetőségeit csak úgy tudjuk hasznosítani az or­szág javára, ha elmaradottsá­gunk felszámolásával egyi­dü­hén növeljük Diesel-motor­gyártásunk kapacitását — ezt szolgálja lényegében a diesele­­sítési program. A dieselesítési programról évek óta beszélnek — de a gyakorlatban vajmi keveset haladt előre, a megvalósulás felé. Az elmúlt évek gazdaság­­politikájának egyoldalúsága, a rendelkezésre álló anyagi esz­közök szétosztásának kapkodó módszerei bizonytalanságot szültek. A rendelkezésre álló pénzösszeget szinte havonta változtatták. Emiatt a szak­emberek a gyártás előkészíté­se, megszervezése helyett az emelkedő vagy csökkenő fo­rint-előirányzatoknak megfe­lelő tervek készítésével foglal­koztak. Éveken keresztül folyt az alkudozás: milyen méretű legyen a fejlesztés, mennyi pénzt tudunk áldozni a kor­szerű Diesel-motorok gyártá­sára. Nem csoda, hogy ilyen körülmények között lassan ha­ladt előre a tervezőmunka is. Jóllehet az ipar szakembereit bénította a bizonytalanság, nem ültek ölhetett kezekkel. Bár nem tudták, meddig me­hetnek el, mégis elkészítették a különböző motorcsaládok ter­veit. Diesel elektromos mozdonyaink jól vizsgáztak A dieselesítési program gya­korlati megvalósításában for­dulópontnak számít az idei év, amikor is megindult a valóban tevékeny munka, a gyártás előfeltételeinek megteremtése. A prototípusok olyan száma született meg 1957-ben, amire az elmúlt évek során még nem volt példa. A 600 lóerős Diesel elektromos mozdonyok a kül­földi próbautakon jól vizsgáz­tak. Bebizonyosodott, hogy semmiben sem maradnak az azonos nagysárvadű külföldi gyártmányok mögött — el'en­­'’•ező’eg. vonóer*w*»n felülmúl­ták azokat. A 400 lóerős Diesel hydraulikus mozdonyaink miatt sem kell szégyenkeznünk. Túl­estek már a gyermekbetegsé­­geken. A belföldi vasúti fel­használáson kívül érettek már exportra is. Sürget az idol Az ipar a prototípusok ki­dolgozásával és elkészítésével megteremtette a feltételeket ahhoz, hogy amikor rendelést kap, már gyártani tudjon s ne akkor kezdje a kísérletezést. A hároméves terv feladata, hogy meghatározza, milyen meny­­nyiségű pénzt, anyagi eszközt tudunk fordítani a dieselesítés­­re. Ez alapvető feltétele a to­vábbi munkának, mert a fej­lesztés méreteinek tisztázása nélkül nem tudják ki­válasz-­ tani és kidolgozni szakembe- ■ reink a technikai és gazdasági­­ szempontból egyaránt ked-­ vező technológiát. Az idő vi­­­­szont sürget. A Diesel-motort keresett és jól fizető cikk az világpiacon. A komplett teher-­­autó árának egyharmadát­­ kapjuk egy-egy teherautós Diesel-motorjáért. Tehát a­­ Diesel-motor, mint kereskedel-­­mi cikk is jó árú. Emellett­ iparunk számára kedvező olyan szempontból is, hogy munka­­igényes­ értékének csak egy­­harmada anyag és kétharmada munka. A piac konjunkturális lehe­tőségein kívül sürgetően hat az a tényező is, hogy a diese­­lesítés — nyugodtan mond­hatjuk — átmeneti megoldás világméretekben. A Diesel­motor átmeneti energiaforrás a gőzre és az atomenergiára támaszkodó villamosítás idő­szaka között. Figyelembe véve a világ technikai fejlődésének gyors ütemét, meglehetősen rö­vidre, körübelül két évtizedre becsülhető az az időszak, amely korlátozza a Diesel-motor má­sodik térhódítását. A gyártás felfuttatásához viszont évek­re van szükségünk — tehát a befektetések szempontjából sem közömbös a sietség. Hol­­nap még új piacokra törhetünk be — de egy év múlva esetben már csak vándorkereskedők lehetünk a világpiacon, mert megelőznek a vetérársak, akik ugyancsak erőltetett ütem­ben fejlesztik a Diesel-motor­­gyártást, hogy kihasználhassák a konjunkturális lehetősége­ket. Korner János Gazdag és hasznos tapasztalatokkal tértünk haza MEDOSZSZ-küldöttség a Szovjetunióban A napokban érkezett vissza a Szovjetunióból a MEDOSZSZ küldöttsége. Borbás Lajos, a MEDOSZSZ elnöke, a küldött­ség vezetője a következőkben foglalta össze a látogatás ta­nulságait. »Húsz napot töltöttünk a Szovjetunióban. Megnéztük a mezőgazdasági kiállítást Moszk­vában, s megismerkedtünk a város nevezetességeivel, majd megtekintettük a Moszkva melletti prémtenyésztő állami gazdaságot, a voronyezsi és k­asznodari terület gépállomá­sait, állami gazdaságait, mező­gazdasági és szőlészeti tudo­mányos kutató intézeteit, és főiskoláit. Utunk utolsó állo­mása Leningrad volt. Azonnal megfogott bennünket — és ez a legmaradandóbb benyo­másunk —, hogy a Szovjet­unió: hatalmas és állandó épít­kezés s egyúttal — iskola Bármerre jártunk, azt tapasz­taltuk, hogy a szovjet emberek dolgoznak, építenek — és tanul­nak. Feltűnt — Moszkvában és az állami gazdaságban egyaránt — mennyi könyv van az em­berek kezében. Még a moszk­vai mozgólépcsőn is olvasnak. Sok szovjet emberrel beszél­tünk és nagyon jólesett, mi­lyen őszinte barátsággal ér­deklődnek Magyarország és a magyar nép sorsa iránt. Gazdag és hasznos tapaszta­latokkal tértünk haza __ fe­jezte be nyilatkozatát Borbás elvtárs —, a szakszervezeti munkában ezt mind felhasz­náljuk, s aktivistáink előtt, munkásgyűléseken részletesen ismertetjük a tanultakat.« AZ ELSŐ MAGYARORSZÁGI BIOGÁZFEJLESZTŐ beren­dezés, Szabadszentkirályon, a három­herényi testvérnél. A berendezés 1 mázsa trágyából 3,5 köbméter gázt termel, köbméterenként 5200 kalória fűtőértékkel. A biogázzal főz­nek, vizet melegítenek és szockavágót hajtanak. A biogázzal fűtött autógejzer a begyújtástól számított 13 másodperc alatt 60 fokos vizet ad Vasárnap délben hazaérkezett a Szovjetunió és a szakszervezeti veteránok küldöttsége A szovjet szakszervezetek meghívására egy hónapot töl­tött a Szovjetunióban ötven idős, több évtizedes mozgalmi múlttal rendelkező szak­szer­vezeti tag. A vonat vasárnap délben futott be a Nyugati pályaudvarra. Valamennyien jó egészségben, pihenten ér­keztek haza. Csodálatosan szép hónap volt — mondotta Huber Lajos, a delegáció vezetője. Két hetet Szocsiban töltöt­tünk, ahol gyógykezelést is kaptunk. Egy hetet Moszkvá­ban voltunk és megnéztük a főváros nevezetességeit, né­hány napot pedig Leningrád­­ban töltöttünk. Üdülni voltunk, de sok ér­tékes tapasztalatot is szerez­tünk. Valamennyien elláto­gattunk a rokon szakszerveze­tekhez és kicseréltük tapasz­talatainkat. Ezeket idehaza munkánkban hasznosítani fog­juk — fejezte be Huber Lajos elvtárs. A kisipari szövetkezetek, a kisiparosok és a kiskereskedők vezetői nyilatkoznak a burkolt áremelések letöréséről . A Gazdasági Bizottságnak a­­ burkolt áremelések és a speku­láció megszüntetésére vonatko­zó határozatával kapcsolatban­­felkerestük az érdem­et kisipa­­­ri szervek vezetőit és megkér­­­deztük, milyen intézkedéseket [tesznek a GB határozatának­­ megvalósításáért. Erdős József, az OKISZ. elnöke:­­ »A határozattal az OKISZ ,és a kisipari szövetkezetek [döntő többsége egyetért. A [kérdés megnyugtató rendezé­séhez többirányú intézkedés [szükséges. Az OKISZ rövide­sen megállapítja az árverésben érvényesíthető munkadíjak mértékét és a valóságos hely­zetnek megfelelő rezsikulcso­kat. A szövetkezeti vezetők egyik legfőbb feladata, hogy felelősségük tudatában a tény­leges anyagköltségeket és a ténylegesen szükséges munka­időt tüntessék fel a kalkulá­ciókban. Az utóbbi időben sok táma­dás érte a szövetkezeti ipart. Az indokolatlanokat minden esetben sikerült visszaverni, de sajnos, az átalakítás hi­bái, a burkolt árdrágítások miatti támadások nem minden esetben tartoztak az indoko­latlanok közé. Viszont nem érthetek egyet általánosító megállapításokkal. Az Árhiva­­♦al vizsgálatai is azt mutat­ták meg, hogy bár egyes he­lyeken tapasztaltak szabály­talanságokat, a szövetkezetek többsége azonban előírássze­rűen alakítja ki az árakat. Tagságunk nevében kijelen­tem, hogy egyetlen kis­ipari szövetkezeti tag sem akar még burkolt árdrágítás útján sem illetéktelen anyagi előnyhöz jutni, a többi dol­gozó rovására. Ezt mindenki­nek meg kell értenie, aki pe­dig nem akarja megérteni, annak nincsen helye soraink­ban.« Dervai Béla, a KIOSZ főtitkára:­ ­A becsületesen dolgozó kis­iparosok és a KIOSZ vezető­sége egyetért a Gazdasági Bi­zottság határozatával. A kis­iparosság döntő többsége el­ítéli azokat, akik törvénytelen eszközökkel akarnak maguk­nak jogtalan jövedelmet bizto­sítani. A Kisiparosok Országos Szervezete már hetekkel ez­előtt megkezdte az egyes szak­mákra alkalmazható irányárak kidolgozását és messzemenően egyetértünk az Országos Ár­hivatal elnökének azzal a megállapításával, hogy a KIOSZ-nak fokozatosan ki kell dolgoznia az irányárak rendszerét. Az első szakmák, ahol ezt megvalósítjuk, a férfi- és női szabók lesznek. A szak­mai irányárak kidolgozása mellett a KIOSZ országos ve­zetősége helyesnek és szüksé­gesnek látja a kisiparosság sorain belül olyan társadalmi ellenőrzés megszervezését, amelynek során az ellenőrzési munka a szakma becsületét és a lakosság érdekeit egyértel­műen megvédi.« Gerle Imre, a 1i­.S'O.S­Z ügyvezető elnöke:­­ »Fővárosi és vidéki szerveze­teink útján felderítjük a bur­koltan vagy nyíltan jelentkező nagykereskedői tevékenységet és amennyiben ilyet ipariga­zolvánnyal ellátott magánke­reskedőnél tapasztalunk, ja­vaslatot teszünk az iparjogosít­vány megvonására. Erre vo­natkozóan egyébként szakmai és megyei szervezeteink és azok bizalmi hálózata nemcsak az élelmiszer szakmában, ha­nem az iparcikkeknél is ál­landó és rendszeres ellenőrzé­seket végez majd Felfedjük a hatóságok előtt a kupeceik és áléstermelők tevékenységét, a tanácsok és rendőrhatóságok munkájának megkönnyítése érdekében. Az élelmiszer­szakma mellett a tüzelő áru­sításival foglalkozó kiskeres­kedők tevékenységét a szak­mai szervezet állandóan el­lenőrzi, elsősorban abból a szempontból, hogy a csak szakember által felismerhető olcsóbb és drágább szénfajtá­kat a kereskedőik össze ne keverjék és ne árusítsák a magasabb árú szén áráért az alacsonyabb árú szenet. Értesítőnkben rendszeresen közöljük az árucikkek árait, ezek haszonszázalékát és mindazokat a rendelkezéseket, amelyeket a magánkereske­­dőknek árusításaik során be kell tartani, így elsősorban, hogy a kereskedők a fogyasz­­tói árakat a rendelkezések értelmében árusítóhelyeiken, iletve áruikon tüntessék fel.( rv. p.) SZIVATTYÚK 4 db. FK­A ISr/350/II­. típusú 130 m’/óra teljesítményű, 16 m v. o. emelőmagasságú, sok perc fordulatú 2 db. FKA 1 / 3. típusú IS0 m’/óra teljesítményű, 200 m v. o. emelő perc fordulatú 2 db. FKA 150/ II. típusú szivattyú eladó Az FKA 150/2 típusú szivattyúhoz 2 db FBKF 250/380/2 típusú, 200 kw teljesítményű, 3000 V festilit­é­ú, 2800 perc fordulatú elektro­motor tartozik ERŐMŰ PEWILLÁZÁSI VÄSI*T V., SZÉCHENYI RAKPART 3. — TÓTH, 122—125 TELEFONON NÉPAKARAT Az V. ker. Vendéglátóipari Vállalat termelőcukrászdái eladással egybekötött kiátöttást rendeznek a Belvárosi Kávéház (Szabadsajtó út 5.) emeletén Nyitva, október 1-én és 2-án 12 órától 21 óráig. Becsnél díjtalan KÉRJÜK, TEKINTSE MEG KÉSZÍTMÉNYEINKET WVTVT T?TTTTTTTTT*TTTTTT TTTTTTTTTTTTT»TYTTTTVVTTTTTTTVTVV»VTV 1957. október 1

Next