Népszava, 1969. április (97. évfolyam, 75–98. szám)

1969-04-01 / 75. szám

MEGJEGYZÉS Tantárgy: a kor művészete Szerénytelen büszkeséggel hadd örüljünk an­nak, hogy csaknem egy évtizeddel ezelőtt ott voltunk és segíteni igyekeztünk — és igyek­szünk azóta is — egy olyan nagy jelentőségű kez­deményezést, amilyen a filmesztétikai oktatás bevezetésének ügye a középiskolákban. Sok száz­ezer méter nyers filmszalag vált azóta korunk művészetének jelentékeny alkotásává, benne ma­gyar művészek munkája. Akad köztük — a ma­gyarok közt is szép számmal —, amely immár „tananyag”. A világ középiskolái közül első ízben Magyarországon került tanrendbe a film, mint tantárgy — nyilván ez is magyarázza, hogy vi­lágszerte kivételes az érdeklődés immár nemcsak a magyar film, hanem a magyar középiskolai filmoktatás iránt. Szíves örömest örvendeznénk tovább az el­múlt négy esztendő eredményein (az idén érett­ségiznek majd az első gyerekek, akik már­ mind a négy osztályban tanultak filmesztétikát). A kezdet minden nehézsége és ellentmondásossága ellenére mégiscsak őszinte szívvel köszönthető a puszta tény maga: hazánk középiskoláiban im­már tízezer gyermek vesz részt ilyen oktatás­ban. Annál is örvendetesebb ez, mert a termé­szettudományok elképesztő fejlődése érthető mó­don befolyásolja az oktatás egész szerkezetét, tér­hódítása óhatatlanul az esztétikai oktatást szű­kíti A filmesztétika oktatása így hát csakis az irodalomtanítás keretében volt lehetséges (na­gyon elhibázott volna itt a „terhére” szó hasz­nálata), így is, és mindenképpen, általában az esztétikai oktatás hasznára — legyen szó akár az irodalomról, a képzőművészetről (művészet­­történetről), a zenéről, amely utóbbiakkal kö­zépiskolás fiatalságunk, sajnos, amúgy is alig találkozik az iskolában. Az elégedettség, az eredmények idő előtti sommázása azonban nem­ a lelkes, az áldozat­kész emberek, nem a „megszállottak” tulajdon­sága — ezt az oktatási formát pedig nekik kö­szönhetjük. És ha lesz továbbfejlődése — mint ahogyan ezer további gond és nehézség ellenére bizonyosan lesz —, azt is mindenekelőtt nekik köszönhetjük majd. Ők értekeztek az elmúlt héten­­két napon át, mutatták be eredményeiket és tárták fel gondjaikat. Ők sem ünneplésre vár­nak, hanem éppen a gondok feltárására, és ezzel további segítségre (köszönettel a hivatalos fóru­moknak, intézményeknek és intézeteknek az ed­digi segítségért). Szándékkal nem említünk itt most neveket — sértés n­él­­­ül csak sokat lehetne, a filmoktatás módszereiben egymással küzdő né­zetek dolgában pedig a nevek esetleg csak za­vart keltenének. Holott az ügyet kívánjuk előbb­re juttatni. És már itt is vagyunk a gondok közepén. Az iskolatelevízió — mérhetetlen előny — belekap­­csolódott az oktatásba. Némiképpen más meto­dikával, mint a „hagyományos” filmoktatásé (amely évszázadok helyett szinte pillanatok alatt kapta ezt a megnevezést). A szakmai részletkér­déseknél nem időzhetünk: mind a tv-s oktatás, mind a most érvényben levő tankönyv bizonyos korrekcióra szorul. Nekünk itt a legfőbb gondokról helyes szól­nunk. Mindenekelőtt arról, hogy a szülők hatal­mas és a pedagógusok nagy részével kell mi­előbb szívből elfogadtatni ezt­ az új tantárgyat; legyőzni a sokakban sajnálatosan meglevő m­a­­radiságot,­­ más esetben a legjobb értelmű szak­maszeretetet, amely végső soron mégis szűk látó­­körűségbe torkollik. Megérthető a magyartanár, aki amúgy is szűkre szabott lehetőségeit félti im­már nemcsak a természettudományoktól, hanem a film­esztétikától is (amelyet ráadásul neki kell tanítania) — de csak jóindulatú bírálattal ért­hető meg. Ha a tanulás általános célját nem ve­szíti szem elöl, akkor rá kell döbbennie, hogy a kor új művészetéhez való szisztematikus közel kerülés hatalmasan lendítheti a gyerekek iro­dalmi, történelmi fogékonyságát, egész emberi fejlődését, érését. Az pedig, hogy a gyermekek­­ moziba járnak, sőt immár a tv-vel hatványozot­tan, még többet járnak moziba , egyenesen ki­­kerülhetetlenné teszi a dolog megoldását az ok­tatás keretében. Szinte groteszk, mennyi hivat­kozás történik mindenfelé a film, a mozi rossz­­ hatására (a rossz, sekély­es filmeknek, sajnos, van is ilyen hatásuk) — ugyanakkor megközelítően sem élünk eléggé az igényes filmalkotások jó ha­tásával, amelyet a fogékonnyá tett ifjúságra gya­korolhatnak és gyakorolnak is. A felnövekvő nemzedéknek meg kell tanul­nia a ma és a jövő művészetét, a nézés művé­szetét, a képi, mozgóképi élményben való gyö­nyörködés művészetét. Teljes emberré válásához úgy hozzátartozik ez, mint az olvasás. A film és a televízió forradalma az esztétikum világában nem hagyhatja érintetlenül az esztétikai oktatás egész rendszerét — ez nyilvánvaló. A korszerű oktatás gondolkodni tanít, önálló véleményalkotásra, elemzőkészségre — fejleszti a a szépérzéket, növeli a képességet a tudásnak és az élményeknek a befogadására. Ez a feladata a filmesztétikai oktatásnak is, rendkívül meggaz­dagodott vizuális élményrendszerünk nagyon fon­tos területén. Ma még merésznek tűnik, de mind elkerül­hetetlenebb a kétnapos tanácskozáson újra-újra felvetett gondolat: a filmesztétikai oktatás beve­zetése hovatovább elkerülhetetlen lesz az egyete­meken is. Ez, számolva a relitásokkal, nem a kö­vetkező feladat , de okvetlenül az azután kö­­vetkező. (Persze, egy-egy lépés ilyen területeken évekbe kerül, ez is nyilvánvaló.) A zeneoktatásban a mi hazánk tette a leg­nagyobb lépést a huszadik században — ezt nem mi mondjuk. Tegyük a filmoktatásban is. (Ezt már mi mondjuk.) Az egészséges kezdeményezés: szocialista kulturális politikánk nagyszerű vele­járója. Rajk András 1969. április 1 NÉPSZAVA ­ Nincs „kommercializálódás” a magyar színházművészetben A Színházművészeti Szövetség III. közgyűlése A Magyar Színházmű­vészeti Szövetség március 31-én, hétfőn tartotta egésznapos közgyűlését a Fészek Művészklubban. A szövetség III. közgyűlé­sén megjelent dr. Óvári Miklós, az MSZMP Köz­ponti Bizottságának osz­tályvezetője, Vass Imre, a Művészeti Szakszerveze­tek Szövetségének főtit­kára, dr. Orbán László, a művelődésügyi miniszter első helyettese, valamint művészeti és kulturális életünk sok vezető sze­mélyisége. Sulyok Mária és Ráday Imre megnyitó szavai után Kazimir Károly, a szövetség főtitkára tartot­ta meg az Elnökség beszá­molóját,, ismertette a II. és a III. közgyűlés közötti időszakban végzett szö­vetségi munkát. Hosszab­ban elemezte a gazdaság­­irányítás új rendszerének kedvező hatását színház­­művészetünkre, kitérve az új szakaszban észlelhető visszás jelenségekre is. A művész tagsághoz eljutta­tott írásbeli ismertetőn túl, képet adott a szövet­ség különböző tagozatai­nak eleven munkájáról és színházművészetünk fo­kozatosan növekvő nem­zetközi kapcsolatairól. A beszál­­oló kitért a szín­házi terület legégetőbb gondjainak ismertetésére is. Az Elnökség beszámo­lóját élénk vita követte. Jeles fővárosi és vidéki művészeink, színházaink művészeti és gazdasági irányítói egyebek között a vidéki színjátszás sajátos nehézségeiről, a színház­zal nem rendelkező tele­pülések színházi előadá­sainak problémáiról és a színházkritika kérdéseiről beszéltek, és tettek ugyan­csak kritikus észrevétele­ket. A vitában délelőtt fel­szólalt dr. Óvári Miklós. Örömmel állapította meg, hogy a közgyűlés egész menetében érződik a leg­utóbbi közgyűlés óta lé­nyegesen megjavult alko­tói légkör, s hogy nem a sokat emlegetett színházi válság, hanem ellenke­zően, a kezdeményező- és cselekvőkészség hangula­ta jellemzi a tanácskozást, további sikeres munkálko­dást kíván a megvá­lasztásra kerülő új veze­tőségnek és a szövetség tagságának. A vita délután folytató­dott. Nagy hangsúlyt ka­pott a felszólalásokban a szerződés nélküli színmű­vészek problémája és a hivatás védelmének több kérdése (a felmerült ja­vaslatokkal a szövetség­nek is, a Színművészek Szakszervezetének is fog­lalkoznia kell a követke­zőkben). Dr. Orbán László, a Művelődésügyi Miniszté­rium nevében köszöntöt­te a tanácskozást. Öröm­mel állapította meg, hogy a színházművészet évek óta taglalt alapkérdése, a magyar dráma, benne az új magyar dráma ügye sokkal jobban áll ma, mint bármikor a koráb­biakban. Ez az örvendetes tény érződik is a közgyű­lés lefolyásán, felszólalói­nak hangvételén és prob­lémafelvetésén. A minisz­­terhelyettes rövid elem­zést adott az úgynevezett kulturális járulék és alap hatásairól, megállapítva, hogy a gazdaságirányítás új rendszere nem oko­zott torzulást, úgyne­vezett „kommercializáló­dást" színházművésze­tünkben. Sem az előadá­sok, sem­ a nézők száma tekintetében nem tapasz­talható egészségtelen el­tolódás a tartalomban igénytelenebb szórakozta­tás irányában. A vita lezárása után a közgyűlés megválasztotta a Magyar Színházművé­szeti Szövetség új Elnök­ségét, amelyben számo­san foglalnak helyet fő­városi és vidéki színház művészetünk kimagasló egyéniségei közül. Elnök­ké ismét Sulyok Máriát, főtitkárrá Kazimir Ká­rolyt választották. (1) ­ Vasárnap tartották Miskolcon a Budapesti Mű­egyetem, a Veszprémi Vegyipari Egyetem és a Miskolci Nehézipari Mű­szaki Egyetem három-há­rom tagból álló csoportjai között a politikai „Ki mit tud?” vetélkedőt. Heti javaslatunk A szabad idővel „meg­nyúlt” hétvégéhez újabb két ünnep csatlakozik. Így a pihenés mellett a hasz­nos időtöltésre, szórako­zásra is több lehetőség lesz. Azaz: mindenki ked­­vére választhat, mivel akarja kellemesebbé ten­ni az ünnepeket. Hogy könnyebb legyen a válasz­tás, mi is ajánlunk né­hány műsort, programot A rádió a Nemzeti Szín­házból élőben közvetíti Dobozy Imre: Eljött a ta­vasz című drámáját. A dráma hősei a felszaba­dulást közvetlenül meg­előző napot idézik fel. Az író kíméletlen őszinteség­gel keres feleletet a vá­lasztás előtt álló emberek cselekedeteire. (Csütörtök, Kossuth 19.40). Nemcsak drámai pilla­natokat hallhatunk a rá­dióban, a Rádiószínház hétfőn (Kossuth, 15.08) újítja fel Gerhard Haupt­mann komédiájának rá­dióváltozatát. „A bunda” társadalmon kívül álló hőse Wolff­né, aki „a győztes élni tudás, az örök népi találékonyság és a játékos furfang jelképévé” vált. A filmrajongók az 1945 utáni magyar filmgyártás egyik legsikerültebb alko­tását láthatják újra a te­levízió képernyőjén. A „Valahol Európában’’­ntéltán került a legjobb tíze­ magyar film közé, s nyerte el korábban a lo­­carnói fesztivál nagydíját — rendkívüli művészi erővel ábrázolja a hábo­rú utáni, otthontalanná vált, kallódó gyermekek életét. (Péntek, 17.55) A televízió is közvetít — felvételről — színházi előadást, Molnár Ferenc „A testőr” című vígjáté­kát a Vígszínház előadá­sában. A főbb szerepeket Darvas Iván Ruttkai Éva, Páger Antal és Sulyok Mária játsszák. (Szombat, 20.20). Akik sajnálkozással vet­ték tudomásul, hogy „Sé­­bastien”-től, ettől a bájos gyermekszereplőtől bú­csút kell venniük, azok­ számára vigasztalásul új kisjátékfilm-sorozat in­dul, „Vidoeq” címmel. A sorozat első filmje: „Az örök szökevény”. (Vasár­nap, 19­35). Az amatőr mozgalmat pártoló közönséget két vi­déki városban is rangos­nak ígérkező országos fesztivál várja: a színját­szók Székesfehérvárott tartana­k, április 5-től 10- ig, pódium-fesztivált, a bányászszínpadok és nép­­táncegyüttesek országos találkozójára pedig 4-én és 5-én kerül sor a tata­bányai Népházban. A Szépművészeti Mú­zeumban a hosszú idő után megnyílt Régi Kép­tár — holland, németal­földi, flamand és olasz — termeiben világhírű mes­terek alkotásaiban gyö­nyörködhetnek 4-én, 5-én és 6-án a múzeumbarátok. A Műcsarnok Alek­­szandr Dejneka szovjet festő-, grafikus- és szob­rászművész napokban megnyílt kiállításával várja az érdeklődőket A szovjet művészek első nemzedékének neves kép­viselője több mint hetven művével mutatkozik be a budapesti közönség előtt. A kiállítás előreláthatólag április 20-ig lesz nyitva. Az ünnepek alatt is min­dennap megtekinthető. (k­m.) Operaház: Lammermoori Lucia (7. béri, 8. ea. 7). — Erkel Színház: Don Carlos (7. béri, 7. ea. 7). — Nemzeti Színház: A vezérkari főnök­ (7). — Katona József Színház: A kegyelmes asszony portré­ja (7). — Vígszínház: Angliai Erzsébet (7). — Pesti Színház: Arzén és levendula (7). — Madách Színház: HL Richárd (7). — Madách Kamara Szín­ház: Léni néni (7). — Thália Színház: Akiért a harang szél (7). — József Attila Színház: Thomson kapitány (7). — Fő­városi Operettszínház: Csár­dáskirálynő (7). —­­ Bartók Gyermekszínház (az Operett­­színházban) : Twist Olivér (du. 3). — Állami Bábszín­ház: A három kövér (du. 3). — Irodalmi Színpad: Szendrő József szerzői estje (7). — Egyetemi Színpad: „Virágnak virága . . .” Régi magyar dallamok korabeli hangszereken (fél 8). — Zene­­akadémia : Sebestyén János­ Csembaló- és orgonaestje (fél 8). — Zeneakadémia Kiste­rem: Intézeti zongora hang­verseny (fél 7). — Kis Szín­pad : Urak és elvtársak (fél 8). — Kamara Varieté: Ame­rikából jöttünk (6, fél 9). KOSSUTH RÁDIÓ 6.30: EL Időj. 1.33: 7. 5:­­ Időj. 5.30: Reggeli krónika 5.44: Falurádió. 6. H. Időj 6.30: EL Időj. 6.40: Rádiórek­lám. 6.45: Műsor. 7: Regg­er. n. Utána: Körzeti időjá­rás. 7.30: Új könyvek. 8: H. Időj. Műsor. 8.30: Kedvelt régi melódiák. 8.50: Gyer­mekrádió. 9.25: Verdi: Tra­­viata. 4 felv. opera. Közben: 10: II. Idős. 10.05: Opera folyt. Közb. 10.43: A történelem ta­núi. Lengyel József. 10.59: Opera folyt. IL53: Fucsik: Firenzei induló. 12: Déli kr. 12.20: Ki nyer ma? 12.30: Me­lódiakoktél. 13.45: Törvény­könyv. 14: Kamaraz. 14.15: Csodaiskola — fantasztikus kiállítás a jövő iskolájának taneszközeiből, tanáraiból és diákjaiból. 15: H. Idős. 15.10: Kóruspódium. 15.20: Könnyű hangszerszólók. 15.30: Rádió­iskola. 16: Világgazda hírek. 16.05: Népdalok. 16.38: Szent Péter esernyője. II. 16.58: Mű­sor. 17: H. Idős. 17.05: Világ­sajtó-szemle. 17.20: Artúr Ru­binstein zongorázik. 17.12: Üzletről üzletre. 18.12: Köny­­nyűz. híradó. 18.42: Mahler: A vándorlegény dalai. 18­ 58 : Műsor. 19: Esti krónika. 19.25: A Szabó család. 19.55: A mikrofon előtt: Szigeti Jó­zsef. ura. 20.19: Népi zene. 20.36: Európai századok — magyar századok. VHS Há­ború és fasizmus. 21.11: H. 21.14: Páholyból. 32: H. Idős Sport. 22.20: A Suisse Ho­rn­ande zenekar híve a genfi Victoria Hallból, vez. Ernest Ansennet. Közli. 23.10: Az el­veszett betű. Déry Tibor írá­sa. 23.16: Hgv. folyt. 21. H. Idős. 0.10: Cherbourg­ eser­nyők. Filmzene. PETŐFI RÁDIÓ 6.20: Torna. 6.30—8.05: Azo­nos a Kossuth-adóval 8.05: Három Bach-szonáta. 8.36: Külpol.­figyelő. 8.51: Pernye A. dzsessztörténeti előadása. 9.25: Juli­ka. Tábor István el­beszélése gyerekeknek. 9.40: Ifjúsági Rádió műsorai 10: A zene hullámhosszán. Közben: 11: Hírek. 11.40: Rádióreklám. 11.45: A sarkkörön is túl, Rénszarvasországban. Dr. Anghi Csaba előadása. 12: Ze­nekari muzsika. 13: H. Időj. 13.05: Operarészt. 13.45: Idő­járás, vízállás. 14: Tánczenei koktél. 14.45: H. Időj. 14.50: Találkozás a stúdióban. Köz­ben. 15.30, 16.30: Hírek. 16.33: Csúcsforgalom. Közb. 17.30: Hírek. 18: II. Időj. 18.10: A dunántúli színházak szemléje. 18.25: A debreceni egyetemis­ták irodalmi színpada. 18.52: Hamiskás hangoló. Ifjú zene­barátok találkozója. 19.30: Pá­lyaválasztás. 19.4,2: 100 este — 100 népdal. 19.52: Mese. 20: Esti kr. u. 20.25: Új könyvek. 20.28: A Cortot—Thibaud—Ca­­sals-trió játszik. 21.14: Irodal­mi est. 22.24: Verbunkosok. 23: H. Időj. 23.10: Tánczene. 24: H. Időj. URH 18: IL Időj. 18.10: Hangle­mezparádé. 18.55: Orosz nyelvtani, felnőtteknek. 49. 19.10: Maros Rudolf: Balettz. 19.30: A magyar rádió dzsessz­versenye. A Bajtala-trió ját­szik. 19.50: Otto Klemperer operafelvételeiből. 20.33: H. Időj. 20.36: Hajók a Dunán. Reményik Zsiigmond elbeszé­lése. 21.03: Két kantáta. 22.16: Kamarazene. 22.43: Kórusmü­vek. 23: H. Időj. SZTEREO KÍSÉRLETI ADÁS 16.30.17.30: Kórusmüvek. — Könnyűzene. TELEVÍZIÓ 8.05: Orosz nyelv, áll. , isk. 6. 9.55: Történelem, ált. isn­. 5. 13.10: Orosz nyelv ism. 14.55: Történelem ism. 17.58: Hírek. 18.05: Névjegyünk. 18.25: Ma­ma, itt a fiad. Magy. besz. lengyel rövid játékfilm. 18.30: Reklámműsor. 18.55: A város peremén. 19.25: Esti mese. 19.40: Bolondgombák . . . Ze­nés faviccek a történelmi múltból és jelenből. 20: Tv­­híradó. 20.20: Vihar őrnagy. Magy. besz. szovjet tv-film I. rész. 21.25: Alida Valii bemu­tatja Music Rama c. műsorát. 22.23: Tv-híradó 2. POZSONYI TV 9.40: Unpar­ttv-játék, ism.). 17.55: A prágai állatkert (ifjú­sági műsor). 19 és 21.40: Tv­­híradó. 19.35: A Tátra ftv-ri­­port). 20.05: Varieté. Műsorok BIZET OPERÁM SZÍNES SWWei FILMEN CÍMSZEREPLŐ Rendezte és vezényel: HERBERT VON KARAJAN Bemutató: április 3 „Az én figuráim rend­szerint sok ember közös tulajdonságainak párla­tai...” — vallotta Goda Gábor egyik nyilatkozatá­ban. Az önjellemzés igen­csak találó, és ezt bizo­nyította a pénteken este bemutatott tévéjáték is. A Mennyei pokoljárás — lényegében a szorongó kispolgár szolgalelkűségé­­re komponált intellektuá­lis meditáció. „Mit takar a kalapod”, azaz, mit rej­tenek a gondolatok, az érzelmek a látszólagos si­ma­ felszín alatt. Legin­­kotta ezt az alcímet ad­tam volna a két összefüg­gő és mégis különálló tör­ténetnek. (A játék két no­vellából készült, A menny­­bemenetelből és a Proto­­kollból.) Az első rész hő­se, Makula főkönyvelő például, miközben a fele­ségét siratja a koporsó mellett , tulajdonképpen önmagát temeti. Hogy miért? Hős, azért, mert főnökei nincsenek ott a sírnál (illetve későn ér­keznek), s ebből arra kö­vetkeztet, hogy rosszul áll a szénája a vállalatnál. A szorongásos lelkiállapot áldozata Kóczián főosz­tályvezető is, aki viszont, (miközben próbálja meg­őrizni a látszatot) azért esik kétségbe, mert késve érkezik a meghívó az ope­raházi díszelőadásra... A két­ novellát Goda Gábor adaptálta a tévé­re. Az író „átmentette” mindazt a játékba — ami jó és eleven az írtaiban A típusábrázolás hiteles­ségét, a nyárspolgári lé­lek rejtelmeit, a kispolgá­ri lét alapvető konfliktu­sait.. Ami viszont hiány­zott a játékból, az a szi­­porkázás, a­ „verbális bű­vészmutatvány” — ami szintén jellemzi Goda írá­sait. Kiváltképp a „teme­tés-jelenetből” hiányzott mindez — amely túl hosz­szan, zavaró, bántó natu­ralizmussal (egy az egy­ben) részletezte a siratás, a búcsú részleteit. A tévéjátékot Gaál Al­bert rendezte. A lehetsé­ges, fiatal rendező — fő­leg a második részben re­mekelt. Tudatosan, a kör­nyezet jellegzetességeinek felmérésével, a tipikus szituációk sokaságával­ borította ki az általáno­sabb érvényű konfliktust. Humora, szatirikus látás­módja is jó. A tempóval, a ritmussal azonban nála is baj van. Főleg az első részben, a kritikátlan te­metési jelenetben időzött el gyakran s hosszadalma­­san jelentéktelen részle­­­teknél. A szereplők közül első­nek Greguss Zoltánt kell említenem. Könnyed, minden erős­zakol­­ságba kerülő játékával, finom, s alig észrevehető „kritikus­humorával” — esendő és mégis megvetendő portrét rajzolt Kóczián főosztály­­vezetőről. Méltó partnere volt: Mezei Mária. Kitű­nően vázolta fel a korlá­tolt feleség figuráját. Rajz János maga volt a megtestesült, szorongó kispolgár. Ugyancsak jó, és kiegyensúlyozott volt Nagy József operatőr ka­merája is. Vasárnap este Johann Strauss világhírű operett­je, a Cigánybáró szere­pelt a képernyőn. A tévé-, változat elsősorban re­mek, tiszta, erőteljes ze­­­nei felvételeivel hatott. (A Magyar Rádió és Te­levízió szimfonikus zene­karát és énekkarát Fe­­rencsik János vezényelte.) Egyébként az előadás — gyengécske, színvonalta­lan volt — a díszletről nem is beszélve. Vajon hol szedtek össze ennyi papírmasét? Tetszett vi­szont. Melis György, Gantner Ilona HORIZONT — Szépszámú közönség és széles körű sajtóvissz­hangja van Jugoszláviá­ban a múlt héten Belgrád­ központjában megnyílt reprezentatív magyar könyvkiállításnak. A jugo­szláv főváros valamennyi napilapja beszámolt a ma­gyar könyvbemutatóról. — Április 11—12-én ren­dezik meg Orosházán a Táncsics nevét viselő kö­zépiskolák diákjainak or­szágos vetélkedőjét. A diá­kok földrajzi, történelmi és korabeli magyar irodal­mi témákban mérik össze tudásukat. — Pécsett a Janus Pan­nonius Múzeumban, bemu­­tatták a közönségnek a magyar származású világ­hírű festőművész, Victor Vasarely grafikai műveit, amelyeket a közelmúltban adományozott mecsekaljai,­ szülővárosának. — A zalaegerszegi me­gyei Művelődési Házban vasárnap megnyílt Borsos Miklós Kossuth-díjas szobrászművész kiállítása. — Az olasz filmújság­írók díját, az Ezüst Sza­lagot Franco Zeffirelli rendezőnek ítélték a Ró­meó és Júlia olasz film­változatának elkészítésé­ért. Az 1968 legjobb női színésze címet Monica Vit­­ti, a legjobb férfialakítá­sért járó díjat pedig Ugo Tognazzi kapta.­­ Az oberhauseni rö­­­vidfilm-fesztiválon Csányi Miklós „Boldogság” című filmje 2500 márkás fődíjat nyert. Lugossy László „Különös dallam” című filmje pedig 1500 márká­val jutalmazott harmadik díjat kapott.

Next