Népszava, 1970. január (98. évfolyam, 1–26. sz.)
1970-01-18 / 15. szám
-------------------------------------------------------- ---------' Hollinsner a varrógépnek Porlasztott és öntött ruhák maznak. Ezen a módon ingek, kesztyűk, kalapok és más ruházati cikk Nélkülözhetetlen szerszáma-e a XX. század technikájának a varrógép? Van-e szükség egyáltalán varrásra a ruházati iparban? — ezek a kérdések világszerte hoszszú évek óta foglalkoztatják a textil- és konfekcióipar szakértőit. Műszaki szempontból valóban nem a legtökéletesebb megoldás a varrás a textíliák egyesítésére, konfekcióipari termékek gyártására. A varrógép munkája nagyrészt a tű mozgásától függ, ennek sebessége viszont egyáltalán nem növelhető korlátlan mértékben. Ezért sok szakértő már évek óta kísérletezik vele, hogy valamilyen tökéletesebb eszközzel váltsa fel a varrótűt, például ultrahangokkal. Ez azonban csak félmegoldás, hiszen az ultrahangos varrógép is varratot készít, jóllehet cérna nélkül. Félmegoldás az anyagok összeragasztása is, hiszen így ugyancsak varrat jön létre, ha másfajta is, mint az eddigi. Pedig a végcél a varrat nélküli ruha, öltözék, a varratnak teljesen el kell tűnnie. Erre fontos okaink vannak. Az atomiparban például nem használhatnak varrott védőruhákat a dolgozók, mert a varratokban sugárzó hulladékanyagok gyűlhetnek össze; eltávolításuk csaknem megoldhatatlan. És az sem közömbös: a divat is egyre inkább olyan követelményeket támaszt, amelyek már aligha elégíthetők ki a hagyományos varrás technológiájával. Tehát: lomtárba a varratokkal! De hogyan? A varrás nélküli ruha kifejlesztésén sok országban fáradoznak, egyebek között a Szovjetunió moszkvai textilgépészeti kutatóintézetében is. Munkájuk eredményeiből ítélve a varrás nélküli konfekciógyártmányoknak fényes jövőjük van. Az egyik ilyen sokat ígérő új eljárás a „porlasztott” ruhák gyártása. Lényege egyszerű: felhevített fámformára porlasztással, szórással megfelelő műanyagot hordanak fel. A gyártás igényei szerint különböző formájú, méretű fémmintákat alkalkék gyárthatók. Különösen egyszerű ezzel a módszerrel a kalapok, sapkák gyártása. Egyfajta fluidizáló tartályba rövid textilszálak és műanyagpor keverékét vezetik be. Nagy nyomású levegőt vezetve alulról a tartályba, a keveréket fluidizálják, egyfajta „forrásba” hozzák. Ebbe a rétegbe néhány percre bemártják a sablont, amelynek felszínére a megolvadt műanyagpor részecskéi ráragasztják a textilszálakat — máris kész a kalaptomp. Egy másik eljárás, amely rövidesen helyet követel magának a konfekcióiparban: a ruhák sajtolása. Lényege: különböző formájú lyukakból műanyagolvadékot sajtolnak ki. A jövőben akár teljes öltönyöket is gyárthatnak majd ezen a módon. Fényes jövő előtt áll az a módszer is, amely végtelen szálak összeragasztásával készít majd különböző gyártmányokat. Ezt a berendezést közvetlenül a fonógépek mellé telepítikmajd és a fonórózsából kilépő végtelen szálakat használják fel a legkülönbözőbb alakú gyártmányok kialakítására. Eddig ezt a módszert csak a cérnagyártásra hasznosították, a jövőben cérna helyett közvetlenül különböző kész termékeket készítenek majd. Nem is feltétlenül szükséges, hogy ezekben az újfajta gyártási eljárásokban kizárólag műanyagolvadékokat használjanak fel. Számításba vehetik például habdiszperziók és műanyagoldatok alkalmazását is. Amint azután a műanyaghab megköt a fémformában, máris kész a gyártmány, a teljes egészében varrat, varrás nélküli ruházati cikk. A textilipari kutatóintézetek laboratóriumaiban még sok más új módszer is érlelődik. Nincs kétség aziránt, hogy ezek az új eljárások rövidesen véget vetnek a varrás évezredes korlátlan egyeduralmának. Gyors akkumulátorvizsgálat Bármikor, pillanatok alatt megvizsgálhatja a gépkocsitulajdonos autóakkumulátorának állapotát az NSZK-ban most forgalomba hozott praktikus „Accu-Test” műszer segítségével. A kis méretű szonda négy különböző színű és súlyú golyócskát tartalmaz. Vizsgálatkor a készülék műanyaglabdájának nyomogatásával kis mennyiségű akkumulátorsavat kell felszívni a vizsgálótérbe. Ha mind a négy golyócska úszik a savban, az akku jó állapotban van, ha viszont csak két vagy egy golyócska, az akkumulátort utána kell tölteni. A tudományi műhely titkaiból• KOMPUTERSZEM AZ ARANYHALON A halak belső vezérőremiszerét legújabban komputer segítségével tanulmányozzák amerikai kutatók. Egy nagyméretű üvegtartály köré kétezer fényforrást és ugyanennyi fotocellát szereltek. Ha a hal mozgás közben megszakítja valamelyik fényforrásnak a fotocellára eső fénysugarát, az információt komputerbe vezetik, amely pontosan feljegyzi az érintett fénysugár helyzetét. A komputeres elemzés révén megállapíthatják, milyen gyakran fordul meg az aranyhal és milyen távolságot úszik be egyes fordulatai között. Az eddigi elemzésekből máris kiderült, hogy az aranyhal navigációja nagyon hatásos és nem a környezet impulzusaihoz alkalmazkodik. Ebből a kutatók arra következtetnek, hogy az aranyhalaknak valamiféle belső vezérlő mechanizmusuk van. GYÓGYSZER AZ INFLUENZA ELLEN • A dublini egyetemen kidolgozott UK—2054 jelzésű kísérleti gyógyszer a vizsgálatok során hatásosnak bizonyult a B típusú influenzavírusok okozta fertőzések leküzdésére. 24 önkéntes jelentkezőnek adták szájon át, továbbá ötnek orrcseppek formájában. A kísérlet további 33 részvevője placebot, hatástalan vegyszert kapott. Az UK-2054-gyel kezelt 29 személy megmenekült a fertőzéstől, míg a 39 placebos fele megbetegedett. A kísérletek eredményei szerint az új gyógyszer bizonyos mértékig hatásos az A típusú vírusok, közöttük a hongkongi influenza kórokozói ellen is. A HOLNAP MATUZSÁLEMEI Az öregedés problémáival foglalkozó milánói orvosi szinpozion megállapításai szerint az átlagos életkor eléri a 110 évet a jövőben. Az életkor újabb jelentős meghosszabbítása felé két úton indulhatnak el az orvosok. Először is le kell győzni a szív- és érkeringési betegségeket. Másodszor: korlátozni kell a szabad gyököket az emberi szervezetben. Ezek a szabad elektronnal rendelkező atomok vagy vegyi csoportok kötőereikkel roncsolják az emberi sejteket. Megfelelő gyógyszerekkel azonban semlegesíthető e szabad gyökök kötőereje és ezzel elkerülhető roneso- 16 hatásuk is. NÉPSZAVA |2 1970. január 18 Vulkanikus textilszálak A Messina melletti Santa Teresa Riva gyárában textilszálakat készítenek az Etna anyagából. A lávát megértik, 1900 fokos hőmérsékleten megolvasztják, majd hűtéssel és egyidejű centrifugálással vékony, hajszálszerű szálakat készítenek belőle. A végtermék rugalmas, lágy tapintású szál, amely kitűnő villamos-, továbbá hő- és hangszigetelő. A lávagyapotot eddig villamos szigetelésre és tűzvédelmi célokra használták. Most kísérletekbe kezdtek, nem lehetne-e ruházati anyagokat is készíteni belőle. Wankel-motor sorozatban A francia Citroen-gyár a bolygódugattyús Wankel-motor egyik változatának nagy sorozatú gyártását készíti elő. A Saarvidéki új motorgyárban már az idén tavasszal megkezdődik a munka és a bolygódugattyús motor nagy sorozatú gyártására 1972-ben kerül sor. A 995 köbcentiméteres, 49 lóerős motort az M—35 típusjelzésű, négyüléses új kocsiba építik majd be. Csúcssebessége 140 km/ óra lesz, az üzemanyagfogyasztás 100 kilométerenként 7,5 liter. Óriás tv-torony Ezer méter magas tvtorony tervein dolgozik Nyikoláj Nyikitin szovjet építész, aki az osztankinói 530 méteres tv-adótornyot is tervezte. Nyikitin számításai szerint nincs stabilitási akadálya az ilyen építmények magasságnövelésének. A tokiói polgármesteri hivatal megbízásából elkészítette egy négy kilométer magasságú torony számításait. A gigantikus építmény stabilitását az építészet modern eszközeivel — például feszítő drótkötelekkel — teljes egészében biztosítani lehetne. Raétafúró Mihail Csiferov szovjet mérnök új találmánya, a rakétafúró átlagos talajban elérheti a másodpercenként 4 méteres fúrási sebességet. Égéskamrájából óriási, 2500 atmoszférás nyomással áramlanak ki a forró égésgázok, amelyek először nagy, majd kis darabokra aprítják fel a kőzetet. A fúrót a fejre szerelt fúvókákon át kiáramló gázsugár hajtja, ugyanezek a gázok a felaprított kőzetet hátrafelé vetik, s egy csövön át a felszínre juttatják. Csiferov berendezése a kísérletek szerint mintegy három kilométer mélységű furatot készíthet egy munkamenetben, méghozzá összehasonlíthatatlanul gyorsabban és olcsóbban, mint az eddigi módszerek. Szakértői vélemények szerint a rakétafúró elsősorban a szupermély fúrások készítésére eszményien alkalmas. A legnagyobb fúrási mélységet mintegy 11 kilométerre becsülik — ennél hosszabb kábel már saját súlya alatt elszakad. A rakétafúró működtetéséhez nincs szükség kábelre, sem működési pozíciójában tartásához, sem pedig a felszínre visszatérítéséhez. Aranyásó gombák Szovjet kutatók legújabban azt tervezik, hogy aranybányászásra fogják a gombákat. Az irkucki ritkafémkutatóintézet munkatársai megállapították, hogy bizonyos penészgombák kivonják az aranyat az oldatokból, s a folyamat során arannyal borítottakká válnak. Bizonyos rendkívül aktív penészgombafajok 15—20 óra alatt az oldatok aranytartalmának 98 százalékát kivonják. Az irkucki kutatók véleménye szerint ez a módszer felhasználható lesz az ércek aranytartalmának kivonására is, mert bizonyos gombafajok oldattá alakítják át az ércek aranytartalmát Az új eljárás rendkívül olcsó is, mert a penészgombák a cukorgyárak hulladékanyagaival táplálhatók. Új csehszlovák tehergépkocsi A közelmúltban mutatták be a szakértőknek az AVIA A—30 típusjelzésű új könnyű tehergépkocsit, amelynek gyártását a francia Saviem—Renault licensz alapján kezdték meg a Csehszlovák Szocialista Köztársaságban. A 3 tonnás korszerű szállítójármű három változatban, rövid, normál és meghosszabbított kivitelben készül. Folyadékhűtésű négyhengeres soros Diesel-motorja percenként 3200 fordulatnál 80 lóerőt teljesít. Üzemanyagfogyasztása száz kilométerre 12,5 liter. Ajtó, ablak a műanyagból Egy lengyel ipari kutatóintézetben új módszert dolgoztak ki műanyag ajtó- és ablakkeretek előállítására. A keretsarkok összeillesztését műgyanták és üvegszálbetét alkalmazásával oldották meg. A kísérletek tanúsága szerint ez az illesztési módszer sokkal tartósabb, mint a hagyományos. A sajtolt műanyag ablakkeretek megfelelő merevségűek, formatartók és huzamosabb használat alatt sem deformálódnak. Korrózió ellen védő lakk Két lengyel vegyész a ecseteléssel viszik a gyorsan száradó lakkok megvédendő fémfelületre; tulajdonságaival rendes- 20 fokos hőmérsékleten kező újfajta antikorró- 15 perc alatt megszárad, ziós készítményt dolgoz Egy négyzetméternyi zott ki. A „Protectolak” fémfelület megvédéséhez márkanevű készítmény 200 grammnyi szükséges teljes egészében hazai belőle, de szükség szerint nyersanyagokból készül, kétszeres vagy háromszorlcsó, használata egyszeres rétegben is felvihető rá. Bemártással vagy a fémtárgyakra. KÜLÖNFÉLE IPARI ÉS LAKÁSVILÁGÍTÁSI IZZÓKBÓL NAGY VÁLASZTÉKKAL várja kedves vevőit a KA Villa. fiókja Budapest VII., Landler Jenő u. 49 * aaisaa HBBisfocii issjoaot ssasttiiH UL "IMM!iiiiii»iMiiiiim«iiiw»iii«inmi Csőzsalu - felfújható gumicső Az Egyesült Államokban legújabban érdekes módszerrel készítik a vízvezetéki hálózat betoncsöveit. A kiásott munkagödörbe megfelelő átmérőjű gumicsövet fektetnek, levegővel felfújják, majd betonkeverékkel öntik körül. A beton megszilárdulása után a levegőt kiengedik és a gumicsövet kihúzzák az immár elkészült betoncsőből. Egyszerre 230 méter hoszszúságú gumicső-zsaluval dolgoznak, az ilyen hoszszúságú csőszakasz betonozási ideje egy óra. Erősebb fémek a nyomás alatt Az alumínium, réz és vas tulajdonságai lényegesen megjavíthatók, ha előállításuk utolsó szakaszában nyomás alá helyezik őket. A nagy nyomás a háromszorosára-négyszeresére növeli fajsúlyukat és alakíthatóságukat. Szovjet fémkutatók a kristályos anyagokban formálódó mikrohibák létrejöttének mechanizmusát tanulmányozó jutottak erre a meghökkentő megállapításra. Kiderítették: ezek a mikrohibák a megszilárdulás utolsó szakaszában jönnek létre a fémekben. A fémolvadékok ilyenkor enyhén kitágulnak, s a kialakuló parányi vákuumok gázokat és részecskéket ragadnak magukhoz. Az ebben a szakaszban alkalmazott nyomás megakadályozza ezt a folyamatot. . Gázturbinás versenyautó A harkovi közlekedési lakott „Hadis7” erőforráfőiskola tervező irodájása nagy teljesítményű gáznak tervei szerint új űi- turbina. A próbafutamok pusú versenyautó készült során a modern versenyen a Szovjetunióban. Az autó megközelítette az alacsony építésű, rendkívólánkénti 500 kilométeres vál gondosan áramvona- sebességet. ^ CftRLP CftVflZZi - BILUWAW£, az OMRON európai képviselője január 21-én és 22-én (9—17 óráig) ALKATRÉSZKIÁLLÍTÁST RENDEZ az ELEKTROMODUL bemutatótermében. Budapest Xvi., Jászai Mari tér 5—6 TELEFON: 329—771; 329—775 KIÁLLÍTÁSRA KERÜLNEK RELÉK, IDŐRELÉK, Mim mikrokapcsolók, UmllU, VÉGÁLLÁSKAPCSOLÓK, NYOMÓGOMBOK FILMBEMUTATÓ, SZAKTANÁCSADÁS!