Népszava, 1970. január (98. évfolyam, 1–26. sz.)

1970-01-18 / 15. szám

-------------------------------------------------------- ---------' Hollinsner a varrógépnek Porlasztott és öntött ruhák maznak. Ezen a módon ingek, kesz­tyűk, kalapok és más ruházati cikk N­élkülözhetetlen szerszáma-e a XX. század technikájának a varrógép? Van-e szükség egy­általán varrásra a ruházati iparban? — ezek a kérdések világszerte hosz­­szú évek óta foglalkoztatják a textil- és konfekcióipar szakértőit. Műszaki szempontból valóban nem a legtökéletesebb megoldás a varrás a textíliák egyesítésére, konfekció­­ipari termékek gyártására. A varró­gép munkája nagyrészt a tű mozgá­sától függ, ennek sebessége viszont egyáltalán nem növelhető korlátlan mértékben. Ezért sok szakértő már évek­ óta kísérletezik vele, hogy va­lamilyen tökéletesebb eszközzel vált­sa fel a varrótűt, például ultrahan­gokkal. Ez azonban csak félmegol­dás, hiszen az ultrahangos varrógép is varratot készít, jóllehet cérna nél­kül. Félmegoldás az anyagok össze­­ragasztása i­s, hiszen így ugyancsak varrat jön létre, ha másfajta is, mint az eddigi. Pedig a végcél a varrat nélküli ru­ha, öltözék, a varratnak teljesen el kell tűnnie. Erre fontos okaink van­nak. Az atomiparban például nem használhatnak varrott védőruhákat a dolgozók, mert a varratokban su­gárzó hulladékanyagok gyűlhetnek össze; eltávolításuk csaknem meg­oldhatatlan. És az sem közömbös: a divat is egyre inkább olyan követel­ményeket támaszt, amelyek már aligha elégíthetők ki a hagyományos varrás technológiájával. Tehát: lomtárba a varratokkal! De hogyan? A varrás nélküli ruha ki­­fejlesztésén sok országban fáradoz­nak, egyebek között a Szovjetunió moszkvai textilgépészeti kutatóinté­zetében is. Munkájuk eredményeiből ítélve a varrás nélküli konfekció­­gyártmányoknak fényes jövőjük van. Az egyik ilyen sokat ígérő új el­járás a „porlasztott” ruhák gyártása. Lényege egyszerű: felhevített fám­­formára porlasztással, szórással meg­felelő műanyagot hordanak fel. A gyártás igényei szerint különböző formájú, méretű fémmintákat alkal­kék gyárthatók. Különösen egyszerű ezzel a módszerrel a kalapok, sap­kák gyártása. Egyfajta fluidizáló tar­tályba rövid textilszálak és mű­anyagpor keverékét vezetik be. Nagy nyomású levegőt vezetve alulról a tartályba, a keveréket fluidizálják, egyfajta „forrásba” hozzák. Ebbe a rétegbe néhány percre bemártják a sablont, amelynek felszínére a meg­olvadt műanyagpor részecskéi rára­gasztják a textilszálakat — máris kész a kalaptomp. E­gy másik eljárás, amely rövide­sen helyet követel magának a konfekcióiparban: a ruhák saj­tolása. Lényege: különböző formájú lyukakból műanyagolvadékot sajtol­nak ki. A jövőben akár teljes öltö­nyöket is gyárthatnak majd ezen a módon. Fényes jövő előtt áll az a módszer is, amely végtelen szálak összera­­gasztásával készít majd különböző gyártmányokat. Ezt a berendezést közvetlenül a fonógépek mellé tele­pítik­­majd és a fonórózsából kilépő végtelen szálakat használják fel a legkülönbözőbb alakú gyártmányok kialakítására. Eddig ezt a módszert csak a cérnagyártásra hasznosítot­ták, a jövőben cérna helyett közvet­lenül különböző kész termékeket ké­szítenek majd. Nem is feltétlenül szükséges, hogy ezekben az újfajta gyártási eljárá­sokban kizárólag műanyagolvadéko­kat használjanak fel. Számításba ve­hetik például habdiszperziók és mű­anyagoldatok alkalmazását is. Amint azután a műanyaghab megköt a fémformában, máris kész a gyárt­mány, a teljes egészében varrat, var­rás nélküli ruházati cikk. A textilipari kutatóintézetek labo­ratóriumaiban még sok­ más új mód­szer is érlelődik. Nincs kétség az­iránt, hogy ezek az új eljárások rö­videsen véget vetnek a varrás évez­redes korlátlan egyeduralmának. Gyors akkumulátorvizsgálat Bármikor, pillanatok alatt megvizsgálhatja a gépkocsitulajdonos autó­­akkumulátorának állapo­tát az NSZK-ban most forgalomba hozott prakti­kus „Accu-Test” műszer segítségével. A kis mére­tű szonda négy különböző színű és súlyú golyócskát tartalmaz. Vizsgálatkor a készülék műanyaglabdá­jának nyomogatásával kis mennyiségű akkumulátor­savat kell felszívni a vizs­gálótérbe. Ha mind a négy golyócska úszik a savban, az akku jó álla­potban van, ha viszont csak két vagy egy go­lyócska, az akkumulátort utána kell tölteni. A tudományi m­űhely titkaiból• KOMPUTERSZEM AZ ARANYHALON A halak belső vezérő­re­miszerét legújabban kom­puter segítségével tanulmá­nyozzák amerikai kutatók. Egy nagyméretű üvegtartály köré kétezer fényforrást és ugyanennyi fotocellát szerel­tek. Ha a hal mozgás köz­ben megszakítja valamelyik fényforrásnak a fotocellára eső fénysugarát, az infor­mációt komputerbe vezetik, amely pontosan feljegyzi az érintett fénysugár helyzetét. A komputeres elemzés révén megállapíthatják, milyen gyakran fordul meg az aranyhal és milyen távolsá­got úszik be egyes fordula­tai között. Az eddigi elem­zésekből máris kiderült, hogy az aranyhal navigációja nagyon hatásos és nem a környezet impulzusaihoz al­kalmazkodik. Ebből a kuta­tók arra következtetnek, hogy az aranyhalaknak valamiféle belső vezérlő mechanizmu­suk van. GYÓGYSZER AZ INFLUENZA EL­LEN • A dublini egyetemen kidol­gozott UK—2054 jelzésű kí­sérleti gyógyszer a vizsgála­tok során hatásosnak bizo­nyult a B típusú influenza­­vírusok okozta fertőzések le­küzdésére. 24 önkéntes je­lentkezőnek adták szájon át, továbbá ötnek orrcseppek formájában. A kísérlet továb­bi 33 részvevője placebot, hatástalan vegyszert kapott. Az UK-2054-gyel kezelt 29 személy megmenekült a fer­tőzéstől, míg a 39 placebos fele megbetegedett. A kí­sérletek eredményei szerint az új gyógyszer bizonyos mértékig hatásos az A típusú vírusok, közöttük a hong­kongi influenza kórokozói el­len is. A HOLNAP MATUZSÁLEMEI Az öregedés problémáival foglalkozó milánói orvosi szi­npozion megállapításai sze­rint az átlagos életkor eléri a 110 évet a jövőben. Az életkor újabb jelentős meg­hosszabbítása felé két úton indulhatnak el az orvosok. Először is le kell győzni a szív- és érkeringési beteg­ségeket. Másodszor: korlá­­tozni kell a szabad gyökö­ket az emberi szervezetben. Ezek a szabad elektronnal rendelkező atomok vagy ve­gyi csoportok kötőereikkel roncsolják az emberi sejte­ket. Megfelelő gyógyszerek­kel azonban semlegesíthető e szabad gyökök kötőereje és ezzel elkerülhető roneso- 16 hatásuk is. NÉP­SZAVA |2 1970. január 18 Vulkanikus textilszálak A Messina melletti Santa Teresa Riva gyárá­ban textilszálakat készí­tenek az Etna anyagából. A lávát megértik, 1900 fokos hőmérsékleten meg­olvasztják, majd hűtéssel és egyidejű centrifugálás­­sal vékony, hajszálszerű szálakat készítenek belő­le. A végtermék rugalmas, lágy tapintású szál, amely kitűnő villamos-, továb­bá hő- és hangszigetelő. A lávagyapotot eddig vil­lamos szigetelésre és tűz­védelmi célokra használ­ták. Most kísérletekbe kezdtek, nem lehetne-e ruházati anyagokat is ké­szíteni belőle. Wankel-m­otor sorozatban A francia Citroen-gyár a bolygódugattyús Wan­­kel-motor egyik változa­tának nagy sorozatú gyár­tását készíti elő. A Saar­­vidéki új motorgyárban már az idén tavasszal megkezdődik a munka és a bolygódugattyús motor nagy sorozatú gyártására 1972-ben kerül sor. A 995 köbcentiméteres, 49 ló­erős motort az M—35 tí­pusjelzésű, négy­üléses új kocsiba építik majd be. Csúcssebessége 140 km/ óra lesz, az üzemanyag­fogyasztás 100 kilométe­renként 7,5 liter. Óriás tv-torony Ezer méter magas tv­­torony tervein dolgozik Nyikoláj Nyikitin szovjet építész, aki az osztankinói 530 méteres tv-adótornyot is tervezte. Nyikitin szá­mításai szerint nincs sta­bilitási akadálya az ilyen építmények magasságnö­velésének. A tokiói pol­gármesteri hivatal meg­bízásából elkészítette egy négy kilométer magassá­gú torony számításait. A gigantikus építmény sta­bilitását az építészet mo­dern eszközeivel — pél­dául feszítő drótkötelek­kel — teljes egészében biztosítani lehetne. Ra­­étafúró Mihail Csiferov szovjet mérnök új találmánya, a rakétafúró átlagos talaj­ban elérheti a másodper­­cenként 4 méteres fúrási sebességet. Égéskamrájá­ból óriási, 2500 atmoszfé­­rás nyomással áramlanak ki a forró égésgázok, amelyek először nagy, majd kis darabokra aprít­ják fel a kőzetet. A fú­rót a fejre szerelt fúvó­­kákon át kiáramló gáz­sugár hajtja, ugyanezek a gázok a felaprított kőze­tet hátrafelé vetik, s egy csövön át a felszínre jut­tatják. Csiferov berende­zése a kísérletek szerint mintegy három kilométer mélységű furatot készít­het egy munkamenetben, méghozzá összehasonlít­hatatlanul gyorsabban és olcsóbban, mint az eddi­gi módszerek. Szakértői vélemények szerint a ra­kétafúró elsősorban a szupermély fúrások ké­szítésére eszményien al­kalmas. A legnagyobb fú­rási mélységet mintegy 11 kilométerre becsülik — ennél hosszabb kábel már saját súlya alatt el­szakad. A rakétafúró mű­ködtetéséhez nincs szük­ség kábelre, sem műkö­dési pozíciójában tartá­sához, sem pedig a fel­színre visszatérítéséhez. Aranyásó gombák Szovjet kutatók leg­újabban azt tervezik, hogy aranybányászásra fogják a gombákat. Az irkucki ritkafémkutató­­intézet munkatársai meg­állapították, hogy bizo­nyos penészgombák ki­vonják az aranyat az ol­datokból, s a folyamat során arannyal borítottak­­ká válnak. Bizonyos rend­kívül aktív penészgomba­fajok 15—20 óra alatt az oldatok aranytartalmá­nak 98 százalékát kivon­ják. Az irkucki kutatók véleménye szerint ez a módszer felhasználható lesz az ércek aranytartal­mának kivonására is, mert bizonyos gombafajok ol­dattá alakítják át az ér­cek aranytartalmát Az új eljárás rendkívül ol­csó is, mert a penész­gombák a cukorgyárak hulladékanyagaival táp­­lálhatók. Új csehszlovák tehergépkocsi A közelmúltban mutat­ták be a szakértőknek az AVIA A—30 típusjelzésű új könnyű tehergépkocsit, amelynek gyártását a francia Saviem—Renault licensz alapján kezdték meg a Csehszlovák Szo­cialista Köztársaságban. A 3 tonnás korszerű szállí­tójármű három változat­ban, rövid, normál és meghosszabbított kivitel­ben készül. Folyadékhű­tésű négyhengeres soros Diesel-motorja percen­ként 3200 fordulatnál 80 lóerőt teljesít. Üzemanyag­fogyasztása száz kilomé­terre 12,5 liter. Ajtó, ablak a műanyagból Egy lengyel ipari ku­tatóintézetben új mód­szert dolgoztak ki mű­anyag ajtó- és ablakke­retek előállítására. A ke­retsarkok összeillesztését műgyanták és üvegszál­­betét alkalmazásával ol­dották meg. A kísérletek tanúsága szerint ez az il­lesztési módszer sokkal tartósabb, mint a hagyo­mányos. A sajtolt mű­anyag ablakkeretek meg­felelő merevségűek, for­matartók és huzamosabb használat alatt sem de­formálódnak. Korrózió ellen védő lakk Két lengyel vegyész a ecseteléssel viszik a gyorsan száradó lakkok megvédendő fémfelületre; tulajdonságaival rendes- 20 fokos hőmérsékleten kező újfajta antikorró- 15 perc alatt megszárad, ziós készítményt dolgoz Egy négyzetméternyi zott ki. A „Protectolak” fémfelület megvédéséhez márkanevű készítmény 200 grammnyi szükséges teljes egészében hazai belőle, de szükség szerint nyersanyagokból készül, kétszeres vagy háromszo­­rlcsó, használata egysze­­res rétegben is felvihető rá. Bemártással vagy a fémtárgyakra. KÜLÖNFÉLE IPARI ÉS LAKÁSVILÁGÍTÁSI IZZÓKBÓL NAGY VÁLASZTÉKKAL várja kedves vevőit a KA Vill­a. fiókja Budapest VII., Landler Jenő u. 49 * aaisaa HBBisfocii issjoaot ssasttiiH UL "IMM!­iiiiii»iMiiiiim«iiiw»ii­i«inmi Csőzsalu - felfújható gumicső Az Egyesült Államok­ban legújabban érdekes módszerrel készítik a víz­vezetéki hálózat beton­csöveit. A kiásott munka­gödörbe megfelelő átmé­rőjű gumicsövet fektet­nek, levegővel felfújják, majd betonkeverékkel ön­tik körül. A beton meg­szilárdulása után a leve­gőt kiengedik és a gumi­csövet kihúzzák az immár elkészült betoncsőből. Egyszerre 230 méter hosz­­szúságú gumicső-zsaluval dolgoznak, az ilyen hosz­­szúságú csőszakasz beto­nozási ideje egy óra. Erősebb fémek a nyomás alatt Az alumínium, réz és vas tulajdonságai lénye­gesen megjavíthatók, ha előállításuk utolsó szaka­szában nyomás alá helye­zik őket. A nagy nyomás a háromszorosára-négy­­szeresére növeli fajsúlyu­kat és alakíthatóságukat. Szovjet fémkutatók a kristályos anyagokban formálódó mikrohibák létrejöttének mechaniz­musát tanulmányozó ju­tottak erre a meghökken­tő megállapításra. Kide­rítették: ezek a mikrohi­bák a megszilárdulás utolsó szakaszában jön­nek létre a fémekben. A fémolvadékok ilyenkor enyhén kitágulnak, s a ki­alakuló parányi vákuu­mok gázokat és részecs­kéket ragadnak maguk­hoz. Az ebben a szakasz­ban alkalmazott nyomás megakadályozza ezt a fo­lyamatot. . Gázturbinás versenyautó A harkovi közlekedési lakott „Hadis7” erőforrá­­főiskola tervező irodájá­­sa nagy teljesítményű gáz­nak tervei szerint új űi- turbina. A próbafutamok pusú versenyautó készült során a modern verseny­en a Szovjetunióban. Az autó megközelítette az alacsony építésű, rendkív­ólánkénti 500 kilométeres vál gondosan áramvona- sebességet. ^ CftRLP CftVflZZi - BILUWAW­­£, az OMRON európai képviselője január 21-én és 22-én (9—17 óráig) ALKATRÉSZKIÁLLÍTÁST RENDEZ az ELEKTROMODUL bemutatótermében. Budapest Xvi., Jászai Mari tér 5—6 TELEFON: 329—771; 329—775 KIÁLLÍTÁSRA KERÜLNEK RELÉK, IDŐRELÉK, Mim mikrokapcsolók, UmllU, VÉGÁLLÁSKAPCSOLÓK, NYOMÓGOMBOK FILMBEMUTATÓ, SZAKTANÁCSADÁS!

Next