Népszava, 1971. január (99. évfolyam, 1–26. sz.)

1971-01-30 / 25. szám

KULTÚRA TÁRSADALOMTUDOMÁNY , IRODALOM , MŰVÉSZET Petrák Katalin A visszaemlékezések-memoárok jelentősége a munkásmozgalom történetének feldolgozásában A memoárok, visszaemlékezések felhasználása nem új módszer­­ a történelemírásban. Ha figyel­mesen tanulmányozzuk régmúlt idők történetírását és annak módszereit, tapasztalhatjuk, hogy íróik fontos események leírásakor, egy-egy kor­szakot jellemezve, egy-egy fontosabb személy bemutatásakor milyen bát­ran nyúltak az adott időszak részt­vevőinek és szemtanúinak vissza­emlékezéseihez. John Reed népszerű könyvét, a ,,Tíz nap,­­amely megrengette a vilá­got­’ egyesek riportkönyvnek tekin­tik, mások pedig mint érdekes me­moárt tartják számon. Hisz ezt a könyvet 1919 óta számtalan nyelvre lefordították, nemrég több európai színház dramatizált formában is be­mutatta. Érdemes elolvasni Leninnek az 1919. évi kiadáshoz írt előszavát , eb­ből megtudhatjuk, miért tartotta fontosnak a könyv megjelenését. ..-a valósághoz híven és igen elevenen ismerteti azokat az eseményeket, amelyek oly jelentősek a proletárfor­radalom és a proletárdiktatúra tény­leges megértése szempontjából. E problémákat széles körben vitatják, de mielőtt bárki elfogadhatná vagy elvethetné ezeket az eszméket, meg kell értenie döntése teljes jelentősé­gét. John Reed könyve kétségkívül hozzá fog járulni e kérdésnek — a nemzetközi munkásmozgalom alap­­problémáinak — tisztázásához.” John Reed. ..Tíz nap, amely megren­gette a világot” (Kossuth, 1957. 6. old.) Leninnek az a megállapítása raga­dott meg, hogy: „a valósághoz híven és igen elevenen ismerteti az esemé­nyeket", mert a jól megírt, a való­sághoz hű visszaemlékezéselv, me­moárok nemcsak forrásanyagot szol­gáltatnak a történésznek, de színessé, élethűvé, gazdagabbá teszik a megírt történelmi anyagot. H­azai történelemírásunkat sok­szor éri az a vád, hogy a meg­jelent művek unalmasak, nem eléggé olvasmányosak, többségük csak a szakembereit számára készül. Az olvasók gyakran szemére vetik a fiatal történészeknek, hogy nem ér­zékeltetik eléggé a kor levegőjét. Ezért feltétlenül szükséges, hogy a történetíró munkájához felhasználja a memoárokat, visszaemlékezéseket. Szerte a világon manapság különö­sen nagy népszerűségre tett szert a memoárirodalom. Nem kétséges, hogy ehhez hozzájárult az is, hogy az utóbbi években igen sok — főleg a II. világháborút közvetlen megelő­ző időkben — és a háború alatt fon­tos szerepet betöltő államférfi, had­vezér vagy politikai személyiség me­moárja látott napvilágot. Ezekben a nagyközönség számára eddig hozzá­férhetetlen dokumentumokról, ese­ményekről számolnak be. Az olvasó el is várja ezektől a művektől, hogy őszinteségükön kívül, az eddig nap­világot nem látott, „valami eltitkolt­ dolgokról” is tudomást szerezzen, így tehát ezeknek a memoároknak tör­ténelmi és ismeretterjesztő szándé­kuk mellett akaratlanul is megvan a maguk aktualitása is. Ezt bizonyítja a magyar könyvkiadás is. Bár az elmúlt években sok vissza­emlékezés jelent meg, ez csak egy töredéke a hazai és külföldi termés­nek. De ennek a műfajnak nemcsak a könyvpiac szempontjából van jelen­tősége. A publikálás csak egyik célja lehet a gyűjtőmunkának. A legfonto­sabb szempont a munkásmozgalom történetének feldolgozásához szüksé­ges visszaemlékezések, memoárok összegyűjtése. Vannak korszakok, amikor külö­nösen jelentősége van a memoárok­nak, visszaemlékezéseknek. Ilyen a huszadik század és ezen belül is a munkásmozgalom történetének meg­írása. E műfaj szinte kivirágzott­­a második világháborút követő évek­ben. Ez az a korszak, amikor a tör­ténésznek számtalan bonyolult, iz­galmas problémával kell megbirkóz­nia és viszonylag kevés dokumentum áll rendelkezésére. A visszaemlékezések, memoárok jelentősége, értéke annál nagyobb, minél kevesebb más forrásanyag áll a kutató rendelkezésére, de fontos akkor is, ha a dokumentumok nem hitelesek, vagy.. .csak adminisztratív, jellegűek stb. ^­­ . •►***•':*•' A m­unkásmozgalom történetének írója bármely témához nyúl, nem nélkülözheti munkája során az ese­mények résztvevőinek és a szemta­núknak visszaemlékezéseit. E­gyes korszakok feltárása vissza­emlékezések nélkül szinte lehe­tetlen. Például ilyen a párt ille­gális tevékenysége, főleg a második világháborút közvetlen megelőző és a háború alatti években. Vagy pél­dául a népfrontgondolatnak elterje­dése, befogadása a magyar munkás­­mozgalomba. Magáról a népfront­­gondolatnak elméleti vonatkozásairól bőven találunk anyagot, de a meg­valósulására, a gyakorlatba való át­vitelére, mely nem kis gondot oko­zott a magyar munkásmozgalomban, csakis a visszaemlékezésekből alkot­hatunk képet. Míg a Tanácsköztársaság utáni időszakra viszonylag bőven találunk dokumentumokat, addig a fent jel­zett évekről szinte alig maradt írá­sos anyag. Természetesen maguk a mozgalom résztvevői is arra töre­kedtek — a politikai körülmények, a rendőri üldözések folytán —, hogy lebukásuk esetén minél kevesebb bi­zonyíték jusson a hatóságok kezébe. Sok dokumentum pusztult el a II. világháború forgatagában, az 1956-os ellenforradalom alatt. De szintén nem kevés kárt okozott a többször végrehajtott gondatlan selejtezés. Fontos a résztvevők visszaemléke­zése ab­ban az esetben is, ha a törté­nész különben úgy látja, hogy nél­külük is bőségesen tudja állításait dokumentálni. Természetesen az már a kutató feladata, hogy ezekkel a tí­pusú forrásanyagokkal megfelelő módon bánjon, felhasználásukkor fi­gyelembe vegye, hogy minden visz­­szaemlékezés szubjektív. A gyűjtőmunkát egy ideig hátrál­tatta, hogy a felszabadulás utáni tör­ténetírásunk hosszú ideig nem nyúlt ehhez a forrásanyaghoz, ha használ­ták, akkor is csak kivonatosan, tel­­jes életutak csak igen ritkán jelen­tek meg. Ezenkívül a szakemberek körében is viták folytak e műfaj forrásérté­kéről. Úgy vélem, ezeken a kezdeti nehézségeken túljutottunk. Mind a gyűjtés, mind a gyűjtött anyag fel­­használása szempontjából. Bizonyít­ják ezt az utóbbi években a munkás­­mozgalom történetével foglalkozó monográfiák, tanulmányok, cikkek, életrajzok, visszaemlékezés-gyűjte­mények, s nem utolsósorban „A ma­gyar forradalmi munkásmozgalom története” tankönyv kötetei, melyek az MSZMP KB Párttörténeti Inté­zete archívuma gazdag vissz­aemlé­­zés-gyűjteményének felhasználásá­val készültek. I­ntézetünkben évek óta tudomá­nyos alapon folyik a visszaemlé­kezések, memoárok gyűjtése. Hosszú esztendők tapasztalatai alap­ján kidolgoztuk a gy­űjtési módszert, meghatároztuk azokat a területeket, melyekre kiterjesztettük munkánkat. Gyűjtünk teljes életutakat feldolgozó memoárokat, egyes eseményekről, sztrájkokról, tüntetésekről stb., a munkásmozgalom mártírjairól, har­cosairól szóló visszaemlékezéseket. Ha szükséges, egy-egy vitatott probléma tisztázásához szívesen hív­juk össze azokat, akik egy-egy adott időszakban részt vettek a munkás­­mozgalomban. Természetesen nemcsak a munkás­­mozgalom vezetőinek memoárjait, visszaemlékezéseit gyűjtjük össze, hanem az egyszerű pártmunkásokét is. Egyes esetekben, ha ezt munkánk megkívánja, a munkásmozgalomban részt nem vett személyektől is gyűj­tünk visszaemlékezést. Sokan maguk írják meg memoárjaikat, visszaemlé­kezéseiket. Azoknak, akik kívánják, szívesen nyújtunk e munkához se­gítséget. Évek óta folytatjuk az el­múlt negyedszázad eseményeire vo­natkozó anyagok összegyűjtését is. Ezekből már eddig két kötetet jelen­tettünk meg. Utoljára, felszabadulá­sunk 25. évfordulója alkalmából „Szabadság, te szülj nekem rendet” címmel. Ebben a 25 év történelmé­nek cselekvő személyeit szólaltattuk meg; a pártmunkást, a munkásból, parasztból lett alispánt, minisztert, kormánybiztost, tsz-elnököt, gyár­igazgatót, akik negyedszázad számot­tevő politikai és gazdasági esemé­nyeiről adtak számot élményeik alap­ján. Megjelent visszaemlékezés-köte­teinkkel nemcsak emléket akarunk állítani az egykori harcokban részt vevőknek, hanem szeretnénk, ha öre­gek és fiatalok egyaránt szívesen olvasnák, akik részt vettek a har­cokban, felelevenítenék emlékeiket, és tanuljanak, okuljanak belőle azok, akik akkor még nem éltek. Archívumunkban elhelyezett anya­gokat gyakran használják fel a mun­kásmozgalom történetével foglalkozó szakemberek, a rádió, televízió, újsá­gok stb. Az idő sürget, a gyűjtőmunkát meg kell gyorsítani. Az elmúlt esztendőkben ünnepelt évfordulók szerte az országban hoz­zásegítettek, hogy mind többen fel­ismerjék e munkának jelentőségét. Sok még a tennivaló, sok még a fel­dolgozások során előforduló problé­ma, amelyeknek megoldásához hoz­zásegíthetnek a résztvevők, szemta­núk memoárjai, visszaemlékezései. b­r.mn Szab­rtnai ReimS EÖTVÖS JÓZSEF Száz éve halt meg Eötvös József — 1871. február 2-án, Budapesten, de gyermekkora színhelyén, Ercsiben te­mették el, kívánsága szerint. A szegény főúri család fia olyan körben nevelődött, ahol az apa és a nagyapa térde elkopott a bécsi udvar kiszolgálásában. Még magyar nyelvét is elfeledtették vele, német szavak vették körül. Iskolatársai elhúzódtak tőle, a császár szolgájának fiát látták csak benne. Eötvös Józsefnek azon­ban korán kinyílott a szeme, korán szakított családjával, elindult a maga útján. Ebben különben derék házi­­tanítója is segítette, Pruzsinszky Jó­zsef, a magyar jakobinusok egyike, aki felébresztette lelkiismeretét, s tá­jékoztatta az ország valódi társadal­mi és politikai helyzetéről. Korán lépett fel a politikai eset­ben, elvégezte az egyetemet, a jogot, ismerkedett a világgal, nemcsak Béccsel, hanem egész Nyugat-Euró­­pával. Hazatérve, ösztönszerűen Kos­suth hívévé válik. Reformkorunk egyik nevezetes képviselője. 1843- ban az első független magyar kor­mány közművelődési minisztere, re­former, de nem forradalmár, a ki­bontakozó forradalomtól visszariad, s mikor megtudja, hogy a császár teljhatalmú megbízottját, Lamberg grófot a Lánchídon megölték, lemond és Bajorországba távozik. Reformjait azonban a sors nem ejtette el. Az osztrák—magyar ki­egyezés utáni kormányban is ő a köz­művelődési miniszter, immár tör­vénnyé emelheti tők­éit. Közművelő­dést szervező munkájának haszonél­vezői vagyunk, nemcsak mi, magya­rok, hanem a szomszéd népek is, ak­koriban velünk együtt élő s együtt fejlődő nemzetiségek. Tüdőbaja vitte el Eötvöst, férfikora delén, munkás­ságának tetőpontján. Az apa, Eötvös Ignác volt a felvi­déki koleralázadást letörő, durva csá­szári biztos, aki sorra felakasztotta a zúgolódó parasztokat. A szelíd Eötvös József egész magatartásával és élet­művével ezt a családi bűnt engesz­telte. A szabadságharc előtt a fiatal politikus döntő jelentőségű író, hat­hatósan tudja közölni eszmei meg­győződését és társadalmi lelkiisme­retét. Versekkel kezdi. Érzelmes, tiszta szívű édesanyja is hatott rá hogy ne titkolja szive képeit. Nem is titkolta el. Még az iskolából emlék­szünk Eötvös néhány versére, oly emlékezetesek. A vers azonban nem volt elég, még hathatósabb formát keresett, sorsa, megírta prózai műveit, főként a két nagy regényt, mely írói erejét másfél század óta töretlenül sugározza. A két regény: A falu jegyzője (1845) és a Magyarország 1514-ben (1847). Már első regényében, a Karthausi című­ben, éreztette, romantikus fordula­tokkal és eszmeközléssel, hogy a ma­gyar társadalomról van mondaniva­lója ebben a műfajban. A falu jegy­zőjében ezt teljes skálán bemutatja. A regény megjelenését egy tanul­­mánykötete előzte meg, a Reform cí­mű, amelyben kifejti, hogy Magyar­­ország fejlődésének legfőbb akadálya az elmaradt megyerendszer. „A nemzet — írja — a közigazga­tást bátran központosíthatja kormá­nya kezében” — csak így léphet elő­re, a nemesi kiváltságok visszaveté­sével, a demokratikus népjogok meg­valósításával. A tanulmány minden gondolata napsugárként ragyog a re­gényben. A választási visszaéléseken kezdve, az igazságtalan és otromba bíráskodáson át, s a vallási üldözé­sen keresztül, az embertelen börtön­viszonyok leírásáig feltárja a hazai társadalom minden bűnét s elmara­dottságát. Jómódú parasztból betyár­rá válik a nép fia, de egy bűnügyi re­gény fordulatai között mégis kiderül az igazság s az új nemzedék képvi­selőivel győzedelmeskedik az erkölcs. Második nagy regénye, irodalmi szempontból legtökéletesebb műve, a Magyarország 1514-ben. Ez a Dózsa­­féle parasztfelkelés története, előtér­ben egy nemes úrfi s egy budai pol­­gárleány szerelmi történetével. A falu jegyzőjében a megyerend­szert támadta elavult formáival, a történelmi regényben a magyar pa­rasztság tarthatatlan állapotaira irá­nyította a fénysugarakat. Nem azo­­nosodott ugyan a Dózsa-felkeléssel de rámutatott a lényegre: így nem élhet az ország dolgozó többsége! Mindkét regényében a meggyőző és művészi erejű képek reális teljessége fogja meg az olvasót. Eötvös maga fölé nőtt s túlnőtte romanticizmusát egy nemzeti realiz­mus kifejezése érdekében. Az ország népe erős, csak a fejlődés erejét visz­­szatartó réteget kell megregulázni. Magyarország fiatal és újszerű állam­ként jelenik meg újra. Eötvös ábrá­zolásai és egyértelmű képei Petőfi magatartását erősítették, a költőéi, akinek elkötelezett nemzeti maga­tartását és művészetét Eötvös József így méltatta s magyarázta. Mert kriti­kusnak és közírónak is kiváló volt, az arany csengéséről szóló és lankadat­lanul magyarázó. A magyar megúj­hodás őszintesége, az országépítő tisztesség fénye ma is hódít. Tíz év­vel ezelőtt jelent meg A falu jegyző­je román fordításban, és szlovákul is mindkét Eötvös-regény. Szerencsések azok az írók, akik gondolataikat meg tudják valósítani, s nem hagynak csak idegrezgést és hangulatot maguk után. Eötvös Jó­zsef is közéjük tartozik. Életének második fele, a szabadságharc után, reformgondolatainak meg­valósí­tásá­t eredményezte. Kupolaszerűen befe­jezte életművét. Önkéntes száműze­tésében írta meg kétkötetes nagy ta­nulmányát, A XIX. század uralkodó eszméinek befolyása az államra cím­mel. Világosan felismerhető — írja —­, hogy az emberiség előre halad, egyre inkább kiterjeszti hatalmát az anya­gi világra, munkába hajtja a termé­szet erőit, a műveltség általánossá válik, s tiszteletnek örvend az embe­ri méltóság. Tehát: halad a világ elő­re. A haladás irányát a kor uralkodó eszméi döntik el. Eötvös nem észlelte, hogy ez az eszme a XIX. század má­sodik felében a szocializmus, megre­kedt a liberalizmusnál, a korszak haladó polgári eszméjénél, s ennek jegyében fejtegette, hogy az uralko­dó eszmék: a szabadság, az egyenlő­ség és a nemzetiség. Ezek az eszmék ellentétben állanak egymással, s Európa sorsát sötétnek mutatják. De ez a könyv is derűlátón végződik, Eötvös hisz abban, hogy a jó győz a rosszon, „mert egy tartós jövőnek épületét csak erkölcsi alapokon és tiszta kezekkel emelhetni fel”. S valóban, amit közéleti működé­sében megteremtett, arra vall, hogy a borúlátás és az ellentétek érzése csak arra volt jó, hogy nemes és tel­jes munkára serkentse. Egy évvel a kiegyezés után, 1868-ban, az ország­­gyűlés elfogadja híres 38. törvénycik­­két a magyarországi népoktatásról; megreformálja az egyetemet, meg­szervezi a magyar középiskolai ta­nárképzést s előkészíti a középiskola reformját. Bölcseleti művei, beszédei, a népis­kolai közoktatás helyzetéről szóló 1870. évi miniszteri jelentése nagy­szerű, cselekvő és építő pedagógusról vallanak. Eötvös állapította meg, hogy a művelődés berendezése álla­mi feladat, egyedül az állam köteles­sége. Ebből a tételből fakad a jog is, hogy mindenkit kényszeríteni kell az iskolázásra, továbbá, hogy az iskolák fenntartására adót vethet ki az állam és felügyel az iskolák működésére. Így jelenik meg Eötvös révén Ma­gyarországon száz évvel ezelőtt az ál­talános tankötelezettség és az oktatás ingyenességének elve. Magyarország Eötvös iskolareform­jaival túlszárnyalta szomszédait és számos más európai országot. Eötvös kimondta a tanítás és tanulás szabad­ságának elvét is. Alapvetőnek tekinti a családi kör nevelő melegét, vagyis a magyar és magyarországi népi ha­gyományt. Mint ismeretes, gondosko­dott a nem magyar ajkúak, vagyis a nemzetiségek iskoláiról is, mint ahogy prózájában is mély emberség­gel ábrázolta Magyarország nem ma­gyar lakosait, akikkel ezer éve együtt élünk. Bármerről nézzük- gyémánt gya­nánt fénylik. Megrázó az ember lelki nagysága, a mély együttérzés és kö­telességtudat, amellyel elszakadt bá­rói családjától s feloldódott a nemzet millióiban, a közösség feladatai kö­zött. Visszahőkölése 1848-ban is csak nemzetszeretetét és országféltését árulja el. Magánélete is példaszerű volt. Életének utolsó vigasztalása az a barátság, mely lángeszű fiához, Eötvös Lorándhoz, a nagy fizikushoz fűzte. Ha egy könyvkiadónak eszébe jut­na, hogy kiadja az apa és fia levele­zését, kézikönyvet adna ki a legtisz­tább barátságról, amire ma éppoly szükségünk van, mint Eötvös József egész tanítására, felrázó, útmutató, hiteles, őszinte, egyenes­ magatartá­sára. Csak a teste halt meg száz év­vel ezelőtt. Szelleme halhatatlanul közöttünk kell éljen, mint nemze­tünk egyik nevelőjének szelleme. Kiss Attila : Budai részlet

Next