Népszava, 1971. június (99. évfolyam, 127–152. sz.)
1971-06-17 / 141. szám
A tánc — magatartás is! Néhány gondolat . TÁNCOLÁS a fiatalAlók életében kivételesen fontos helyet foglal el — határozottan elmondható : fontosabbat, mint amilyen figyelem irányul a társastánc tevékenység egészére. Hogy állunk pillanatnyilag a társastánc ügyével? Rosszul. A rendkívül fontos területet egy tíz évvel ezelőtt hozott, napjainkban teljesen elavultnak mondható rendelet szabályozza (105/1961. M. M.). A társastánc szerepe, funkciója, a tevékenységre vonatkozó igény, az oktatói gárda feladatköre merőben megváltozott azóta (az utóbbi legértékesebb, leglelkiismeretesebb részének mostoha anyagi helyzete nem!). A hajdani „tánc és illemtanár” fogalma máig is mosolyt és lekicsinylést vált ki — a régi tapadéktartalmak szerint talán némi joggal. Eközben azonban feledésbe megy, hogy gyermekeink tömege az új körülmények között akar, de nem tanul meg társaságban viselkedni és táncolni. Amikorra megtehetné, már restell nekifogni, inkább vállalja a magatartászavart, mondhatni, egész életére. Azoknak a gyermekeinknek, akiknek a fejlettség mai szintjén a legnagyobb igényük és szükségük volna tánctanulásra (12—16 évesek), mindössze 7—8 százaléka részesül ebben. (A legutóbbi húsz év alatt harmadára csökkent a számuk.) A jelenség hoszszas elemzésére itt nincs mód — a lényeg az, hogy a korszerű táncoktatás formáinak kialakítása rendkívül sürgős. A nagyvárosokban is, vidéken ■még inkább. Az idézett rendelet csakis a tánctanfolyam formáját ismeri, huszonnégy órára terjedő (tehát heti kétszer-két órában hathetes) kezdő és haladó fokon — a mai élet pedig minden vonatkozásban mást követel. A diákoknál (és a szülőknél) az ilyen tanfolyamforma népszerűtlen, a hosszabb időszakra elnyújtott tanfolyam a kívánatos. Falun más okból nem megfelelő (nem is elég a másféle mozgástanítással alig találkozó falusi gyerekeknél a huszonnégy óra), az ipari tanulóknál ismét más-más — még helyenként is más-más, kevésbé iskolás — formák kívánatosak. Elég annyi: mindenekelőtt rugalmasabb alaprendelkezés szükséges. töBB MEGÉRTÉS kell az iskolák részéről. A pedagógusok nagy része a gyerekek túlterheltségére hivatkozva hárítja el az iskolával párhuzamosan, sőt, az iskola segítségével szervezett táncoktatás gondolatát. A 12—14 éves gyerekeknél, ahol korunkban a legfontosabb volna a társasági viselkedés és a tánctudás, a kulturált mozgás megalapozása, a feladat súlyos félreértésével, szexuális éretlenségre hivatkoznak. Különös ellentmondás : az alsóbb középiskolai szinten ugyanakkor azzal hárítják el ugyanezt, hiszen ezek már tudnak táncolni. Az igazság az, hogy nem tudnak, hiszen csoda folytán a két iskolatípus közti nyáron általában nem tanulhatnak meg, de táncolnak persze, valahogy. Rosszul, primitíven, kultúrálatlanul. Ami a gyerekek túlterheltségét illeti, ehhez csak annyit: a táncolás egy gyereknek sem tehet, ellenkezően. Ilyen érveléssel akár az úszástanulást is a terhek közé sorolhatnánk. Beszéljünk inkább a ragyogó, örvendetes távlattal biztató (de sajnos, kevés!) példáról, ahol megértő, a dolog jelentőségét felismerő pedagógusok maguk kezdeményezik a táncoktatást, párhuzamosan az iskolával, ünnepélyes táncvizsgákat rendeznek, a témával kapcsolatos viselkedési kérdéseket osztályfőnöki órákon tűzik napirendre, a gyerekek legnagyobb örömére (Orosházán, Szentesen a gimnáziumban, Miskolcon a gépipari technikumban és egyebütt kiváló gyakorlat honosodott meg.) Kiváló példa kínálkozik a budapesti Kaffka Margit Gimnáziumban is az iskolai táncklub nívós megoldására — a szomorú csak az, hogy az illetékesek helyett csak a rendőrség (rendészeti) és a Szerzői Jogvédő (hivatalos jellegű) érdeklődése mutatkozott meg. ILLETÉKES és kiváló szakembereink nemzetközi tapasztalatok felhasználásával kiváló módszereket dolgoztak ki a társasági tánckultúra tömeges fejlesztésére, amelyek alkalmasak jó, a fiatalokat szórakoztató tartalmat adni az ifjúsági klubokban, művelődési házakban folyó táncolásnak. Minimális (de kulturált), közepes és jó (de még mindig nem különös) tánctudás alkalmat ad a fiataloknak bronz-, ezüst-és aranyérmek megszerzésére ezen a területen. És hogy a dolog nemcsak elméletben, hanem a gyakorlatban is vonzó a fiataloknak, ezt a borsodi példa igazolja. Itt lelkes emberek felkarolták a sok helyütt még szinte ismeretlen gyakorlatot és 3000 gyereknek felejthetetlen táncünnep volt a különböző szintű jelvények megszerzése. A társastánccal kapcsolatos mindenféle fenntartást sutba kell vetni, ha reális kultúrpolitikát kívánunk folytatni a fiatalok körében! Ezt a megjegyzést indokolja, hogy másfél évtizedes huzavona után a versenytáncot még mindig nem fogadták el a műkedvelés egyik ágazatának — miközben rengeteg fiatal elsőszámú és nagyon nívós időtöltése. Különös és tarthatatlan gyakorlat, hogy miközben művelődési házaink túlnyomó része a fiatalok (meg nem alapozott, leszűkült mozgásvilágra támaszkodó, csiszolatlan) táncolásából szerzi bevétele túlnyomó részét — egyetlen fillért e terület fejlesztésére nem fordít. Tisztelet a csekély számú kivételnek. Pedig csakis intenzív odafigyeléssel, a társastánc oktatásának és kötetlenebb klubformáinak felkarolásával, a magasan képzett táncpedagógusok rendkívül mostoha és rendezetlen helyzetének megjavításával indulhatunk ezen a területen egy kulturáltabb jelen és jövő irányában. Ma még nem a lelkiismeretes táncpedagógusé a terep, hanem lelkiismeretlen szélhámosoké, akik „2 óra alatt megtanítom táncolni!” vezérsoros, felelőtlen és üres hirdetéseikkel jobban uralkodnak a területen, mint a tánc szépszámú pedagógus megszállottja, aki valóban korszerű viselkedési és tánckultúrát kíván adni a gyerekek és a fiatalok tömegének. A TÁNC: a fiatalok mindennél általánosabb, verhetetlen, legfőbb időtöltése. Mozgalmi szerveink, ifjúsági szervezetünk, pedagógusgárdánk megkülönböztetett figyelme nélkülözhetetlen ezen a területen. Ne feledjük: a tánc nemcsak mozgás (ami fiataloknál önmagában sem csekélység!), hanem magatartás is. Rajtunk áll, hogy a kulturált magatartás hordozója legyen. Rajk András a társastánc-oktatás mostoha helyzetéről enns A PANNÓNIA TAVASZ keretében rendezett kérdezz—felelek játék eredményhirdetését és nyereménysorsolását 1971. június 19-én, szombaton este 8 órakor tartjuk meg GÁLAEST a margitszigeti CASINOBAN címmel A műsorban fellépnek: KABOS LÁSZLÓ LORÁN LENKE TÁTRAI MARIANN PÁLFFY ZSUZSA KERÉNYI GABI Konferál: RÓZSAHEGYI MARIKA Közreműködnek a MOULIN ROUGE MANEKENJEI Asztalfoglalás az üzletvezetőnél Telefon: 313-791 Műsorkezdés 129 és 10 órakor Nyereménysorsolás a szünetben ZENE — TÁNC este 7-től éjjel 1-ig CSALA ZSUZSA ERDŐDY KÁLMÁN SZUHAY BALÁZS PAYER ANDRÁS SZÁLLODA ÉS VENDÉGLÁTÓ VÁLLALAT vredini NEPS/. . \ A HÉT FILMJEI A kétarcú felderítő Mennyi cselszövés és csavaros fordulat! Furfangos bonyodalom a gyárban, a hálószobában, a lóversenypályán, az autósztrádán és az elhagyott, üres telek bozótjában. Titokzatos méreg és különös robbanószerkezet, töltőtollba rejtett fontos adat és ,,kényes” fénykép. Helyzetek és eszközök, amelyek mind-mind arra szolgálnak, hogy „becselezzék” a bátor és kétarcú felderítőt a németek kémhálózatába. Szóval rengeteg a bonyodalom, az ármány az új szovjet kémfilmben. Olykor úgy tűnt, hogy nem is egy, de több játékhoz is elegendő lenne. És mégis rossz, unalmas film Gennagyij Poloka rendező munkája. Talán nem szükséges — meg nincs is értelme — elemző bírálatot adnom a filmben látott krimi és vígjátéki manírokról, rossz színészi beidegződésekről, s a szegényes és vézna (különösen az ellenség figurájánál) jellemábrázolásról. Elég az hozzá, ez a film nem éri el a hasonló tematikájú játékok színvonalát. Helyszíni szemle Érdekes film Lucian Pintilie munkája. Nemcsak kompozíciós és formai megoldásaiban (jóllehet itt is újszerűségre törekszik), hanem problémakezelésben és az alakok formálásában is. A film cselekményének közzéppontjában a címben is szereplő rendőrségi szemle áll. Két fiatalember (néhány filmes kíséretében) egy kisebbfajta bűntényt, verekedést rekonstruál. E furcsa játszmában érdekes figurák és helyzetek buknak a felszínre. Lucian Pintilie észrevehetően Formann-hoz járt „iskolába”. A helyszíni szemlében — akár csak a Formann-filmekben — a figurák a jó és rossz emberi törekvések és tulajdonságok „kispolgári” képviselői. A rendőr őrmester például — minden harsogása ellenére is — csak amolyan túlbuzgó „kiscserkész“. A filmbéli filmrendező korrupt és humánus egyszerre, s elsősorban a maga hasznára ügyeskedő. A két fiú — maga a kiszolgáltatott üresség, pőreség, lázadásképtelenség. És így tovább. Mégis — mitől az üres pillanat, a pillanat-sokaság a filmben, amely szüntelenül lankasztja a figyelmet? A lassúság. A rendező lassúsága és modorossága. No és a rend és az összhang hiánya, mert így szanaszét futnak, és összekuszálódnak a jó és eredeti gondolatok. Gantner Ilona Mazsola és Bors a sztár Magyar tv-produkciók a szocialista országokban Nagy az érdeklődés határainkon túl a magyartelevízió produkciói iránt. A szocialista országok közül a legélénkebb a kapcsolat a Szovjetunióval. A szovjet tévé most vette át bemutatásra Szinetár Miklós Madách Imre drámai költeménye alapján forgatott filmjét, Az ember tragédiáját, s javában folynak a tárgyalások a Bors-sorozat második öt folytatásának megvásárlásáról. ,/Boccherini-koncert” címmel magyar előadóművészek produkcióját láthatják majd a szovjet nézők, a könnyűzene kedvelői pedig Toldi Mária show-ját. A tv-játékok közül a Móricz Zsigmond regényéből adaptált „Pillangóit és a „Só Mihály kalandjai”-t tűzi műsorára a szovjet televízió. Befejezés előtt állnak az „Őrjárat az égen” című folytatásos tv-film német szinkronjának munkálatai az NDK számára. A berlini tv nemsokára vetíteni fogja a Halász doktor és a „Legenda a péncélvonatról” című tvfilmeket. Az NDK-ban is képernyőre kerül Bors kalandjainak újabb öt része. Simándi Józsefről és Ungár Imréről külön portréműsorban emlékeznek meg és több képzőművészeti film tájékoztatja majd az NDK-beli nézőket a magyarországi művészetekről. Csehszlovákiában Róbert László, Halász Mihály vietnami útifilmje keltett érdeklődést. A gyerekek számára szerez majd örömet a Csupafül, a Mazsola és az Egér naplója sorozatok átvétele. Öveges professzor kísérlet-sorozatát, Róbert László laoszi útifilmjét a lengyel tévé iktatja programjába. Érdekesség, hogy a lengyel nézők magyar film segítségével tanulnak majd oroszul, ugyanis bemutatják a 17 részes „Orosz ,nyelvlecke”-sorozatot, amelynek kedvelt főhőse Darvas Iván. A tvjátékok közül a „Pokróc az ablakon” keltette fel a lengyel szakemberek érdeklődését, a szórakoztató összeállítások közül pedig az „Omega show”. Mazsoláék Bulgáriában, is hódítanak: valamennyi epizódot bemutatják a szófiai televízióban. Ugyancsak képernyőre kerülnek öveges profeszszor kísérletei. Két magyar tv-játékot is láthatnak nemsokára a bolgár nézők a „Pokróc az ablakon”-t és a „Miért mentem hozzád feleségül?” című alkotást. (MTI) Új rövidfilmek Bőséges választékot kínál a magyar rövidfilmtermésből a mozik kísérő műsora: ezekben a hetekben 9 rajz- és dokumentumfilmet mutatnak be. Az emberi hiszékenység néhány áldozatát gúnyolja ki a Hámos György forgatókönyvéből írt szatirikus produkció. „Hogyan segítsünk a bűnözőknek?...”, melyet Kárpáti György rendezett. Szomjas György Lányok című filmjében egy tavaly érettségizett osztály tanulóit keresi fel, akik sorsuk alakulásáról, problémáikról vallanak. A „Nyár, ifjúság” a tavalyi árvíz napjait idézi. Kárpáti Györgynek ez az alkotása az idei miskolci rövidfilmfesztivál díja nyertese. Ugyancsak az 1970-es májusi árvizet mutatja be Glósz Róbert Helytállás című munkája, amely a hadsereg részvételéről szól a mentési munkálatokban, s képet ad az újjáépítésről is. A „Tíz perc a Szovjetunióban” sorozat legújabb része a „Szverdhovszk”, az Urál menti ipari központot ismerteti meg a nézőkkel. Szabó Árpád A szentendrei parkmúzeum című alkotása négy évszak hangulatát idézve mutatja be a parkmúzeum szobrait. A rajzfilm eszközeivel illusztrálja a szenzációéhséget Vajda Béla Sztriptíz című alkotása. Alig negyedperces rajzfilm Gémes József groteszk, frappáns „Infantilizmus”-a. Jankovics Marcell a tárgymozgatást választotta Mással beszélnek című filmje kifejezési formájául. A történet hősei telefonkagylók, melyek különböző emberi tulajdonságok megszemélyesítői. Jánosünnepély A több mint egy évszázada hagyományos szakmai találkozót, a Jánosünnepélyt az idén is megrendezi a Nyomda-, a Papíripar és a Sajtó Dolgozóinak Szakszervezete. Június 19-én, szombaton este Minden évben siker volt! címmel vidám, zenés műsort adnak a Kisstadionban, amelynek bevételét a szakszervezet elhunyt tagjai árváinak, illetve a rászoruló nyugdíjasoknak a megsegítésére fordítják. Június 27-én vasárnap a népligeti BSE sporttelepen lesz ünneplég, amelyet íjászverseny, újságíró,nyomdász öregfiúk labdarúgó-mérkőzés és egyéb érdekes bemutatók tarkítanak. 1971. június 17 5 MŰSOROK : Operaház: Carmen (Barnabé Marti mv., Szemere-bérl. 10. ea., 7). — Erkel Színház: Pillangókisasszony (7). — Nemzeti Színház: Mózes (7). — Katona József Színház: A luzitán szörny (7). — Madách Színház: Black Comedy (7). — Madách Kamara Színház: Álomfejtés (7). — Vígszínház: Mesél a bécsi erdő (D-bérl. 6. ea., 7). — Pesti Színház: Furcsa pár (7). — József Attila Színház: Svejk (K-bérl. 6. ea., 7). — Fővárosi Operettszínház: Mit vesztett el kisasszony? (7). — Vidám Színpad: Pénz beszél (fél 8). —* Irodalmi Színpad: Hej, cigányok (fél 7). — Fővárosi Nagycirkusz: Orosz trojka (fél 8). Az Operaház igazgatósága hegedű-próbajátékot hirdet. A meghallgatás időpontja 1971. július 1-jén 10 óra. Jelentkezés a személyzeti osztályon. Az Operaház igazgatósága korrepetitort próbajátékot hirdet. A meghallgatás időpontja 1971. július 2-án 10 óra. Jelentkezés a személyzeti osztályon. KOSSUTH RÁDIÓ 8.20: Népi zene. 8.39: A közhelyek bölcsessége. Ism. 9.04: Gounod: Faust. Otfelv. opera. Közben 10. H. Idős. 10.56: Szép magyar vers. 12: Déli krónika. 12.29: Ki nyer ma? 12.30: Melódiakoktél. 13.35: Ha mindenki egyet akarna. A Válaszolunk hallgatóinknak különkiadása. 14: A szabadság csatakiáltása, összeállítás. 14.12: Népi zene. 14.30: Kodály: Szólószonáta. 15: H. Idős. 15.07: Így éltünk... Ismétlés. 16: A világgazda hírei. 16.05: Népi zene. 16.38: Bora és húga. Veres Péter elbeszélése. 17: H. Idős. 17.05: Időszerű nemzetközi kérdések. 17.15: Operacsillagok — operaslágerek. 17.45: Elfogadjuk-e a választ? 18.11: Zord idő. IV. 19: Esti krónika. 19.30: Kritikusok fóruma. 19.49: Lemezmúzeum. Beethoven*. IX. szimfónia. 20.47: Juhász Géza versei. 20.54: H. 20.57: Esti pihenő a muzsikával. 22: H. Időj. 22.15: Londoni beszélgetés Sir Adrian Boulttal. 23.11: Operettmuzsika. 24: H. Időj. 0.10: Olasz kórusmuzsika. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Zenekari muzsika. 9: Verbunkosok, nóták. 9.50: Magánvélemény közügyekben. 10: Zenés műsor üdülőknek. 12: Könnyűzenei híradó. Ism. 12.33: Fritz: Kreisler hegedül. 13: H. Idős. 13.03: Szolnoki stúdiónk jelentkezik. 13.20: Mozart: D-dúr divertimento. 14: Ifjúsági randevú — kettőtől ötig! 17: Közv. az ökölvívó EB-ről. 19.33: Filmzene. 19.40: Emlékezés Ferenczy Bénire. 19.54: Mese. 20: Esti krónika 2. 29.25: Része a salgótarjáni amatőr könnyűzenei fesztivál műsorából, n. 20.50: Utazás a geológiában. I. 21: Közv. az ökölvívó EB-ről. 23.30: Kamarazene. 24: H. Időjárás. URH 18: H. Idős. 18.10: Hanglemezparádé. 19: A Weller-von és négyes játszik. 19.34: Tannhäuser. Részi. 20.28: H. 29.31: A dzsessz kedvelőinek. 21: A XX. század nagy írói. Federico Garcia Lorca. 22.09: Sosztakovics: XIV. szimfónia. 23: H. Idős. TELEVÍZIÓ 18.13: Hírek. 18.25: ,,Hol jársz, kiskatonám?” Közvetítés felvételről. 13.55: Képeslapok Algériából. 3. Algír. 19.15: Esti mese. 19.39: Tv-híradó. 20: Minden kilométerkőnél ... 11. Visszatérés a halálból. 21.05: Riporter kerestetik!n. középdöntő. Közben 22 05: Tv-híradó ?. 22.45: Telesport, ökölvívó EB. POZSONYI TV 9.10: Kisfilm az állami gondozott gyermekekről. 9.34: Honejsek úr, a csirkefogó. Ismétlés. 10.25: Autósok, motorosok. 17.40: Ifjúsági tv-kaleidoszkóp. 18.40: Önvédelem. 19: Tv-híradó. 20: Kockázat. 17. 21.25: Tarka műsor motorosoknak. 21.45: A világ minden vonata. A vasutak királya. Francia tv-sorozat. 22.30: Magyar film. 23.10: Tv-híradó. ÚJONNAN ÉPÜLT HŰTŐHÁZUNKBA ÉS EXPEDÍCIÓS RÉSZLEGÜNKBE FÉRFIAKAT SÜRGŐSEN FELVESZÜNK JELENTKEZÉS: KŐBÁNYAI GYÓGYSZERÁRUGYÁR MUNKAÜGYI OSZTÁLY Budapest, X., Gyömrői út 19 Telefon: 149—027