Népszava, 1973. február (101. évfolyam, 26–49. sz.)

1973-02-11 / 35. szám

9 Munkás, művész, forradalmár Lengyel Lajos kiállítása a Nemzeti Galériában Sok kerengetés, után ál­lapodtam meg ennél a há­rom szónál Lengyel Lajos emberi és művészi habitu­sát megjelölendő, akit ki­állítással tisztelt meg a Nemzeti Galéria a ma­gyar könyvnyomtatás 500. évfordulójának alkalmá­ba. Jómaga egyszerűen és puritánod csak tipográ­fusnak, azaz nyomdász­­m­esternete mondja magát, s így titulálja a plakát is, amely kiállítását hirdeti. Bent a Galéria dísztermé­ben azonban rögvest át­látható, hogy milyen szű­kös ez a titulus munkás­ságának jellemzéséhez. A tárlókból és a tablókról oly sokrétű szakmai, mű­vészi és politikai tevé­kenység bomlik ki előt­tünk, amely sokszorosan meghaladja a tipográfus fogalomkörét. Egy nagy tehetségű, mesterségét a művészet szintjén ismerő és gyakorló munkásem­ber életművéről ad szá­mot ez a kiállítás, mely életmű erkölcsi és gondo­lati vetületeiben, szándé­kában kimeríti a nép ja­váért munkálkodó forra­dalmár magatartásbeli is­mérveit. Lengyel Lajos ki­állítását végignézve, mint­egy a felszabadulást köve­tő idők kultúrpolitikai tör­fekvéseiről kapunk átte­kintést, azokról a törek­vésekről, amelyek ered­ményeként a „szellemi életszínvonal” dolgában is kezdjük megközelíteni a szocializmus magaslatait. A szolgálat, a másokért való élés szép szenvedé­lyét még a két világhábo­rú közötti időszak prog­resszív társadalmi és mű­vészeti mozgalmaiban szívta magába Lengyel Lajos. A levert Tanács­köztársaság, s a rákövet­kező terror és gazdasági válság korán felébresztet­te érdeklődését a szociá­lis problémák iránt, amit Kassákkal való barátsága, illetve részvétele a ,,Mun­­ka”-kör tevékenységében tovább mélyített. Első munkái szociofotók vol­tak, bennük határozottan, kritikai éllel vallott elé­gedetlenségéről, változás iránti óhajáról. Ugyancsak Kassák kör­nyezetében ismerkedik meg a fotom­ntázzsal, a korabeli avantgárd e szo­cialista indítékú propa­­gandaműfajával. Hasonló sikerrel műveli, mint a szociofotót, kompozícióit éles társadalomkritika, s a fennálló rendszer kímélet­len szatírája hatja át. A fotómontázsok már­csak azért is­­jelentősek fejlődésében, mert ezek­ben iskolázza ki tipográ­fiai alkotómódszerét. Miv­e a rajzi elemeket, mind pe­dig­ az ellen­tétekből adódó formalehetőségeket innen emeli át a nyomdászati formaképzés területére, sőt innen ered a groteszk betűtípus iránti vonzódá­sa is. Mindenkor eleven beállításra törekszik, a té­m­ák, szedést­ükrök és il­lusztrációk új ritmusú ér­tékviszonyba állítására, olyan kifejező aszimmet­riára, amely optikai hatá­sában fölötte áll a szim­metrikusan megoldott nyomtatványok hatásá­nak. Tipografikája friss lendületével és logikus kapcsolataival hat a szem­lélőre, egy időben érzékel­teti meg vele az értelmi és esztétikai elemeket. Szemben a felszabadu­lás előtti évekkel,­amikor is elképzeléseit inkább csak a reklámgrafika mű­fajában valósíthatta meg. 1945 után tág lehetőségei nyílnak a komplexebb igé­nyű feladatokra is. A tény, hogy most már valóban hivatásának élhet, politi­kai magatartását is kitel­jesíti: a nyomdaipar és a könyvkiadás legfontosabb posztjain állva aktívan kiveszi részét a kulturá­lis élet megszervezéséből 1943-ban ő hozza létre a Nyomdaipari Igazgatósá­got, majd teremti meg az ország legkorszerűbb nyomdaipari nagyüzemét, a Kossuth Nyomdát, ame­lyet 1949-től esé°zen nyu­galomba vonulásáig­, 1949- ig vezet. Közben a Papír­és Nyomdaipari Műszaki Egyesület vezetője, a..Ma­gyar Grafika­’ szerkesztő­je, s felszólal mindenütt, ahol a szép ma°var könyv n­evéről, jövőjéről van szó. Munkáinak se vége, se hossza, felsorolni őket le­hetetlen. Ha most kieme­lünk néhányat közülük, csak azért tesszük, mert ezekben látjuk a legma­gasabb szinten koncent­rálódni tipográfusi elvek. A Világirodalmi (1955) és az Irodalomtörténeti Kis­könyvtár (1959) a modern, olcsó, fűzött könyv meg­­­­teremtésére irányuló erő­feszítéseit szemlélteti, a Képes Krónika (1964), az Alberto-album (1964) és Lenin Válogatott művei­nek kiadása (1967) pedig stílusának karakteriszti­kus vonásait összegezi. Valamennyire díjat ka­pott, az­ előbbiekre itthon, az utóbbiakra pedig Lip­csében, illetve Moszkvá­ban. Mint egyik méltató­­ja, Brestyánszky Ilona ír­ja, az Alberto-feladvány „minden oldalpárjának kialakítása könyvművé­szeti bravúr, nemcsak a modern magyar könyv­művészet legjobb megol­dásai közé tartozik, de az európai könyvművészet­ben is párját ritkítja. Az egész könyvön pontosan kiegyenlített belső ritmus vonul végig, amely hang­súlyát a kötésen és a bur­­kolón kapja meg. A bur­­kolón Lengyel Lajos Al­berto egyik félig­ absztrakt szobrát betűszimbólum­má, a műanyag kötésen pedig kis montázzsá ala­kítja­’. De hasonló nagy­vonalúságot konstatálhat­tunk a Darvas József élet­műsorozaton, a monumen­tális hetűhatásokkal dol­gozó Architektúra-soroza­ton, és számos, a laikus közönség előtt kevéssé is­mert szakkönyvén. Kifejezésmódja­­a múló évek során egyre sűrítet­­tebb lett, formái letisztul­tak, leegyszerűsödtek —­­ viszont egyre nagyobb mélységeket asszociálnak. Ezért is tartjuk érdekes­nek fotogramjait, ame­lyekkel a valóság és az absztrakció határán lebe­gő, mély értelmű és lírai­­sá­gú ábrázolásokat képes létrehozni. Ezek a kis je­lek summázatai, esszenciái életművének, de bennük a szakma kimeríthetetlen­ségét is példázza. Fellépése, amely valaha új utakat nyitott a ma­gyar könyvművészetben, úgy tetszik, most ismét új lehetőségeket nyit. Forra­dalmár — és mint ilyen —, érett fővel sem tagad­hatja meg magát. Tasnádi Attila A megvalósítást lassító „apróságokról" Apró és jelentéktelen dolgoknak látszanak ön­magukban, amelyekről most szólok. Mivel azon­ban csakis a környezetük­kel és egymással való ösz­­szefüggésükben szemlél­­hetők, nem hanyagolha­tók el, mert részei egy je­lentős folyamatnak, mű­velődésünknek. Arra tö­rekszünk — nagyon he­lyesen —, hogy egyre több ember ismerkedjen meg hazánkban az olvasás örömével. Eközben — ugyancsak helyesen — azt is szem előtt tartjuk, hogy lehetőleg az értékes iro­dalommal ismerkedjenek, akik olvasnak, hasznos is­mereteket közlő könyve­ket forgassanak. Sőt, ne csak könyveket, mást is. Elsőként éppen erről aka­rok szólni. Újságokat, folyóiratokat olvasni éppoly hasznos és szükséges, mint könyve­ket. Művelődéspolitikánk megvalósításában jelen­tős szerepet töltenek be például az irodalmi folyó­iratok. A közelmúltban egy összesítő táblázat ke­rült elém, amelyben a havonta és kéthavonta megjelenő irodalmi folyó­iratok mellett ott állt azok példányszáma is. A legkisebb számot a szom­bathelyi Életünk mellett láttam. Ezt kéthavonként 1500 példányban adják ki, négy megye: Fejér, Győr- Sopron, Vas és Veszprém tartja fenn. Négy megyé­ben összesen 1500 pél­dányban érdekelné az em­bereket egy helyi jellegű — de a tartalmát tekint­ve az irodalomra, művé­szetekre országosan, sőt a határokon túlra is figyelő — folyóirat? Még ennyi­ben sem. Szerkesztőitől, munkatársaitól tudom hogy általában az 1500 példány sem fogy el. Mint hallottam, 1972-ben a négy megye közül az egyikben nyolc (!) előfi­zetője volt a lapnak. Ar­ra gondolok, vajon hány olyan közművelődési könyvtár van például egy megyében, amelyben egy ilyen jelentős helyi kiad­ványnak legalább egyet­len példányban az érdek­lődők rendelkezésére kel­lene állnia?! Nyolcnál mindenesetre jóval tőbb . Persze önmagában az sem mindig elég, ha va­lamely könyvtár megren­deli az irodalmi folyóira­tokat. Néhány hete az egyik budapesti szakmun­kásképző intézet diákjai­val beszélgettem. Olya­nokkal, akik tagjai egyik nagyüzemünk könyvtárá­nak. A könyvtárt irányí­tó művelődési központ és az iskola között létrejött művelődési szerződés ér­telmében vitték el elő­ször a szakmunkástanuló­kat egy osztályfőnöki órán a könyvtárhelyiség­be. Az ott látottak és hal­lottak alapján kaptak kedvet a beiratkozáshoz Ma is odajárnak, kölcsö­nöznek, sorolták is a kö­zelmúltban elolvasott könyvek címét. Ez önma­gában nagyon jó. Meg­kérdeztem, olvasott-e már valamelyikük irodalmi fo­lyóiratot? Soroltam is — emlékeztetőül — az Új Írás, a Kortárs és a többi címét kiderült: még egyikük sem olvasott. Ér­deklődtem, volt-e már szó róluk a könyvtárban? Igen, mondták, egyszer, amikor a könyvtárt be­mutatták nekik, említet­ték, hogy nyolcvanféle új­ságot is lehet ott olvasni, köztük irodalmi folyóira­tokat. Ezzel kész. A mű­velődés segítésére v­onat­­kozó közös szerződés, úgy látszik, csak addig volt érdekes, amíg új beirat­­kozókat ,,hozott" a könyv­tárnak, s ezzel javította a statisztikáját, szépítette szá­msze­r­­i eredménye­it. * A baj szerintem ott van, hogy még az ezzel foglalkozók közül sem mindenkiben tudatoso­dott eléggé az egyébként nyilvánvaló tény: az em­bereket rá kell szoktatni nevelni az olvasásra. En­nek oka a helyenként meglevő hibás szemlélet Nemrég egy vezető be­osztású megyei szakszer­vezeti tisztségviselő be­számolóját hallgattam Az olvasás értékéről, fon­tosságáról beszélt, kez­detben nagyon meggyő­zően. Megemlítette: a fel­szabadulás előtt szerve­zett munkásnak lenni egyet jelentett azzal, hogy művelt munkásnak lenni, s erre kell ma is töreked­ni a szakszervezeti moz­galomban. Szólt arról is, hogy vannak, akik az út­leírásokat, vidám könyve­ket, lektűröket nem tart­ják olvasásra érdemes­nek. Hozzátette: lehetnek közöttük vitatható gondo­latokat tartalmazó köte­tek, egészében azonban nem nevelnek munkake­rülésre, becstelenségre és hasonlókra, éppen ezért helyük ott van a szak­­szervezeti könyvtárak polcain is. „Hogy aztán valaki eljut-e tőlük­ pél­dául Solohovig vagy más írók műveiig, az egyéni kérdés” — fejezte be. Nos, itt bicsaklott meg a gon­dolatmenet, s ütköztek ki a szemlélet hibái. A mi társadalmunkban ugyanis egyáltalán nem egyéni kérdés, hogy valaki el­jut-e az értékes irodalo­mig, vagy megreked egy alacsonyabb szinten. Ez bizony társadalmi kérdés kell hogy legyen, s sze­rencsére kultúrpolitikai elveinkben és célkitűzé­seinkben így is szerepel. Hangsúlyoznom­­ kell: néhány egyedi példát so­roltam. Tudom, önmaguk­ban nem világrengető dolgok ezek. A helytelen szemléleten, hibás helyi gyakorlaton, úgy vélem, mégis változtatni kell, mert ezek az ,.apróságok­’ országos méretű kultúr­politikai célkitűzéseink megvalósítását lassítják. Mátyás István NÉPSZAVA ÉNEKES MADÁR Tamási Áron népi játéka a Madách Színházban Harmincnyolc esztendő múlásával az Énekes ma­dár, Tamási Áronnak ez a kis remeke, nagy kör­be­szárnyalása után vissza­repült oda, ahonnan elin­dult. Legalábbis a haza terének ugyanarra a pont­jára. Oda, ahol a hajdani Erzsébet körúton akkor a Royal Orfeum állott (az is kevés ilyenféle mada­rat látott), ma pedig a Le­nin körúton a Madách Színház. S még hadd te­gyem hozzá: az akkori Magdó, teljes nevén Gon­dos Magdolna (mert eb­ben a játékban kicsit a nevek is játszanak a gyö­nyörű nyelv egyéb játékai között) azóta nemcsak en­nek a színházunknak, ha­nem országunknak is ta­lán legnagyobb színmű­vésznőjévé érett. Tolnay Klári volt. A rendező pe­dig akkori színházi éle­tünknek nem kisebb egyé­nisége, mint Pünkösti An­dor. Azóta többször, több színház felújította a dara­bot, és meggyőződésem, hogy a jövőben is sok fel­újítja majd, amikor a fel­röppenő énekes madarak már egészen más­ közön­ségnek dalolnak, hiszen a mi unokáinknak is hosszú bajsza lesz. Tamá­si Áron oly szép nyelven, oly kedves játékossággal, oly tisztán és színpadi ér­telemben oly játszhatóan fogalmazott bele darabjá­ba oly szép igazakat, hogy mindent egybevéve igen­csak maradandó, amit megalkotott. Mintha csak valamely népi játék foly­na a szemünk előtt a szín­padon, amelynek írója sincs, csak a székelység évszázadai rakták volna ilyen csinos, bohókás rendbe. Kömény Móka (a főszereplő párosból a fiú) amolyan színpadi Ábel a rengetegben, ahol az utóbbit inkább csak a Gondosék csodálatos dió­fája, no meg az emberi irigység, gáncsoskodás, rosszakarat képviseli. De nehéz is mind­ennek az indáin, tüskéin, gyökerein áthatolni olyan tiszta lel­­keknek, mint Magdó és Móka. No de szerencsére ezt a székely Hamupipő­két és ágról szakadt ki­rályfiját­ (a darab egyik kedves pillanatában a szó szoros értelmében ,,ágról szakadt”) olyan fából fa­ragták (ha már a darab­ban olyan sok a fa, a kri­tikában is lehet ennyi), hogy erővel, lelkesültség­­gel és agyafúrtsággal ké­pes megakadályozni a go­noszok cselvetéseit. Kivált hogy Móka az anyjától örökölte Székely furfang­­ját — az meg bizonyára az ükanyjától, meg annak az ükanyjától — és az édes­anya is segít a jó sorsnak, hogy megvalósulhassanak a­ szerelmetes csodák és a fiatalok megismerhessék a boldogságot, amelyet haj­­­­danában megismert maga is. A játék indulásaképpen kisdobos hirdeti meg min­denkinek, aki hallja: el­­szaporodóban vannak a varjak , a magvak, az énekes madarak védelmé­ben mindenki köteles részt venni az üldözésükben, ha másként nem, hát kőhají­tással. S a végén a közben eltűnt kisbíró elégedetten nyugtázza az eredményt. Egyszóval: az Énekes ma­dár nagyon időszerű já­ték is, nemcsak szórakoz­tató és szép. Kerényi Imre rendező egészen más jellegű, hang­vételű és stílusú művek­nél már többször bizonyí­totta ízlését, tempóérzé­két. Kíváncsian, némi ag­godalommal tekintettünk a bemutató elé, vajon a másféle humor tálalásá­ban szerzett gyakorlata, nem befolyásolja-e majd nem kívánatos irányban, akár úgy, hogy túl har­sányra hangolja a lírában és bájban gazdag játékot, akár úgy, hogy ettől fél­tében holmi negédesség­nek, rossz értelmű népies­kedésnek enged teret. A tiszta és jó eszközökben gazdag, stílusban eltalált előadás feleslegesnek mu­tatta az aggodalmat. A rendező nagy segítséget kapott művésztársaitól. Ha valahol, itt indokolt elsőként szólni közülük­: Köpeczi Bócz Istvánról, aki kivételesen finom egyszerű székely színpad­képeivel segített megha­tározni az előadásnak szinte még a szöveg­­stí­lusát is. (Götz Béla szce­­­nikus említése is itt indo­kolt.) Hasonlóan ideülő, a darab lelkéből leledzett Illés Lajos zenéje (az al­kalmi kis együttes tisztán, jól szólaltatja meg és a prózai színészek is nagy elismerést érdemelnek szerény „énekesi” teljesít­ményeikért és pontos együtténekléseikért). Mial­­kovszky Erzsébet ruhái szépek, anélkül, hogy’ túl­­tombolnák a „székelyke­dést­’. A jól egy­behangolt, vé­giggondolt rendezői és szcenikai munka érződik az egységben tartott ala­kításokon. A színészek többsége számára ennek a népi játéknak a hangja, eredeti, ízes humorának a fajtája új —annál örven­­detesebb, hogy egyikük sem keres hatáslehetősé­get a darabtól idegen esz­közökkel. Talán csak­ Fi­tos Ildikó bizonytalanko­dik eleinte, amíg végül is megtalálja azt a Magdát, amelyik édesgés nélküli keveréke bájnak, erőnek, lírának, humornak, talp­raesettségnek és illané­­konyságnak. Timár Béla kellemes meglepetés — rövidke pályájának legsi­kerültebb alakítása ez Móka. Úgy esnek meg ve­le mindenféle csodák, hogy nagyon is földi és igaz marad mindez — nagyrészt megtalált, egy­szerűen kedves magatar­tásának köszönhetően Békés Itala már játszotta ugyanezt a szerepet tizen­hét éve az akkori Jókai Színházban — akkor is jó volt, most is az­ színie mintha csak percek múl­tak volna azóta. Nagy Anna is kitűnő, igazán nem tehet róla, hogy a lénye szeretetreméltóbb, mint Regináé. Ez azonban nem hiba — boszorkányt játszani lett volna az. A két vénlegény közül C. Németh Lajossal is egy kicsit ez a helyzet — fiús lénye egy cseppnyit ta­gadja a figurát. Annál nagyobb érdem, hogy vé­gül mégis meggyőző. Zen­­the Ferenc megérdemelte az egészből is kimagasló sikerét: alakítása elsőren­dű, ízléses, arányos, okos Az adott esetben helyén­­­valónak érzem legalább név szerint, felsorolni mind a többieket is. Kele­men Éva, Garics János, Rákosi Mária, Pádua Ildi­kó, M­ed­gyesi Juci, Kádár Flóra és a főiskolás Kalo­csa-­­ Miklós egy szép, íz­léses, szórakoztató, jogos követelmény és közönség - igény szempontjából egy­aránt sikeres előadás fon­­tos és jó közreműködői R­ajk András Mohácsi Regös Ferenc: Építkezés Ágh Tihamér Az utolsó kérő Hirtelen mindegyik sür­gősen szedelőzködni kez­dett. Először, csak szemér­mesen odalogva, mintha szégyellnék az orvul rá­juk támadt fáradtságot, később azonban már cso­portosan, egymást átölel­ve, mintegy kollektív ala­pon erőt tángálva a zsib­badt végtagokba, hogy le­­gy­en még kitartásuk a helyükre vánszorogni. Mert nem menés volt az már, hanem csak csetlés­­botlás, erőtlenül megbi­­csakló, minduntalan ösz­­szegabalyodó lábakkal. — Na, ezek kidőltek — könyvel­i el magában a büféslány, miközben kezd­te kiöntögetni a félig ivott söröket, a megkez­dett borokat és a ragacsos vermutokat, melyek vég­legesen beadták a kulcsot a kőbányai világoshoz meg a karcos kövidinká­­hoz szokott gyomroknak. A hajnal már az ab­lakokban könyökölt. Hu­nyorgó tejfehér derengés jött a vonat elébe. Az ilyen távolról előlopako­­dó fény pedig sokkal kí­méletlenebből ki tudja szökkenteni az embert az éjszakából, mint a har­sányan csörömpölő vek­ker. . Talán ezt érezték meg a vendégek is, ami­kor szétszéledtek, amikor úgy döntöttek, hogy hunynak még egy keve­set, egymás ölébe hullva időnként hangosan hor­kanó szusszantásokkal és keservesen ziháló léleg­zettel. Megpróbáltak la­zítani a másodosztályú kocsik kemény, zöld mű­bőrrel bevont padjain, visszalopni valamit az el­­szalajtott éjszakai pihe­nésből. Ez a szándékuk azonban meglehetősen hiábavalónak bizonyult Túlfeszített idegrendsze­rük ugyanis már nem en­gedelmeskedett, így az áhított pihenésből csupán kényszerű vergődés lett Hatalmas bütykös kezük­kel — melyek olyanok voltak egytől egyig, mint­ha valamely véns­é­geset vén, göcsörtös fából fa­ragták volna őket —, minduntalan a levegőbe kapkodtak, markolászták a semmit, mintha csak a saját nyugtalan álmukat akarnák koreografálni. A lány, aki magára ma­radt a pult mögött, fiatal volt és nyúzott. Hamu­szürke arcába tompa fé­nyű szemek ültek, szája köré pedig korai ráncok vontak mély barázdát Ezen az éjszakán mégis — igaz, feltehetően nem éppen józan állapotban — vagy húszan kérték meg a kezét. Többnyire elnyűtt, sokgyerekes csa­ládapák, akiknek hirte­len ágaskodó önbizalmat kölcsönzött a már erő­sen megdézsmált fizetési boríték, mely a belső zse­bükben lapult. A lányké­réshez, nyilván a nyoma­ték kedvéért, még a sz­a­lagjaikat is mutogatták — mintha máris kötele­zőnek tartanák az elszá­molást —, hogy mennyit kerestek, kettőkilencet, háromkettőt vagy három­ötöt. Mutogatták a sza­lagokat s közben lesték a lány arcát, mert csodál­kozást és elismerést sze­rettek volna felfedezni rajta. A lány azonban nem hatódott meg ezektől a dokumentumoktól. Tud­ta ugyanis, hogy azokra a fölényesen fitogtatott háromkettőkre meg há­romötökre legalább két­­három gyerek vár otthon, meg az asszony, meg a félbehagyott ház, meg a vele egyre szaporodó gondok. Ezért — igazából meg sem nézve az elszá­molásokat — mindegyik­re csak azt mondta: — Szép! És ettől az egyetlen bá­gyadtan odadobott, min­den különösebb hangsúly nélkül kimondott szótól, az arcok felhevültek, va­lósággal kigyúltak, lázas önelégült izgalmukban újabb rundót kértek, a lánynak is fizettek, amit csak akart, a kalauznő­nek pedig kávéval és táblacsokival keresték a kedvét. Ilyen felhőtlenül boldog, csordultig meg­ereszkedett volt a han­gulat, amikor a hajnal ta­pintatlanul átderengett a sűrű párával belepett ab­lakokon, hogy figyelmez­tesse az alkalmi leány­ké­rőkét, közeledik a követ­kező állomás: a valóság. Ettől a felismeréstől pe­dig jobban megtántorod­­tak, mint az iszonytató mennyiségű italtól, ame­­ly et év az­ indulástól kezdve , 1973. február 11.

Next