Népszava, 1973. május (101. évfolyam, 101–125. sz.)

1973-05-11 / 108. szám

­ Közel 60 kiadó mint­egy 800 könyve látható azon a svájci könyvkiál­lításon, amely csütörtö­kön nyílt Budapesten, a Könyvklubban. Regények, novellák, lírai kötetek, társadalom- és természet­­tudományi művek, vala­mint díszes kiállítású al­bumok teszik vonzóvá a tárlatot. Szakemberek egybehangzó véleménye szerint nagyon szépek a kiállított gyermek- és if­júsági irodalmi művek. A magyar szerzők Svájcban megjelent mun­káit külön szekrények­ben tekintheti meg a kö­zönség. V­alóságos köny­vészeti ritkaság Petőfi Sándor Apostolának 1873-as svájci kiadása, de lát­ható Tamási Áron Ábel­je, József Attila kötete A város peremén címmel, Móricz Zsigmond Árvács­ka című műve, Mikszáth Kálmán Szent Péter eser­nyője című munkája is. A kiállítást magyar részről Kornis Pál, a Kul­túra Könyv- és Hírlap Külkereskedelmi Vállalat vezérigazgatója, svájci részről dr. Ernst Rein­hardt, a svájci Könyvke­reskedők és Könyvkiadók Egyesülete kiadói cso­portjának elnökségi tagja nyitotta meg. A svájci könyvek tár­lata május 19-ig tekint­hető meg. (MTI) Apostol 1873-ból Könyvek Svájcból ­ Magyar kiállítások külföldön A nyári hónapokban sincs szünet a külföldi magyar kulturális intéz­ményekben. A berlini Magyar Kultúra Házában május végéig tart nyitva az a tárlat, amelynek anyagát a Magyar Nem­zeti Galéria gyűjteményé­ből válogatták A két vi­lágháború közötti magyar képzőművészet címmel. Június elsejétől fogadja a látogatókat az Iparművé­szeti Főiskola növendé­keinek vizsga- és diplo­mamunkáiból összeállí­tott bemutató, június vé­gétől július 17-ig pedig Római kori ásatások Bu­dapesten címmel a Buda­pesti Történeti Múzeum ismerteti meg az NDK fő­városának lakóival ha­zánk történelmének izgal­mas fejezetét. A varsói Magyar Inté­zetben május 30-ig tart nyitva Csohány Kálmán grafikusművész önálló tárlata, júniusban pedig lengyel művészek magyar vonatkozású alkotásaiból nyílik bemutató. A szófiai Magyar Intézetben május 17-e és 30-a között Ko­dály Zoltán-emlékkiállí­­tás lesz a mester életét bemutató fotódokumentu­mokból. A prágai Magyar Kultúrában sporfotó-kiál­­lítás nyílik, amely később Csehszlovákia többi váro­sát is bejárva ismerteti meg a csehszlovák közön­séggel fotóművészeink munkáit. Utána Magyar­­ország 1972 címmel fotó­dokumentációs kiállítás nyílik. Hasonló rendez­vénnyel emlékeznek meg Pest-Buda és Óbuda egye­sítésének századik évfor­dulójáról is. A bécsi Collegium Hun­­garicumban, illetve a pá­rizsi Magyar Intézetben a nyár folyamán a nyilvá­nosság elé bocsátják a főváros centenáriuma al­kalmából készített fotóki­állítást, illetve a Magyar­­ország 1972 című tárlatot. Franciaországban a ma­gyar film történetéről rendeznek kiállítást, amely teljes áttekintést ad a hetedik művészet hazai fejlődéséről, a né­mafilm korától napjain­kig. A római Magyar Akadémián mai magyar kézművesek, népművé­szek kamarakiállítása nyílik a tervek szerint. A bemutatón magyar népi hímzések, fafaragások, és népviseletek szerepelnek. Ugyancsak a nyár folya­mán grafikai bemutatót is küldünk Itáliába. En­nek keretében ismert ha­zai képzőművészek, köz­tük Hincz Gyula, Kondor Béla, Gy. Molnár István, Würtz Ádám, Zala Tibor, mintegy 80 alkotásában gyönyörködhetnek az ér­deklődők. (MTI) Nívódíjat kapott „A holtak hallgatása” előadása A Művelődésügyi Mi­nisztérium nívódíjjal ju­talmazta Örkény István— Nemeskürty István A hol­tak hallgatása című drá­májának Pesti Színház-i előadását, a produkció 13 részvevőjét, illetve a ren­dező Várkonyi Zoltánt. Újjáalakul a Liszt Ferenc Társaság 1893 és 1932 után most május 15-én harmadszor alakul meg hazánkban a Liszt Ferenc Társaság. Célja elsősorban a nagy magyar géniusz, Liszt Ferenc szellemi hagyaté­kának ápolása és kultu­rális közkinccsé tétele hazánkban és külföldön. A társaság — amelynek alapító tagjai között mu­zsikusok, zeneszerzők, koncertlátogatók egyaránt lesznek — a forradalmár muzsikus szellemében, és az 1893-as társaság elveit követve munkálkodik majd azon, hogy közelebb hozza egymáshoz az élő zenekultúrát és a legszé­lesebb közönséget. Jandó Jenő nyerte a Magyar Rádió zongoraversenyét Szerdán a késő éjszakai órákban hirdették ki a Magyar Rádió zongora­­versenyének eredményét. A héttagú zsűri — Kado­sa Pálnak, a Zeneművé­szeti Főiskola tanárának elnökletével — az első díjat, a Magyar Rádió 25 000 forintos jutalmát Jandó Jenőnek ítélte, aki jelenleg a Zeneművészeti Főiskola negyedéves nö­vendéke. Ugyancsak ő kapta a Zeneművészeti Főiskola által a legjobb hallgatónak felajánlott 7000 forintos díjat is. A második díjjal Fal­vai Sándort és Schiff Andrást tüntették ki. Ők a Magyar Rádió, iletve a Művelődésügyi Miniszté­rium 20—20 ezer forintos díjában részesültek. Okle­velet és 10 000 forintos jutalmat Rohamann Imre kapott. Dráfy Kálmánt és Juhász Évát ugyancsak oklevéllel és 5—5 ezer forinttal jutalmazták. A díjakat ma dr. Kiss Kálmán, a Magyar Rádió és Televízió elnökhelyet­tese adja át a győztesek díszhangversenyén a Ze­neakadémián. NÉPSZAVA KIÁLLÍTÁSI kalauz Sztepan Dmitrijevics Erzja kiállítása a Műcsarnokban A szovjet—orosz képző­­művészetnek egyik sajá­tos, magábanálló egyéni­ségével ismerkedhetik meg a magyar közönség Sztyepan Dmitrijevics Erzja szobrászművész al­kotásaiban, a Műcsarnok­ban rendezett kiállításán. Az 1876-ban született, s 1959-ben elhunyt művész pályája — szűkszavú ada­tok ismeretében is — mű­veinek túláradó, romanti­kus hevületét igazolja. Az a nagy sodrású értelmi­­ség, mely Erzsának kez­dettől fogva legfőbb meg­határozója, még a század­­forduló szellemi, politikai, művészi forrongásából hozta lendületét, s ebből talált közvetlen utat a for­radalom, az egyetemes, permanens forradalom művészi eszményéhez, megvalósításához. Korán ismerkedett meg a művészettel, illetve idő­ben és térben elszigetelt műfajával, az ikonfestés­sel. Rendszeres, akadémi­kus felkészülése és diák­évei 30 éves korában zá­rultak le, s magukban foglalták már az 1905-ös polgári forradalom aktív élményanyagát is. Ezután 8 évet töltött Nyugat- Európa nagyvárosaiban, ahol akkortájt óriási mű­vészeti forradalom zajlott r izmusok egymásutánja, egymást tagadása, az Egész részeiben való fel­fedezése, ellenállhatatlan ütemben — s ő ekkor ala­kította ki saját, egyiktől sem befolyásolt stílusát Utolsónak talán Rodin, s a korai szecesszió érzel­meket, s eszméket felsza­badító sodrása gyakorolt rá hatást. 40 évesen, 1916-ban tért haza Oroszországba, ahol besorozták. Az 1917-es for­­­­radalom győzelme adott újra lendületet művészi munkásságának. Ekkor még különféle anyagok­kal: márvánnyal, fémmel, vasbetonnal is dolgozott, de módszerében már in­tuitíve, ösztönét követve, soha nem kényszerített szobraira valamely elvont, eleve elhatározott és el­méletekkel alátámasztott formai rendszert, hanem az an­yag és a benne élő eszmén­ykép természetes együtthatását kereste, így legalkalmasabb eszközé­nek a természetes anya­gok bizonyultak, amilyen a kő és a fa, melyek meg­levő formája, tömbszerű­sége kínált felfokozott ér­zékenységének inspiratív kiindulást. 1928-tól 50-ig Argentí­nában élt, s ekkor vált véglegesen a fa, ennek a vidéknek egyik nagy ke­ménységű, egzotikus fája, életművének legfőbb hor­dozójává. Gyökérzetének szeszélyes formáiban, s a szinte bronzossá csiszol­ható felület lehetőségében megtalálta egyéni kifeje­zésmódjának végleges for­máját. A változatosan ívelt, rajzos, rendkívül ér­zéki dinamikájú rönkökbe szülőföldjének, s a nagy társadalmi indulatoktól hullámzó Argentínának jellegzetes népi típusait álmodta bele, biztos plasz­tikai tudással, és mérték­­tartással fejtve le róla az anyagot, mindig megtart­va valamit a művet létre­hozó első érzelmi impul­zus képlékeny formaködé­ből, drámaiságából. A fa megmunkálatlanul hagyott, vagy csak alig fölhorzsolt, megragadóan szép rostképződményei éppúgy hozzátartoznak a szobor belső feszültségé­vel hordozott tartalomhoz, mint a helyenkénti, alig észrevehető patinázás, vagy színezés. Ez utóbbi­­bizonyos népi emlékképe­ket is villant fel, ezáltal még erősebb érzelmi kö­tődést teremtve, amint az életnagyságon felülire nö­vekedett portrék is ennek a torzításmentes expresz­­szivitásnak megnyilvánu­lásai. A kiállított művek több­sége fejszobor. Nagyobb szabású emlékműveivel nem találkozhatunk itt, de valószínű, hogy az egész életművén átizzó belső tűz, „forradalmi romanti­ka”, s a kifejezőkészség részletekig menő bizton­sága ezekben is teljes összhangra talált. Munkakedve, lendülete mindvégig elkísérte, bár a hazatérés utáni évek szo­borművei lényegesen hig­gadtabb, lecsendesedett értelmiségről tesznek ta­núságot. Az ebből a kor­szakból bemutatott port­rék is őrzik azonban alko­tójuk egyéni látásmódját és formakészségét. 80. szü­­letésnapjára a Munka Vö­rös Zászló érdemrendjé­vel tüntették ki. Horváth Teréz Sztepán Dmitrijevics Erzsa: Női fej Péntek az utolsó versenynap a XIV. miskolci filmfesztiválon Befejezéséhez közeledik a XIV. miskolci filmfesz­tivál. Csütörtökön estig 48 kisfimet és több híradó­­összeállítást mutattak be. Ma, az utolsó versenyna­pon még 13 film és két híradó pereg a Rónai Sán­dor Művelődési Központ mozitermének vásznán. Az eddigi vetítések alap­ján nyílt a verseny. A zsű­ri a közönséggel együtt nézi a filmeket és szomba­ton hozza meg döntését. Az eddig látott 48 film közül kiemelkedően sike­res Huszárik Zoltán Tisz­telet az öregasszonyoknak című filmverse, B. Farkas Tamás Balázs János va­gyok című portréfilmje a salgótarjáni cigányfestő­ről, Kígyós Sándor és Hor­váth János Kuba közelről című riportfilmje, Lakatos Vince Virrasztók című tu­dományos dokumentum­filmje is a legjobbak közé tartozik. Ez az alkotás sok személyes élménnyel gaz­dagítva és színesítve ad számot a tanyasi tanítók múltjáról, és a tanyai is­kolák jelenlegi helyzeté­ről, megmutatva ennek az elöregedett iskolarend­szernek tarthatatlanságát. Igen élénk volt a vissz­hangja Oláh Gábor Szom­bat 14 óra 10 perc című, a Margit-híd 1944 novem­beri felrobbantását idéző dokumentumfilmjének. Feltétlenül kiemelést kí­ván a programból még Különíts Ilonának Évfo­lyamtársak című doku­mentumfilmje, amelyben a felszabadulás utáni első­­színészévfolyam hallgatói vallanak Petőfiről és min­den bizonnyal ismét sok hozzászólást és vitát fog kiváltani Szécsényi Ferenc és Vértessy Sándor Az ember örül, ha egy kicsit kihúzhatja magát című, a magas keresetért szak­munkásként dolgozó mér­nökökről szóló tv-riport­­filmje. Két alkalommal tartot­tak vidéki vetítéseket. Egyet Göncön, egyet Ka­zincbarcikán. Nagy érdek­lődéssel várták a feszti­válon részt vevő filmese­ket a Nehézipari Műszaki Egyetem hallgatói, ahol sikeres bemutató és talál­kozó volt. Kevésbé sike­rült ugyanez a rendezvény Miskolcon, a Szentpéteri kapui kórház klubjában. Az ifjúsági filmvetíté­sek jó hangulatúak. A ta­lálkozók a fiatalok és a rendezők között gyümöl­csöző beszélgetéseket hoz­tak. Az AIDS, a szocialista országok népszerű tudo­mányos filmstúdióinak szervezete Miskolcon tar­tott csütörtöki tanácsko­zásán olyan állásfoglalás született hogy a jövőben bővítik az együttműkö­dést, és elsősorban az if­júságot érdeklő néprajzi, népszokásbeli témakörök­ből a jövőben közös vál­lalkozásban évente egy vagy két filmet készíte­nek. A filmekért mindig egy-egy ország vállalja a felelősséget, egyazon ren­dező dolgozza fel az azo­nos témát a részt vevő or­szágok mindegyikében. Ezt az állásfoglalást ősz­szel a várnai nemzetközi fesztiválon együttműködé­si szerződésként fogják aláírni. Péntekre egy kis élénk­ség ígérkezik. Ma lesz ugyanis a fesztivál ankét­­ja, amelyen Lázár István referátuma alapján meg­vitatják a kisfilmművé­­szet kritikájának helyze­tét. Szombaton délután hirdeti ki a zsűri az ered­ményeket, átadják a díja­kat, majd Tóth József, a borsodi SZMT vezető tit­kára zárja be a XIV. mis­kolci filmfesztivált. Benedek Miklós — A Farkasréti temető­ben május 12-én, szom­baton délután fél három­kor avatják fel Czóbel Béláné, Modok Mária festőművésznő síremlékét, melyet Farkas Ádám ké­szített. 197­3. május 11. „Mezítláb a szentegyházban”4 Fekete Sándor cikkei Petőfiről és kortársairól Régen, századunk ele­jén, elterjedt a nézet, hogy Petőfi Sándor egész­séges polgár volt költé­szetében, tulajdonképpen idegnyugtató verseket írt. Ezekhez a balga nézetek­hez nyúl vissza Fekete Sándor, legtermékenyebb Petőfi-kutatónk, új köny­ve első cikkében. Nem, Petőfi nem volt nyájas, derűs idegnyugalmú köl­tő! Mennyit szenvedett, zúgtak idegei, megismerte az élet s az emberi jelle­mek színét és visszáját, kétségbeesett, s újra talp­ra ugrott, izgatta a ma­gyar társadalom s a vi­lág, sőt a kozmosz is. Fekete Sándor állítja mindezt, érvekkel és in­dulattal csatázva egy rendkívüli költői korsze­rűségért, szorongásokat és tépelődéseket bizonyítva Babits nyárspolgári Pe­­tőfi-képével szemben. Nem volt Petőfi bonyo­lult? Bonyolult volt! Min­den volt együtt és egy­szerre ama hét év alatt, amennyi költői élete és al­kotó ereje számára ki­méretett. Csak a belső küzdelem, az önkínzó szo­rongás, az önfeledt lobo­­gás, a kételyek és hitek tusája teremthette meg költészetét, azt is, ami napfényes nyugalom ben­ne. Ilyen szikrázó érve­léssel, nem apró filoló­giai adatokkal, kerekedik a független kép, a teljes verselemzés képe a költő­ről. Vívódó lélek volt Petőfi, a bitófa s kötél idegrendszerére kiható szorongásává állt össze. Egy másik írásában Fekete vitába száll azok­kal, akik hagyomány­­szerűen rossz színésznek minősítették Petőfit. Bo­rostyán,­­ a vándorszínész, vagyis Petőfi, számos sze­repet játszott, sok helyütt lépett fel, igazi színész­ként vett részt­ a társu­latok munkájában, vagyis kétségtelen: megállta he­lyét a színpadon. S a kí­vülről tudott darabok alakítóan hatottak rá. Fekete Sándor mozgósítja az adatokat, érvre ellen­érvvel felel, adattal ada­tot szegez szembe. S­úlya ez a kötet végig. Bebizonyítja, hogy az Eperjes című tárcát, Nyesy Demeter táblabíró álnéven, Petőfi írta. Fon­tos továbbá az is, hogy időbeli helyére tesz eg­’ Petőfi-verset, nem is akármilyet, hanem azt amelyben a királyok ellen írt első ízben. Izgatóan érdekes párhuzamot von Petőfi és Széchenyi közt, ebben az írásában vi­tába szál Petőfivel: az Élet vagy halál egy stró­fájáról azt írja, hogy el­fogadható Petőfi indulata, de nem fogadható el Pe­tőfi érvelése (a nemzeti­ségi kérdésben). Széchenyi, a naplóíró c. további cikkében van egy kitűnő megállapítása, amikor azt írja, hogy Széchenyi „reformer lé­tére vállalta a forradal­mat”. Kossuth és Petőfi párhuzamában Fekete Sándor bebizonyítja, hogy Petőfi harc közben volt kíméletlen Kossuthtal szemben, Kossuth viszont a harc után sem hagyta kialudni a forradalmár költő ellen érzett ellen­szenvét, s ezért „viszo­nyuk szerencsétlen alaku­lásáért Kossuthot kell nagyobb részben elma­rasztalnunk”. A Tigris és hiéna — Petőfi színmű­ve — kapcsán megírja, mennyi gondolat van e dráma eszmerendszeré­ben, s előadása szép szín­házi teljesítmény volt. Végül utolsó cikkében erdélyi folyóiratok Pető­­fi-írásait­ ismerteti, ki­emelve a bátor és új megállapításokat. Petőfi útja, magyarázza végül összegezve szerzőnk, kö­vethető út ma is, költők számára éppúgy, mint a gondolkodó, , lelkiismere­­tével és értelmével Pető­fihez súrlódó és simuló olvasóknak. A Mezítláb a szentegy­házban, című cikkgyűjte­mény­, nyugtalan könyv, heves indulattal kívánja megszerettetni eszményét a 150 év távolából válto­zatlanul időszerűen szóló Petőfi Sándort. (Magvető Kiadó) Szalatnai Rezső SAJTÓÉRTEKEZLET Szilágyi Domokos új verseskötetéről A bukaresti Kriterion Könyvkiadó gondozásában jelent meg a mai fiatal romániai magyar költő­nemzedék egyik legmar­kánsabb tagjának, Szilá­gyi Domokosnak Sajtóér­tekezlet című versesköte­te. Előző verseskötetei (Garabonciás, A láz en­ciklopédiája, Szerelmek tánca) öt-hat éve láttak napvilágot Szilágyi Domokos, bár még jóval alul van a negyvenen, most gyűjte­ményes kötettel jelentke­zik. 1956-tól 1971-ig írt verseit tárja az olvasó elé. A kötet első verseit az élet teljes keresztmetsze­tében való felvállalása fe­szíti, s bár hangja sok­szor könnyed, a végki­csengése néhol mégis szkeptikus. A Számvetés című versben írja: „Jobb­ra szerződtünk mindany­­nyian, / csak épp ki kell csikarni a jobbat — ma­gunkban belül és kívül is —, / mert a boldogság ak­tív állapot, ez az egy titka van, / a boldogság is tár­sadalmilag determinált”. A szerelemmel őszinte és érzékeny felfogásban találkozunk a kötetben. A fontos helyet elfoglaló szerelmes versek a József Attila-i hagyományt kö­vetik. Érdekesen közelít Szilá­gyi Domokos a művésze­tek, pontosabban a zene­művészet és a képzőmű­vészet világához. A ver­sekből látható, hogy mind­kettő szervesen hozzátar­tozik az életéhez. Ilyen­kor leveti alkotói mivol­tát, a műélvezőét engedve előtérbe. A Bartók Ame­rikában című versében megrázóan mutatja be az idegen világ és az alkotói géniusz szükségszerű el­idegenedését. A szabadversek höm­pölygő versfolyama mel­lett időnként megszólal egy egyszerű, tiszta, Bar­tók is lejegyezhette volna dal a „szépfejű, karcsú sziklák”, a „felnőtt fe­nyők” és „szemérmes kis tisztások” világából. Ezek­re a néhány soros dalocs­kákra nem lehet azt mon­dani, hogy versek, mert nem igazán azok, inkább olyan népdalnak tekint­hetők, amelyeknek — va­lami véletlen folytán — a szerzőjét is ismerjük. Szilágyi Domokos ké­sőbbi, újabb verseinek ro­kona formailag Rákos Sándor és Tamkó Sirató Károly néhány verse. E versek legfőbb témája a harc, a küzdelem. Küzdő­társa és küzdőfele is kettő van: a világ és önmaga, önmagával harcol a vi­lágért és a világgal önma­gáért. A láz enciklopédiá­ja című poémájának Don Quijotéja ő, ki a világot szótárba szedve szétosztja utódainak, bár ő nem hal­ni készül, hanem új csa­tákra, újabb eszme-szél­malmok ellen. Márai­ G. Botond

Next