Népszava, 1975. január (103. évfolyam, 1–26. sz.)

1975-01-25 / 21. szám

197­5. január 2­5. FEKW­N-¡*tribilaniu, urus&fü­nmei A férfiakat öltöztetik A háromszögben heverő oroszlán, háta mögött a Lánchíd sziluettjével, annyira közismert már az országban, hogy akár el is maradhatna róla a fel­irat: FEKON. Az ország egyik legnagyobb ruháza­ti ipari vállalata, a Fér­fi Fehérneműgyár: évente ma már több mint 15 mil­lió ingben, pizsamában alsónadrágban, gyerekfe­­hérneműben, dzsekiben, női blúzban, divatköpeny­ben és otthonkában he­lyezi el ezt az emblémát.­­S hatalmas mennyiségű konfekció-terméktömeg fele itthon, fele pedig kül­földön talál gazdára A korszerű technikával •A technológiával dolgozó nagyvállalat a IV. ötéves terv folyamán maradék­talanul végrehajtotta az országos textilipari re­konstrukció ráeső részét Évi termelési értéke meg­­közelíti az egymilliárd fo­rintot, és a kollektív,­ eredményes 1972—1973 évi munkájának elisme­réséül elnyerte a Kiváló Vállalat címet Az oroszlán története Kőbányán, a Halom ut­ca 12. alatt indult meg az első üzemszerűen terme­lő fehérneműgyár Ma­gyarországon. A prágai Joss M. és Lőwenstein cég, valamint a Magyar Általános Hitelbank kö­zös tulajdonú üzeme 1920 szeptember 1-én indult, és márkajelzése ugyancsak a talpára állított három­szögben nevető oroszlán volt. Több mint fél év­százada kemény és félke­mény gallérokat és kéz­előket gyártott, majd frakk- és szmokinginge­­ket, később másfajta fér­fiingeket, férfi és női fe­hérnemű-garnitúrákat, pizsamákat, zsebkendő­ket. Ugyanitt, a kőbányai Halom utca 12-ben van ma a Férfi Fehérnemű­­gyár központi üzeme és központja. Ennek a nagy­vállalatnak 8 gyáregysége van, mintegy 6000 dolgo­zója és 1000 bedolgozó al­kalmazottja. Amíg azon­­ban e nagyságrendig el­jutott, nagy utat kellett '»megtennie. Különösen az elmúlt, négy esztendő volt számára eredményes. Fejlődésének igazi tör­ténete azonban 1948. március 26-án kezdődik tízen a napon államosítot­ták a Halona utcai gyá­rát, és ezzel megterem­tették az egyik legelső nagyüzemi konfekcióipari bázist Budapesten. Ak­kor mindössze 265-en dolgoztak a gyárban. Lét­számhelyzete azonban műszaki állapotával együtt szinte napról nap­ra változott. A Szovjet­unióval, Csehszlovákiával és az NDK-val folytatott tapasztalatcserék segítsé­gével megteremtették a folyamatos tömeggyártást. Már az államosítás követ­kező évében kibontako­zott a nagyüzemi jelleg: akkor már 850 dolgozója 59 millió forint termelési értéket hozott létre. Nagyarányú gépesítés kezdődött A szabászati részlegben terítőgép, da­rabológépek, szalagfűré­szek, stancolók tették fo­lyamatossá a tömegsza­­bást, a varrodákban kü­lönböző típusú gyorsvar­ró gépek, tűző- és­ szegő­apparátusok kezdtek dol­gozni. Vasaló gépsorok álltak munkába. Eközben a hazai és ex­portigények egyre foko­zódtak. Ezért a műszaki színvonal fejlesztése mel­lett és­­ ezzel párhuzamo­san a termékek bővítését is egyre inkább előtérbe kellett helyezni. Versenyképességének fokozása érdekében kísér­letezni k­ezdett a nagyvál­lalat új korszerű alap­anyagok feldolgozásával újabb cikkek gyártását vezették be Mi sem bi­zonyítja jobban a termék­választék bővülését mint az, hogy az 1969-es BNV- re több mint 100 modellt vitt a vállalat, és ezek nagy része világszínvona­lú konfekciótermék volt Az 1970-es jubileumi év­­ben pedig, amikor a Férfi Fehérneműgyár alapításá­nak 50 évfordulóját ün­nepelte, új üzem létesült Kisújszálláson és Garán, 1972-ben. Ebben az évben került az üzletekbe az az­óta is népszerű pamut­­polyester FÉKONFIX ing, és előkészületeket tettek az azóta nagy népszerű­ségre szert tett FÉKON - PRESS termékek gyártá­sára. A gyár második fél év­százada pedig a nagy re­konstrukció jegyében kezdődött. Az MSZMP X. kongresszusa határo­zatának és a textilruháza­ti ipar népgazdasági re­konstrukciós programja célkitűzéseinek megfele­lően a Férfi Fehérnemű­gyár nagyarányú munká­ba kezdett. A nagyválla­lat IV. ötéves tervében ennek megfelelően rend­kívüli célokat tűzött ma­ga elé: O a­ gyártmányösszeté­tel nagyarányú és korszerű továbbfejleszté­sét, a . belföldi igények" teljes kielégítését kbt-szerű, olcsó ruházati cikkekkel.. , ugyanakkor változatos divatcikkekkel is, O a piaci kapcsolatok és az export növelé­sét a szocialista és a tő­késországokba, a­ termelés nagyará­nyú növelését, a termelő berende-­­­zések 70 százaléká­nak (!) lecserélését, új vorszerű automaták gyorsvarró gépek, gépso­rok üzembe állítását. . Azzal kezdték, hogy fo­k­ozták a vállalat saját piackutató tevékenységét, mégpedig nemcsak hazai vonatkozásban, hanem elsősorban külföldön. A kutatás kétirányú volt. A Szovjetunió, Anglia, Hol­landia és Dánia vonatko­zásában felkutatni az újabb igényeket, új vevő­köröket szervezni és új piacokat találni. így érték el, hogy ma már az előbb említett országokon kívül az NSZK-val, Franciaor­szággal, Olaszországgal, Svédországgal, Finnor­szággal, sőt, Líbiával is komoly volumenű export­­kapcsolatok alakultak. A piackutatás másik iránya az alapanyag- és a termelőeszköz-piac volt. Jól tudták ugyanis, hogy az exportlehetőségek bő­vülésével állandóan kor­szerűsíteni , kell a gyárt­mányokat, de a gyártást is. Jó néhány korszerű importalapanyagra volt szükség, és ezek feldol­gozásához megkeresték a világviszonylatban is leg­korszerűbb gépeket. Négy év alatt mintegy 150 milliót fordítottak a rekonstrukcióra. 1974 vé­gén elmondhatták: ma már az alapvető terme­lőeszközök korszerűek, kialakult a biztonságosan változatos gyártmány­­struktúra nózisok már feltárták a termelés bővítésének to­vábbi lehetőségeit is, így az V. ötéves terv előzetes elképzeléseiben a nagy­­vállalat mintegy 300 mil­liós újabb fejlesztési program kialakítását tart­ja szükségesnek, azon az alapelven. ..megállni nem lehet, mert az igények is fejlődnek”. Ez egyébként már erre az évre, 1975-r­e­ is vonat­kozik. A nagyvállalat termé­keinek felét exportálja. Az exportcikkek 60 százalé­kát a tőkés piacon, 40 szá­zalékát pedig a szocialis­ta országokban értékesíti. Az exportvolumen a szo­cialista relációban előre­láthatóan jelentősen nö­vekedni fog. Példa erre, hogy a szovjet megrende­lők 1975-re 50 százalékkal többet igényeltek az ed­dig szállított termékek­ből. A hazai kereskede­lem is többet vár, és a gazdaságpolitikai koncep­cióknak megfelelően nö­velni kell a belföldi olcsó fogyasztási termékek vo­lumenét is, így már ta­valy meg kellett keresni a megoldást: hogyan nö­veljék a kapacitásokat? Abból indultak ki: egyetlen „vevőt” sem akarnak elveszíteni, min­den igényt ki akarnak elégíteni. Viszont a nagy­­vállalat teljesítőképessége — a tartalékok feltárása és bevetése mellett is — véges. Ekkor támadt az ötlet: kooperációra léptek néhány szövetkezettel és tanácsi vállalattal. Eddig 8 kooperációs partner fo­gadta örömmel az ajánla­tot, ami abból áll, hogy a nagyvállalat gépet, anyagot, technológiát és szakmai segítséget biz­to­sít a viszonylag csekély forgóalappal rendelkező partnernek. Ennek fejé­ben bizonyos mennyiségű készterméket kap, ame­lyet saját termékeivel együtt értékesíthet. Ez a megoldás bevált. Úgy tű­nik, hogy az évi terme­lés 10—12 százalékát biz­tosítják a kooperátorok, s ez ebben az évben még növekedni is fog. ..Beli,­ie a nagyvilágba" 1949-ben megjelent a gyár az exportpiacon. Igaz, hogy még csak 294 ezer forint értékben, vi­szont a bemutatkozás jól sikerült. A következő év­ben már több mint 18 millió forintos, 1951-ben pedig már 25 millió fo­rintos exportforgalmat bonyolított le a gyár. Ez a forgalom 1955-re elérte a 110 millió forintot. Ugyanakkor az élet­színvonal emelkedésével egyre növekedtek a hazai igények is. Elérkezett az idő, amikor a Férfi Fe­hérneműgyár „kinőtte” a kőbányai Halom utcát 1957-ben Dunaújvárosban új üzemet indítottak, amely férfiingeket, alsó­nadrágokat majd később exportra szánt ingeket és női blúzokat kezdett el gyártani. Négy évvel ké­sőbb a Női Fehérnemű­gyár rákoshegyi üzemét csatolták a vállalathoz ez is újabb korszerűsítéseket tett lehetővé Eközben a gyár hatszor nyerte el az Élüzem cí­met. 1998-ban ezen felül még a Minisztertanács és a SZOT vörös vándor­zászlaját is. 1903: v#4Moialista nagyvállalat A népgazdaság és az és a gyártás jövedelmező­­ipar átszervezésével kap­­ségét az eddigieknél jó­­csolatos párt- és kor-­val nagyobb ütemben le­­mányhatározat értelme­­hetett növelni, ben 1963. január 1-vel jött Mindez a beruházások létre az igazi nagyválla- fokozódását is jelentette az. a Férfi Fehérnemű- Már az összevonás évé­­gyár. Gyarapodott a Bé- ben több mint 5,milliót Péscsabai Ruhagyár oros- 1964-ben ugyanannyit lázi külső üzemével és a m­ajd a továbbiakban is Bajai Ruhaüzemmel. Ez­ néhány milliót fordí­­t el a nagyvállalati fellá­­tottak épület- és gépi be­­dés, új szakaszába lépett, ruházásokra. A légkor- lehetővé vált az eddig szerűbb hazai és külföldi több helyen készülő azo- gépekkel felújították a nos termékek, hasonló gépparkot, gyáranként ki­­tehhnológiák célszerű ősz- alakították a tisztább s-'hangolása az egységes profilokat, r-vpo-pétás és értékes!- 1967-ben hetedszer lett tVs .:-r-s'tása Ugyanak- é'üzem a Férfi Fehéme­­: 'r a termékválasztékot műgyár. NÉPSZAVA A rekonstrikciv eredményei Hogy a koncepciók he­lyesek voltak, azt mi sem bizonyítja jobban: a Fér­fi Fehérneműgyár — ép­pen a rekonstrukció gyors eredményei miatt — fe­lülvizsgálta IV. ötéves tervét, mégpedig a terv­időszak közepén, és min­den tekintetben maga­sabbra emelte önmaga számára a mércét. A re­konstrukciónak köszönhe­tő, hogy 1970-től 1974-ig a nagyvállalat árbevétele 40 százalékkal növeke­dett, munkáslétszáma ez­alatt csupán 10 százalék­kal nőtt. A termelés nö­vekedését mintegy 80 százalékban (!) a terme­lékenység növekedésével érte el. Nyeresége ugyan­ez­ alatt az idő alatt mintegy három és félsze­resére nőtt. Mindezt ter­mészetesen nyomon kö­vette a Férfi Fehérnemű­gyár dolgozói körülmé­nyeinek nagyarányú ja­vulása is. Nagyarányú bérfejlesztést hajtottak végre. A fizikai dolgozók bérszínvonala 1970-től 1974 végéig 35 százalékkal növekedett. A személyi összjövedelmek ugyaneb­ben az időszakban 42 szá­zalékkal nőttek.­ Ez, és a kialakult korszerű mun­kakörülmények, valamint a dolgozók szociális ellá­tottságának ugrásszerű javulása eredményezte azt, hogy 1972-höz viszo­nyítva 80 százalékkal csökkent a munkaerő­­fluktuáció.­ Kuginei tásito vetés: kaogieráe­iával A nagyvállalat rekonst­ nem azt jelenti, hogy az aukciós programja tehát üzemek fejlesztése „még­ 1975 elejére lényegében áll”. Népi is jelentheti, befejeződött Azonban ez hiszen az előzetes prog­ Fekete turégiáji és társai A rekonstrukció ered­ményeként, de a továb­biakban is hármas kon­cepció jegyében alakítják a termékstruktúrát: hagyományos anyag­ból új terméket, új anyagból hagyo­mányos terméket, új alapanyagból új termékeket készíte­nek. Az utóbbi években megjelent és lassan már fogalommá vált úgyneve­zett „slágercikkek” már ennek a koncepciónak a bizonyságai. Ez a FÉ­­KON-FIX-szel, a könnyen kezelhető, vasalást nem igénylő, kellemes, vékony szálú és olcsó inggel kez­dődött; folytatódott a FÉ­KON-PREOS fekete tuli­­­pánjával, a különleges gyantás bevonatú, puplin­­hatású. Vékony, szövött alapanyagú ingekkel 1972-ben BNV-díjat nyer­tek a FÉKON-JERSEY anyaggal, amelyből kar­csúsított ingek és blúzok készülnek. Ezt követte a JlÍNI-FORM, amely főleg a fiatalok­ körében ked­velt, a farmer típusú in­gek és blúzok­, valamint­ a dzsekik, mind a KERMI- től, mind pedig a vásár­lóktól kiváló minősítést kaptak. Erre a minősítésre tö­rekszik valamennyi ter­mékével a kőbányai nagyvállalat, a Férfi Fe­hérneműgyár Is) 9 HIRDETÉS 9 HIRDETÉS HIRDETÉS HIRDETÉS HIRDETÉS HIRDETÉS hirdetés w hirdetés 9 szxfra.’ 13

Next