Népszava, 1976. április (104. évfolyam, 78–102. sz.)

1976-04-08 / 84. szám

NÉPSZAVA Rendkívüli kedvezmények a hétvégi iskolai autóbusz-kirándulásokhoz Több ezer visszautasított igény A szülők is olcsóbban utazhatnak Ezekben a napokban pedagógusok és szülők járják a Volán-vállalato­kat, keresnek kapcsola­tot , nincs elegendő autó­busz az iskolai kirándulá­sokhoz. Évek óta visszaté­rő gond eső a KPM és az Oktatási Minisztérium, több intézkedést is ho­zott, ennek ellenére a leg­több kirándulást április­ban, s elsősorban május­ban szervezik.­­ Egy legutóbbi felmé­rés szerint az iskolák ál­tal bérelt különjáratok­kal csaknem egymillió diák vesz részt az utazá­sokon — mondja Tapol­­czay Kálmán, a Volán Tröszt vezérigazgatója. — Már szeptemberben meg­kezdtük a szervezést, en­nek ellenére csak a bu­dapesti vállalatunk több mint ezer áprilisi igényt utasított vissza, s ez a szám a következő hónap­ban tovább fog emelked­ni. A hétköznapokon nem tudunk segíteni, mert mindenekelőtt a munkás­szállításokat, az úgyneve­zett hivatásforgalmat, és a távolsági szállítási fel­adatokat kell megolda­nunk. Ugyanakkor a hét­végeken több száz autó­buszunk leáll, mert sza­bad szombatokon jóval kisebb az igény, mint más napokon. Májusban to­vább nehezíti a helyzetet, hogy megkezdődik az ide­genforgalmi idény, s a külföldi turisták számára naponta több száz külön­járatot kell biztosítanunk.­­ Azt csak helyeselni lehet, hogy az iskolák ar­ra törekszenek, a gyere­kek ismerkedjenek meg az országgal. Hogyan tud­nának a jelenlegi helyze­ten változtatni? — Egy új autóbusz ma már több mint egymillió forintba kerül, s a nép­gazdaság teherbíró-képes­sége nem engedi meg, hogy a két hónapos csúcs­ra kés­züljünk fel. Ahhoz, hogy minden megrende­lést maradéktalanul tel­jesítsünk, 300—400 autó­buszt kellene azonnal vá­sárolni. De szervezési in­tézkedésekkel is lehet ja­vítani a helyzeten. Javasoljuk, a három­négy napos, rendkívül költséges kirándulások helyett, inkább többször, de egy-két atapos túrákat szervezzenek. Segíteni akarunk egy újabb ked­vezményes akcióval is. Április 8-tól, tehát mától, az ország valamennyi Vo­lán-vállalata szombat-va­sárnapra az iskolai kirán­dulásokhoz, az eddigie­ken felül, további 25 szá­zalékos díjkedvezményt ad. Nem számítjuk fel 20 —25 kilométeres körzeten belül a kiállítási díjakat sem. A hétvégeken az Ikarus 311-eseknél 5, a 211-eseknél 6, az 55 66- osoknál 7, a 255 266-os tí­pusoknál pedig 9 forintot kell fizetni az iskolai ki­rándulásokért kilométe­renként. A már meglevő, és a most életbe lépett kedvezmények együtt csaknem félárú díjat je­lentenek. Mátraházára és vissza például egy sze­mélyt a teljes árú 90 fo­rintos jeggyel szemben, alig 50 forintért viszünk.­­ Számoltunk azzal is, hogy a hét végét együtt akarja tölteni a család. Ezért a különjárati autó­buszokat nemcsak a pe­dagógusok és a gyerekek vehetik igénybe, hanem a szülők is, akik, mivel ki­lométerpénzt fizetnek, ugyanilyen kedvezmény­ben részesülnek. Szomba­tonként 240, vasárnapon­ként pedig 540 autóbuszt tudunk erre a célra biz­tosítani, s ez egy-egy hét­végén több mint 20 ezer pedagógus, szülő és gye­rek számára tesz lehetővé kedvezményes kirándu­lást. A kedvezményes ak­ciót nemcsak április—má­jusban, hanem egész éven át biztosítjuk. M. T. ÁRAD A TISZA Javul a helyzet, lassul a Bodrog áradása. A víz­­szint az utóbbi napon már csak 7 centimétert emelkedett. A mérce Fel­­sőbereckinél 693 centimé­tert mutat. Az árhullám elérte Sárospatak térsé­gét. Az Északmagyaror­szági Vízügyi Igazgatóság meghosszabbította a har­madfokú készültséget az országhatártól Sárospata­kig. A folyó Tokajig ter­jedő szakaszán elsőről másodfokúra szigorították az árvízvédelmi készült­séget. A szakemberek úgy ítélik meg a helyze­tet, hogy a Bodrogon ha­marosan tetőzésre kerül sor. A gátakat továbbra is fóliákkal védik az át­ázástól. Ennek is köszön­hető, hogy átszivárgást sehol nem észlelnek. A Tisza felső szakaszán megindult a lassú áradás. Tokaj térségében a Bod­rogon levonuló árhullám emeli a vízszintet, Vásá­­rosnamény és Záhony kö­zött a vízgyűjtőből érke­ző utánpótlásból szárma­zik a magasabb vízállás. Ezen a szakaszon két hét alatt 5—6 métert emelke­dett a folyó szintje. To­kaj és Tiszatelek között a víz kilépett a medréből és a hullámtér felét elbo­rította. Itt is elrendelték az első fokú készültséget. A védelmi berendezése­ket folyamatosan ellen­őrzik, és úgy tűnik, min­denütt hullámtéren belül marad a Tisza vize. Orenburg: az idén 1100 kilométer gázvezeték Az orenburgi gázveze­ték építésének helyzetéről nyilatkozott a szovjet saj­tónak szerdán A. I. Szoro­­kin kőolaj- és földgázipa­ri építésügyi miniszterhe­lyettes. Elmondotta, hogy a vezeték objektumainak építése a tervezettnek megfelelően halad. A 2750 kilométer hosszúságú ve­zeték keleti szakaszán a szovjet építők tavaly 280 kilométert építettek meg. Az idei feladatok lénye­gesen nagyobbak. Össze­sen 1100 kilométernyi gáz­vezeték készül el ebben az évben és megkezdődik a kompresszorállomások építése is. Magyar fiatalok külföldi egyetemeken Megkezdődtek Budapes­ten, a Nemzetközi Előké­szítő Intézetben a követ­kező tanévre külföldi ösz­töndíjra pályázók felvé­teli beszélgetései. Az 1500 pályázó közül a január­ban lezajlott Szakmai fel­vételi vizsgákon mintegy 800 fiatal felelt meg a kö­vetelményeknek, közülük az idén 380-an nyerhetik el a külföldi ösztöndíjat. Az előfelvételisek 1977- ben kezdhetik meg tanul­mányaikat a szocialista országok egyetemein. A felvételi beszélgeté­sek április 13-ig tartanak, s az ösztöndíj elnyerésé­ről az értesítést május elején kapják meg az érintettek. Az ösztöndíjat nem nyert, de sikeresen felvételiző fiatalok a ha­zai egyetemek azonos szakán kérhetik szerzett pontszámaik beszámítá­sát. A legtöbben az idén is a szovjetunióbeli egye­temekre és főiskolákra je­lentkeztek: szeptember­ben 250 magyar diáfé in­dulhat a Szovjetunióba. Kevesebb az influenzás megbetegedés Lényegesen csökkent az influenzás és az influen­zaszerű megbetegedések gyakorisága — erről tá­jékoztatták az MTI mun­katársát az Egészségügyi Minisztérium illetékesei. Az elmúlt héten 26 szá­zalékkal kevesebb beteg fordult orvoshoz, mint egy héttel korábban, ke­reken 80 ezer új esetet regisztráltak. A csökkenés Budapes­ten is megkezdődött, azonban kisebb mértékű az országos átlagnál. Vi­déken Győr-Sopron­­és Vas megye kivételével mindenhol visszaesett a betegek száma. Fejér, Komárom és Nógrád me­gyében feloldották a kórházak látogatási tilal­mát, Borsod megyében pedig csak a szülészeti, koraszülött- és gyermek­­osztályokra vonatkozik a tiltás. Változatlanul láto­gatási tilalom van ér­vényben a kórházi inf­luenzaosztályokon. Elloptak egy hajót Március 6-án a Magyar Hajó- és Darugyár vezér­­igazgatója bejelentette a rendőrségen, hogy éjsza­ka az óbudai gyáregység öblében tárolt Medve ne­vű 7 és fél tonnás — csaknem 600 ezer forint értékű — Csepel Diesel­vontatóhajó eltűnt. Nagy apparátussal in­dult meg a nyomozás a hajó után, amelynek el­tűnését hajnalban a mű­szakba érkező Kollár Gyula hajós, a hajó veze­tője fedezte fel. Átkutat­ták a környéket, meg­­csáklyázták az öböl vi­zét, feltételezve, hogy a hajó esetleg elsüllyedt. Ugyanakkor helikopter szállt fel, és a fővárostól lefelé, a határig, végig­pásztázta a Dunát, a ví­zirendészet pedig a Du­na felső szakaszát fésül­te át. Délután két óra tájban, Leányfalu térsé­gében, zátonyra futva megtalálták a hajót. Sen­ki nem volt rajta, a fe­délzeten csak egy játék­autóra bukkantak. Kollár Gyula elmon­dotta, hogy a hajót csak a helyszíni viszonyokkal ismerős, pontosabban a gyáregységhez tartozó személy „köthette el”. A hajó súlymerülésű és orrnehéz, szakszerűtlen vezetés közben könnyen borul. A tolvajnak sze­rencséje volt, mert baj nélkül átjutott vele a zá­rósorompón, és az öböl­ben egy építés alatt levő daru drótkötelei is a víz fölé bújtak, s ezekkel sem ütközött össze. A nyomozás során a gyanú Kollár egyik be­osztottjára, Kapus Béla 19 éves matrózra és Schremmel Károly 20 éves targoncavezetőre irányult, akik részt vet­tek az előző esti hajógyá­ri mulatságon és sokat ittak. Hajnalban nem jöttek be a műszakra, sőt mint kiderült, Kapus az éjszaka haza sem ment. A rendőrség késő délután találta meg őket. A fő­­kapitányságon tagadták, hogy közük lenne a ha­jólopáshoz. Később azon­ban beismerő vallomást tettek. — Úgy gondoltuk, hogy utána visszavisszük a hajót az öbölbe — véde­keztek. Kapus — bár hajóve­zetői vizsgával nem ren­delkezik — beindította a motort, és kijutottak az öbölből, Leányfalunál azonban zátonyra futot­tak. Hajnalig társával a hajón aludt, majd Szent­endrére, onnan pedig a fővárosba jöttek. A ha­jón talált lendkerekes játékautó Kapus zsebéből esett ki alvás közben. Az ittas állapotban el­követett hajólopás a bí­róságon folytatódik majd, miután az ügyet vádeme­lési javaslattal átadták az ügyészségnek. Balla Ödön Levest főzött , leégett az erdő Az Országos Tűzoltópa­rancsnokság tűzrakási ti­lalma ellenére is százez­reket érő pótolhatatlan értékű erdők váltak a tűz áldozatává a napokban. Az országban három he­lyen gyulladt ki nagy ér­tékű erdő, s leégett egy tehénistálló is. Zagyva­­pálfalván fenyves pusz­tult el, mert Ihracska György helyi lakos vi­gyázatlanul égette a gazt. Csákváron egy cserfaerdő része lett a tűz martalé­ka, Tyukodi Sándor ju­hász gondatlan levesfőzé­se miatt. A Vas megyei Csipkerek dobókői erde­jében szintén a gaz ége­tése okozott erdőtüzet. Ismeretlen okból gyul­ladt ki Vámosgyörkön a tűz szarvasmarha-istálló­ja. A megsemmisült is­tállóból az 59 hízóbikát szerencsére sikerült le­menteni. A tűz okát vizs­gálják. Mandulavirágzás a Rózsadomban (MTI Fotó) A halászatról, horgászatról hallottak Több hal jut asztalra Futószalagról „töltik” a Velencei-tavat Jelentős fejlődés várható Több éves nézeteltérés és vitasor után szerdán békésen ültek egymás mellett a halászok és a horgászok vezetői a Me­zőgazdasági és Élelme­zésügyi Minisztériumban megtartott sajtótájékozta­tón. Dr. Tóth Sándor fő­osztályvezető magyarázó­ta hozzáfűzte, hogy az elkövetkező öt év tervei gyors fejlődést irányoz­nak elő, ám megvalósíta­ni az elképzeléseket csak szoros és gyümölcsöző együttműködéssel lehet. A hústermelés növelé­séhez az eddiginél na­gyobb mértékben kíván hozzájárulni a halászat. A tavalyi 24 ezer tonná­ról 1980-ig 35 ezer ton­nára növelik az étkezési hal termelését. Az össze­tételen belül csökkentik a ponty, és növelik az ol­csóbb, növényevő halak arányát. A fejlődés egy­ben mérsékli a jelenleg 30 százalékkal részesedő importot, sőt kisebb téte­lekben kivitelre is jut. A felfutást indokolja, hogy Magyarország az egy lakosra jutó halfo­gyasztásban — a tenge­rekkel nem rendelkező országokat is számítva — Európában az utolsó he­lyen kullog. Az ötéves terv végére éppen ezért a jelenlegi 2,8-ról 3,6 kilo­grammra emelik az egy főre jutó termelést. Sőt, jelentős beruházásokkal fejlesztik a gyomai, ta­tai és fonyódi feldolgozó­­üzemeket — terveket dolgoztak ki a Horto­­bágyra is — vagyis a la­kosság szolgálatában nö­velik a félkész, konyha­kész termékeit, arányát. Az ágazat ötéves fej­lesztésére 40 százalékos állami támogatással, amelyet pályázat alapján osztanak el, öt-hatezer hektár tófelületet korsze­rűsítenek, s 1800—2100 hektárnyi új tavat építe­nek. Dr. Tóth Sándor hangsúlyozta, hogy a leg­fontosabb feladat a már meglevő tavak jobb hasz­nosítása, hiszen némely gazdaságban hektáron­ként 15, másutt pedig csak 5 mázsát halásznak le. Éppen ezért több gaz­daságban korszerű ter­melési rendszerekkel kí­sérleteznek, s az eredmé­nyeket átadják honosítás­ra a többi gazdaságnak és halászati termelőszö­vetkezetnek. A horgászokról szólva elmondták, hogy a szö­vetség már több mint 140 ezer tagot tart nyil­ván, s további ugrássze­rű fejlődés várható 1980- ig. A felmérések szerint a tagok fele munkás, s mind magasabb a fiata­lok aránya. A legfrissebb hír: 200 mázsa kétnyaras pontyot telepítenek szerdától a Velencei-tóba, s a hala­kat az agárdi nagy tisz­tásnál futószalagról csúsztatják a vízbe. Ezért szerdától április 13-ig teljes horgászati tilalmat rendeltek el a tóparton. Mélykúti Attila ­ Huszonöt halálos ál­dozata van az Ecuador város közelében kiáradt folyónak. A térségben ko­rábban hosszas esőzések voltak. ­ NÉPSZAVA a MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA Szerte eszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztői Siklós János Kiadta a Népszava Lapkiadó Vállalat. VH kerület, Rákóczi út ás. Teletop: 224—819 Postacím: 1964 Budapest Felelős kiadó: Gábor Márton, a Népszava Lapkiadó Vállalat Igazgatóis Terjeszti s Magyar Posta Előfizethető a helyi (Budapesten a kerületi) hírlapkézbesitó posta- hivataloknal, a kézbesítókné Előfizetési dl) egy Hónapra *0.- Ft © Athenaeum Nyomda Felelős vezetői Soproni Béla vezérgazgató Index: 25 005 Építős/Híri újítások Az Építésügyi és Vá­rosfejlesztési Miniszté­rium és az Építők Szak­­szervezete rendezésében 28 vállalat közreműködé­sével kétnapos építőipari, újítási és találmányi be­mutató kezdődött szer­dán a Budapesti Lakás­építő Vállalat Kulich Gyula téri munkahelyén. A 28 vállalat újítási be­mutatóján most összesen 120 műszaki újdonságot és találmányt láthatnak a szakemberek. Az ÉVM és az építők szakszerve­zete 1976-ra is meghir­dette az újítási versenyt. IV­/tí­v. hús, csok vi­­pusa­­ A húsvéti ünnepekre nagy körültekintéssel ké­szül fel az élelmiszer-ke­reskedelem. A tavalyinál 6,3 százalékkal több, ösz­­szesen 748 vagon hús- és húskészítmény kerül a boltokba. A tőkehúsok közül a szokásosnál 5 szá­zalékkal több sertéshúst hoznak forgalomba. Hús­véti füstölt áruból is a tavalyinál többet, össze­sen 250 vagonnyit kínál a kereskedelem. A baromfiipar 8 millió darab tojást szállít. Vá­gott baromfiból 200 vagon kerül a boltokba. Lesz elegendő csirke és pulyka, viszont a tavalyinál vala­mivel kevesebb hízott és pecsenyelibát, illetve ka­csát vásárolhatunk. Het­ven vagon belföldi és im­port hal áll az ünnepi piac rendelkezésére. Arról is gondoskodnak, hogy az ünnepek előtti utolsó pillanatban is ke­rüljön friss kenyér, pék­sütemény és kalács a pul­tokra. A húsvéti csoki­­nyuszivásár már javában tart. A különféle figurák­ból az idén 139 tonnával gyártottak többet a tava­lyinál. NÉMETÜL, ANGOLUL BESZÉLŐ FIATAL NŐKET KEZDŐ ELADÓNAK FELVESZÜNK. FORMARUHÁT ADUNK, SZAKKÉPESÍTÉST szerezhet. JELENTKEZÉS: munkanapokon 10 órakor. INTERTOURIST, Bp.V.,Szep u.6.

Next