Népszava, 1977. április (105. évfolyam, 77-100. sz.)

1977-04-03 / 79. szám

197­7. április 3. hívatott az irodába. Gondoltam is odamenet, nem fogom be a számat, letöltöttem, amit kap­tam, kész. De az iroda előtt mégis elkezdtem köszörülni a bakancsomat. Levettem a sap­kámat is. Odabent még csak hallgattam az urat: István, ne­ked jobban meg kell húznod magad, mint a többieknek ... István, nem akarok panaszt hallani rád ... István, kitáncol­­tad­ magad, most hát dolgozz, mert a képedre tenyerelek. Én meg azt mondtam, igenis. Kint aztán pofoztam volna magam, te beijedt, kuka marha- De hát későn. Téglád bosszissan rázta a fe­­jét. — A fepe egye meg őket, ebben van az erejük- Tudják, hogy maflák vagyunk, esetle­nek, ránk kiáltanak, és elkezd remegni a lábunk szára. Én is voltam így, pedig nem akar­tam. — Nehéz azt megtanulni — mondta Szűcs elvtárs —, hogy az ember bárki előtt ember maradibb- Még hogy tudja is, m­it kell n­ondani, mit kell visszafelelni. Pedig azt meg kell tanulni. — D­jeg — hagyta rá Téglás. — De hogy tovább jussunk, amilyen pártszervezetbe tartoz­tál? — Hát, igazat szólva, tizen­kilenc után nemigen tartoztam. Nem volt a pusztán. Bent a férfiban sem. Csak úgy beszél­gettünk egynéhányan, tartot­tak egymásban a splket. — De azért csak részt vettél valami megmozdulásban? Ak­cióban? — Egyszer, negyvenegyben, csépléskor sztrájkot akartunk. Három pusztán. Három gép álltt volna le, az egész környék izgalomban volt. — És? — Nem sikerült. Az embe­rek meggondolták magukat. — Ez nem valami sok. — Nem — ismerte el Szücs elvtárs. De mindjárt fel is bosszankodott. — A lágerhez mégis elég­ volt Úgy csináltak, mintha pénzt vagy rangot kér­nék tőletek! De én munkát ké­rek, a jó istenbe ezt a sok okoskodást. — Kötelességünk — mondta Téglás. — Ülj nyugodtan. És mondd meg nekem... mit is? Na mondd meg, mi az a de­mokratikus centralizmus? Szűcs elvtárs huzamosan gondolkodott. Utána ezt mond­ta: — Nem tudom. Ilyesmire nem emlékszem. — Hát a proletárdiktatúra? — Minden a miénk. És még, kuss a burzsujnak. — Nagyjából. Hát a proletár nemzetköziség? — Éljen a szovjet. — Ez jó. Na, most még azt mondd meg nekem, hogy mi­­ben hiszel­— Amiben kell. — Igen, de közelebbről — Hát, hogy másképpen lesz ezentúl. — Hogyhogy másképp? — Másképp. Az ember nem arra született, hogy szomorú és üldözött legyen. Téglás meglepődve nézett rá. — Ezt szépen mondtad­ — Hozzánk fordult. — Feltáplál­juk egy kicsit, és agitátornak állítjuk. Mit szóltok hozzá? Jó beszédű elvtársaimra nagy szük­ségünk van. Szűcs elvtárs örömmel ráállt. — E jó — mondta, tenyerét összeülve. — Szeretek beszél­ni. Létre is jött az egyezség, hogy kap egy rozoga díványt a párthelyiségben, s ebédre, vacsorára krumplit vagy ba­bot, esetleg babot vagy krump­lit, amikor Téglást hirtelen hívatták a frontparancsnok­­ságra. Hamar vissza­jött. Az árokparton jött, bokáig gázol­va a latyakban, az úton nem fért el, az országút egész szé­lességét befogva, sebesen vo­nultak ki a frontra a parancs­nokság tartalék zászlóaljai. — Erre nem számítottam — mondta nagy gondban. — Na­gyon erőlködnek a németek, nagyon nyomják a frontot. Amíg az utánpótlás meg nem érkezik, segítenünk kéne. A parancsnokság őrzésére se ma­radt katona, mind kimentek a frontra. Ki vállalkozik fegy­veres szolgálatra? Tizennyolcan voltunk. Mind a tizennyolc vállalkozott. Mire azonban elmentünk a fegyve­rekért, tizenegyre olvadt a lét­szám. Téglás dühöngött, szé­­gyellte magát a frontparancs­nok segédtisztje előtt, a fogat­lan Bodai azonban leintette: ne mérgelődj, ez a munkameg­osztás, nekünk kilyukasztják a bőrünket, a többi megmagya­rázza, mekkora volt a veszély. Szűcs elvtárson :nem látszott semmi felindulás. Azon mor­fondírozott, hogy ez már így van, ő otthon minden krumpli­bokrot rendesen megkapál, mégis egyik bokor alatt sok a krumpli, másik alatt kevés, elyik alatt semmi- Téglás in­gerülten rászólt: — Ez nem krumpli! Ez harc. Ennyit tudhatnál. Szűcs elvtárs összébb húzta a madzagot lódenkabátján és nem szólt semmit. Eligazítás­kor azt a feladatot kapta, hogy őrizze a méhespusztai magtárt. Harminc vagon búza volt ott, mérhetetlen kincs az akkori kenyérszűkében. — Tudod-e, mi a dolgod? — kérdezte Téglás. — Ha jönnek­, lövök. — Kire? Mikor? Hogyan? Eh, lesz .. . Őrzöd a magtárt! El ne lophassanak a búzából, érted’' — Értem. Mert ez már nem az urak búzája, ez már ... — Jó, tudjuk! Ha felválta­nak, bevonulsz. Szűcs elvtárs elindult Mé­hespusztára. Hosszú puskája esetlenül himbálózott a vállán, kenyérrel megtömött zsebe fu­rán kidudorodott, mintha egy nagy daganat nőtt volna a ló­­denkabátja alatt. Téglás, aki még mindig mérgelődött a hét vitéz angolos távozása miatt, kedvetlenül dürmögte: agitá­tort akarunk csinálni belőle, ez meg összevissza beszél Másnap ide-oda hullámzott a front. Déltájban egészen a Ban­na patakig jutottak előre a németek, másfél kilométerre a falutól, páncélosaik lövegei alaposan kilyuggatták a patak­kal párhuzamosan épített Alsó utca házait. Az öregmalom égett, sűrű füstje betakarta a napot. Néhányan már azon kezdtünk tűnődni, hátha mégis azok voltak okosabbak, akik elillantak a baj elöl. Az­ oro­szok azonban tartották a pa­tak vonalát egész nap, pedig sebesültszállító­­ gépkocsijaik nem győzték a munkát, már szekereket is befogtak embert hordani. Estefelé Téglás méhespusz­taiakat látott egy menekült csoportban. Tehát ott is baj van. Kiabálni kezdett: Szűcs elvtárs! De az öreg nem volt a pusztaiak közt. Látták ugyan, bokáig érő jódenkabátjára, ter­metéhez képest igen hosszú puskájára töb­ben emlékeztek, de hogy hol szakadt el tőlük, hová lett, azt nem tudták meg­mondani. Talán mégis nekivágott a nagy útnak, Szabolcsba? Éjfél után megjött az erősí­tés. Egy egész harckocsizó had­osztály robogott el a műúton, a front irányába. Reggelre el­halkult az ágyúdörgés. A mé­hespusztaiak is haza­vonultak. De két óra múlva már bent volt a pusztagazda, Kónya Flórián, hogy menjünk csak, megvált a lódenkabátos embe­rünk. Ott feküdt a magtár küszöbe előtt. Vele szemközt, a szérűs­­kertet szegélyező cserjésben, a magtártól jó száz lépésnyire, fiatal német katona. Elpusztí­tották egymást. Szűcs elvtárs csak egyet lőtt, puskája töl­tény­tárában még benne Volt négy golyó, ő, azonban ötöt is kapott a német géppisztoly­sorozat,ahol Viseltes katona­­sapkája leesett a fejéről, tó­­denkabátját kidudorította a kenyérrel megtömött zseb Téglás csak nézte, mintha sose látott volna halottat. NÉPSZAVA ! Csatai Varga László COOISTIIALLATA Az Ismeretlen Katona sírjára megmosdatott a folyó és partra tett feküdtem tisztán mellettem cirpelt egy tücsök de én nem tud­tam­­elénekelni pacsirtám szememből elfogyott a búzavirág elfonnyadt pipacsszám csillaglegyek dongtak körül széthordták a hangyák ravata­-mezők csak a csontjaim hagyták Marafkó László LÉGY KEGYES Indulok köröttem­ kivonulók bálványai fogam közt történelmi homok mert foltos kezek készítik jöttödet légy hozzánk kegyes eljövendő Gyárfás Emire VAS Vasszegekkel veretett ez a gyári utca, lépteidet mágneses vas-bizalom vonzza. Ne feledd, hogy vas a föld, vénád vasból sarjadt. S ha feleded mégis, tudd: van achilles-sarkad! Lázár Tibor INVOKÁCIÓ 1. A vers életem (halálom?) ütés melytől fel kell állítom 2. Elmentél mikor megtaláltalak tested helyén víz nélküli tavak hullámverés jött akár a sírás Felszakadt seb néma bátorítás Jó híre, sőt, tekintélye van a szovjet műtörténészek köré­ben kortársi szobrászművésze­tünknek — hogy csak egy jel­lemző példát említsek. 1970- ben orosz szerző, Igor Szvet­­lov tollából, Moszkvában je­lent meg az utóbbi évek ma­gyar plasztikai törekvéseinek első — s mindmáig egyetlen — monografikus feldolgozása. Az érdeklődés a közönség részéről is igen intenzív: ez tette kép­zőművészetünk külföldi elis­merésének egyik legértékesebb dokumentumává a magyar szobrászat 1972-es reprezenta­tív bemutatóját a Puskin Mú­zeumban. Most ismét egy ha­zai szoborkiállítás, ezúttal Kiss István egyéni tárlatának hatal­mas szakmai és közönségsi­keréről tudósítanak a szovjet sajtóorgánumok, amely az or­szágaink közötti kulturális együttműködés keretében 1976. novembere óta vendégeskedik a Szovjetunióban. A tárlat első állomáshelye Moszkva volt, ahol a Kuznyec­kij Moszt-i központi kiállító­teremben került bemutatásra; innen Bakuba, majd Tbiliszibe szállították át, s a tervek sze­rint Jerevánt és a balti köz­társaságokat is meg fogja még járni, mielőtt a nyár végén visszatér a Műcsarnokba. Ha ugyan visszatér! Mert az ed­digi szovjet visszhang nyo­mán már további három szo­cialista főváros, Varsó, Berlin és Szófia is bejelentette igé­nyét a 69 szoborból és 12 éremből álló kollekcióra. Ami a visszhangot illeti, az messze meghaladta ugyanis az ilyenkor szokásos (és eddig ta­pasztalt) kereteket: a szovjet közvélemény és kritika Kiss István tárlatát a szocialista magyar művészet olyan magas színvonalú megnyilvánulásá­nak értékelte, amely a szov­jet művészet számára is meg­határozó tanulságokkal bír. S hogy mindez nem csupán ud­variassági gesztus volt, bizo­nyítják a moszkvai vendég­könyv bejegyzései is, amelyek őszinte elragadtatással szólnak Kiss István művészetének tar­talmi és formai sokrétűségéről. A kiállítás megnyitóját köve­tően, ahol a szovjet kulturális szervek képviseletében Popov miniszterhelyettes mondott beszédet, a moszkvai televízió közel egyórás interjút közölt a művésszel, s kiemelt terje­delemben közöltek ismertetőt, bírálatot a vezető szovjet na­pi- és hetilapok, közöttük a Pravda és a Lityeraturnaja Ca­­zeta is. A nagy sikerhez kétségtele­nül hozzájárult a kiállítás al­bumformátumú, gazdagon il­lusztrált katalógusa, valamint a tárlat korszerű, fotódoku­mentációkkal, diavetítőkkel kiegészített installálása, sőt, a látogatók még egy fimet is megtekinthettek, amely Kiss István köztereken elhelyezett alkotásairól adott élethű tájé­koztatót. A művészt a hazai olva­sónak, gondolom, nem kell részletesebben bemutatnom:­­ ahhoz a generációhoz tarto­zik amely a felszabadulással egy időben érkezett el a fel­nőttkor küszöbére, s így eme­­beri és művészeti kibontako­zása elválaszthatatlanul össze­forrott az új társadalom épí­tésének bonyolult folyamatá­val. Fejlődésének nem voltak nagy és meglepő ugrásai: a kor szellemének hiteles ábrá­zolására törekedve, kelettől fogva a környezetében és a gondolatvilágában fellelt élet­anyag általánosításából alakí­totta ki kompozícióit — tuda­tosan alkalmazkodva a való­ság arányaihoz és tartalmai­,­hoz. Kiss István tudatosságá­nak igen fontos eleme a ha­tározott eszmeiség. Szobraiban a világnézet a művészi látás és ítélet természetes, szerves tartozéka, ezért tudja elkerülni az ideológiailag látványos, de belsőleg át nem élt megoldá­sokat. Témáit az élmény emeli művészetté, amelynek jelen­léte minden munkájában ki­ mutatható. Szobrász­ stílusa a termé­szetes arányokat és formákat átfogalmazó, a plasztikai kife­jezőerőt hangsúlyozó expresz­­szív realizmusban gyökered­­zik; ezen belül a nyugodt, sta­tikus megoldásokat kedveli, amelyek a formaadás konst­ruktív és dekoratív tendenciáit is érvényre juttatják. Kisplasz­tikáiban szűkebb környezeté­nek intim témáit dolgozza fel jelképteremtő célzattal, kör­nyezetükkel gondosan össze­hangolt köztéri kompozíciói­ban politikai nézeteinek moz­gósító erejű me­gvallására tö­rekszik. Fő műfaja a történel­mi-politikai emlékszobor, amelynek mind szimbolikus, mind portréváltozataiban ott­honos, de szüntelenül foglal­koztatja az élet természetes szépségeinek plasztikai kife­jezése is, amit a lírai hangolt­­ságú parkszobrok, zsánerábrá­­zolások, illetve a környezet humanizálását célzó dekoratív térkom­pozíciók reprezentálnak A kiállítás eredeti darabokat természetesen csak Kiss Ist­ván kisplasztikai oeuvre-jéből és szoborterveiből tudott be­mutatni, a nagy köztéri alkotá­sokat fotótablók képviselték. A figyelmes szemlélő mégis szin­te teljes keresztmetszetet ka­pott az eddigi életidőről- mert az anyag úgy lett összeválo­gatva, hogy abból a pálya min­den jelentős állomására kö­vetkeztetni lehetett. Fellelhető volt ezen túll a szobrász ked­velt technikáinak legtöbbje is: a hagyományosan öntött bronz, a különleges hatásokat lehető­vé tevő hegesztett lemez, vagy a kevert anyagok együttese, fém kővel, fém üvegpásztával, fém fémmel kombinálva. Az 1951-ben, még főiskolásként készített Vágtató kuruc Igvas­­tól egy egészen az elmúlt esz­tendő nyarán megmintázott, s Mátészalkára szánt Felszaba­dulási emlékműig terjedt a skála, amelyben olyan remek­művek vitték a prímet, mit a Dózsa-emlékmű még ugyan­csak fiatalon megmintázott bronzmakettje (amelyen Dó­zsa még a felkelt nép szoros gyűrűjében áll!), a forradalmi­­ság szimbólumából, a matróz alak­jából kreált Tanácsköztár­sasági emlékszobor, az egy rit­musban mozduló, s szinte fal­ként összeálló Végvári kato­nák, a felkiáltójelszerű és ke­ménységű Atfy, az ember és a gép együvétartozását csodá­latos tömörséggel megfogalma­zó Munka, a fúrófejet­­formá­zó, s Budapest évgyűrűit fel­táró Centenáriumi­ emlékmű, vagy a fiatalság tavaszi ki­rajzását oly emelkedett tiszta­sággal megjelenítő Lovas­. Kiss István ezentúl sok régebbi mű­vét, így például a Kiáltást, a Sejtet, az Új Prométheuszokat újragondolta és középplasz­ti­­kává fejlesztette és persze szá­,­mos olyan kompozícióval, mintával, portréval is előruk­kolt, amely még Magyarorszá­­gon nem szerepelt. Közülük csak a Kozmonautákat, ezt az akrilból és üvegből készült, hallatlanul ötletes alkotást, az ébredő Afrikát szimbolizáló finomművű márványfejet, a Bergen-Belsenbe tervezett, megdöbbentő erejű Merlir em­­lékművet említenem piog meg két olyan kompozíciót, a Fü­r­­döző és a Tükör előtt címűt, amelyek mesterünk ironikus­­humoros vénájából adnak íze­lítőt. A szovjet műkritika Kiss István művészetében minde­nekelőtt a körvonalazható ma­gatartást méltányolta. Azt az igényt, hogy ez a művész tár­sadalmi elkötelezettséggel, a magyarság múltjának és jele­nének mély érzelmi átélésével, s ugyanakkor egyetemes ki­sugárzással tolmácsolja művei­ben századunk legfontosabb erkölcsi-emberi problémáit. Kiemelték, hogy alkotásai egy­ként gyökereznek a nemzeti tradíciókban és a kortársi mű­vészetben, és anélkül, hogy d­i­­daktikusak lennének, mindig megőrzik a sokakhoz szólás tartalmi és stiláris kötelmeit, a közérthetőséget. Ez a dra­­matikus töltésű forradalmi ro­mantikával telített szobrászat a maga konkrét szimbolikájá­val a plasztikai megjelenítés olyan új útjait munkálta ,­­­amely megszívlelendő megol­dásokat kínál a társadalmi ha­ladás és­ a modern ízlés össze­egyeztetésén fáradozó vala­mennyi alkotó számára. Nem kis szavak ezek, s mert Kiss Istvánon keresztül a mai magya­r művészet egy jelen­té­­keny részére is vonatkoznak, különösen becsesek! Tasnádi Attila MAGYAR SZOBRÁSZ SIKERE A SZOVJETUNIÓBAN Mártíremlékmű (részlet) Új Prométheuszok (részlet) Hajnal 11

Next