Népszava, 1977. december (105. évfolyam, 282-307. sz.)

1977-12-31 / 307. szám

197­7.­­decem­­be­r 3­1 NÉPSZAVA Kaján­­ Gyula: Kihalt udvar Németh József: 1 látás Vészi Endre AZ A SZEGÉNY FIÚ AKI Röstelkedve nézek elnyert javaimra nem fénylenek szebben — az a szegény fiú, aki voltam egykor az maradt szívemben az a szép szemérmes aki szólni sem mert körében nagyoknak akiben még ma is egy-egy gyötört szemnek nyilai ragyognak ki titokban őriz egy kézszorítást egy bátorító szót ki odaadná minden mai dicsőségét velük újra szólni asztalukhoz ülni kávéházi asztal hideg lapja mellé — »­­ az ügyetlen verset botladozó verset újra énekelné és a műhelyablak üvegén keresztül — gyenge­ habra-fodra — bámulni a nőkre átfutású nőkre mint a csillagokra. Kiss Dénes TÖBBLET Énbennem minden kész már hitem is végleges — Testrészem szanaszét fáj Szemem Afrikában les­z ártatlan pusztulókra Fürkészem gyilkos kezemet nem tudom mióta Gyomrom Ázsiában bőg éhezők között Homlokomra gőg is onnét költözött Lábam sivatagban fut — hol az hol űzetik — falvak bordáiba rúg (Mikor hogy fizetik!) A szám indulót m­eg emberbe kap fogam Szivemben gyilkos ritmusok kötykeznek boldogan Elhagytak sorban részeim dőzsölnek száz helyen hogy nekem itt a bőrömben nyugalma legyen Szolgálnak engem részeim silány zsoldosok Véren vett részvényeim pókszál póráza fog! Országlázban csak álmodom hogy bennem minden kész már Áttolvajlok határokon mindenütt birtok-rész vári éhezőké a jobb falat ami naponta jut Utcánhálóké lakásom — mely számomra „luk” — Ruháim könyveim kocsim valahol mind hiány! De ÉN érzem: milliók kiáltanak ki rám Belőlem nyöszörögnek haldoklók csecsemők .Mert átszőttem a Földet s lopok i­at velőt Gyilkos ujjaimról le nem törölhető a megraboltak vére Bőr alól süt elő! Énbennem minden kész már a kor ölébe vesz Le sem miféle rész vár zsoldom itt-ott mi lesz?! Álarcos részeim szanaszét öldökölnek S mi máshol végzet és hiány az éltet — az a többlet! 5 Gyurkó László / NÉPSZÍNHÁZH­ a felütjük az Értelmező Szótárt, azt találjuk írva benne, hogy a nép „valamely területen élő na­gyobb közösség, amelyet a közös eredet és nyelv, va­lamint az ezekhez kapcso­lódó hagyományok fűznek egybe". A színház szónak — ugyancsak a szótár szerint — öt jelentése van; másoljuk ki ide ebből a számunkra két leglényegesebbet: „Szinielő­­adások tartására való önálló épület vagy valamely épület­nek erre a célra épített része”, valamint „ebben működő olyan intézmény, ,amelynek rendsze­res feladata színdarabok elő­adása, színielőadások rendezé­se Mielőtt folytatnám a szó sze­rinti értelmezést, hadd jegyez­zem meg, hogy nemcsak szerte Európában működtek és mű­ködnek hasonló nevű intézmé­nyek, hanem Magyarországon is volt már Népszínház. A Színházi Kislexikon szerint ..a szabadságharc utáni évtizedek legnépszerűbb műfaja, a nép­színmű iránti nagy érdeklődés kielégítésére épült a Nagykör­út és a Kerepesi (ma Rákóczi) út sarkán. 1875. október 15-én nyitották meg. 1908-ban a Népszínházat a lebontásra ítélt Nemzeti Színház ideiglenes otthonául jelölték ki, amely itt játszott 56 évig”. A szótárak és lexikonok szűk­szavú megfogalmazása talán segít megérteni, milyen célt tűztünk ki az 1978. január 1- vel megalakuló Népszínház elé. Kezdjük az épülettel, illet­ve az épületekkel. A Népszín­ház székhelye a főváros, de te­­vékenységi területe az egész ország. Ennek megfelelően van Budapesten egy csillogó-ragyo­gó (saját ízlésem szerint túl­ságosan csillogó) színház-palo­tánk a budai Várban — újabb színháztörténeti hagyomány: ebben az épületben szerepelt először magyar nyelvű szín­­társulat a fővárosban, csaknem két évszázaddal ezelőtt —, van egy szerény, de véleményem szerint az eddiginél sokkal jobb sorsra érdemes színhá­zunk a Kulich Gyula téren; volt ebben az 1913-ban épült épületben színház, mozi, va­rieté, ezentúl — korszerűsített színpaddal — ismét a régi ne­vén, mint Józsefvárosi Színház áll a közönség és a Népszín­ház szolgálatára. Ezek a ..színi­előadások tartására szolgáló önálló épületeink”, de ezeken kívül szerte az országban száz és száz olyan épület van, me­lyeket az Értelmező Szótár úgy nevez, hogy ..valamely épületnek színielőadások tar­tására épített része", vagyis a művelődési otthonok kisebb­­nagyobb színháztermei. Van közöttük olyan, amelyet szinte bármelyik magyar színház megirigyelhet (legalábbis a méreteit illetően), van barát­ságos, nézőnek-színésznek egyaránt kellemes viszonylag jól felszerelt, s van sajnos szá­mos, melyben a hajdan volt „dalitársulatok” sem lépnének fel szívesen, nem is szólva ar­ról, hogy ma már a nézőtéren sem az a közönség ül, amely egykor az alkalmi vándortár­­sulatoknak­ tapsolt. A Népszínháznak, mint „in­tézménynek, melynek rendszeres feladata szín­darabok előadása”, két jog­elődje van: a nagy múltú, de"“ immár elavult szerke­zetű, egykor Faluszínház­ként induló Állami Déryné Színház," valamint az ország legkisebb, de talán nem leg­érdektelenebb színháza, a Hu­szonötödik Színház. Ez a két, nagyon sok mindenben külön­böző, de kijelölt vagy megál­modott céljában hasonló tár­sulat alkotja majd a Népszín­ház gerincét. Ez a közös cél az egyik intézménynek kötelessé­gévé tett, a másiknak önként vállalt feladata volt (s tegyük most zárójelbe, melyiknek mennyire sikerült), hogy a színház, a maga művészi esz­közeivel közművelődési felada­tokat lásson el. Ezzel elérkeztünk oda ami­vel voltaképpen kezdeni kel­lett volna. Hiszen a színház három alapvető meghatározója közül — vagyis hogy kinek, mit és hogyan játszik —, talán az első a leghangsúlyosabb, hi­szen hogy kinek játszunk, az döntően meghatározza, hogy mit és hogyan játszunk. Nép: ez­ a fogalom mai tár­sadalmi viszonyaink között jó­szerivel az ország egész lakos­ságát jelenti. A Népszínháznak tehát arra kell törekednie, hogy a különböző társadalmi osztályoknak, korosztályoknak, egymástól lényegesen eltérő műveltségű, érdeklődésű, élet­felfogású embereknek játsszon színházat. Lehetne ezt persze úgy, hogy a színház valamifé­le vegyeskereskedéssé alakul át, mely egyaránt kínál Shakes­­peare-t és Molnár Ferencet, Örkényt és operettet, „elgon­dolkodtató klasszikusokat”, „avantgarde-kísérleteket”, „szórakoztató könnyű műfajt", „könnyed szalonszínműveket’'. Ebben azonban nem­­ hiszek. Egy színház nem lehet vegyes­kereskedés, egységes világné­zet, egységes ízlés, egységes művészeti felfogás nélkül nincs egységes alkotóműhely. S a „vegyes kínálat” nem elégít­heti ki országnyi közönségét, mert ami az egyiknek túl könnyű, az a másiknak túl ne­héz, ami az egyiknek olcsóbb, a másiknak szegényes, ami az egyiknek unalmas, a másiknak is az, mert a művészetben az átlag, a középszint, a jellegte­len mindig, mindenkinek unal­mas. A népszínmű — hogy visz­­szautaljak „hagyományainkra” — régesrég elavult: ma már csak mosolyogni, unatkozni, vagy bosszankodni tudunk A falu rossza, A pirog bugyellá­­ris, A vén bakancsos és fia, a huszár bárgyú és hiteltelen történetén, alakjain, fordula­tain. De gondoljuk meg, mit látott a magyar néző addig a színpadon: teli torokkal har­sogó igazságos királyokat, fennkölt pátosszal mennydör­gő grófokat, andalító lelkületű selypegő hercegkisasszonyo­kat, fércműgyártó iparosok tu­­catselejt­iet főúri dámák és ne­mesurak hátborzongató ka­landjairól, szerelmes epekedé­­séről, avagy ország- és világ­­megváltó hőstetteiről, vége­érhetetlen ditirambusokban el­zengve. Vagy — sajnos — Goethe, Schiller, Moliere „ma­gyar átdolgozásait”, melyek­ben (tisztelet a kivételnek), a mai olvasó nagyítóval sem ta­lálja ezeknek a klasszikusok­nak mondanivalóját és irodal­mi színvonalát, annál inkább az előbb elmondottak jellem­zőit: rémsikolyt, halálhörgést, lenge róhajt, bájkecset. J k­övethető, folytatható út i­ a mai Népszínház szá­­mára a valamikori „nagy érdeklődést kielégí­tő" népszínmű? Semmi­képp sem. De nem elhanya­golható a tanulság, hogy volt egyszer egy színházi műfaj, mely egyszerre vonzott gró­fot és parasztot, nagykereske­dőt ,és ipari dolgozót. Nem lett belőle valódi szellemi, művé­szeti érték, ahogy a népszín­mű helyét elfoglaló operettből sem. De lehetséges egy olyan színház, mely egyaránt — ha nem is egyenlő mértékben — szól városnak és falunak, idősnek és fiatalnak, a kultú­rában jártas és járatlan em­bernek. A hagyomány — találkoz­nunk ezzel a fogalommal a néppel, a műfajjal, az épület­tel, a társulatokkal kapcsolat­ban — döntő a számunkra: egy színház, egy színházi mű­faj akkor szervesül az ország életébe, ha megfelel a valósá­gos társadalmi viszonyoknak. A magyar nyelvű színjátszást (Várszínház) az ország függet­lenségi törekvései táplálták: a népszínmű egy elaggott feudá­lis életformát kérdőjelezett meg: az operett a polgárosodó Magyarország flitteres csoda­világát álmodta színpadra. Művészileg tévutak voltak, társadalmilag aligha. Tükröz­ték a kort, és kiszolgálták a korízlést. Vagy nem lehet, hogy a társadalmi és a művészi igény összetalálkozzék? Bizonytalan vagyok. Miért legyek biztos, amikor tudom, hogy Ady sor­sot és nemzetet vizslató pró­féciái életében csak százak ihletői voltak. Bartók embert és világot átformáló víziójá­nak sem több értője akadt, nem is beszélve József Attilá­ról, aki alighanem a legtöbbet tudta az osztályokra tagozó­dott huszadik század világá­ról, mindenkinél többet tudott az emberről, akinek ebben a világban élnie kell, és akinek maroknyi értője ha akadt. Ady, Bartók, József Attila ma már kitörölhetetlenül belevésődött egy nép tudatába, de könnyű nekik: ránk, az utókorra hagyták írásaikat,­­partitúrái­kat. A színház azonban jelen­korú művészet, hatni addig tud, ameddig létezik, nem hagy hátra költeményt, pró­zát, kottát. A színház csak kortársaival, a közönséggel együtt él, utóélete nincsen. Csak azért vagyok bizakodó, mert ez így mégsem egészen igaz. őrizzük létünkben a színház több ezer éves kultú­ráját, noha nincs róla sem par­titúránk, sem filmfelvételünk. Tudjuk, hogy voltak korok, amikor valóban értékes szín­házi törekvések és alkotások találkoztak nem csupán a tár­sadalmi igénnyel, hanem a társadalmi lehetőséggel is. Hi­szen amelyik művészet pusz­tán kiszolgálja a korízlést, mit sem tesz annak jobbításáért. A cél, hogy nem elszakadva a nép ízlésétől és követelmé­nyeitől, olyan igényeket éb­resszünk fel benne, melyek valójában megvannak, melye­ket a társadalmi közeg meg­követel és lehetővé tesz, csak még nem fogalmazódtak meg. A Népszínháznak egyet­­len útja lehet: a ha­­­­gyományra építeni. Fel­adatunk az, hogy feltárjuk a népben meglévő jó ha­gyományokat, s ennek szol­gálatába állítsuk a színháztör­ténet évezredes hagyományai­ból mindazt, ami erre alkal­mas, a kor, társadalmi valósá­gunk és eszméink követelmé­nyeinek megfelelően lehetet­len feladat ez? Nem, csak na­gyon nehéz. De mikor volt a művészetben valaminek értel­me, ami kö­nnyű?

Next