Népszava, 1979. október (107. évfolyam, 230-255. sz.)
1979-10-06 / 234. szám
1979. október 6. szükségessé teszi a konkrét közlekedésbiztonsági ismeretek oktatását. Ismertetni kell az üzemi terület közlekedési rendjét, azt, hogy az üzemen belüli mozgása során mi mindenre kell figyelemmel lennie. Az adott üzem sajátos körülményei és a dolgozó beosztása, munkaköre figyelembevételével az üzemen belüliközlekedésnek, szállításnak, anyagmozgatásnak milyen veszélyével kell tisztában lennie. Oktatni kell a műhelyek belső anyagmozgatási rendjét is, mert az új munkahely, az új munkakörnyezet a maga sajátosságával és szokatlanságával a leggyakorlottabb szakemberek számára sem lebecsülhető veszélyt jelenthet. Házi KRESZ Az oktatást végző munkahelyi vezető nagyjából tisztában van az oktatásban részt vevők szakmai és általános felkészültségével, a munkavégzésükre vonatkozó szükséges áttekintéssel, sőt, bizonyos személyi tulajdonságokkal, életkörülményekkel stb. Így tudja azt is, kinek milyen járműve van, honnan, milyen módon közlekedik :a munkahelyére és haza. Ezért, szükség esetén, szinte személyre szólóan módja van az egyes KRESZ-előírások, közlekedésbiztonsági ismeretek olyan célszerű megválasztására, amelyre beosztottjainak oktatásában fokozottabb figyelmet kell fordítania. — Ügy van. Az ismétlődő oktatásban az oktatás részvevőinek az üzemen belüli közlekedés során észlelt hibái, az anyag- és árumozgatási tapasztalatok, a szűkebb vagy tágabb üzemi környezetben előfordult közlekedési, szállítási események szolgáltatják a témát az oktató számára, amit a felkészülés során gondosan kell a tematikába beállítani. Helyes a másutt előfordult és megismert olyan üzemen belüli vagy közúti közlekedési baleset okait elemezni az ismétlődő oktatás keretében, amely az oktatottak munkájával kapcsolatban, esetleg velük is megtörténhet. Különböző munkakörben, beosztásban dolgozókat biztonságtechnikai vizsgára köteleznek a munkavédelmi jogszabályok. Az ilyen munkaköröket a VMSZ- ben (SZMSZ-ben, IMSZ-ben) kell felsorolni, pontosan meghatározni. A biztonságtechnikai vizsgák alkalmával szükségszerű a beosztás, a munkakör ellátásával kapcsolatos közlekedésbiztonsági, vagy ilyen jellegű ismeretek számon kérése. Az ilyen vizsgát tevő hegesztőnek. például, ismernie kell az oxigén- és gázpalack szállítási előírásait, amit üzemen belül is, közúton is meg kell tartani. Számos munkakörben a közterületen végzendő munkához elengedhetetlen a közúti közlekedés bizonyos szabályainak ismerete. Az elméleti oktatás önmagában kevés. A gyakorlati képzés módot ad az ismeretek kipróbálására, a begyakorlásra. Egy oxigénpalackot egyik helyről a másikra csak két ember vihet. Az elméleti oktatásban pontosan meg lehet magyarázni, hogy ezt hogyan kell helyesen végezni, a pontos szabályozásnak mi az oka, ha ettől eltérnek a dolgozók, milyen következménynyel járhat. Az a dolgozó — rakodó, szállítómunkás —, aki először vesz másodmagával ilyen palackot a vállára, a gyakorlati oktatásban kell hogy megismerje a fogásokat a helyes, szabályos felvételhez, letételhez, illetve azt, hogy teli palackkal a vállon, hogyan lehet és kell lépni, merre és hogyan látni a vállon levő palacktól, hiszen később , számtalanszor kell akár az üzem, a műhely, akár közút forgalmában a palackot biztonságosan vinnie. A munkavédelmi oktatás eredményességét nagymértékben növelik az oktatási segédeszközök, a különböző szemléltetőeszközök. Azonban a legjobb, a legtökéletesebb és a komplexen használt szemléltetőeszközök is csak segédeszközök — nem helyettesítik az oktatót! De fordítva is igaz. A jó oktató minden szemléltetési eszközt megragad, hogy színesebbé, elevenebbé tegye az oktatást. Film — Mindenekelőtt az audiovizuális eszközök, s azok komplex alkalmazása ajánlatos. A munkavédelmi oktatásban különösen szükségesek a segédeszközök, a közlekedésbiztonsági ismeretek oktatásához. Okokat elemezni, az események gyökereit feltárni, az értelemre és az érzelemre egyaránt hatékonyan hatni főként a szemléltetőeszközök segítségével lehet. A filmek készíttetői, elsősorban a SZOT, az ágazati-szakmai szakszervezetek, az Országos Közlekedésbiztonsági Tanács, az Autóközlekedési Tanintézet és más szervek. A munkavédelmi filmek és közlekedésbiztonsági filmek műfajilag is változatosak, sokfélék. Vannak didaktikus oktatófilmek, játék- és animációs filmek, dokumentum- és riportfilmek. A forgalmi szervek filmkatalógusai jó eligazítást nyújtanak az oktatóknak, hogy az oktatási tematikának megfelelően választhassanak. E filmek részben a szakszervezeti munkavédelmi filmkölcsönzés rendszerében, a megyeszékhelyeken, a szakszervezetek megyei tanácsa munkavédelmi osztályán, részben a megyei közlekedésbiztonsági tanácsnál, a fővárosban a SZOT Központi Filmtárában, illetve a Fővárosi Közlekedésbiztonsági Tanácsnál kölcsönözhetők. A diaprogramok és az írásvetítők alkalmazása is egyre jobban terjed a munkavédelmi oktatásban. Rajzokat, vázlatokat kitűnően lehet megfelelő méretben kivetítve figyelemfelkeltésül, figyelemkoncentrálás céljából az oktatói mondanivalóhoz alkalmazni. Szemléltetéshez jól lehet felhasználni a különböző munkavédelmi és közlekedésrendészeti ábrákat, oktatótáblákat, rajzokat, grafikákat, helyszínrajzokat, fényképeket, újságokat, modelleket stb. A munkavédelmi oktatásban sok oktató kedveli és kitűnően alkalmazza a magnetofont, a rádió- és tévériportok, a szemtanúk beszámolói, nyilatkozatok, híranyagok, ügyes összeállításban emelik az oktatás színvonalát, segítenek elmélyíteni az ismereteket, növelik az érzelmi hatásfokot. Ma még kevés helyen van rá lehetőség, ahol viszont igen, ott nagyon hatásos a képmagnó alkalmazása. Ügyes felvételek készíthetők és rögzíthetők közlekedésbiztonsági ismeretek oktatásához az üzemen belüli közlekedésről, a munkahely körüli forgalomban az üzem dolgozóinak, magatartásáról stb. A környezetben bekövetkezett közlekedési események szűkebb-tágabb körű csoportos megbeszélése célszerű akkor is, ha adott esetben abból nem származott személyi sérülés. Az okok, az összefüggések elemzése, a helytelen, hibás magatartás tisztázása, az adott esetben ajánlott helyes közlekedési magatartás hangsúlyozása mind meganynyi lehetőség, amellyel élni lehet és kell, dolgozótársaink hasonló esetekben való helyes magatartásának tudatosítása érdekében. Okok, összefüggések " Az arra alkalmas munkahelyi szakemberek, gyakorlott, nagy tapasztalatú járművezetők segítségével célszerű szaktanácsadást rendszeresíteni. Az ilyen, formájukban tapasztalatcsere-fórumok, iránt bizalommal vannak a dolgozók. E fórumokon kötetlen formában megbeszélés tárgya lehet a közlekedés, a szállítás, a rakodás műszaki, közlekedésbiztonsági, morális vagy más időszerű kérdése. A tapasztalatcserék alkalmával számos, esetenként aprónak tűnő, de később, kritikus helyzetben rendkívül hasznos műszaki jellegű biztonsági ismeretet lehet szerezni kerékpárosoknak, motorkerékpárosoknak, autósoknak egyaránt. A közlekedésbiztonsági ismeretek terjesztésének, felfrissítésének, elmélyítésének vállalati, szövetkezeti, intézményi keretek között legnépszerűbb módszere a különböző rendszerű „kérdezz-felelek" játékok. Sok munkahelyen rendeznek szellemi vetélkedőket, esetenként gyakorlati feladatokat is tartalmazó versenyeket. Minden ilyen rendezvénynél, gondolni kell arra, hogy a gyalogosok, kerékpárosok minél hasznosabb ismereteket szerezzenek, akár részvevői, akár csak nézői, hallgatói a versenyeknek. A jól előkészített, jól szervezett vetélkedő játszva terjeszti a helyes ismereteket, sokakat tud mozgósítani, szórakozva tanít, nevel. Házi rádió Mindazok az oktatási segédeszközök, amelyeket itt szóba hoztunk, a munkavédelmi oktatásnál, kitűnően alkalmazhatók a szellemi vetélkedők, más játékos versengések alkalmával. Egy-egy filmrészlet, néhány diakép, megfelelő magnóbejátszások, táblák, plakátok, vázlatok, modellek érdekessé, emlékezetesebbé teszik a versengést, a játékot, de a tanulságot is, ami a cél. A közlekedésbiztonsági nevelést jól szolgálhatják az üzemi lapok, az üzemi rádiók. Szinte nincs olyan üzemi lap, amelynek ne lenne munkavédelmi rovata. Azok az írások szolgálják legjobban a helyes munkavédelmi szemlélet, fejlesztését, amelyek a bekövetkezett üzemi balesetek valamennyi okát, tehát nemcsak a közvetlen kiváltót, hanem az okozati láncot bátran, őszintén feltárják és bemutatják, a tanulságokat ezzel valóban közkinccsé teszik. — Helyes, ha a közlekedésbiztonsági szolgálatába állítjuk az üzemi rádiót. Követendő gyakorlat a Belkereskedelmi Szállítási Vállalat egyik üzemegységénél kialakított stúdiórendszer. E stúdiót lelkes társadalmi munkások hozták létre, üzemeltetik. Az üzeménység aéaknsi vezetői minden reggel értesülnek róla, hol milyen forgalmi problémákra számíthatnak, milyen az időjárás azokon a területeken, ahová feladatuk szólítja őket, hol, és milyen közúti események, balesetek vaati forgalmi elterelések befolyásolják haladásukat. A stúdió hírt ad az üszemograéeret érintő minden balesetről, elemzi, értékeli azokat, felhív a tanulságok megszívlelésére- jó érzékszediséj* elkaraddil, knzKo*kellemes zenével oldottá teszi r Víoínoll-regoeli n**roramot_ ge**zol a munkájukat kezdők hangulatát is. A munkából veken sokat t°keteánoV g ez ma már tő'-1- mint elvárás, a káma hoön*' ig a történő VoVcatek megelőzésére. Zsidai Pál (Folytatás a 12. oldalról) NÉPSZAVA Talpat melengető megálló A dús fantáziájúak olykor már fűthető utcákról is álmodoztak, s bár elképzeléseiket az élet egyelőre nem követhette, a fűthető járdaszigetekről már néhány éve érkezett híradás. Pontosabban arról, hogy elkészültek az első budapesti fűthető villamosmegállók tervei. A kísérleti ,,melegmegállót" a Petőfi-híd pesti és budai hídfőjénélkívánták megépíteni. A járdafűtő berendezés kísérletei el is kezdődtek. Többek közt energia igényüket, karbantartásuk módját kellett tisztázni. Bár előnyükhöz nem férhet kétség, valószínű, hogy az energiahelyzet gondjai egyelőre elodázzák az ötlet megvalósítását. 13 Vádindítvány egy derült, csendes időben, lejtős úton, száraz, kellően világított úttesten történt baleset ügyében. Az „S. K. vádlott által vezetett... két utassal terhelt, szóló motorkerékpár Budapesten, ... utcában az úttest jobb oldali szegélyénél felborult. A balesetet követően megállapítást nyert, hogy S. K. vádlott a motorkerékpárt 0,55 ezrelékes mértékben alkoholtól befolyásolt állapotban vezette.” A két utas megsérült, egyikük sérülése több hónap alatt gyógyult. „A baleset azért következett be, mert S. K. vádlott a motorkerékpáron a Kresz szabályainak megszegésével két utast szállított, és emiatt is képtelen volt... a jármű sajátosságainak megfelelően közlekedni.” Ráadásul alkoholos befolyásoltságban ült a motorkerékpárra. Részlet több ember halálát okozó közúti balesetben indított bűnügy vádiratából: „a vádlottak... a Ferihegyi repülőtérre vezető úton közlekedtek, G. S. ... Vecsés felé vezette a ... 85 mázsa földdel terhelt Skoda tehergépkocsit, P. F. pedig két utasával Vecsés felől közeledett a Wartburg személygépkocsival. A tehergépkocsi vezetője az építési területhez érve álló helyzetből balra kanyarodást kezdett, és csak késve észlelte a Vecsés felől, vele szemben közeledő személygépkocsit.” A 90—100 kilométer/óra sebességgel haladó Wartburg vezetője vészfékezéssel és kormánymozdulattal próbálta elkerülni a balesetet, de sikertelenül. A személygépkocsi ütközési sebessége mintegy 30—35 kilométer/óra volt. A Wartburg két utasa az ütközés következtében olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy egyikük a helyszínen, a másik utas pedig a kórházba szállítást követően elhunyt. A baleset azért következett be, mert G. S., a tehergépkocsi vezetője a balra kanyarodás előtt nem biztosított elsőbbséget a vele szemben érkező személygépkocsinak. A baleset bekövetkezéséhez azonban jelentősen hozzájárult az is, hogy a személygépkocsi vezetője a táblával jelzett 40 kilométer/óra sebességkorlátozást figyelmen kívül hagyva, járművét lényegesen nagyobb sebességgel vezette. Idézet egy baleseti jegyzőkönyvből: „A balesetről meghallgatott személyek mondása, valamint a helyszín megtekintése alapján az volt megállapítható, hogy Cs. S. az ,'akua vezetett személygépkocsival az Árpád-híd m közlekedett a Váci út felől a Flórián tér irányába Haladása közben ráfékezett a járműre, ami megcsúszott és a csúszás következtében felhaladt a ? '.■ a mos-firdys'*grtrz és. felütött öt ./válogot. 'kik könnyű sérülést szenvedtek. A Központi Kerületi Bíróság Cs. S.-t gondatlanul elkövetett közlekedési vétség miatt ötezer érint pénzbüntetésre és a járművezetéstől 10 havi eltiltásra ítélte.