Népszava, 1980. május (108. évfolyam, 101-126. sz.)
1980-05-27 / 122. szám
A Szovjetunióban ÍÍÍSO, május20-án budapesti ifitk szerint 20 tirts 20 pere iO tutistul perelt ttr Yttlerij Üubtiszwv parancsnokbaI és l arkas Ucrtalan kutató-űrhajóssal a Jotvisvivn Föld körüli protoira bocsátották a Szajna •ti jelzésű űrhajót. VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA 1980. MÁJUS 27., KEDD 108. ÉVFOLYAM 122. SZÁM ÁRA 1,20 FORONT • Magyar űrhajós a Szojuz 36 fedélzetén Farkas Bertalan és Valérij Kubaszov hétfőn este startolt Bajkon úrról Hívójtülük: Orion 2.1 Magyar párt- és állami ká lilái iség Miajkonurban ti ik mi iláil b a n k a tét rsu n k telekan jelen lése Az MTI és a TASZSZ k ás tént én g e Moszkva, 1980. május 26. 1980. május 26-án, moszkvai idő szerint 21 óra 20, perckor, budapesti idő szerint 20 óra 20 perckor, a Szovjetunióban felbocsátották a Szojuz 36 űrhajót. Az űrhajón tartózkodó nemzetközi személyzet parancsnoka Valerij Kubaszov, a Szovjetunió űrhajós-pilótája, kutató űrhajósa Farkas Bertalan, a Magyar Népköztársaság állampolgára. A Szojuz 36 űrhajó a tervek szerint összekapcsolódik a Szaljut 6—Szojuz 35 űrkomplexummal, s ezt követően együttes kutatómunka kezdődik Leonyid Popov és Valerij Rjumin űrhajósokkal, akik 1980. április 9-e óta dolgoznak Föld körüli pályán. Az újabb nemzetközi űrrepülés résztvevői az Interkozmosz együttműködési programja keretében folytatják a szocialista országok közös űrkutatási célkitűzéseinek megvalósítását. E munka során korábban már csehszlovák, lengyel, NDK-beli és bolgár űrhajós hajtott végre űrrepülést szovjet űrhajós társaságában. A Szovjetunió és a Magyar Népköztársaság állampolgárainak a világűrben szovjet űrhajón megkezdett útja újabb fényes bizonyítéka a szocialista országok együttműködésének. Valerij Kubaszov és Farkas Bertalan űrhajósok közérzete jó, a Szojuz 36 személyzete a meghatározott program szerint dolgozik. Mindig örömet keltő, szívet dobogtató és az értelmet bámulatba ejtő a hír, amely az ember űrrepüléséről szól. Számunkra most különösen az. Az Interkozmosz-program keretében magyar kutató-űrhajóst bocsátottak fel a földi határokon túlra, a világmindenségbe, ahol magyar csak a képzelet és a legendák szárnyán járt. Ez az esemény a magyar—szovjet barátság és együttműködés újabb bizonysága, a szovjet tudomány és műszaki fejlődés mellett — bár szerény méretekben — a magyar tudósok, mérnökök és orvosok munkájának eredménye is. A Moszkva melletti kalinyingrádi repülésirányító központból küldöm a jelentést. Hatalmas megjelenítő tábla és képernyő, rádiók közvetítik az eseményeket. Tudjuk, hogy mindent pontosan előkészítettek, tudjuk, hogy mindent ellenőriztek a felbocsátás előtt, a szokásos bonyolult, de kipróbált rendszer szerint. Az irányítóközpont termének szolgálatvezetői megszokták már a startokat, nyugodtak lehetnek, mégis izgalom van a néma csendben. Azt mondják, a világűrbe indulást nem lehet megszokni. Emberek szállnak fel a kozmoszba, s nekünk, újságíróknak még izgalmasabb, hiszen honfitársunk is az űrhajón van. Feszültek és ünnepélyesek az indítás percei. A két űrhajós jóval a felbocsátás előtt kék-fehér szkafanderben érkezett a starthelyre, narancsszínű autóbuszon. Jelentést tettek a szovjet állami bizottság elnökének. Kuboszov parancsnok közölte: „A Szojuz 36 legénysége készen áll a startra." Az indításnál jelen volt a magyar párt- és kormányküldöttség, Korom Mihály, az MSZMP Politikai Bizottságának a tagja, az MSZMP KB titkára vezetésével, Czinege Lajos honvédelmi miniszter és Márta Ferenc, az Interkozmosz magyar tagozatának főtitkára részvételével. Az űrhajósok ismét helyet foglaltak az autóbuszban. Farkas Bertalan a győzelmi V-jellel üdvözölte a jelenlevőket. Ünnepélyes pillanatok voltak azok is, amikor az űrhajó kabinjából először Kubaszov oroszul, majd Farkas Bertalan oroszul és magyarul nyilatkozott. Feltűnt a képernyőn Magyari Béla százados is, aki Farkas Bertalannal együtt készült fel az űrutazásra, mellette pedig Vlagyimir Dzsanibekov, a másik dublőr. Üdvözölték a felbocsátásra készülő társaikat. Magyari Béla űrhajós szerencsét kívánt nekik. — Köszönöm Béla, a segítségedet — mondotta Farkas. — Jó utat, szerencsés visszatérést! — Köszönöm, Béla! Ez alatt folytatódott az űrrakéták hajtóanyaggal való feltöltése. Még egyszer, ki tudja megmondani hányadszor, maguk az űrhajósok is ellenőrizték az űrhajó rendszereit. Húsz perc volt hátra az indulásig, a nagyteremben foglaltunk helyet, a karzatról nézte végig a nagy fali képernyőn, a felbocsátást dr. Szűrös Mátyás, hazánk moszkvai nagykövete és a magyar követség tagjai. Beszélgetés kezdődött az indítás vezetőségével, üdvözlések hangzottak el, majd jelentés arról, hogy a startelőkészület a terv szerint folyik. Lenyűgöző volt a rakétakomplexum látványa. A rakéta, mint csodás felkiáltójel meredt a magasba, négy támasztókar tartotta, de még a földdel összekötötte a kábelárboc. Az űrhajó és a három fokozatú rakéta együttes hosszúsága 49 méter, átmérője 10.3 méter. Az óramutató mintha lassabban járt volna, az időt szinte meghosszabbította a feszült várakozás, öt perccel a felbocsátás előtt az űrhajósok leengedték az űrsisak borítóját. ismét jelentés hangzott el, hogy készen állnak a startra és jó a hangulat. A földi vezérlőállás pultján elfordították a kulcsot! Start! Beindítottam a startautomatikát, az üzemtöltő és kábelárbocok eltávolodtak. Gyújtás! Az első rakétafokozat hajtóművei működni kezdtek, teljesítményük fokozódott, a tolóéra már elérte a komplexum indulási súlyát. A hajtóanyag azonban megbirkózott vele, a rakéta első és második lépcsőjének hajtóművei egyszerre léptek működésbe. . A gyújtáskor lángnyelvek takarták el a •Starthelyet, elkonzelhetetlen robaj hallatszott a tartótarok ■ szétnyíltak, szabad volt az út Elindultak! Az űrrakéta felgyorsult, lángcsóvák kísérték, 500 másodperccel a rajt után a Szojuz 36 ráállt a Föld körüli pályára, ahonnan pályamódosítással jut el a Szaljut 0 űrállomáshoz. Miután a harmadik hordozórakéta levált az űrhajóról, a repülésirányító központ vette át avezérlést. Rádió-, telefon-, telex- és televíziós összeköttetésben van Kubászovval és Farkassal. Az irányítóhálózat méri a pályaadatokat, felfogja a telemetriai információt, amely értesít az űrhajókon uralkodó hőmérsékletről. Ez a felrepüléskor plusz 25 fok volt, fent a világűrben pedig 21 fok. A Föld hívójele — Orion 25. A harmadik fordulat alatt ellenőrzik az űrhajó irányító rendszerét, a negyedik fordulatkor kétszakaszos manővert hajtanak végre. Ezek a műveletek a Szaljut 6—Szojuz 35 űrkomplexum megközelítése céljából szükségesek. Magyar idő szerint 5 órától fél egyig pihennek, alszanak az űrhajósok. • A további program szerint a Szojuz 36 összekapcsolódik a Szaljut 6—Szojuz 35 űrr komplexummal. Utasai, Popov és Rjumin azt üzenték, hogy nagyon várják a találkozást. Feltűnt a képernyőn Magyari Béla és Valgyimir Dzsanibekov, amint integetve üdvözölték a felemelkedő Szojuz 36-ot és utasait. Véget ért a repülés aktív szakasza, az űrhajó, mint a Föld mesterséges bolygója, pályájára tért. Minden rendszer jól működik a Szojuz 36-on, és az utasainak jó a közép-,zete. Jó utat, Bertalan és Valerij, sikeres munkát, majd szerencsés földetérést! Kóródi József Sajtókonferencia a rajt előtt Veurtij norvyavojt: ...1 közös Űrrepülés tittt/tiszcrit jelutlu 1 99 A rajt előtt az űrhajósok találkoztak a magyar és a szovjet sajtó képviselőivel. Az első magyar űrhajós-kutató elmondotta: nagy izgalommal és érdeklődéssel, várakozással készül útjára, rendkívüli megtiszteltetésnek tekinti, hogy rá esett a választás. ...Az utolsó napok is feszültek voltak, az előkészületeket változatlanul folytattuk. Most minden erőmmel azon leszek, hogy eleget tegyek a megbízatásnak” — mondotta. Az űrhajó parancsnoka, Valerij Kubászov az MTI tudósítójának kérdésére válaszolva elmondotta: még nem járt ugyan eddig Magyarországon, de korábbi űrutazásai során több ízben is elhaladt az ország fölött. Farkas Bertalantól a közös felkészülés során sokat hallotam Magyarországról. . Bercivel igazán őszinte, baráti kapcsolatunk van, családjaink is összebarátkoztak az elmúlt időszakban" — mondotta Kubászov. Jelen volt asajtókonferencián az űrhajósok kiképzésének több vezetője, az űrhajósok több parancsnoka is. Georgij Beregovoj altábornagy, a Jurij Gagarin űrhajós kiképző központ vezetője, aki részt vett Magyarország felszabadításában, s első ízben az ott tanúsított helytállásáért, a légiharcokban elért győzelmeiért kapta meg a Szovjetunió Hőse kitüntetést, a következőket mondotta az MTI tudósítójának: ,,A harcok idején alakulatunk Nyíregyházán és Debrecenben is állomásozott, azon a vidéken, ahonnan Farkas Bertalan is származik. Természetesen akkor még nem gondoltunk arra, hogy a két nép együttműködése, amelynek 35évvel ezelőtt ezek, a harcok vetették meg az alapját, ilyen magaslatokig jut el. A közös űrrepülés nagyszerű feladat, s mindkét ország tudománya, népgazdasága számára hasznot hoz." Vlagyimir Satalov altábornagy, az űrhajósok kiképzésének vezetője, a sajtókonferencián kijelentette: Farkas Bertalan a kiképzés során minden szempontból megfelelt, s így esett rá a választás, bár a másik űrhajósjelölt is kiváló eredményt ért el. Farkas Bertalan egyébként arra a kérdésre, kit vinne még magával, ha az űrhajó három személyes lenne, habozás nélkül válaszolt: „A felkészülésben részt vett társamat, barátomat, Magyari Bélát " Választásával Valerij Kubászov is egyetértett.