Népszava, 1980. október (108. évfolyam, 230–256. sz.)

1980-10-02 / 231. szám

6 A\1HHET JF11LM[J11E11 CSONTVÁRY Könnyelműség lenne egyértelműen a zavaros, a kusza filmek sorába utalni, utasítani Huszárik Zoltán Csontváryját. Még akkor is, ha a film tény­legesen — néha bántó­an — zaklatott, kusza, nehezen követhető. S még akkor is, ha Csontváry életének tényeit, művé­szetének, eszméinek érté­két — alig-a­lig, csak a felületen érinti. Hiszen itt mindez csupán nyers­anyag. A sajátos, össze nem téveszthető Huszá­­rik-rítus nyersanyaga. Vagyis ebben a filmben, a téma és a megformá­lás — akár az expresszio­nista képeken a rajz és a szín — kicsit elmozdul egymástól. Még ponto­sabban : Csontváry életé­nek bemutatása helyett — a megjelenítés műve­lete, gyötrelme és folya­mata válik cselekmény­­nyé. Mert ebben a filmben — erre utal már a fel­irat is: „Latinovits Zol­tán emlékének” — tulaj­donképpen azt követhet­jük nyomon, hogy a szí­nész (egyben a rendező és a forgatókönyvíró Császár István, Dohai Péter) miként birkózik Csontváry életművével, személyiségével. Ezzel a kivételes tehetségű fes­tővel, aki a zsenialitás és az őrület határmezsgyé­jén élt és alkotott, s aki­nek személyisége csupa ellentétes jellemvonás­ból, mozzanatból állt ösz­­sze. Mert Csontvárynak — miként Németh Lajos írja — „világszemlélete, megalomániás öntudata, borzongató magánya, szimbólumot teremtő fan­táziája, páratlan kompo­­zíciós készsége és vará­­zsos színlátása” lenyű­göző alkotásokat hozott létre. Ugyanakkor egyéb meg­nyilvánulásaiban felfe­dezhető a skizofrénia, a betegség motiváló hatá­sa is. Személyiségének túlértékelésében éppúgy, mint gyermeki őszintesé­gében. Magányban élt é­s ugyanakkor szenvedett a magánytól. Felismerte és fájlalta a közösség el­lenállását. Éppen ezért rendszeresen közölte — kiáltványokban és cikkek­ben — világmegváltó ter­veit, eszméit és téveszmé­it. Egyre jobban elhatal­masodó betegsége nem „alacsonyította le” művé­szetét. Sőt: dr. Czeizel Endre véleménye szerint is inkább színezte és megemelte. Huszárik Zoltán és az operatőr Jankura Péter elsősorban a képek ter­mészetrajzától közelít Csontváry személyiségé­hez. Végigjárják azokat a helyeket, ahol a híres ké­pek (a Tengerparti séta­lovaglás, a Fohászkodó üdvözítő, a Római híd Mosztárban, a Taorminai színházrom, a Magányos cédrus stb.) születtek, születhettek. S páratlan költőiséggel, képzőművé­szeti kultúrával értelme­­zik-magyarázzá­k a kép és a valóság közötti össze­függéseket, a színarányo­kat,­­eltolódásokat. Mert Csontváry mindig a va­lóságot festette. Illetve sohasem utánozta a va­lóságot, hanem saját ma­gán átszűrve újjáterem­tette ... Páratlan, lenyű­göző az a képsor is, ami­kor filmileg is bebizonyít­ják, hogy Csontváry a Magányos cédrusban (i­dőtlenségében, jövőnek szóló üzenetében) önma­gát is megfestette. Hisz a cédrus „anatómiájában” ott él Csontváry arcának pontos anatómiája ... Huszárik filmje képző­­művészetileg hihetetle­nül pontos, gazdag, s han­gulatilag is tökéletes. A baj ott kezdődik, amikor a Csontváryt alakító szí­nész (a bolgár Ichak Fin­­ci) személyisége­­ telje­sen összemosódik Csont­váry portréjával. Amikor már lehetetlen követni a ki-kicsoda játékot... Ami­­kor a színész és a meg­jelenítésre váró hős szí­vében „helyet cserél a fájdalom ...” Innentől kezdve (körülbelül a si­vatagi jelenettől) tulaj­donképpen már csak a skizofrénia elhatalmaso­dásának lehetünk szem­tanúi. A skizofrénia — kicsit sematikus kórképé­nek — amely lehetséges, hogy Csontváryé, de az is lehetséges, hogy a színész „agyában” teljesedik ki. Bár, ha meggondolom, a tudathasadásos elmeza­var tünetei minden be­tegnél, másként jelent­kezik. Legyen szó bár al­kotó, vagy interpretáló művészről — tehát ro­­konlelkekről. Mindenesetre ebben a kusza és összemosott-el­­vont skizofrénia történet­ben (ahol az egyéni kép­alkotásban már felfe­dezhető a sablon is), egyetlen biztos pont, fo­gódzó akad: Csontváry naplója, cikkei, írásai. Ezekből kapunk-hallunk részleteket a jelenetek alatt és között. Mint ismeretes, a Csont­­váry-írások legtöbbje 1910 után, a pszichózis súlyos­bodásának korszakában íródott. Érthető tehát, hogy ezek az írások első­sorban a téveszmékkel (zavaros nemzeteszmény­­nyel, misztikus isten-hit­tel, „nap-úttal”, Ferencz­ József-i­mádat­tal, ősi ma­gyar elhivatottsággal) küszködő beteg ember­ről vallanak, mintsem Csontváryról, a művész­ről. Igaz, hogy ezek a „tü­netek” a korábbi írások­ban is megtalálhatóak. A misztikus elhivatásél­­mény éppúgy, mint a magyarság múltjával fog­lalkozó, a millennium tör­ténelemszemléletéhez kap­csolódó magyarázatok. Mégis, az írásokban fel­lelhető hallucinációktól és vízióktól zaklatott beteg ember fantazmagóriái­­ nem azonosak az önma­gát festményekben rea­lizáló Csontváryval. Iga­zat kell adnunk Németh Lajosnak, amikor megál­lapítja, hogy Csontváry írásai ugyan közelebb visznek egyéniségéhez, „de ha csupán e feljegyzések­ből próbálnánk megér­teni emberi és művészi világképét, nem jutnánk el valódi énjének és mű­vészeti értékeinek a meg­értéséhez”. Márpedig Huszárik Csontváryja — csak a naplóidézetekben, az írá­sok, kiáltványok megidé­­zésében egyértelmű... A többit összemossa, össze­kuszálja. Innen ered a végeredmény is: ez a film elsősorban fantazmagó­riák sorozata. A csodála­tos, páratlan képmagya­rázatok mellett — kevés­sé szól Csontváryról. És azt hiszem, kevés köze van Latinovits Zoltán megszenvedett, zseniális művészetéhez, ha úgy tet­szik, sajátos „őrületéhez”. Amint elöljáróban le­szögeztem: mégsem sorol­hatjuk Huszárik Csont­váryját a kusza, zavaros filmek kategóriájába. Mert ebben a filmben Huszá­rik Zoltán, a nagy for­mátumú, tehetséges mű­vész követi el a hibákat. A téveszmék, a fantazma­góriák, a hibák k is sa­játjai. Gantner Ilona Ichak Find a Csontváry főszerepében NÉPSZAVA SZÍNHÁZI MŰSOROK Erkel Színház: Szerel­mi bájital (Maleczky/1., 7) Nemzeti Színház: Troi­­lus és Cressida (7) Ma­dách Színház: A doktor úr (7) Vígszínház: Ház­mestersirató (7) Pesti Színház: Pisti a vérziva­tarban (7) József Attila Színház: Hálószoba ko­média (7) Operettszínház: Philoktetész (7) Thália Színház: Énekek éneke (7) Vidám Színpad: A családban marad (7) Vár­színház: Don Juan (7) Radnóti Miklós Színpad: Amherst szépe (7) SZKÉ­NÉ Színház: a BME Pan­­tomin előadása (fél 8) ŐRI, Szolnok megyei Mű­velődési Központ: Kubai Los Tam­os egy. (7) TA­TABÁNYA, Népház: Zá­­ray—Vámosi önálló est (8) Bábszínház: Népköz­társaság útja: Szentiván­­éji álom (du. 3) Jókai tér: Csizmás kandúr (de. 10) Pesti Vigadó-hangver­senyterem: A Moszkvai Nagy Színház kamaraze­nekara (Korunk zenéje 1/2., fél 8).* A Népszínház igazgató­sága közli, hogy a Vár­színházban az október­­-­re és 3-ra meghirdetett Vízkereszt előadása, be­tegség miatt elmarad. He­lyette, mindkét napon a Don Juan kerül bemuta­tásra. A.1 Hagyományteremtő ünnepek Ugyan mire jók az ilyen, és olyan „zászló” alatt zajló kulturális hó­napok, hetek, napok, az évenként ismétlődő ünne­pek? — tesszük fel a kér­dést, nem is rejtve szkep­ticizmusunkat. Könnyen lehetünk gya­nakvók, hiszen jól tudjuk, hogy a kérdésre nem kaphatunk kielégítő vá­laszt. Mert ha megállapít­juk, hogy ennyi és ennyi ezer embert mozgósított, a számszerű végered­ménnyel meg sem köze­lítettük a lényeget. To­vábbi érveink még kevés­bé meggyőzőek: „ráirá­nyítjuk a figyelmet a művelődésre”, „ösztön­zően, lelkesítően hat a további munkára”, „fel­mutatja egy-egy művelő­dési egység pillanatnyi színvonalát” és a többi. Ezek az általános megál­lapítások természetesen mindig igazak, már csak azért is, mert éppen álta­lánosságuknál fogva megdönthetetlenek. Ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy mai „je­les napjaink” kultusza bármiféle magyarázatra szorulna. Hiszen, ha vala­mely nemes ügyünket ki­emeljük a hétköznapok­ból, legalább addig ne­mesnek érezzük, amíg tart az ünnep. Ered­ménynek már ez sem ke­vés. Akkor fog gyanút az ember, amikor ünnepeink sokasága szinte összeér, mintha az egész év egy nagy kulturális fieszta volna. Természetesen ez csalóka látszat, hiszen egy intézmény, egy művelő­dési egység, közösség, egy ember nem vándorol egyikről a másikra­­, különösen, ha megtapasz­talja, hogy közművelődé­si rendezvényeink milyen megejtően hasonlítanak egymásra. Egyébként pe­dig mindenkinek joga van a maga ünnepére. A hasonlóság szintén természetes, hiszen azo­nos elgondolás hívta élet­re ezeket az ünnepeket, s a fentebb, idézőjelben említett általános érvek­nek kell megfelelniük. De hát a régi néphagyomá­nyokban épp úgy fellel­hető az azonos „koncep­ció”, a£ általánosító esz­me. Hagyományteremtő szándékaink sikerét nem az a tény jelenti, hogy hatalmas energiával anya­gi és szellemi koncentrá­cióval minden esztendő­ben megszervezzük, rend­ben lebonyolítjuk, utána megírj­u­k, és elküldjük róla értékelő jelentésein­ket, melynek nyomán né­hány oklevél néhány fal­ra fölhelyeztetik — amely a korábbi évek szembe­tűnő gyakorlata volt. De ennek mai, másik véglete sem, amikor a minden­napi — nagyon értékes — munka egyszerű kerete csak, hogy az évből egy hetet, hónapot, néhány napot ünnepinek neve­zünk. Az ünnepnek akkor lehet hagyomány értéke, ha megbonthatatlan „li­turgiája” — félreértések elkerülése végett mond­juk így —, dramaturgiá­ja, a valóságból vett, de eszmei síkra emelt tar­talma van. Mintha ezt keresné im­már húsz éve B­ KPVDSZ kulturális napjainak buz­gó és rendíthetetlen hittel munkálkodó szervezet­­rendezői együttese is. A szakszervezet „zászlaja” alatt az idén október az országos kulturális ünnep. Oly tiszteletreméltó és le­nyűgözően nemes a szán­dékuk, s a befektetett energia mennyisége ak­kora, hogy mindenféle szkeptikus vagy jó szán­dékú „problémafelvetés” ízléstelen és méltánytalan volna. Ám miután köztudott, hogy egy néphagyomány — még felgyorsult ko­runkban is — meghatá­rozhatatlan időtartamban kristályosodik valóságos ünneppé, a hagyomány­teremtőknek ügyelniük kell arra, hogy ne a köz­­művelődés általános sé­máit igyekezzenek bele­plántálni, hanem tovább­fejleszteni törekedjenek a régi mozgalmi-népi ha­gyományokat, hogy egy KPVDSZ-kulturális ün­nep bizonyos motívumai­ban különbözzék minden más kulturális ünneptől. Különben nem más, mint egy „akcióprogram”, amelynek haszna nem kétséges ugyan, de semmi köze a hagyományhoz. A Kereskedelmi, Pénz­ügyi és Vendéglátóipari Dolgozók Szakszervezete nyolcvanéves múltjában felhalmozódott annyi ha­­gyománnyá nemesült ta­pasztalat, amelyre épül­het a ma korszerűnek tar­tott közművelődési mód­szer. Ez a hagyomány ad fényt — kevésbé pateti­kusan szólva tekintélyt — minden jelenkori kul­turális ünnepünknek. Kovács Júlia • K­özgyűjtemények és közművelődés Néhány napja azt­ a be­szélgetést közöltük ezeken a hasábokon, amelyet a Művelődési Minisztérium közművelődési főosztályá­nak vezetőjével folytat­tunk a művelődési ott­honok gondjairól, és megoldandó feladatairól. Most a közgyűjtemények közművelődési szerepéről, s néhány velük kapcsola­tos kívánalomról kérdez­zük Villangó Istvánt, a minisztérium közgyűjte­ményi főosztályának ve­zetőjét. Beszélgetésünket a könyvtárakkal kezdjük. Szolgáltatásaik színvo­nalasabbak lettek az el­múlt fél évtizedben, s bár beiratkozott olvasóik szá­ma nem növekedett, a könyvtárhasználat jellegé­ben mégis pozitív változá­sokat észlelhettünk. De szó sincs minden gond meg­szűnéséről. Könyvtári rendszerünket például még a túlzott elaprózott­ság jellemzi, s ez akadá­lyozza a kölcsönzés és a szolgáltatások minőségi fejlesztését. Mi a megol­dás? Egy nagyhoz sok kicsit — Tény, hogy egy bi­zonyos nagyságrenden alul — értve ezen az állo­mány, a szolgáltatás és a szakemberekkel való el­látottság nagyságrendjét egyaránt — nem tudják a könyvtárak ellátni azokat a feladatokat, amelyeket a használók joggal elvár­nak tőlük. A kis könyv­tárakról van szó, ame­lyekben gyakran egy ern­te dolgozik. Ezek önálló egységként való fenntar­tása túlhaladott, fölösle­ges átfedéseket okoz. Úgy láthatják el megfe­lelően a feladataikat, ha egy"­ könyvtári ellátó, rendszer végpontjaiként működnek. Azaz bekap­csolódnak egy megfelelő körbe, amelyben ezeket a kisebb letéteket, gyűjte­ményeket, kölcsönzőhelye­ket egy-egy nagyobb könyvtár kisegíti a maga gazdagabb lehetőségeivel. Az állomány gyakori cse­réjével, könyvtárközi kölcsönzéssel, központi szolgáltatások igénybevé­telével a kis könyvtárak használói is részesülhet­nek mindabból, amiből a nagyobbaké. Ugyanakkor az az egy ember, esetleg csak tiszteletdíjas, aki a kis könyvtárt vezeti, men­tesülhet sok adminisztra­tív munkától. Többet fog­lalkozhat az olvasókkal, így inkább — a szó­tag értelmében — inkább pe­dagógusnak kell lennie, mintsem képzett könyvtá­rosnak. — És van már elegen­dő könyvtárunk, amelyik maradéktalanul elláthatja a központi intézmény sze­repét? — Még nincs elég; az elmondottakra még csak törekszünk. De a megle­vőket már most erre ké­szítjük fel, hogy néhány éven belül kialakuljon ez a fajta rendszer, amely a legjobbnak látszik. A kö­vetkező fél évtizedben mintegy negyven-hatvan ilyen több kis könyvtárt magához kapcsoló köz­pontunk lehet, mert eh­hez az emberi tényezők adottak. Az ott dolgozó-o­kon múlik, sikerül-e meg­valósítani a központosí­tott ellátást. Ehhez per­sze megfelelő felszerelés is kell. A gyors kiszolgá­lás érdekében nélkülözhe­tetlenek például a szállí­tó gépkocsik. De amit erre költünk, azt meg­nyerjük azon, hogy a könyvtárellátónak néhány ezer helyett csak néhány száz könyvtárral kell kapcsolatot tartania. Nem az ő feladatuk — A közgyűjtemények egy másik ágába tartoz­nak a levéltárak. Ezek valóban csak gyűjtemé­nyek — ezzel nem fon­tosságukat kérdőjelezem meg —, s nem közműve­lődési intézmények olyan értelemben, mint például a művelődési otthonok, vagy a könyvtárak. — Ez így igaz. Ne eről­tessük, hogy a levéltárak a szó megszokott értel­mében közművelődési in­tézmények. Csak ellátnak közművelődési feladato­kat is. És akkor látják el őket legjobban, ha kivá­lóan csinálják a levéltári munkájukat. Közvetve a kutatást, az oktatást, az ismeretterjesztést segítve — a történelmi ismeretek oktatásában, a helytörté­netben s így tovább — tehetnek sokat a közmű­velődésért. — És a kiállításaik? — Jó, hogy említi! A levéltárak ne csináljanak feltétlenül önálló kiállítá­sokat, levelek, iratok tö­megéből, mert az unal­mas. És főleg, mert a ki­állításrendezés elsősorban nem az ő feladatuk. A múzeumok kiállításai­hoz adjanak kölcsön meg­felelő anyagot. (Ugyanezt mondhattam volna a ki­állításokkal kapcsolatban a könyvtárakról is.) Ami a levéltáraknál jó is, kell is, az a történelemoktatást és a honismereti mozgal­mat segítő tevékenységük, kiadványaik. Ez a profil­jukhoz tartozó közműve­lődési munka. Nem letörni, ösztönözni . A múzeumok a kiál­lításokon kívül egyre gyakrabban rendeznek irodalmi műsorokat, hang­versenyeket, hirdetnek szakköri foglalkozásokat, ismeretterjesztő előadáso­kat. Mióta gyakorlat ez? — Az, hogy közműve­lődési tevékenység — a kiállításokon kívül, ter­mészetesen ! — körülbelül az utóbbi tíz évben ala­kult ki, illetve vált szé­les körben elterjedtté a múzeumi hálózatban. Robbanásszerűen tört be egy sereg rendezvény a múzeumfalak közé, s vált nagyon is kedveltté. Ez nem is baj, jól csinálja a múzeumok többsége. Arra kell ügyelniük, hogy ne engedjék kinőni a vad­hajtásokat. Például ne akarjanak önálló amatőr együtteseket létrehozni, mert ez nem feladatuk, nincsenek is rá megfele­lően felkészülve. Ezt hagyják a művelődési ott­honoknak. Viszont azok együtteseit, csoportjait használják fel megfelelő alkalmakkor, egy-egy ki­állításhoz kapcsolva.­­ A hírek szerint új múzeumi törvényerejű rendelet készül. Mi tette szükségessé? — Igen, új törvényere­jű rendeleten s a vele együtt megjelenő végre­hajtási utasításon dolgo­zunk. A múzeumalapítás­sal, a műtárgyvédelem­mel, az intézményhaszná­lattal kapcsolatos jogokat és kötelességeket egyaránt megszabja majd. Benne lesz mindaz, amit az elő­ző törvényerejű rendelet óta hozott magával a mindennapi élet. Az utób­bi években felerősödött múzeumalapítási kedv például az intézmények egész sorát szülte. Ren­dezni kell ezt a kérdést jogilag is, hogy ne vál­jon múzeumi dzsungellé az egész. Persze az új rendelet nem akarja le­törni a múzeumalapítási ambíciókat, csak a reali­tások figyelembevételére kíván ösztönözni. A mú­zeumi jogok és kötelessé­gek új, időszerű megfo­galmazását megkívánja az időközben megalkotott és elfogadott közművelődési törvény is. A várható gazdasági körülmények közgyűj­teményeink fejlesztését is nehezíteni fogják még néhány évig. Ezzel szá­molni kell. Éppen ezért fokozott jelentősége van annak a törekvésnek, hogy a meglevő anyagi és szellemi erők még jot­b felhasználásával, a szak­mai munka minőségének javításával kívánnak újabb eredményeket elér­ni. S mint már a leg­utóbbi tíz—tizenkét hó­nap tapasztalatai is mu­tatják, nem siker­telen ül. Mátyás István 198­0. október 2. Tanácskozás a nevelési központokról A magyar művelődés­­történet új, ígéretes haj­tása a nevelési közpon­tok kialakuló intézmény­­hálózata, amely a lakos­ság minden korosztályá­nak, a társadalom min­den rétegének oktatását, művelődését, sportolását és szórakozását kívánja szolgálni. Jelenleg hetven ilyen integrált intézmény működik hazánkban, és szakmai vezetői most elő­ször találkoztak egymás­sal Pécsett, hogy közös feladataikról, terveikről, gondjaikról tanácskozza­nak. A háromnapos orszá­gos konferenciát kedden Takács Gyula, a Baranya megyei Tanács elnökhe­lyettese nyitotta meg. Kettős cél hozta létre a nevelési központokat — hangoztatta, mégpedig az úgynevezett permanens művelődés igénye és az intézmények gazdaságos kihasználására való tö­rekvés. Nem pusztán a közoktatás és a közmű­velődés összekapcsolásá­ról van szó, hiszen eddig is együttműködtek közös céljaik megvalósításában, hanem az egész lakosság komplex művelődésének ellátását szervezik, bele­értve a testnevelést és a sportot, sőt, a vendéglá­tást és a szórakozást is. A tanácskozáson kifej­tették: teljesen új műve­lődési intézményekről lé­vén szó, szükséges egy kísérleti-kutatási szakasz közbeiktatása, mielőtt or­szágszerte létrehoznák a nevelési központokat. Váradi Katalin karmester, aki vendégként az Opera­házból már tavaly sikerrel mutatkozott be a Fővá­rosi Operettszínházban , átszerződött az utóbbi színházba. Oberfrank Gézával, az ugyancsak kiváló opera- és koncertkarmesterrel párhuzamosan vezényli a Csárdáskirálynő felújított előadásait

Next