Népszava, 1981. október (109. évfolyam, 230–256. sz.)

1981-10-13 / 240. szám

6 SZÍNHÁZI ESTEK Kell-e esztétikai elemzést adni arról, ami nem tartozik szigo­rúan a művészet fogalmi világába? Gyakorlatommal válaszo­lok: igen, kell. Napilapban kiváltképp. Nem is lehet itt olyan szigorúan behatárolni a művészet fogalmi világát, hiszen tö­megekkel kell szót értenünk, amelyek méltán zokon venné­nek efféle szigort. Ezt a felfogást csak korlátolt ember nevez­heti megalkuvásnak. A könnyed, kevéssé tartalmas szórako­zás az élet normális része, csak a fércművek kívánnak súlyos elmarasztalást. Az alábbiakban nem ilyenekről, hanem felü­letes, ügyesen elkészített, jelentéktelenül szórakoztató művek­ről szólunk röviden. Madách Kamara • Jutalomjáték Három éve, a kanadai Ber­nard Slade nálunk első víg­játéka (Jövőre veled ugyan­itt) bemutatójakor abba a legkevésbé sem bátor jöven­dölésbe bocsátkoztam, hogy a darab nagy siker lesz. Azóta is az. Most, hogy Jutalom­játék című (és Haumann Pé­ter oldaláról közelítve, egy kicsit jellegű) vígjátékát mu­tatta be a Madách Színház tár­sulata az Egyetemi Színpa­don, azt jósolom, hogy ez bi­zony nem lesz olyan nagy si­ker. A kiváló színpadi érzé­kű (színész) szerző ezúttal in­kább csak egy jó szerepet írt, nem kettőt. Apa és fia közül az első amolyan bohém, a második amolyan rigorózus, (nem pedig a szokvány sze­rint, fordítva). A fiú szigor­kodása azonban még ennek a felszínes játéknak az érték­rendjében sem igaz — in­kább csak „unterman” (tar­tó ember), hogy a bohém pa­pa sok színben sziporkázhas­son. Ez itt meg is történik. A színházban új Cseke Péter elsőrendű színészi képességeit Józsefvárosi Akiért a harang... Graham Greene neve általá­ban színvonalat ígér. Józan igényű és ítéletű ember azt sem veszi zokon egy jeles író­tól, ha egys­zer-máss­zor a gondolati igényesség, a tár­ ,­sadalmi horderejű kérdés­­felvetés területéről kirándul a könnyű, szellemes szóra­koztatás, a műfajp­aródia irá­nyában. A Józsefvárosi Szín­házban most bemutatott Greene-vígjátékkal az a baj, hogy az író egy kellemesen és szellemesen „felrakott” (el­indított, exponált) műfaj­­p­arodisztikus képtelenséggel a folytatásban nemigen tud mit kezdeni. Így a játék mindinkább el­nehezül, természetes helyett, mesterkélt komikumelemek veszik át a terep­et. A végére a szédítőnek­ szánt vígjáték­ital megbuggyan, mint a kel­lően nem érlelt bor. Az em­bernek az az érzése, mintha a kitűnő írónak menet köz­ben elment volna a kedve a maga ötlötte groteszktől, de aztán már „futott a piénze után”. Így viszont, ígéretes kezdet után, nekünk megy el dicséri, hogy a fiú hamis sze­repét mégiscsak megoldja. Zenthe Ferenc, Gombos Ka­talin, Káldi Nóra, Sunyovsz­­ky Szilvia is szórakoztatóan a magáét. A színházban most bemutatkozó fiatal Tóth Eni­kőről e mostani feladat alap­ján valamit érő vélemény nem formálható. Szirtes Ta­más rendezése tempós, jó. Ez a jutalomjáték cseppet sem bosszantó, de nem is elég szórakoztató. Haumann kitű­nő játéka az, ami biztosítja a közepes sikert, a kedvünk a zátonyra futó műfaj paródiától. A közreműködők sokat tesznek a frappáns hatás ér­dekében — és nem is rosszul. Értem ezt Iglódi István ren­dezői tempójára és színész­vezetésére, Székhelyi József, Hável László, Bősze György, a színházban most bemutat­kozó Kertész Péter, Fonyó István, Katona János, kis sze­repben Kocsó Gábor munká­jára. A vendég Meller And­rás nem tudta megteremteni egy szup­erracionális modern kislakás képzetét — holott ennek tartalmilag elsőrendű a jelentősége az adott eset­ben. Áttetsző műanyagával holmi rossz sci-fi-be tévedt. A két darabot Ungvári Ta­más fordította fel. A Greene­­groteszk címe ellenben („Aki­ért a harang giUng-galang”), érthetetlen ízlési hikcam. Sem tartalmilag nem megfelelő, sem értelmileg, játékosnak sem tartom, az eredetit sem hűen idézi. Irodalmi utalása is indokolatlan, ide nem kí­vánkozó. Rajk András Cseke Péter és Houmann Péter MTI Fotó - Pólyi Zoltán felvétele A reklámszöveg nem mond­ható különösebben agitatív erejűnek. Képeslapot persze azért többé-kevésbé küldünk; vannak megrögzött ellenzői, de hívei is, szép számmal. Elsősorban ez utóbbiakra gondolva kerestem meg Hor­váth Terézt, a Képzőművé­szeti Alap Kiadóvállalatának művészeti vezetőjét, hogy párhuzamos gondolatmene­­tekkel próbáljuk megközelí­teni a legfontosabb problé­mákat. Szépek vagy csúnyák a ma­gyar kép­eslapo­k? — A környező országokkal összehasonlítva nem állunk rosszul — mondja Horváth Teréz. — Technikai színvo­naluk korszerűnek mondható, és a városképes lapok jelen­tős részét a valutakeret ter­hére Nyugaton nyomják. Szá­munkra — legalábbis techni­kailag — ez a példa. A városképes levelezőla­p­ok közül — a tájegységek­nek megfelelően a helyi PIÉRT-kirendeltség választ. Abból, amit előzetesen az alap szakmai zsűrije tovább engedett... Hihetnénk: a tablós, sok részletet lappá öt­vöző képeslapok a szakmai zsűri ízlését tükrözik — s akkor velük kellene vitat­kozni. — A tablós divatnak se mi, se a fotós nem örül — mond ellent a művészeti vezető. — Próbálunk hatni a kirendelt­ségek vezetőire —■, nem nagy sikerrel. Valamiért a közön­ség is ezt kedveli, azt hiszik talán, sok kicsi több, mint egy nagy, és a­miért az igé­nyeket veszi figyelembe. S ezzel máris a legfonto­sabb problémánál vagyunk. Valóságos tudathasadást kí­ván a Képzőművészeti Alap Kiadóvállalatának monopol­helyzete: egyfelől ugyanis csak rajtuk múlik, hogy esz­tétikai­lag hogyan befolyásol­ják a tömegízlést, másfelől viszont a képeslap az alap elsőszámú bevételi forrása, hatalmas üzlet — de csak akkor, ha a kereslethez iga­zodik. Miért nem terveznek hiva­tásos művészek, grafikusok több képeslapot? — Nem tudom, egyszerűen nem vonzza őket — mondja. — Pedig nem fizetünk rosz­­szul, a képeslaptervezésnek még sincs rangja. Az úgyne­vezett zsánerlapok — a ka­rácsonyi, húsvéti, újévi üd­vözlőlapok — évek óta ugyanazt a poharat, üveget, gyertyát variálják, senki sem veszi a fáradságot, hogy va­lami ötleten törje a fejét. Azt csinálja, ami már bevált, és veszik. A monopolhelyzet meg­szüntette a múzeumok képes­lapkiadási jogát , és levet­te róluk az anyagi felelős­séget. Egy képeslap ugyanis legalább tízezer példányban kell hogy megjelenjen — ak­kor rentábilis. Az országos terítés is gondokkal jár, hi­szen az alapvető forgalmazási helyeken — trafik, ÁPISZ — a választék látszólag kisebb a valóságosnál, és újabb egyéni ízlésvilágokat tükröz. A lapok között böngészve gyerekfotó akad a kezembe. Kik veszik vajon, van-e rá igazi igény? — Ezt én is szeretném tud­ni — mondja kesernyésen. — Ezek a gyerekfotók — néhány állatképpel együtt — elég ne­hezen mennek át a zsűrin, de... én is láttam már nem egy íróasztal üveglapja alatt egész gyűjteményeket. A ke­resletnek engedelmeske­dünk ... Keresletet — illetve igényt — tervezni és támasztani is lehet. A művészlapokat — műalkotások fotóit — nem kapni a trafikokban. Holott — az ember azt gondolná, bizonyos műalkotások képes­lapméretű és funkciójú fotó­ja, s ezek állandó árusítása éppoly természetes, mint bi­zonyos könyvek, versesköte­tek állandó jelenléte a köny­vesboltokban. — De ezeket csak a múzeu­mokban árusítják — mondja Horváth Teréz. — S a lapok is úgy készülnek, hogy né­hány országos múzeum időn­ként bejelenti az igényét. Például a Lilaruhás nő — ez vezet a listán — mindig van, és kell is lennie. Kere­sik Vasarelyt, és biztos ke­resnének másokat is. A lé­nyegben különben egyetér­tünk, csak a gyakorlati for­galmazásnak vannak akadá­lyai. Speciális, saját boltok létrehozására törekszünk, és arra, hogy ezekben mindent lehessen kapni. Eddig két ilyen bolt van az országban — egy Budapes­ten, és egy Kőszegen —, jö­vőre még kettő lesz, még egy pesti és egy szegedi. Éppen csak éri­etjük a kü­lönleges, lapok témakörét — ezek drágábbak, de szépek, és ritkán kaphatók. Réteg­igényt elégítenek ki, és ez a réteg egyelőre kisebb, mint az, amelyik ismert együtte­sek, énekesek, esetleg gyere­kek vagy kiscicák fotóját ke­resi. De ha nem akarnak te­ret engedni a maszek — és ellenőrizhetetlen vállalkozá­soknak —, ezeket is gyártani kell. A gyerekeknek szóló ké­peslapok között jobb a hely­zet. Ismert tévés figurák, sp­eciális gyerektémák vi­szonylag nagy választékban és sok helyen kapjhatók. A művészeti vezető szkep­tikus és optimista egyszerre. Bár az esztétikai nevelő funkció és a nagy anyagi ha­szonnal járó kereskedelmi te­vékenység közös nevezőjét nem sikerült megtalálnunk, Csáki Judit „Küldjön képeslapot!” KEDD, 1981. OKTÓBER 13. NÉPSZAVA A televízió előtt Várospódium. A televíziós műfajok azon kategóriájából, amely a tévé tömegkommuni­kációs jellegét hivatott erősí­teni — szemben a „művészeti ág”-vonulattal. A Várospódium tehát ri­­portműsor, interjúsorozat, kérdezz-felelek — vagy kér­­dezz-mellébeszélek. Demok­ratikus játék egy város ürü­gyén, egy ország nyilvános­sága előtt. A szarvasi vezetők moso­lyogva ültek a kamerák előtt, a csak a gyöngyöző verejték árulkodott belső állapotukról. A kérdések zömére ugyanis azt kellett válaszolniuk: a kérdés/panasz/kívánság/elvá­­rás jogos, de — a közeljövő­­ben/jelenleg/a távolabbi jövő­­ben/egyáltalán — a megoldás anyagiak hiánya miatt késik, elmarad. Záporoztak a kérdések — méghozzá olyanok, amelyek jól tükrözték a részben az egészet, Szarvasiban az orszá­got. Ugyancsak csütörtök este egy másik rip­ortfilm is ment — ellenpontként talán, és a Fiatalok órája helyett. Főcí­mében ugyan mint a Fiatalok órája szerepelt, de e beszél­getésekkel teli, élő műsor, most csak egy falu portré volt — igaz, a fiatalokról szólt. Kunadacson minden na­gyon szép, hatalmas vissza­­vándorlás helyszíne a telepü­lés — igazán örvendetes mó­don. A fiatalok jól élnek — mint ez a riporter kérdései­re adott válaszokból a napnál világosabban kiderült. E jó élet fő jellegzetességei a mun­kaalkalom, az anyagi bizton­ság, az anyagi perspektíva. A köz, a társadalom példamuta­tóan és mintaszerűen teszi a feladatát — és íme, Kunad­ács felvirágzásának fő elindítói a nemrég huszonéves téeszel­­nök s a többi, szintén hu­szonéves vezető. Fájó, hogy ennyi pozití­vum mellett szó sem esett a jó és tartalmas élet egyéb tartozékairól; hogy a meg­szólaltatott ifjú művelődési­­ház-igazgató egy mondatot sem mondott a falu kulturá­lis életéről, hogy a fiatalok terveiben minderről szó sem esett. Az egyéni szemlélettel tehát akadtak problémák — a riporter azért erre is rávi­lágíthatott volna. A felemás riportműsorok után pénteken jött egy igazi: A Dél-Afrika bombája című dokumentumfilm a brit Gra­nada televíziótársaság alko­tása ugyan, de elkészítési módszerében semmi olyan nincsen, amit mi magunk is ne „importálhatnánk”. Logi­kus felépítése, ragyogó rit­musa, megrázó ellento­­nto­­zása szinte észrevétlenül for­málta ítéletünket, s ébresztet­te aggodalmunkat földi jö­vőnket illetően. Nem sikerült a Dinamit együttes műsora, a Dinamit a vérem. Elsősorban épp­en a „dinamit” hiányzott az egész­ből, és egyszerűen elkép­esz­­tő, hogy miközben egymás után vesszük a külföldi show­­műsorokat — és időnként ma­gunk is készítünk egy-egy jót —, ennyire sekélyen is tud­nak dolgozni. Szombaton Sütő András ,ült velünk szemben a szoba sarkában — és meghitten cse­vegtünk az írásról,, a nyelv­ről. Halk aggodalmaira, gyö­nyörű elfogultságaira oda kel­lett figyelni. „Induljatok el az anyanyelv ösvényein, és meglátjátok a bölcsőt” — üzente ez a túlontúl kurtára fogott interjú, valójában csendes monológ. Sütő And­rástól még rengeteg kérdezni­­valónk lenne. A Folytassa .. .-sorozat szombat esti­ darabja — Foly­tassa főnővér — nem ért fel ugyan a legnagyobbakhoz, de a nevetésre hangolt néző bi­zonyára jól szórakozott. Ra­gyogó karakterfigurák, régi ismerősök pergették a poé­­nokat — tetszett. Ugyanezen nap délutánján főműsorhoz méltó produk­ciókkal rukkolt elő a sp­ort­­osztály, igazi televíziós erény­nyel, rugalmasan több órát sem sajnáltak a két meccstől, s egyúttal kipiszkálják az emberből a kérdést: ha így is lehet, miért nem mindig így van? A Hét-ből legjobban Haj­dú János és Vitray Tamás beszélgetése tetszett — és maga az ötlet. Vigasztaló tu­dat, hogy a kép­ességek egy bizonyos színvonal fölött szin­te szükségszerűen megtalál­ják egymást, és segítik a ki­bontakozást ... Cs. J. M­agyar filmsiker Mannheimen Magyar József Mi, büszke magyarok! című újfilmje Arany Dukát-díjat nyert a mannhei­­mi filmfesztiválon. Az alko­tás, amely a Mafilm Híradó és Dokumentumfilm Stúdió­jában készült, az idén május­ban a közönség és a Honvé­delmi Minisztérium díját nyerte el a miskolci rövid­­filmfesztiválon. Száz éve született Csathó Kálmán Ma már alig emlegetik a ne­vét, p­edig hajdanán nép­szerű író volt. Jól emlékszem rá, amikor vasárnap a temp­lom után a derecskei Polgári Olvasókörből hoztam haza a regényeket a szüleimnek, fő­leg édesanyámnak, neki min­dig felcsillant a szeme, ha Csathó Kálmán-kötettel állí­tottam be. Azt hiszem, a mai fiataloknak már hiába írok le ilyen könyvcímeket: Varjú a toronyórán, Te csak pipálj, Ladányi!, Mikor az öregek fiatalok voltak, Földiekkel játszó égi tünemény stb., alig mondok vele valamit. De hiába emlegetem legfonto­sabb sznműveit is: Az új rokon, A házasságok az ég­ben köttetnek, Lilla, Az én lányom nem olyan, Fűszer és csemege stb., ma már, az idősebb korosztály vékony rétegét leszámítva, alig em­lékeznek rá. Ahogy cseperedtem, Jókai, Gárdonyi és Mikszáth után az ő műveit én is elolvastam. Jóízűen, humorosan, érdeke­sen tudott írni. Mégis kihullott nagyjából az idők rostáján. Mi lehet az oka? Aligha­nem a könnyedsége, s ezt a szót most átvitt értelemben használva. Csathó Kálmán meglehetősen távol tartotta magát minden társadalmi gondtól, a fennálló rendszer bírálatától tartózkodott. Pe­dig éppen a két világháború között lett volna mit mon­dani társadalomkritikai ügyekben ... Talán nevelte­tése, emberi magatartása tet­te ilyenné, ezt már nehezen lehetne eldönteni. Minden­esetre ez volt írói korlátja mindenekelőtt. Mint a Nemzeti Színház rendezője, majd főrendező­je, s a Magyar Színház mű­vészeti igazgatója sok min­dent látott a színházi világ­ból is. Ezt jóval a felszaba­dulás után írta meg, érdekes, színes könyvekben. Ilyennek láttam őket (1957), A régi Nemzeti Színház (1960), Ta­vasztól tavaszig (1962). Regényei több nyelven megjelentek, de már külföl­dön is alig tartják számon őket Legjobb műveiből talán érdemes lenne egy válogatást kiadni, hogy a mai olvasó is lássa, milyen író volt Csathó Kálmán, G. J. Színházműsor Erkel Színház: Borisz Godunov (f. b. 2. ea., 6), Nemzeti Szín­ház: Mózes (7), Népszínház — Várszínház: Amit akartok, avagy vízkereszt (7), Józsefvá­rosi Színház: Egy pohár víz (7), Madách Színház: Sorsválasztók (7), Vígszínház: Párizsi élet (Molnár F. b. 1. ea., 7), Pesti Színház: Az elefántember (N­. b. 1. ea., 7), József Attila Szín­ház: A csodák (D. b. 1. ea., 7), Operettszínház: Chicago (7), Thália Színház: A magyarorszá­gi fenevad (7), Vidám Színpad: Nyitott ablak (7), Mikroszkóp Színpad: Zűrhajó (de­ ló), Ho­gyan ? Tovább! (fél 9), Radnóti Miklós Színpad: A csiga (Nou­veau Theatre de Bourgogne, 7), Korona-pódium: Hősök és anti­­hősök (7), Bp.-i Gyermekszín­ház: Liliomfi (du, 3), Bábszín­ház — Jókai tér: Toldi (de. 10), Zeneakadémia: Liszt Ferenc Ka­marazenekar (Liszt Ferenc Ka­marazenekar l„ fél 8),

Next