Népszava, 1982. december (110. évfolyam, 282–306. sz.)

1982-12-01 / 282. szám

2 Görögország A kormány egy éve Októberben múlt egy éve, hogy a Pánhellén Szocialista Moz­galom, a PASZOK, a parlamenti választásokon elnyerte a szavazók többségének bizalmát és kormányt alakított. A görögök egy évvel ezelőtt az amerikai bázisok bezárá­sát, a NATO-ból való kilépést, a Közös Piachoz való csatlako­zás felülvizsgálatát, a nemzetközi monopóliumok befolyásá­nak megszüntetését, a munkanélküliség felszámolását, az infláció megfékezését, a nemzetgazdaság fellendítését, a gaz­dasági szféra szocializálását, a demokrácia kibontakoztatását, a változást zászlajára tűző PASZOK-programra szavaztak igennel. A PASZOK programjára szavazók és Görögország NATO- szövetségesei aggodalommal teli várakozással figyelték mit és hogyan valósít meg a választási kampány során elhangzott ígéreteiből Andreas Papandreu és kormánya. Papandreut választási ellenfelei és a nyugati sajtó „forró­fejű” politikusként jellemezték. Azt jósolták, ha hatalomra ke­rül, hűbelebalázs módjára fog cselekedni, „forrófejűségével” károkat fog okozni az országnak. Papandreu miniszterelnök rácáfolt ellenfeleire, megfontolt, körültekintő politikusnak bizonyult. E tekintetben nem volt nehéz dolga. Köztudott és elfogadott, hogy a nyugati demok­ráciákban az ellenzéki pártok sokkal radikálisabb programot hirdetnek meg, mint amit kormányra jutva megvalósítanak. Az új görög kormány az elmúlt egy év alatt nem keveset végzett. Elmaradtak ugyan azok a radikális lépések, amelyek­től Görögország nyugati szövetségesei tartottak, de napiren­den maradtak mindazon fontos bel- és külpolitikai, katona­­politikai kérdések, amelyek megoldása a Görögországban rég­óta óhajtott társadalmi-gazdasági reformok megvalósulását eredményezhetik. A gazdaság beígért szocializálása elmaradt. A munkanél­küliek száma 1982-ben az előző évi 5,5 százalékkal szemben elérte a 8 százalékot. A termelés visszaesése Görögországban nemcsak az általános recesszió következménye, hanem annak is, hogy a hazai és a nemzetközi tőke kivárt, befektetéseit és a termelést visszafogta. A kormány — több hónapos késéssel — ez év augusztusá­ban nyilvánosságra hozott gazdasági programja szerint az or­szágra nehezedő gazdasági és ezzel összefüggő foglalkoztatott­sági problémákat az 1983 januárjában induló 5 éves fejlesztési terv megvalósításával kívánja megoldani. A PASZOK vezetésével Görögország nem lépett ki a NATO- ból, de nem is tart magára kötelezőnek olyan NATO-határo­­zatokat, amelyek úgynevezett nemzeti érdekeivel ellentéte­sek. Az amerikai támaszpontok bezárására nem került sor, de a kormány amerikai partnereivel tárgyalásokat folytat e tá­maszpontok használatának feltételeiről. Görögország például nem járul hozzá a területén levő amerikai támaszpontok fel­­használásához olyan országokkal szemben, ideértve az arab országokat is, amelyekkel jó viszonyt tart fenn. A deklarált végső cél az amerikai támaszpontok távoli jövőbeni felszá­molása. A Közös Piachoz való csatlakozás kérdésében Papandreu kormánya nem rendelt el népszavazást — mint azt ígérte —, ugyanakkor a csatlakozás Görögországnak előnyösebb fel­tételeiről tárgyalásokat szorgalmaz. A görög—török viszonyt meghatározó kérdések, így az égei­­tengeri légtér ellenőrzése, a kőolaj-lelőhelyként számításba vett szigetek kontinentális talapzatának meghatározásával kpcsolatos vita, a ciprusi kérdés megoldása — hogy csak a legfontosabbakat említsem — Görögország első számú nem­zeti ügye maradt. A görög kormány a vitás kérdéseket józan hangvételű tárgyalások útján kívánja rendezni. A kormányzásról tavaly leköszönt konzervatív, jobboldali Új Demokrácia Párt mellett a legbefolyásosabb ellenzéki párt, a Görög Kommunista Párt támogatja a PASZOK-ot mindazon kérdésekben, amelyek a haladást szolgálják. A Görög Kommunista Párt például szorgalmazza, hogy a PASZOK a néptömegek aktív részvételével tegyen határozott lépéseket a belső politikai rendszernek oligarchiaellenes ala­pokon való demokratizálására. Lazítson a nemzetközi és ame­rikai monopóliumok gazdasági szorításán. Az ország gazda­sági és politikai érdekeit ne rendelje alá a közös piaci orszá­gok érdekeinek. Az amerikai katonai támaszpontok megtöré­sével ne hagyja, hogy Görögországot akaratán kívül háborúba sodorhassák. Elmondhatjuk, hogy a PASZOK a Görög Kommunista Párt támogatásával a korábbinál nyitottabb külpolitikai vonalat követ. Javítja kapcsolatait a szocialista országokkal, az arab országokkal, kiemelten a Palesztin Felszabadítási Mozgalom­mal és a harmadik világbeli országokkal. A PASZOK vezette kormány előtt álló feladatok oly nagyok, hogy vezetői már jelezték, elvégzésükre még legalább kétszer négyéves megbízatás szükségeltetik. A PASZOK eddig követett politikájára a választók igent mondanak. Erre enged következtetni, hogy az 1982. októberi helyhatósági választásokon a PASZOK jelöltjei többséget kaptak. Igaz, ahol kellett, a kommunisták is a PASZOK jelölt­jére szavaztak. A baloldali politikai erők előretörését mutatja, hogy a PA­SZOK mellett a kommunisták is szép eredményeket értek el, 43 városban övék a polgármesteri poszt. A helyi önkormányzat szervei, a polgármesteri hivatal és a helyhatósági tanácsi testületek Görögországban nem rendel­keznek olyan széles körű jogkörrel és olyan jelentős költség­­vetéssel, mint a Tanácsok Magyarországon. A helyhatósági választások eredményei azonban nagyon fontosak. Nemcsak abból a szempontból, hogy nem mindegy a napirenden levő decentralizálást a közigazgatásban kik és hogyan hajtják végre, hanem abból a szempontból is, hogy Görögországban a helyi önkormányzati választások hagyományosan jelzik, mi­lyen politikai erőket támogatnak a választók. A mostani választások egyértelmű baloldali sikereket hoz­tak. A választási eredmény fő tanulsága Harilaosz Florakisz, a Görög Kommunista Párt főtitkára szerint az, hogy a bal­oldali pártok széles körű összefogása fontos és hatékony. Bujtosi Zoltán Olasz divat - Ezt találtuk számukra a legmegbízhatóbbnak pintér Péter rajza Jordán—palesztin bizottság Jordán—palesztin vegyes bi­zottságot hoztak létre Am­­manban. A bizottság két társelnöke: Jasszer Arafat, a PFSZ V. B. elnöke és Mudar Badran jordániai kormány­fő — adta hírül hétfőn a jor­dániai hírügynökség. A testü­let feladata „a jordán—pa­lesztin kapcsolatok jövőjé­nek megvitatása, különös te­kintettel a közel-keleti tér­ség problémáival kapcsolatos politikai kezdeményezések­re”. A bizottság felállításáról hozott döntést Arafat am­­mani látogatásának befejez­tével hozták nyilvánosságra. (MTI, AFP, UPI) A lengyel kormány és a püspöki kar tanácskozása A lengyel kormány és a püs­pöki kar képviselőiből álló vegyes bizottság hétfőn Var­sóban együttes ülésen meg­vitatta az ország helyzetével kapcsolatos kérdéseket. A kormány képviselői ki­fejtették, hogy milyen tervei vannak az állami vezetésnek a közeljövőre vonatkozóan. Előzetesen átekintettek né­hány szervezeti kérdést II. János Pál pápa 1983-ban ese­dékes lengyelországi látogatá­sával kapcsolatban. A lengyel parlament alkot­mányjogi felelősséget vizsgá­ló bizottságának felkérésére a lengyel belügyminiszter en­gedélyezte, hogy Piotr Jaro­­szewicz, egykori miniszterel­nök, Tadeusz Pyka, volt mi­niszterelnök-helyettes, Jan Szydlak, az időközben fel­oszlatott Lengyel Szakszerve­zeti Szövetség elnökségének volt elnöke, valamint Tadeusz Wrzaszczyk, a Lengyel Egye­sült Munkáspárt KB Politi­kai Bizottságának volt tagja ideiglenesen elhagyhassák in­­ternálási helyüket. Az intéz­kedés célja, hogy az egykor felelős tisztséget betöltött po­litikusok a szer­zőbizottság előtt tanúvallomást tehesse­nek az ügyükben folytatott vizsgálatban. (PAP) SZERDA, 1982. DECEMBER 1. NÉPSZAVA Meghívás Hu Jao-pangnak Az új japán kormányfő diplomáciai offenzívája Ázsiában Pietsch Lajos, az MTI tudó­sítója jelenti: Nakaszone Jaszuhiro új ja­pán miniszterelnök kedden közölte Kína tokiói nagykö­vetével, hogy hivatalos láto­gatásra meghívja Hu Jao­­pangot, a Kínai Kommunista Párt KB elnökét. A kormány­fő ugyanakkor közölte: kabi­netje a két ország közötti jó kapcsolatok elmélyítésére fog törekedni. A japán kormányfő első külpolitikai lépései között szerepelt az, hogy felvette a kapcsolatot több távol-keleti, illetve délkelet-ázsiai vezető­vel. Suharto indonéziai el­nökkel egy telefonbeszélge­tésben közölte, hogy Japán meg akarja szilárdítani a po­litikai és gazdasági kapcsola­tait az ASEAN-tagállamok­­kal. Az új japán kormányfő te­lefonon tárgyalt Mahathir Mohamed, malaysiai minisz­terelnökkel, Marcos Fülöp­­szigeteki elnökkel, Prem Tin­­szulanond­­hai és Li Kuan Ju szingapúri miniszterelnökkel. Ezeknek a kapcsolatfelvéte­leknek az ad jelentőséget, hogy Japán és az ASEAN vi­szonya Szuzuki Zenko kor­mányzásának idején, főleg gazdasági okok miatt, megle­­lelősen feszült volt. Nakaszone — ugyancsak telefonon — közölte Cson Tu Hvan dél-koreai elnöknek, hogy a japán—dél-koreai kapcsolatok előmozdítására törekszik. A világ statisztikai adatai közül kétségtelenül a leg­megdöbbentőbbek a katonai költségvetéseket tükröző szá­mok. „A második világhábo­rú óta a fegyverkezési haj­szára költött összegek meg­haladják a 6 trillió dollárt, ami megközelítőleg megfe­lel az egész világ 1976-os nemzeti össztermékének — hangsúlyozza az ENSZ tit­kárságának egyik kiadványa. A katonai kiadások manap­ság egyre nagyobb ütemben növekednek. 1964-ben mind­össze 13 ország költött 1 mil­liárd dolláron fölül fegyver­kezésre, ma pedig számuk meghaladja a húszat. A ka­tonai kiadások összege már húszszorosa annak a gazda­sági és műszaki segítségnek, amit a fejlett országok nyúj­tanak a fejlődő államoknak. A fegyverkezésre kétszer­­annyit költenek, mint az ok­tatásra, és három és félszer annyit, mint az egészségügyi kiadásokra. Eközben több mint félmilliárd ember éhe­zik és majdnem 700 millió nem tud olvasni, írni. A katonai költségvetések közül magasan kiemelkedik az Egyesült Államoké: 1985- ben már a tervek szerint is túllépi a 303 milliárd dol­lárt. A Fehér Ház értékelése szerint a stratégiai haderő fejlesztésére 1982-től 1987-ig 222 milliárd dollárt költenek. Még ha kizárólag matema­tikailag értékelnénk ezt a mo­rális vagy még inkább amo­­rális problémát, akkor is rög­tön világossá válik, hogy mi­lyen sok égető szociális kér­dést lehetne megoldani az esztelen és veszélyes fegyver­kezési hajszára költött össze­gek lefaragásával. Az atom­bombák, tengeralattjárók és laktanyák helyett ezer és ezer iskolát, kórházat, óvodát le­hetne fölépíteni, embermil­liókat jóllakatni és virágzó kertekké változtatni a sivár pusztaságokat. A Szovjetunió — az emberi­ség előtti felelősség tudatá­ban, hűen elvi békepolitiká­jához — konkrét javaslato­kat tesz a fegyverkezési haj­sza beszüntetésére, a katonai kiadások csökkentésére. A Szovjetunió példáját követik a többi szocialista országok is. A Nyugat sajnos, nem vá­laszol ezekre a kezdeménye­zésekre. A leszerelés ellenségei bi­zonygatni próbálják, hogy úgymond a hadiipar emberek millióinak teremt munkale­hetőséget, másodszor pedig „különleges iparágat képez”, amelyet nem lehet „pacifikál­­ni”.­­ 1977 és 1981 között a Pen­tagon költségvetése több mint másfélszeresére­ növe­kedett. A leszerelés ellensé­gei szerint tehát ebben az időszakban a munkanélküli­ségnek csökkennie kellett volna — ha nem is ilyen mértékben. És mi történt va­lójában? A munkanélküliek száma a szakszervezetek ada­tai szerint majdnem ötmillió fővel növekedett. Ezt Nyu­gat-Németország példáján is láthatjuk. Az elmúlt öt év­ben a bonni kormány több mint kétszer annyit költött katonai kiadásokra, ugyan­akkor a munkanélküliek had­serege nem csökkent, hanem kétmillió fővel emelkedett. A hadiiparba fektetett dol­lármilliók sokkal kevesebb munkahelyet hoznak létre, mint a békés iparágakba be­fektetett pénz. Ezt bizonyít­ják azok a számítások, ame­lyeket szakértők végeztek a kapitalista országok egész so­rában. És hogyan néz ki valójában az a tétel, hogy a hadiipar­ágakat lehetetlen békés célú termelésre átállítani? Vegyük például a legkatonaibbat és a legsajátságosabbat , a li­­vermoore-i laboratórium pél­dáját, ahol többek között a neutronbombát is megalkot­ták. A Pentagon jelenleg gyakorlatilag kizárólagos megrendelője ennek az intéz­ménynek. A Livermoore-i laborató­rium munkatársai tanulmá­nyozták, hogyan lehetne át­állítani „működésüket” bé­kés célú megrendelésekre. Kiderült, hogy a tudósok többsége minden különösebb probléma nélkül átállhatna az alternatív energiaforrások kutatására. Még az olyan sza­kosodott szakértők, mint az atomtudósok és atommérnö­kök — számuk körülbelül kétezer — elfoglaltságot ta­lálnának maguknak, olyan problémákkal foglalkozva, mint például az atomerőmű­vek radioaktív hulladékai felhasználásának kérdése. A szakértők felmérései szerint még az USA egyik legfejlettebb hadiipari kör­zete, Santa Clara térsége is minden nehézség nélkül át tudna állni a békés terme­lésre. A repülőgépgyárak utasszállító repülőgépeket gyártanának, az elektronikai ipar pedig ellenőrző műsze­reket, illetve egészségügyi felszereléseket. Ugyanezt lehetne elmon­dani Nyugat-Európáról is. A Lucas Aerospace brit kon­szernben tervet dolgoztak ki, hogyan lehetne polgári termelésre átállítani tizenhét katonai gyárat. A brémai egyetem professzora, Huf­­schmidt szintén átállási ter­veket dolgozott ki több NSZK-beli hadiipari vállalat részére, így például a Krupp­­cég a Leopárd-tankok célzó­berendezése helyett orvosi műszereket gyárthatna, a Renk-cég páncélosokhoz va­ló sebességváltó dobok, a Diel-cég lánctalpak helyett átállhatna hókotrók és más fontos ipari gépek gyártásá­ra. A leszerelésért folytatott­­ harc — még ha csak a tár­sadalmi-gazdasági vonatko­zásokat vesszük figyelembe — égetően szükséges. A cél elérésében minden nép és nemzet érdekelt. Rudolf Kolcsanov, a moszkvai Trud főszerkesztő-helyettese ­ Indiai látogatásra érke­zett Mubarak egyiptomi el­nök, hogy Indira Gandhi mi­niszterelnökkel az el nem kö­telezettek mozgalmának hely­zetéről, a közel-keleti problé­máról és a két ország kapcso­latáról tárgyaljon. Az államfő kíséretében van Kamel Hasz­­szán Ali külügyminiszter és Bul­rosz Ghali külügyi ál­lamminiszter. # Reagan amerikai elnök kedden latin-amerikai kör­útjának első állomására, Bra­zíliába utazott. # A portugál közalkalma­zottak kedden 24 órára be­szüntették a munkát, hogy így adjanak nyomatékot bér­­követeléseiknek. A 350 ezer dolgozó 22 százalékos bér­­­emelést követel, míg a kor- Nemzetközi hírok­ mány csupán 17 százaléknyit hajlandó adni.­­ Az olasz püspöki kar két tagja, két jelentős politikus szervezet nevében egyetérté­sét fejezte ki az amerikai püspökök közelmúltban is­mertté vált rakétaellenes ál­lásfoglalásával, amely Reagan fegyverkezési programját tá­madja. Az amerikai hadügymi­nisztérium hétfőn tájékoztat­ta a kongresszust arról, hogy Szaúd-Arábiának, Nagy-Bri­­tanniának, Dél-Koreának és Kolumbiának összesen 2,4 milliárd dollár értékben kí­ván fegyvereket eladni. A kongresszusnak 30 napon be­lül kell dönteni arról, hogy vétót emel-e a fegyvereladá­sok terve ellen vagy sem. 4. A nyugatnémet hadügy­miniszter kedden visszauta­sította Rogers tábornoknak, a NATO Európában állomá­sozó haderői főparancsnoká­nak követelését, hogy négy százalékkal növeljék az NSZK katonai kiadásait.­­ Samir izraeli külügymi­niszter kinshasai utazása új kihívás Zaire részéről az arab —afrikai testvériséggel szem­ben — mutat rá az Arab Liga főtitkárságának Tuniszban kiadott keddi közleménye. Kétéves kéréssel a kínai kormányfő beterjesztette az új ötéves tervet Sarkadi Kovács Ferenc, az MTI tudósítója jelenti: Reálisnak minősített gazda­sági fejlesztést javasolt 1985 végéig kedd délután Peking­­ben Csao Ce-jang miniszter­­elnök a kínai parlament előtt elhangzott beszédében. A két­éves késéssel ismertetett 6. ötéves terv — a tervidőszak 1981 januárjával kezdődött — évente átlagosan 4 százalékos gazdasági növekedést irányoz elő és előnyben részesíti az energiaágazat, valamint a közlekedés és szállítás fej­lesztését. Kína a tervidőszak végéig folytatja a kiigazítás politi­káját. A beruházásra elő­irányzott 360 milliárd jüanból 130 milliárdot kívánnak a meglevő üzemek korszerűsí­tésére fordítani. Ugyanakkor a hatodik tervidőszak végére 400 nagy- és közepes beruhá­zást is át kívánnak adni. A 6. ötéves tervben a külkeres­kedelem növekedési üteme töb mint kétszer akkora lesz, mint a gazdaság növekedési üteme. Csao Ce-jang aláhúzta, hogy az elmúlt 28 év gazda­sági eredményei „nagyon gyengék” voltak, míg a 6. öt­éves terv máris jobb gazda­sági mutatókra épül. A terv­időszak első két évében az ipar és a mezőgazdaság össz­­termelési értéke 5,2 százalék­kal nőtt, jelentette be a mi­niszterelnök. A terv az egy főre jutó fo­gyasztás szintjét évente át­lagosan 4,1 százalékkal kí­vánja növelni, ami magasabb, mint 1953 és 1980 között bármikor. A városi lakosság jövedelme 4,9 százalékkal, míg a több mint 800 milliós falusi lakosságé évi 6 száza­lékkal emelkedik. A 6. kínai ötéves terv a ko­rábbi évtizedekhez képest lé­nyegesen nagyobb összegeket irányoz elő az életszínvonal fejlesztésére. Évente 62 mil­lió négyzetméter lakást akar­nak építeni, ami csaknem há­romszorosa az 1953 és 1980 között eltelt 28 év átlagá­nak. Gyújtóbomb­a robbant a brit miniszterelnökségen Kedden délben pokolgép robbant a londoni Downing Street 10. szám alatt, a brit miniszterelnökség épületé­ben. A robbanás időpontjában Margaret Thatcher minisz­terelnök az épületben tartóz­kodott. Értesülések szerint a rob­banószerkezet „levélbomba” volt. A délután folyamán a Scotland Yard közölte, hogy a miniszterelnökségre küldött veszedelmes csomag nem robbanó-, hanem gyújtószer­kezetet tartalmazott és a fel­bontáskor kicsapó lángok egy tisztségviselőt könnyeb­ben megsebesítettek. A merényletet az „Ír Nem­zeti Felszabadító Hadsereg” elnevezésű szélsőséges ter­rorszervezet vállalta magára. (MTI)

Next