Népszava, 1983. január (111. évfolyam, 1–25. sz.)

1983-01-25 / 20. szám

6 Lovasok, lőportartók, művészéletrajzok Könyvek képzőművészetről s művészekről. A Corvina Ki­adó utóbbi hetekben megje­lent kötetei közül említünk néhányat. Elsőként egy most indult sorozat első kötetét. A sorozatnak külön elnevezése nincs, a kiadóban, házi hasz­nálatra, ,,-ban, -ben” soro­zatként emlegetik. Az első kötet LÓ ÉS LOVAS A MŰVÉSZETBEN címmel jelent meg, szerzője Artner Tivadar. Tanulmány, képek és képmagyarázatok adják a kötet egységes egé­szét, s a világ legszebb ló- és lovasábrázolásait ismer­hetjük meg belőle. „Ismétel­ni” lehet ebből a könyvből, mennyire emlékszünk képek­re, szobrokra, de jól ismert alkotásokon is újszerű rész­letekre, összefüggésekre nyíl­hat rá a szemünk. „A ló alakja előbb jelent meg a művészetben, mint az embe­ré” — írja a tanulmány szer­zője. A könyv negyvennyolc egész oldalas, színes képén láthatunk például ősi bar­langfestményt, athéni fríz részletét, a Kolozsvári-testvé­rek Szent György lovas szob­rát, Leonardo da Vinci-raj­­zot, Kernstok Károly Lovas című festményét, s így to­vább, a negyvennyolcadik ké­pig, amely Picasso Guernica című, világhírű alkotása. Munkatársak segítségével Manfred Bachmann írta A DREZDAI KÉPTÁR című, s Régi és új mesterek alcímű kötetet. Gyönyörű ki­állítású könyv, igaz, ennek megfelelő az ára is: 420 fo­rint. A Drezdai Képtár tör­ténetét kapjuk ezért és két­száz színes reprodukciót, rö­vid képleírásokkal. Egész kis házi galéria. Köztük Botti­celli, Tiziano, Correggio, Ru­bens, Rembrandt, Dürer, Re­noir, Monet, Guttuso és má­sok alkotásai. A szöveg for­dítása Hegymegi Kiss Áron munkáját dicséri. H. Takács Mariann kötete a SPANYOL FESTÉSZET A PRIMITÍVEKTŐL LIBERÁIG címet viseli. A budapesti Szépművészeti Múzeum spa­nyol gyűjteményére támasz­kodva ad képet négy évszá­zad spanyol festészetéről, fel­használva az esztergomi Ke­resztény Múzeum és néhány budapesti magángyűjtemény anyagát is. A tanulmányon kívül 48 színes reprodukció található a könyvben. Érdekes és tanulságos Bor­sos Béla MAGYAR VADÁSZ­­LŐPORTARTÓK című kötete. A népművészet és iparművészet határterüle­tén található tárgycsoporttal, a szarvasagancsból készült, gazdagon díszített lőportar­tókkal ismertet meg, ame­lyek készítése a vadász­­lőfegyverekével együtt kez­dődött, s az előre gyártott töltényhüvely utalta aztán őket múzeumba. A szerző foglalkozik e tárgyak anya­gával, technikájával, díszíté­sével, s szól az újabb kori hamisítványokról. A szöveget 31 szövegközti rajz és 40 szí­nes fényképfelvétel egészíti ki. A jeles angol művészettör­ténész, Kenneth Clark LEONARDO DA VINCI című könyve a művészetek és a Leonardo személye, kora iránt érdeklődők tetszését egyaránt megnyerheti. Nép­szerű, nagyközönségnek szánt kiadvány, de teljesen tudo­mányos alapon és felkészült­séggel íródott. A Leonardó­­kutatás alapműve, ugyanak­kor művészéletrajz és pálya­kép. Hatvanhét képpel, Mol­nár Magda remek magyar fordításában jelent meg. Ugyancsak illusztrálva je­lent meg El Greco életregé­nye, SZÍNEK ÉS FÉNYEK címmel. Szerzője Donald Braider ír—amerikai regény­író, magyarra Veressné Deák Éva fordította. Az író moz­galmas, színes világot épít a köré a néhány hiteles adat köré, amit El Greco életéről tudunk. M. I. Zongora, hegedű, fúvósok Tanárhiány akadályozza az arányos zeneoktatást A Fővárosi Tanács művészeti osztálya és a Fővárosi Peda­gógiai Intézet a közelmúlt­ban átfogó vizsgálat során mérte fel a budapesti diá­kok tanulási, benne zeneta­nulási kedvét. Az utóbbi már több mint tíz évvel ezelőtt javasolta, hogy változtassák meg az egyes zenetanszakok között kialakult hibás ará­nyokat. (1965-ben a zeneisko­lák tanulóinak több mint fe­le zongoraórákra járt, keve­sen választottak más hang­szert, s ez már a kamaraze­nei és a nagyobb együttesek fejlesztését is akadályozta.) A zongora ugyan tovább őrzi „hegemóniáját” , a szakem­berek mindenesetre már azt is nagy előrelépésnek tart­ják, hogy a zongorázni ta­nulók korábban 55 százalé­kos aránya az elmúlt évben 41 százalékra csökkent. Csök­kent azonban sajnos a hege­dülni tanulók aránya is, 25,7 százalékról 18,1 százalékra. A csökkenés fontos előidé­zője a tanárhiány. Ez akadá­lyozza a gitároktatás fejlesz­tését is, pedig a fiatalok e kedvelt hangszere iránt vál­tozatlanul óriási az érdeklő­dés. A fúvóshangszeren tanulók száma nem egészen tíz év alatt több mint a duplájára nőtt. A fafúvós és rézfúvós tanszakok iránt egyaránt nagy az érdeklődés, de itt is rendkívül kevés a tanár. A széles körű vizsgálat ta­pasztalatait ismertették az érintett szakfelügyelőkkel és a zeneiskolák igazgatóival.­­ Valamennyien egyetértettek abban, hogy a budapesti ze­neoktatás legsürgetőbb fel­adata a következő időszak­ban a hegedűtanszak lét­számcsökkenésének és szín­vonalesésének megakadályo­zása. Sorstalan énekek Szepesi Attila verseskötetéről A könyv lényegét fejezi ki Szepesi Attila legújabb ver­seskötetének a címe: Sorsta­lan énekek. Szepesi azokhoz a költők­höz tartozik, akik alapvető­en még mindig tudnak hin­ni az emberi jóban, igaz, né­mi fenntartásokkal. Első ver­se is ezt a hangulatot tükrö­zi: „érzi-e osztatlan és elke­veredve a régi / utcapartokat a belédhasitó levegő / a do­hányszín kapualjak istálló hűvösét hol egy-egy motyo­gó arca egész belemállik s a homályba s lesz távoli óarany ragyogás” (Városkép a hat­vanas évekből). Jó érzés tölt el, mikor olyan verseket ol­vashatok, mint például a Sár­­kányrepülők. Nézzük az első strófát: „lesuhognak kék, zöld, piros vitorla­ / szárnyon a hegyről árnyuk átúszik / a völgyeken az utakon a tüske­­/ bokrok sötét torlaszain a bó­dék / kátránypapír­ tetején hol elzúg a levegő / megeme­li a durva vásznat / a szél hajszálerezete”. Ehhez ha­sonlóan az egész versben ter­mészetes, árnyalt képek höm­pölyögnek „tiszta forrású” mederben. Ezek a versek: Egy régi útlevél lapjaira, Kaukázusi versek, Kamasz­kor, Psalmus, olyanok, mint az átvilágított szitakötőszárny, mely hangtalanul is tud szár­nyalni mindenek fölött. Kevésbé tetszenek az olyan versek, mint például a Van Gogh pacsirtája, A hegyi ház­ban, Fakanál-öltöztető, Mi­­niátor. Ezekben bizony elég sok az „irodalom”. Az utób­binak külön szépséghibája még az, hogy már megírt dolgokat rejt füle mögé a vers: „az U völgyébe éji mág­lyatűz ...” Ezt Utassy József eredetibben írta meg Szár­nyas oltár című versében: „Hallod-e zúgni a nyílhegy A­­ zivatarát az U völgyé­ben”. Mindezek ellenére érdemes volt kezembe venni, s min­den versszerető ember figyel­mébe ajánlom Szepesi Attila legújabb könyvét. S végül az iménti sorok igazát hadd tá­massza alá a költő tán leg­nagyobb erejű verse, az Al­konyt etűd. „Vallató űző szag­gató / e könnyű nap / évsza­kok körfűrésze jár / szeret­teim zuhannak emléktelen s tükrét veszti az értelem / arcok szavamból­ elevenedő I sikátorok hol nem éltem so­ha... / közel a bálványok ko­ra / kihűlt kövek vasak kö­rül / táncolunk majd egy éj­szakán / írja-e valaki / tör­ténetünket I görnyedve gyer­tyafénynél I mint egyiptomi írnokok / sort sor alá I hajó­kürtök messzi szavában”. (Magvető) Oláh Zoltán Péntek Öt színházi bemutató öt érdekes színházi bemuta­tó lesz az országban január 28-án, pénteken. A Madách Színház Háy Gyula Isten, császár, paraszt című drá­máját mutatja be (rendező Ádám Ottó), a Népszínház Gyárfás Miklós—Visky Ta­más Férfiaknak tilos! című zenés darabját (rendező, ven­dégként : Lendvay Ferenc), a Békés megyei Jókai Szín­ház Rostand—Mészöly Dezső —Viktor Máté Cyrano-á­t­­költését (rendező: Rencz Antal), a debreceni Csokonai Színház Gounod Faust ope­ráját (rendező: Kertész Gyu­la), a veszprémi Petőfi Szín­ház Madách Imre A civili­zátor című darabját (rende­ző: Katona Imre). Iskolatárlat, iskolaszínház Szolnok megyében Az idén ismét útjára indítják az iskolatárlatot Szolnok me­gyében. A Zagyva-parti mű­vésztelepen, illetve a megye más tájain élő festők, szob­rászok viszik el műveiket a tanintézetekbe, és vállalják a tárlatvezetést is. A sort a szolnoki Varga Katalin Gim­náziumban Fazekas Magdol­na szolnoki festőművész ka­maratárlata nyitotta meg. Újabb kiállítások lesznek a következő hetekben a Ver­seghy Ferenc Gimnázium­ban, a Vegyipari, Műszeripa­ri és Finommechanikai Szak­­középiskolában, valamint a 633-as számú Ipari Szakmun­kásképző Intézetben. Hamarosan a diákközösség elé lép a szolnoki Szigligeti Színház Iskolaszínháza is: Szolnokon, Karcagon, Jászbe­rényben, Mezőtúron és több más településen viszi színre Petőfi Sándor: A helység ka­lapácsa című művét. A könyvtárak neveljenek olvasókat Szakszervezeti könyvtárosok tanácskozása Hétfőn a SZOT kulturális, agitációs és propagandaosz­tálya szervezésében országos tanácskozást tartottak a Szak­­szervezetek Fővárosi Műve­lődési Házában, amelyen mintegy hetven könyvtáros vitatta meg a szakszervezeti közművelődési könyvtárak időszerű feladatait. A tanács­kozás feladatul határozta meg a könyvtáraknak, hogy a jövőben növeljék 620 ezer fős olvasói létszámukat. Ez azt kívánja meg, hogy még jobban igazodjanak az egyes dolgozók valós érdeklődésé­hez, igényeikhez. A szépiro­dalom ajánlásával fokozot­tan segítsék a jövőben az em­berek munkahelyen kívüli tevékenységét, hasznos sza­badidős elfoglaltságait is. Megfogalmazódott a meg­beszélésen, hogy a könyvtá­rak tevékenysége szorosab­ban és hatékonyabban kap­csolódjon a vállalat előtt ál­ló megvalósítandó felada­tokhoz, az adott munkahely termelési, gazdasági tenniva­lóihoz, valamint a szakszer­vezeti mozgalmi tevékeny­séghez. A tanácskozáson felszóla­lók megerősítették, hogy ki­emelten és az eddiginél ered­ményesebben kell foglalkoz­ni a sajátos körülmények között élő és dolgozó mun­kásrétegek rendszeres és igé­nyes olvasóvá, könyvtárhasz­nálóvá történő nevelésével, ezen belül a fiatalok, a szak­munkástanulók műveltségi szintjének emelésével. Szovjet képzőművészet a húszas—harmincas években Január 28-án déli 12 órakor nyílik a Szépművészeti Mú­zeumban a „Szovjet képző­művészet a húszas-harmincas években” című reprezentatív kiállítás a szovjet—magyar államközi kulturális munka­terv keretében. A tárlatot a nagy sikerű „Párizs—Moszk­va” kiállítás anyagából állí­tották össze a leningrádi Orosz Múzeum munkatársai. A kiállítást Aradi Nóra művészettörténész, a Magyar Tudományos Akadémia mű­vészettörténeti kutatócso­portjának igazgatója nyitja meg. Horizont — Dél-dunántúli antológia címmel mutatták be műsoruk legjavát az országrész leg­jobb néptáncegyüttesei va­sárnap a Pécsi Nemzeti Szín­házban. — A hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeumban vasárnap nyílt meg­ a Szege­den élő és alkotó Pintér Jó­zsef festőművész kiállítása. — Ifjúsági tárlat nyílt va­sárnap Szegeden, a Novem­ber 7. Művelődési Házban, a múlt év nyarán rendezett mártélyi XVII. országos if­júsági képzőművész tábor hallgatóinak alkotásaiból. — A Miskolci Nemzeti Színház megkezdte vendég­­szereplését a Pesti Színház­ban. Boris Vian: Mindenkit megnyúzunk című kétrészes, „katonai vaudeville”-jét mu­tatják be még ma és holnap este, Vinkó József fordításá­ban, Szőke István rendezésé­ben.­­ Egyetemtörténeti mú­zeum létrehozását határozták el Miskolcon a Nehézipari Műszaki Egyetemen. Helye az egyetemi könyvtárban lesz, a selmeci műemléki könyvtár szomszédságában.­­ Szovjet szakemberek részvételével indult megbe­szélés a magyar egyetemek és tanárképző főiskolák orosz tanszékvezetőivel, oktatóival az orosz nyelv képzésének kérdéseiről. Budapest után a megbeszélések Debrecenben folytatódnak. — „Rablók és szentek” cím­mel Berlinben állítják ki a Néprajzi Múzeum anyagá­nak egy részét január 31-étől. A bemutató négyszáz mű­tárggyal mutatja be az em­berábrázolást a XVIII—XIX. század népművészetében. KEDD, 1983. JANUÁR 25. NÉPSZAVA A televízió előtt AZ ÚT VÉGE Különösen figyelemre méltó esemény, ha egy alig, vagy kevéssé ismert, fontos alko­tás támad új „drámai” élet­re a képernyőn, olyan, amely eddig a könyvek rengetegé­ben, az életművek zegzugos bozótjában szunnyadt és leg­feljebb az irodalom szám­tartóinak leltáraiban léte­zett. Ezek közé sorolhatjuk például Kassák Lajos Az út vége című regényét, mely­ből Esztergályos Károly írt most forgatókönyvet és ren­dezett tévéfilmet. Az út végé-t 1946-ban írta Kassák Lajos és csak 1963- ban jelent meg, s ismét majd két évtizednek kellett eltel­nie, hogy újra ráterelődjék a figyelem. Bizonyára elősegí­tette ezt a XX. századi s leg­újabb kori történelmünk mé­lyebb feltárásának és árnyal­tabb megértésének igénye. Az is elképzelhető, hogy ma a feldolgozókra a Mefisztó cí­mű filmünk világsikere csá­bító-ösztönző erővel hatott, hiszen az író — noha más rétegben és körülmények kö­zött­ — szintén egy balról in­dult fasiszta „karrier”-t mu­tat be, s ezzel a művel ro­­konítható-társítható pszicho­lógiai-erkölcsi problémák ér­deklik ebben a regényében. Ki tagadhatná, hogy az effaj­ta személyiség-„fejlődési” fo­lyamatok beletartoznak a két világháború közti magyar társadalom minden osztályá­nak, rétegének a színképébe. Hogyan, mi okból és miért került a regény, illetve a té­véfilm főalakja: egy aktív, dinamikus, baloldali, szocia­lista szellemiségű szakmun­kás a kulturális, szakszerve­zeti s pártmozgalomból a fa­sizmus vonzáskörébe, s mi­képpen válhatott fanatikus hívévé, sőt, egyik vezetőjé­vé? E riasztó regresszív fo­lyamat, iszonytató ember- és lélektorzulás s elembertele­­nedés képei tárulnak elénk a főhős felesége emlékeinek tükrében, immár férje fel­akasztása után. A rendező bravúrosan bir­kózott meg a regény bonyo­lult, erősen absztraháló s il­lusztratív, s főképpen a jel­lem, a psziché, a személyiség problémáira összpontosuló anyagával. Megtartotta az elemző emlékezés síkját, de ehhez egy másikat társított, ahol a közvetlenül megele­venedő szubjektív történé­sek, elhangzó dialógusok hát­terében a valóságos történel­mi és társadalmi események tárulnak elénk. Stilizáltan, jelképesen, elvontan ugyan, de nemegyszer szuggesztív erővel, leleményesen és hite­les légkört árasztva egy szín­játszó, illetve pantomim­együttes előadásában. Ezt a főhős szervezi meg, a húszas évek végén, de fokozatosan elidegenedik tőle s válik tor­zuló személyiségének kriti­kai ellenpontjává. Elismeréssel szólhatunk Esztergályos Károly rende­zői munkájáról, több szerep­lő színészünk erőteljes és szuggesztív megjelenítő mű­vészetéről (Hámori Ildikó, Iglódi István, Ivancsics Ilona í. h., Szerény Zoltán f. h., Ko­vács Titusz), s nemkülönben a közreműködő, kitűnő Do­minó pantomimegyüttesről és a Térszínházról. Más kér­dés, hogy a különböző sze­mélyiségek, jellemek eltérő mozgása, fejlődési­ útja csak részben válik érthetővé és in­dokolttá e többé-kevésbé el­vont, a nyers realitástól el­vonatkoztató ábrázolásban. SZÜLŐFÖLDEM... Magával ragadó és meg­rendítő hitelű s líraiságú, té­nyekben, gondolatokban, ér­zésekben gazdag műsorral ajándékozott meg bennünket Vas István jeles költőnk s írónk a Szülőföldem ... soro­zatban. Műsorral? Amit kap­tunk, arra nem elég ez a szó, mert felejthetetlen élmény lett osztályrészünk, megtisz­telő „beavattatás” és „baráttá fogadás”, amikor végigkalau­zolt bennünket — Sumonyi Zoltán költő-riporter társával gyermekkora, ifjúsága s fér­fikora tájain, Budapest ut­cáin, terein, hegyein, ház- és épületerdejében. Aki most látta s megismerte őt, szülő­földjén s múltjában bolyong­va, az sohasem felejtheti el eltűnődő alakját, örömöt és szomorúságot, ezernyi érzést tükröző arcát, beszédes gesz­tusait. Hallani fogjuk újra meg újra bensőséges vallo­másait és fel-feltörő emléke­zéseit és látjuk-idézzük, ahogy állt egy-egy téren, utcasarkon s lakásban ... Mi mindent tett hallható­vá, láthatóvá és átélhetővé? Korántsem csak egy igazi köl­tő életének epizódjait, apró vagy nagy történéseit! Ezek kétségkívül mindig érdeke­sek és megrendítők, mert er­ről azután gondoskodott fe­lettébb „találékonyan és kö­nyörtelen leleményességgel” a XX. század ... Vas István azokat az embereket is meg­jelenítette, akikkel tanult, találkozott, küzdött, bujdo­sott és boldog volt. Diáktár­sait, tanárait, az egykori Ber­zsenyi Gimnázium padjában ülve, Hegedűs Géza íróval együtt, tragikusan meghalt első feleségét, az önfeláldozó másodikat, író mestereit s ba­rátait: Kassák Lajost, Rad­nóti Miklóst és másokat. Ta­lálkozott többek közt Ottlik Gézával, aki szerény ember­séggel nyújtott neki mene­déket az üldöztetések iszo­nyú korszakában. Vas István felidézte meg­hatódva azokat az embereket, akiknek — úgymond — nem­csak életét köszönheti, hanem a hitét az emberben, a nem­zethez tartozás éltető tuda­tát, optimizmusát s azt a meggyőződését, hogy ez a nép, ez az ország még a legiszo­nyúbb és­­szörnyűbb időkben sem volt fasiszta. E szép mű­sor után — aligha csak ma­gam nevében beszélek! — másképpen járunk egy kissé Budapesten. Illés Lajos Ti kértétek! Gálaestet rendez fenti címmel az Ifjúsági Rendező Iroda és a PM a Körcsarnokban február 4-én, jövő pénteken este 6-10 óra között. A műsorban fellép Szikora Róbert új együttese, az R-GO­ (képünk), Szűcs Judit és a Fregoli, a Solaris, az I. emelet, a Rock Színház tánckara, és meglepetésként ismert vendégmuzsik­usok. Lesz nosz­talgiadiszkó is, a 60-as évek slágereiből, műsorvezető B. Tóth László és Fábián Tibor.

Next