Népszava, 1983. december (111. évfolyam, 283–307. sz.)

1983-12-15 / 295. szám

6 A hét filmjei GALLIPOLI Gallipoli... Ez a kietlen, bevehetetlenül sziklás fél­sziget — az esztelen hábo­rúk hiábavalóságának egyik mementója. Gallipoli — a „balekok” temetője. A vég­ső és elkerülhetetlen visz­­szavonulás példátlan bra­vúrja. A bajtársiasság és a hősiesség mítosza. Galli­poli — az ausztrálok „Don­­kanyarja". ... Amikor 1915-ben a brit hadvezetés beindítja a Dardanellák elleni táma­dást — az ausztrál és az új-zélandi farmerlegénye­ket, városi fiúkat eleve ha­lálra szánja. Mert a törö­kök kiűzése a bevehetetlen állásokból — alapvetően reménytelennek bizonyul. (Valójában az értelmetlen akció, az ANZAC-osok el­terelő támadása, a brit csapatok partraszállását fe­dezte.) A felesleges és el­hibázott hadműveleteket az akkori tengerészeti minisz­ter, Winston Churchill szor­galmazta. De a több tízezer ausztrál katona halálán már az sem segíthetett, hogy Churchillt az akció kudarca után azonnal le­váltják. Peter Weir kitűnő auszt­rál rendező filmje Galli­poli tényeit, legendáját és mítoszát idézi fel — meg­döbbentő erővel, hiteles realizmussal. Vagy inkább Weir kegyetlen józansággal fogalmazza meg a háborúk hiábavalóságát, az erkölcs és az erkölcstelenség, az alázat és az elvakultság, az önfeláldozás és az osto­ba demagógia eszmei csa­táját, amely rendszerint értelmetlen mészárlással te­­téződik. Weir filmjének felületi cselekménye (forgatókönyv: David Williamson) az auszt­rál katonák „hosszú utazá­sát” követi nyomon a tá­voli Freemantle-től kezd­ve a kairói kiképzőtáborig, s majd az ütközetig, a ha­lálig. Két hőse, Archy, a farmerfiú és a munka nél­küli Frank — úgy indul el a sorozóirodákba, hogy jó­formán semmit sem tud a háborúról, az okokról és a célokról. Archy igazi fér­fias kalandot remél a nagy utazástól. Frank ugyan gyű­löli a gőgös angolokat, de mégis megy, mert sok vá­lasztása nem lehet. Kairó — még játék, amiként fe­lettébb vidám viccnek tű­nik az első „tűzkeresztség” is, ott Gallipoli közelében, a langyos vizű öbölben. De a háború az háború. A géppuskák nem válogat­nak. Kik vagyunk? Hova me­gyünk? Mi a kötelesség? — kérdezi Weir minduntalan, az elkötelezett művész ag­godalmával. S felelete kí­méletlenül világos, kegyet­lenül józan. Vagy legalább­is a gondolkodó ember számára azt sugallja a film, hogy a háború mechaniz­musa — mindig ugyanaz. A dolgok, az események kí­sértetiesen ismétlődnek. S a vesztes ütközet nemcsak a háború értelmetlenségét példázza — hanem a dön­tések, a parancsok már­­már elviselhetetlen erkölcs­telenségét is. Mert mindig voltak, van­nak és lesznek idealisták, „balekok” — és erkölcstelen parancsnokok. S ki a túl­élő? (gantner) Archy: Mark Lee D. B. COOPER ÜLDÖZÉSE Tipikus hollywoodi film Roger Spottiswoode munká­ja — méghozzá minden vo­natkozásban. Az akciódús cselekmény, a figurák jel­lemzése, a látványos-kalan­dos mozzanatok halmozása egyaránt arról tanúskodik, hogy a rendező elsősorban a kasszaszempontokat vette figyelembe a D. B. Cooper üldözése elkészítésekor. A forgatókönyv alapjául J. D. Reed Szabadesés című regénye szolgált. Az alap­helyzet — sajnos — isme­rős; feltehető, hogy a szer­zők megtörtént eseményeket „vettek kölcsön” a mozgal­mas film sztorijának össze­állítása során. Egy férfi tart­ja rémületben a Boeing óriásgép személyzetét és uta­sait, továbbá a repülő gaz­dáját, a légitársaságot. Nem kevesebb, mint kétszázezer dollárt követel. Akciója — noha hamis bombával fe­nyegetőzött — sikerrel jár. Miután megkapja az össze­get, ejtőernyővel kiugrik a gépből. Kezdődik a második me­net. D. B. Cooper — akit egyébként Meade-nek hív­nak — mindenre kész annak érdekében, hogy zsákmányát megtarthassa. Kemény ellen­félre talál a biztosítási ügy­nök, Gruen személyében. Szárazon és vízen folyik a küzdelem, melybe mások is bekapcsolódnak. Az üldözés lélegzetállítóan izgalmas. Az ellenfeleknek van erejük és kitartásuk a harchoz. Meg­hökkentő befejezés zárja le (illetve hagyja nyitva) Mea­­de-Cooper vakmerő vállal­kozásának krónikáját. A D. B. Cooper üldözése kommersz recept szerint ké­szült. Spottiswoode jól meg­tanulta a mesterséget, bár a hatáskeltést olykor összeté­veszti a hatásvadászattal. Mélységeket ne várjunk a filmtől, mely a maga műfa­jában megfelelő színvonalat képvisel, de az is tény, hogy unatkozni nem lehet rajta. A terrorizmus társadalmi gyökereinek feltárása, a Meade-szerű hősök lelki vi­lágának ábrázolása nem a szórakoztató iparosok, ha­nem a filmművészek felada­ta. (s. l.) A Televízió sikere a Prix Italián A világ legrangosabb te­levíziós versenyén, a Cap­­riban megrendezett Prix Italián magyar siker szü­letett. A Magyar Televízió Zenés Színházának Hét fő­bűn című songoperája el­nyerte a zsűri különdíját. A különdíjas magyar pro­dukciót a Zenés Tv-színház 1981-ben mutatta be itt­hon, először dolgozva fel Brecht­ Weill művét. A songopera eredeti címe: A kispolgár hét halálos főbű­ne. A televíziós változatban a főszerepet Kútvölgyi Er­zsébet énekelte és Molnár Márta, az Operaház baleri­nája táncolta. Rendezője Kerényi Imre volt. CSÜTÖRTÖK, 1983. DECEMBER 15. NÉPSZAVA Ötletesség, ésszerűség Mennyi kultúra kell a pénzhez? „Nem abból kell kiindul­nunk, hogy mennyi pénz kell a kultúrához, hanem, hogy mennyi kultúra kell a pénzhez.” Vitányi Ivánnak ez a szellemes megállapítása különösen időszerű éppen most, amikor jó esetben jut annyi pénz a kultúrára, amennyi eddig jutott. Tu­dom, persze, hogy Vitányi Iván egy pillanatig sem gon­dolja, hogy minden fillér he­lyettesíthető ötletességgel, ésszerűséggel. Sőt, vélemé­nyét akár úgy is értelmezhe­tem, hogy amennyiben az el­várható eredményből indu­lunk ki, akkor több pénzt is megérdemelne a kultúra. Időszerűsége most mégis a valósággal való szembené­zésben rejlik. Mert a lecke a művelődési intézmények­nek is fel van adva: ötletes­séggel, ésszerűséggel helyet­tesíteni az eddigi szerény, de biztos fillérek jó részét. A népművelők hosszas harca után végül feloldódnak a merev gazdasági keretek, a Házban zajló élet befolyásol­hatja a pénzügyi helyzetet­­is, úgy is, hogy nagyobb le­gyen a bevétel és úgy is, hogy arra költhessenek töb­bet, ami a Házba látogatók igénye. Amire nincs igény, az megszüntethető. Igen ám, de ...! Egy budapesti művelődési ház előcsarnokában állok, szombat este, mozdulni sem lehet a fiatalok tömegében. — Máskor sokkal többen szoktak lenni — mondja a művelődési ház vezetője —, pedig a belépőjegy harminc forint, s ha körülnéz, láthat­ja, hogy többségük diák, akiknek ez az összeg sem ke­vés. — Akkor viszont egy ilyen este komoly bevétel — mon­dom én —, a ház nem lehet szegény! Szalóky Károly mosolyog: — Ez úgy alakul, hogy mi­nél több sikeres program van, annál többe kerülnek a fenntartási költségek. A fenntartónk, a Skála Áru­ház, hogy úgy mondjam, ko­moly erkölcsi sikernek köny­veli el, hogy ilyen hamar, voltaképpen egy év alatt be­indult nálunk az élet, de ne­hezen érti meg, hogy több a villanyszámla, több W. C.­­papír fogy, rohamosan pusz­tulnak az amúgy is selejtes bútorok. Sokan azt mondják, szűkítsem a kereteket, le­gyen kisebb a kínálat. Erre kihúzhatnám magamban a hivatástudatot és büszkén mondhatnám: ezt egy vér­beli népművelő nem teheti meg. De az igazság az, hogy valóban lehetne kevesebb dologra összpontosítanunk a munkát. Csakhogy akkor a munka öröme is kevesebb volna. Mindehhez még az is hoz­zátartozik, hogy a zenekar, amely azon az estén oly nagy közönséget vonzott, rendszeresen ingyen lép fel, hogy olyan társadalmi-bará­ti kör segíti a népművelőket — valamiféle spontán „köz­művelő” hevületből —, amely ritkán verbuválódik hivata­losan választott társadalmi vezetőségből. Itt található meg — véle­ményem szerint — az egyik fontos tartalékforrás. Ha a társadalmi vezetőségek nem kizárólag azon az alapon jönnek létre, hogy mondjuk a szakszervezeti bizottság milyen munkaterületek kép­viselőit ajánlja (kulturális felajánlásaikban szerzett ér­demeik vagy éppen ered­ménytelenségük alapján), hanem a népművelők kipró­bált, önkéntes és áldozatos segítői is tagjai lehetnek a bizottságnak. Akkor is, ha az illető szabadfoglalkozású iparművész, általános isko­lai tanár, csillagász, vagy muzsikus. Nem is hinnénk, hogy mennyien vannak! Voltaképpen minden jól mű­ködő művelődési házban megtalálható ez a lelkes csa­pat. Az igazán jó népművelő arról is felismerhető, épült-e köré ilyen alkotó közösség. E közösségek tagjai pedig leg­alább annyival többet érde­melnének köszönő szónál, hogy valamiféle erkölcsi el­ismerést kapjanak. Némelyi­kük néha többet tesz a köz­­művelődésért, mint a rá tá­maszkodó népművelő. Jelen voltam néhány tár­sadalmi vezetőségi ülésen, amikor a művelődési ház vezetője előadta a követke­ző időszak munkatervét (ezt ismertetni kötelező), bemu­tatta a különböző csoportok munkáját, majd udvariasan kérve a vezetőség további támogatását, leült, a tagság aktivitására cseppet sem számítva. De a formaságok lezárása után mindig ott maradt néhány ember, akik együtt tértek be a népműve­lőkkel a szomszéd presszóba és ott megtörtént az igazi, a vitázó, a gondolatoktól pa­rázsló, valóságos „értekez­let”. De persze senkinek sem jutott eszébe, hogy erről kellene megírni a jegyző­könyvet. Pedig a munkát ez a nem hivatalos tanácskozás vitte előre. De hát nem kér­dés, hogy melyik jegyző­könyvet olvassa szívesen akár a tanácsi, akár a szak­­szervezeti fenntartó intéz­mény. Természetesen a hi­vatalosat. Mert az tiszta, jól­fésült és a protokolláris fel­fogásnak teljesen megfelel. Hivatkozva ismét Vitányi Ivánra — most olvastam nagy érdeklődéssel Vitairat a mai magyar művelődésről című könyvét —, ő is kétfé­le közművelődésről beszél: irányítottról és spontánról. A spontán mindig erőtelje­sebb, de nem mindig képvi­seli a kívánt minőséget. Ha a „hivatalos”, az „irányított” művelődés idejében reagál rá, többnyire jó irányba te­relheti és tömeges jellegénél fogva, nyerhet általa. Ez mindeddig ritkán és mindig késve történt meg. Pedig a népművelők — a vezető nép­művelőket is figyelembe vé­ve — nagyobb hányada fia­tal. Lehetetlen, hogy ne él­jék át a kor és korosztályuk alapvető problémáit. Annál kevésbé, mert anyagi és eg­zisztenciális szempontból az átlagot képviselik. A na­gyobb döntési szabadság bir­tokában, a munka minőségé­nek elismerését látva az ed­diginél több értelmes embert nyerhetnek meg értelmes feladatok érdekében. Aki ugyanis saját szándékából áldozatos, azt nemigen ér­deklik az irányító apparátus szempontjai. Ezt a luxust megengedheti magának Ha elgondoljuk, hogy egye­dül az amatőr művészeti ágak „aktív” művelői húsz­­harmincezren vannak, akik nemcsak táncolni, verset mondani, festeni, muzsikálni hajlandók, hanem amit mű­velnek, azt terjeszteni is, ak­kor láthatjuk, mekkora az a társadalmi erő, amely a köz­­művelődésben csatasorba ál­lítható. És még ott sorako­zik a többi értékes energia: tudósok, tanárok, művészek, akiknek nem kell más, csak közönség. Ezért bízom abban, hogy a nagyobb anyagi szabadság a szellemi energiákat is job­ban felszabadítja. Hogy a takarékosság törvényszerűen ésszerűségre kényszerít. An­nak belátására, hogy ami ma még nem megy, azt ne eről­tessük csak holnap. Lesz fel­adat holnap is. Különösen akkor, ha teljesítjük a mai nap feladatát. Kovács Júlia Hanglemezfigyelő Mozart két szimfóniája Lehet egy szimfónia is sze­mélyes vallomás. Akárcsak egy dal. Vannak nagyzene­kari művek, amelyeket nem nagyszabású kompozíciónak érzünk elsősorban, hanem megrendítő kitárulkozásnak. Mozart g-moll szimfóniá­ja kétségkívül ilyen. Az in­timitást a hangszereléssel is igyekezett érzékeltetni: itt jobbára oboák szólnak kla­rinétok helyett, a trombitá­kat és az üstdobokat pedig száműzte a zenekarból a szerző erre az alkalomra. A „sóhaj-figura”, amely eluralkodik ebben a műben, tragikus tónusúvá teszi az alkotást. Nekem valahogy mégsem vigasztalan a g-moll szimfónia. Pedig feloldás va­lóban nincs benne. Ám Mo­zart attól is géniusz, hogy még a vigasztalanságával sem keserít el. A C-dúr (Jupiter) szimfó­­nia meghozza a feloldást. Pándi Mariann szerint Mo­zart „mintha itt talált vol­na választ a g-moll szimfó­nia kínzó problémáira: az egész mű magabiztos erőt, nagyságot sugall”. Ebben a fényes alkotás­ban valóban a győztes Mo­zart mutatkozik meg. Nem­csak olyan értelemben, hogy fölébe tudott kerekedni sa­ját szorongásainak, hanem, nagy művészi­­összegzést is sikerült végrehajtania. Szimfóniájában záró fúga helyettesíti a megszokott fi­nálét, s ez korántsem a „po­ros” barokk forma feltá­masztása, csupán a szonáta­formával történő ötvözésé, méghozzá erősen gondolati síkon. A géniusz itt is ki­talált valamit, ami olyan ké­zenfekvő volt, hogy „nor­mális” embernek még csak véletlenül sem juthatott eszébe... A Magyar Hanglemezgyár­tó Vállalat újabb CBS-li­­cenccel örvendeztetett meg bennünket. Mozartnak ezt a két szimfóniáját a Colum­­­bia szimfonikus zenekar szó­laltatja meg, méghozzá Bru­no Walter vezényletével. Ne­vetséges volna nekem őt mi­nősítenem, őt, akit már éle­tében is a legjobb tíz diri­gens közé sorolta mindenki. Korda tizedszer Nézz rám és énekeljünk — ez a címe Korda György új nagylemezének, amely a kö­zelmúltban jelent meg. Ró­la valóban az éneklés jut először az eszébe az ember­nek, annyira anyanyelve a táncdal. Korda György jelen van a hangjában teljes egyé­niségével. És olyan termé­szetes neki az éneklés, mint a levegővétel. Azt hiszem, „örömkatona” a műfajban, mintha alig várná, hogy dalra fakadhasson, hiszen olyankor érzi magát legjob­ban a bőrében. Új lemeze meglepett. Fel­tettem — és vártam az ára­dó érzelmességű, nagy sod­rású nótákat. Azokat, ame­lyekhez szinte csak neki van hanganyaga a kollégái kö­zül. De korántsem tengett túl az áradás. A megszokott Kordát csak három dal „szállította” Malek Miklós és Sólymos Antal szerzemé­nye, a Szerelem és dal, Car­los igényes Lady Laurája (Vándor Kálmán szép ma­gyar szövegével), valamint a népszerű Derrick-zene „vo­­kalizált” változata. A többi dal olyan Korda Györgyöt villantott fel, aki­től a játékos könnyedség sem idegen és aki a finom regiszterekben is profi biz­tonsággal mozog. Lám, a táncdalénekesnek sem köte­lező elfogadni a skatulyát, amelybe első sikerei után tessékelte be a nemzet , is újíthat — s aki az esz­közöknek olyannyira birto­kában van, mint Korda György, az köteles is újíta­ni időnként. Tizedik nagylemeze bizo­nyíték arra, hogy ő ma­ga is érezte ennek a szük­ségét. Baranyi Ferenc JEGYZET Szórakoztatás és szórakozás Sok szó esik mostanában a szórakoztatásról, örvendetes és biztató, hogy egyaránt hallatja szavát a kulturális kormány­zat, a szórakoztató műsorokat élvező vagy szenvedő közön­ség s a hivatalból kritizálók-értékelők csapata. Nagyon jó, hogy beszélünk róla. Kár, hogy korábban kisebb figyelmet fordítottunk rá. Kár, mert akkor kevesebb energiával, rövi­­debb idő alatt, több eredményt érhetnénk el. Viszont a múlton rágódni is kár, elmúlt idők úgysem jön­nek vissza. Figyeljünk inkább a jelenre, a szórakozás iránt megnövekedett igényre, még inkább annak megfelelő mér­tékű és színvonalú kielégítésére! Mert olyan békés ütközet ez, amelyet az elején lehet megnyerni vagy elveszíteni. Először is: vigyáznunk kell arra, hogy ne essünk át a lo­vacska túlsó oldalára. Azaz, ha eddig elsősorban az úgymond fajsúlyosabb művelődést, a rangosabb ismeretterjesztést tá­mogattuk, népszerűsítettük, kínáltuk, ezután nehogy csak a könnyedebb szórakozási, kikapcsolódási lehetőségeket tartsuk fontosnak, egyedül üdvözítőnek. Együtt van létjogosultságuk, méghozzá kétségtelenül olyan arányban, amelyik az előbbi javára szól. Másodszor: mióta vásárlókként-fogyasztókként kénysze­rűen új piaci törvényeket tanulgatunk, észrevettük, hogy ami iránt erőteljesen növekszik a kereslet, annak legtöbbször az ára is hamarosan nőni kezd. Ezt a törvényszerűséget sem­miképp se engedjük érvényesülni azoknál a szórakozási for­máknál, amelyeket művelődéspolitikai elveink, elképzeléseink alapján megfelelőknek, kívánatosaknak tartunk, mert akkor ahelyett, hogy sokaknak tennénk hozzáférhetővé őket, éppen ennek ellenkezőjét érjük el: sokakat rekesztünk ki belőlük. Harmadszor: nagyon vigyázzunk a színvonalra! Régi igaz­ság, hogy a szórakoztatást halálosan komolyan kell venni. A legjobb írók, művészek is vállalták minden időben. Vállal­ják ma is. De vállalják néha ügyeskedő, nyerészkedni akaró emberek is. Rájuk is fokozottan figyelnie kell a művelődés­­politika irányítóinak s a kulturális intézmények vezetőinek, és időben leállítani működésüket. Nem egyes emberek ellen, hanem a szórakoztatás színvonalának megőrzése érdekében kell fellépni. Mert irányítók, fenntartók, szervezők és közre­működők, tehát a szórakoztatók akkor szolgálják jól a köz érdekét, ha a szórakoztatást is a művelődés színvonalán — s ezáltal egyben annak a rangján — tudják biztosítani. Mátyás István Horizont — Eddig ismeretlen Beetho­­ven-művet fedezett fel egy arezzói magánkönyvtárban egy olasz zongoraművész. Carlo Alberto Neri szerint a Szerenád fuvolakísérettel cí­mű művet Beethoven ifjú­korában komponálta. — Műemléki bibliográfia jelent meg Borsod megyé­ről. A több mint 300 olda­las kötet a hajdani Borsod, Gömör, Abaúj-Torna és Zemplén vármegye mai Bor­sod megyéhez tartozó részén található egyházi és világi, valamint népi műemlékekkel foglalkozó tanulmányokat, közleményeket, együttesen mintegy 8000 forrásanyagot ismertet. — Gyarapodott a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár háló­zata: szerdán a III. kerület­ben, a Juhász Gyula utca 6. szám alatt 170 négyzetméter alapterületű, mintegy 20 ezer kötetes felnőttkönyvtá­rat adtak át az olvasóknak.

Next