Népszava, 1984. január (112. évfolyam, 1–25. sz.)

1984-01-03 / 1. szám

NÉPSZAVA 1984. JANUÁR 3., KEDD Ma a népek közös erőfeszítésére van szükség Nyikolaj Tyihonov interjúja a Jomiuri Simbunnak Moszkvában nyilvánosságra hozták azokat a válaszokat, amelyeket Nyikolaj Tyiho­nov, az SZKP KB Politikai Bizottságának tagja, a Szov­jetunió Minisztertanácsának elnöke adott a Jomiuri Sim­­bun című japán lap szer­kesztőségének kérdéseire. Az új közepes hatótávol­ságú amerikai rakéták euró­pai telepítésének megkezdé­se utáni nemzetközi helyzet­ről szólva Nyikolaj Tyihonov többek között kifejtette: Gondolom, újságuk sok olvasója egyetért azzal, hogy mindenkinek jobb volna, ha az új évet e rakéták nélkül kezdhetnénk. Visszataszító „ajándék” ez az európaiak­nak, de nemcsak nekik. Az Egyesült Államok lépései kö­vetkeztében a világhelyzet sokkal bonyolultabb lett, a feszültség számottevően megnőtt. Emlékeztetnék rá, hogy éppen a Szovjetunió java­solta minden közepes ható­­távolságú és harcászati nuk­leáris eszköz megsemmisíté­sét Európában. Az Egyesült Államok azonban még tár­gyalni sem kívánt erről. Ezt figyelembe véve mi olyan megoldásra töreked­tünk, amely lehetővé tette volna, hogy mind Európában, mind pedig Ázsiában a lehe­tő legalacsonyabb szinten megőrizzük a közepes ható­­távolságú nukleáris eszközök egyensúlyát. Sajnos, a másik fél egé­szen más, nyíltan önző meg­fontolásokból indult ki. Szá­mára az a legfontosabb, hogy az első csapás megté­telére alkalmas nukleáris fegyver Európába telepítésé­vel katonai fölényre tegyen szert. Ezért hiúsította meg a genfi tárgyalásokat is. Ezzel kapcsolatban kény­telen vagyok szólni arról a negatív szerepről is, amelyet néhány más ország vezetése játszott. Azok, akik saját né­pük akaratával ellentétben beleegyeztek abba, hogy be­fogadják az amerikai raké­tákat, közvetlenül felelősek a nemzetközi helyzet jelen­legi kiéleződéséért. Nem kis­mértékben bűnösök azok az európai, vagy ázsiai kormá­nyok is, amelyek a közepes hatótávolságú nukleáris fegyverekről vallott állás­pontjukkal valamilyen mó­don elősegítették a fegyver­kezési hajsza új, veszélyes szakaszának megkezdését. Szeretnénk remélni, hogy a józan ész mégis diadal­maskodik, visszaáll az ame­rikai rakéták telepítésének megkezdése előtti helyzet, s ez lehetővé teszi a kölcsönö­sen elfogadható megoldás megtalálását. Ez megfelelne minden nép vágyainak, a bé­kés, nyugodt életbe vetett reményének. Milyenek a nemzetközi helyzet alakulásának kilátá­sai? Erre egy japán szólás­mondással lehetne válaszol­ni: „holnap holnapi szél fog fújni”. Igaz, a japánok gyak­ran fatalistán értelmezik ezt a szólást. Mi, szovjet em­berek, biztosak vagyunk ab­ban, hogy csak a népek mai közös erőfeszítése képes meghatározni, milyen lesz a holnapi szél, s általában a holnapi nap. Az pedig, hogy ez az enyhülés és az együtt­működés meleg szele legyen, sok szempontból a japán fél álláspontjától is függ. Tyihonov a szovjet—japán kapcsolatokról szólva meg­állapította, hogy azok jelen­leg nem a legjobb időszakot élik át. Fejlődésük az utób­bi években lefékeződött, és ezért a Szovjetunió nem tekintheti felelősnek magát. Nem változott a Szovjetunió­nak az az elvi irányvonala, hogy igazi jószomszédi kap­csolatokat hoz létre Japán­nal. Az egyetlen ésszerű út a kölcsönösen előnyös kapcso­latok minden eszközzel tör­ténő szélesítése és szilárdí­tása a jószomszédság szelle­mében. Pontosan ezen az úton haladva lehet mindkét fél számára elfogadható mó­don legyőzni a meglevő ne­hézségeket. Fontos, hogy mindkét fél először is jóin­dulatot, realitásérzéket ta­núsítson, s figyelembe vegye a másik érdekelt fél állás­pontját. A Szovjetunió nincs híján ennek a készségnek. TASZSZ-kommentár Gromiko és Shultz esetleges stockholmi találkozójáról Kommentárban foglalkozott a TASZSZ hírügynökség az amerikai külügyminiszté­riumnak azzal a bejelentésé­vel, hogy Gromiko szovjet és Shultz amerikai külügy­miniszter találkozik egymás­sal az európai bizalom- és biztonságerősítő intézkedé­sekkel és a leszereléssel fog­lalkozó, Stockholmban ja­nuárban kezdődő konferen­cia idején. Tökéletesen nyilvánvaló, — mutat rá a szovjet hír­­ügynökség —, hogy sem a stockholmi konferencia, sem a kétoldalú érintkezések nem helyettesíthetik a genfi tár­gyalásokat, amelyek az Egye­sült Államok hibájából sza­kadtak meg. Washington ugyanis kezdettől fogva arra törekedett, hogy ne szülessen kölcsönösen elfogadható megállapodás az európai nukleáris fegyverzetről. A TASZSZ végezetül em­lékeztet rá, hogy a stockhol­mi konferencia első szaka­szának napirendjén csupán a bizalomerősítő intézkedé­sek áttekintése szerepel. A Gromikov Schultz találkozó­ról, s a fegyverzetkorlátozá­si kérdések áttekintéséről szólva tehát Washington olyasmiről beszél, ami való­jában nem is létezik. Ezek­nek a nyilatkozatoknak nyilvánvaló célja a nyugat­európai és az amerikai köz­véleménynek a megnyugta­tása. Salvadori partizánakciók Salvador egyik legfontosabb közlekedési útvonalát szakí­tották meg vasárnap a par­tizánok, amikor felrobban­tották a San Salvadortól 90 kilométerrel keletre fekvő cuscatlani hidat. San Salva­­dor-i hivatalos források kö­zölték, hogy a híd teljes egészében megsemmisült. A fővárost és a keleti me­gyéket összekötő cuscatlani híd az Arany Híd után az or­szág második legnagyobb ilyen létesítményének szá­mított. Az Arany Hidat a gerillák 1982-ben robbantot­ták fel és azóta is romokban van. A partizánok az északi Chalatenango megyében a hét végén 25 katonai létesít­ményt támadtak meg. Hét végi legnagyobb fegyverté­nyük az El Paraiso-i helyőr­ség elfoglalása és lerombo­lása. Az FMLN szóvivője vasárnap közölte, hogy az El Paraiso-i harcokban 200 kormánykatona vesztette életét, közöttük két alezre­des is. A lerombolt híd feleFOTó : MTI Külföldi Képszerkesztőség Heves harcok Nicaraguában Heves harcok zajlottak le a hét végén Nicaragua északi határvidékén a Hondurasból behatolt ellenforradalmárok és a sandinista népi hadse­reg egységei között. Egy ma­­naguai szóvivő szerint a har­cokban 40 ellenforradalmár és 25 kormánykatona vesz­tette életét. A nicaraguai kormány be­jelentette, hogy az ország északi megyéiben a hét vé­gén kétezer, Hondurasból behatolt ellenforradalmár indított újabb támadásokat a határvidék települései és létesítményei ellen. A kor­mány megítélése szerint a hondurasi támaszpontokon mintegy tízezer ellenforra­­dalmár tartózkodik. (MTI, AP) Zavargások Baszkföldön Szilveszter éjszakáján, vala­mint az új év első napján spanyol Baszkföld több váro­sában folytatódtak a zavar­gások. A felvonulók amiatt tiltakoztak, hogy feltevésük szerint a González-kabinet irányította az ETA-tagok el­len a közelmúltban elköve­tett merényleteket. San Sebastiánban tünte­tők csoportja az ETA baszk terrorszervezetét éltetve, ,­Halál a spanyol rendőrség­re” feliratokkal vonult az utcára. A kivezényelt rend­fenntartó erőkre kövekkel, üvegekkel támadtak. Rendőr­gyilkosság Madridban Hétfőn délelőtt a spanyol fő­városban két rendőrt meg­gyilkoltak. José­­Requena 25 éves őrmester, valamint 28 éves társa Marcelino Cle­­mento gépkocsizó járőr szol­gálatot teljesített Madrid külvárosában. Amikor egy piros jelzésnél megálltak , eddig ismeretlen tettesek — egy gépkocsiból géppisztoly­sorozatot adtak le rájuk. Mindketten meghaltak. Rendőrségi feltételezések szerint az ETA baszk terror­szervezet megkezdte azon fenyegetésének valóra váltá­sát, hogy a Miguel Goicoet­­chea ETA-vezér elleni múlt heti merényletért tíz rendőr­rel végez. (MTI) 3 Iparunk eredményei és gyengéi A népgazdasági terv 1983- ra a korábbinál nagyobb fel­adatokat tűzött az ipar elé a gazdálkodás minden terüle­tén, s az előirányzatok — a mezőgazdaság számára ked­vezőtlen természeti viszo­nyok miatt — év közben még növekedtek is. Kedvezőtlen külső piaci és belső feltéte­lek mellett kellett növekvő konvertibilis elszámolású ki­vitelt, az államközi szerződé­seknek­­ megfelelő szocialista exportot megvalósítani, s ugyanakkor változatlan szín­vonalon kielégíteni a hazai igényeket energiából, terme­lőeszközökből és fogyasztási cikkekből. A feladat megol­dását nehezítette, hogy az ipar a termelés 1—2 százalé­kos növekedéséhez a koráb­binál lényegesen kevesebb importtal s csökkentett mér­tékű fejlesztési eszközökkel számolhatott. Hármas feladatának en­nek ellenére — lényegében — eleget tett az ipar. Az ed­digi adatok szerint a terme­lés növekedése némileg meg­haladja az tervelőirányzat alsó határát. Az előző évhez képest (forintban számolva) 15—18 százalékkal növelte konvertibilis, 11—13 száza­lékkal rubelexportját. Mind­emellett a konvertibilis de­vizában mért növekedés nem éri el az előirányzatot a cse­rearányromlás, a nehéz pia­ci körülmények és az ezzel együtt járó árcsökkenések következtében. (Voltaképpen egyetlen ágazat termékei iránt sem volt konjunkturá­lis kereslet.) Elmaradás után nekilendülés A szocialista országokkal folytatott külkereskedel­münk ebben az esztendőben is növekedett. Az export és az import egyaránt dinami­kusan bővült, s a kivitel elő­irányzatát lényegében telje­sítjük. Az év folyamán külö­nösen legnagyobb partne­rünkhöz, a Szovjetunióba irányuló szállítások teljesí­tésére fordítottunk megkü­lönböztetett figyelmet. A fejlődésnek azonban mind az áruforgalomban, mind az együttműködés más terüle­tein jelentősek a tartalékai. A gazdasági kapcsolatok színvonalának fenntartása, illetve nagyon is szükséges fejlesztése, a számunkra kedvezőtlen cserearányok megváltoztatása azonban csak akkor lehetséges, ha a versenyképes áruk arányát növelni tudjuk kivitelünk­ben. Ehhez leginkább a sza­kosítás és a kooperáció el­mélyítése kínál jó esélyeket. A hazai igények kielégíté­se — a termelés szerény mértékű emelkedése mellett — ugyancsak nagy feladatot jelentett, ha tekintetbe vesz­­szük, hogy a belkereskede­lem importja jelentősen csökkent az elmúlt esztendő­ben. Ennek ellenére — az év közben tapasztalt átmeneti nehézségektől, választékbeli hiányoktól eltekintve — a lakosság áruellátása kielégí­tő volt. Az ipar munkáját mind­azonáltal megnehezítette a gazdálkodás néhány külső és belső tényezője. Jelentős ren­deléshiány, gyakori zavarok az anyagellátásban, a háttér­ipar teljesítőképességének gyengeségei, valamint a munkaerő fokozódó hiánya nemcsak 1983 elején az elő­irányzottnál lényegesen ki­sebb termelésben, hanem ké­sőbb is, szinte az egész esz­tendőben éreztette hatását. A teljesítmények növelésére csak a termelést akadályozó tényezők elhárítását, a gaz­dálkodási feltételek megjaví­tását követően nyílt lehető­ség kormányzati beavatko­zással. A termelés üteme a második negyedév után emelkedett számottevően, s év eleji lemaradását ekkor az ipar jelentősen mérsékel­ni tudta. Az év fontos ered­ményének kell tekinteni, hogy az energetikai ágazatok (a bányászat, a villamosener­­gia-ipar, a gáz- és kőolaj­ipar) az igen nehéz gazdasá­gi helyzet ellenére zavarta­lan, kiegyensúlyozott ellátást nyújtott. A beruházások mértéke az iparban meghaladta mind az 1982. évit, mind az 1983-ra előirányzott színvonalat, de szervezettség és a megvaló­sítás ütemessége tekinteté­ben fejlődés tapasztalható. A gazdálkodást ellentmondásai A vállalatok gazdálkodá­sában mérséklődött kész­letfelhalmozás, növeke­dett a forgási sebesség. Egészében csökkent az ipar készletigényessége. A válto­zás részben a szigorúbb sza­bályozás, részben pedig a ta­karékosabb anyagfelhaszná­lás következménye. Ez a ter­mékek alacsonyabb anyag­költséghányadában is tük­röződik. Mindebben je­lentős része volt a racionáli­sabb anyagfelhasználást, technológiai korszerűsítést, valamint a hulladék- és má­sodlagos hasznosítást szor­galmazó programok kezdeti eredményeinek. Figyelemre méltó, hogy 1978 óta lénye­gében változatlan az ener­giafelhasználás, s az 1983-as évben előreláthatólag 9— 10 százalékkal kevesebb a VI. ötéves tervben időará­nyosan előirányzottnál. (Ak­kor is, ha ez részben a ter­melés növekedési ütemének a lassulásával van összefüg­gésben, s a kedvező időjá­rással.) Kedvezőbbé vált az energiafogyasztás szerkezete: a kőolaj részaránya hat év alatt 40,7 százalékról 32-re csökkent. Az intenzív fejlesztési, gazdálkodási módszerek na­gyobb elterjedésének a vál­lalati eszközök szűkössége szab határt, másrészt több olyan megkezdett program befejezése, üzembe állítása késik, halasztódik — fejlesz­tési alap vagy hitel hiánya miatt —, amelynek terme­lésbe állítása a jövőt szol­gálná. Nem csökkentek a kívánt mértékben a bérgazdálkodás gondjai. Az ipari átlagbérek a tervben előirányzott 3,5— 3,8 százaléknál jobban, 4,5 százalékkal emelkedtek. (Ezen belül a kohászat és a vegyipar dolgozói az átlag­nál magasabb, a bányászat­ban és a könnyűiparban foglalkoztatottak az átlagnál alacsonyabb bérfejlesztésben részesülhettek.) A nagyobb arányú emelkedés sem nyúj­tott módot azonban az egyes iparágak közötti bérarányta­lanságok megszüntetésére, vagy legalábbis csökkentésé­re. Még kevésbé arra, hogy az oly kívánatos differenciá­lás megkezdődjön. Egyes vállalatok ugyan tettek ilyen kísérleteket, de a bérfejlesz­tésben — általánosságban — még igen jelentős a szo­ciális indíték. A bérezési problémák is közrejátszanak, hogy tavaly — a tervezettnél is nagyobb mértékben — 32 ezerrel csökkent az ipar termelő létszáma. Legtöbbet a köny­­nyűipari vállalatoké, de a gépipar tízezres létszámvesz­tesége is súlyos. Az így ke­letkezett feszültségeket rész­ben és helyenként a vállala­ti gazdasági munkaközössé­gek növekvő számával ellen­súlyozták, de a gondoknak csak egy részét lehetett így megoldani. A kohászatban a létszám apadása a korszerű termelőkapacitások kihasz­nálását veszélyezteti. Az, hogy a bányászatban a szük­ségesnél ötszázzal kevesebb a dolgozó — és a termelés változatlan színvonala miatt —, a szabadnapi műszakok számának növelését követel­te meg. Az iparban dolgozók élet- és munkakörülményeinek ja­vításához a vállalatok forrá­sai kisebbek voltak a szük­ségesnél. Ennek következté­ben általában nőttek az ét­kezési és üdültetési díjak, egyes vállalatoknál pedig a szociális szolgáltatások fenn­tartása is gondot okozott. A munkavédelmi feladatok je­lentős részét a vállalatok a költségek terhére oldották meg. Sajnálatos, hogy a balese­tek súlyossága az előző év­hez képest nem enyhült, s fi­gyelmeztető, hogy többségük a fegyelmezetlenségre, az előírások megszegésére ve­zethető vissza. Ilyen okok váltották ki a súlyos júniusi bányaszerencsétlenségeket is, amelyek következtében 48 bányász vesztette életét és tizenheten szenvedtek sérü­léseket. Az ipar ezen legszo­morúbb eseményéből, meg­döbbentő tapasztalataiból valamennyiünknek okulnunk kell. Az iparvállalatok gazdál­kodásának eredményei — a szigorúbb feltételek ellenére — előreláthatólag mind az előző évit, mind pedig az 1983-ra tervezett színvonalat meghaladják. Az általában kedvező tendenciák mögött azonban nagyon jelentősek az eltérések. A kiemelkedő eredményt elérők mellett, a vállalatok viszonylag szű­­kebb körében súlyosbodtak a pénzügyi gondok, tizennégy vállalat tartósan alacsony hatékonyságú lett. Ezek hely­zetének rendezése részben népgazdasági feladat, a meg­oldás elé azonban tehervise­lő képességünk korlátokat állít. Indokolt, hogy ezeknek a problémáknak a rendezé­sénél a vállalatok tartalékai­nak feltárását, az ésszerű szervezeti változtatásokat helyezzük előtérbe. A hatékonyság javítására az elmúlt években sokoldalú üzem- és munkaszervezési tevékenység bontakozott ki. Kezdeti eredményei hozzájá­rultak a nehezebb gazdasági feltételek ellensúlyozásához. Elsősorban az intenzív fej­lődést meggyorsító raciona­lizáló jellegű, hamar megté­rülő és a fajlagos ráfordítást csökkentő megoldások, vala­mint a külföldi szervezési tapasztalatok átvétele érde­melnek figyelmet. A követ­kező években a vállalatok belső irányítási és érdekelt­ségi rendszerének korszerű­sítése, a szervezés személyi és szervezeti feltételeinek javítása lesz igen fontos fel­adat. Megújuló szervezés és irányítás A vállalati gazdálkodás, az irányító munka fejlesztésére folyamatosan tesz intézkedé­seket a minisztérium. Szor­galmazzuk a belső mecha­nizmus korszerűsítését, 25 vállalatnál előkészítettük a döntési joggal felruházott igazgató tanácsok megalakí­tását. Október 1-től nyolc nagyvállalat munkáját meg­növelt hatáskörű felügyelő bizottság kíséri figyelemmel. Módosítottuk a vezető ál­lású dolgozók kiválasztási és kinevezési gyakorlatát, ki­dolgoztuk a pályázati rend­szert,­ a határozott idejű ki­nevezések és a konkrét kö­rülmények előírásának egy­séges eljárását. A tavalyi esztendőben tizenegy maga­sabb vezetői beosztásra ír­tunk ki pályázatot, amelyből kilencet zártunk le, s öten kaptak ennek alapján igaz­gatói kinevezést — megha­tározott időre. Az év eseményeit áttekint­ve megállapítható, hogy az ipar teljesítette a népgazda­sági tervben foglalt felada­tok többségét. A nehéz kö­rülmények között elért ered­mények azonban sok esetben rendkívüli erőfeszítéseket követeltek a vállalati kol­lektíváktól. Az új év és az elkövetkező esztendők fel­adatainak megvalósítása új munkastílust, szemléletmó­dot kíván. Megalapozott az a reményünk, hogy a gazda­ságirányítás továbbfejleszté­se, a vállalatok működési feltételeit befolyásoló köz­­gazdasági szabályozórend­szer módosítása a fejlődést szolgálja. Meg kell újulnia a termékeknek, a gyártástech­nológiáknak, az emberi tu­dásnak, alkotókészségnek. E célokat s a hozzájuk vezető módszereket fogalmazzuk meg az elkövetkező hóna­pokban, az ipar megújulási programjában. Zsednai Pál, az Ipari Minisztérium főosztályvezetője

Next