Népszava, 1984. április (112. évfolyam, 78–101. sz.)

1984-04-12 / 86. szám

NÉPSZAVA 1984. ÁPRILIS 12., CSÜTÖRTÖK Szűrös Mátyás Tolna megyében Szűrös Mátyás, az MSZMP Központi Bizottságának tit­kára szerdán Tolna megyébe látogatott. A vendéget Szek­­szárdon K. Papp József, a Tolna megyei pártbizottság első titkára és Császár Jó­zsef, a megyei tanács elnöke fogadta és tájékoztatta a me­gye politikai, gazdasági, kul­turális helyzetéről. Szűrös Mátyás a megye­­székhelyen felkereste a Ba­bits Mihály emlékházat, majd megtekintette Sióagár­­don a tájházat, amelyet egy 200 éves parasztház felújí­tásával hoztak létre a falu lakói. Délután a bátaszéki Búzakalász Tsz-be látogatott. Szűrös Mátyás Szekszár­­don a megyei pártbizottság­ székházában időszerű nem­zetközi kérdésekről tartott tájékoztatót a megyei párt-, tanácsi és társadalmi veze­tőknek, aktivistáknak, pro­pagandistáknak. Horn Gyula az NSZK-ban A Német Szociáldemokrata Párt (SPD) meghívására Horn Gyula, az MSZMP KB külügyi osztályának vezetője április 9—11. között látoga­tást tett az NSZK-ban. Megbeszélést folytatott Hans Jochen Vogellel, az SPD parlamenti frakciója el­nökével, Horst Ehmke és Wolfgang Roth alelnökökkel, Karsten Voigt külügyi szó­vivővel, továbbá Egon Bahr és Hans-Jürgen Wischnews­­ki elnökségi tagokkal. Véleménycserére került sor továbbá Wolfgang Misch­­nickkel, a Szabaddemokrata Párt (FDP) parlamenti frak­ciója vezetőjével, dr. Wolf­gang Schäublével, a keresz­ténydemokrata—keresztény­szociális (CDU—CSU) frak­ció ügyvezetőjével, Volker Rühe alelnökkel, valamint Alois Mertes külügyi állam­miniszterrel. Javul a fővárosban az üzemi egészségügyi ellátás Nem egységes a szakmai irányítás — A helyettesítésektől • •­­a munkaalkalmassági vizsgálatokig— Ülést tartott a Fővárosi Tanács V. B. Budapest üzemi egészségügyi ellátásának helyzetéről ké­szített nemrégiben összefog­laló jelentést a Fővárosi Né­pi Ellenőrzési Bizottság. En­nek a vizsgálatnak a tapasz­talatait vitatta meg egyebek között szerdai ülésén a Fő­városi Tanács végrehajtó bi­zottsága. Megállapították, hogy az elmúlt években az üzemi egészségügyi ellátás színvonalának emelése érde­kében több szervezési intéz­kedés is történt, de jelentős javulás ennek ellenére nem tapasztalható, az integrációs központok felügyelete alá tartozó üzemi egészségügyi hálózat szakmai irányítása nem egységes. Jellemző pél­da, hogy a központilag elő­írt létszámcsökkentés nyo­mán az újpesti kórházban és rendelőintézetben éppen az üzemi egészségügyet irányí­tó főigazgató-helyettesi ál­lást szüntették meg, s az oda tartozó üzemi egészségügyi szolgálatok még szervezeti és működési szabályzattal sem rendelkeznek. A népi ellenőrök 33 fővá­rosi üzem, illetve üzemrész 40 ezer dolgozójának egész­ségügyi ellátását vették kö­zelebbről szemügyre. A vizs­gált időszakban a nyitott rendszerű üzemi orvosi ren­delők száma nem emelke­dett, összesen két olyan ren­delőt találtak, amelyet a dol­gozók családtagjai, illetve más vállalatok dolgozói is látogathatnak. Kedvezőtlen jelenség, hogy az üzemi or­vosok helyettesítése gyakran megoldatlan, s a fővárosban foglalkoztatott csaknem 600 üzemi orvos közül mindössze 81 rendelkezik üzemorvostan szakvizsgával. Javult viszont az orvosi rendelők felszerelt­sége, műszerezettsége. A vizsgálat megállapítot­ta, hogy a betegségek korai felismerése és megelőzése céljából az előzetes és idő­szakos munkaalkalmassági vizsgálatokat az üzemi or­vossal rendelkező vállalatok­nál mindenütt megszervez­ték. Több vállalatnál beve­zették az általános (keringési és cukorbetegség, hipertónia) szűrések gyakorlatát, s a nő­ket nagy számban foglalkoz­tató üzemekben rendszere­sek a nőgyógyászati és onko­lógiai vizsgálatok. Az egészségre ártalmas munkakörülményekkel és a foglalkozási megbetegedések­kel kapcsolatban különösen sokoldalú vizsgálatokat vé­geztek a Ganz-MÁVAG-ban és az Óbudai Hajógyárban, s ehhez még a számítógép se­gítségét is igénybe vették. Összességében azonban a betegségek megelőzését szol­gáló üzemi orvosi tevékeny­ség aránya még mindig ala­csonyabb a kívánatosnál. Gondot okoz továbbá, hogy az üzemi orvosok egy része táppénzbevételi joggal is rendelkezik, de kizárólag a budapesti lakosokra, így a vidékieknek kétszer kell or­vosi vizsgálatra menni, ami a népi ellenőrök szerint in­dokolatlan párhuzamosság. Egyetlen vállalatnál, az Óbu­dai Hajógyárban állapították meg, hogy a táppénzbevételi jogot kiterjesztették a kör­nyékbeli településeken lakó dolgozókra is. A FNEB jelentésének el­fogadása után a végrehajtó bizottság második napirend­ként úgy döntött, hogy megalakítja az Alkoholizmus Elleni Fővárosi Bizottságot, amely a V. B. javaslattevő, véleményező, előkészítő és ellenőrző szerve lesz az alko­holizmus elleni harc fővárosi koordinálására. D. A. Kevesebbet tévéznek, többet főznek a férfiak Magyar—finn időmérleg A magyar és a finn központi statisztikai hivatalok között folyó széles körű együttmű­ködés eredményeként érde­kes összehasonlítás készült — a Központi Statisztikai Hiva­tal kiadványa összegzi — a két ország lakóinak időföl­használásáról. Az alapvető összesítéseket nézve, kiderül, hogy a fiziológiai szükségle­tekre fordított idő, kis elté­réssel megegyező. (Magyaror­szágon 44, Finnországban 43 százaléka a napnak.) De a magyar életmód már inkább munka-, munkaidő-centri­kus, mint a finn. Finnország­ban ezzel szemben a tanulás­sal töltött idő 3 százalékkal nagyobb. A nők is többet ta­nulnak, mint a férfiak, ellen­tétben velünk. Mindkét országban a fér­fiak töltenek több időt ke­reső munkával, de hazánk­ban sokkal több nő dolgozik. Az idő, amelyet az utazás igényel, azonos arányú. Finnországban viszont a vá­rosban élő nők többet foglal­koznak kereső munkával, mint a községiek, Magyaror­szágon pont fordított a hely­zet. A magyar nőknek álta­lánosan több idejét veszi el a házi munka. Egy óra a kü­lönbség! A finn férfiak sok­kal inkább vállalnak ezekből a terhekből. A felmérések szerint rokonaink férfiai sze­retnek főzni, hideg ételt el­készíteni, vásárolni. Ezért is a különbség, amíg a finn nőknek kétszer, a magyarok­nak háromszor annyi idő jut osztályrészül a háztartási munkákból, mint a férfiak­nak. De azért a magyar férfiak védelmére szóljon: sokkal többet takarítanak, foglal­koznak lakásépítéssel, kar­bantartással, mint finn tár­saik. De érdemes megemlíte­ni, hogy a magyar férfiak né­mileg több időt töltenek a gyermekekkel. Mégis mind­két társadalomban szembetű­nő a nők kereső és háztartási munkával való leterheltsége. A finnek szabad idejük na­gyobb részét — napi 26 per­cet, s kétszer annyit, mint a magyarok — sportolással, s a szabadban töltik. S itt bukkan fel a magyar „nép­betegség” nyoma, mi szabad időnk 37 százalékát töltjük tv-nézéssel, míg a finnek csak 24-et. Finnországban több az ol­vasásra szánt idő is — csak­nem kétszerese a hazainak —, napi 45 perc. Mások az olva­sási szokások is. A finnek ol­vasási idejük kétharmad ré­szét csak napi- és hetilapok­ra, folyóiratokra fordítják. Mozi, színház, hangver­seny, múzeumlátogatás mind­két országban viszonylag ke­vés időt köt le, nagyobb teret kapnak viszont Finnország­ban a társas kapcsolatok, a vendégeskedés, a szórakozó­helyek látogatása. (sipka) Együttműködési szeminárium Április 12-én és 13-án sze­mináriumot tartanak a skan­dináv és a KGST-országok kereskedelmi kapcsolatainak szélesítéséről Budapesten és Keszthelyen — jelentették be szerdai sajtótájékoztatójukon a magyar fővárosban a Nor­­factors skandináv pénzinté­zet képviselői. Indiai delegáció látogatása A Művelődési Minisztérium meghívására április 8—11. között indiai kulturális de­legáció tartózkodott hazánk­ban Prem Khandu Szungon művelődési miniszterhelyet­tes vezetésével. P. K. Szun­gon felszólalt a Körösi Cso­m­a Sándor születésének 200. évfordulója alkalmából ren­dezett ünnepségeken. Sarlós István miniszterelnök-he­lyettes hivatalában fogadta P. K. Szungont és a delegációt. 5 Paragrafusok — számítógépben — Beszélgetni szeretnék a számítógéppel... — Miért nem válaszol? — kérdezem dr. Seprődi Lászlót, az Igazságügyi Miniszté­rium­ban néhány éve meg­alakult Számítástechnikai Alkalmazási Központ igaz­gatóhelyettesét. — A dolog azért ennyire nem egyszerű. Az eddig ki­alakított számítástechnikai rendszerek többsége — így az országos népesség- és in­gatlannyilvántartás — nem biztosítják a nyilvános visz­­szakérdezés lehetőségét. S ez nemcsak technikai okok miatt van így: gondoljon csak a bizonyos adatokra vo­natkozó titokvédelemre. Rögtön rendreutasítom ma­gam: valóban, az információ hatalom, s a titkokat véde­ni kell. De rögtön eszembe jut az is, amit újabban­­lép­­ten-nyomon hallani a helyi tanácsoknál, ahol sokszor nem áldják, hanem átkozzák a számítástechnikát. Azért, mert miközben igyekeznek lelkiismeretesen, pontosan kiszolgálni a helyi adatokkal a központi számítógépes rendszereket, ők jószerivel semmilyen használható in­formációt nem kapnak visz­­sza időben ezekből, így kény­telenek továbbra is fenntar­tani egyelőre a kézi, kartoté­­kos nyilvántartásokat. Több ezer jogszabály Annál is bosszantóbb ez, mert a központosítási szem­lélet jegyében történő szá­mítástechnikai fejlesztések az államigazgatásban egy ép­pen ellentétes folyamatot ke­reszteznek: a hatáskörök de­centralizálását, a helyi önál­lóság növelését. Ahhoz pedig, hogy a helyi döntések való­ban megalapozottabbak, szé­lesebb látókörűek legyenek, a jelenleginél sokkal több rendszerezett információra lenne szükség a községi, vá­rosi tanácsoknál is. No, de hagyjuk a zsörtö­­lődést, hiszen az Igazságügyi Minisztériumban éppen egy olyan számítógépes adatbank készül, amely teljesen nyil­vános lesz, s­­bárkivel haj­landó kommunikálni, aki tud hozzá szerezni egy köl­­dökzsinórt, vagyis egy tele­fonvonalat, és persze egy terminált. Talán már kita­lálták: az országos jogsza­bály-nyilvántartásról van szó. — Mi jogi információs rendszernek nevezzük — he­lyesbít rögtön dr. Seprődi László —, mert a jogszabá­lyok paragrafusain kívül az iránymutatások, a joggya­korlat, legfontosabb fejlemé­nyeit, változásait is követni szeretnénk. — A magyar jogrendszer bonyolultságát ismerve nem túl merész ez a vállalkozás? — A számítógépes rend­szert az információk nagy száma nem hozza zavarba: az adatbank jövőre elkészülő el­ső verziója mintegy 100 ezer dokumentumot, 100—150 mil­lió karaktert fog tartalmaz­ni. — Lehet, hogy a­­gép mind­ezért érti, de én már most elakadtam... — Elnézést, megpróbálok érthetőbben fogalmazni. Je­lenleg Magyarországon mintegy 5 ezer jogszabály, 70 ezer paragrafus van hatály­ban. Ezeken kívül indulás­ként még a minisztériumi iránymutatások jó 20 ezer paragrafusa, illetve körülbe­lül 10 ezer legfelsőbb bíró­sági állásfoglalás kerül a számítógépre. Óhatatlanul is felmerül az­­ emberben a kérdés: miként lehetséges ezt a laikus szá­mára irdatlan mennyiségű­nek tetsző joganyagot adat­bankba rendszerezni, olyan programmal tárolni, hogy az érdeklődők bármikor bármit könnyen visszakereshessenek belőle. — Ez nekünk is sok fejtö­rést okozott, hiszen egyszer­re kellett a jogász, a számí­tástechnikai szakember és a rá vonatkozó jogokra, rende­letekre egyszerűen kíváncsi laikus kívülálló fejével gon­dolkozni — mondja az igaz­gatóhelyettes. — Az egyik legalapvetőbb ellentmondás abban van, hogy a gép csak szigorúan a tények alapján, kategóriákban tud­­ gondol­kodni, s azonnal megbolon­dul a kivételek kivételeitől, a jogásznyelv „finomságaitól”, a csűrös-csavarástól. Gond­jaink már a jogszabályok számozásánál kezdődtek: a jogászok a­­törvényeket ró­mai számmal jelölik, a tör­vényerejű rendeletnél az év­szám elől van, a miniszterta­nácsi rendeletnél hátul. A gép az ilyen következetlen­ségekkel nem tud mit kezde­ni, arról nem is beszélve, hogy ez növeli a hibalehető­ségek számát. Egységes szá­mozást vezettünk be a kü­lönböző minisztériumi és leg­felsőbb bírósági iránymuta­tásokra is. — Hogyan működik majd a rendszer? Tanít a gép — Először 1985 végén fo­gunk 15—20 terminált rákap­csolni a központi gépre. A minisztériumokon, országos főhatóságokon és a Legfel­sőbb Bíróságon kívül próba­ként a Bács-Kiskun megyei tanács is kap egyet. De ké­sőbb — terveink szerint 1986- tól — csatlakozhatnak a há­lózathoz azok az intézmé­nyek, vállalatok, ügyvédi munkaközösségek, bíróságok is, amelyeknek már van ter­mináljuk, vagy­­tudnak vá­sárolni. Terminált lehet ki­alakítani például egy szemé­lyi számítógép és egy tévé­­készülék összekapcsolásával is. Egy minisztérium, vagy nagyvállalat saját számító­­központjának kérésre mág­nesszalagon is szívesen át­adjuk a központi anyagot, amit aztán ők már könnyen kiegészíthetnek a rájuk vo­natkozó speciális szabályok­kal, például a kollektív szer­ződés rendelkezéseivel. — Kik fogják kezelni eze­ket a terminálokat? — Egynapos tanulás után bárki megteheti, hiszen a rendszert kimondottan laiku­sok számára dolgoztuk ki. A gépnek egyébként lesz ki­mondottan egy „TANÍTS!’’ parancsa is, amelyre megad­ja a kezelésre vonatkozó va­lamennyi fontosabb tudniva­lót. Így még jogásznak sem kell lenni ahhoz, hogy vala­ki megkeresse az őt érdeklő kérdésekre vonatkozó jog­anyagot — az állásra vonat­kozó paragrafusoktól a kül­földi utazás szabályozásán át egészen a lakásügyi rendel­kezésekig. — Kiírja a gép a keresett paragrafusok teljes szövegét is vagy csak a vonatkozó jogszabályokat jelöli meg? — A rendszer egyelőre csak arra lesz képes, hogy a kérdezett tárgyszó — például házasság, bontóper, albérlet — alapján kikeresse a hatá­lyos szabályokat, kiírja azok megjelenési helyét, módosítá­sát, kapcsolatát más parag­rafusokkal stb. Később azon­ban majd a teljes szöveget is ki lehet íratni a képernyő­re, nem kell tehát újra elő­keresni a közlönyöket. A számítógépes jogi in­formációs rendszer tehát egyelőre a­­tartalomra utaló jellemző szavakkal, az úgy­nevezett deszkriptorokkal dolgozik. Ez azonban még messze van a kívánatostól, hiszen a gépben levő, doku­mentumonként 40 fajta adatból 25 az aktív, vagyis ezek alapján lehet valamit visszakeresni. S ez bizony gyakran nem is lesz köny­­nyű, hiszen a tárgyszavak ki­választása szubjektív, sok té­vedés forrása lehet. Annál is inkább, mert az egyes jog­szabályok szóhasználata nem mindig következetes. Fordított párbeszéd Közvetlen cél tehát az, hogy megfelelő parancsokkal magából a tartalomból ki­emelt szavakkal is kutatni lehessen majd a gép memó­riájában. Ebben segítenek a tezauruszok, amelyek min­den olyan jogi kifejezést tar­talmaznak, amelyek segítsé­gével egy-egy rendelkezés kikereshető. Elsőül a család­jogi tezaurusz készült el: eb­ben egy-egy szónak az álta­lánosabb és speciálisabb fo­galmai, valamint ezek szino­nimái is szerepelnek. Így vá­lik lehetővé, hogy a gép majd valóban segítsen a keresés­ben: például a szülőről a szülőtartásra is asszociáljon. Az intellektuális tartalom­­feltárást teszi majd lehető­vé az is, hogy később a szö­vegből bármely szó alapján — természetesen a névelők és a kötőszavak kivételével — vissza lehet keresni a bennünket érdeklő szabályt. — Lehetőség lesz majd arra is, hogy a gép ne csak válaszoljon, kérdezzen is — ragadja tovább fantáziánkat dr. Seprődi László. — Ez a fordított párbeszéd fontos információkat szolgáltathat nekünk a felhasználók igé­nyeiről, a rendszer gyakorla­ti fogyatékosságairól. Javasol­hatjuk például, hogy rövidít­sék a parancsokat, hiszen így gyorsabb a munka, kevesebb a hibalehetőség. A „ha­tályon kívül helyezést” már most úgy is le lehet ütni majd a­­ terminál klaviatúráján, hogy „hatkiv", a gép ezt ugyan­úgy megérti. Tervezzük olyan programok elkészítését is, hogy a számítógép kezdemé­nyezzen, segítsen a kérdező­nek, ha valami miatt elakad. Nem tudni még, hogyan fog működni az Igazságügyi Minisztériumban kidolgozás alatt álló jogi információs rendszer. De biztosan sokan vagyunk, akik már alig vár­juk, hogy egy jót beszélget­hessünk a számítógéppel. Deák András Kímélő kertek — védekező emberek Miután soha még ennyi nö­vényvédő szert és vegyi ere­detű tápanyagot földjeink nem kaptak, elértük azt, hogy soha ennyi kórokozó, betegség és kártevő nem pusztított, mint napjaink­ban. A régi, nagy ellenálló­erejű, zamatokban, ízárnya­latokban gazdag gyümölcs­­fajták például lassan eltűn­tek, helyettük jöttek az agyonvegyszerezett nagy­üzemi fajták, amelyek szemre ugyan igen tetszető­­sek, viszont lagymatagabb húsúak, kevéssé tarthatók, és élvezhetők. Ezt a siváro­­sodást tovább árnyékolja a talajok elsavanyosodása, ter­mőerőik végsőkig való ki­használása, a talajvizek el­szennyeződése. Világfolyamatok, amelyek lassan beterítenek, s fenye­getnek bennünket. A világban egyre inkább dívó kisgazdálkodás, főként a kertművelés már régóta kísérletezik a kitöréssel; az NSZK-ban, Svájcban, a Be­nelux államokban, Angliá­ban, Svédországban már legalább egymillió hektáron gazdálkodnak másként. Hogy hogyan? Nos, úgy, hogy a növények természetes vita­litását véve alapul arra apellálnak — és sikerrel —, hogy azok önmaguktól is le tudják gyűrni a mindenütt jelenlevő károkozókat — ha az ember egy kicsit segít nekik. Ha nem a saját feje szerint ültetget össze-vissza, hogy aztán a vegyszerára­dattal nyakon csördítve le­tudja a védekezést, hanem némi elmélyülés után he­lyesen felismeri a növények vitalitásának kibontakozta­tását. Ebben főként a he­lyes növénytársítások hoz­ták a megoldást. Az úgyne­vezett vegyes kultúrák a kis területeken ideálisan beváltak. Olyan növényeket telepítenek egymás mellé, amelyek kedvező hatást fejtenek ki egymásra. Fi­gyelmet fordítanak továbbá a helyes talaj-lélegeztetésre, a házi készítésű szerves trá­gyák, komposztok alkalma­zására, a talaj mikroorga­nizmusainak és más hasznos élőlényeinek optimális élet­­feltételeire. A kertekben a természet egyensúly-állapotát kell megteremteni. Igaz, mindez némi felkészülést igényel, de az eredmény bőven meg­éri ezt. Az e téren előttünk járó országokban a piaco­kon szinte mindenki a „no Chemical!” jelzésű terméke­ket keresi, nem riadva visz­­sza a borsos felártól. A háztáji és hobbikertek nálunk is szép számmal ta­lálhatók, s számuk egyre örvendetesebben nő. Érdek­lődés már nálunk is van. Többen kísérleteznek az új módszerrel. A Kertbarát­ kö­rök átütő sikerrel „hozhat­nák fel” ezt a mozgalmat. B. Sz.

Next