Népszava, 1985. január (113. évfolyam, 1-25. sz.)

1985-01-03 / 1. szám

NÉPSZAVA 1985. JANUÁR 3., CSÜTÖRTÖK3 Vezető államférfiak újévi üzenetei (Folytatás az 1. oldalról.) keves lesz. A Szovjetuniót illetően az eddiginél konst­ruktívabb kétoldalú viszony megteremtésének óhajáról beszélt ugyan, de ezzel kap­csolatban szovjet engedmé­nyeket sürgetett. A szovjet emberek opti­mizmussal tekinthetnek az 1985-ös év elé — állapítja meg az SZKP Központi Bi­zottságának, a szovjet Leg­felsőbb Tanács Elnökségének és a Minisztertanácsnak a szovjet néphez intézett új­évi üzenete az elmúlt év eredményeit értékelve. A je­lenlegi feszült nemzetközi helyzetben a Szovjetunió a szocialista közösség országai­val, és a világ összes béke­szerető erejével együtt min­den tőle telhetőt megtesz a politikai légkör javulásáért és az atomháború veszélyé­nek elhárításáért — hang­súlyozza az üzenet. „Legfontosabb célunk, hogy elhárítsuk az emberi­ségre leselkedő nukleáris há­ború veszélyét és megbízha­tóan szavatoljuk a békét” — hangsúlyozta Erich Honeck­­cker, az NDK lakosságához intézett, hagyományos, újévi nyilatkozatában. Európa már 40 éve béké­ben él, és a békének a jö­vőben is a népek normális életformájává kell válnia. Ez vezeti az NDK-t Nyugat- Németországgal fenntartott kapcsolatainak alakításában is. A háború veszélye azon­ban ismét megnőtt, amióta megjelentek az első csapást mérő amerikai fegyverek az NSZK területén. „Nem ke­vesen biztatást merítettek ebből odaát, hogy kétségbe vonják az európai status quót. Ezek mindenkor meg­felelő elutasításban részesül­nek. Az európai határok sért­hetetlenek. Számolunk az NSZK polgárai többségének erejével, azokéval, akik el­lenzik, hogy az NSZK az amerikai nukleáris fegyve­rek kilövőállásává legyen” — hangsúlyozta Honecker. Henryk Jablonski, a len­gyel Államtanács elnöke a varsói rádióban és televízió­ban elhangzott újévi beszé­dében hangsúlyozta: a világ­ban a béke, hazánkban pe­dig a nyugalom a feltétele annak, hogy folytatódjon a lengyel nemzeti megújulás. A Koreai NDK és Dél-Ko­­rea közötti gazdasági tárgya­lások sikere magasabb szin­tű politikai megbeszéléseket eredményezhet Phenjan és Szöul között — jelen­tette ki Kim Ir Szen, a Koreai Mun­kapárt főtitkára, köztársasá­gi elnök újévi üzenetében. Kim Ir Szen sürgette az Egyesült Államokat, adjon választ a KNDK egy évvel ezelőtt tett javaslatára. Dél- Korea bevonásával a KNDK és az USA tartson háromol­dalú tárgyalásokat. A Vietnami Szocialista Köztársaság államfője, Truong Chinh, az új esztendő alkalmából köszönetet mon­dott azoknak, akik hozzájá­rultak az ország szocialista építőmunkájában elért tava­lyi jelentős eredményekhez. A nemzetközi feszültség enyhítésére szólított fel a jugoszláv Államelnökség új­évi üzenete. Jugoszlávia min­dent megtesz azért, hogy 1985 a békésebb világ felé vezető tárgyalások éve le­gyen. A kínai politikai és gaz­dasági vezetők összejövete­lén Csao Ce-jang miniszter­­elnök kiemelte az ország gazdasági struktúrájának át­alakítására vonatkozó 1985. évi feladatokat. Daniel Ortega nicaraguai elnök a nemzethez intézett újévi szózatában hangoztat­ta, hogy Nicaragua továbbra is minden tőle telhetőt meg­tesz a közép-amerikai prob­lémák békés, politikai meg­oldásáért. Nicaragua népét felhívta a nemzetvédelem erősítésére és a gazdaság tel­jesítményének növelésére. Az Egyesült Államok in­­váziós fenyegetései miatt Nicaragua katonai kiadásai el fogják érni a nemzeti költségvetés 40 százalékát, szemben az 1984. évi 25 szá­zalékkal — mondotta Ortega. Mauio Koivisto finn köz­­társasági elnök újévi rádió­­nyilatkozatában kifejezte reményét, hogy a genfi szov­jet—amerikai külügyminisz­teri tárgyalások gyümölcsö­zőek lesznek és szorgalmaz­ta, hogy tiltsák be a manő­verező robotrepülőgépeket. Helmut Kohl nyugatnémet kancellár azt tartotta az 1934-es év legfontosabb kül­politikai eredményének, hogy nem szakadt meg a kelet— nyugati párbeszéd —, ezt azonban egyoldalúan a Nyu­gat „szilárdságának” tudta be. Az NDK-val szemben fe­lemás hangot ütött meg. Ki­jelentette, hogy a „világo­san megfogalmazott kül- és biztonságpolitikai álláspont alapján” fennmaradtak az NDK—NSZK kapcsolatok. Az év NDK—NSZK-közi ese­ményei közül azonban csak az NDK-ból való kivándor­lásokat emelte ki újévi rá­dió- és tévényilatkozatában. Mitterrand francia elnök a párizsi televízióban és a rá­dióban sugárzott újévi üze­netében nemzeti egységre, hazafiasságra és megértésre szólította fel a franciákat. Reményét fejezte ki, hogy 1985-ben a kelet-nyugati kapcsolatokban áttörésnek lehetünk tanúi. Hétfőn közzétett újévi üze­netében Margaret Thatcher brit miniszterelnök pártja és kormánya eddigi stratégiájá­nak folyamatosságát erősítet­te meg, a rend és a törvé­nyesség védelme, valamint a­­„thatcherizmus” néven is­mertté vált gazdaságpolitika következetes végigvitele ka­pott kiemelt helyet. Egy esetleges nukleáris háború az emberiség végét jelentené — állapította meg Sandro Pertini olasz köz­­társasági elnök újévi televí­ziós beszédében. Pertini fel­szólította az Egyesült Álla­mokat és a Szovjetuniót, kössenek megállapodást a nukleáris fegyverzet korlá­tozásáról. 11. János Pál pápa „bölcs választásnak” nevezte a fegy­verzetek korlátozásáról az Egyesült Államok és a Szovjetunió között Genfben kezdődő tárgyalásokat. A katolikus egyházfő mintegy negyvenezer ember előtt be­szélt a római Szent Péter té­ren azt követően, hogy a vi­lágbéke napja alkalmából misét celebrált a Szent Péter Bazilikában. Kidolgozták az Egyesült Államok javaslatát a genfi találkozóra Schultz külügyminiszterrel, Weinberger hadügyminisz­terrel és Mcf­arlane nemzet­­biztonsági tanácsadóval tár­gyalt Kaliforniában Reagan elnök újév napján, hogy vég­legesen kidolgozzák az Egye­sült Államok tárgyalási ja­vaslatát a jövő heti genfi szovjet—amerikai találkozó­ra. Magas rangú kormány­­tisztviselők szerint az ame­rikai fél azt javasolja majd, hogy kezdjenek két, párhuza­mos tárgyalást a leszerelés kérdéseiről. Az egyiken a két ország képviselői tárgyalja­nak az úgynevezett támadó nukleáris fegyverekről, — ebbe a kategóriába sorolva mind a hadászati, mind pe­dig a közepes hatótávolságú fegyverek korlátozását, — a másikon pedig a „védelmi” jellegű fegyverekről, vagyis a műholdelhárító fegyverek­ről, illetve az Egyesült Álla­mok által tervezett „űrvédel­mi” rendszerről. E tárgyalá­sok Washington szerint már akár márciusban megkezdőd­hetnének. Az amerikai kormánytiszt­viselők jelezték, hogy az Egyesült Államok sem az egyik, sem a másik körben nem hajlandó előzetes korlá­tozásokat vállalni a tárgya­lások megkezdésének feltéte­léül. Ez Weinberger állás­pontjának felel meg: a had­ügyminiszter eleve elutasított mindenfajta moratóriumot, akár az űrfegyverek, akár pedig a közepes­ hatótávolsá­gú fegyverek terén. Arról vi­szont szó lehet — a genfi tárgyalásokon létrejött megállapodástól függően —, hogy az esetleges részletes leszerelési tárgyalások meg­indulásakor Washington vál­laljon korlátozott moratóriu­mot műholdelhárító fegyve­rei kipróbálására, de sem­miképpen sem „űrvédelmi” eszközeivel kapcsolatos ku­tatásaira. Reagan szerint ugyanis az ilyen kutatási program leállítása amúgy sem lenne ellenőrizhető. Az amerikai tárgyalási ja­vaslatot egy 12 oldalas doku­mentum tartalmazza a Wa­shington Post jelentése sze­rint, s azon már nem várha­tóak érdemi változtatások. Reagan a hét végén, Wa­shingtonba visszatérve, még egyszer találkozik külügymi­niszterével. Schultz szombaton utazik a szovjet—amerikai megbeszélés színhelyére, Genfbe. (MTI) Az amerikai fél konstruktív, reális hozzájárulása szükséges A Pravda a szovjet—amerikai tárgyalások előtt Az amerikai sajtó szerint Reagan elnök továbbra is a szovjet—amerikai kapcsola­tok javítására törekszik — írta a moszkvai Pravda, em­lékeztetve arra, hogy máso­dik elnöki időszaka egyik fő feladatának tartja, hogy megállapodást érjen el a nukleáris fegyverek korláto­zása területén. A Washington Post sze­rint Reagan, mint minden másodszor megválasztott el­nök, komolyan elgondolko­dik azon, hogy milyen érté­kelést ad a történelem a béke megerősítése érdekében végzett tevékenységéről. Egy nemrégiben tartott sajtóér­tekezleten maga az elnök is úgy nyilatkozott: elégedett­séggel tölti el az a tény, hogy Konsztantyin Csernyenko a nukleáris fegyverek megsem­misítésére való törekvésének adott hangot, s hogy az Egye­sült Államok kész a szovjet javaslatok megvitatására — írta a Pravda tudósítója. Ám — mint az amerikai közmondás tartja —, tangót csak ketten táncolhatnak — figyelmeztet a Pravda. Hogy a január hetedikén Genfben kezdődő párbeszéd eredmé­nyes lehessen, a kölcsönösen elfogadható döntésekre irá­nyuló szovjet törekvések mellett az amerikai fél konst­ruktív hozzáállására is szük­ség van. Sajnos az ilyen konstruktív, reális hozzáál­lásra még várni kell — mu­tat rá a Pravda. Az elmúlt négy év tapasz­talata azt bizonyítja, hogy a katonai fölény megszerzésé­re, a szocialista országokkal szembeni, az erő pozíciójá­ból folytatott politika alkal­mazására irányuló törekvé­sek kudarcot vallanak. Ezek súlyos teherként nehezednek magára az Egyesült Államok­ra, nukleáris katasztrófával fenyegetik a világot. A jövő megmutatja, hogy a világunkban ma annyira szükséges realizmus és józan gondolkodás az Egyesült Ál­lamok kormányzatának sa­játjává válik-e az új évben — írta szilveszteri számában a Pravda. Kiskapukeresők Kivétel erősíti a szabályt — tartja a népi bölcsesség. — Ha ez igaz, a mi rende­­leteink igencsak „erősek” le­hetnek — jegyezte meg a múltkoriban egy jogász is­merősöm. S hogy szavainak megfelelő nyomatékot is ad­jon, három hivatalos köz­lönyt tett az asztalra. A ren­deletszövegekben vastag filc­tollal húzta alá a rendhagyó eseteket, amelyeket a jogal­kotók, persze, megfelelő dip­lomáciai érzékkel fogalmaz­nak meg. Például így: „Ha jogszabály másként nem ren­delkezik ...” Vagy: „e ren­delkezés alól... a miniszter felmentést adhat... jogsza­bályban meghatározott szerv kivételt tehet.” Nem csak az élet, e jog is tele van tehát kivételekkel. De egyetérthetünk-e azzal, hogy a paragrafusok szinte világgá kiáltják a kivétele­zés lehetőségeit? Hiszen a jogszabályok lényege éppen az kellene legyen, hogy min­denkire egyformán vonatkoz­nak. A társadalmi közmeg­egyezés a jog nyelvére lefor­dítva azt jelenti: valameny­­nyien magunkra nézve köte­lezőnek ismerjük el azokat a játékszabályokat, amelyek cserébe a jogrendet, a biz­tonságot garantálják az ál­lam polgárainak. Egy szélső­séges példát véve alapokon nem nyúlok a máséhoz, de ezért joggal várhatom el, hogy a jogrend megvédje bárkivel szemben azt, ami az enyém. A társaat­­­csal Nem szükséges persze egé­szen a büntetőjog területéig mennünk, ha a közmegegye­zés mindennapi hiányossá­gaira keresünk példákat Tulajdonképpen ez a meg­nyilvánulási forma már nem is igazán érdekes. Hiszen ha valaki vállalja, hogy a BTK- val kerül szembe, az már egy pillanatra sem tagadhatja: előre megfontolt szándékkal megsértette a közmegegye­zést, fittyet hányt a társa­dalmi együttélés legalapve­tőbb normáira. Az igazság­szolgáltatás reagálása az effajta magatartásra nyil­vánvalóan csak egyféle lehet: a szigorú büntetés. A társa­dalmi közfelfogás, az erköl­csi értékítélet a hasonlóan kirívó esetekben általában egységesen az ítélkező bíró­ság mögé áll, saját jól felfo­gott érdeke miatt is. Csakhogy az élet és a jog konfliktusai az esetek döntő többségében nem a büntető­­bíróságok színe előtt csapód­nak le. Sőt, egyátalán nem kerülnek a bíróságok ítélő­széke elé. Például azért, mert akik kénytelen-kelletlen ta­lálkoznak a jog tiltó paran­csaival, azok csendben, csin­nadratta nélkül próbálják azokat megkerülni. Nem ütköznek tehát a jog­gal, hanem ügyesen bujkál­nak paragrafusok között, ke­rülgetik a tilalmakat. A kis­­kapukeresőkről van szó, akik egy-egy jó ötletükkel a jog­szabályok mindenkori töké­letlenségéről rajzolnak sokat­mondó karikatúrát. Nem túl­zás azt állítani, hogy lassan már külön tudománya alakul ki ennek a paragrafusok kö­zötti bujkálásnak. Jogászok társaságában forgolódva szinte naponta tapasztalhatja az ember: nincs már egy iga­zán jóízű beszélgetés néhány „kiskapus” ötlet nélkül. A fiktív lakáscsere-szerző­désektől a színlelt vállalko­zásokig felsorolhatatlanul széles a skála. Hallani olyan jogászokról, akik egy-egy rendeletet, paragrafust elol­vasva igazából nem is az elő­írásokra kíváncsiak, hanem rögtön a kibúvókat, a „lehe­tőségeket” keresik. Több minisztériumi szak­embertől hallottam már a gyakorlati tapasztalatok alapján megfogalmazott vé­leményt: a magyar embe­reknek páratlan érzékük, született tehetségük van a rendeletek alóli kibúváshoz, a kiskapukereséshez. Nem akarom, persze én ezt vitat­ni, miért is tenném. Mégis elgondolkoztat ez a fellendü­lőben levő össznemzeti tár­sasjáték, a kiskapukeresgélés, amely valamivel károsabb­nak látszik a komámasszony hol az olló címűnél. Például azért, mert a társadalmilag még elfogadható és a tisz­tességtelen magatartás kö­zötti határmezsgyét az ezen egyensúlyozók rendre a tisz­tességtelenség felé szélesítik. S eközben kínosan igyekez­nek úgy feltüntetni a dolgo­kat, mintha még a társadal­milag elfogadható normák szerint cselekednének. De a látszat — csal. Ezekben az esetekben a jog szerepe akkor válik létfontos­ságúvá, ha a kínálkozó — ámde tisztességtelen — lehe­tőség mellé nem ajánl tisz­tességes, s legalább megköze­lítően egyenrangú alternatí­vát. Gondoljunk csak például a tanácsi bérlakások fekete­piacára. A bérlők hamar rá­jöttek, hogy bár ők nem la­kástulajdonosok, bérleti jog­viszonyukat is pénzre vált­hatják. Igaz, hogy a bérlaká­sukat hivatalosan csak a ta­nácsnak adhatták le — jel­képes összeg visszafizetése ellenében. Jogukban áll vi­szont azt elcserélni egy örök­lakásra, ami viszont minden további nélkül eladható — súlyos százezrekért. Egyér­telműen kialakult tehát a képlet: valaki vagy élelmes és akkor jól jár, vagy tisz­tességes, a törvényes megol­dást választja, de azért nagy árat kell fizetnie. B Bocsánatos bűn? Ha hosszú éveken át fenn­áll egy ilyen állapot , az nyilván zavart kelt a fejek­ben, társadalmi értékeket, erkölcsi normákat rombol. Olcsó moralizálás lenne most azon meditálni: elí­télhet­jük-e az egyébként anyagi gondokkal küzdő főbérlőt, aki lakásügyében a jóval több pénzt fiadzó megoldást választotta? Tény, hogy a kívülálló, átlagember szemé­ben egyre inkább bocsánatos bűnnek számítottak a ha­sonló ügyeskedések, sőt... Nem titok, hogy a paragrafu­sok útvesztőiben magát min­dig a saját érdekei szerint feltaláló ember bizonyos kö­rökben egyenesen magatar­tásminta lett. Példa arra, hogyan kell egy-egy okos jo­gi manőverrel új sínre­­zenni az életünket. Az ilyen konfliktushelyze­tek kialakulására a jogalko­tó válasza csakis egy lehet. Hozzá kell igazítani a parag­rafust az élethez, mert az élet többnyire nem igazodik a paragrafushoz. Ez a böl­csesség módosíttatta immár többször is a akásügyi jog­szabályokat, amelyek most már jóval reálisabb összeg fizetését teszik lehetővé hi­vatalosan is a tanácsi bérla­kás leadásáért. Az említett példát azóta egy sor új, hasonló követte, különösen a kisvállalkozá­sokkal kapcsolatban. Nem szeretnénk itt és most kü­lönféle tippeket adni a köte­lességek alóli kibúvás legális vagy féllegális lehetőségeire — meglehet, hamarosan erre is alakul majd egy kisvállal­kozás? —, de tény, hogy a különféle rendelkezésekben igen sok a kétértelműség, a bizonytalanság. Tudjuk per­sze, hogy nincs tökéletes jog­rendszer, és minden parag­rafus alól valamilyen módon előbb vagy utóbb lehet ta­lálni kibúvókat. De ha már a szabályozás sem elég követ­kezetes, ha indokolatlan kü­lönbségeket tesz az egyes gazdálkodási formák között — vagy éppen lényegükben különböző formákat hoz kö­zös nevezőre —, akkor tör­vényszerűen szaporodik meg a szabályokat elfopatni nem tudók, a paragrafusokat meg­kerülni igyekvők száma. A társadalom védekezési reflexe ez azzal a joggal szemben, amit nem érez sa­játjának, amit nem tud és nem akar befogadni. Le­­gyinthetnek persze erre a szabályok védelmezői azzal: micsoda balgaság, hiszen a kötelességek teljesítése nem hit és érzelmek kérdése. Ilyen alapon egyetlen adó­­jogszabály sem léphetne ha­tályba, hiszen ki tud igazán azonosulni azzal a tudattal, hogy fizetnie kell. A­­SSMMbelff és a kivétel A dolog mégsem ilyen egy­szerű. Történelmi példák so­rával bizonyíthatnánk, hogy még a legdurvább kényszer és erőszak segedelmével sem érte­ el célját az a jog, ame­lyet idegen testként erőltet­tek a társadalomra, amely nem tudhatta maga mögött támaszul az emberek többsé­gének igazságérzetét, egyet­értését. S különösen így van ez ma. A jogrend, a jogbiz­tonság sokat — és büszkén — hangoztatott fogalmai min­dennapos tapasztalatainkkal egybehangzóan bizonyítják: a szocialista állam által ki­bocsátott jogszabályok való­ban a többség érdekében születtek, s végrehajtásukra is ez a legfontosabb fedezet. Éppen ebből a háttérből tűnnek ki éles kontúrokkal azok a rendelkezések, ame­lyeket nem kellő körültekin­téssel, előrelátással alkottak, amelyek bonyolultságukkal, következetlenségükkel a köz­vélemény szemében szinte menlevelet adnak a kiskapu­keresőknek. Hasonlóan elfo­gadhatatlan szemléletet su­gallnak a rendeletekben egy­­re-másra megtalálható „hi­vatalos" kiskapuk, az olykor túlságosan is széles körű le­­gális kivételezési lehetősé­gek. A kivétel erősíti a szabályt — idéztük bevezetőnkben a népi bölcsességet. De talán nem ártana emellé gyakrab­ban odaírni a jogászbölcses­séget is. Ami szerint az iga­zán jó szabály mindenkire egyformán vonatkozik, s nem teremt, — sőt nem tűr — ki­vételt. Deák András Harmincöt évvel ezelőtt kezdődött Az első ötéves terv Társadalmunknak akadnak olyan lehetőségei, amelyek­nek a fejlett ipari államok híján vannak, vagy éppen tőlünk tanulgatják. Ilyen pél­dául a gazdasági, társadalmi élet tervezése is. A lehetőség azonban önmagában nem elegendő... Mindez arról jut eszembe, hogy úgy gondolom, tiszte­letlenség lenne szótlanul el­menni olyan dátum mellett, mint például a tegnapi, amely az első ötéves tervidő­szak 35 évvel ezelőtti kezde­tét is jelzi. Tiszteletlenség lenne, még akkor is, ha ez a terv a tervezés gyermekbe­tegségeinek nagyon sok jelét magán hordozta. Mindazon­által összefogta a gazdasági életet, megpróbált arányokat teremteni, célokat kitűzni, s a célok megvalósításának eszközeit garantálni. Mind­ennek eredménye az a gyors iparosítás, amely a pentelei kohó- és acélműről, az inotai erőműről, a tiszalöki vízlép­csőről, a komlói új bányák­ról, a barcikai vegyi üzem­ről és még többszáz új, az el­ső ötéves tervidőszak alatt alapított ipari létesítményről juthat eszünkbe. Az első ötéves terv ered­ményei és kudarcai, a min­dent legyőzni tudó nekivesel­­kedések és a realitásokon túlszárnyaló elképzelések egyaránt tanulságul szolgál­nak. Méghozzá megszívlelt tanulságul, hiszen terveink még a megnehezült körülmé­nyek között is reálisabbak, mint korábban voltak. Rész­ben azért, mert fejlődött a tervezés tudományos alapja, és fejlődtek a tervezési mód­szerek. Részben pedig azért, mert sikerült olyan gazdál­kodási és irányítási formát megvalósítani, amely nem a mindenkori terv mindenáron való megvalósítását erőlteti, hanem csupán azokat a célo­kat szorgalmazza, amelyek a társadalom hasznát szolgál­ják. m. p.

Next