Népszava, 1985. október (113. évfolyam, 230–256. sz.)

1985-10-17 / 244. szám

NÉPSZAVA 1985. OKTÓBER 17., CSÜTÖRTÖK Dél-Afrika Rendőrsortűz — három halálos áldozat A dél-afrikai rendőrök előzetes figyelmeztetés nél­kül tüzet nyitottak az apar­theidrendszer ellen tiltakozó személyek egy csoportjára kedden Athlone-ban, Fokvá­ros félvérek lakta külváro­sában. Három ember meg­halt, többen megsebesültek — köztük két gyermek. Tíz személyt a rendőrök letar­tóztattak. Kedden több más dél-af­rikai városban is tiltakozó akciók voltak, melyeknek résztvevői állami gépkocsi­kat dobáltak meg, bariká­dokat építettek. A rendőri beavatkozásnak több helyen is sebesült áldozatai voltak. Az akciók közvetlen kiváltó oka az volt, hogy Pieter Botha dél-afrikai elnök el­rendelte: pénteken hajtsák végre a halálos ítéletet Benjamin Moloise-on, az apartheid ellen küzdő Afri­kai Nemzeti Kongresszus (ANC) tagján. Az ANC Lu­­sakában kiadott közleményé­ben felszólította a világköz­véleményt: tegyen meg min­dent a fiatal dél-afrikai ha­zafi megmentéséért. (AFP, UPI, Reuter) Négy rendőr üldöz egy menekülő színes bőrű fiatalt Fokvárosban, egy tiltakozó megmozduláson TELEFOTO / MTI Külföldi Képszerkesztőség Szakszervezeti vezetők szabadon bocsátásáért Többezres tüntetés Santiagóban A Chilei Dolgozók Orszá­gos Parancsnoksága (CNT) felhívására több ezren tün­tettek kedden Santiagóban a múlt hónapban bebörtönzött 12 szakszervezeti vezető sza­badon bocsátását követelve. A rendőrség könnygázgráná­tokkal és vízágyúkkal tá­madt a tüntetőkre. Az össze­csapásokban öten megsebe­sültek. Legalább kétszáz em­bert letartóztattak. Kedden hajnalban 14 po­kolgép robbant a nagyobb chilei városokat összekötő vasútvonalak különböző pontjain. A robbanások kö­vetkeztében néhány órára megbénult a forgalom. (Reuter, UPI) Sikerült ellenérzést kelteni a francia kísérletek ellen A Greenpeace befejezi tiltakozó akcióját A Greenpeace nemzetközi környezetvédő mozgalom képviselői úgy döntöttek, hogy lemondanak a Mururoa korallzátonyhoz, a francia nukleáris kísérletek színhe­lyére való visszatérésről. A környezetvédők úgy vé­lik, hogy akciójuk így is el­érte célját: sikerült ellenér­zést kelteniük a francia nuk­leáris kísérletek és általában az atomrobbantások ellen. A mozgalom zászlóshajójáról kedden távozott újságírók közlése szerint a tiltakozó akció befejezését jelentő döntést hétfő este a szerve­zet Greenpeace nevű hajóján tartott megbeszélés után hoz­ták. A zászlóshajó jelenleg Tahiti és a polinéziai sziget­világhoz tartozó, Marion Brando amerikai filmszínész tulajdonában lévő kis sziget, Tetiaroa között vesztegel, műszaki hiba miatt. A Mururoa atollnál a moz­galomnak már csak egy ha­jója, a Vega jacht tartózko­dik. Két másik hajójuk a Breeze és az Alliance a leg­utóbbi jelentések szerint a szigetek felé tart. A Greenpeace a szükséges javítások után Új-Zélandra megy, hogy ott felkészítsék a mozgalom következő akciójá­ra, amelyet az év végére ter­veznek az Antarktiszon. A Déli-sarkon a környezetvé­dők az ellen tiltakoznak, hogy Franciaország a tudo­mányos állomások ellátása miatt repülőtér építését ter­vezi, ami károsítaná az egész emberiség közös örök­ségét jelentő területet és élő­világát. (AFP, Reuter) A­­ Kuba—Egyesült Államok Reagan intézkedése akadályozza a normális érintkezést Reagan amerikai elnök to­vábbra is ellenséges politi­kát folytat Kubával szem­ben, s egyidejűleg arra tö­rekszik, hogy megakadályoz­za normális érintkezés Kuba és az Egyesült Államok ál­lampolgárai között — jelen­tette ki Havannában a kubai külügyminisztérium szóvivő­je az amerikai kormánynak Kubával szemben hozott múlt heti megszigorító intéz­kedésével kapcsolatban. A Reagan által aláírt döntés szerint nem utazhatnak az Egyesült Államokba a kubai kormány tagjai, az állami szervek munkatársai és a kommunista párt diplomata­vagy szolgálati útlevéllel rendelkező tagjai. (MTI) Sztrájk a Chryslernél Szerdán sztrájkba léptek a harmadik legnagyobb ame­rikai autóipari vállalat, a Chrysler munkásai, mivel a szakszervezet és a vállalat között folytatott bértárgyalá­sok nem vezettek eredmény­re. A sztrájk mintegy 80 ezer munkahelyre terjed ki az Egyesült Államokban és Ka­nadában,­­ ahol a Chrysler vállalatnak ugyancsak van­nak telepei. A szakszervezet elsősorban azt akarja kivívni, hogy a Chrysler munkásai hasonló órabért kapjanak, mint ami­lyent a General Motors és a Ford biztosít. A vállalat munkásai ugyanis korábban, amikor a Chrysler súlyos anyagi válságba került, több mint egymilliárd dolláros csökkentést vállaltak ma­gukra a bérek és az egyéb juttatások terén, hogy meg­mentsék munkahelyüket. A Chrysler vezetői jelez­ték, hogy készek a bértár­gyalások újrafelvételére, mert a sztrájk naponta mint­egy 19 millió dolláros kárt okozhat.­­ (MTI) Film a közép­amerikai intervencióról Nem voltak hajlandóak forgalomba hozni a nagy amerikai filmforgalmazási vállalatok a világhírű ren­dező és producer, George Lucas stúdiójának új fil­m­jét. A Latino című alkotás, amelynek forgatókönyvét Haskell Wexler kétszeres Oscar-díjas író írta, ugyanis az Egyesült Államok közép­amerikai intervenciójáról szól. A történet főhőse egy amerikai katona, akit Hon­­durasba vezényelnek, hogy ott képezze ki a sandinista kormány ellen bevetett nica­­raguai ellenforradalmárokat. A Latino most — hosszú hónapok után — mégis vetí­tésre kerül: egy kisebb New York-i filmforgalmazó vál­lalta magára terjesztését. „A Fehér Ház nyilván jobban örült volna, ha a film mind­örökre dobozban marad” — mondotta Wexler, aki rámu­tatott: filmje bírálja az ame­rikai kormány közép-ameri­kai beavatkozását. (MTI) ­ Miből is van hiány? Nem volt különösebben könnyelmű Papp Endre kol­légám, amikor a rádió Jó reggelt című adásának veze­tése közben annak a feltéte­lezésének adott hangot, mi­szerint jövőre nem lesz elég krumpli. Logikus következ­tetését , hogy most némely termelő 3 forintért sem talál vevőt a krumplira, tehát ezúttal kevesebbet, vagy egyáltalán nem fog vetni — alátámasztotta a tény, hogy ezidáig kevesebb vetőburgo­nya fogyott, mint tavaly. Kenyér a kukában Magam is megkockáztatok egy hasonló, bár optimistább prognózist: ezen a télen több szén lesz a szükségesnél, olyannyira, hogy a tavasz közeledtekor esetleg még pa­naszolják is a tüzépesek: ott porlad a telepeiken. Tudom, felkapják a fejüket azok, akik ma sorban állnak szé­nért, de azt is tudom, hogy az import java csak ezután érkezik. Persze, még az utób­biból sem lehetne arra kö­vetkeztetni, hogy a tél végé­re eladatlan készletek ma­radnak. Feltételezésemet nem is erre, hanem arra a tapasz­talati tényre alapozom, hogy efféle ügyekben mi a végle­tek országa vagyunk: a hiányt általában túlkínálat, azt pedig ismét hiány követi. Példaként szolgál a több­napos ünnepek előtti kenyér­­ellátás hullámzása. Az alap­állás eredetileg az volt, hogy a kereskedők mértéktartóan rendeltek, nehogy rájuk szá­radjon a maradék. Ment is ez egy darabig, egészen ad­dig, amíg más körülmények közrejátszása folytán egy­­szercsak ünnep előtt olyan kenyérhiány támadt, hogy attól volt hangos az egész magyar sajtó. Vagyis kitört a botrány, mire illetékesek nyilatkoztak és ígértek, majd alárendeltjeiktől követeltek, s az eredmény nem maradt el: a következő kettős ünne­pet megmaradt, elszáradt, el­adhatatlan kenyérhegyek követték. Mi több, a kukák is tele voltak a drága ke­nyérrel. Természetesen erre ismét a felháborodás kapott hangot: ilyen luxust nem en­gedhetünk meg magunknak! S újfent a kereskedői mér­tékletesség nyert polgárjogot, míg ismét elő nem állt a hiányhelyzet, és kezdődött az egész folyamat elölről. Ennyit a jelenségről, a hiány és a túlkínálat válta­kozásáról. De mit tartsunk a lényegről, a jelenség okáról? Mondhatnánk: lovas nemzet vagyunk, mindig átesünk a ló túlsó oldalára. Ami engem illet, az ilyesféle nemzeti sa­játosságokban nem hiszek. Annál inkább abban, hogy lassan, késve reagálunk, ami nem magyar sajátosság, ha­nem a döntéshozatal körül­ményességével, az előrelátás hiányával függ össze. Térjünk vissza a krumpli­hoz. Vajon miért csak a rá­diós műsorvezető gondolja végig, hogy ha ma a termelő nem tudja jó áron eladni a krumplit, akkor kevesebbet fog venni? Vajon akiknek gondoskodniuk kell a lakos­ság áruellátásáról, ne tud­nák ugyanezt? Bizonyára tudják. A döntés hiányzik, nevezetesen az, hogy a ter­melői kedvet akár anyagi ál­dozatok árán is fenn kell tartani. Magyarán: megven­­­ni a megtermelt árut, ha nem is magas, de elfogadható áron, és tárolni, feldolgozni vagy exportálni. Nem pedig megvárni, míg jövőre kitör a krumplihiány, s akkor sza­ladgálni fűhöz-fához impor­tért, udvarolni a termelőnek állami dotációval. Hogy mégis váltakozva ta­pasztalunk hiányt és túlkí­nálatot alapvető termékek­ből — például építőanya­gokból —, annak oka lehet a döntéshez szükséges infor­mációk lassú áramlása is. Egy néhai belkereskedelmi miniszterhelyettestől hallot­tam se­k évvel ezelőtt: ha nincs elég autó, akkor neki felforrósodnak a telefonjai, de ha tízszer annyian hiába keresnek biciklit, azt esetleg meg sem tudja, az nem haj­­lik a miniszterhelyettesi szo­báig. Ütések és hizottságok A kisebb, de széles társa­dalmi rétegeket érint­ő hiá­nyok ma sem vernek nagy port. Ha súlyosodnak, terebé­lyesednek, akkor lassan meg­indul a gépezet. De hogyan? Először is jelentések íródnak a magasabb fórumokhoz. A papírok egy darabig elfek­szenek, majd amikor újab­bak érkeznek, valamelyik előadót megbízzák, hogy foglalkozzon velük. Az elő­adó a jelentésekből kimuta­tást készít. A kimutatás előbb-utóbb (inkább utóbb) valamilyen házon belüli tes­tület elé kerül. A testület a jelentést komolyan veszi, megvitatja, sőt, dönt is. Több­nyire úgy dönt, hogy a kér­dés bonyolult, mert a hiány­zó cikk alapanyaga itt ké­szül, de csomagolóanyag im­port, ami egy másik, a kapa­citás szűk, ez viszont egy harmadik tárca hatásköre, és meg kellene vizsgálni a kész­áruimport lehetőségeit is. Vagyis a döntés lényege, hogy tárcaközi bizottság elé kell terjeszteni az ügyet. A tárcaközi bizottság meghatározott időközönként ülésezik, napirendjét jó elő­re megtervezik. Mire a jelzett ügy eléje kerülhet, a hiány már égbekiáltó. S ekkor még mindig csak a mérlegelés időszakában vagyunk, hiszen a tárcaközi bizottság is csak keresi a kiutat. Mire megta­lálja, már a fél ország a hiányzó cikket kajtatja, ami­ből az a látszat keletkezik, mintha kétszer annyit kelle­ne gyártatni, termeltetni vagy importálni, mint amennyit valójában. Így az­után a szükségesnek vélt mennyiség valahogy, vala­honnan előteremtődik — s máris legalább kétszer annyi van belőle, mint kellene. Vagyis átestünk a ló túlsó oldalára. Egy kúposaim Az előrelátás hiányának illusztrálására hadd említ­sem a színes televíziós készü­lék esetét. A hiány most nagy, most vagyunk éppen abban a periódusban, ami­kor minden illetékes foglal­kozik vele. A hiány okait ku­tatva vád éri a külföldi szál­lítót — messze van, nem tud visszabeszélni —, amiért kés­ve szállítja a képcsövet. Vád ér másokat is kisebb mulasz­tásokért. Valaki úgy nyilat­kozik: a fekete-fehér televí­ziók korábbi értékesítési gör­béjéből kiszámítható, meny­nyi színes készülékre van most, és lesz az elkövetkező években szükség. Az ám! Csakhogy ez kiszámítható lett volna már korábban is, akkor, amikor a hazai gyár­tókapacitásokat megtervez­ték és kiépítették. Szólhatnék fejeskáposztáról és cementről, harisnyanad­rágról és bútorról és még egy seregnyi fontos termék­ről, amely végigjárta a hiány—túlkínálat—hiány— túlkínálat ciklusok megany­­nyi kacskaringóját. Útjukat aktahalmok kísérték, irattá­rakat megtöltő dossziék, amelyek nem pótolhatták az előrelátást, a kockázatválla­lást, az idejében hozott dön­tést, a jókor vállalt anyagi áldozatot. Mert valójában ezek az igazi ,hiánycikkek” — a szén hiánya vagy a krumpli túlkínálata, szerény véleményem szerint, csak következmény. Még akkor is, ha télen nagyon hideg volt, a nyáron pedig nagyon meleg. Gál Zsuzsa A SZOT és az Országos Társadalombiztosítási Főigazgatóság vezetőinek megbeszélése Az Országos Társadalombiz­tosítási Főigazgatóság és a SZOT illetékes vezetői szer­dai megbeszélésükön hang­súlyozták, hogy a társada­lombiztosítás irányításában bekövetkezett változás a la­kosság társadalombiztosítási ellátásában nem okozott zökkenőket, a korábbi szak­­szervezeti és az új önkor­mányzati jellegű testületek munkája között biztosított volt a folyamatosság. A ko­rábbi szakszervezeti irányí­tás jó tapasztalatai haszno­sultak, megmaradt a szerve­zett szakszervezeti háttér, amelynek kapcsolatai széle­sedtek és új tartalmat kap­tak. A megbeszélésen kölcsönö­sen megállapították, hogy az önkormányzati jellegű testü­letek jog- és hatáskörüknél, összetételüknél fogva ered­ményesen töltik be hivatá­sukat, megfelelő érdekegyez­tető és jogorvoslati fórum­ként működnek. A fővárosi, megyei társadalombiztosítá­si tanácsok és a Vasutas Tár­sadalombiztosítási Tanács jogszabályi felhatalmazás, valamint az Országos Tár­sadalombiztosítási Tanács által jóváhagyott működési szabályzat alapján végzik feladataikat, a társadalom­­biztosítás jogorvoslati fóru­maként is eredményesen mű­ködnek. Ezen testületek munkájában a mintegy fél­ezer szakszervezeti képvise­lő tevékenysége meghatáro­zó, jelentős feladatokat vé­geznek, munkájuk elismerést érdemel. A most folyó szakszerveze­­­ti választások során az alap­­szervezetek beszámolói alap­ján megállapítható, hogy a munkahelyi társadalombiz­tosítási tanácsok jogorvosla­ti és mozgalmi testületi fel­adataikat egyaránt eredmé­nyesen látták el, és az újra­választásuk alkalmával meg­fogalmazott új követelmé­nyeknek a személyi összeté­telük folytán a jövőben is megfelelnek. Továbbra is fontos feladatuk a nyugdíj előtt állók felkészítése, a nyugdíj-előkészítés segítése, a nyugdíjasokkal való foglal­kozás, törődés, a betegek lá­togatása, a társadalombizto­sítási kifizetőhelyek ellenőr­zése és a dolgozók egészsé­gét, védelmét szolgáló egyéb tennivalók ellátása. A ta­nácskozás résztvevői az újon­nan megválasztott munkahe­lyi társadalombiztosítási tisztségviselők szervezett fel­készítésére akcióprogramot fogadtak el. A megbeszélés során egyetértettek abban, hogy az elért eredmények biztatóak, azonban mind az önkormányzati jellegű, mind az igazgatási és mozgalmi munkában, a munkamegosz­tás és az együttműködés alakításában számos tekin­tetben még szükséges és in­dokolt a továbbfejlesztés. A továbbiakban áttekin­tették az 1985. szeptember 1-ével­ bevezetett társada­lombiztosítási intézkedések kezdeti tapasztalatait, amely­ről elmondható, hogy az érintettek kedvezően fogad­ták az anyasági segély 4000 forintra történő emelését; a gyermekápolási táppénz szü­lői joggá válását, az igény­be vehető napok számának 350 naptári napra történő emelését, az ellátásra jogot adó gyermek életkorának 10 éves koráig történő kiterjesz­tését, a terhességi, gyermek­ágyi segély időtartamának 24 hétre történő emelését, amelyből 4 hetet a szülés várható időpontja előtt kell kivenni. A SZOT vezetői igényel­ték, hogy az Országos Tár­sadalombiztosítási Tanács a magyar szakszervezetek XXV. kongresszusa előtt te­­kntse át az ez évben beve­zetett táppénzrendelkezések tapasztalatait, a táppénzfe­gyelem erősítését szolgáló tennivalókat. A SZOT ezál­tal is kezdeményezően kí­vánja segíteni a vállalati táppénzellenőrzésii rendszer kialakítását. A szakszervezetek támo­gatják az üzemi balesetekre és ezen belül a munkába és onnan hazamenet közben történt balesetekre vonatko­zó szabályozás és elbírálási gyakorlat — a jelenlegi ke­retek közötti — szigorítását. A találkozó résztvevői át­tekintették az 1986. évi főbb társadalombiztosítási tenni­valókat, feladatokat, amely­nek részleteit a következő találkozójukon egyeztetik.

Next