Népszava, 1986. május (114. évfolyam, 102–127. sz.)

1986-05-16 / 114. szám

NÉPSZAVA 198­6. MÁJUS 16., PÉNTEK Sport Kiküldött munkatársunk renói telefonjelentése Már nem maradunk érem nélkül Molnár és Váradi a döntőbe jutásért mérkőzhet Bronzba öltözött két magyar ökölvívó szerdán Renóban, a negyedik ökölvívó vb-n­­ egyelőre. Molnár Tibor (67 kg) és Váradi János (51 kg) megszerezte a magyar ökölvívás első világbajnoki érmeit. A magyar csapat Renóban fellélegzett. Az öröm mellett most már meg­nőtt az étvágy is, hiszen mindkét magyar ökölvívó szá­mára a cél a döntőbe jutás. Az akadály azonban rend­kívül magas. Váradinak a kubai Reyes, Molnárnak pe­dig az amerikai Gould lesz az ellenfele. Mégis ... Először Botos Tibor lépett szorítóba a még versenyben lévő magyarok közül. Sok rossz előjel kísérte szereplé­sét, mert korábbi mérkőzé­sén megsérült az orra, vér­rög keletkezett benne, és et­től nehézzé vált a légzése. De a szorítóban úgy tűnt, min­den rendben lesz, mert az NDK-s Breitbarth-tal szoros mérkőzést vívott a magyar ökölvívó, még azt is mond­hatnám, hogy győzött, de sajnos, a mérkőzésvezető a harmadik menet vége felé, fegyelmezetlenségért megin­tette, és ezzel odalett az érem. Botos az „állj!” után sohasem lépett hátra, pedig négyszer is figyelmeztette a mérkőzésvezető. Botos azt állította: nem hallotta ezt. Szóval Botos orrát kezelték és a hallása miatt vesztette el az érmet? Alig volt idő bosszankodni, máris következett Molnár Tibor. Nos, Molnár a kanadai Shaw ellen igazi show-mű­­sort mutatott be. Az első pil­lanattól az utolsóig beugrá­sokkal, sorozásokkal pofozta végig a kanadait. Győzelme, a lelátóról nézve, egy pilla­natig sem volt kétséges. Ké­sőbb, a pontozólapokat látva, mégis az derült ki, hogy az első menetet négyen a ka­nadainak adták. De kit ér­dekelt már akkor! Hiszen megszületett a magyar ököl­vívás első vb-érme, s ez a győzelem, ez a siker felsza­badította Váradi Jánost is a felelősség alól. Meglehet, ta­lán görcsösebben ment volna be a ringbe, ha tudja, hogy ő a magyarok utolsó esélye. Végül is Váradi, akit Isa­­szegi melegített be, az esti program második mérkőzé­sén — ökölvívó kifejezéssel élve — ledarálta ellenfelét. Amint belépett a ringbe, kezdeményezett, a kanadai Beaupre pedig csak védeke­zett, de nem tudott ellépni Váradi ütései elől. A máso­dik magyar érem az első me­nettől fogva biztos volt. — Tudtam, hogy nyerek — mondta a mérkőzés után Vá­radi. — Láttam a kanadait a korábbi mérkőzésen és érez­tem, hogy fekszik nekem a stílusa. Hát ez történt a magyarok­kal Renóban a legutóbbi je­lentkezésem óta. De botrány nélkül nem múlt el ez a nap sem. A Convention Center­ben k. o.-vereséget szenve­dett az AIBA, a Nemzetközi Ökölvívó Szövetség. Mi történt? A kubai Savon és az ecua­dori Castillo mérkőzésének első menetében a kubai ököl­vívó mélyet ütött és a lero­gyó Castillóra állj után még egy nagyot rácsapott. A mérkőzésvezető, a szov­jet Gordienko, azonnal ész­lelte a történteket, és a zsű­rihez fordulva közölte: diszkvalifikálja a kubait. A zsűriben ülő Bernard Res­­tout, az AIBA elnöke arra utasította a szovjet mérkő­zésvezetőt, kérdezze meg a pontozókat is. A pontozók közül ketten látták a mély ütést, hárman azt állították, hogy semmit sem láttak. Fél órás tanakodás után a zsűri úgy döntött, hogy győ­zött a kubai... Az indok: „az ecuadori ökölvívó szimu­lált”. A különböző súlycsopor­tokban egyébként a követke­zők jutottak a legjobb négy közé: 48 kg: Torres (kubai), Rodrigues (brazil), Rolon (Puerto Ricó-i), Oh Kwang Soo (dél-koreai); 51 kg: Can (török), Griman (venezuelai), Reyes (kubai), Váradi; 54 kg: Alekszandrov (szovjet), Breitbarth (NDK), Mesa (ku­bai), Moon Sung Kil (dél­koreai); 57 kg: Banks (ame­rikai), Zülow (NDK), Sollet (kubai), Nowak (lengyel); 60 kg: Pedroza (venezuelai), Csuprenszki (bolgár), Horta (kubai), Nazarov (szovjet); 63,5 kg: Abadzsiev (bolgár), Grant (kanadai), Sisov (szov­jet), Puzovics (jugoszláv); 67 kg: Gould (amerikai), Mol­nár, Schmitz (NDK), Duver­­gel (kubai); 71 kg: Avetisz­­jan (szovjet), Espinosa (ku­bai), Richter (NDK), Ryed (svéd); 75 kg: Petrik (len­gyel), Maske (NDK), Allen (amerikai), Quintana (ku­bai); 81 kg: Skarp (jugo­szláv), Romero (kubai), Ross (amerikai), Kirilov (bolgár); 91 kg: Ruszinon (bolgár), Savon (kubai), Van der Lijde (holland), Bent (amerikai); plusz 91 kg: Jakovljev (szov­jet), Stevenson (kubai), Chia­­nese (olasz), Garcia (ameri­kai). Lepies György Sidó: „Majd jövőre!" Befejeződött az 1985-86. évi elsőosztályú asztalite­niszcsapat-bajnokság. A férfiak küzdelemsorozatát a BVSC nyerte a Bp. Spartacus és a Postás SE előtt. A vasutasok és a szövetkezetiek évek óta tartó rivalizálá­sából az idén tehát Berczik Zoltán tanítványai kerültek ki győztesen. Ebben nincs semmi meglepő. Annál na­gyobb kuriózumnak számít viszont az, ahogyan „elbu­kott" a Spartacus gárdája. Ezért most­­ kivételesen — nem az aranyérmes együttes sikerkovácsától kértünk értékelést, hanem a második helyezett vezető edzőjét faggattuk. — Kettő, négy, tíz, illetve tizennégy, tizenöt, harminc­egy. • • — Tudom mi ez. A mi há­rom legjobbunk, és a szege­diek három „ászának" rang­listán elfoglalt helyezése. — Mióta dolgozik a Spar­­tacusnál? — Éppen húsz éve. — Előfordult ezidő alatt hasonló eset? — Soha. Mielőtt bárki azt hinné, hogy valamilyen rejtélyes ügy húzódik a Sidó Ferenc­cel folytatott kérdezz-fele­­lek játék mögött, hamar le­szögezem: semmi ilyesmiről nincs szó. Az történt csupán, hogy kikapott a Bp. Sparta­cus férfi asztalitenisz-csapa­ta. A sportágban kevésbé já­ratosak feltehetik a kérdést: és akkor mi van? A szak­mabeliek azonban fölkapják a fejüket. Az együttes ugyanis a BVSC-n kívül ha­zai klubtól emberemlékezet óta nem szenvedett veresé­get, egészen a mostani baj­nokság kezdetéig. Ebben a szezonban viszont már a második fiaskó éri a csapa­tot. Először a Postás SE, majd most, a hét végén a SZEOL-DÉLÉP fricskázta meg a sokszoros bajnok­együttest. — Tudja, az a legérdeke­sebb, hogy a bajnokság leg­első és legutolsó mérkőzését vesztettük el — mondja a vezető edző. — Ne is kér­dezze, hogy miért, fogalmam sincs. — A három éljátékos, Kriston, Molnár és Káposz­tás összesen nyolc mérkő­zést nyert. Nem kevés ez egy kicsit? — Dehogynem! De fölös­leges bármilyen különleges­séget keresni emögött. Elő­fordul az ilyesmi. Mondhat­nám, hogy ezért, vagy azért kaptunk ki, de nem magya­rázkodom. Egyáltalán: nem kell mindent megmagyaráz­ni! — Ezzel a vereséggel el­úszott a bajnokságuk .. . — Így igaz. — És most el van kese­redve? — Dehogy! Miért lennék? Majd jövőre aranyérmesek leszünk, és ki sem engedjük a kezünkből a bajnoki címet — hosszú évekig. (bruckner) Húszmillió futó A Taverna Szállóban tegnap tartotta második sajtótájé­koztatóját a „Sportsegély Af­rikának" magyar szervező bi­zottsága. Az eseményen megjelent a brit Christopher John Long, a Sport Aid szel­lemi atyja is. Elhangzott, hogy május 25-én a világ 60 országának, mintegy 190 városában hoz­závetőlegesen 20 millióan rajtolnak majd egy időben a nagyszabású futóverseny ke­retében. A budapesti rende­zők minimálisan öt-hatezer indulóra számítanak. Az úszás után Szidorov ve­zet A Honvéd—Hungaru Kupa nemzetközi öttusaverseny második napján az úszásra került sor. A Komjádi uszo­dában 11 futamban mérte össze tudását a 66 induló. A legjobb időt az egyesült ál­lamokbeli Costiglan köny­velhette el, de jól szerepel­tek a magyar versenyzők is. Martinek János a második, Tóth Levente pedig a har­madik helyen végzett, s va­lamennyi válogatott kerettag jó formát mutatott. Csupán a sokáig sérüléssel bajlódó Mizsér volt halványabb a szokottnál. Az úszás csapat­­versenyét a Bp. Honvéd gár­dája nyerte az Egyesült Ál­lamok és a CSZKA Moszkva előtt. A magyar A-válogatott a 4. helyen végzett, össze­tettben a szovjet Szidorov vezet, Buzgót és Dobit meg­előzve, a csapatok rangsorá­nak élén a Magyar B-együt­­tes áll, a Szovjetunió és a CSZKA Moszkva előtt. 200 helyett 20 km-es sebességgel a Forma-1-es pályán Négy hét múlva próbaverseny Randevú a Hősök terén. A szokottnál is több ér­deklődő újságíró beül a vendéglátók autóbuszá­ba. Irány: a Forma-1-es versenypálya. A „rajt" időpontja: 8 óra 5 perc. Az érkezésé: 8 óra 28 perc. Pedig még nincs is kész az M3-as autópályá­ról leágazó bekötőút, ezért a kertek alatt men­tünk ... Senki ne lepődjön meg a fenti, szokatlan bevezetőn, ezzel is érzékeltetni szeret­tem volna: a Forma—1-es versenypálya — amelynek építése, nyugodtan mondha­tom, országos közüggyé nőt­te ki magát! —, nagyon kö­zel van a fővároshoz. Jó, jó, augusztus 10-én persze, hogy sokkal többen lesznek, de akkor is: a tömegközlekedés, de még a pálya személygép­kocsival való megközelítése is különlegesen kedvező a többi, hasonló létesítmény­hez képest. Már kint, valahol Mogyo­ród és Szilasliget között.. . Hétágra süt a nap, ha nem fújna kicsit hűvös szél, már reggel nyárias lenne az idő. „Csak a verseny idején is ilyen legyen” — jegyzi meg a honi autózás egyik nagy szakértője, Nádasi Antal. Ki a buszból, be a buszba ... Következik az extra sajtó­­tájékoztató fénypontja: kör­be b­uszozunk a pályán. Mondjuk, 20 km-es sebes­séggel döcögünk, meg-meg­­állunk, ott, ahol nem egé­szen három hónap múlva 200 km-es átlagsebességgel szá­guldoznak majd Prosték. — Az eredeti tervekhez ké­pest itt-ott alakítottunk a pálya vonalvezetésén — tá­jékoztat Varga Csaba, az egész építkezés főmérnöke. — „Betettünk" egy 30 mé­teres szintkülönbségű sza­kaszba két kanyart, ez egye­dülálló lesz a többi Forma— 1-es pályához képest. A leg­kisebb kanyarív 20 méteres, de ebből kettő jön egymás után .. . A lomha buszon az ilyen finomságokból nem sokat ér­zékelünk, de állítólag egy honi pilóta egy rali-Ladával kipróbálta, aztán kijelentet­te: „A kanyar után, hirtelen­jében, nem tudtam, hogy ho­va tűnt az út...” A pálya betonburkolata mindenhol kész, még két ré­teg aszfalt jön rá, a menet­rend szerint halad minden. Nem véletlenül: négy hét múlva a szigorúan vett pá­lyának és környékének, be­leértve természetesen vala­mennyi biztonsági berende­zést, készen kell lennie. Jú­nius 13—15-én próbaverseny lesz a Forma—1 színhelyén. A jegyeket — mint megtud­tuk —, a jövő héten kezdik árulni. — Nagyon fontos ez a ver­seny, sok mindent ki kell próbálnunk, de a közönség úgy látja majd a környeze­tet, mint egy csinos hölgyet, akinek a toalettje félig van csak készen, hiányzik még az oly fontos smink — elem­zi a várható helyzetet a fő­mérnök. — Nem lesz még kész az a felüljáró, amelyik az addig­ra elkészülő, s az M 3-ast a pályával összekötő bekötő­úthoz csatlakozik majd, be­vezetve a legérdekeltebbe­­ket, a versenyzőket, a sze­mélyzetet, no, meg az új­ságírókat a depókhoz, a cél­egyenesben magasodó főépü­lethez. Tegnapi látogatásunk során egyébként itt találkoz­hattunk vendéglátóinkkal, a közlekedési tárca dirigensei­vel, élükön Urbán Lajos mi­niszterrel, s természetesen a versenyt szervező GT kép­viselőivel, a kivitelezők irá­nyítóival, Pest megye és a környező települések veze­tőivel. Valamennyien hang­súlyozták: a feladat rendkí­vüli, de a szó szoros értel­mében éjjel-nappal dolgoz­nak, hogy minden időre kész legyen (egy konkrét adat en­nek bizonyítására: ott jár­tunkkor mintegy 500-an dol­goztak a pályán és környé­kén, a tegnap elvégzett mun­ka értékét 2,8—3 millió fo­rintra becsülte az egyik szakember.) Amiről eddig csak amo­lyan „távinformációink” vol­tak, arról most személyesen győződhettünk meg. Tényleg csodálatos a környék, való­ban mindenki erejét megfe­szítve dolgozik. S már nem kell sokáig várni a verseny­zők, a publikum „meó”-jára sem... Serényi Péter Az építők azt ígérik, hogy a tereprendezés után az egész pálya területét visszafüvesítik Kiss Árpád felvételei A depóépület szerkezeti mun­káit már elvégezték, és készül a célegyenest a depótól elvá­lasztó betonpalánk is Ki a legjzebb tollaslabdában ? A SZOT testnevelési és Sport­osztálya, a Magyar Tollas­labda Szövetséggel közösen, holnap reggel 10 órától, a Bihari úti Törekvés-sport­­csarnokban rendezi meg a szakmunkástanulók országos tollaslabda-bajnokságát. A viadalon azok a fiú és leány szakmunkástanulók vehetnek részt, akik nem igazolt ver­senyzők. A fiú és leány egyé­ni verseny döntőit az egy­­időben zajló SZOT Kupa or­szágos felnőttbajnokság ke­retében rendezik meg. Rövid hírek : Az athéni női ifjúsági röplabda EB-selejtező har­madik fordulójában Magyar­­ország—Franciaország 3—2. • A nyugat-berlini nem­zetközi teniszviadalon Te­mesvári Andrea 1—6, 6—1, 6—3 arányú győzelmet ara­tott a kanadai Helen Kelesi ellen, és bejutott a negyed­döntőbe. Meghalt Elio de Angelis A franciaországi Le Castellet-ben az­ olasz Elio de Angelis kocsija kerék­próba közben műszaki hibát szenvedett, s­ a Forma-1-es versenyző autója kigyulladt. De Angelist súlyos égési sebekkel és különböző sérülésekkel mentették ki. A 28 esztendős sportoló tegnap este egy marseille-i klinikán belehalt sérüléseibe. Elio de Angelis 1958. már­cius 20-án született. Már egészen fiatalon kapcsolatba került a motorsportokkal. Először gokartozni kezdett. A sportág világversenyein szép sikereket ért el, s ez bátorí­totta dúsgazdag édesapját ar­ra, hogy 1979-től anyagilag is támogassa fiát, azaz­ be­juttassa a „száguldó cirkusz”, a Forma—1 világába. De Angelis a Shadow-csa­­patban kezdte meg szereplé­sét, egy évvel később azon­ban az egyik legismertebb Forma—1-es „istállóhoz”, a Col­in Chapmann vezette Lo­­tushoz került. Pályafutása alatt 108 versenyen indult, s két világbajnoki futamon győzött. Különösen érdekes — kivételes — volt az 1982- ben, Ausztriában aratott győ­zelme, amikor a finn Keke Rosberggel szinte fej-fej mellett haladt át a célvona­lon. Chapmann halála óta de Angelis egyre elégedetlenebb volt azzal a bánásmóddal, amelyben a Lotusnál kezel­ték. Úgy érezte, hogy ő a csa­pat első embere, a vezetők azonban inkább a fiatal bra­zil csodagyereket, Sennát ré­szesítették előnyben. Ennek is volt köszönhető, hogy de Angelis az idei évadra a Bernie Ecclestone által irá­nyított Brabhamhoz került. A jövőt illetően az új BMW-motoros autó nagy le­hetőséget kínált a számára. A benne szunnyadó és ed­dig még igazán ki nem bon­takoztatott tehetséget ezzel géppel minden bizonnyal rö­vid idő alatt érvényre tudta volna juttatni. A sors azon­ban másképp határozott... Személyében az autóverseny­zés rendkívül rokonszenves, nyugodt, kiegyensúlyozott magánembert és sportolót veszített el. 15 m ElCKTROft .v & '„r.-jábO'­“ 'a. ElEKTROn

Next