Népszava, 1987. január (115. évfolyam, 1–26. sz.)

1987-01-28 / 23. szám

12 A járművezetés ábécéje és ahogyan tanítják Ha a preventív, azaz balesetmegelőző közlekedésről, gépjárművezetői stílusról beszélünk, tulajdonképpen egy szemléletváltásról, másfajta, újszerű gondolkodás­­módról szólunk. Ennek a gondolkodásmódnak az el­sajátítása, bármennyire is kézenfekvő a preventív veze­tési stílus, nem egyszerű feladat. A korábbiakban a­ dr. Gáti Györggyel, a Műszaki Egyetem adjunktusával való beszélgetéseink során már sokszor és sokat­ beszéltünk a prevencióról, de annak alapjáról, a közlekedési is­meretek oktatásáról, a hazai gépjárművezető-képzésről eddig még nem. Pedig minden szemléletváltást az ala­poknál kell kezdeni. — Igen, beszélnünk kell a hazai gépjárművezető-kép­zésről, s annak hiányosságai­ról, de mielőtt erről szólnánk talán megér két mondatot szólni a hazai oktatásról is, — mondja az adjunktus. — Példaként csupán hadd em­lítsem meg, hogy a hazai fel­sőfokú oktatási intézmények­ben nem ritka, hogy 10—15 éves jegyzetekből tanulnak a hallgatók, így szinte kijelent­hető legtöbb helyen a jövő diplomásai a tegnapot tanul­ják. Ha figyelembe vesszük, hogy szakemberek szerint a tudományos ismeretek mai rohanó világunkban nyolc évenként megduplázódnak, akkor meg kell állapítanunk sajnos, hogy oktatásunk je­lentős lépéshátrányban van. Úgy érzem, hasonló lépéshát­rányunk van a közlekedési ismeretek oktatásában és a gépjárművezető-képzésben is. Lépéshátrány, lexikális tudással — Miért? — Elsősorban a kreativi­tás hiányában. Tudomásul kell vennünk, hogy a meg­szerzett ismeretek, ezek ösz­­szességét nevezzük intelli­genciának, kreativitás nélkül keveset érnek, nehezen hasz­nosíthatók napjainkban. — Fordítsuk ezt le most a közlekedés nyelvére. — Kézenfekvő az azonos­ság: gépjárművezető képzé­sünkben — oktatásban és tanulásban egyaránt — a le­xikális tudás a meghatározó. Amikor az oktató így készíti fel a gyakorlati vizsgára ta­nítványát: „a vizsga során meg ne próbáljon előzni!” akkor éppen a kreativitást száműzzük az oktatásból és a gyakorlatból. Minisztertanácsi határozat jelent meg 1985 végén, a közúti közlekedés biztonsá­gával. A határozat hangsú­lyozza, hogy különös gondot kell fordítani éppen a bal­esetmentes közlekedés érde­kében a gépjárművezetők képzésére. — Az ön véleménye sze­rint a közlekedés biztonsága szempontjából „mennyit ér” a jogosítvány? — Az ön véleménye sze­rint a közlekedés biztonsága szempontjából mennyit ér a jogosítvány? — Aki ma, Magyarorszá­gon jogosítványt kap, az részt vehet a közúti forga­lomban, vezethet. Ez azt, hi­szem, már maga egyfajta ér­ték a személy szempontjából. A közlekedés biztonsága szempontjából már koránt­sem biztos, hogy az. Úgy ér­zem, a mai jogosítvány az elvártnál lényegesen kisebb a „tartalma”. Ne a saját kárán tanuljon . Vagyis véleménye sze­rint másfajta oktatásra len­ne szükség? — Meggyőződésem, hogy igen. Arra gondolok, hogy ami ma a tanfolyamok anya­ga, az tulajdonképpen olyan minimuma a közlekedési is­mereteknek, amelyek tudása, hitem szerint, egy-egy gép­járművezető-képző tanfo­lyam „belépője”, felvételi feltétele lehetne. — Ezek szerint a jelentke­ző otthon, esetleg konzultá­ciók segítségével megtanul­hatná a közlekedési szabá­lyokat és a szükséges műsza­ki ismereteket, s csak ezután kezdődne a tanfolyam? — Pontosan! — És mit tanulnának a tanfolyamon? — Látja, itt csatolunk visz­­sza a kreativitáshoz: a sza­bályok, az ismeretek birtoká­ban, a közlekedési szituációk­kal, s az akkor szükséges vi­selkedési formákkal ismer­kednének párhuzamosan el­méletben és gyakorlatban. Csak így lenne mód és lehe­tőség az egyes szabályok gyakorlati értelmezésére, így lehetne eljutni oda, hogy a tanfolyamok hallgatói ne ké­sőbb, saját kárukon, hanem itt a tanfolyam során tanul­ják meg, hogy egy-egy közle­kedési konfliktus, veszély­­helyzet feloldásának az opti­mális megoldáson túl, egyéb megoldásai is léteznek, s ez már a kreativitás körébe tartozik. — Az így megkapott jogo­sítvány többet érne? — Minden bizonnyal. Per­sze hozzá kell tennem, hogy a hazai és nemzeközi tapasz­talatok szerint ahhoz, hogy valaki jó vezető, jó közleke­dő legyen minimum 100 ezer kilométert le kell vezetni. A statisztikák persze másról is szólnak. Mutatják, hogy a jo­gosítványt megszerzettek, akik vezetnek is, általában az első év végére sajátítják el a vezetés technikai ismereteit, s akkor a kezdethez képest biztonságosabban, kevesebb balesettel vezetnek. S mert úgy érzik, a vezetéstechnika elsajátítása már a közleke­dési érzék kialakulását is je­lenti, most már belső fékek és gátlások nélkül teljes jo­gú és biztos vezetőknek ér­zik magukat. S ilyenkor következik a második baleseti hullám. Mert az egyévnyi vezetés ugye a legritkább esetben je­lenti a megbízhatóság 100 ezer kilométeres mércéjét. A hazai vezetők átlagosan hét év alatt teszik meg ezt a bi­zonyos 100 ezer kilométert. Veszélyesek a számok, hiszen ha tudjuk, hogy évente mint­egy 120—130 ezer új jogosít­ványt adunk ki, akkor az előbbi hét évvel számolva, évente 700 ezer részben ab­szolút kezdő, részben tanuló vezetővel közlekedünk az országban. Jó lenne ezt tuda­tosítani minden közlekedő­ben, a már gyakorlott, ruti­nos autósokban, s a kezdők­ben egyaránt. — Tehát, a legkritikusabb az első év. — Magam is úgy érzem, hiszen úgy gondolom, hogy az igazi közlekedési érték ki­alakításához ugyanúgy alap­­feltétel a biztonságos vezetés­­technika, ahogy a közleke­dési gondolkodás alapja a KRESZ és műszaki ismere­tek. A világ egy-két országá­ban már megvalósították, be­vezették az úgynevezett sza­kaszos képzést, s az úgyneve­zett ideiglenes jogosítványt. El tudnám képzelni Magyar­­országon is azt a rendszert, amely szerint a sikeres ha­gyományos vizsga után ide­iglenes jogosítványt kapna a vizsgázó, s véglegest csak egyéves gyakorlat, s egy ma­gasabb szintű továbbképzés után, természetesen csak akkor, ha ebben a bizonyos egy évben nem „bizonyítot­ta" szabálysértésekkel, bal­esetekkel alkalmatlanságát. A gépjárművezető-képzés korszerűsítésének témája nem újkeletű, jól ismert a szakemberek előtt. A fenti­ekben dr. Gáti Györggyel egyfajta megoldásról beszél­gettünk, amelynek alapja az a szemléleti rendszer, ame­lyet megelőző, preventív közlekedésnek, vezetési stí­lusnak nevezünk. És itt a megelőzésen van a hangsúly. A riasztó baleseti statiszti­kák indokolják és sürgetik ezt a korszerűsítést, de ter­mészetesen nem csak az új — friss jogosítványos — gép­­járművezetők képzéséről kell gondoskodnunk, hanem a továbbképzést is meg kell szervezni. Miért nincs továbbképzés ? Persze, a továbbképzést is kétfelé kell választani — hangsúlyozza az adjunktus. — Hiszen másfajta oktatást, másfajta foglalkozást igé­nyelnek a naponta, rendsze­resen vezetők, és most az au­tó nélküli jogosítvánnyal rendelkezők. Azt hiszem, in­tézményes, országos méretű továbbképzés utoljára a het­venes évek elején, a KRESZ módosításakor volt. De hát miért kellene újabb módosí­tásra várnunk? Szerintem egy ilyen általános tovább­képzést meghirdető akcióra, s természetesen az ennek megfelelő programra és szer­vezetre lenne szükség. Az autó nélküli jogosítványosok helyzete már másfajta kép­zést, továbbképzést igényel. Meggyőződésem, ha valaki akárcsak pár hetet is kihagy a vezetésben, valamilyen ok­nál fogva, már másképp, minden bizonnyal rosszabbul vezet. Most képzelje el azt, akinek semmiféle gyakorlata nincs. Bevallom, életveszé­lyesnek érzem, amikor sok szülő jószándékúan „jogosít­ványt” ajándékoz érettségiző gyermekének. Mert, ha az autót nem veszi meg hozzá — s a túlnyomó többség nem tudja megtenni —, akkor csak kiképeztek egy-egy, a közlekedés biztonságát vala­mikor majd veszélyeztető rossz járművezetőt. Ma Ma­gyarországon nincsenek ilyen jellegű felfrissítő tanfolya­mok, és nyilvános gyakorló­­pályák sincsenek. Igaz, a gépjárművezető-képzéssel foglalkozó intézmények al­kalmanként befogadnak ilyen jelentkezőket, de úgy érzem, ez kevés. — Egy korábbi beszélgeté­sünk során már szóltunk a gépjárművezető-képzés alapvető hiányosságairól. — Nem árt elégszer hang­súlyozni: a nyáron vizsgázók nem ismerik a téli vezetés veszélyeit, de szinte hasonló veszély rejlik abban is, ha egy Wartburggal rendelkező autós Ladán tanul meg ve­zetni, és hogy a legeklatán­­sabb példát említsem, ma hazánkban a gépjárműveze­tő-képző állami és magánis­kolák anyagi lehetőségei kö­zé nem fér bele az autópá­lyán való közlekedés oktatá­sa. A jogosítvány pedig fel­jogosítja a tulajdonost, hogy csúcsforgalomban, T betű nélkül, 100 kilométeres se­bességgel haladjon, mondjuk az M 7-esen. Sajnálatos, de ki kell mondanom: ez a jogo­sítvány, ha végiggondoljuk, a veszélyeztetésre, minden közlekedő veszélyeztetésére is, feljogosít... Dr. Gáti György szavaival egyet lehet érteni, lehet azzal vitatkozni. Egy azon­ban tény: a fenti beszélgetés­ben, igaz a preventív közle­kedés és vezetési stílus je­gyében, rávilágítottunk azokra a feszültségpontokra, amelyek megoldása nélkül nehezen képzelhető el a köz­lekedés biztonságosabbá té­tele. Miután a közlekedés mindennapi feladatunk és mindennapi örömünk — an­nak biztonságosabbá tétele is mindennapi feladatunk . L. Boda András Tizennyolc európai ország közös vizsgálatot tervez A partnerek és ők - Kérdezz, felelek - Érdekes javaslatok _ Viselkedési javaslatok Közlekedésbiztonsági kutatók egy érdekes felmérést végeztek el fiatal — 25 év alatti — járművezetők körében. Ezek a fiatalem­berek valamennyien okoztak balesetet, s túlnyomó többségük a vizsgálat során elis­merte, hogy hibásnak tartja magát a baleset bekövetkeztében. Csaknem valamennyien ál­lították, hogy nagyobb figyelemmel, gyor­sabb és alkalmazkodóbb reagálással meg­előzhették volna a bajt. Kétharmad részük még arra is utalt, hogy bár a másik fél is hibázott, mégis az ő kezükben lett volna a baleset megelőzésének a lehetősége, vagyis a másik partner hibáját utólag­­ elhárítha­­tónak tartották. A kikérdezés után a kutatók alaposan ele­mezték az általuk okozott balesetek minden lényeges körülményét is, s a tárgyi tényeket egybevetve a személyes véleményekkel pró­báltak meg következtetéseket levonni... A fiatal vezetők kockázatának csökkentése — éppen a baleseti statisztikák alapján — ugyanis annyira aktuális kérdés, hogy a vizsgálatba a nemzetközi baleset-megelőzési szervezetek is bekapcsolódnak, és egész Európára kiterjedő felméréseket végeznek majd el, várhatóan 18 országban. Az első vizsgálat következtetései szerint szükség lenne a fiatalok számára a vezetői engedély próbaidőhöz kötése — ezt már né­hány országban be is vezették! (Erre a Gáti György-interjúban is utalunk! A szerk.) Ál­talában azt tartanák jónak, ha az egyéves gyakorlati vezetés után a jogosítvány birto­kosa egy újabb, s kifejezetten gyakorlatias vizsgán venne részt, amelyen bebizonyíthat­ná, hogy fejlődött, jobb vezető lett, s ame­lyen kiderülnének járművezetői hibái, bi­zonytalanságai is. Ennek a vizsgának az eredményeképpen valaki vagy megkapná véglegesen a jogosítványt, vagy újabb — ép­pen a vezetési hibáit korrigáló — tanfolya­mon venne részt, ami után véglegesítenék a vezetői engedélyét. Természetesen egy ilyen rendszer igényli azt is, hogy az autó­vezetés oktatását mindinkább gyakorlatiassá tegyék, s a vizsgákon elsősorban a forga­lomban mutatott megbízhatóságot, ügyessé­get értékeljék. A korai nevelés-képzés fontosságára is sok szakember mutatott rá: szerintük már az is­kolákban szükséges lenne a magasabb szintű közlekedési oktatásra, amely nem csak a gyalogosközlekedés sz­bályaival foglalkoz­na, hanem kellő időben ismertetné a külön­féle járművek, gépjárművek használatának kérdéseit is. Szinte egységes a vélemény ab­ban, hogy a jogosítvány megszerzését előbb­­utóbb elő kellene írni a segédmotorosok számára is; ami pedig a járműveket illeti, a fiataloknak csak korlátozott teljesítményű motorkerékpárokat lenne szabad vezetni. A nevelési folyamat során fokozatosan jutná­nak el a mind nagyobb teljesítményű, na­gyobb sebességre képes járművek ismereté­hez, s a hozzájuk illő vezetési gyakorlathoz. A forgalom biztonsága iránti igény ilyen tartós ráhatások mellett, amelyek egyben mindig kínálják is a továbbhaladás lehető­ségeit, megbízhatóan megalapoznák a fiata­lokban is későbbi közlekedésük fontos, visel­kedésbeli jellemzőit. Ezek nem átél örömei SZERDA, 198­7. JANUÁR 2­8. NÉPSZAVA

Next