Népszava, 1987. április (115. évfolyam, 77–101. sz.)

1987-04-01 / 77. szám

NÉPSZAVA 1­9­8­7. Á­P­R­I­L­I­S 1., S­Z­E­R­D­A A Szovjetunió nem távolodott el a Reykjavíkban egyeztetett állásponttól Viktor Karpov hivatalos válasza az ellentmondó amerikai­ nyila­tkozatra M. Lengyel László, az MTI tudósítója jelenti: A Szovjetunió az 1000 ki­lométernél kisebb hatótávol­ságú nukleáris rakéták kér­désében nem távolodott el a Reykjavikban egyeztetett ál­lásponttól — szögezte le kedden Moszkvában tett nyi­latkozatában Viktor Karpov, a szovjet külügyminiszté­rium fegyverzetkorlátozási, és leszerelési főosztályának ve­zetője. Karpov felszólalása hivatalos válasz volt az ame­rikai elnök nevében a na­pokban közzétett nyilatko­zatra, amely a genfi tárgya­lások közepes hatótávolságú rakétákkal foglalkozó mun­kacsoportja befejeződött tár­gyalási fordulójának ered­ményeit kommentálta, s el­ferdítette a szovjet állás­pontot. Karpov hangsúlyozta: a Szovjetunió következetesen síkraszáll az ilyen rakéták korlátozásáért, csökkenté­séért, s végső soron meg­semmisítéséért. A szovjet fél Reyikjavíkban kijelentet­te: kész az 1000 kilométernél kisebb hatótávolságú rakéták számának befagyasztására, és kész tárgyalásokat foly­tatni azok további sorsáról. Ezt az irányvonalat követi Genfben a szovjet tárgyaló­küldöttség. Az amerikai fél Genfben bejelentette, hogy növelni akarja az ilyen rakéták szá­mát általában, így Európá­ban is. A Szovjetunió soha­sem egyezett bele a rakéták számának növelésébe, mivel nem a fegyverkezési hajsza törvényessé tételéről, hanem éppen beszüntetéséről kell párbeszédet folytatni — hangsúlyozta a szovjet dip­lomata. A közepesnél kisebb ható­távolságú rakéták kérdésé­ben elfoglalt amerikai állás­pont különösen sokatmondó­vá válik annak az amerikai követelésnek a fényében, hogy a felszámolandó euró­pai Pershing—2-ket ne lesze­reljék, hanem rövidebb ha­tótávolságú eszközökké ala­kítsák át. Nyilvánvaló, hogy ez esetben újra közepes ha­­tótávolságúakká lehetne őket alakítani, vagyis gyakorlati­lag fennmaradnának Euró­pában a közepes hatótávolsá­gú rakétaerők — mutatott rá Viktor Karpov. A jelenlevő Nyikolaj Cser­­vov vezérezredes, a Szovjet Hadsereg vezérkarának fő­r csoportfőnöke az egyensúlyi összetevőket ismertette rész­letesen. Kijelentette, hogy a Szov­jetuniónak valóban valami­vel több rövidebb hatótávol­ságú rakétája van. A NATO azonban jelentős, másfélsze­res fölényben van a csapás­­mérő, nukleáris fegyverek­kel felszerelt légierő tekin­tetében. Közepes hatótávol­ságú rakétája is a NATO-nak van több. A rövidebb hatótá­volságú rakéták kérdésé­nek megvitatása során meg kell vizsgálni a csapásmérő légierőket, az előretolt állo­­másoztatású amerikai esz­közök kérdését és a hagyo­mányos fegyverzet, illetve a haderők nagyságát is. A hadműveleti-harcászati (500—1000 kilométer hatótá­volságú) rakéták kérdése azonban nem tartozik a kö­zepes hatótávolságú raké­tákéhoz. Legfeljebb annyi­ban, hogy megállapodás ese­tén a Szovjetunió a saját te­rületére vonja vissza a nyu­gat-európai telepítésekre vá­laszul Csehszlovákiába és az NDK-ba telepített megnövelt hatótávolságú hadműveleti­­harcászati rakétáit, ezek to­vábbi sorsáról azonban már az e fegyverekről folytatan­dó tárgyalásokon kell dönte­ni — mondotta Nyikolaj Cservot­. Az 500 kilométernél ki­sebb hatótávolságú harcá­szati rakéták kérdése ugyan­akkor a Varsói Szerződés bu­dapesti felhívásában megfo­galmazott javaslatokkal áll szoros kapcsolatban, hiszen ezek a rakéták a hadosztá­lyok és hadtestek fegyver­zetének szerves részét képe­zik. Washington VSZ-dokumentumokat adtak át a külügyminisztériumnak A Szovjetuniónak az Egye­sült Államokban akkreditált ideiglenes ügyvivője az ame­rikai külügyminisztériumban hivatalosan átadta azokat a dokumentumokat, amelyeket a Varsói Szerződés tagorszá­gai külügyminiszteri bizott­ságának kétnapos moszkvai üléséről adtak ki. A szóban forgó két dokumentum: az összeurópai folyamat tovább­vitelére és a bécsi találkozó sikeres befejezésére felszó­lító nyilatkozat, valamint a VSZ-tagországokna­k a ve­gyi fegyverek betiltására vo­natkozó nyilatkozata. (TASZSZ) Reagan megbeszélése Chirackal Hétfőn, a késő éjjeli órákban Washingtonba érkezett a francia miniszterelnök. Jacques Chirac előzőleg New Yorkban az üzleti élet, a gazdasági körök képvise­lőivel találkozott. Kedden megbeszélést tartott Reagan amerikai elnökkel, aki este vacsorát adott tiszteletére. Ugyancsak még kedden tár­gyalt a francia kormányfő Schultz külügyminiszterrel és Weinberger hadügyminisz­terrel is. A megbeszélések közép­pontjában mindkét fél sze­rint a leszerelés kérdései, mindenekelőtt a közepes ha­tótávolságú európai nukleá­ris eszközök felszámolásának problémái állnak majd. Bár egy magas rangú amerikai kormánytisztviselő szerint a két fél azonos álláspontot képvisel, Chirac korábban fenntartásokat hangoztatott a szovjet—amerikai megálla­podásokat illetően. Mivel Washington időközben újabb feltételeket támasztott a szer­ződés megkötése elé azzal a követelésével, hogy annak lé­nyegében már a rövidebb hatótávolságú nukleáris ra­kéták kérdésében is megha­tározó jellegű megállapodást kell magába foglalnia, a két fél közötti nézetkülönbség csökkent. (MTI) A pápa Dél-Amerikában II. János Pál pápa kedd este Uruguayba, kéthetes dél­amerikai útjának első állo­mására érkezett. A római katolikus egyházfő Uruguay után Chilét, majd Argentínát keresi fel. II. Já­nos Pálnak ez lesz eddigi leghosszabb utazása, amióta 1978-ban elfoglalta a pápai trónt. (MTI) Étolajmérgezési per bírósági tárgyalása zajlik Spanyolországban. Az 1981. évi mérgezés során maradandó testi károsodást szenve­dett emberek egy csoportja tüntet Madridban, a perbe fogott 38 vádlott ellen. A mérgezés következtében 584 ember meghalt, mintegy 25 ezren gyógyíthatatlanul megbetegedtek TELEFOTO — MTI Külföldi Képszerkesztős­ég Szovjet nyilatkozat Párizsban A Szovjetunió párizsi nagy­­követsége nyilatkozatot tett közzé az Ariane hordozóra­kéta körüli állítólagos kém­kedési ügyről. A nyilatkozat emlékeztet arra, hogy a Le Figaro és a Liberation című lapok „nem hivatalos”, a francia kém­­elhárításhoz közel álló forrá­sokra hivatkozva azt állít­ják: a Szovjetunió párizsi nagykövetségének egyes munkatársai az Ariane-nal kapcsolatos „kémkedési ügy­be” keveredtek. Mint a nyi­latkozat megállapítja, az ügy kapcsán március 20-án közzétett szovjet nagykövet­ségi állásfoglalás óta a rá­­galomhadjárat nemhogy nem szűnt meg, hanem fokozó­dott, s az utóbbi napokban különösen durva, provokatív hangnemet öltött. A párizsi szovjet nagykö­vetség nyilatkozata felveti annak lehetőségét, hogy a „kémüggyel” csupán az Ariane hordozórakéta leg­utóbbi sikertelen felbocsátá­sáról akarják elvonni a köz­vélemény figyelmét. (TASZSZ) Az Európai Gazdasági Bizottság ülésszaka Kedden Genfben megnyílt az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (ECE) 42. ülés­szaka. A szervezet tagja 32 európai ország, (köztük a Szovjetunió mellett az Uk­rán és Belorusz SZSZK is), valamint az Egyesült Álla­mok és Kanada. Az ECE, amely az idén ün­nepli megalakulásának 40. évfordulóját, fontos szerepet játszik az európai gazdasági és műszaki-tudományos együttműködés fejlesztésé­ben, mindenekelőtt a Kelet és a Nyugat között. Az idei jubileumi üléssza­kon áttekintik az európai ál­lamok gazdasági fejlődésé­nek, sokoldalú kereskedelmi, gazdasági és műszaki-tudo­mányos együttműködésének helyzetét és kilátásait, vala­mint az ECE hozzájárulását a helsinki záróokmány és a madridi záródokumentum ajánlásainak teljesítéséhez. (TASZSZ) Paragrafus és violinkulcs — Most aztán jól elhúzták az utcai zenészek nótáját — csettíntett a Fővárosi Tanács múlt heti ülése után a muzsi­kát csak fülhallgatóból ked­velő, s a rendet a rendeletek­kel azonosító budapesti hon­polgár. — Miért kell már az utcai zenélésre is rend­eletet hoz­ni? — kérdezték értetlenül mások, köztük egy fővárosi tanácstag is, aki a testület előtti hozzászólásával és el­lenszavazatával is bátorko­dott kifejezni egyet nem ér­tését az új jogszabály felett. S a szavazás után megkez­dődött a nyilatkozatháború, amit akár egyfajta társadal­mi vitának is tekinthetnénk, ha nem a rendelet megalko­tását követően, hanem az előtt került volna rá sor. Társadalmi sarra­dés Miközben a tanács szava­zott, a Blaha Lujza téri alul­járóban egy fiatalember gondtalanul gitározott, a kö­rülötte összesereglett járóke­lők nem kis örömére. A ze­nész a­­rádióriportertől tudta meg, hogy az új rendelet sze­rint kétszeresen is szabály­sértést követ el. Egyrészt, mert aluljáróban zenél, ami ezentúl szigorúan tiltott cse­lekedetnek minősül, más­részt pedig, mert erősítőt használ, ami­­a rendeletalko­tók szerint szintén nem te­kinthető kívánatosnak. Az alkalmi muzsikus hallhatóan nemigen értette, miért nyil­vánították a városatyák őt és a társait a fővárosi aluljá­rókban persona non givita­­nak, s azt javasolta a ripor­ternek, kérdezné talán meg a közönségét, ők hogyan, vé­lekednek róluk és az erősí­tőikről. A válaszok meglepően egy­behangzóak voltak. A járó­kelők kórusa dicshimnuszt zengett az utca hányatott sorsú zenészeiről, akik — úgymond — új színt, hangu­latot varázsoltak a budapesti aluljárókban, ahol már meg­valósult az újságárus, a ham­burgeres és az utcai zenész békés egymás mellett élése. Ezek után igazán nem irigylem a rendőröket és a közterület-felügyelőket, akik­nek majd a zenészeken vég­re kell hajtaniuk az ítéletet, a kiűzetést az aluljárókból. Az eset talán szót sem ér­demelne, ha ez a tanácsren­delet lenne ma Magyarorszá­gon az egyetlen olyan jogsza­bály, amelynek paragrafusai nem feltétlenül találkoznak az emberek egy részének igazságérzetével. Hosszas példálózás helyett elég talán az utóbbi hetek, hónapok két olyan nagy je­lentőségű jogszabályának tervezetére utalni, mint a családjogi, illetve a földről szóló törvény. Ezeket a tör­vényelőkészítés folyamatában egyre nagyobb szerepet vál­laló parlamenti bizottságok vették benckés alá, számta­lan fontos kiegészítő és mó­dosító javaslattal. Az ország­gyűlési képviselők aktivitá­sának egyik legdöntőbb in­dítéka kétségkívül az volt, hogy a parlament mindkét esetben olyan törvényt al­kosson, amely nemcsak szak­mailag tökéletes, hanem egy­szersmind az emberek több­­ségének igazságérzetét, jól felfogott érdekét is tükrözi. Naivitás lenne persze azt hinni, hogy létezhet olyan paragrafus, amely mindenki­nek tetszik, amellyel min­denki lelkesen egyetért. Hi­szen nincsen jog kötelesség nélkül, az együttélési szabá­lyok nem nélkülözhetik a kényszert, a szigorú szank­ciót. Az állam közhatalmat gya­korló szervei és polgárai a világon mindenütt társadalmi szerződést kötnek, amellyel kölcsönösen alávetik magu­kat a jogrend előírásainak. Ez az alfája és ómegája min­denfajta rendezett együtt­élésnek, s egyben ez az alap­ja a törvényességnek is. Eb­ben a szerződésben, amit képletesen már a születé­sünkkel írunk alá, az állam, a joggyakorlat azt vállalja, hogy megvéd bennünket a törvénytelenségektől, hogy garantálja a rendet, a bizton­ságot, hogy üldözi és felelős­ségre vonja a törvénysértő­ket. Mi, állampolgárok, pe­dig arra vállalunk kötelezett­séget, hogy tiszteljük a tör­vényeket, betartjuk a szabá­lyokat. A gyakorlatban ez a képlet azonban nem mindig ilyen egyszerű. Ahogy változnak az életviszonyok, a jogszabá­lyok, a paragrafusok újra meg újra megmérettetnek nemcsak Justicia mérlegén, hanem a közvélemény ítélete által is. Ha az emberek azt látják, hogy a törvény szi­gora nem mindig éri utol a bűnöst — ez a jogrend irán­ti bizalmat ássa alá. De ne­hezen kivehető foltokat ejt a jogbiztonságon, a törvé­nyességen az is, ha egyese­ket a rendeletek alapján megbüntetnek, miközben a józan közvélemény erkölcse ezt nem tartaná szükséges­nek. Nemrégiben nagy vissz­hangot váltott ki azoknak a turistáknak az esete, akik a szabályosan vásárolt valutá­jukból megtakarított pénzen videomagnót, illetve szemé­lyi számítógépet hoztak Nyu­gatról, s utána ezeket a ké­szülékeket annak rendje és módja szerint el akarták vá­moltatni. Utólag — amikor büntetőeljárás indult ellenük — tudták meg, hogy jogsér­tést követtek el, mert a va­lutát elvileg csak a kinntar­­tózkodás költségeinek fede­zésére és apróbb ajándéktár­gyak vásárlására lehet fordí­tani. Vajon mennyivel vol­tak tisztességesebbek náluk azok a turisták, akik a hason­ló eseteken okulva, rögtön fik­tív ajándékozólevelet is vet­tek a videóhoz, amely a jog szerint megfelelő igazolást jelentett a valutafedezetre. A jogi és hatósági szigor ez esetben alighanem többet ár­tott, mint használt a törvé­nyességnek, hiszen szinte kényszerítette az érintetteket a paragrafusok kijátszására. A törvényelmént hitele Elgondolkoztató, hogy az átlagos erkölcsi felfogás ma sem tudja túlságosan elítél­ni a drákói devizarendelke­zések megszegőit, az effajta „ügyeskedéseket” sokak in­kább bocsánatos bűnnek te­kinti. Pedig az erkölcsi és a hivatalos, jogi megítélés kö­zötti tudathasadás súlyos ká­rokat okoz, rontja a törvé­nyesség hitelét, tekintélyét. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen felemás helyzet előbb-utóbb a valóban min­denki által elismert és szük­ségesnek tartott jogszabá­lyok komolyságát is kétségbe vonja. Közlekedési hasonlattal él­ve olyan ez, mint amikor egy kis forgalmú útkeresztező­désben lámpát szerelnek fel, s­ az rendszeresen olyankor is pirosat mutat, amikor a közelben-távolban láthatóan nem jön semmi. Ilyenkor az ember előbb-utóbb átbátor­kodik a piroson, és soka­d­­szorra már hajlamos azt hin­ni, hogy nem is mindig tilos a piros. Aztán idővel, már egy másik útkereszteződés­ben is így gondolja, átmegy a piroson , és elüti egy autó. Ezek az ütközések a jog­ban persze csak kivételesen járnak hasonlóan végzetes következményekkel. Sőt... sokan egyenesen jól megél­nek abból, hogy ördögi ügyes­séggel kerülgetik a tilalom­fákat, mindig megtalálják a kiskapukat. A tisztességes állampolgár ezt a magatar­tást elítéli. De ha ő kerül ha­sonló helyzetbe, meglehet, mérlegelni fogja: hogyan jár jobban? Ha kínosan ügyel valamennyi rá vonatkozó pa­ragrafus betartására, vagy ha esetleg ő is megpróbálko­zik néhány kegyes csalással. Gondoljunk csak az ingatla­nok adásvételi szerződésébe beírt — mi tagadás, olykor feltűnően alacsony — vétel­árakra, amelyek nagyságától a befizetendő­­illeték összege függ, az adóbevallásra vagy éppen egy válóperrel együtt­­járó vagyonmegosztásra. A pénz nagy úr, s bizonyos szempontból érthető is, hogy ezekben az ügyekben min­denki a saját érdeke szerint cselekszik. Ezért is lenne kü­lönösen fontos a hasonló esetekre a mainál egyértel­műbb, kevesebb kijátszási lehetőséget kínáló szabályo­zást alkotni. Mert amíg ki­kezdhető, ez is lejáratja a jog tekintélyét. Amit nem lehet istel­tiltani Néha hiányzik, máskor fe­lesleges a szabályozás, oly­kor pedig az a baj, hogy az élet bizonyos területeken túl­haladja a jogot és a paragra­fusokat nem igazítják időben az új követelményekhez. Ez is tudathasadást okozhat, hi­szen mindennapi cselekede­teink nem a kódexekben, ha­nem a valóságban, léteznek, először ott kapnak cáfolatot, vagy igazolást. Az utóbbi időben főleg a gazdasági életben, s azon be­lül is leginkább a kisvállal­kozások területén találkozni olyan jelenségekkel, hogy jó­formán már nem is lehet tudni, mi a szabályos, és mi a szabálytalan, mire és ho­gyan vállalkozhat, mire és hogyan nem — például egy gazdasági munkaközösség. Ha belegondolunk, a törvé­nyesség és a jogbiztonság szempontjából ez a helyzet még az emlékezetes meggy­­magos­ históriánál is zűrza­varosabb, hiszen ott legalább tudtuk, hogy az illetőt a bün­tetőbíróság elítélte azért, amiért sokak szerint inkább kitüntetést érdemelt volna. Látszólag messzire kanya­rodtunk az utcai zenélésről alkotott tanácsrendelettől. De azért van valami jelképes abban, hogy megszületett ugyan a tiltó rendelet, de amikor és ahol csak lehet, az utca muzsikusai — akik tán még a paragrafust is molinkulcsnak látják — to­vább pengetik­­a gitárjukat. Az aluljárókban is, erősítők­kel is. Mert ők nem a tör­vénykönyvekből, hanem a kottájukból olvasnak. Legyinthetnénk rájuk, hogy egy húron pendülnek. De ha nem játszanak hamisan — mindig vannak, akik tapsol­nak nekik. S rendelettel a tapsot meg­tiltani nem lehet. Deák András Felavatták a TVK új műanyaggyárát (Folytatás az I. oldalról) zárták. Ebben az évben az eredetileg előirányzott 120 ezer tonna helyett legalább 135 ezer tonna terméket szándékoznak előállítani, ami megközelíti a gyár tervezett névleges kapacitását. Ezután Lázár György mon­dott avatóbeszédet. Tolmá­csolta a Tiszai Vegyi Kom­binát dolgozóinak Kádár Já­nos, az MSZMP főtitkára és a Minisztertanács üdvözletét, s elismeréssel szólt a mun­kában részt vevő hazai és külföldi vállalatok kitűnő együttműködéséről. Elsősor­ban ennek köszönhető — hangsúlyozta —, hogy a be­ruházás a tervezettnél gyor­sabban és alacsonyabb költ­séggel valósult meg. A mai gyáravatás iparpolitikai ese­mény hazánkban — mondot­ta Lázár György —, annál is inkább, mert az új lineáris polietiléngyár évente három és fél milliárd forinttal ja­vítja az ország devizamérle­gét. Csak ilyen üzemekkel nyílik lehetőség a világszín­vonalhoz való felzárkózásra, arra, hogy a magyar termé­kek a nemzetközi piacokon is versenyképesek legyenek — mondotta egyebek között. Az avatóünnepségen kitün­tetéseket adtak át a gyár tervezésében, építésében és felszerelésében kimagasló érdemeket szerzett több mint 200 dolgozónak. A Munka Érdemrend arany fokozatát vette át Mohácsi Dezső, a TVK beruházási igazgatója, valamint Stickl László, a TVK budapesti kirendeltsé­gének igazgatója. A gyáravató előtt Lázár György­ rövid látogatást tett a már 20 ezer lakosú Lenin­­városban, ahol Hegedűs György tanácselnök tájékoz­tatta a város életéről, dina­mikus fejlődéséről. 3

Next