Népszava, 1987. július (115. évfolyam, 153–179. sz.)

1987-07-01 / 153. szám

NÉPSZAVA 198­7. JÚLIUS 1., SZERDA Befejeződött a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának ülésszaka (Folytatás az 1. oldalról) A következő napirendi pontként a szovjet parla­ment törvényt hozott arról, hogy az ország életének leg­fontosabb kérdéseit a jövő­ben össznépi vitára kell bo­csátani. Ezáltal tulajdonkép­pen az alkotmány két cikkét pontosította: a szovjet állam alaptörvényének 5. cikke ugyanis kimondja, hogy az ország életének legjelentő­sebb kérdéseit az egész nép elé kell tárni megvitatásra, a 48. cikk pedig az állampol­gároknak azt a jogát fogal­mazta meg, hogy részt ve­hetnek a társadalom és az állam ügyeinek irányításá­ban, a törvények és fontos döntések megvitatásában és elfogadásában. Most ezeket a cikkeket konkrét eljárásjo­gi formába öntötték. Ezentúl szabály lesz az or­szág politikai, gazdasági és szociális fejlesztése alapkér­déseinek, az alkotmányos jo­gok, szabadságjogok és az állampolgárok kötelezettsé­gei, s más fontos kérdések össznépi megvitatása. A törvény előirányozza or­szágos vita megszervezését, ami a nyilvánosság széles körű bevonását célozza. A megvitatandó dokumentu­mokat a sajtó, a rádió, a te­levízió, továbbá szakosított kiadványok útján hozzák a közvélemény tudomására, s a megvitatott tervezetekkel kapcsolatos javaslatokat is széles körben ismertetik, csakúgy, mint a vita vég­eredményét. A törvényben megfogalma­zott fontos új elem, hogy egyes köztársaságokban, sőt, ennél kisebb közigazgatási egységekben — területeken, városokban, járásokban — is szervezhetők általános viták. A törvény értelmében a vi­ta költségeit az állam viseli. Külön cikk szavatolja az ál­lampolgárok szabad, akadá­lyoztatástól mentes részvéte­lét e vitákban. A szovjet törvényhozás ál­tal a mostani ülésszakon el­fogadott harmadik törvény meghatározza, hogy az ál­lampolgárok milyen módon kereshetik igazukat a bírósá­goknál a vezető beosztásban levő személyek jogsértő cse­lekedeteivel szemben. A tör­vény értelmében minden ál­lampolgárnak joga van a ve­zetők, illetve az általuk kép­viselt szervek ellen panaszt tenni, s ha az elkövetett, vi­tatott cselekedet nem tíz év­nél régebben történt, a bíró­ság köteles azt megvizsgálni. A törvény előírja, hogy ilyen panaszt csak azt köve­tően lehet tenni, miután a felügyelő szervhez benyúj­tott panaszra nem kaptak jogorvoslást. A bíróságok kötelesek tíz napon belül megtárgyalni az ügyet, és vagy megalapozatlannak mi­nősíteni a panaszt, vagy pe­dig kötelezni az érintett ve­zetőt, hogy vonja vissza a jogsértő intézkedést. A bíró­sági döntés ellen nem lehet fellebbezni, a törvényességi felügyelet keretében az ügyész azonban törvényessé­gi óvást nyújthat be az íté­lettel szemben. Az állampol­gár felelősségre vonható ab­ban az esetben, ha rágalma­­zási céllal indított bírósági eljárást valamely vezető el­len. A Legfelsőbb Tanács kül­döttei jóváhagyták az elnök­ség által a megelőző ülésszak óta eltelt időszakban hozott rendeleteket. Ezt követően az illetékes vezetők válaszoltak a küldöttek interpellációira. (MTI) Dél-Korea Cson Tu Hvan elfogadta a reformjavaslatokat Cson Tu Hvan dél-koreai el­nök „elvben” elfogadta ki­jelölt utódjának reformja­vaslatait, s szerdán rendkí­vüli televíziós beszédében maga is megerősíti őket — jelentette kedden a dél-ko­reai állami rádió. Cson Tu Hvan kedden reg­gel találkozott a kormány­párt elnökével, aki hivatalo­san előterjesztette reform­ajánlatait. Az államfő ezt követően fogadta a parla­ment elnökét és a legfelsőbb bíróság elnökét, akikkel megvitatta a terv törvény­hozási és jogi vonatkozásait. A nap folyamán Csen Tu Hvan elnökletével rendkí­vüli kormányülést tartottak a Kék Házban, ahogy az el­nöki palotát nevezik. Az ál­lamfő ezután találkozott az elnöki tanácsadó testület tag­jaival. A kormánypárt elnöke, mint jelentettük, hétfőn reg­gel váratlanul nyolcpontos reformtervvel állt elő, amely gyakorlatilag az ellenzék va­lamennyi fő követelését — közvetlen és még az idén megtartandó elnökválasztást, alkotmányreformot, politikai amnesztiát és a sajtószabad­ság helyreállítását — magá­ban foglalja. Ro Te Vu, aki négycsillagos tábornoki egyenruháját cserélte fel a politikusi pályával, és akit Csen Tu Hvan utódjául ki­szemelt, azt is kijelentette: lemond valamennyi tisztségé­ről és feladja elnökjelöltsé­gét is, amennyiben az állam­fő elveti reformcsomagját. Hétfőn az Egyesült Álla­mok is nyíltan a reformja­vaslatok elfogadására szólí­totta fel a dél-koreai állam­főt. Gaston Sigur külügyi ál­lamtitkár egy tévéműsorban határozott igennel felelt ar­ra a kérdésre, hogy megfe­­lelne-e az Egyesült Államok óhajának Ro Te Vu reform­ajánlatainak elfogadása. A dél-koreai ellenzék üd­vözölte a kormánypárt elnö­kének váratlan javaslatait. ★ Az amerikai légierők stra­tégiai felderítésének egy CP —71 típusú (Blackbird) szu­­perszonikus gépe hétfőn a Japán-tenger parti vidéke fölött, Koszong város köze­lében behatolt a Koreai NDK légterébe — jelentette a KCNA hírügynökség. Ebben a hónapban ilyen típusú ame­rikai felderítő gépek már 11 alkalommal sértették meg a KNDK légterét. A hírügynökség a berepü­léseket kapcsolatba hozza a dél-koreai feszültség fokozó­dásával. (AFP, DPI, TASZSZ) Kim De Dzsung, az ellenzék legismertebb vezetője is üdvözölte a kormánypárt váratlan javaslatát. Derűs integetése híveinek, tük­rözi a dél-koreai ellenzéki erők bizakodó hangulatát TELEFOTÓ / MTI Külföldi Képszerkesztőség A lemondott Powell helyére Reagan újabb konzervatív bírót akar jelölni a legfelsőbb bíróságba Ronald Reagan amerikai el­nök hétfőn Edwin Meese igazságügy-miniszterrel és Howard Bakerrel, a Fehér Ház személyzeti főnökével konzultált arról, hogy kit je­löljön a legfelsőbb bíróság pénteken megüresedett bírói helyére. Kiszivárgott hírek szerint a megbeszélésen kizárólag konzervatív felfogású bírák neve jött szóba. Az esélyesek listájának élén Robert Bork, Columbia szövetségi kerület (itt található Washington) fellebbviteli bíróságának bí­rája áll. Az üresedést e legfőbb bí­rói testületben, mely igen je­lentős, politikai súlyú dön­téseket is hozhat (alkotmány­­jogi kérdésekben is dönthet) Reagan és környezete kitűnő lehetőségnek tartja politikai pozíciói erősítésére, az iráni­kontra fegyverszállítási ügy­let által megtépázott tekin­télyének erősítésére — mu­tatnak rá megfigyelők. A kilenctagú testületben mostanáig nagyjából egyen­súly volt a liberális és a kon­zervatív felfogású bírák kö­zött. Reagan konzervatív je­löltje — ha megkapja a sze­nátusi jóváhagyást — fel­boríthatja ezt az egyensúlyt. Az elnök egyébként már ed­dig is „szerencsés” volt e te­kintetben. Hivatali idejére a mostanival együtt három ilyen alkalom jutott. Ez rit­kaság, hiszen e testületből el­távolítani, leváltani senkit sem lehet. Üresedésre elha­lálozás vagy lemondás miatt kerülhet sor. Most ez utóbbi történt: Lewis Powell bíró pénteken váratlanul lemon­dott tisztéről. Demokrata szenátorok — így Joseph Biden, a szenátus jogi bizottságának elnöke —, máris jelezték: ha Reagan saját politikai ízlése szerint jelöl bírót a legfelső bírói testületbe, akkor „nehézsé­gei lesznek a szenátusi meg­erősítéssel”. (UPI) 24 órás általános sztrájk volt Haitin 24 órás általános sztrájk volt hétfőn Haitin. A munkabe­szüntetést a karibi szigetor­szág különböző politikai párt­jai és szakszervezetei kezde­ményezték. Tiltakozásnak szánták amiatt, hogy a ka­tonákból,­s polgári szemé­lyekből álló Kormányzó Ta­nács a múlt héten semmis­nek nyilvánította a június elején kidolgozott választási törvényt, szabad kezet biz­tosítva magának a közeljö­vőben tartandó törvényho­zási választásokra és az el­nökválasztásra. Hétfőn az ország több vá­rosában szünetelt a terme­lés, zárva maradtak az üz­letek, megbénult a közleke­dés. A rendőrség több helyen összecsapott a tüntetőkkel. Cap Haitiben egy fiatalem­bert lelőttek és hármat meg­sebesítettek a rendőrök. Port-au-Prince-ben egy sze­mély megsebesült. (AP, Reuter, DPI) ­ Csaknem 160 milliárd forinttal gazdálkodtak tavaly a tanácsok. Első hallásra ez talán óriási összegnek tű­nik, valójában mégis kevés. Hiszen az iskolák, az egész­ségügyi, kulturális intézmények működtetése, fenntar­tása évről évre többe kerül, s szorítóak a gondok a te­lepülésfejlesztésben is. Sokan kérdezik: hogyan lehet a tanácsok önkormányzati szerepének, önállóságának növekedéséről beszéli, amikor az ezt valóban megala­pozni hivatott anyagi háttér hiányos. Válaszra a legil­letékesebbet, dr. Papp Lajos államtitkárt, a Miniszter­­tanács Tanácsi Hivatalának elnökét kértük.­ ­ Az önkormányzati sze­rep növekedése és a gazda­sági nehézségek között én nem látok ilyen közvetlen el­lentmondást. Több okból sem. Először is: a nagyobb önállóság nemcsak anyagi szempontból értendő. Az el­múlt években a döntési ha­táskörök túlnyomó többsége a helyi tanácsokhoz került, amelyek így településük iga­zi gazdáivá válhattak. Ma már a falu, város életének, fejlődésének szinte vala­mennyi fontos kérdésében az ottani tanácstagok testülete mondja ki a végső szót, fe­lülről, a megyétől, a minisz­tériumtól egyre kevesebb a lehetőség a beleszólásra. És ez jó dolog, hiszen erősíti a helyi tanácsok felelősségér­zetét, aktivitását. Ami pél­dául a gazdálkodást illeti: ma már nincsenek „pántlikázott” pénzek, nincs külön fejlesz­tési alap és működési költ­ségvetés, megszűntek az úgy­nevezett célcsoportok. Így a tanács a település fejlesz­tése, a lakossági szükségletek kielégítése szempontjából legfontosabb célok, igények kielégítésére költheti a pénzt. A kép teljességéhez tarto­zik persze, hogy a városok, községek vezetői már nem taktikázhatnak úgy, mint ko­rábban. Nem kezdhetnek pél­dául úgy egy beruházásba, fejlesztésbe, hogy ha köz­ben elfogy a pénz, majd a megye vagy a költségvetés segít. Csak saját bevételeik­re támaszkodhatnak, nincs más fedezete kiadásaiknak. Ez is a költségérzékenyebb gazdálkodásra, a vállalkozói magatartásra ösztönöz. Sok helyen tapasztalni már jeleit ennek, például az egészség­­ügyi, oktatási, kulturális in­tézmények önállóságának, érdekeltségének növelésében. Előfordul, hogy egy szak­­középiskola úgy tesz szert többletbevételre, hogy külön pénzért az iskola szakirányú képzésébe vágó szolgáltatá­sokat vállal, másutt létszám­megtakarításból jutnak bér­emelési lehetőséghez. A vál­lalkozóbb tanácsok kommu­nális kötvényeket adnak ki, hitelügyleteket bonyolítanak le, újabb bevételekhez jut­nak telekeladásokból, állami földek haszonbérbe, illetve közterületek bérbeadásából. Társadalmi munkák szerve­zése révén tavaly az 1985. évinél csaknem kétmilliárd­dal több, összesen 16 mil­liárd forinttal gazdagodtak a települések. S hogy még mek­korák a lehetőségek, azt bi­zonyítja: van, ahol egy la­kosra ötezer, de van, ahol még csak négyszáz forint társadalmi munka jutott. Az utóbbi időben külö­nösen gyakran hallani a kistelepülések gondjairól, az elmaradt térségek ne­héz helyzetéről. Mit tehet­nek itt a tanácsok ? — Az Országgyűlés által elfogadott új településfej­lesztési koncepció lényeges változásokat hozott: a koráb­bi városcentrikus fejleszté­sek helyett egyre inkább a községek felé irányul a fi­gyelem. A kormány az elma­radt térségek fejlesztésére külön programot dolgozott ki, és ennek támogatására a hetedik ötéves tervre három­­milliárd forintot irányzott elő. A program hét megye 573 települését érinti, 430 ezer ember életkörülményeit javítja. Mint a számokból is kiderül, itt többnyire ezer lakos alatti községekről van szó, ahol elsődleges feladat új munkahelyek teremtése. A községek részesedése a ta­nácsi költségvetésből egyéb­ként már a harmadik ötéves tervben növekszik. Ez az arány az ötödik ötéves terv­ben 10—13, a hatodikban 20 —22, a hetedikben pedig 30 százalék. A kisközségek vonzerejét növelte az elöl­járóságok létrehozása. Új együttműködési formák ala­kultak ki a falvak között, a vízhálózat fejlesztésére, a szemétszállítás megszervezé­sére, az ügyintézés javításá­ra, s több más hasznos cél­ra. Elismerve az e területen elért eredményeket, s mégis több kisközség lakossága sérelmezi a tanácsok kör­zetesítését, s követeli, hogy újra legyen önálló tanácsa.­­ Hazánkban jelenleg 2933 községi településen 1345 tanács működik, közülük 693 a közös tanács. Az önálló ta­nács nélkül maradt társköz­ségek száma 1569. Ezek az adatok azt mutatják, hogy a közös tanácsok az országot átfogó rendszerré fejlődtek. Meggyőződésem, hogy csak e társulások révéie lehetett biztosítani az anyagi eszkö­zök jobb felhasználását, a felkészültebb tanácsi veze­tést, a hozzáértőbb appará­tust, a helyben történő ügy­intézést, egyszóval a korsze­rűbb, olcsóbb közigazgatást. Ezt a nemzetközi tapaszta­latok is egyértelműen alátá­masztják. Ami az önállósulási törek­vést illeti, ilyen igény a leg­utóbbi felmérések szerint 14 megyében egyáltalán fel sem merült. Jelenleg öt me­gyéből hat település önálló­sulási szándékát jelezték, ez a társközségek fél százalékát sem éri el. A gyakorlati ta­pasztalatok igazolják, hogy a községi közös tanácsba szerveződött társközségek együttműködése mindenki számára előnyös. Az apró­falvas településeken a sok kis tanács szisztémáját egyébként már az ötvenes években kipróbáltuk, s ép­pen ennek későbbi sikerte­lensége vezetett a közös ta­nácsi szervezet kialakításá­hoz. A szórványosan felve­tődő önállósulási törekvések, szerintem, elsősorban tele­pülésfejlesztési gondokra, az anyagi eszközök hiányára, vezetési, személyi okokra ve­zethetők vissza. A székhely­községre koncentráló telepü­lésfejlesztés természetesen nem helyes, ezért fontos, hogy a társközséget megille­tő eszközök felett mindin­kább az elöljáróságok dönt­senek. Ha több társközség közös érdekeit szolgáló fej­lesztéseket határoznak el, úgy erre adják az összes pén­züket. Hozzátenném még, hogy a társközségek külön­válása, s mindenütt önálló tanács létrehozása jelentő­sen megdrágítaná a közigaz­gatást, számításaink szerint községenként legalább fél­millió forinttal. Ez is meg­fontolandó, hiszen a pénznek sok fontosabb helye van. Meggyőződésem szerint adott a lehetősége annak, hogy a közös tanácsok kere­tében egyenrangú települé­sek éljenek egymás mellett önálló életet, s a közösen vá­lasztott testület valóban a közös ügyekben hozzon döntést, s lássa el az appa­rátusi, államigazgatási, ható­sági és adminisztratív fel­adatokat. Természetesen le­hetnek az önálló tanács szer­vezésére egyedi kivételek; ezeket a kérelmeket alapo­san meg kell vizsgálni. A döntéshozatal időpontját pe­dig célszerű a többi terület­­szervezési intézkedéshez és a gazdasági év végéhez igazí­tani. Több mint három év telt már el a járások megszün­tetése óta. Igazolta-e a gyakorlat ezt a döntést? — Igen, hiszen kevesebb lett az áttétel, a községek, városok közvetlenül a me­gyékkel kerültek kapcsolat­ba, s ennek révén is erősöd­tek az önkormányzatok. A felsőbb irányítás beleszólása a helyi ügyekbe nagymérték­ben csökkent, bár ezen a te­rületen továbbra is bőven akad még teendő. A koráb­bi beidegződéseket kritiku­san felül kell vizsgálni, a még meglévő formális admi­nisztratív elemeket a külön­böző szintű tanácsok kapcso­latából ki kell iktatni. A köz­ségek, a városok és a megyék új kapcsolatrendszerében a legfontosabb cél az önkor­mányzatok további erősíté­se. Egyre inkább igaz az a tétel, ha valaki végigmegy egy településen, annak képé­ből megállapíthatja, milyen emberek élnek ott, és főleg, milyen a tanács vezetése. Mert a fejlettség egyre in­kább a helyi öntevékenység­től, kezdeményezőkészségtől, a lehetőségek feltárásától, a gazdálkodás minőségétől, a tanácsok és a lakosság kap­csolatának milyenségétől függ. Ami ez utóbbit illeti, or­szágszerte azt tapasztaljuk, hogy egyre több a konflik­tus a tanács és a lakosság között. A választópolgárok egyre türelmetlenebbek, és egyre élesebb vitákban ve­tik fel a gondokat.­­ Nekünk is ez a tapasz­talatunk. A változások rész­ben az új választójogi törvény által bevezetett kötelező ket­tős jelöléssel is összefügge­nek, hiszen ma már nem csak a választók, hanem a megválasztott tanácstagok is egyre kritikusabban teszik szóvá a nehézségeket, nem megszépítve viszik a gondo­kat a tanácsi vezetés elé. Or­szágos tapasztalat, hogy eb­ben a választási ciklusban a tanácsülések, a viták sokkal élesebbek lettek, gyakoribb az ellenszavazat, a tartózkodás, az interpelláció. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy 1985-ben a tanács­tagoknak csaknem a fele ki­cserélődött, sok közöttük a fiatal, aki még kevesebb köz­életi tapasztalattal rendelke­zik. Az elmúlt hetekben, hó­napokban lezajlott tanács­tagi beszámolókat helyen­ként a választók érdekte­lensége jellemezte, ők úgy vélik, hogy hiába teszik szóvá évről évre a problé­mákat, hiába hallgatják meg a tanácstag vélemé­nyét, ígéreteit, ha utána nem változik semmi. — Ez teljesen jogos felve­tés, s véleményem szerint a tanácsi vezetés felelősségére is figyelmeztet. A tanácsta­goknak mindig reális és ala­pos információt kell adni ar­ról, hogy mennyi pénz van a település fejlesztésére, mi szerepel az éves tervben, mi­lyen egyéb lehetőségekkel számolhat a lakosság. A ta­nácstag csak így adhat érde­mi választ azokra a kérdések­re, amelyek a különböző la­kossági fórumokon felme­rülnek. Jó kezdeményezés­nek tartom, hogy országszerte többfelé alakultak tanácstagi klubok, amelyek egyebek kö­zött éppen a naprakész in­formáltságot, a rendszeres véleménycserét segítikk. Ta­pasztalataink azt bizonyítják, hogy a tanácstagok egyre ha­tározottabban élnek jogaik­kal a tanácsi apparátus mun­kájának ellenőrzését illetően is, ami a társadalmi kontroll egyik fontos eszköze. Sok helyen ma már nem érik be a különböző előterjesztések gépies megszavazásával. Ha­nem újabb alternatívák, dön­tési változatok kidolgozását sürgetik. Ezáltal is sokszí­nűbb, tartalmasabb lett az ér­dekképviselet. Ez gyakorlatilag azt je­lenti, hogy az ön vélemé­nye szerint az önkormány­zati szerep mellett a taná­csok népképviseleti jelle­ge is erősödött? — Úgy vélem, igen, s ez a mai nehéz gazdasági helyzet­ben különösen fontos. Az állampolgárok ugyanis meg­értik a gondokat, ha őszin­tén beavatják őket a dönté­sek előkészítésébe, ha való­ban a település lakói dönt­hetik el, hogy a kevesebb pénzből mire jusson. A nép­­képviseleti jelleget erősíti, ha egyre több helyi tanács­­rendelet megalkotásáról szer­veznek társadalmi vitát, ha a fejlesztés kényes kérdéseit — vállalva a nyilvánossággal járó "konfliktusokat — rend­szeresen lakossági fórumok elé viszik. Mert az emberek hajlandók sokkal többet ten­ni a közös ügyekért, ha na­ponta érzik, hogy a városuk, a községük — annak taná­csával együtt — valóban az övék. Deák András A tanácsok és az önkormányzat Hosnelf­rtés dr. Papp Lajos államtitkárral

Next