Népszava, 1988. július (116. évfolyam, 156–181. sz.)

1988-07-01 / 156. szám

2 (Folytatás az 1. oldalról) hatékonysága tárgyilagos ér­tékelés szerint csak 30—40 százaléka a létszámukkal és lekötött vagyonukkal elvi­leg elérhetőnek. Tovább csökkentik a Eldöntendő kérdés, hogy a jövőben milyen energiahor­dozóra építsünk. A jövőben is igen nagy szerepe lesz az energiahordozók és az ener­gia importjának. Ez azonban a szocialista országokból már nem növelhető korlátla­nul. Ez a tény is összekap­csolja az energiaellátást az ipari szerkezetváltással. Hi­szen a piacokon végül is ma­gyar áruval fizetünk, s nem mindegy, hogy áruinkat mennyire értékelik, hajlan­dók-e energiahordozót vagy energiát adni érte. A miniszter elmondta: a szénbányászat folyamatos tá­mogatását a jövő évtől meg­szüntetjük. Az ezáltal kelet­kező átmeneti ellátási és foglalkoztatási gondok fel­oldhatók. Ugyanakkor a gaz­daságosan művelhető bá­nyák — például Borsodban Dubicsány — fejlesztését az állam segíteni fogja. A vaskohászat folyamatos támogatását is le kell építeni! 1991-től kizárólag a jövedel­mező tevékenységek folytat­hatók, csak az önmagukat el­tartani, fejleszteni képes vál­lalatok maradhatnak életben. A termékösszetétel a maga­sabb feldolgozottságú — és ezért értékesebb — áruk ja­vára rendeződik át. A gépipar az az ágazat, amelyet manapság gyakran s keményen bírálunk, de amelytől gazdasági helyze­tünk jobbra fordítása érde­kében a legtöbbet reméljük és követeljük. A jövőt meg­tervezni, perspektívát adni itt a legnehezebb, a népgaz­dost — az elkövetett hi­bákból is okulva — arra kell választ adnunk, hogy miként határozhatjuk meg a szer­kezetfejlesztés helyes irá­nyát és érhetjük el az át­alakítás meggyorsítását. A ráfizetéses termelés haság exportjának mégis több mint egyötödét adja, s ennek az egymilliárd dollár­nak a gazdaságossága az át­lagosnál lényegesen jobb. Vannak olyan vállalatai is, amelyek tönkrementek. Ezek­nek a sorsa ugyanaz kell hogy legyen, mint minden más ágazatban: meg kell szabadulni a veszteséges te­vékenységektől, vagy ha ez nem megy, akkor — vállal­va a következményeket — a vállalattól is. A gépipar számos szakte­rülete közül kettőről: az elektronikáról és a személy­gépkocsi-gyártásról külön is szólt a miniszter. A magyar társadalom sem térhet ki az elektronika vívmányainak széles körű alkalmazása és az ennek érdekében végre­hajtandó szerkezetátalakítá­si feladatok elől. De be kell látni: éppen az elektronika szerteágazó jel­lege miatt nem lehetséges berendezkedni az önellátás­ra. Ám összemérhető felké­szültségű partnerekké kell válnunk azok számára, akik hajlandók velünk együttmű­ködve megoldani az elektro­nikai alkatrészgyártás kulcs­­fontosságú fejlesztését és gyártását. Ezért a kormány a fejlődés segítésére az al­katrészgyártás területén vál­lalkozik, azzal a szándékkal, hogy mintegy „tolóerőt’’ gyakoroljon az alkatrész­iparnál sokszorosan nagyobb elektronikai berendezésgyár­tásra, ezáltal az ipari szer­kezetvál­tás egészére is. — Döntő az ipar szem­siker azon múlik, miként tu­dunk hatékonyabban beépül­ni a világgazdaságba, miként változtatjuk meg fejlesztés­­politikánkat, s az annak fon­tos részét képező beruházás­politikát, támogatását pontjából, hogy a hazai igé­nyek a jelenlegi szűkös vi­szonyok ellenére — a postai távközlés 1986 óta kiemelt fejlesztése révén, s a lakos­ság elektronikai cikkek irán­ti állandósult magas keres­lete miatt — nagyok és nö­­vekvőek, az iparnak jelentős hazai piacot, ezáltal nem mellőzhető fejlődési lehető­séget nyújtanak. Hasonló megfontolásból került ismét előtérbe a sze­mélygépkocsi-gyártás fej­lesztése. A lakossági igények mind a mennyiség, mind a minőség szempontjából je­lentősek, növekvőek, még sok évig kielégíthetetlenek lesznek, így e téren is jelen­tős a hazai piac szerepe. Emellett a korszerű személy­­gépkocsik gyártása a tech­nológiát fejlődésre készteti, a termelésszervezést kemény próbára teszi. Viszont szin­­te minden ipari szakma szá­mára lehetőséget ad a fej­lődést elősegítő módon a be­szállításra, a részvételre. Ezért a személygépkocsi­gyártás — ha gazdaságosan megvalósítható — a szerke­zetátalakítás és (az elektro­nikával együtt) az egész ipar háttériparának a fej­lesztése szempontjából is je­lentős és előnyös lehet. De vajon az is indokolt-e, hogy egyszerre több típus gyár­tását fontolgassuk? Ez el­lentmondani látszik a gaz­daságosság elvének. Még nem dőlt el, hogy hazánkban va­lóban egy vagy több típust gyártunk-e, de többfélének a honosítására törekszünk, gazdasági áganként is, tu­lajdonformánként is eltérőek. A gazdálkodókat körülvevő gazdasági erőtér emiatt bo­nyolult, ellentmondásos, nem képes elegendő útbaigazítást adni a kiegyensúlyozott fej­lődéshez. Ezért a gazdasági reformok egyik fő célja, a versenysemlegesség nem va­lósítható meg azonnal. To­vábbra is helyes és követen­dő cél: minél előbb ki kell alakulnia egy olyan gazda­ A gazdaság kiszámítható­vá s a jövő tervezhetővé té­telét már több alkalommal is megígértük a gazdálkodók­nak, de eddig csak nagyon ke­vés történt ez ügyben. Ezért nyíltan az attól való aggodalmunk a felelős, hogy a vállalatok biztonságosabb fejlődéséért a költségvetés még nagyobb hiányával kell megfizetnünk. Ebből a féle­lem szülte bűvös körből csak akko­r lehet kitörni, ha be­látjuk: a magát biztonság­ban érző vállalat nyeresége — és így adóbefizetése — gyorsabban fog nőni, mert nem lesz teljesítmény-visz­­szatartásra kényszerítve. Ha vállaljuk a kockázatot — ami igazán nem nagy —, hogy kezdetben legalább az előbb meghatározott köve­telményeknek megfelelő vál­lalatok számára több évre garantáljuk a kedvezőbb fel­tételeket, akkor e szűk kör növekvő teljesítményével a gazdaság egésze is kimoz­dítható lesz stagnáló helyze­téből. Az így kialakított gazdál­kodói környezet működési szabályait célszerű lenne egységes — tulajdonformá­tól és ágazati tagozódástól független — ipartörvényben összefoglalni és állandóvá tenni, ami által egyenlő esé­lyeket és biztonságot lehetne adni az ipari feladatokra vállalkozó és azokat tisztes­séggel elvégző minden kö­zösségnek és személynek. A mai szervezeti formá­ban működő vállalatok több­sége a merev tevékenységi határok, az intézményi elkü­lönülés miatt nem lenne ké­pes jól kihasználni a kedve­zőbb feltételeket, a nagyobb cselekvési szabadságot. Ezért egy társulási, integrá­lódási folyamatnak kell vég­sági környezetnek, amely­ben a termelés eredménye csak a tőkeforgatás haté­konyságától, azaz a tudástól, tapasztalattól, szorgalomtól és ügyességtől függ. Ám a támogatásleépítés összes kö­vetkezményét a társadalom nem képes egyik napról a másikra vállalni. Ezért önmagában a teljes — és az előbbiek szerint csak látszólagos — verseny­­egyenlőség megteremtése bemennie egyfelől a kutatás, fejlesztés és az ipari terme­lés, másfelől az ipari terme­lés és a kereskedelem között. Valóban rugalmas, gyorsan alkalmazkodó, nagy teljesít­ményekre képes szervezetek csak a piaci sikerekben való közös érdekeltség hatására jöhetnek létre. Ezért a tár­sulást, az érdekegyesítést a közös vállalkozást az ország­határoknak sem szabad kor­látoznia, sőt: egyengetnünk kell a nemzetközi gazdasági kapcsolatok útját. A szocialista országokkal is tovább akarjuk erősíteni kapcsolatainkat. Ugyanakkor arra törekszünk, hogy a for­galmat ezekben az években a kiegyensúlyozottság jegyé­ben, illetve minél előbb egy korszerűsített, piaci mecha­nizmusokra épülő, kölcsönö­sen előnyös együttműködési rendszerben növeljük. Ezért a kapcsolatok modernizálá­sának a vállalatok közvetlen kereskedelmi forgalmát, fi­zetési kötelezettségeik pénz­­beni elszámolását, s a kü­lönféle társulásokat is lehe­tővé kell tennie. Ha mindezen módosítások­kal sikerül ösztönzőbbé, tel­jesítményre késztetőbbé ten­ni a gazdasági mozgásteret, akkor ennek hatására egyre több gazdálkodó válik sike­ressé, egyre kevesebb szorul majd segítségre. A vállalko­zás a gazdaság döntő tevé­kenységévé, a gazdálkodó pedig a fő szereplőjévé válik. A szerkezetváltás fő mozga­tóereje a piaci igényeket jö­vedelemszerzés céljából el­vállaló gazdálkodói döntés lesz. A kormány azonban ez­után sem vonulhat vissza a pártatlan szemlélő szerepé­be. A gazdaság egészének fejlődéséért, ezen belül a nem lendítheti fel a gazda­sági fejlődést. Erre nagyobb esélyünk lehet, ha a gazdál­kodói környezet megfelelő módosításával az átlagosnál nagyobb piaci teljesítmény­re képes vállalatok fejlődési feltételeit tesszük lényege­sen kedvezőbbé. De nem újabb támogatásokkal, egye­di kedvezményekkel, hanem szabad hozzáféréssel a fej­lesztés eszközeihez, például a konvertibilis importhoz, gazdasági szerkezetváltás fo­lyamatosságáért továbbra is felelősséget kell vállalnia. A rábízott eszközökkel befo­lyást kell gyakorolnia a fej­lődés menetére, az ígéretes vállalkozásokat át kell segí­tenie az indulás nehézségein, s esetenként célszerű lehet közvetve érdekeltséget vál­lalnia egyes nagyformátumú, jövedelmező üzletekben is.­­ Befejezésül, de a leg­nyomatékosabban arra sze­retnék rámutatni, hogy a szerkezetátalakítás munkájá­nak legfontosabb tényezője a dolgozó ember, akinek ké­pességeiben sokkal több le­hetőség rejlik, mint ameny­­nyi ma hasznosul belőle. Ezért elsősorban nem az egyén a felelős! A kormány­nak és a vállalati vezetésnek kell megteremteni a képes­ségek jobb érvényesülésének feltételeit a tanulási kedv felkeltésével, a jó teljesít­mények elismerésével, az erkölcsi és anyagi ösztönzés hajtóerejének a növelésével. Több mint egymillióan dol­goznak az iparban. Tudják, hogy munkájuk sikerétől döntően függ az egész társa­dalom boldogulása, és ezért érzik felelősségüket. Az ipar viszont csak a társadalom egészének megértő segítsé­gével lehet sikeres. Elgon­dolásaival, eltökéltségével ezt a cselekvő közreműkö­dést, támogató egyetértést szeretné elnyerni. Ezt kí­vánja előmozdítani az Ipari Minisztérium is, és ezért ké­rem önöktől, az Országgyű­lés képviselőitől, hogy véle­ményükkel, javaslataikkal, bírálatukkal segítsék az ipart a szerkezetátalakítás leg­eredményesebben végigjár­ható útjának kiválasztásában — mondotta végezetül Be­­recz Frigyes. FOLYTATTA MUNKÁJÁT AZ ORSZÁGGYŰLÉS Jobb erkölcsi és anyagi ösztönzést Várkonyi Péter, Czibere Tibor és Kulcsár Kálmán a szünetben Összhangba hozható a teljes és hatékony foglalkoztatás A szerkezetváltás nyomán elavul, értelmét fogja vesz­teni a mai „fizikai" és „nem fizikai" besorolás fogalma is. A vállalkozások hatékony­ságát a befektetés megtérü­lési ideje fogja minősíteni, nem pedig a munkás—alkal­mazott arány. Társadalmunknak többféle lehetősége van a hatékony és csaknem teljes foglalkoz­tatás követelményeinek egyeztetésére. A legfonto­sabb a piac céltudatos széle­sítése. Ma még gyakori, hogy egy-egy dolgozó több mun­kakört is ellát magasabb ke­resetszerzés céljából. Ha ugyanazt a teljesítményt és keresetet egyetlen, heti 40 órában ellátható főállásban is el tudjuk érni, s gazda­sági eszközökkel — ezek közt a bérreformmal — felesle­gessé tesszük a túlmunkát, a második munkaviszonyt, ak­kor több munkavállalónak juthat főállás. A munkanélküliség ellen hajthatnak a szociálpolitikai intézményrendszer átgon­dolt módosításai is, például a rugalmas nyugdíjkorhatár bevezetése, a gyermeküket nevelő anyák nagyobb idő­­kedvezménye, a fiatalok ta­nulóidejének megnövelése. Ezek kedvezően befolyásol­nák a munkaviszonyban le­vő dolgozók teljesítményét, így várhatóan meg is térül­nének, s nagy segítséget ad­­hatának a pályakezdő fiata­loknak is. A fejlett gazdaságú orszá­gokban a szolgáltatások több főállást nyújtanak, mint az ipar és a mezőgazdaság együttvéve. A szolgáltatás­fejlesztés előnyeként említ­hető jótékony visszahatása is az ipar hatékonyságára. Nem kell bizonygatni, hogy a mainál jobb közlekedés, távközlés, információszolgál­tatás az ipar hatékonyságot közvetlenül is növeli. Az is könnyen belátható, hogy eh­hez a jól működő szolgálta­tások keltette jobb állampol­gári közérzet is hozzájárul. Végül figyelembe kell ven­ni, hogy a fejlődő szolgálta­tások bővülő eszközigénye az ipar piacát növeli, s ez is jótékonyan hat vissza az ipari szerkezetátalakításra. Talán nem túlzás azt állí­tani : ennyi lehetőséggel okosan élve a hatékony fog­lalkoztatás és a gyakorlati­lag teljes foglalkoztatás táv­latilag valóban összhangba hozható, még akkor is, ha az iparban bekövetkező lét­számcsökkenéssel egy idő­ben a többi termelőág és az államigazgatás is létszámle­adóvá válik. A rövid távú és csak egyes térségekben kialakuló foglalkoztatási gon­dok gyors kezelésének azon­ban még nem találtuk meg a megfelelő eszközeit.­­ A szerkezetátalakítás másik olyan következménye, amelynek kezelése kormány­zati irányítást is igényel, az iparnak a környezetre gya­korolt hatása. A korábbi iparfejlesztés kedvezőtlenül befolyásolta a természetet, az emberi környezetet. Ez ügyben kölcsönösen szót kell értenünk a közvéleménnyel is. A legcélszerűbb, ha a ter­veket nagy nyilvánosság mellett, minden érdekelt be­­vonásával előre megvitatjuk, s ebben az eszmecserében döntjük el, hogy mi a leg­jobb, minden érdekeltet el­fogadhatóan kielégítő meg­oldás. Eddig a szerkezetváltásról mint a gazdasági teljesít­mény növelésének döntő feltételéről esett szó. A szer­kezetátalakításnak is van azonban fontos előfeltétele: a gazdaság állapota. Gazda­ságunkban bizonyos mérté­kig már közvetlenül érvé­nyesülnek a piac törvényei, viszont más piaci hatásokra a szabályozórendszer csak késve, torzítva válaszol, s egyes tevékenységeket a kor­mány továbbra is közvetle­nül kénytelen irányítani. A vállalkozás és a munkavál­lalás feltételei pedig nép­ PÉNTEK, 1988. JÚLIUS 1. NÉPSZAVA GÁGYOR PÁL innovációs törvényre van szükség Gágyor Pál, az Ipari In­formatikai Központ vezér­­igazgatója, bizottsági előadó elmondotta, hogy a magyar gazdaságban 1957 óta napi­renden van az ipar szerke­zetátalakítása. Az elmúlt másfél évtized során el­szenvedett cserearány-vesz­teségek Magyarország II. vi­lágháborús anyagi vesztesé­geivel mérhetők össze. En­nek csak részben oka a nemzetközi környezet válto­zása, a legfőbb probléma, hogy hazánkban egymillió dollár értékű késztermék előállításához ma 30 száza­lékkal több energiát és anyagot, 100 százalékkal több élőmunkát használunk fel, mint a fejlett ipari ál­lamok. Ezeket a ráfordítá­sokat a világpiac nem fizeti meg. A gazdasági környezet számos eleme ellentétesen orientál, semlegesíti az ösz­tönzést. A fejlesztési források bő­vítéséhez a külföldi forrá­sok beáramlását a jelenlegi­nél is kedvezőbbé és gördü­lékenyebbé kell tenni. A mainál lényegesen kedve­zőbb feltételeket kell kínál­ni, elhárítva az ennek még útjában álló adminisztratív és egyéb akadályokat. Az utóbbi tizenöt évben az iparilag élenjáró orszá­gokban az iparban létesített munkahelyek 90 százalékát a kisvállalkozások teremtet­ték meg. Gágyor Pál hang­súllyal szólt arról, hogy a szerkezetátalakítás egyik kulcseleme a képzés, az ok­tatás, az átképzés. Ebből ki­indulva nem viselhető el, hogy hazánkban százezer la­kosra alig ezer egyetemi és főiskolai hallgató jut, míg más, hozzánk hasonló fej­lettségű országokban szá­muk meghaladja a 2500-at. Az ipari bizottság és a té­mát megtárgyaló többi par­lamenti bizottság is támo­gatja az ipar szerkezetátala­kítására előterjesztett prog­ramot — mondotta a bizott­sági előadó, végezetül java­solta: a témakör népgazda­sági fontosságára való te­kintettel a Parlament kérje fel az ipari minisztert, hogy rendszeresen, évente egy al­kalommal számoljon be az ipari bizottságnak a szerke­zetváltás előrehaladásáról, eredményeiről, a gazdasági és társadalmi akadályokról, és szükség szerint erről az ipari bizottság az Ország­­gyűlést is tájékoztassa. Ja­vasolta továbbá, hogy az Országgyűlés tűzze napi­rendre egy egységes, korsze­rű innovációs törvény meg­alkotását. TÉTÉNYI PÁL A­ csúcstechnológia a versenyképesség feltétele Tétényi Pál, az Országos Műszaki Fejlesztési Bizott­ság elnöke hangsúlyozta: A benyújtott koncepcióról el­mondható, hogy a fejlesztés általános irányai és céljai messzemenően korszerűek, és kutatási, műszaki kapaci­tásunk lehetőségeivel is összhangban vannak, a gaz­dasági feltételek biztosítása viszont csak kemény munká­val teremthető meg. A fejlődés döntő eleme a csúcstechnológiát alkalmazó ágazatok (elektronika, hír­adástechnika, irodaautoma­tizálás) körébe tartozó sza­k­­makultúrák hazai bővítése és színvonaluk emelése. Ezek­nek a technikáknak a széles körű behatolása a magyar ipar szerepe az infrastruktú­ra fejlesztésében, ezen be­lül a távközlés és informa­tika most formálódó, hosz­­szabb távú fejlesztési prog­ramjában. Az eddigi viták, a gazda­ság szerkezetváltásának las­sú volta miatti bírálatok nem is a célokat, hanem a megvalósítás reális lehetősé­geit, eszközeit, forrásait kér­dőjelezték meg. Ez érthető, hiszen az iparnak a mai szo­rító helyzetben lényegében magának kell előteremtenie a szerkezetváltáshoz szüksé­ges forrásokat, mindenek­előtt a veszteséges, támoga­tást igénylő tevékenységek át- vagy leépítése, a meglé­vő kapacitások hatékonyabb gazdaságba a versenyképes­ség elengedhetetlen feltétele. Különösen fontos a magyar

Next