Népszava, 1989. április (117. évfolyam, 77–100. sz.)

1989-04-01 / 77. szám

2 Testületi felépítés delegációs alapon Az elmúlt hetek tapaszta­latai azt bizonyították, hogy a politikai intézményrend­szer átalakításának, átalaku­lásának folyamata beiktatott politikai szótárunkba új fo­galmakat, ezeket az új fo­galmakat olykor különböző fórumokon más és más tar­talommal használják. Éppen ezért szükségesnek tartjuk, hogy a döntési elv új voná­sait közösen értelmezzük, és legyen a SZOT plénumának iránymutató állásfoglalása arról, hogyan érti a kon­szenzus elvének érvényesü­lését, hogyan tudja értel­mezni, hogy a szolidaritás, mint szakszervezeti érték, egyben döntési elvvé válhat, és hogyan, milyen kérdé­sekben tartja továbbra is szükségesnek a többségi elv megtartását. Ezért azt java­soljuk, hogy a közeljövő­ben, talán a SZOT plénu­mának legközelebbi ülésén, az elnökség előterjesztése alapján ezekről az elvi kér­désekről folytasson a SZOT plénuma vitát, és alakítsa ki álláspontját. Az alapokmány-tervezet tartalmi kérdéseinek sorában a SZOT titkára szólt a tes­tületek felépülésének elvei­ről. Az alapokmány-tervezet az alulról építkezés elvének megfelelően a testületek fel­építésében a delegációs elvet tartja alapvetőnek. A terve­zet a tagszervezetek jelenlé­tét biztosítja a kongresszu­son és a Szaktanácsban, ugyanakkor minden tagszer­vezet egyenjogúságát tükrö­ző képviseleti jog, a Szak­tanácsban való jelenlét joga mellett törekszik a létszám­­arányok tükrözésére is. Ezért az elnökség nem pártolta az alapokmányt előkészítő bi­zottság alternatív javaslatai közül azt, amelyik szigorú paritásos alapon minden al­kotó tagszervezetnek egy­­egy képviselőt kívánt adni a testületben. Az elnökség azt javasolja, hogy a pari­kósáné Kovács Magda elő­terjesztéséhez az alapok­mányt előkészítő bizottság nevében Rományi Béla, a Televíziós Dolgozók Szak­­szervezetének titkára fűzött kiegészítést. Tájékoztatta a tanácsülés résztvevőit, hogy a 25 tagú bizottságban vala­mennyi iparági, ágazati, szakmai szakszervezet, vala­mint a SZOT rétegtanácsai képviseltették magukat. A bizottság az általa elkészített alapokmány-tervezetben ar­ra helyezte a hangsúlyt, hogy tisztázza az országos szövet­ség fogalmát, tartalmát, mű­ködésének alapelveit, képvi­seleti rendszerét, döntési mechanizmusát, továbbá gaz­dálkodásának pénzügyi alap­ját. Az országos szövetség fogalmát úgy definiálták, hogy az egyenjogú és önálló szakszervezetek és/vagy or­szágos szövetségeik nyitott konföderációja. Ennek alap­ja a tagszervezetek és a tag­ság érdekeinek egyenjogúsá­ga. A bizottság álláspontja szerint erős országos szövet­séget kell felépíteni, mert az nélkülözhetetlen eszköze az eredményes érdekvédelem­nek. Rományi Béla a bizottság nevében arra kérte a Szak­­szervezetek Országos Taná­csát, hogy a SZOT elnöksé­gének tervezete mellett mér­legelje a bizottság tervezetét. Vita az alapokmán tervezetről SZOMBAT, 1989. ÁPRILIS 1. NÉPSZAVA A SZAKSZERVEZETEK ORSZÁGOS TANÁCSÁNAK ÜLÉSE Többségi elv beívelt konszenzus és szolidaritás (Folytatás az 1. oldalról) A szövetségi elv gondolat­körében feltétlenül fontos­nak tartom kiemelni, hogy az alapokmány tervezete csak a szövetségi struktú­rát írja le, az alatta lévő szervezetekre vonatkozóan rendelkezést nem tartalmaz. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az egész szervezet lét­rejötte nem lehet esetleges, nem lehet véletlenszerű, hi­szen ez kockáztatná a szak­­szervezeti mozgalom egysé­gét. Meggyőződésünk, hogy az országos tanácskozás ál­lásfoglalása a szervezet egé­szére vonatkozóan elegendő útmutatást tartalmaz. A szervezet és a működés fő kérdéseiben az országos ta­nácskozás döntött, és ezt a döntést az egész szerveződé­si választási folyamatra nézve véglegesnek kell te­kintenünk akkor, ha nem akarunk káoszt, ha nem akarunk anarchiát, és ha nem akarjuk kockáztatni, hogy ez a szervezet szétes­sen. Éppen ezért a félreér­tések elkerülése végett az alapokmány tervezetéhez függelékként hozzáfűztünk egy kivonatot az országos tanácskozás állásfoglalásá­ból, ez a kivonat a szerve­zet fő formáit írja le, és ezt tulajdonképpen az alapok­mány hatályával tekintjük véglegesnek az országos ta­nácskozás döntése szerint. Az alapokmány-tervezet a működés kérdéseiben egy alulról építkező, demokrati­kus szervezet működésének fő jellemzőit rögzíti — hang­súlyozta Kósáné Kovács Magda. — Néhány kérdéstől eltekintve — ilyen a tagsá­gi díj — csupán a szövetség működésével, döntéshozatali mechanizmusaival összefüg­gő kérdéseket szabályozza. A politikai hatékonyság, erő megteremtésének szük­ségessége mellett azonos sú­lyú alapelv a szövetséget al­kotó új tagszervezetek egyenjogúsága, a demokra­tikus működésre törekvés. Szeretném felhívni a tanács tagjainak figyelmét, hogy éppen a demokratikus mű­ködés kötelezettsége érdeké­ben a döntésekben előtérbe kerül a konszenzus elve. A szakszervezeti tevékenység, az érdekképviseleti, érdek­­védelmi munka legfontosabb kérdései konszenzus, tehát egyezség alapján dőlnek el. A többségi elv az anyagi, sze­mélyi és néhány szervezeti kérdésben továbbra is aján­lott döntési elv, meggyőző­désem szerint ezeknek a kérdéseknek a köre az egész társadalmi vita során nyitott maradhat, és a kongresz­­szusnak kell majd véglege­sen állást foglalnia abban, hogy milyen konkrét kérdé­sekben, milyen döntési elv érvényesítését tartja indo­koltnak. Másos és létszámarányos elv egymást kiegészítve bizto­sítsa a testület összetételét.­­ A társadalmi vitasorozat végén kell majd lezárnunk azt a problémát, hogy a Szaktanács vezetői az euró­pai szokásoktól eltérően to­vábbra is a főtitkár és tit­károk címet viseljék-e, vagy csatlakozzon a magyar szak­­szervezeti mozgalom az Eu­­rópa-szerte, szocialista or­szágokban is általános szo­káshoz, és a testület első számú vezetője a testület elnöke legyen — mondta az előadó. — Az európai szo­kások szerint általában az elnök­helyettessel vagy he­lyettesekkel osztja meg teen­dőit. Szeretném felhívni a figyelmet még egy kérdésre. A B és C változatban, mind a kettőben tulajdonképpen az elnevezésektől függően, csökken a Szaktanács vá­lasztott vezetőinek részvé­tele az elnökségben. A B és C változat tartalmaz olyan alternatívát, amelyben csak a főtitkár és helyettese vagy az elnök és helyettese lenne automatikusan a SZOT el­nökségének tagja. Ebben az esetben csökkenne azoknak a választott vezetőknek a száma, akik, hogy úgy mondjam, fölülről vagy kí­vülről kerülnek a Szakta­nácsba és az elnökségbe. Úgy gondolom, ez is olyan kérdés, amelyről a társadal­mi vita lezárása szakaszában lehet majd végleges állás­­foglalást kialakítani. De in­doklásul és mérlegelésre sze­retném hozzáfűzni, hogy egy potenciális többpártrendszer­ben, egy olyan helyzetben, amikor a szakszervezeti mozgalomnak is koalíciós jellegűvé kell vagy lehet válnia, mérlegelendő az a kérdés, hogy a választott ve­zetők számának csökkenése a testület által kinevezett vagy megbízott vezetők szá­mának növelése nem teszi-e könnyebbé ennek a koalí­ciós jellegnek a biztosítását. NEM BÁNTÁK MEG A SZTRÁJKOT ! Vegyes fogadtatása volt a megye határain kívül az év­­ eleji központi áremelések­­ ellen szervezett Szabolcs­­ megyei sztrájknak. Tóth Gézával, az szmt vezető titkárával arról beszélget­hi­­ünk, milyen most a dol­­, gőzök, körében a hangulat? — Rosszabb, mint volt. A közelmúltban Mátészal­­kán voltam szb-titkári ér­­­­tekezleten. Ott nekem szö­­­­gezték a kérdést, mi az, az­­ szint a tíz perces sztrájk­­­­kal letudta a gondokat?­­ Minket csillapítottak ak­ti­­kor, de a dolgok nem vál­­­­toztak, az árak emelked­nek. Szabolcs hátránya to­vább növekszik ... Nem is folytatom a panaszokat.­­ Egy­ bizonyos, paprikás a hangulat és amit január-­ ban kézben lehetett tarta-­­ ni, azt lehet, hogy később nem lehet. Az embereket­­ némileg megnyugtatná, ha a felzárkóztatási kormány-­­ programot most már a kor-­­ mányzat is komolyan ven-­­ né. De, hogy mondjam,­­ nem bántuk meg a sztráj­­kot. Ám azt bántónak tart- | juk, hogy nem vettek és nem vesznek komolyan­­ bennünket. Az alternatívák reális tagsági érdekeket tükröznek A ma vitára előterjesztett dokumentum több mint po­litikai deklaráció. Sokan, akik figyelik a szakszerve­zeti mozgalmat, ezen fogják lemérni megújulási törek­véseink hitelét. Biztos, hogy a tervezet kemény vitát fog kiváltani nemcsak a moz­galmon belül, hanem kívül is. Ebből az következik, hogy a különböző valóságos al­ternatívát képviselőknek nagyfokú toleranciát kell ta­núsítaniuk egymás iránt, hi­szen az ma is belátható, hogy az itt megfogalmazott alternatívák mögött reális tagsági vélemények és érde­kek húzódnak meg. Elemi érdekünk, hogy az alterna­tívák nyílt tagsági vitában méressenek meg. Csak így lehet ugyanis mindenkit ré­szesévé tenni annak a folya­matnak, amelynek a vég­pontja a tagság által támo­gatott, erős szakszervezeti szövetség. Engedjék meg, hogy a SZOT elnöksége nevében rö­viden javaslatot tegyek a dokumentum későbbi sorsá­ra. Javasoljuk, hogy az el­fogadott tervezetet, a már­cius 6-iki plénumon elfoga­dott dokumentumokat együtt bocsássuk vitára. Az alapok­mány-tervezet ugyanis nem értelmezhető a SZOT plénu­mának március 6-iki állás­­foglalása, illetve az országos tanácskozásnak a szervezet­re és működésére hozott döntése nélkül. A fentiekből az is következik, hogy az el­nökség állásfoglalása szerint a dokumentumokat nagyon gyorsan, nagy példányszá­mú külön kiadvány formá­jában is javasoljuk megje­lentetni. Végül javasolta: a plénum bízza meg a SZOT titkár­ságát és a SZOT apparátu­sát, biztosítsák, hogy az alapokmány vitájával össze­függő bármely kérdésben a SZOT-hoz forduló szerveze­tek, szakszervezeti tagok minden lehetséges szakmai segítséget megkapjanak. A vita állásáról az elnökséget folyamatosan, a plénumot pedig szükség szerint tájé­koztatni kell.

Next