Népszava, 1989. április (117. évfolyam, 77–100. sz.)

1989-04-01 / 77. szám

* SZAVA 198­9. ÁPRILISI., SZOMBAT — ...................................................*—— " " 1 I 3 4 SZAKSZERVEZETEK ORSZÁGOS TANÁCSÁNAK ÜLÉSE alternatíváit is, és terjessze társadalmi vitára mind a két dokumentumot. A vita megkezdése előtt többen kérdéseket intéztek a két előterjesztőhöz. Kósáné Kovács Magda a területi szakszervezeti szövetségek­kel kapcsolatos kérdésre azt válaszolta, hogy az országos szövetség létrehozásának irányelveiről a decemberi országos tanácskozás döntött, s ennek értelmében a terüle­ti szakszervezeti szervezetek nem alkotói az országos szö­vetségnek. Ugyanakkor a te­rületi szövetségek létrehozá­sának lehetősége kiegészíti az ágazati, szakmai szerve­ződés elvét. Az alapokmány tervezete keretjellegű, és egyetlen szervezetet sem kí­ván kirekeszteni az egységes szakszervezeti mozgalomból. A tagsági díj fizetésének kö­telezettségével kapcsolatban rámutatott arra, hogy nincs szó a költségek megkettőzé­séről a tagszervezetek eseté­ben, akár közvetlenül csat­lakoznak az országos szövet­séghez, akár közvetve a sa­ját réteg-, szakmai, ágazati szövetségükön keresztül. Ter­mészetesen az országos szö­vetséghez történő csatlako­zás tagsági díjának mértéké­ről, fizetési módjáról az or­szágos szövetség alakuló kongresszusa fog dönteni. Arra a kérdésre, hogy a de­legálás alapjául szolgáló 25 ezer szakszervezeti tag köré­be kik tartoznak, azt vála­szolta, hogy természetesen nem csak a munkavállalók, hanem a tanulók, nyugdíja­sok, tagfenntartók is. A SZOT titkára a konszen­zus elvére vonatkozó kérdés­sel kapcsolatban kifejtette, hogy ez demokratikusabb, mint a többségi elv, mert nem kérdőjelezi meg a ki­sebbségben maradó vélemé­nyek, érdekek jogosultságát, míg a többségi elv alapján a többség döntése kötelező a kisebbségre is. Természete­sen még ezután kell ponto­san, egyértelműen rendezni a döntési mechanizmus nyi­tott kérdéseit, mint ahogy a szövetséghez való csatlako­zás, illetve kilépés különle­ges eseteinek elbírálását. A közös vagyont illetően a Pol­gári Törvénykönyv rendel­kezései az irányadók, illetve a szakszervezeti törvény sza­bályozza majd a szakszerve­zeti vagyon kezelését. Rományi Béla válaszában kiemelte, hogy sok iparági, ágazati szakszervezet me­gyei szakszervezeti tisztség­viselőivel képviseltette ma­gát az alapokmányt előké­szítő bizottságban, tehát­­a területi szakszervezeti szer­vezetek képviselői is részt vehettek a tervezet elkészí­tésében. Az alapokmány-ter­vezetben azért nem foglal­koznak a területi szövetsé­gekkel, mert a decemberi döntés értelmében ezek nem létrehozói a szakszervezetek országos szövetségének. Hangsúlyozta, hogy a leendő Szaktanács vezető testület helyett inkább képviseleti testület lesz, amelynek tag­jait a tagszervezetek delegál­ják, a kongresszus csak a szövetség vezető tisztségvise­lőit választja meg, így job­ban érvényesülhet a tagság akarata, a két alapokmány-tervezet­ben azt is, hogy nem rögzítik a szakszervezetek részvételi jogát és lehetőségét a jogsza­bályok előkészítésében. Ja­vasolta, hogy a szövetségi alapokmány egyértelműen tartalmazza, milyen szinten, miként éljenek jogaikkal a szakszervezetek és az orszá­gos szövetség. Merlák Ervin, a Salgótar­jáni Kohászati Üzemek vszb­­titkára egyetértett azzal, hogy az alapokmány-tervezetet tagsági vitára bocsássa a SZOT. Javasolta: a tervezet­ben ne szerepeljen az a fél mondat, hogy az országos szövetség „a baloldali moz­galmak, pártok” hazai és nemzetközi hagyományaira építve végzi tevékenységét. Szükségesnek tartotta megerősíteni, hogy az orszá­gos szövetség támogassa tag­­szervezeteinek általános ér­dekérvényesítő harcát, s nyújtson jogi, szociális és kulturális szolgáltatásokat a tagságnak. A leendő Szakta­nács elnökségének összetéte­lét illetően azt a változatot támogatta, mely szerint ab­ban részt vesz az országos szövetség valamennyi tag­szervezetének egy-egy dele­gált képviselője. Bán Béla, a Magyar Rá­dió Dolgozói Szakszervezeté­nek titkára, az alapokmányt­ként azt javasolta, hogy az elnökség tervezete mellett az ő dokumentumukat is bo­csássák tagsági vitára, illet­ve terjesszék a magyar szakszervezetek következő kongresszusa elé. Ez szerin­te azért szükséges, mert a két alapokmány-tervezet több lényeges ponton eltér egymástól: így a szövetség­hez tartozás, a döntési me­chanizmus elveiben, továb­bá a Szaktanács összetéte­lében. Szükségesnek tartot­ta azt is, hogy a szakszer­vezeti sajtó kísérje figye­lemmel a két tervezet tag­sági vitáját. MONOPÓLIUM MARAD-E A TELEFON? Készül a postatörvény. S eközben komoly vita folyik a kormány és a Postások Szakszervezete között. Még­pedig arról, hogy postai monopólium maradjon-e a telefon, vagy kerülhet ma­gánkézbe is? A szakszer­vezeti vélemény szerint a tulajdonosi többségnek ál­lami kézben kell maradnia, mert ez nem csak gazdasá­gi, hanem politikai kérdés is. Vajon ki győz a vitá­ban? — kérdeztük az ága­zati szakszervezet főtitká­rától, Gricserné Heszky Enikőtől. — Azt nem tudom. Ne­künk csak véleményezési jogunk van. És egy szilárd meggyőződésünk: a telefon alapszolgáltatás; szükséges az intenzív fejlesztése és sajnos a külföldi működő tőke igénybevétele is. De mert a telefonfejlesztést mi nem tekintjük tisztán piaci kategóriának, és mert a ha­­­­zai heterogén távközlési rendszert egységesen kell működtetni, állampolgári érdekvédelem részünkről, hogy a következményekkel számoljunk. Szeretnénk azt is tudatosítani, hogy a táv­közlés elmaradottságát nem a Magyar Postán kell szá­­monkérni, hanem a kormá­nyon, mert évtizedeken át elhanyagolta az infrastruk­túra fejlesztését. Bm A kérdésekre adott vála­szok után szót kért Nagy Sándor, a SZOT főtitkára, hogy kiegészítse az elhang­zottakat. Leszögezte, hogy nem szabad félremagyarázni a területi, regionális szerve­zetek problémáját. Tisztázni kell, hogy a szakszervezeti mozgalom nem kívánja fel­adni e szervezeteket, mert a tagság területi érdekeinek képviselete, védelme indo­kolja létjogosultságukat. Két dolgot azonban világosan meg kell különböztetni. Egy kérdés, hogy mely tagszer­vezetek hozzák létre az or­szágos szövetséget, s ezek kö­zött valóban nincsenek ott a területi szervezetek, mert a decemberi országos tanács­kozás a szakmai, ágazati szerveződés elve mellett dön­tött. Más kérdés viszont a területi szervezetek képvise­letének problémája, amit va­lóban meg kell oldani, hiszen ezek is természetesen az egy­séges szakszervezeti mozga­lom részei. Nagy Sándor vitába szállt a testületek irányító funk­cióját megkérdőjelező véle­ménnyel, azzal viszont egyet­értett, hogy az irányítás más minőségű lesz, mint eddig, mert a mechanikus többségi elv helyett a konszenzusra, a különböző érdekek szolidáris egyeztetésére és kifejezésére törekszenek. Leszögezte, hogy a tagsági díj mértékét a tagsági vita alapján kell majd meghatározni. Egy do­logról azonban nem szabad elfeledkezni: erős érdekkép­viselethez és érdekvédelem­hez biztosítani kell a szük­séges anyagi eszközöket. Vé­gül aláhúzta, hogy a tagdíj­­bevételek tíz százalékát ja­vasló tagsági díj­fizetési kö­telezettséget ezután kell pon­tosan tisztázni, s természete­sen nem lehet szó arról, hogy a rétegszervezetek kétszer fizessenek. A vitában dr. Kiss Éva, az Igazságügyi Minisztérium osztályvezetője, a Közalkal­mazottak Szakszervezete ne­vében többek között arra fi­gyelmeztetett, hogy a szak­­szervezetek országos szövet­sége nem csak az Alkotmány szellemében és a magyar törvények keretei között fej­ti ki majd tevékenységét, ha­nem tiszteletben kell tarta­nia bizonyos nemzetközi sza­bályozásokat, továbbá hazai — kormányzati és miniszteri — rendeleteket is. Hiányolta Nem adják fel a területi szervezeteket ERKÖLCSTELEN ADÓ A tavalyi mecseki bányász­sztrájkkal szolidaritást vál­laltak a Mecseki Ércbányá­szati Vállalat dolgozói. Gyulay Sándor szb-titkár­­tól azt kérdeztük, megol­dódtak-e azok a gondok, amelyek a sztrájkot kirob­bantották, s ami miatt az ércbányászok is magukévá tették a szénbányászok kö­veteléseit. — 1988-hoz képest annyi változott, hogy napjainkra kilátástalanná vált a hely­­­­zet. Mi, ércbányászok pél­dául 1993-ig mérjük az időt, akkor jár le a nem­zetközi szerződés. De hogy azután mi lesz, azt senki sem tudja. Az emberek máról holnapra élnek. Ez eldönti a munkamorált, a­­ közérzetet. A vállalati bér­fejlesztés attól függ, lesz-e központi árkiegészítés. Az adót illetően sincs változás. A bányászati pótlékok adó­ja továbbra is irritálja az embereket. Mi úgy fogjuk fel, az uránosok 60 százalé­kos veszélyességi pótlékát erkölcstelen megadóztatni, mert az embereink a bőrü­ket viszik a vásárra. Er­kölcstelen, hogy attól a bá­nyásztól, aki minden pót­lékkal együtt 20 ezret ke­res, attól 12 ezret levonja­nak adóba. A hűségjuta­lomról is az a vélemény, ami tavaly volt, a sztrájk idején: ez régi szerzett jog. Mi több, a bányászok hűsé­ge nem mérhető a mai adószisztémával, mert az nem mér, hanem megkér­dőjelez! Rotáció és titkos sztrájkalap Simó Tibor, a Művészeti Szakszervezetek Szövetségé­nek főtitkára többek között r­emelte, hogy a tagság többsége eredményesebb ér­dekvédelmet vár a szakszer­vezetektől, egy kisebb, aktí­vabb része azonban nemcsak vár, hanem számba is veszi az érdekérvényesítés reális lehetőségeit, s ehhez politi­kai, jogi, szervezeti garan­ciákat keres. Javasolta, hogy a SZOT most csak a terve­zet tagsági vitára bocsátásá­ról határozzon, mert dönteni csak a tagság véleménye, akarata alapján lehet. Sze­rinte csak az egyik szöveg­tervezetet célszerű megvita­tásra ajánlani. Javasolta,­­hogy a szakszervezeti tag­ság körét egészítse ki a ter­vezet a szabadf­oglalkozá­­súakkal is, továbbá, hogy az országos szövetség vállalja fel tagszervezetei törekvései­nek támogatását. Szükséges­nek tartotta, hogy az orszá­gos szövetség Szaktanácsá­ban minden önálló szakszer­vezet és szakszervezeti szö­vetség kapjon helyet, az el­nökségbe pedig valamennyi szakszervezet delegálhasson egy küldöttet. Ugyanakkor figyelmeztetett arra, hogy meg kell őrizni a testületek működő- és akcióképességét, ezért az elnökség tagjainak száma 25-nél lehetőség ne legyen több. Ha ennél több tagszervezet alkotja az or­szágos szövetséget, akkor az elnökség összetételében be kell vezetni a rotációs rend­szert. Básti János, a Szakszer­vezetek Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Tanácsának vezető titkára hozzászólásá­ban kiemelte, hogy ha ko­molyan vesszük a szakszer­vezetek önállóságát és egyenjogúságát, akkor hori­zontális kapcsolatok is szük­ségesek. Azaz nem szabad kihagyni az országos szövet­ség alapokmányából a terü­leti érdekérvényesítés szín­terét, a horizontális szerve­zeteket. Ezért javasolta, hogy az alapokmány terve­zete rögzítse: a Szaktanács képviseletet biztosít a me­gyei szövetségeknek. Szüksé­gesnek tartotta, hogy a pénzügyi alap szabályozásá­ba be kell építeni a titkos sztrájkalapot, továbbá hogy a szakszervezeti tagdíj mér­tékét indok­olt pontosabban meghatározni. Kőhalmi Vilmos, a MÁV szombathelyi műszerész cso­portvezetője javasolta, hogy egyedül az elnökség alapok­mánytervezetét bocsássák tagsági vitára, ugyanakkor mindkét anyagban alapvető hibákra hívta fel a figyel­met. Indítványozta, hogy meg kellene húzni a határ­vonalat, ki lehet tagja az országos szövetségnek, ne­hogy a sok — általa gittegy­letként aposztrofált — „más­ként gondolkodó”, törpe szakszervezet szétzilálja a szakszervezeti mozgalmat. Hangsúlyozta, hogy ne a SZOT, hanem a tagság dönt­sön az alapokmányról, a szakszervezeti vagyonról. Eléggé­­kritikusan szólt a SZOT-on belüli átszervezés­ről, s arra figyelmeztetett, hogy a cégér átfestése kevés, ha nem jelez valódi meg­újulást a tartalmi munká­ban. A vita e pontján soron kívül szót kért Kósáné Ko­vács Magda, hogy emlékez­tesse a tanácsülés résztve­vőit az országos tanácsko­zás döntésére. Aláhúzta, hogy ennek értelmében a SZOT felelőssége és feladata változatlanul fennáll a kö­vetkező kongresszusig, tehát el kell vállalnia az alapok­mány tervezetének tagsági vitára bocsátását is. Tóth Ilona, a Szakszerve­zetek Veszprém Megyei Ta­nácsának vezető titkára egyetértett a SZOT titkárá­nak felszólalásával, azzal, hogy a SZOT a felelős a szakszervezeti kongresszus előkészítéséért, az alapok­mány-tervezet közzétételéért. Természetesen ez nem je­lenti azt, hogy lezárt doku­mentum volna, így ő maga is több módosító javaslatot fogalmazott meg. Igényelte,­­hogy a kongresszus teljes jo­gú résztvevői között legye­nek a megyei szövetségek küldöttei is, továbbá a Szak­tanács tagjai sorába is de­legálhassák képviselőiket. Javasolta, hogy ha a szövet­ségi tagsági díj mértékét a tagdíjbevételek 10 százaléká­ban állapítják meg, akkor ebből arányosan — mintegy 2,5—3 százalék erejéig — részesüljenek a területi szakszervezeti szövetségek, hogy elláthassák érdekvédel­mi funkcióikat. VITA A MINISZTERREL­ ­ Vajon, „kibékült-e” már a KPVDSZ Beck Tamás miniszterrel? Vas János főtitkár vá­lasza a következő: — Úgy vélem, kibé- ' külésre nincs szükség, mert igazán nem vesz­tünk össze. Egyszerűen csak arról van szó, hogy Beck Tamás mi­niszter más nézeteket vall a kereskedelem­ben a 40 órás munka­hét bevezetéséről, és az üzletek nyitva tar­tásáról, mint a szak­­szervezeti érdekvéde­lem. És mivel a kü­lönböző nézeteknek helyük van, a mi vi­tánkat nem a harag motiválja.­­ Gondolom, hogy egyeztető megbe­széléseink után is lesz közöttünk nézetkü­lönbség. Egyébként már két időpontot is kitűztünk a tárgyalás­ra. Az elsőt az Or­szággyűlés miatt nem tudtuk tartani. A má­sodik április 14-e. A tervek szerint akkor találkoznak a KPVDSZ titkárai és az új szak­­szervezeteink titkárai a minisztérium állam­titkáraival. Nekünk természetesen a dol­gozók érdekeit kell képviselni ezen az egyezkedésen. A BORONDOT VISSZAKÉRI A Felsőoktatási Dolgo­zók Szakszervezete a közelmúltban egy hir­detést tett közzé a la­pokban. Arra kérte a lakosságot, jelezze, ha segítségre szoruló er­délyi menekült felső­­oktatási dolgozóról tud. Kaptak-e már telefo­nokat, kérdeztem dr. Kis Papp Lászlót, az FDSZ elnökét, a Mű­egyetem docensét. — A Szarvasi Tanár­képző Főiskola vezeté­se azt kérte tőlünk, hogy segítsük azt a házaspárt lakáshoz, aki Erdélyből érkezett hoz­zájuk, és a férfi náluk tanít. Felvettük a kap­csolatot a helyi tanács­csal. Úgy tűnik, ren­deződik a lakásügyük. Személyesen keresett meg minket egy labo­ráns hölgy, aki az EL­TE laboratóriumában dolgozik. Kérésére szereztünk neki kollé­giumi szállást. Renge­teg telefonunk volt. A Legkülönfélébb tár­gyakat, komplett szo­babútort, szálláshelyet ajánlottak a polgárok. A legkedvesebb az a hölgy volt, aki beál­lított hozzánk egy bő­rönd ruhával, és azt mondta, ezt a mene­külteknek ajánlja fel. Csak a bőröndöt kéri majd vissza. Legyenek páros és páratlan kongresszusok Palotai Károly, a SZOT nyugdíjasbizottságának elnö­ke azt kérte, hogy az elnök­ség alapokmány-tervezeté­ben rögzítsék: az országos szövetség kötelességének te­kinti — a munkavállalók mellett — a nyugdíjasok szociális biztonságának meg­teremtéséért folytatott har­cot. Ő azt javasolta, hogy a bevezető részben maradjon meg az eredeti szöveg, mi­szerint az országos szövet­ség a baloldali mozgalmak, pártok haladó hagyományai­ra, tapasztalataira építve végzi tevékenységét. Ágner Gyula, a Szakszer­vezetek Nógrád Megyei Ta­nácsának vezető titkára ja­vasolta, hogy az alapokmány ne a magyar szakszervezetek „alapító kongresszusa” kife­jezést tartalmazza, hiszen ez száz évvel ezelőtt már meg­történt, és a mai szakszer­vezetek az elmúlt száz év munkásfogalmának örökösei és folytatói. Szükségesnek tartotta, hogy az ágazati szö­vetségek országos szövetsé­gévé váljon a szakszerveze­ti mozgalom. Ugyanakkor veszélyei is lehetnek, ha az ágazatokon belüli önálló tagszervezetek közvetlenül csatlakoznak az országos szövetséghez. Indítványozta, hogy a Szaktanács ne mér­legelje a jelentkező szerve­zet felvételét, ha az vállal­ja az előírt feltételek telje­sítését. Javasolta, hogy­­ a jellemző nemzetközi gyakor­(Folytatás a 4. oldalon)

Next