Népszava, 1989. június (117. évfolyam, 127–152. sz.)

1989-06-01 / 127. szám

NÉPSZAVA 1­989. JÚNIUS 1., CSÜTÖRTÖK _____ .......... ■ ■ — — "I- '■ .III. I - II . I­I­I.IMW " ■ .■—■—»»■ PILLANATOK — Kétségtelen, hogy a gazdaság teljesítménye és az állami kiadások közt óriási feszültség van — fe­lelte a tárca vezetője. — Az állam erején felüli ter­heket vállalt magára ... — Ezzel nem elsősorban az adósságállományra cé­loz, hanem a belső szociá­lis kiadásokra? — A belső kiadásokra, de nem csupán a szociális költségekre. Hanem arra a nem kevesebb mint 200 milliárd forintra is, amely­­lyel az állam a termelést támogatja. És ebből a me­zőgazdaság is nagymér­tékben részesül. A jelentős mezőgazdasági export mö­gött is jókora támogatás áll, és még nem is beszél­tünk az importról. Ha le­építjük a támogatást, akkor viszont az árak emelked­nek, s ezt az életszínvonal sínyli meg. — Túlzott adóterhek is nyomasztják a mezőgazda­ságot a honatyák egy része szerint! — A mezőgazdaság ren­geteg preferenciát élvez; a kistermelés után például gyakorlatilag nem fizetnek adót. Ez éppen a másik ol­dalon, az adófizetők köré­ben okoz feszültséget.­­ A kormány gazdasági csomagterve csökkenti a társadalmi szervek támo­gatását, ezzel némileg hi­telessé teszi az egyéb meg­szorításokat. Lehet-e to­vább mérsékelni e szerve­zetek támogatását? — Nemcsak lehet, kell is. De a többszöri drasztikus csökkentés működésképte­­lenséget okozhat. Ezért rö­videsen el kell dönteni, hogy melyeket kell meg­szüntetnünk a szervezetek közül. — Milyen vállalkozói le­hetőségeket, s főként mi­lyen veszélyeket rejt ma­gában a föld- és erdőtör­vény módosításáról szóló javaslat? — kérdem Már­ton János képviselőt, aki a Magyar Néppárt egyik ve­zetője. — Az állami földtulaj­dont — beleértve az erdő­tulajdont is — ez idő sze­rint a vagyon húsz száza­léka felett rendelkező saját dolgozókon kívül — műve­lési vagy műveltetési köte­lezettség mellett — bárki megveheti. A kérdés: mi a forgalmi ár egy olyan or­­szágban, ahol a mezőgaz­daság rendkívül alacsony haszonnal dolgozik és föl­det csak vagyonmegőrzés céljából érdemes vásárolni annak, aki nem képes ki­zárólag családi alapú, in­tenzív művelésre? — mondja a képviselő. — Így tehát nem való­színű, hogy komoly föld­­forgalom indul meg a le­hetőséggel párhuzamosan. A lanyha forgalom pedig kialakítja az alacsony ára­kat ... — És különös lehetőség nyílik a Magyarországon nagyon is jól ismert föld- és telekspekulációra, amit semmiféle adórendszer nem tog a spekuláció elleni szi­gorú törvények és szank­ciók. — Kapunk is, nem is in­formációt — panaszolta Bánfalvi András Szabolcs- Szatmár megyei képviselő néhány nappal ezelőtt Nyíregyházán, a Házelnök­kel, Szűrös Mátyással ren­dezett találkozón. — Olykor a határon túl­ról, például Nagy-Britan­­niából előbb érkezik a kép­viselőkhöz a következő ülésszakról tájékoztató le­vél, mint, hogy megkap­nánk Budapestről a 8—900 oldalas anyagot... — idé­zem a múltkori panaszt. — Amit, például én, 6000 hektár földért és három gyerek sorsáért is felelős gazdasági vezető és család­apa éjt nappallá téve ta­nulmányozhatok, míg meg­találom benne a maximum 50 gépelt oldalnyi hasznos — bár egyoldalú — tájé­koztatást — ismétli meg a képviselő a kifogásoltakat. — Nem csupán a helyi szaktanácsadó-hálózat, de főképpen a megbízható kontroll hiányzik. Kérdés, hogy létezik-e egyáltalán olyan képviselő, aki a pél­dául most napirendre ke­rült kilenc törvény és tör­vénymódosítás ügyében azt mondhatná, hogy teljesen tájékozott? — Én úgy tartom, he­lyes, ha a földterületen is esélyt adunk a vállalkozás­ra, arról nem is szólva, hogy a mi megyénkben ez például munkahelyteremtő lehetőséget is jelent. A kérdés: melyik alternatíva mellett döntünk: a terme­lőszövetkezet tagsága vagy pedig a leendő földtulajdo­nos — az örökös — hatá­rozhasson-e a földkivételi lehetőségről? Én a „B” vál­tozatot tartom helyesnek. A Parlamentből tudósítottak: Csarnai Attila, Horváth K. József, Mezővári Gyula, Molnár Pál, Peredi Ág­nes, Rab Nóra, Tamás Mihály, Török Katalin, Varga Zsuzsa és az MTI. A fotókat Fejér Gábor készítette. ______.... . Jogos az igény, de nincs rá pénz Figyelmeztető sztrájk a kaposvári gimnáziumban Egynapos figyelmeztető sztrájkot tartott a tanári kar, szünetelt a tanítás szerdán a kaposvári Táncsics Mihály Gimnáziumban. A középis­kola ötvennyolc pedagógusa az érdekvédelem végső esz­közéhez folyamodva fejezte ki elégedetlenségét amiatt, hogy miközben a tanári fi­zetések mintegy negyven százalékkal elmaradnak más szellemi foglalkozású dolgo­zók átlagbérétől, a Művelő­dési Minisztérium egyes ve­zetői a sajtó útján ezzel el­lentétes látszatot igyekeznek kelteni, s a pedagógusok el­len hangolják a közvéle­ményt. A kaposvári tanárok ke­veslik az idén kilátásba he­lyezett tizenhat — túlóradí­jaikkal együtt tizenkilenc — százalékos központi béreme­lést; az inflációt is figyelem­­be véve legalább ötvenszá­zalékos fizetésnövelésre tar­tanak igényt. A kaposvári és a Somogy megyei tanács ve­zetői megértéssel fogadták követelésüket, de közölték, hogy szűkös anyagi lehető­ségeik miatt csak korláto­zott mértékben tudnak hoz­zájárulni teljesítéseihez. Ismeretes, hogy Glatz Fe­renc művelődési miniszter hétfői kaposvári látogatása alkalmával személyesen is találkozott a sztrájkra ké­szülő tanárok képviselőivel. Érveiket méltányolva kifej­tette, hogy jogosnak véli, de az ország jelenlegi gazdasá­gi helyzetében teljesíthetet­lennek tartja az ötvenszáza­lékos béremelést. A tanári kar ezt követően is egysége­sen kitartott a sztrájk mel­lett. A munkabeszüntetés nap­ján valamennyien megje­lentek a gimnáziumban, és a sajtó képviselőinek kifej­tették, hogy a sztrájk nem valaki vagy valami ellen irányul, hanem az oktatás­ügy egyre feszítőbb gond­jainak megoldásáért folyik. A Táncsics gimnáziumban zajló munkabeszüntetéshez két-két órás szolidaritási sztrájkkal csatlakozott szer­dán a kaposvári építőipari szakközépiskola, valamint a csurgói Csokonai gimnázium tanári kara is. (MTI) 3 TANÁCSKOZIK AZ ORSZÁGGYŰLÉS megyei képviselő, aki hon­védségi előadóként keresi ke­nyerét. A földtörvény témá­jához elérkezve azt javasol­ta, hogy a földek adásvételé­ben is a piac döntsön az ár­ról, s ne merev előírás. „Termelő, értékesítő, be­szerző és szolgáltató szövet­kezet” — ez a jövő útja Csip­­kó Sándor, Bács-Kiskun me­gyei képviselő szerint. Erre nyugat-európai mintákat is ismerni vél a törvényhozó. Figyelmeztetett azonban, hogy az új formák is kudar­cot vallhatnak a jelenlegi gazdaságpolitika esetleges folytatása miatt. A „protokollvadászokat” emlegette Bánffy György bu­dapesti képviselő. Ezeket — mondta — nem szabad ösz­­szekeverni azokkal a szor­galmas emberekkel (számuk mintegy 40 ezer), akik sza­badidejük jelentős részét fel­áldozva, sikerre viszik a ma­gyar vadgazdálkodást. Ezt követően az elmaradott falusi szolgáltatásokat tette szóvá Török Sándor, Szol­nok megyei törvényalkotó. Elhagyott szövetkezeti he­lyiségeket kell tanácsi tulaj­donba venni, s bennük a köz­­igazgatási szerv gondoskod­jon a szolgáltatásról — java­solta. A honatyák honszeretetére apellált dr. Séra János Ko­márom megyei képviselő. Úgy vélekedett, hogy a ter­mőföld külhoni vevőnek va­ló eladása után az nem ma­radna nemzeti kincs. Ez a magyar nép történelmi lét­­biztonságát csökkentené. Meg kell tiltani tehát a törvény­ben, hogy termőföld idege­nek tulajdonába kerülhes­sen. Az erdő- és vadgazdálko­dási törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz elő­ször Weibl Elemér (Veszp­rém m.), szólt hozzá. Ki­emelte, hogy a mostani tör­vényjavaslat biztonságot ad az erdőtervezéshez. Közös óhajként fogalmazta meg, hogy megvalósuljon a kor­mány által meghatározott 150 ezer hektárnyi új erdőt léte­sítő elképzelés az ezredfor­dulóig. Ugyancsak üdvözöl­te a MÉM és az MTA által előterjesztett, s az akadémia elnöksége által elfogadott állásfoglalást, amely 2000-től 2050-ig további 700 ezer hek­tárnyi új erdő telepítésére tett javaslatot. Ezek a ter­vek a magyar mezőgazdaság szerkezetváltását is szolgál­ják — mutatott rá a képvi­selő. Weibl Elemér javasolta: a mezőgazdasági és élelme­zésügyi miniszter jövőre ter­jesszen a parlament elé új erdőtörvényt az 1961. évi he­lyett. Balogh András (Borsod- Abaúj-Zemplén m.), felszó­lalásában arra a levélre hi­vatkozott, amelyet az Or­szágos Erdészeti Egyesület, valamint a Magyar Vadászok Országos Szövetsége megkül­dött a képviselőknek. Ebben leírták, hogy a jogszabály­módosítás előkészítése nem történt kellő szakmai meg­alapozottsággal. Állítólag a képviselők is részben csak a napi sajtóból értesültek ar­ról, hogy ezt a tervezetet az Országgyűlésben tárgyalni fogják. Ugyanakkor a felszó­lalónak tudomása van arról, hogy több országos hatáskö­rű szerv is ellenezte a napi­rendre tűzését. Megengedhe­tetlennek tartotta, hogy a szakemberek véleményét előzőleg ne kérjék ki, észre­vételeiket figyelmen kívül hagyják. Dr. Mezey Károly (Sza­­bolcs-Szatmár m.), csatlako­zott azokhoz, akik új vadá­szati törvény megalkotását szorgalmazták. Szólt arról is: a mai jogszabály hiányossá­ga, hogy nem biztosítja a földtulajdonosoknak a vad­kár megtérítését. Változtat­ni kell a vadászatra jogosul­tak körén. Elmondta a Ma­gyar Vadászok Országos Szö­vetségének álláspontját is, miszerint az nem akarja ki­zárni a téeszeket a vadászat jogából, de az ne a földtu­lajdonhoz kapcsolódó jog le­gyen. A képviselő kifogásolta a törvénytervezet indoklásában megfogalmazott kitételt, amely a vadtulajdon kérdé­sével foglalkozik. A vad, a képviselő véleménye szerint nemzeti érték, nemzeti kincs és ezért az állam tulajdona. Tóth János (Budapest), a MTESZ főtitkára hozzászólá­sában a törvényjavaslatnak azzal a részével foglalkozott, amely a gazdaságok tulajdo­nába kívánja adni az erdő­ket, s lehetővé tenné az er­dők szabad adásvételét. Vé­leménye szerint ezeket a ja­vaslatokat szakmai körökben jelentős ellenérzéssel fogad­ták. Nem mindegy ugyanis, hogy állami vagy magánkéz­ben vannak az erdők. Ha csak a rövid távú jövedelme­zőségi szempontok érvénye­sülnek, akkor ez rablógaz­dálkodáshoz, az erdők tönk­retételéhez vezet. Vass Józsefné (Békés m.), kétperces hozzászólásában kí­vánta kiegészíteni írásban be­nyújtott indítványát. Utalt arra, hogy a vadászati tör­vény megalkotását 12 éve szorgalmazzák. Hangoztatta: korrekt módon, kölcsönös megbékéléssel kell a törvényt kialakítani. Véleménye sze­rint december 31-ig el lehet­ne készíteni a törvényjavas­latot. Tornai Endre ugyancsak két percre kért szót, immár másodszor a szerdai vitában. Hangsúlyozta: indokolt, hogy a vadászati területeknek egy gazdája legyen, mégpedig a mezőgazdasági üzemek. Mivel többen nem jelent­keztek hozzászólásra, Szűrös Mátyás javasolta az általános vita lezárását, majd szava­zásra tette fel a kérdést: bo­­csássák-e részletes vitára a három törvényjavaslatot. A mezőgazdasági szövetkeze­tekről, valamint a földről szóló törvény módosítása kapcsán a képviselők nagy többsége arra voksolt, hogy legyen részletes vita. Az er­dőkről és a vadgazdálkodás­ról szóló törvényjavaslat részletes vitáját azonban 175-en elutasították (87-en szavaztak mellette, 29-en pe­dig tartózkodtak), így az Or­szággyűlés úgy határozott, hogy e törvényjavaslat felett most nem nyitnak részletes vitát. A termelőszövetkezetekről szóló törvény módosításáról folytatott részletes vitában elsőként Győrffy László (Vas m.), kért szót. Véleménye sze­rint a megváltás miatti visz­­szamenőleges gondokra csak később, kedvezőbb társada­lompolitikai és közgazdasági feltételek mellett lehet majd visszatérni. E kiegészítések­kel a képviselő az előterjesz­tett törvénymódosítás elfoga­dását javasolta. Dr. Tallóssy Frigyes írás­ban is benyújtott módosító indítványát igyekezett szóban is világosabbá tenni képvise­lőtársai előtt. Rámutatott: javaslata arra irányul, hogy akitől megváltással vették el a földet, annak vagy örökö­seinek vissza kell adni, ha ezt kéri. Ebben az esetben nincs szó a szövetkezetek vagy a nagyüzemek „szétcin­­cálásáról”, hiszen a változás csupán a telekkönyvben je­lentkezik. Más kérdés vi­szont, hogy a közös földhasz­nálat változatlanul megma­rad. Ez azt jelenti, hogy a tagnak vagy a tulajdonosnak abban kell megegyeznie a szövetkezettel, hogy a szö­vetkezet mennyi haszonbért fizet a földért, ha ezt a tu­lajdonos kéri. Miután a tárgyalt törvény­­javaslatok részletes vitájában új felszólaló nem jelentke­zett, az elnöklő Szűrös Má­tyás felkérte a mezőgazda­­sági, illetve a jogi, igazgatá­si és igazságügyi bizottság tagjait, hogy együttes ülésen vitassák meg a törvényjavas­latok vitájában elhangzott módosító indítványokat, s ké­szítsék el jelentésüket. Ez­zel az Országgyűlés üléssza­kának második napja —, ame­lyen Szűrös Mátyás, Jakab Róbertné és Horváth Lajos felváltva elnökölt —, befeje­ződött. Az ülésszak csütörtö­kön Hütter Csaba mezőgaz­dasági és élelmezésügyi mi­niszter válaszával folytató­dik. Szabó István és Szűrös Mátyás Grósz Károly és Medgyessy Péter A földtörvény vitája a parasztságnak húsbavágó kérdés, de a T. Házban nem kötött le mindenkit - sem az ülésteremben, sem a karzaton, sem a folyosón

Next