Népszava, 1993. február (121. évfolyam, 26–49. sz.)

1993-02-01 / 26. szám

NÉPSZAVA 1­993. FEBRUÁR 1., HÉTFŐ Kitoloncolt palesztinok­ Izrael egy­harmadukat visszaengedné Az izraeli kormány kész ar­ra, hogy engedélyezze a nemrégiben Libanonba kito­loncolt mintegy 400 palesz­tin egyharmadának hazatéré­sét — állította vasárnap a jeruzsálemi rádió. A zsidó állam vezetése emellett meg­fontolja azt is, hogy lerövi­díti a többi elűzött arab kényszerű száműzetésének az időtartamát is. A jeruzsálemi rádió sze­rint a kormány amerikai kérésre vizsgálta felül a ki­­telepítettekkel kapcsolatos­­korábbi álláspontját. Wa­shington azért sürgeti ezt a lépést, mert ez megkönnyí­tené helyzetét az ENSZ Biz­tonsági Tanácsában. Az Egyesült Államok ugyanis szeretné elkerülni, hogy eset­leges Izrael-ellenes büntető intézkedések ügyében szava­zásra kerüljön sor a testü­letben. A kitoloncolt palesztinok ragaszkodnak az ENSZ által jogosnak elismert követelé­sükhöz, ahhoz, hogy mind­annyian hazatérhessenek, s emiatt vasárnap elutasították Izrael javaslatát. A 396 fős csoport­­ vasár­nap megünnepelte a gázai övezetben szombaton végre­hajtott palesztin fegyveres akciót, amelyben két izraeli katonát megöltek. Ez volt a mohamedán szélsőségesek első sikeres csapása a meg­szálló hadseregre azóta, hogy társaikat december kö­zepén kitelepítették. A brit külügyminiszter kö­zös piaci intézkedést javasol Izrael ellen, amíg Izrael meg nem oldja a kitoloncolt négyszáz palesztin ügyét, amiért az ENSZ már elítélte. Az EK külügyminiszterei hétfőn találkoznak Brüsszel­ben Simon Peresz izraeli külügyminiszterrel, és brit kezdeményezésre megmond­ják neki, hogy befagyhatnak Izrael és az EK kereskedel­mi tárgyalásai mindaddig, amíg a négyszáz kiutasított helyzete nem rendeződik — jelentette vasárnap a Sun­day Express című brit lap. Izraelnek 1975 óta társu­lási egyezménye van a Kö­zös Piaccal, és most ezt sze­retné fejleszteni. Az EFTA- országokéhoz hasonló sza­badkereskedelmi bejutást akar az EK-országok piacá­ra, és nagy fejlesztési segé­lyeket is remél, főként a be­vándorlók letelepítéséhez. Az ENSZ-ben szankciókat fontolgatnak Izrael ellen a palesztinok miatt. Izrael igazságtalannak tartja a vi­lágszervezet kritikáját. Úgy véli, az ENSZ részrehajló, mert nem ítéli el a palesztin iszlám szélsőségesek izrae­liek ellen elkövetett terror­akcióit, a kiutasítás előzmé­nyét. Nemcsak a sajtó áll mellettük, még az időjárást is manipulálják A Le Monde karikatúrája EK-bővítés Az Európai Közösségek bő­vítésének első, átfogó sza­kasza kezdődik meg hétfőn azzal, hogy beindulnak a tárgyalások Svédország, Finnország és Ausztria EK- csatlakozásáról a nevezett országok és az Európai Kö­zösségek között — közölte vasárnap Bonnban Klaus Kinkel német külügymi­niszter. „Abban a remény­ben és meggyőződésben kezdjük meg ezt a fázist, hogy ezzel az egyesült Euró­pához vezető úton egy to­vábbi szakaszt teszünk meg” — mondotta a külügyminisz­ter, hozzátéve, hogy a három ország Norvégiával remélhe­tőleg négyessé egészül majd ki. Kinkel — mint miniszté­riuma vasárnap közölte — hétfőn Brüsszelben részt vesz az Európai Közösségek általános tanácsának ülésén, ahol a kelet- és közép-euró­pai államokhoz fűződő vi­szonnyal is foglalkoznak majd, és az EK—román tár­sulási szerződés (Európa­­szerződés) aláírására is na­pirenden szerepel. Az Egyesült Államok kül­­ ügyminisztériuma január 19-én tette közzé szoká­sos évi jelentését az em­beri jogok országonkénti helyzetéről. A Magyaror­szággal foglalkozó jelen­tésből a dolgozók jogai­nak érvényesülését vizs­gáló fejezetből közlünk részleteket. A jelentés an­gol nyelvű szövegét a USIS bocsátotta a Nép­szava rendelkezésére. A): Szervezkedés joga Az 1992-es elfogadott új Munka Törvénykönyve elis­meri a szakszervezeti szer­vezkedés és­­a kollektív bér­tárgyalás jogát, engedélyezi, a szakszervezeti pluralizmust. A bírói testület, a fegyveres erőik és a rendőrség tagjai­nak kivételével a dolgozók jogosultak a szervezkedésre, képviselőik megválasztására, új­ságok kiadására, tagjaik érdekeinek és nézeteinek nyílt támogatására és sztrájk szervezésére. Az 1992-es törvénykezés kimondja a sztrájkjogot, de a sztrájkte­­vékeny­ség az év során kor­látozott volt, és inkább a kormány, mintsem a mun­kaadók ellen irányult. A közalkalmazottak jogairól külön törvény rendelkezett 1992-ben. E törvény szerint a közalkalmazottak tárgyalá­sokat folytathatnak munka­körülményeikről, de fizetés­emelésükről a végső döntést a parlament hozza. Nem korlátozzák a szakszerveze­tek nemzetközi kapcsolatte­remtését. A szakszerveze­tek széles körű kapcsolat­­rendszert építettek ki az eu­rópai és a nemzetközi szak­szervezeti testületekkel. A szakszervezeti mozgal­mat a Független Szakszerve­zetek Demokratikus Ligája (LIGA) vezette független szakszervezetek, a Munkás­tanácsok Szövetsége és a ko­rábbi monolitikus kommunis­ta szakszervezeti központ utódja, a M­agyar Szakszer­vezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ) közötti konfliktus jellemzi. Az MSZOSZ meg­kérdőjelezte a vagyonelszá­moltatásról szóló 1991-es tör­vény alkotmányosságát. Szep­temberben az Alkotmánybí­róság az MSZOSZ ellenében foglalt állást, majd az Érdek­egyeztető Tanács (ÉTI), a munkáltatók, a munkaválla­lók és a­­kormány háromol­dalú konzultációs fóruma megállapodott a szakszerve­zeti vagyonmegosztásról és ezt a kormány elé terjesz­tették jóváhagyásra. A régi kommunista szakszervezetek vagyonát úgy osztják el, hogy körülbelül 40 százalé­kot kap az MSZOSZ, 35 szá­zalékot a LIGA, 20 százalé­kot az autonóm szakszerve­zetek, és mintegy öt százalé­kot más szakszervezeteknek juttatnak. B) A szervezkedés és a kollektív bértárgyalás joga Az 1992-es Munka Tör­vénykönyve megengedi a kol­lektív bértárgyalást vállala­ti és ipari szinten, és ez ér­vényesül. A minimális bért az Érdekegyeztető Tanács állapítja meg, és a béremelé­sekről (de­­nem csökkenté­sekről) a vállalatoknál a ve­zetés és a szakszervezetek egyeznek meg. Az infláció ellenőrzés alatt tartását cé­lozza, hogy az Érdekegyezte­­tő Tanácsban központilag egyeznek meg ,a törvényes minimálbérről. A Munkaügyi Minisztérium felelős a mun­kaügyi törvénykezésért, mi­közben különleges mukaügyi bíróságok döntenek a mun­kaügyi vitákban. E bíróságok határozatai ellen a polgári igazságszolgáltatás rendsze­rében lehet fellebbezni. Az új törvénykezés szerint a mun­kaadók nem részesíthetik hátrányos megkülönböztetés­ben a szakszervezeteket és aktivistáikat. C) A kényszermunka ti­lalma A kényszermunkát a tör­vény tiltja, ennek betartását a Munkaügyi Minisztérium felügyeli. D) A gyerekek foglalkozta­tásának korhatára A­­szakmunkásképzés kivé­telével a munkába állás alsó határa a 16 év, a sza­kmun­­kásázok­tatást 15 éves korban kezdik. Nem tapasztalható, hogy jelentősen visszaélné­nek ezzel az intézkedéssel. E) Elfogadható munkakö­rülmények A törvényes minimálbért az Érdekegyeztető Tanács ál­lapítja meg, és a Munkaügyi Minisztérium rendeletével lép életbe. A jelenlegi mini­málbér nem elegendő a mun­kások és családjaik megfele­lő életkörülményeinek biz­tosítására. Sok magyar ezért főállását másodállással egé­szíti ki. Az 1992-es Munka Tör­vénykönyve megszabja a fog­lalkoztatás különféle feltéte­leit, így rendelkezik a ter­hesség alatti munkavégzésről, az anyasági segélyről, a fel­mondásokról, a szakszerve­zetek konzultációs jogáról, a betegállományról, a munka­ügyi vitákról. Egyelőre még korai lenne megítélni, ho­gyan érvényesülnek ezek a rendelkezések. Az új Munka Törvénykönyve szerint nyolc óra a hivatalos munkaidő, ám ez az iparág sajátosságai­tól függően változhat. A munkaügyi bíróságok é­s a Munkaügyi Minisztérium gondoskodik a kormány ál­tal előírt biztonsági követel­mények betartásáról, bár ezek a biztonsági előírások nem­­mindig felelnek meg a nemzetközileg elfogadott szintnek. Fordította: E. É. SMALAI JOGI JELENTÉS MAGYARORSZÁGRÓL 3. Amerikai bizonyítványunk A Rjasencev-botrány politikai ügy A Rjasencev-ügy azzal a nem kis veszéllyel jár, hogy Magyarországot belevonhatja az orosz hatalmi csúcsokon zajló elszámolásokba — fi­gyelmeztetett hétvégi számá­ban az Izvesztyija című moszkvai napilap. Figyelemre méltó, hogy a cikk egyik szerzője az a Pa­vel Voscsanov, aki korábban hosszú időn át Borisz Jelcin sajtótitkára volt, és akiről olyan hírek keringenek, hogy ő volt az állítólagos illegális fegyverkereskedelemmel vá­dolt Rosszijszkij Dom nevű cég egyik legfelsőbb kapcso­lata. Az írás, amely részletesen, a szemtanú élményeit felele­venítve számolt be az orosz cég budapesti irodája elleni magyar rendőri akcióról, utalt arra, hogy a mozivá­szonra illő kommandós had­művelet célja a cégvezető Rjasencev elfogása volt. A rendkívüli készültség ma­gyarázata pedig, mint a lap magyar rendőri forrásokat idézett, az volt, hogy az ügyben a magyar félnél el­járó orosz ügyész, Borisz Pogorerov figyelmeztetett: az oroszok fel vannak fegyver­kezve és ellenállást fognak tanúsítani. A Nyikolaj Andrejev és Pavel Voscsanov által jegy­zett írás egyik legfőbb kö­vetkeztetése, hogy az ANT cég korábbi, tankeladási bot­rányához hasonlóan a Rosz­­szijszkij Dom körüli herce­hurca is a régi forgatókönyv alapján megírt politikai ügy, amely bizonyos orosz veze­tők lejáratását célozza. Az újság szerint távolról sem véletlen, hogy a peresztrojka korának szinte valamennyi politikai színezetű ügyét rég lezárták, kivéve az ANT-et. A szerzők egyúttal nyíltan megvádolták az orosz fő­ügyészséget és a belügyi szerveket: miközben roham­léptekkel terjed a bűnözés, távolról sem mondható el, hogy az illetékes szervek komolyan nekiálltak volna megfékezni. „Az utóbbi idő­ben olyan benyomás alakul ki, hogy az orosz hatalmi szervek működését egyre inkább a politikai konjunk­túra vezérli” — írta az Iz­vesztyija a Rosszijszkij Dom -ügyéről. HÉTRŐL NYOLCRA Kéri Tamás: Mi is van a pohárban Az alkoholizálás csúnya dolog, de most nem a borospohárra gondolok. Hanem a múlt hé­ten az MDF képviselőcsoportjának sajtótájé­koztatóján elhangzott ötletes kívánalomra, miszerint a szintén csúnya sajtó a fél pohár vízről ne azt mondja, hogy félig üres, ehe­lyett arról tájékoztasson mindenkit, mi is van abban a pohárban? (A válasz különben viszonylag egyszerű: a pohár félig tele van, mégpedig vízzel.) De „mi van a pohárban” akkor, ha mind több állampolgár fejezi ki aggodalmát a köz­rend és a közbiztonság labilissága miatt, ha nagyon sok embert rettegésen tölt el a bűn­­cselekmények gyakorisága? Erre már nehe­zebb felelni. Ezért is ígérkezett izgalmasnak a MÚOSZ székházában múlt szerdára meghirdetett kon­zultáció. Pintér Sándor országos rendőrfőka­­pitánytól, Györgyi Kálmán legfőbb ügyésztől és Király B. Izabella országgyűlési képvise­lőtől végre mindenki megtudhatja, mivel ma­gyarázható az aggasztó helyzet. A fokozódó szegénységgel? A demokrácia hozta szabad­sággal? Bizonyos etnikai rétegek aktivizáló­dásával? Az állampolgári fegyelem hiányával? Esetleg valamennyi említett tényezővel? Engem még az is érdekelt volna, hogy ke­rül Király B. (netán bűnüldöző) Izabella a főrendőr és a főjogász társaságába? Hiszen a Mikó Imre-körnek tudtommal még nincs szkinhed tagozata. Kíváncsiságom azonban okafogyottá vált: a három neves szakember nem jelent meg a fórumon, talán nem mer­tek kimenni az utcára. Ott volt viszont Bö­­könyi István ezredes, az ORFK főosztályve­zetője, képviseltette magát a Legfőbb Ügyész­ség is, csak Király B. Izabellát nem helyet­tesítette sem pedagógus, sem apród. A fórumról kiszivárgott hírek alapján mégis az a benyomás alakult ki bennem, hogy a helyzet sokkal kedvezőbb annál, mint ami­lyennek látszik. Mármint a szenzációhajhász újságok címeiből, össze is állítottam egy szerény csokrot: „Fegyveres rablótámadás a Skálánál”; „Gyermeklányokat csempésztek Németországba”; Feldarabolt holttest a cse­peli Duna-parton”; „Bűnszövetkezetek egy­más ellen”; „Gengsztertámadás az ország­úton”; „Hiányzik az asszony feje” s a többi s a többi. (És akkor a „megtámadta”, „szembe­fújta”, „leütötte”, „hasba szúrta” kezdetű el­dugott kis hírekről még nem is szóltam.) Ilyen sajtóviszonyok között lehet-e csodál­kozni azon, hogy — mint az ezredes úr talá­lóan megjegyezte — „a lakosság objektív biz­tonsága jobb, mint a szubjektív biztonság­­érzete”? Holott — és most a bizonyítás kö­vetkezik — „a statisztikák szerint például már nem növekszik olyan jelentős mértékben a bűncselekmények száma, mint az elmúlt években, és a felderítési arány is javult”. Jómagam csak azon csodálkoztam egy le­heletnyit, hogy a konzultáció szervezői a csendőrség viszaállítását indítványozzák. Az­tán megismerkedtem a Mikó Imre kör egyik tagjának jámbor óhajával — „... ha megen­gednék, hogy a tetten ért tolvajt a rendőr jól megverje ..., és kapisgálni kezdtem az összefüggéseket... Amelyek csak akkor korlátozódnak a testi fenyítés lelket nemesítő hatására, ha elfogad­juk Boross Péter októberi kijelentését, már­mint, hogy „lényegesen javult a rendőrség technikai felszereltsége”. Ha ellenben Meichl Gézának, az ORFK gazdasági főosztályvezető­jének is hiszünk , a bűnügyi technikai esz­közök korszerűsítése „azért is halaszthatat­lan, mert jelenleg használható zseblámpája sincs mindenkinek” (igaz, ezt nem október­ben, hanem decemberben mondta) —, akkor a tolvajok pof­ozása és rugdosása a technikai korszerűsítés speciális formájaként is fel­fogható. Ha nem a statisztikára mégsem kellett vol­na akkor szerdán az ezredes úrnak hivatkoz­nia. Két nappal később ugyanis — szintén a statisztikai adatoknak támaszva a hátát — Pintér tábornok már azt a kijelentést is meg­kockáztatta, hogy „megszilárdult a közrend és a közbiztonság”. Megkérdezhetném, mi­lyen közrend és közbiztonság az, amelynek megszilárdulása együtt jár a garázdaságok, az erőszakos bűncselekmények számának növe­kedésével, miközben a szerv — 1992-t az au­tólopások évének nyilvánítva — általános of­­fenzívát indít a kegyetlen és elvetemült au­tótolvajok ellen. De nekem nem a tábornok úr nyilatkoza­tával van bajom, nem ettem meszet. A sta­tisztikáról pedig, ugye, lehet rossz vélemé­nyem, ha nem is fedezem föl vele a spanyol­­viaszt. Mert nem az én leleményem, hogy „a statisztikával mindent és mindennek az el­lenkezőjét be lehet bizonyítani”, de még a tréfás fokozást sem én találtam ki, hogy tud­niillik „tévedés, hazugság, statisztika”. Ennyit általánosságban. A bűnügyi statisz­tikának azonban megvannak a maga különle­ges útvesztői is, amelyekben a legmegbízha­tóbb iránytű sem véd meg okvetlenül az el­tévedéstől. Ha például az ismertté vált bűn­­cselekmények és bűnelkövetők számát vetjük össze, nemcsak az nehezíti az objektív követ­keztetések levonását, hogy az úgynevezett rejtett bűnözésről nincs statisztika; azzal is számolnunk kell, hogy egy bűncselekményt többen is elkövethetnek, illetve egy bűnöző számláját akárhány bűncselekmény terhel­heti. Tovább bonyolítja a helyzetet, ha egy ha­tóság — presztízs- vagy egyéb okokból — esetleg nem is mindig óhajt objektív követ­keztetésekre jutni, magyarán: kozmetikázza a statisztikát. Az ősszel a legfőbb ügyész he­lyettese pontosan ezzel vádolta meg „a rend­őri nyomozóhatóságok számottevő részét”, ha valamivel később — ő tudja miért? — sie­tett is bejelenteni, hogy nem úgy gondolta ... Ettől függetlenül régi dolog — tudományos vizsgálatok igazolják —, hogy egyes bűncse­lekménytípusoknál a statisztika és a valóság csak a végtelenben találkozik. Az viszont egy nem ,is olyan régi belügyminisztériumi tájé­koztató többnyire kedvező adataiból hámoz­ható ki, hogy a polgárok az utóbbi időben jobban meggondolják, tegyenek-e feljelentést egyáltalán. (Nem a Mikó Imre-kör felhívásá­nak fogadtatására célzok.) A neves kriminológus ugyanakkor arról beszél, hogy „a gyorsan romló közbiztonsági viszonyok az elsőrendű belpolitikai kérdések közé kerülhetnek”, hogy a bűnözés keltette fé­lelem, „az egymás iránti bizalmatlanság egy határon túl közösség-, majd társadalomrom­boló erővé válhat”. Szóval jó lelkiismerettel meg nem mondha­tom, mi van a „közbiztonsági pohárban”, de azt ajánlom, mértékkel kortyolgassuk. Amerikai magyarok az óhazáról A napokban rendhagyó ta­nácskozáson vettek részt az amerikai magyarság több, sok tekintetben eltérő­­politi­kai nézeteket valló szerveze­teinek képviselői. Lipták Bé­lának, az Amerikai Magyar Környezetvédelmi Alap elnö­kének meghívására az Ame­rikai Magyar Koalíció, az Amerikai Magyarok Országos Szövetsége, az Amerikai Ma­gyarok Szövetsége , és más szervezetek képviselői teljes napon át vitatták, milyen sze­repet vállaljon az­­amerikai magyarság az óhazai belpoli­tikai vitákban. Beható vita volt a hazai belpolitikai fejleményekről, ezen­­bel­ül a Csurka-ügyről. A jelenlevők egy része által elfogadott határozat szerint „az amerikai magyarság el­ítél mindennemű szélsőséget, beleértve a faji gyűlöletet, az arra való izgatást, bármely oldalon is nyilvánul meg. Örömmel észleljük, hogy míg a környező országokban erő­szakos, demokrácia- és fajel­lenes események véres soro­zata a mérvadó, addig Ma­gyarországon a politikai vé­lemények szabad megvitatá­sa ...” 3

Next