Népszava, 1993. március (121. évfolyam, 50–75. sz.)

1993-03-13 / 61. szám

NÉPSZAVA 1­993. MÁRCIUS 13., SZOMBAT ! — Eddig még minden, korszak a maga képére próbáltam alakítani ezt az ünnepet. Mindig fontos és pozitív volt, még Szálast sem vethette el. Ezt a napot mindig meg lehe­tett ünnepelni,­­bár az elmúlt rendszerben a politika no­vember 7-hez és április 4-hez képest másodrangúnak tar­totta de az embereknek mégis ez volt a legfontosabb. Fan­tasztikus, páratlan dolog, hogy ha akarom, ez a legmagya­­rabb és legnemzetibb ünnep, de ugyanúgy a polgárosodás, a polgári szabadságjogok ünnepe is. Vagyis akármilyen szellemi-politikai­­irányzathoz tartozik valaki, megtalálja a maga gyökerét benne. — Mennyire érzik át ezt a diákok? — Az elmúlt rendszerben a forradalmi ifjúsági napok keretében próbálták március 15-ét nem betiltani, hanem kihasználni, összeköthetetlen dolgokat kapcsoltak össze. 5-6 éve a fiatalokat sokkal jobban megérintette ez a nap, hiszen a 12 pont másfél évszázadig zömében aktuális volt. Nem véletlen, hogy a Kádár-korszak legnagyobb ellenzéki tüntetései március 15-én voltak, ez egyúttal szerep is volt.­ ! Ma a gyerekek egy része egyszerűen tanulmnivalót lát a do­logban. Mint tanár, ragaszkodom ahhoz, hogy a tanítvá­nyaim kívülről tudják a 12 pontot és a Batthyány-kor­­mány tagjait. Hiába beszéljük meg, mit jelentenek az­­ egyes pontok, jó néhány gyerek ezt — ugyanúgy, mint az Miklósi László az 1989-ben alakult, 450 tagot tömö­rítő Történelemtanárok Egyletének ügyvivője, s ma­ga is gyakorló történelemtanár. Megkérdeztük, ta­pasztalata szerint hogyan élik meg a gyerekek most , az ünnepet, a rendszerváltás után 3 évvel a iskolai ünnepélyt — kötelezőnek érzi, és ezért utálja. Ben­nem már az is felmerült: minden egyes embernek meg kell érnie ahhoz, hogy ennek a napnak a jelentőségét átérezze; ez a pillanat persze mindenkinél máskor következik be. Szerintem nagyon fontos, hogy az alsó tagozatban, ahol a gyerekek legelőször találkoznak a témával történelmi ol­vasmányok formájában, érzelmileg motiválják őket, így megvan az esélyük, hogy később meg is értik. Ugyanígy a sajtószabadság gondolatára is meg kell érni, bár beszélünk róla a 7. osztályban, de azt tapasztalom, sok diáknak ez egyelőre száraz tananyag. A történelemtanítás: folyamat, s az egésznek az lehet a célja az események megismerésén túli hogy a gyerek az összefüggéseket lássa. Ez azonban hosszú évek munkájának eredménye lehet csak. — Emlékezetes Macskássy Katalin Ünnepeink című filmje, ahol a gyerekek reménytelenül összekeverték no­vember 7-ét március 15-ével. Változott a helyzet? — A tanulók tárgyi tudása természetesen nagyon kü­lönböző; iskolától, de, családi háttértől is függ. Én úgy vé­lem, akit érdekelt, a múltban is eligazodhatott, annak el­lenére, hogy a hivatalos ünnepek novemberben és április­ban voltak. Az ismereteket illetően tapasztalataim szerint nem változott sokat a helyzet, az említett filmet talán újra el lehetne készíteni hasonló végeredménnyel. Mindeneset­re a rendszerváltás óta az iskolai ünnepek jobban­­találkoz­nak a közgondolkodással. Ha szükség van konszenzusra, március 15-én alkalmasabb nap nincs erre., A Rubicon cí­mű folyóiratban még 1990 elején, a választások előtt meg­kérdezték az akkori pártokat, s az MSZMP kivételével mindegyik ezt a napot említette legfontosabb ünnepként. A legnemzetibb polgárünnep Az oldalt írta: Török Katalin Csúnya, és szép emlékek Petőfi oly távol? A józsefvárosi általános is­kola negyedikesei izgatottan szaladgálnak a tanító néni asztala körül. Idén először az egész iskolának az ő osz­tályuk rendezi a március 15-i ünnepséget, s ma van az el­ső színpadi próba. A kislá­nyok gyönyörű, színes, fod­ros ernyőket hoztak, a fiúk IGAZI kalapot — többen a tömegben esernyős hölgyek és kalapos urak lesznek, va­lószínűleg ez a legérdeke­sebb. Árpi anyukája gyö­nyörű piros kartonpapír­­csákókat készített a fiúknak, akik táncolnak, ezek is osz­tatlan örömet okoznak. András — vezetéknevének elhagyását kéri, ahogyan az összes többi megkérdezett is — kifejti: a legjobb az lesz az ünnepségben, hogy min­denki szerepel, szaval, éne­kel, esetleg táncol vagy ze­nél. Számára az is fontos, hogy a tanító néni azzal biz­tatta őket: itt majd megis­merhetik őket a felsős taná­rok is, ez lesz a 4. A. bemu­tatkozása . — Elég pofás kis ünnepély lesz szerintem. Az is nagyon jó, hogy egész héten próbá­lunk, és egy csomó óra el­marad — teszi hozzá a kis­kamaszok „felnőttes” neve­tésével. Amikor a nevezetes naphoz kapcsolódó történel­mi ismeretekről faggatom, hiánytalanul elsorolja a 12 pontot, s még az úrbéri vi­szonyok megszüntetéséről is pontosan tudja, mit jelent. Ez már csak azért is ör­vendetes, mert nála időseb­­bek is zavarba jönnek, ha el kell sorolni, mit kívánt a magyar nemzet 1848. márci­us 15-én. A kőbányai Feke­te István Általános Iskola matematika tagozatos nyol­cadikosai — 19-én —, kér­désemre hét pontot tudnak összegyűjteni a 12-ből, illet­ve „költenek” hozzá egy nyolcadikat: Pest és Buda egyesítését. Ekkor közbeszól a­­történelemtanáruk, egy­ben az iskola igazgatónője, dr. Felső Ferencné. " — A reformkorral tíz órát foglalkoztunk a hetedik osz­tályban. Tavaly egyébként nem én tanítottam őket, most pedig sajnos, olyan fe­szített a tanterv, hogy nincs idő visszatérni akár egyetlen óra erejéig sem ismétlésre. A tanárnő egyébként ki­jelenti: hamis az a beállí­tás, mely szerint március 15- ét nem lehetett ünnepelni az elmúlt rendszerben, iskolá­juk hosszú évek óta ad ar­ra, hogy méltón emlékezze­nek erre a napra. Az már másik kérdés, mennyire ér­dekli mindez a tanulókat. A tizenkilenc gyerek kö­zül idén is többen szerepel­nek az iskola ünnepélyén, ám egyikük sem tervezi, hogy magán az ünnepnapon részt vesz valamilyen központi rendezvényen. Csak egy fiú említi, hogy tavaly Fonyó­don­­töltötte az ünnepet, s ott volt a helybéli fáklyás felvonuláson, ami nagyon szép volt. Bár a gyerekek fele szívesen olvas otthon kedvtelésből verset, Petőfi nem áll közel hozzájuk, in­kább Radnótit és József At­tilát említik. Mindez azon­ban csak a felületes szem­lélő számára jelentheti azt, hogy ezek a gyerekek kö­zömbösek, hiszen ők aztán jócskán benne vannak a ka­maszkorban, s igazán nehéz ilyen „emelkedett” témáról beszélniük. „Ez a saját nem­zeti ünnepünk” — hangsú­lyozza az egyik lány, mási­kuk úgy véli, a 12 pontból a sajtószabadság és az Er­déllyel való unió nem való­sult meg a mai napig sem. Írásban azonban bátrab­bak a gyerekek. Tizenket­­ten úgy gondolják, március 15. a legnagyobb nemzeti ünnep, egy diák szerint ez a hely augusztus 20-át illeti, hatan úgy vélik, hogy egy­formán fontos az említett két nap. Közülük egy még október 23-át is megemlíti, de sajnos, úgy gondolja, az az aradi vértanúk nap­ja. Írásban sokan említik a hazaszeretet. Figyelemre mél­tó, hogyan gondolkodnak a sajtószabadságról: „A cen­zúra eltörlése nem valósult meg, a Magyar Televízió például a kormánypárt adá­sa lett” — írja Emese. Éva azt feleli kérdéseimre, a sajtószabadság még meg is valósulhat, míg egy fiú sze­rint: „A sajtószabadság so­hasem lehet teljes, mert, ha olyan valaki érdekeit sérti, akinek elég befolyása van ahhoz, hogy bizonyos dolgo­kat ne írjanak le, akkor az meg fogja akadályozni”. Az Erdéllyel való unióról minden megkérdezett kőbá­nyai nyolcadikos írt, többen azt: nem is kívánják, hogy ez megvalósuljon. „Erdély Romániához tartozik. De ma már nem kellene szerin­tem visszakövetelni, mint ahogyan nem is akarjuk. De szerintem lehetne autonóm ország” — olvasom Melinda sorait. A nyolcadikosok vala­mennyien kokárdát viselnek majd hétfőn, hiszen „akkor végül is mutatom, hogy ma­gyar vagyok”, többen emlí­tik, ez nemzeti jelkép, és tisztelgés azok előtt, akik szabadságunkért harcoltak, az összetartozást fejezzük ki ezzel. Eszter is kokárdát fog tűz­ni kabátjára ezen a napon, ám a jó hírű pesti gimnázium humán tagozatára járó 16 éves kislány úgy véli, olyan sokszor hallott a témáról, hogy az szinte elcsépelt szá­mára. ő is azt mondja, Pe­tőfinek csak néhány verse áll közel hozzá. Érdekes, köztük említi A négyökrös szekeret, pedig biztosan nem beszélt össze a kőbányai gye­rekekkel . — Petőfi versei túlságosan egyértelműek számomra, job­ban szeretem az olyan köl­teményeket, amelyeknek több rétegű mondanivalója van. József Attila és Ady elvon­­tabban írtak, magukkal ra­gadnak, s az adott történel­mi időszakra jobban­­ lehet vonatkoztatni a verseiket — fejtegeti Eszter, aki egyéb­ként a tagozaton heti 5 órá­ban tanul történelmet, négy­ben magyart. A 12 pont ak­tualitását elemezve a gim­nazista kislány szerint is: — A sajtószabadságban pil­lanatnyilag a legfontosabb kérdés, hogy a kormány ne tudja rákényszeríteni aka­ratát a médiákra. Gyakran beszélgetünk erről a bará­taimmal, egy-egy tévéműsor megtárgyalásánál — mond­ja, majd hozzáfűzi: március 15. csak a magyar történe­lemhez kapcsolódó szép ün­nep, ám felháborítónak és hazugnak tartja, amikor ar­ról hall, hogy sokakat itt­hon a magyarságukért ül­döznek . — Ez olyan már, mint va­lami hipnotizálás, arról már nem is beszélve, mekkora butaság, hiszen hogyan le­het eldönteni, ki magyar és ki nem? Akinek a nagyapja szerb volt, az már nem az?! Az emberi kapcsolatokban, barátságokban nem ez a döntő! Tamás elsőéves bölcsész­­hallgató, s nagyon szép em­lékei vannak a korábbi már­cius 15-ékről. Elsősorban a József Attila Gimnáziumot említi, ahol elmondása sze­rint komoly műsor kereté­ben színészek, diákok idéz­ték fel a reformkori politi­kusok naplóit, illetve Kos­suth és Széchenyi vitáját. — Ez klassz volt, de úgy fogalmaznék, engem inkább szellemileg ragadott meg. Úgy éreztem, számomra sem­mi nem változott avval, hogy a rendszerváltás után az Or­szággyűlés ünneppé és mun­kaszüneti nappá nyilvánítot­ta március 15-ét, hiszen ed­dig is mindig iskolai szünet volt. Ahová én jártam isko­lába, ott a tanárok nagyon komolyan vették mindig ezt az ünnepet, míg november 7. és április 4. egyértelműen az iskolai protokoll része volt. Tamás egyébként sok tár­sáról tudja, el fog menni valamilyen központi ünnep­ségre, például a Múzeum­kertbe, ám ő maga soha nem volt az a típus, aki a tömeg­­rendezvényeket szerette: — Nem is mehetnék, én komolyan sportolok, s min­den évben épp március 15-én van az évadnyitó verseny. Mindenki kokárdát tűz a mezére. Zsuzsát arról faggatom, va­jon hogyan készítik fel a Ta­nítóképzőben a leendő pe­dagógusokat arra, hogy a kicsikkel megünnepeljék e napot. Mint megtudom, ed­dig még nem is hallottak ilyesmiről. Zsuzsa egyébként másodéves, és lehangoló em­lékei vannak a korábban át­élt ünnepekről. — Március 15-ről nem gon­dolok semmit. Valahogyan összekavarodtak az esemé­nyek. Hiába magyarázzák ne­kem például október 23-át, nem tudok egy pillanat alatt váltani és megérteni, hogy most már vannak csúnya és szép ünnepek. Az általános iskolában március 15-én megszólalt az is­ko­larádió, és minden évben meghallgat­tuk, hogy: „Budára, Budára, nyittassuk meg Táncsics bör­tönét”. Vagy pedig a torna­teremben felsorakoztak az úttörő rajok: tökmindegy volt, hogy április 4., novem­ber 7., vagy akármi, valaki lenyomott egy szpicset, má­sok szavaltak, végül az ének­kar énekelt — állítja. Érdekes, a kőbányai nyol­cadikosok is azt az egyet­len különbséget érzékelték a régi és a mostani ünnepsé­gek közt, hogy a rendszer­­váltás előtt behozták a csa­patzászlót, volt úttörőavatás is, most nincs. De hallgassuk tovább Zsu­zsát, aki szintén nem szere­ti Petőfit, kedvenc költője Kosztolányi és Tóth Árpád. — A Leövey Gimnázum­­ban pedig minden évben el­mentünk az Alfa moziba és megnéztük a Szirmok, virá­gok, koszorúkat. Ugye jól emlékszem, ez a március 15-ei témához kapcsolódó film? Amikor megnyugtatom, hogy igen, elmeséli, hogy a moziban a társaság fele aludt, a többiek ettek a sötétben. Talán, ha nem lett volna kötelező, önként is megnéz­te volna, fejtegeti a 21 éves lány, aki egyébként nemrég nyert el egy 4 hónapos né­metországi ösztöndíjat. — Igazából nem érdekel ez a téma, nem is lesz ünnepély a Tanítóképzőben, ott aztán mindenki elvan a maga kis világában. De higgye el, nem ebben áll valakinek a ma­gyarsága . . . hogy miben, azt nem tudnám megfogalmaz­ni. Valahogy ettől a négy hó­napos németországi úttól várom, hogy megértsem, mi­től vagyok magyar. Az Ünnep sokáig csak ünnep volt. Sok rend­őrrel, nagy protokollal, harsogó beszédekkel. Délelőtt hivatalos nap­sütéssel, este „renitens” felvonulással, gumibo­­tozással, elkerített Pe­­tőfi-szoborral, körbe­zárt Batthyány-mécses­­sel, sok könnyel, kese­rű haraggal. Az Ün­nep talán ma sem igazi Ünnep. Bár gumibot már nincs és a könny is kevesebb. De a ha­rag megmaradt, csak most másért dagad a dac. Ezek a felvételek „tiltott” rendezvénye­ken készültek, az MTI archívumából valók. Nem igazán kellemes nézegetni őket. De bi­zonnyal szükség van rájuk. Hogy egyszer, amikor az Ünnep Ün­nep lesz, amolyan csendben örülős, ott­hon szép ruhába­ bújós, kidobhassuk (magunk­ból) fakó orcátlanságu­­kat. 7

Next