Népszava, 1993. április (121. évfolyam, 76–100. sz.)

1993-04-01 / 76. szám

NÉPSZAVA 199­3. ÁPRILIS 1., CSÜTÖRTÖK Jeruasztemi tudósítónk jelenti Kijárási tilalom Júdeában és Szamáriában Rendkívüli intézked­ések a terror ellen Izrael politikai életében be­folyással rendelkező körei­ben néhány hete azzal a gon­dolattal foglalkoznak, hogy az egyre növekvő számú és erejű terrorcselekményekre, a terrorhullám megfékezésé­re nemzeti egységkormány felállítására lenne szükség. A jelenlegi kormánykoalíció, melynek tagjai főként a centrista Munkapártból, a baloldali Merec tömörülésből és a Sász-keleti ortodox val­lásos zsidóság néhány tagjá­ból állnak — nem képes megbirkózni a véres palesz­tin terrorhullámmal. Márciusban 13 zsidó állam­polgárt — katonákat, rend­őröket, bevándorlókat, föld­műveléssel foglalkozó asszo­nyokat és férfiakat, egyszó­val gyanútlan, békés szán­dékú izraelieket — késettek meg brutális módon vagy lőttek le a Hamasz terroris­tái. Megnövekedtek az úgy­nevezett magányos ámokfu­­tó palesztinok akciói is, akik az ellenőrzött területekről, főként a Gázai övezetből me­részkednek Izrael nagyváro­saiba. A területek iszlám moz­galmának vezetője, Abdalla Darauis nyugalomra és a rendbontás elkerülésére szó­lította fel a palesztin lakos­ságot. Sajnos hiába, mert hétfőn a mohamedán szent napot és annak előestéjét gyilkosságokkal, zavargások­kal pecsételték meg. A leg­nagyobb felháborodást a Hadera nevű városban elkö­vetett kettős rendőrgyilkos­ság okozta. A Hamasz terror­szervezet egyik szélsőséges palesztin fegyveres csoport­ja vállalta a felelősséget az akcióért. A gyilkossági hullám után Izrael számos részén, főként a nagyvárosokban a zsidó lakosság tiltakozó tüntetései fellángoltak. Az ellenőrzött területek zsidó településeinek vezetői pedig azonnali, rend­kívüli intézkedéseket és szükségállapot bevezetését követelték a kormánytól. Az ellenzékben lévő Likud tö­mörülés vezetője, Netanjahu, azzal vádolta a kormányt, hogy nem tesz megfelelő in­tézkedéseket a terror megfé­kezésére. Követelte, hogy tartóztassák le azokat a pa­lesztin politikusokat, üzlet­embereket és ideológusokat, akik a terrort előkészítő és támogató szervezetek élén állnak. A Likud szélsőséges szár­nya a béketárgyalások azon­nali felfüggesztését követeli a kormánytól. A szintén ellen­zékben lévő, jobboldali, vilá­gi szemléletű Comet mozga­lom vezetője, Raffael Ejtán a halálbüntetés bevezetését is követelte. Az askenázi zsi­dóság főrabbija, Law még to­vább ment, vészhelyzet ese­tére felállítandó, nemzeti egységkormány létrehozását kérte. Ezzel szemben a „Bé­két most” — baloldali, az em­beri szabadságjogok mara­déktalan érvényesítéséért küzdő mozgalom — egyene­sen a PFSZ tuniszi vezetésé­hez fordult, és felszólította, hogy akadályozza meg a te­rületekről kiinduló arab ter­rort. Ugyanakkor a mozga­lom felszólította az izraeli kormányt, hogy — a jog és törvény adta lehetőségekkel élve — lépjen fel a terror ellen. A kormánykoalíció vezetői közül kevesen lelkesednek a nemzeti egységkormány lét­rehozásának gondolatáért. A kormánykoalíció elnöke, Éli Dáján inkább az ellenőrzött területek teljes lezárását kö­veteli meghatározatlan időre. Szükségesnek tartja továbbá, hogy a lakosság csatlakozzék a polgárvédelmi alakulatok­hoz. Mose Sahal (munkapár­ti) rendőrminiszter sem tá­mogatja az egységkormány felállítását. Kedden a kormány bizton­sági kabinetje a belbizton­sági helyzet rohamos rom­lása miatt úgy határozott, hogy megnöveli az ellenőr­zött területeken a biztonsá­gi erők létszámát és fokoz­za a biztonsági tevékenysé­get. Kedd éjféltől az ellenőr­zött területeken, Júdeában és Szamáriában is kijárási tilal­mat rendeltek el. A Gázai övezet zárlata tovább tart. Ez azt jelenti, hogy a terü­letek lakossága nem lépheti át a zöld vonalat, és nem éj­szakázhat Izrael területén. Ilyen értelmű bejelentést tett közzé az ülés után Jichak Rabin miniszterelnök. Izrael minden pontján megerősített rendőrségi, ha­tárrendőrségi járőrözést tar­tanak. A knesszet a tavaszi szünetet megszakítva rend­kívüli ülést tart a biztonsá­gi helyzet megvitatása céljá­ból a jövő csütörtökön. Közben Washingtonban teljes erővel folynak a bé­ketárgyalások előkészületei. Ez jelenleg minden félnek létérdeke. Rabin miniszter­­elnök többször hangsúlyozta, hogy úgy kell harcolnunk a terror ellen, mintha nem folytatnánk béketárgyaláso­kat, és úgy kell küzdenünk a béketárgyalásokért, mintha nem lenne terrorhullám. Ádám Ráchel Izraeli rendőrök hordágyra teszik meggyilkolt társuk holttestét. Két forgalomirányító rendőrt közvetlen közelről lőttek le, és pisztolyu­kat elvették Reuter-fotó Ungvári tudósítónk írja A semmin túl Szabálytalan beszámoló egy magyar—magyar találkozóról Az, hogy a kárpátaljai iro­dalmárok igen gyakran láto­gatnak el, mutatkoznak be az anyaországban, immáron ■— hála a vasfüggöny szakadozá­­sának, megszűnésének — szinte természetes. Az elsza­kított területeken élő magya­rok kapcsolata sajnos mind a mai napig nem olyan szoros, mint a kisebbség—anyaország kötődés. Ez egyrészt érthe­tő, másrészt elszomorító. Ha összmagyarságban gondolko­dunk — s hogyan gondolkod­hatnánk másképp —, az len­ne az igazán kívánatos, hogy az utódállamokban élő ma­gyarok egymással legalább olyan szoros kapcsolatot ala­kítsanak ki, mint amilyen őket az anyaországhoz köti. Nos, a fentebbiek felisme­réséig Erdélyben, a Felvidé­ken, Délvidéken és Kárpát­alján is eljutottak, s remél­hetőleg a felismerést konkrét tettek is követik. E bizakodás létjogosultságát támasztják alá az utóbbi idők történései is. A gazdasági kapcsolatok az egyre inkább ellehetetlenülő körülmények ellenére gyara­podnak, s ez még akkor is biztató, ha jelenleg inkább a közvetlen árucsere dominál. Sokkal több történik a kultu­rális élet terén. Hogy kárpát­aljai rendező állít színpadra darabot Kassán, hogy vajda­sági irodalmárok mutatkoz­nak ide Kárpátalján, hogy egy-egy szakmai találkozón, tudományos konferencián, melyet Ungváron, Dunaszer­­dahelyen vagy éppen Maros­­vásárhelyen rendeznek, jelen vannak az összmagyarság képviselői, az szinte termé­szetes. Március utolsó előtti heté­ben például egy irodalmárok­ból álló csapat tagjaként jó­magam is beutaztam a Felvi­déket Királyhelmectől Pozso­­nyig. Féltucatnyi helyen vet­tünk részt író-olvasó találko­zón. Az egyhetes út néhány tanulsága az, aminek tovább­gondolására invitálom most az olvasót. Mivel az Ukrajnában hasz­nált fizetőeszközt, a kupont, jószerével már a független ukrán államban sem veszik komolyan, fillér, illetve ko­rona nélkül voltunk kényte­lenek nekivágni az útnak. Abban reménykedtünk, hogy a Kárpátaljáról posztkommu­nista Kánaánnak sejlő Szlo­vákiában barátaink nem hagynak étlen-szomjan ben­nünket. Sietek megjegyezni, nem hagytak. Mi tagadás, hallgatóinkat a magyar irodalom kárpátaljai virágzásánál jobban érdekel­ték az ukrajnai napi politikai történések, egyáltalán az, ho­gyan is él az átlagember a volt birodalom eme csücské­ben. Amikor kérdésekre vá­laszolva elmondtuk, hogy egy kárpátaljai nyugdíjas havi könyöradományából, amit egy élet munkájával érde­melt ki, 4-5 kilogramm húst, isten bocsá’ 8-10 üveg im­port sört vehet, a hitetlenke­dés után a megrökönyödés következett. Persze nem ma­radtak el a „honi” panaszok sem, melyek nagy többséggel úgy végződtek, hogy magyar­­országi szintű árak mellett a felvidékiek az ottani fizetés felével kénytelenek megelé­gedni. Ezek után nagyon megértem azt az idősebb ki­­rályhelmeci hölgyet, akit nem igazán boldogít a tény, hogy kárpátaljai sorstársa az ő nyugdíjának a tizedéből kénytelen tengődni. Hát így élünk mi itt, Euró­pa közepén. Egymás koldus­­ságát licitáljuk túl. Kárpátal­járól nézve, a Felvidéken bő­ség és gazdagság van, a szlo­vákiai magyar viszont az anyaországi jóléttel példá­lózik. Ja, majd elfeledem az iro­dalmat. Persze nem csoda, mert néha ez a legkeve­sebb ... Horváth Sándor NAPRÓL NAPRA Erpers Ferenc A­djuk írásba ! • A magyar—szlovák viszony csak akkor ja­vul meg, ha Budapest véglegesnek ismeri el a két ország határát, és ezt szerződésben is rögzíti. Ha nem is ezekkel a szavakkal, de lényegében ezt mondta egy német lapnak nyilatkozva Vladimír Meciar szlovák minisz­terelnök. És véleményével nem áll egyedül: a készülő magyar—román alapszerződés kap­csán ugyanezt várja tőlünk Románia is. Ez utóbbi a már elkészült magyar—ukrán alap­­szerződésre hivatkozik, amelyben lényegileg az áll, hogy a két országnak nincs és nem is lesz területi követelése egymással szemben. Csakhogy ezt a szerződést — bár megszöve­gezése és aláírása már megtörtént — még nem erősítette meg a magyar Országgyűlés. Sőt, a ratifikálást el is halasztotta, holott ez nyilvánvalóan nem tesz jót az eddig oly re­ményteljes magyar—ukrán viszonynak. El kell döntenünk hát, hogy hivatalosan is véglegesnek és megváltoztathatatlannak is­merjük-e el hazánk és a szomszédos orszá­gok határait. Tévedés ne essék, nem azt kell megfogadnunk, hogy egyoldalúan és erőszak­kal nem változtatunk rajtuk. Ezt már több­ször megerősítettük, egyebek közt az 1947-es párizsi békeszerződésben és az 1975-ös Hel­sinki Záróokmányban. Most azonban arról van szó, kimondjuk-e: még békés, megegye­zéses úton sem kívánunk területeket kapni szomszédainktól — sem most, sem pedig a jövőben. Merthogy a környező országok — egyelőre csak az említett három, de később feltehetően valamennyi — éppen ezt várják tőlünk. Az ember ironizálhat, mint ahogy Magyar­­országon sokan meg is tették, hogy vajon ér­telmes dolog-e olyan szerződést kötni, amely az ismeretlen jövő ismeretlen politikusainak szándékait szabályozza. Meg hogy egy ilyen szerződés értelmében abban az esetben sem csatolhatunk magunkhoz területeket, ha azo­kat szomszédaink valamilyen csoda folytán erőnek erejével tukmálnák ránk. De azt hi­szem, itt nem helyénvaló az irónia. Ehelyett inkább tiszteletben kellene tartanunk a tér­ség nemzeteinek biztonsági igényeit. Már csak azért is, mert ezeket a múlt igencsak érthetővé teszi. Igaz, a múlt nyomasztó terhet jelent a Kár­pát-medence mindegyik állama számára. Az igazságtalan s csupán csak hatalmi szóval véghez vitt trianoni nemzetcsonkítás miatt nekünk, magyaroknak van okunk az érzé­kenységre. Hiszen az első világháború után honfitársaink milliói kerültek hátrányos, nemzetiségi sorba. De ha egyszer elismerjük Trianont, akkor a lényegen már nem változ­tat, hogy ezt csak a jelenre vonatkoztatva tesszük, vagy a jövőt illetően is. Pontosab­ban szólva egy dolgon mégiscsak változtathat: a határokon túli magyarság helyzetén. Még­hozzá úgy, hogy javít rajta. De térjünk vissza szomszédaink biztonsági igényeihez, és az ő múltbeli tapasztalataik­hoz. Az 1938-as és 1940-es bécsi döntésekkel Magyarország szlovák és román területek­hez jutott. Az elcsatolás lényegileg erőszak­kal történt, a túlha­talommal rendelkező fa­siszta Németország támogatásával. Formai­lag azonban másként zajlott a dolog: békés úton, nemzetközi döntőbíráskodás igénybe­vételével. Nos, amikor szomszédaink olyan szerződést követelnek tőlünk, amelyben a határváltoztatás békés módjáról is lemon­dunk, feltehetően ez a történelmi példa is szemük előtt lebeg. Az ő szempontjukból nyilvánvalóan teljesen érthetően. Kétségtelen: a mi szemünk előtt is lebeg­hetnek olyan történelmi példák, amelyek vi­szont a végleges lemondás ellen szólnak. Vegyük mondjuk Romániát. A trianoni ha­tárok tiszteletben tartásáról szóló korábbi nyilatkozatainkat Bukarest eddig rendre úgy értelmezte, hogy azok által lemondunk az e határok túloldalán rekedt nemzettár­saink védelméről is. Az ilyen nyilatkozato­kat ezért általában az erdélyi magyarság sorsának rosszabbodása követte. Vajon nem ugyanettől kellene-e félnünk most is, még­hozzá nemcsak Romániában? A dolgot természetesen nem lehet kizárni, de azért látnunk kell azt is, hogy néhány új körülmény erősen ez ellen szól. Elsősorban annak az új Európának az elvárásai, amely­hez Románia, Szlovákia és később nyilván­valóan Kis-Jugoszlávia is csatlakozni kíván. Ha jelenleg a határokon túli magyarok ügyében „Európához fellebbezünk”, akkor szomszédaink ezt az állítólagos magyar te­rületi igényekkel próbálják meg ellensú­lyozni. Nos, ha megtennénk a szomszédok által követelt „végleges lemondási nyilatko­zatot”, azzal fontos érvüktől foszthatnánk meg a román, a szlovák és a szerb naciona­listákat, és hatékonyabbá tehetnénk a ma­gyar kisebbségek nemzetközi védelmét. De az új helyzetben másként hatna a dolog a szomszédos országok közvéleményére is. A magyarfaló szélsőségeseket természetesen semmiről sem tudnánk meggyőzni, de hát őket nem is lehet, ők nem azért uszítanak ellenünk és a határokon túli nemzettársak ellen, mert valóban „magyar veszélytől” tar­tanak. Hanem csakis azért, mert a politikai porondon egyedül ez a szerep kölcsönöz je­lentőséget nekik. Az általuk befolyásolt tö­megekre azonban hatással lehetne Budapest „lemondó nyilatkozata”. Gyengítené azt a befolyást, amelyet saját nacionalista párt­jaik gyakorolnak rájuk, erősítené, hiteleseb­bé tenné viszont a helyi magyar szervezetek érveit. Változatlan formában ratifikálni kellene hát az Ukrajnával kötött alapszerződést, a­ többi szomszédunknak pedig fel kellene ajánlanunk: írásba adjuk, hogy semmilyen módon nem kívánjuk a határok megváltoz­tatását. És akkor rajtunk lenne a­ követelés sora. Az eddiginél lényegesen nagyobb er­kölcsi tőkével és nemzetközi támogatással a tarsolyunkban­­követelhetnénk, hogy szom­szédaink viszont a kisebbségek jogait rög­zítsék. És ha nem tennék, akkor mindenki előtt nyilvánvalóvá válna: ők akadályozzák a határkérdés lezárását is. Előbb azonban nekünk kellene elszánni magunkat. Már csak azért is, hiszen olyas­valamiről mondanánk le, ami amúgy sem a miénk, és emberi számítás szerint már nem is lehet soha. Bőd: Instabil ugyan, de működik a gazdaság Amerikanizálódott fogyasztók? „A magyar családok fejlődő­­képessége, tanulékonysága a gazdasági átalakulás igazi záloga” — legalábbis így fo­galmazott Bőd Péter Ákos, a Magyar Nemzeti Bank el­nöke, aki a Konrad Adenauer Alapítvány, a Tulajdon Ala­pítvány és a Privatizációs Kutató Intézet tegnapi buda­pesti rendezvényén értékel­te az 1990 óta eltelt időszak gazdasági jellemzőit. „Való­ban instabil, de működő gaz­daság jött létre a sokkterá­pia helyett a fokozatosság gyakorlatát választó politi­kai döntések után” — vélte Bőd, bár elismerte, hogy a gazdasági rendszerváltás előt­ti reformok megkönnyítették az átalakulást. Kedvezően hatott, hogy Magyarországon nem halt ki a magángazda­ság, létezett bizonyos fokú vállalati önállóság, külgaz­dasági nyitottság. 1993-ra létrejöttek a legfontosabb piacgazdasági intézmények: elkészültek a privatizációs törvények, dolgoznak a pri­vatizációs szervezetek, lezá­rult a kárpótlás, csökkent, illetve megszűnt az állami szubvenció, folyó műveletek tekintetében elértük a vál­lalkozási szféra számára a forint konvertibilitását, meg­szűnt a bérszabályozás, libe­ralizálták az árakat és dol­gozik a tőzsde. Hiányzik ugyanakkor a bankelnök sze­rint a földtulajdon teljes kö­rű szabályozása, illetve az érdekképviseletek, szakszer­vezetek, kamarák működési szabályainak meghatározá­sa. Bod Péter Ákos előadásá­ban megelégedéssel említet­te, hogy a fogyasztók szinte pillanatok alatt alkalmaz­kodtak a piacgazdaság kö­rülményeihez, elvárásaik, kö­veteléseik egyik napról a másikra változtak, amerika­­nizálódtak. Gyorsan váltot­tak magatartást a termelők is, tetten érhető ez a pénz­­politikában éppúgy, mint a marketingben, vállalatveze­tésben. Az előadó szerint már 1992-től a magyar gaz­daság legnagyobb munka­adója a szolgáltatószektor volt, miközben az ipari ter­melés az ismert okok miatt közel harmadával csökkent. Elgondolkodtató ugyanak­kor az ugrásszerűen megnö­vekedett lakossági megtaka­rítás, amely az 1988-as 1,3 százalékról (a rendelkezésre álló jövedelem arányában) 1991-re 12,7 százalékra vál­tozott, tavaly pedig 11,6 szá­zalék volt. Nem választható ketté azonban ebben az adat­ban, hogy a megtakarítás valójában hol termelődik: a lakosság egészénél vagy dön­tő részben a közel 600 ezer kisvállalkozónál, iparosnál. Szociológusok szerint a fél­retett pénz egyrészt óvatos­sági tartalékot, másrészt vállalkozásindításhoz kellő tőkét alkot. I. Cs. Halálos omlás a mecseki uránbányában Halálos kimenetelű kőzet­omlás történt szerdára vir­radó éjjel, két óra húsz perc­kor a Mecsekurán Kft. ötös aknájának tizedik szintjén. A baleset következtében a helyszínen életét vesztette Budai János huszonnégy éves vájár. Az omlás egy korábbi fej­tési üregre történt rályu­­kasztás — úgynevezett átha­­rántolás — után megkezdett kőzetszállítás során történt. Mielőtt még ácsolatokkal biz­tosíthatták volna a munka­helyet, egy nagyobb és több kisebb kő zuhant a bányász­ra. A baleset vizsgálatát a Bányaműszaki Felügyelőség megkezdte.­ ­ Százötvenezer forint gyors­segélyt kapott a szerdára virradó éjjel baleset követ­keztében elhunyt pécsi vájár családja. A halálos kimenetelű kő­zetomlás szerdára virradó éjjel történt, a pécsi Mecsek­urán Kft. ötös aknájának tizedik szintjén. A baleset következtében elhunyt Budai János családjának a Bánya­ipari Dolgozók Szakszerve­zete százezer, a Mecsekurán Kft. ötvenezer forint gyors­segélyt folyósított. (MTI) 3

Next