Népszava, 1994. március (122. évfolyam, 50–75. sz.)
1994-03-19 / 65. szám
Genf: az üresjárat diszkrét bája A holnap záruló 64. Nemzetközi Autószalont a takarékosság jellemezte Az általános üzleti hanyatlás már tavaly rányomta bélyegét az autóvilág legnagyobb eseményének számító Genfi Autószalonra. Akkor nyolcszázalékos visszaesést jósoltak, ám a piac a legtöbb autógyártó számára ennél sokkal nagyobb mértékben, átlagosan több mint tizenöt százalékkal szűkült be. Az eredményt az idei, sorrendben 64. szemlén a publikum is jól lemérhette. Kevesebb csillogás, mértéktartóbb pompa és mondvacsinált világpremierek, amiket ráadásul szinte kivétel nélkül előre elsütöttek. Egyedül ígéretekben nem volt hiány. Tar András és Bihari Tamás NÉPSZAVA-INCOMOBIL Ha számításba vesszük a gépjárműfejlesztésekre költött csillagászati összegeket, akkor az idei genfi felhozatal láttán azt mondhatjuk, hogy szinte minden cég fut a pénze után, és legfeljebb a jövőben reménykedik. A nagy márkamustráról persze ettől függetlenül sem akartak távol maradni, hiszen a beszűkült piacon is osztozni kell. A tóparti ENSZ-városba az idén 1200 márka képviseletében, valamivel több mint háromszáz kiállító jött el 37 országból és 71 ezer négyzetmétert töltött meg a totális lóerő-eszkaláció. Az évekkel ezelőtt bérbe vett méregdrága standok a piaci hanyatlás ellenére is megteltek, s a korábbi szereplők közül csak azok hiányoznak, akik pillanatnyilag a túlélésért küzdenek. Eltűnt a Lada, a lengyel és a román autógyártás, a Skoda pedig immár Volkswagen színekben, az új gazda hátsó udvarában szerénykedett. Azért, akik a megszokott helyeken pompáztak, azok is visszafogták a csillogást és már a külsőségekkel is igyekeztek bizonygatni, hogy a recessziót komolyan veszik. A pódiumokra kitett kocsik természetesen most sem árasztottak szegény szagot. Néhány ritka kivételtől eltekintve úgy tűnt, az igazán olcsó, szerény komfortigényeket kielégítő személygépkocsik végképp eltűnnek a palettáról, s a jelentősebb gyártók a pillanatnyi hanyatlás ellenére sem hajlandók viszszalépni és változatlanul a biztonságtechnikára, a még tökéletesebb komfortra és a százszázalékosan megbízható szerkezetekre koncentrálnak. No meg magának az autónak a szalonképességére, hisz katalizátor nélküli és nem újrafelhasználható anyagokból készült kocsit már sem gyártani, sem eladni nem illik. Ennyit az autószalon általános benyomásairól, s most nézzük, mit is csodálhatott meg a nagyérdemű tíz napon keresztül Genfben. Sokat és keveset, hiszen a legnagyobb márkák vagy előre elsütötték poénjaikat, vagy ki sem játszották azokat, tartalékolván a „jobb időkre”. Ezügyben a Mercedesnek volt a legzseniálisabb dobása. Az üzletpolitikát váltó és új gyártási programra felkészülő nagy német gyár újdonságként, most csupán a formai retuson átesett S-osztályt tudta kitenni a kirakatba. Belül maradt a legmagasabb szintű technika, kívülről pedig átrajzolták a farrészt és a hátsó lámpákat. A 600-as jelzésű zászlóshajót ezenkívül azzal is megkülönböztetik, hogy a hűtőrács lamellái teljes egészében krómozottak lettek. Ez bizony kevés - mondhatták, ki kellett hát találni valamit, ami az autósvilág figyelmét mégis a csillagos márka felé irányítja. A mentő ötlet a svájci Swatch óragyártól jött, ami többszöri eredménytelen házassági ajánlkozás után - éppen öt nappal a Genfi Autószalon előtt a Mercedesnél kötött ki. Ezt a tényt lovagolták meg zseniálisan a stuttgartiak. Szinte a szalon előestéjén jelentették be az új micro-kompakt autó gyártásának a hírét, így aztán a sajtó és a publikum fejvesztve rohant a Mercedes standra, hátha máris láthatja a fantáziafotón közreadott törpét. A Swatch-Merci természetesen nem volt ott, helyette csupán a gyár másik tanulmányautóját, az A-Visiont csodálhatták körül. A célt, a publicitást viszont hiánytalanul elérte a Mercedes. A konkurensek közül a BMW, az Opel, az Audi, a Renault, a Fiat, a Citroen és a Peugeot már kézzel foghatóbb újdonságokat vonultatott fel, ezekkel csupán az volt a baj, hogy már valamennyit „bedobták” előre, még a nagy megmérettetés előtt. A sorrendnél maradva. A BMW standján most a friss sztár a megkurtított 3-as volt, a 4,2 méteres BMW Compact, az Opelnél a februárban debütált új Omega, az Audinél az alumínium karosszériás 4,2 literes és 2,8 literes motorral is programba vett A-8-as, a Renaultnál a szintén múlt hónapban avatott Laguna, a Fiatnál, a Citroennél és a Peugeotnál pedig az úgynevezett U-60-as „projekt”, a közösen fejlesztett új családi kisbusz, ami az olaszoknál az Ulisses, a Peugeotnál a fantáziátlan 806-os, a Citroennél pedig az Evasion nevet kapta. Egyébként ráadásként ugyanez a kocsi megjelent a Fiat érdekeltségű Lancia palettáján is, csak ott Tau néven. Az idén kevesebb bámulni való akadt a japán standokon is. A korábbi mindent túllicitáló kínálatot egy viszszafogottabb fejlesztés váltotta fel. A Toyota például csupán két modellel rukkolt ki, a rallisportból visszaszelidített új Celica-val és egy RAV-4 jelzésű, négykerékhajtású, 133 lóerős „Funcar”val. A nagy konkurens Nissan az új generációs 200 LX jelzésű sportkupét dobta be, míg a Subaru két friss modellel debütált, a turbómotoros Imprezaval és a megújított Legacy-val. A szalon kapcsán beharangozott 118 világ és európa újdonság a megvásárolható személygépkocsik szintjére lebontva ennyit és nem többet jelentett. A körön kívüliek a különleges járművek közül, az autófelszerelési cikkek világából, vagy éppen a szerviz-szektorból kerültek fel az újdonságok listájára. A legnagyobb érdeklődés nem is ezeket kísérte, hanem azokat a négykerekű „tanulmányokat”, amelyek már a jövő évtizedet vázolják fel. Közülük a kétségtelen sztár az új „Bogár” volt. A Volkswagen Ditroitban debütált majdani népautójának Genfre megérkezett a nyitott tetejű változata is. Csupa eredeti megoldás és nosztalgikus forma. Az alap természetesen modern, hisz a Golfból származik és talán ez is a biztosíték arra, amit a standon hallottunk: bár a hivatalos bejelentés még hátra van, 3 éven belül szalagra kerül az ezresfodulós Bogár! (Folytatás a következő oldalon) Takarékos elegancia jellemezte a 64. Genfi Autószalont A szalon fantomja, amit mindenki keresett, s amit senki nem talált, a Swatch-Merci