Népszava, 1994. június (122. évfolyam, 126–151. sz.)

1994-06-01 / 126. szám

1994. JÚNIUS 1., SZERDA BELFÖLD RÖVIDEN Hatályba lépett a főváros szmogrendelete Ma hatályba lép a Fővárosi Közgyűlés nemrég elfogadott füstködriadóterve, az úgynevezett szmogriadó-rendelet. Eszerint az emberi élet és egészség megóvása érdekében háromfokozatú füstködriadót rendelhet el a főpolgármester, amennyiben a szennyező anyagok koncentrációja két mérő­állomáson, három órán át folyamatosan eléri vagy megha­ladja a külön jogszabályban rögzített határértékeket. A la­kosságot, az ipart és a közintézményeket az egyes fokoza­tokban eltérő módon érintik a korlátozások. Ennek megfele­lően különböző mértékben megtiltanák például a gázfűtést és az üzemanyag-árusítást, illetve a szénhidrogén és nitro­­génoxidokat kibocsátó berendezések működését. A Demokratikus Charta vitája a koalícióról Történelmi szükségszerűség, hogy az MSZP és az SZDSZ összefogjon a liberális eszmék mentén, és létrejöjjön a koalí­ció. Többek között ez hangzott el kedden­­a Demokratikus Charta „És most mi legyen?” címmel megtartott nyilvános rendezvényén Budapesten, a Kossuth Klubban. A liberális hozzászólók többsége komoly egyeztető tárgyalásokhoz kö­tötte­ az esetleges kormánykoalíció létrejöttét. Konrád György egyetértett azokkal, akik nem tartanák helyesnek, ha a szombati MSZP-kongresszuson már döntenének a minisz­terelnök személyéről. Konrád gondolatmenete szerint ugyanis Horn Gyula­­ számos pártbéli elkötelezettsége miatt - a liberálisok számára kevésbé koalícióképes kormányt tud­na alakítani, mint Békesi László. A főügyész tv-ügyben elfogulatlan A Legfőbb Ügyészség az elmúlt napokban hozott határozatá­ban nem adott helyt a Magyar Televízió kérelmének, amely­ben elfogultság miatt a fővárosi főügyész kizárását kérték, Nagy László - az MTV volt gazdasági főigazgatója - ellen tett büntetőfeljelentés további intézéséből. Az MTI értesülése szerint a fővárosi főügyész - bár elfogulatlannak tekinti magát - nem ellenezné az újabb feljelentés ügyintézéséből történő kizárását. A Legfőbb Ügyészség szerint a Magyar Televízió kérelmében felsorakoztatott érvek nem támasztják alá, hogy a fővárosi főügyésztől nem várható el az ügy elfogulatlan megítélése, s határozata ellen panasznak helye nincs. Alkotmányellenes címertiltás Az a kormányrendelet, amely a nem állami gazdálkodó szer­veknek megtiltja a magyar címer használatát, alkotmányelle­nes. Ezt állapította meg az Alkotmánybíróság kedden aláírt határozatában, amelyben a kormányrendeletet 1995. augusztus 20-ai hatállyal megsemmisíti. Megállapítja, hogy a vizsgált rendelkezés az állami gazdálkodó szervezetek­nek, a társadalmi és szövetkezeti szerveknek lehetővé tette, hogy engedélyt kérjenek az állami címer használatára. Ugyanakkor a nem állami cégek és a magánszemélyek ezt a jogot nem kapták meg. A kormányrendelet így indokolatlan előnyben részesítette az állami gazdálkodó szervezeteket, és ezzel megsértette a diszkrimináció tilalmának elvét. Va­gyoni értéket jelenthet ugyanis, ha valamely terméken a nemzeti címer látható. Industria ’94 a vásárvárosban Az Industria '94, a beruházási javak nemzetközi szakvására is bizonyítja, hogy a magyar ipar technikai felkészültsége so­kat fejlődött egy év alatt - jelentette ki Latorczai János, ipari és kereskedelmi miniszter a vásárnyitás alkalmából kedden. Elmondta: az ipari termelés bővült, ám sajnos az exportnö­vekedés elmaradt ettől az ütemtől. A miniszter szerint az ipar ez évi termelésnövekedése legfeljebb ötszázalékos lehet, de csak akkor, ha az exportképes termékek gyártói - elsősor­ban a hitelek terén - kedvezményeket kapnak. Észfékjelző és elektromos szonda Mától három hónapon keresztül Bács-Kiskun és Heves megyé­ben végzik annak az Alkomat fantázianevű elektromos alkohol­­szondának a tesztelését, amelynek beválása esetén felesle­gessé válik a vérvétel alkalmazása az alkoholos befolyásoltság fokának megállapításakor - jelentették be a Heves Megyei Rendőr-főkapitányság kedden megtartott sajtótájékoztatóján. A Siemens készülék a fújás után azonnal megállapítja az alko­holos befolyásoltság fokát és digitális úton kiírja, illetve ki­nyomtatja az eredményt. Június 6-ától 19-éig, úgynevezett észfékjelzőt fognak működtetni a megyében. Ez gyakorlatilag egy autó tetejére szerelt hirdetőtábla, amely világító betűkkel jelzi a szemben jövőnek, hogy milyen sebességgel hajt. Átsugároz a Juventus Országos rádiós lehetőség helyi adónak Háborog a hazai éter, többen törvénysértőnek találják a Juventus Rádió megrendelésére az Antenna Hungáriának kiadott frekvenciahasz­nálati engedélyt. Az ügy valóban tele van külö­nös összefüggésekkel, s annyi biztos, hogy ha az egyik jogszabálynak esetleg megfelel az el­járás, akkor egy másikat sért és fordítva. Kovách Attila-Rákos József NÉPSZAVA A Magyar Rádió vezetősége ,már korán felkészült a sztrájk lehetőségére. A Szé­­chenyi-hegyen, ahonnan az URH-adásokat sugározzák, egy kapcsoló átállításával a közszolgálati (Kossuth, Pe­tőfi, Bartók) adók helyett a Juventus Rádió műsorait le­het „bekeverni” - mondta Cs. Kádár Péter, a regionális Fix Rádió munkatársa. A Juventus nemrég vált nagykorúvá az illetékes hi­vatalok engedélyével, s a re­gionális adó műsorai immár a fél országban foghatók. A nagy elosztáskor a kevés frekvenciára hivatkozva nem kaphatott engedélyt például a Tilos Rádió sem. Ez a sokat hangoztatott érv a jelentős részben külföldi tu­lajdonú Juventusnak enge­délyt kiadókat nem érdekli. A hatóságok ugyanis enge­délyezték a Juventusnak, hogy nemcsak Budapestről és Siófokról, de most már Kab-hegyről is sugározhas­son. Cs. Kádár Péter szerint ezzel már országos adónak számít. A hatályos sajtótör­vény 9. paragrafusa első be­kezdése szerint országos műsort csak a Magyar Rádió sugározhat. A hivatalok döntését a Fix Rádió meg­fellebbezi. A távközlésről szóló jogsza­bály kimondja - mondta la­punknak egy hírközlési szak­ember -, hogy országos su­gárzásnak az minősül, ha az adott műsor vételi körzeté­ben az ország lakosságának legalább fele lakik. Miután ez csak a közszolgálati rádió privilégiuma, így a három nagy adóra kiadott engedély törvénysértő lehet. A Juven­tus egyik tulajdonosa, Wossa­­la György lapunknak elmond­ta, hogy az említett adók sem elhelyezkedésük, sem telje­sítményük szerint nem felel­nek meg annak, hogy a lakos­ság feléhez eljusson a műsor. Azt azonban nem zárta ki, hogy bizonyos légköri viszo­nyok esetén ne valósulna meg az „átsugárzás”. Frekvenciát egyébként is csak az kaphat, akinek stú­dióengedélye van. Ezzel nem is lenne baj, hiszen a Juventus már 1988 novem­bere óta rendelkezik regio­nális engedéllyel, ám eb­ben nem szerepel, hogy me­lyik területen. Erre rendel­ték meg az Antenna Hungá­riától a korábban már em­lített frekvenciákra a su­gárzást. A Juventus nem minősül országos adónak, így a 110/1993-as kormány­­rendelet értelmében frek­venciához csak pályázat út­ján juthat. A korábbi ideiglenes en­gedély azzal a kockázattal járt, hogy bármikor vissza­vonható, különösen, mert a Magyar Rádió áttérését a nyugati normál CCIR adás­ra éppen az újonnan kiadott hullámhosszon szerették volna megvalósítani. Az el­járással legalább egy kárté­rítést fel kell vállalnia a Hírközlési Főfelügyeletnek. Az illetékes tárca helyettes államtitkárának, Bölcskei Imrének május 25-i faxa - amelyet Nemcsics Eleknek, a Hírközlési Főfelügyelet fő­igazgatójának írt - szerint ugyanis a Magyar Rádió ké­sőbbi igényeit a Danubius Rádió frekvenciáin kellene teljesíteni. Utóbbi régóta állandó stúdió- és frekven­ciaengedéllyel rendelkezik, ha ezt elveszik tőle, akkor a főfelügyelet teljes kártérí­tést köteles fizetni. Ha a Ju­ventusnak most kiharcolják a jogerős döntést, akkor utóbb ugyanezen ok miatt esetleg őket kell kárpótolni. Ne legyen a politika martaléka a média (Folytatás az 1. oldalról) Ez magában foglalja a köz­­szolgálati és a kereskedelmi rádiók, tévék (és a Magyar Távirati Iroda) szabályozá­sát, valamint a frekvenciák elosztását. Az egyik legkényesebb kérdés a mostani alelnökök sorsa. Úgy tudjuk, hogy az MSZP vezetése nem kívánja automatikusan elbocsátani Nahlik Gábort és Csúcs Lász­lót, de azonnali vizsgálatot szeretnének. Ez gazdasági és munkajogi szempontból venné górcső alá az alelnö­kök tevékenységét. Nahlik és Csúcs további sorsa a vizsgálat megállapításaitól függ. Kormánybiztos kine­vezését nem tervezik a szo­cialisták. A médiatörvény parla­menti elfogadását az MSZP hat-nyolc hónapra becsüli. Alapelvük, hogy a törvényal­kotásba bevonják az ellen­zéket, s a jogszabály szak­mai alapú legyen. A rádió és a tévé nyerje vissza közszol­gálati jellegét, s távolodjék el a kormánytól. Úgy tudjuk, a közalapítványi vagy az egy­személyes részvénytársasá­gi formát látják alkalmas­nak. A jelek szerint az MSZP kitart a társadalmi felügye­lőbizottság terve mellett. A közszolgálati médiumok függetlenségének feltétele az anyagi függőség felszá­molása. Információnk sze­rint az MSZP vissza kívánja állítani a rádió és a tévé költségvetési támogatását, megtoldva valamilyen auto­matizmussal. Valószínű, hogy több hó­napig fennmaradna az az ál­lapot, amelyet a mostani kormány teremtett a rádió­ban és a tévében. Ilyen - el­lentétes irányú - politikai eszköztől tartózkodni akar az MSZP, ám a közszolgála­­tiságon ejtett sebeket mi­előbb be kell gyógyítani. Ezért - ha igaz - az új kor­mány rögtön nekilát az új intézményvezetők kiválasz­tásának. Az MSZP egy-egy szakmai és gazdasági alel­nökit is szeretne. E trió fel­adata az új intézményi szer­kezet és műsorrend kidolgo­zása. Fontos szempont, hogy azok is kapjanak lehetősé­get például műsorkészítés­re, akiknek rátermettsége ugyan vitathatatlan, ám nem nagy népszerűségnek örvendenek mondjuk a Köz­társaság téren és a Mérleg utcában. A tervek szerint a vezetői posztok betöltése előtt a kormánynak hatályon kívül kell helyeznie az eddigi vi­tákat gerjesztő 1047/1974-es kormányhatározat azon pontját, amelyre hivatkozva az Antall-kormány a közszol­gálati intézmények feletti kormányfelügyeletet gyako­rolta. Ezen túlmenően a majdani médiatörvényben esetleg pontosítják a vitatott kinevezési törvényt, egyér­telművé téve a köztársasági elnök és a kormányfő jogait. A m mostani közszolgálati rádió- és tévécsatornák egy részének esetleges privati­zációja csak hosszadalmas szakmai vita után történhet meg, parlamenti döntés nyomán. Ami a frekvenciák elosztását illeti, értesülé­sünk szerint az MSZP felsza­badítaná a civil célra alkal­mas összes hullámsávot, s a mostani kormány által jóvá­hagyott sugárzási lehetősé­geket (frekvenciapályázato­kat) csak akkor vizsgálják felül, ha valamilyen tör­vénytelenséget tapasztal­nak a már meghozott dönté­sekben. Pető Iván a koalícióról Az SZDSZ továbbra is ra­gaszkodik koalíciós irányel­veihez, és az ezekben megfo­galmazott általános elvek elfogadását tekinti a tárgya­lások minimális feltételé­nek. Pető Iván az MTI munka­társának hangsúlyozta, hogy szerepet vállaljanak-e a kor­mányban, azt az SZDSZ va­sárnap, zárt ajtók mögött ta­nácskozó küldöttgyűlése hi­vatott dönteni. Úgy képzelik el egy koalíciós kabinet mű­ködését, hogy abban a kor­mányt támogató pártok köl­csönösen vétót emelhetnek miniszterek, illetve a minisz­terelnöki kinevezési körbe tartozó, politikai poszton lé­vő személyek ellen. A kor­mánynak már a törvényja­vaslatok előkészítésébe be kell vonni az ellenzéket is. Szigorú összeférhetetlensé­gi szabályokat kívánnak megállapítani a képviselők számára, és csökkentenék a kormánytagok jövedelmen felüli juttatásait. Szabó Iréné NÉPSZAVA Minden eddigi híresztelés és nyilatkozat ellenére élni kíván az Agrárszövetség. Kétségtelen ugyan, hogy anyagi helyzetük megren­dült, hiszen több tízmilliós adósságuk van. A párt né­hány alkalmazottjának és vezetőségi tagjának keddi tájékoztatása szerint mind­­annyiuk véleménye: a fel­vett hitelt még olyan áron is vissza kell fizetni, ha a szer­vezet az utolsó székének el­adására kényszerül. A hírt megerősítették, bár nem szí­vesen beszéltek róla, hogy az Arany János utcai épület tulajdonukban lévő, 680 négyzetméter alapterületű III. emeletének eladására megbízást adtak ki, mert korrekt módon kívánják pénzügyeiket rendezni. Mint megtudtuk, az Agrár­­szövetséget 1993 óta nem­csak az állami támogatások elvonása sújtotta, hanem az is, hogy sosem rendelkeztek dugdosott pénzekkel, nem hoztak létre alapítványt, ami más pártoknak pénzszerzési módot jelentett. Szegény pártként működtek, és mivel anyagi helyzetükben javulás nem várható, húsz megyei irodájuk vezetője vállalta: társadalmi munkában fogják ellátni a feladatukat. A párt­építés pénzigényes, éppen ezért úgy tűnik, az Agrárszö­vetség már-már a lehetetlen­nel száll szembe, amikor közpénzek nélkül próbálja önmagát életben tartani. Je­lenleg ugyanis a fennmara­dás a cél. Hogy a mai elnökségi ülés milyen döntéseket hoz, azt legfeljebb találgatni lehet­ne. A pártigazgató szerint ugyanis halovány esély el­képzelhető arra, hogy szék­házukat megtartsák. Mások viszont arról beszélnek, hogy gyakorlatilag minden­kinek felmondtak a köz­pontban, és az eddig is csak néhány emberből álló appa­rátus minimálisra zsugorod­va egy bérelt helyiségbe fog költözni. Az Agrárszövetség eladja a székházát Eladósodott az Agrárszövetség. A párt vezető­­sége szerint a felvett hitelt még olyan áron is vissza kell fizetni, ha a szervezet az utolsó szé­kének eladására kényszerül. Ezért értékesítik Arany János utcai központjukat. Mi több, húsz megyei irodájuk vezetője vállalta, hogy társa­dalmi munkában dolgoznak. NÉPSZAVA Rutinos szocialisták (Folytatás az 1. oldalról) A valamilyen KISZ- vagy BIT-megbízatás csak pár ember életútjában volt meghatározó. Tizenhárman szakszervezetben és más érdekképviseleti szervezet­ben töltenek be tisztséget. Négyen kulturális vezetői posztot váltanak fel a képvi­selőséggel, sokan érkeznek viszont a gazdaságból: 19-en kisebb-nagyobb - javarészt saját tulajdonú - céget ve­zetnek vagy töltenek be irá­nyítóposztot. Összesen öt olyan képviselő van az újak között, aki az 1985-90 közti ciklusban már tagja volt az Országgyűlésnek. Egy közü­lük - Sebőki János nyugállo­mányú tábornok - katonai vezetői tapasztalatot is szerzett már. A frakció legnépesebb szakmai csoportja az agrá­riusoké lesz. Majdnem ötve­­nen különböző mezőgazda­­sági szövetkezetek, állami gazdaságok és egyéb szer­vezetek vezetői, tagjai. Az átadatában elvégzett számítás természetesen sok átfedést tartalmaz. Számo­san megfordultak az élet különböző területén, igye­keztünk ezek közül az utób­bi években jellemző tevé­kenységet megragadni.

Next