Népszava, 1995. szeptember (123. évfolyam, 205–230. sz.)

1995-09-01 / 205. szám

V A NÉPSZAVA KÉRDÉSE Hány személyre főz a dandártábornok? Válaszol: Lajtár József Tegnap a belügyminiszter aláírta Lajtár József határőr-dandártábornok gazdasági államtit­kár-helyettesi kinevezését. A Határőrség Or­szágos Parancsnokságának volt gazdasági fő­igazgatója fiókba teszi a váll-lapját, és szeptem­ber 15-én köztisztviselőként foglalja el székét a minisztériumban, ahonnan elődje, dr. Thuma József az ÁPV Rt.-hez távozott. Megkérdeztük Lajtár Józsefet, hogy a közismerten nehéz gaz­dasági helyzetben nem fél-e a kihívástól? - Tanulmányaim során találkoztam a lépték­­határtörvénnyel, így tu­dom, hogy más két sze­mélyre főzni és más százötvenre. A kineve­zésemet szakmai kihí­vásnak tekintem. A be­osztás feltételezi a fel­készült embert, aki le­het, hogy én vagyok, le­het, hogy más. . - Ön tipikus pálya­­módosító, hiszen a Zrí­nyi Miklós Katonai Mű­szaki Főiskolán kémiai mérnöki diplomát szer­zett.­­ - Ennek ellenére 1977- től 1981-ig Körmenden határőr-szakaszparancs­­nok voltam, később pe­dig gazdasági területre kerültem. Elvégeztem a Budapesti Közgazda­ság-tudományi Egyetem pénzügyi szakát, a ha­­­tárőrség több területén voltam gazdasági veze­tő, az országos parancs­nokságon 1993 nyarától töltöttem be a gazdasági főigazgatói tisztet. Sze­rintem pozitívum, ha egy gazdasági helyettes államtitkár ismeri a gaz­dálkodás helyi lehető­ségeit, azok minden ne­hézségével együtt. A ha­tárőrség nem dúskál anyagiakban, s jól tu­dom, hogy súlyos prob­lémákkal küzd a rend­őrség és a tűzoltóság is. Ha elfoglalom a helye­met, tudom, mit aka­rok, bár sok információ­hoz nyilván még csak ezután jutok hozzá. A te­vékenységemet csapat­munkában képzelem el. - Az egyenruhát le­vetni sosem könnyű egy tisztnek. - A rangomat nem vették el, csak pihen. Köztisztviselő leszek. - Bízik benne, hogy elő tudja teremteni azt, amit elődei nem tudtak? - Tisztában vagyok vele, hogy a tárca pénz­ügyi helyzete csak ak­­­­kor javítható, ha az ál­lamháztartás helyzete is javul. Azonban bí­­­zom benne, hogy reális­­ feladatmeghatározással,­ feladathoz rendelt költ­ségekkel javítani lehet a gazdálkodást. A Pénz­ügyminisztériummal gaz­dasági főigazgatóként is kapcsolatban álltam. A lobbyzástól sem riadok vissza. De álmokat nem fogok kergetni. Horváth Ildikó Telkek vállalkozóknak Több, a munkanélküliség visszaszorítását célzó dön­tést hozott csütörtöki ülé­sén a tatabányai önkor­mányzat közgyűlése. A testület megerősítette: továbbra is támogatja a kis- és középvállalkozások mun­kahelyteremtését maximum 20 főig oly módon, hogy az önkormányzattól történő telekvásárlás esetén akár a vételár felétől is eltekint. 1992 áprilisa és 1994 novem­bere között kilenc vállalko­zót, illetve gazdasági egysé­get támogattak ily módon a komárom-esztergomi me­gyeszékhelyen. A közgyűlés azt a javaslatot is elfogadta, hogy közhasznú munkavég­zést szervez a város gazda­sági egységeinek és a saját fenntartású intézményei­nek bevonásával. Az előzetes elképzelések szerint már ez év októbe­rétől 100 személy juthat munkalehetőséghez, jövő­re pedig akár ezernél is többen. A közgyűlés döntött ar­ról is, hogy a volt cement­gyár területén ipari par­kot alakíttat ki új vállalko­zások letelepítésére. BELFÖLD 1995. SZEPTEMBER 1., PÉNTEK 3 A főpolgármester lezártnak tekinti a kórházigazgató-ügyet Civil demonstráció a két gyermekkórház bezárása ellen - Ellenzéki kivonulás a közgyűlésen A civil nyomás ellenére sem vette csütörtökön a Fővárosi Közgyűlés napirendre a három vitatott kórház igazgatói kine­vezésének ügyét. Demszky Gábor főpolgármester arra hivat­kozva nem javasolta, hogy a nyertesek szakmai alkalmassá­gát mindenki elismerje. Délelőtt a két gyermekkórház bezá­rása ellen tiltakozó szülők adták át petíciójukat Demszkynek. Délben az ellenzék kivonult az ülésteremből. Szabó Iréné NÉPSZAVA A főváros 22 kórházának igazga­tói pályázatait elbíráló egészség­­ügyi bizottság döntése ellen tilta­kozó pártok és szervezetek nyo­mására kérte a múlt héten Demszky Gábor főpolgármester az ügy újbóli áttekintését. A teg­napi közgyűlés nyitányaként ki­fejtette a képviselők előtt: értel­metlennek tartja a kérdés napi­rendre tűzését. Az egészségügyi bizottság ugyanis konszenzussal elfogadta, hogy a három intéz­mény - Erzsébet, László, Margit kórház — vitatott jelöltjei szak­mailag alkalmasak. A testület az ellenzéki képvise­lők sürgetése ellenére sem vette napirendre a kórházigazgatók ügyét. (22 ellenzéki voks állt szemben 29 SZDSZ-s és MSZP-s szavazattal.) A testület munkáját egyébként egy civil demonstráció, majd az ellenzéki pártok egyöntetű kivo­nulása zavarta meg. A tüntetők reggel gyülekeztek az Újvárosháza előtt „El a kezekkel a Schöpfitől!”, „Segítsen Horn Gyula!”, „Kié ez az ország?” feliratú táblákkal, ko­raszülött gyerekek fotómontázsá­val. Demszky átvette a 11 ezer aláírást tartalmazó listájukat, és közölte: a két intézmény sorsáról még nem döntött a főváros, az ügyről még lesznek tárgyalások. A szakbizottság elnöke, Gerő Gábor lapunknak kijelentette, tiszteletben tartja a civilek érzel­meit, s a kórházukhoz való ra­gaszkodást jó dolognak, de a ci­vilek sem tudnak pénzt adni. Ta­valy a 22 kórház 16 milliárdot vitt el a főváros költségvetéséből, ami több, mint amennyiből a 220 iskolát működtették. Szerinte a csökkenő születési szám nem in­dokolja, hogy 15 kórház szülé­szeti osztályán kívül a Schöpf- Merei is működjön. Többségi szavazással ugyan­csak elvetették a koalíciós képvi­selők Demeter Ervin (MDF) kép­viselőnek azt az indítványát is, hogy vizsgálják meg a gázművek privatizációjára kiírt pályázat jogszerűségét. A képviselő sze­rint ugyanis a tulajdonosi bizott­ság törvénysértő módon megvál­toztatta a közgyűlés erre vonat­kozó határozatát. Hasonlókép­pen elvetették Juhos Katalinnak (Fidesz), a jogi bizottság alelnö­­kének azt a javaslatát, hogy ne tárgyaljanak a HungarHotels­­részvények eladásáról, mivel a képviselők elé került anyag nem azonos azzal, amelyet a tulajdo­nosi bizottság kedden elfogadott. Az öt ellenzéki párt a kórházak irányítási szerkezetének átalakí­tását célzó napirendi pont vitájá­nál vonult ki. Manninger Jenő, az MDF frakcióvezetője az ellenzék véleményét megfogalmazva rá­mutatott: nem értenek egyet az­zal, hogy a koalíció nem tűzte na­pirendre a kórházigazgatói pá­lyázatok megvitatását. A koalí­ció által ezt követően egyhangú szavazással elfogadott előterjesz­tés egyébként csupán egy ponton módosította a kórházak alapító okiratát. Az eredetileg elhatározott zárt helyett végül is nyilvános ülésen döntött a közgyűlés arról, hogy a főváros mintegy­ 1,3 milliárd fo­rint értékű HuungarHotels-rész­­vényét 120 százalékon eladják az ÁPV Rt.-nek. Az­ ellenzéki képvi­selők a vitában felhívták a fi­gyelmet arra, hogy a jogilag sok szempontból hibás szerződéster­vezet elfogadása esetén súlyos hátrányok érhetik az önkor­mányzatot. Érvelésükre a köz­gyűlés döntött arról, hogy változ­tatni kell a szerződéstervezeten. Néhány SZDSZ-es képviselő együtt szavazott az ellenzékkel, és így meghiúsult az a vezetői el­képzelés, hogy a Budapest Film Rt. igazgatóságába beválasszák Agárdi Pétert, a rádió egykori al­­elnökét. A javaslat ellen voksoló ellenzéki képviselők Agárdi Pé­ternek felrótták a 80-as években rádióalelnökként végzett tevé­kenységét. A I WMm Nyilvános ülésen döntöttek a N­ungarHotels-részvényekről Pataky Zsolt felvétele Meghalt a Csepelről átirányított balesetes NÉPSZAVA-információ A sors iróniájaként 47. születésnapján, augusztus 30-án, hajnali fél kettőkor meghalt Kucsera János, a csepeli kórházból kiutasí­tott férfi. Mint ismeretes, augusztus 6-án, vasárnap súlyos baleset történt az M7-es autópályán. A fővá­rosi férfi és a 16 éves lánya Pécs felé tartott, amikor egy szerb állampolgár gép­kocsijával az Opeljükbe rohant. A súlyosan sérült Kucsera Jánost és Szilviát - fáradtságra és ügyeleti idő végére hivatkozva - a csepeli kórház ügyeletes főorvosa egy másik kórház­ba irányította át. Szilviát egy hét után hazaengedték az egészség­­ügyi intézetből, de az édes­apja a háromheti kezelés egyetlen percére sem tért vissza a kómából. Kovács Lászlóné, az el­hunyt férfi élettársa el­mondta, még mindig nem tud belenyugodni a férfi halálának körülményeibe, továbbra is perelni kíván­ja R. Györgyöt, a sérültet visszautasító orvost. A jó keresetet tartják a legfontosabbnak a fiatalok (Folytatás az 1. oldalról) Az adott korcsoport harminckét százaléka már munkába állt, csupán hét és fél százalékuk jár egyetemre vagy főiskolára. A diploma megszerzése a többség számára, a magas felvételi követel­mények és a tandíj miatt, éppoly el­érhetetlen cél, mint az önálló lakás­hoz jutás. Szinte valamennyien azt mondták, hogy szüleik nem tudják finanszírozni a továbbtanulást. „Ez teszi őket igazán kiszolgáltatottá, válaszaikból kiderül, elképzelhetet­lennek tartják anyagi segítség nél­kül a pályakezdést” - tette hozzá Bíró Lajos. Szorongásaik között az első he­lyen állnak az egzisztenciális félel­mek, a szegénység, a betegség, a munkanélküliség, a bűnözés kivál­totta szorongás. „Legtöbbjüknek saját tapasztalatai is vannak a bű­nözésről, vagy őt, vagy ismerősét érte valamilyen támadás” - magya­rázta L. Takács Zsuzanna, a Rea­der’s Digest munkatársa. A fiatalok véleménye szerint gaz­dasági helyzetünk javulása érdeké­ben a legsürgősebben az elszegé­nyedést kellene megállítani, a kül­földi tartozásokat csökkenteni és felszámolni az állami korrupciót. A korrupcióra szintén voltak szemé­lyes példáik, melyekhez mindig hozzátették: „magasabb szinten nagy­ban folyik a dolog. ” A sikeresség kritériumai (százalékos említési arány) idegennyelv-ismeret 61 % iskolázottság 60% önbizalom 53% kitartás 52%­ anyagi háttér 50%­ szakmai felkészültség 45% vállalkozó kedv 34% kapcsolatteremtő készség 31 % szerencse 29% szülői támogatás 23% társadalmi helyzet 17% versenyszellem 14% befolyásos barátok 13% szakmai előmenetel 10% egyéb 6% politikai párthovatartozás 2% 0 10 20 30 40 50 A legfontosabb célok az elkövetkező 3-5 évben (százalékos arányok) pénzkereset 71% megfelelő munkahely 58% saját lakás 51% tanulás 50% családalapítás 39% társ megtalálása 28% szórakozás 22% új barátságok 20% családi kapcsolatok 18% külföldi utazások 17% segíteni a rászorulókon 13% vallás 6% egyéb 2% Bejelentett pénzmosók Tavaly ötezer, bejelentés érkezett pénzmosásgyanús esetekről.. Becs­lések szerint évente 20-30 milliárd forint cserél gazdát gyanús tranz­akció során. Az Országos Rendőr­főkapitányság gazdaságvédelmi fő­osztályán belül megalakult a pénz­mosási alosztály. Még az idén meg­indulhatnak az első bírósági eljárá­sok a különböző nagyszabású bűn­esetekből származó „fekete”pénzek tisztára mosása ügyében. Illés György NÉPSZAVA Hamarosan munkába áll a komplett számítógépes rendszer, amely az eddig beérkezett ötezer jelzést rögzíti és csoportosítja - nyilatkozta lapunknak dr. Kiss Ernő ezredes, a gaz­daságvédelmi főosztály ve­zetője. Az adatokat tíz éven át tárolják majd. Ha alapossá válik a gyanú, hogy az adott összeg terror­­cselekményből, kábítószer­kereskedelemből, fegy­vercsempészetből, illetve kiemelten súlyos bűncse­lekményből származik, megindul a rendőrségi nyomozás. Több száz vegyes válla­lat, fantomcég működik mosodaként - mondta a rendőr ezredes. Külföld­ről elsősorban az olaszok és az oroszok nyomulnak. Nem kevés azon magya­rok száma, akik 10-15 évi távollét után érkeznek tisztességes üzletember­ként sok millióval, amely­ből hotelt, kaszinót, mu­latót, üzemet, boltot vesz­nek, létesítenek. Befektet­nek, beruháznak, alapít­ványt hívnak életre, spor­tot szponzorálnak. Mi több, rendőrséget, polgár­őrséget, őrző-védő vállal­kozást! Mindezekbe fo­lyatják át az ember-, fegyver-, drog- és nukleá­­risanyag-csempészetből, a prostitúcióból, bérgyilok­­ból, zsarolásból, védelmi pénzszedésből, csalásból, sikkasztásból, valutázás­ból szerzett pénzt. A pénzmosás felderíté­sében sokat segít a tavaly hatályba lépett jogsza­bály, amelynek értelmé­ben a pénzintézetek, ka­szinók kötelesek rögzíteni a kétmillió forintnál na­gyobb összeget felvevő vagy befizető személyek nevét. Dr. Kiss Ernő sze­rint azonban sok esetben megfeledkeznek a beje­lentési kötelezettségük­ről. Főként a kaszinóktól érkezik kevés jelzés. A közhiedelemmel el­lentétben nem a kaszinók a nagy mosodák, hanem a kereskedelem, a feldolgo­zóipar, az építőipar, a hír­közlés, a vendéglátás, a magánbankok és a priva­tizáció. Dr. Kiss Ernő ez­redes most is dolgozik olyan ügyön, amelyben a megfelelő­­ biztosítékot nem kérő ÁVÜ miatt a tu­laj hárommillió német márkát síbolt ki hazánk­ból. Egy másik, 3 milliár­dos privatizációs bűn­tényben az angol­ Man­­szigetig és magyar felsőbb körökig vezetnek a szá­lak. Nem egy olyan vegyes vállalatot vizsgálnak az ezredes emberei, amelyek a pénzmosás fedőszervei. A feketegazdasággal, a gazdasági bűnözéssel szo­rosan összefüggő pénzmo­sás évente 800-1000 milli­árd forintos kárt okoz - állította a főosztályve­zető. A pénzmosásgyanús esetek közül máig is egy tavalyi átutalás tartja a rekordot. Egy férfi csak­nem egymilliárd forintot fizetett be készpénzben egy bankba, s egy francia cég számlájára kérte át­utalni az összeget. Szemé­lyi igazolvánnyal igazolta magát, s a szükséges ban­ki engedélyeket is felmu­tatta. Az utalás megtör­tént, ám az utólagos rend­őrségi ellenőrzéskor kide­rült: a személyi adatok hamisak voltak. Napirenden a vagyonadó MTI-információ A vagyoni típusú adóztatás megvalósítása és a vagyonnyilatkozati kötelezettség be­vezetése mellett foglalt állást a Gazdaság­­védelmi Koordinációs Bizottság szerdai ülésén, amelyről csütörtökön tájékoztat­ták a sajtó képviselőit. A feketegazdaság elleni hatékonyabb fellépés érdekében a bizottság javasolta továbbá az APEH és a VPOP közigazgatási nyomozati jogköré­nek szélesítését, valamint az adótitok je­lenlegi szabályozásának oldását. Bencze József helyettes államtitkár, a koordinációs bizottság elnöke a sajtótá­jékoztatón hangsúlyozta: indokoltnak tartják a vagyon-, illetve ingatlanadóz­tatás megteremtését. A gazdaságvédelmi bizottság szerint szükség van a fekete­­gazdaság legalizálását motiváló adó­rendszer mielőbbi megteremtésére. A je­lenlegi magas adószint és adminisztrációs terhek is szerepet játszanak abban, hogy az adóalanyok különböző trükkökkel, például fiktív számlázással próbálnak ki­bújni az adóbevallás kötelezettsége alól. Adócsalás gyanúja esetén az eljáró ható­ság számára lehetővé kellene tenni, hogy már a közigazgatási eljárás keretében lehetősége legyen rendőrségi feljelentést tenni az adóalany ellen. A jogerős határozattal megállapított adó- és köztartozásokat pedig nyilvá­nosságra kellene hozni. A bizottság ja­vasolja, hogy emelkedjen az ötéves adó­­igazgatási elévülési idő.

Next