Népszava, 1996. április (124. évfolyam, 77–101. sz.)

1996-04-24 / 96. szám

A biztosító bizakodik, a felügyelet még vár NÉPSZAVA-információ Az Állami Biztosításfelügye­let elnöke elhalasztotta a döntést a Prima Austria Biztosító megalakulásának engedélyezéséről. Az oszt­rák Grazer Wechselseitige Versicherung AG (Grawe) több mint két éve adta be először kérelmét egy ma­gyar biztosítóintézet meg­alapítására, a kormány vé­gül megadta az engedélyt a kalózbiztosítóskodással vá­dolt társaságnak. A döntés elhalasztását Asztalos László, az Állami Biztosításfelügyelet elnöke azzal indokolta a Népsza­vának, hogy még nem tud­ta kikérni a biztosításfel­ügyeleti bizottság vélemé­nyét, pedig az engedélyezé­si kérelem elbírálásához a törvény értelmében erre szükség van. Hangsúlyoz­ta, saját hatáskörében tolta el a határozat meghozata­lának határnapját 30 nap­pal, mint mondta: erre a jogszabályok értelmében lehetősége volt. Annál is inkább indokolt Asztalos szerint a döntés elnapolása, mivel a biztosításfelügyele­ti bizottság még nem állt fel. A Grawe immáron so­kadszor próbálkozik átjut­ni a biztosítóalapítás körül felépített engedélyezési rendszeren. Korábban azért nem kaphatta meg az engedélyt, mert nem volt meg az alapításhoz szüksé­ges egymilliárd forintos alaptőkéje. Később - ami­kor ezzel már rendelkezett vele - több hónapig nem tárgyalta ügyét a kabinet. Ezt követően decemberben hoztak döntést a miniszte­rek, és engedélyezték a tár­saság megalapítását. A tör­vény értelmében a Grawe a biztosításfelügyelethez for­dult. Azáltal, hogy Asztalok­ László tavaly nem írta alá az engedélyt, az osztrák biztosítónak már több kö­vetelménynek kell megfe­lelnie ahhoz, hogy megala­píthassa magyar leányvál­lalatát. Az új jogszabály életbelépésével ugyanis meg kell vizsgálni azt is, mennyire jó a biztosítási szakmában a hírneve az új cég tulajdonosainak. A jó hírnév kategóriája azonban tág fogalom - hangoztatta a biztosításfel­ügyelet tavasszal ismét ki­nevezett vezetője, Asztalos László, amikor korábban arról beszélt, miért nehéz meghozni a döntést. Mint mondta, szakértők vélemé­nyét fogja kikérni az ügy­ben, és az ő elképzeléseik alapján alakítják ki azt a szempontrendszert, amely­ben meghatározható, ki számít jó hírnevűnek a biz­tosítási szakmában. Megkaptuk az értesítést arról, hogy harminc nappal eltolták a magyar leány­biztosítónk megalapításá­nak engedélyezését mondta Othmar Ederer, a Grawe igazgatója. - Nem áll jogomban véleményt nyilvánítani a magyar hi­vatalok munkájáról, és ezért nem is minősítem az Állami Biztosításfelügyelet eljárását. Azonban cégünk meg van győződve arról, hogy egy demokratikus or­szágban a kormány határo­zatainak érvényt tud sze­rezni. Ha nem kapnánk meg az engedélyt, meg kell vál­toztatnom a demokráciáról kialakított eddigi felfogáso­mat. Az eddigi bürokrati­kus hercehurca jelentős vesz­teségeket okozott az osztrák biztosítónak - mondta az igazgató. Minthogy azon­ban egy percig sem kétel­kednek az ügy számukra pozitív kimenetelében, már­­szervezik budapesti és pécsi központjukat. Kevesebb a lakosság devizamegtakarítása MTI-információ Márciusban - dollárban számítva - tovább csök­kent a lakossági deviza­megtakarítások értéke, s forintban is csak a folya­matos leértékelés miatt nö­vekedett 1,2 milliárd fo­rinttal az összegük. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint március vé­gén 453,3 milliárdot tett ki a devizamegtakarítások fo­rintértéke, és a leértékelés hatását nem számítva az el­múlt hónapban 4,1 milliár­dos a csökkenés. A lakossá­gi devizaszámlák értéke lé­nyegében tavaly március óta alig változik. Az akkori 9 százalékos leértékelést követően lényegében csak a forint folyamatos leérté­kelése miatt híznak a számlák. Ez tavaly március óta mintegy 105 milliárd forintot tett ki. Az idén az első negyed­évben 14,3 milliárd forint­tal növekedett a lakossági devizamegtakarítások ér­téke, miközben a leértéke­lődés hatása önmagában 16,3 milliárd forint volt. A lakossági devizamegtaka­rítások jelenleg 4 milliárd dollárt tesznek ki. GAZDASÁG 1996. ÁPRILIS 24., SZERDA 5 A lehető legalacsonyabb energiaárat célozzák meg A hivatal június végéig fejezi be a szolgáltatók átvilágítását A Magyar Energiahivatal főigazgatója még nem tudja, mekkora lesz az októberi energiaár-emelés. Jelenleg független szakértőkkel az energiaszektor átvilágításán dolgoznak, és ha minden kedvezően alakul, elképzelhető, hogy valóban „csak” 20 százalékkal drágul az energia. Dr. Szabó Imre a Népszavának adott interjújában hangsú­lyozta, fő feladatának azt tekinti, hogy az árat a lehető legalacso­nyabb szinten tartsa. Pekár Erzsébet NÉPSZAVA - Dunai Imre ipari miniszter és Dras­kovics Tibor pénzügyminisztériumi államtitkár a napokban úgy nyilatko­zott, hogy az októberi energiaár-eme­lés 20-25 százalék alatt lesz. Ön sze­rint tartható-e ez az mérték? - Az októberi árak sok tényezőtől függnek majd, s ha minden a legked­vezőbben alakul, akkor lehet 20-25 százalék alatt tartani az emelést. Eh­hez azonban jelentős indokolatlan költségeket kell feltárnunk a vállala­toknál, valamint a forint árfolyamá­nak és a hazai inflációnak kedvezően kell alakulnia.­­ Az energia ára mennyire van most közel a valóságos költségekhez? - A Magyar Energiahivatal egy szakmai szervezet, nekünk azt kell megnézni, hogy az árak a lehető leg­­lacsonyabbak legyenek. Ma ez a leg­fontosabb szempont. Abszolút érték­ben a magyar energiaárak még min­dig elmaradnak az európai árakhoz képest. Ugyanakkor nem tudok mon­dani két európai országot, ahol egy­forma árat alkalmaznának. Németor­szágban, Olaszországban a lehető leg­magasabb a villamos energia ára. Eh­hez képest a magyar ár lényegesen ol­csóbb. Nekünk inkább azt kell nézni, hogy a családi háztartáson belül az egyhavi jövedelemnek mekkora há­nyadát fordítják az energiára. Ha ezt nézem, akkor Németországban ez az arány 5-6 százalék, Magyarországon 13-14 százalék. Az a távlati cél, hogy ez az arány javuljon. Ugyanakkor nem tehetjük tönkre az energiaipart sem. A kettő között kell nekünk azt a határt megtalálni, amikor még éppen elviselhető árak vannak, de még mű­ködőképes az energiaipar. - Hogyan fogják ezt megtalálni? - Minden indokolatlan költséget le fogunk faragni. Nagyon szigorú költ­ségvizsgálatot végzünk a szereplők között. Azt viszont nem szabad meg­csinálnunk, hogy tönkretegyük az energetikai cégeket. A június hónapot arra fogjuk fordítani, hogy elemezzük a kapott eredményt. Ezt követően a különböző tárcák, szakszervezetek, érdekegyeztető szervezetek tehetnek javaslatot, észrevételt. - Milyen szempontokat vesznek fi­gyelembe az átvilágításkor? - Abból kell kiindulni, hogy az energetikai társaságok 1994. évre vo­natkozó mérlegét, valamint az 1995. év részadatait ismerjük. A mérlegek azt mutatják, hogy azoknak az ener­giaár-emeléseknek a hatására, melye­ket az elmúlt év során kénytelenek voltunk meglépni, a vállalatok null­­szaldó környékére álltak be, kivéve a Magyar Villamos Művek Rt.-t, ahol veszteség jelentkezik. A Magyar Vil­lamos Művek Rt.-nél jelenleg 16 mil­liárd forintot jelentő veszteséget mu­tat a társaság mérlege. Ezt még nem lehet a vizsgálat eredményének tekin­teni. Ez egy kiindulópont, de arra nézve nem ad felvilágosítást, hogy ezekben a mérlegekben szerepeltetett összes költség jogos-e, vagy sem. Sőt a kép még színesebb ennél, mert ne­künk le kell választani a felülvizsgá­lat során minden olyan tevékenysé­get, költségvonzatával együtt, amely nem a működési engedélyben megfo­galmazott főtevékenységhez tartozik. Az erőművek esetében például főte­vékenységnek számít a villamos ener­gia termelése, az áram- és gázszolgál­tatók tekintetében pedig a kizárólag a fogyasztóknak nyújtott szolgáltatás tartozik ide. - A cégeknek az az érdekük, hogy minél nagyobb költségeket ismertes­senek el a hivatallal? Hogyan tudnak ennek a nyomásnak ellenállni? - Ránk nem nehezedik nyomás emiatt. A cégek pillanatnyilag ugyan­is adatszolgáltatók, s mi csak hivata­los adatokat fogadunk el, veszünk fi­gyelembe. Csak olyan adatokat szol­gáltathatnak, amelyek a könyvelé­sükben dokumentálva vannak. Ennek az értékelése már a bizottságok és az energiahivatal dolga. - A deklarált 8 százalékos profitot mennyire tartja ön jogosnak? - A 8 százalékos nyereséget kor­mányhatározatban rögzítették. Nem­zetközi tapasztalatokra, gyakorlatra építve jött ki ez a szám. A villamos­energia- és a gáztörvény nagyon egy­értelműen megfogalmazza a­­ Magyar Energiahivatal feladatait. Én ezek közül a legfontosabbnak azt tartom, hogy a minimális költségekkel szol­gáltassák a villamos és gázenergiát. - Mikorra lesz eredménye a felmé­résnek? - A független szakértői bizottsá­goknak a vizsgálatokat június 30-ára kell befejezniük, hogy még maradjon idő az őszi áremelést megelőzően az összehasonlításra, az elemzésre, az érdekegyeztetésre. A mostani állapo­tok alapján úgy érzem, hogy ezt az ütemezést tartani tudjuk. A vizsgálat során több mint harminc céget néz át 52 független szakértő tizenhárom, egyenként négyfős bizottságban.­­ Az októberi energiaárra fogják az áremelkedési mechanizmust ráenged­ni 1997 után. A cégek ezt követően milyen költségeket tudnak majd érvé­nyesíteni? - A nyolc százalék nyereséget nem úgy garantálja a kormányhatározat, hogy akármit csinál a vállalat, ezt megkapja. 1997. január elsejével olyan energiaár lesz, amely a költségeket fe­dezi, és egy bizonyos nyereséget is tartalmaz. A 8 százalékos eszközará­nyos nyereség csak az indulásnál igaz. Lesznek olyan társaságok, ahol ezt a szintet nem tudják majd tartósan produkálni, és lesznek olyanok, ame­lyek több nyereséget is elérnek. Szabó Imre Cseke Csilla felvétele Kisvállalati törvény? Szabó Brigitta NÉPSZAVA Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium törvényja­vaslatot készített elő a kis- és középvállalkozá­sok fejlesztési koncepció­jára vonatkozóan - ismer­tette tegnap Soós Károly Attila, az IKM államtitára. A már működő kis- és középvállalkozások fejlő­dése érdekében felül kell vizsgálni és ki kell bővíte­ni a hitel- és garancia­rendszert. A vállalkozá­sok versenyképességének előremozdítása érdekében az IKM két célt lát: az egyik, hogy nagyobb hangsúlyt kell fektetni a minőség javítására, más­részt fenn kell tartani a kezdő vállalkozásokat tá­mogató intézményrend­szert. Különös tekintettel az elmaradott régiókra, ahol ennek érdekében adókedvezményeket is ad a kormányzat. Gázértékesítésre pályázik a magyar-orosz Panrusgáz (Folytatás az 1. oldalról) A módosítás eredményeként jelenleg csak a belföldi kitermelésű szénhid­rogénre kell a Mólnak a tárolási, szállítói kapacitását más szereplők számára is biztosítani. Ezért érde­melnek figyelmet azok a hírek, ame­lyek a Mol privatizációs stratégiájá­nak megváltoztatásáról röppentek fel. Kósa tudomása szerint vannak, akik ezért szorgalmazzák, hogy a Mólról leválasszák a gázértékesítő részleget, és azt külön részvénytársa­ságként értékesítsék. Suchman Tamás privatizációs mi­niszter cáfolta, hogy a Mol privatizá­ciójának második szakaszában válto­zás lenne az eredetitől eltérően, ám annyi bizonyos: a privatizáció máso­dik szakaszáról más az olajtársaság és más az ÁPV Rt. privatizációs szán­déka. Ezért volt szükséges a Mol má­jus 29-i közgyűlése előtt, hogy Such­man Tamás privatizációs miniszter és Szokai Imre, az ÁPV Rt. elnöke konzultáljon erről az igazgatósággal. Miklós László szocialista párti képviselő szerint nem valószínű, hogy itt kell keresni a Mal és a Pan­rusgáz közti tisztázatlan viszonyt. A magyar társaság privatizációja ta­valy eldőlt, melynek értelmében nem szakmai, hanem intézményi-pénz­ügyi befektetők vásárolták meg a részvényeket. Szerinte inkább azon érdemes elgondolkodni, mi lehet az értelme annak, hogy adott esetben a Panrusgáz a Mal monopóliumát megtörve gázértékesítőként léphes­sen fel a magyar piacon. Furcsa ugyanis, hogy a Molt egy olyan cég hozza versenyhelyzetbe, nevezetesen a Panrusgáz, ahol a részvények 50 százaléka a Molé, 40 százaléka az orosz érdekeltségű Gaspromé és 10 százaléka a szintén orosz Intercomé. A képviselő szerint ennek semmi köze így az energetikai piac liberali­zálásához. Miklós megítélése szerint jelen helyzetben az egyetlen járható út, hogy amíg Magyarország nem tel­jes jogú tagja az Európai Uniónak, és nem kapcsolódik szervesen az euró­pai energetikai rendszerekhez, addig a kormánynak kell biztosítania az or­szág szuverenitását, és ezt csak a mo­nopóliumok megőrzésével lehet. Ami a gáziparban a Molt, a villamos ipar­ban az MVM Rt.-t jelenti. Miklós László azt is elmondta, hogy az ügy stratégiai jelentőségére való tekintettel az MSZP gazdasági munkacsoportja kiemelt helyen fog­lalkozik a kérdéssel. Mint ismeretes, a déli, Olaszorszá­got Magyarországgal összekötő veze­tékszakasz megépítésére a magyar kormánytól a megbízást a Panrusgáz kapta meg. Azóta nyilvánosságra ju­tott az is, hogy az Általános Értékfor­galmi Bank privatizációja során a részvények 50 százalékára legesélye­sebben a Gasprom Bank pályázik, sőt akár száz százalékig tulajdonos lehet. Ismeretes az is, hogy a nagy ipari vállalatok privatizálását a Dunaferr­­rel és a Taurusszal kezdik. Azt Mihail Rahimkulov, a Panrusgáz vezérigaz­gatója jelentette be, hogy tárgyaláso­kat kezdtek a Dunaferr-rel, melynek értelmében a gázvezeték építéséhez a Dunaferr szállítaná a lemezeket. Suchman Tamás - aki elzárkózott az információ kommentálásától - áp­rilis 25-én a Panrusgáz igazgatósági ülésére látogat. Információnk szerint a jamburgi hosszú távú gázszerződés immár hivatalosan is az orosz-ma­gyar cégé. Beruház a Raab Karcher MTI-információ Négy-öt milliárd forintos befektetéssel az ezredfor­dulóig országos építő­anyag-kereskedelmi háló­zattá kívánja fejleszteni a Raab Karcher Magyaror­szág Kft. a tavaly megvá­sárolt Tüzép-társaságokat. A Németország egyik leg­nagyobb vállalatcsoport­jához tartozó cég elsősor­ban az építőipari vállalko­zókat és a kiskereskedőket kiszolgáló magyarországi üzletláncban gondolkozik - mondta Antoni Péter ügyvezető igazgató. A Raab Karcher tavaly az ÁPV Rt.-től összesen mint­egy 2 milliárd forintért vá­sárolta meg a Budapesti Tüzép Rt., a Dél-dunántúli Tüzép Rt. és az Észak-ma­­gyaroszági Tüzép Kft. többségi tulajdonát, együt­tesen mintegy 40 Tüzép-te­­lepet. Jelenleg a teljes egé­szében német tulajdonban lévő kft. mindhárom cég­ben 90 százalék feletti tu­lajdonrésszel rendelkezik. A társaság az idén 7,2 milliárd forintos forgalom­ra számít a nullszaldó kö­rüli eredményre, jövőre vi­szont már nyereséget is tervez. Az üzletek, illetve telephelyek átalakításának fontos állomása a buda­pesti Fészek Áruház kor­szerűsítése. Bemutatták a felújított áruházat, ame­lyet a Raab Karcher nem­zetközi normáinak megfe­lelően építettek át körül­belül fél év alatt. Harminc százalékkal növelték az alapterületet, s háromszo­rosára duzzasztották az árukészletet. A Fészekben 70 százalékban magyar árut forgalmaznak. RÖVIDEN Negyvenmillió fejlesztésre Első taggyűlését tar­totta Salgótarjánban a januártól működő Kö­­­zép-magyarországi Re­gionális Fejlesztési Kft. A társaságot 430 millió forintos alaptőkével hozta létre a Magyar Befektetési és Fejleszté­si Bank Rt., valamint a salgótarjáni, a Nógrád megyei, a bátonytere­­nyei, a balassagyarma­ti, a Heves megyei, a gyöngyösi, továbbá a hatvani önkormányzat. A társaság egyelőre 40 millió forintot szánt fejlesztésre. Csökkenő forgalom Az év első két hónap­jában a kiskereskedel­mi üzletág és a ven­déglátó helyek 370 mil­liárd forint bevételre tet­tek szert, ez folyó áron 20 százalékkal több, összehasonlító áron 6 százalékkal kevesebb, mint az elmúlt év azo­nos időszakában. A KSH adatai szerint a bolti kiskereskedelem folyó áron számított forgal­ma 345 milliárd forint volt, 21 százalékkal több, mint tavaly. Hulladékhasznosítás Kommunális hulladé­kok összegyűjtésével, hasznosításával fog­lalkozó nyugati cégek képviselőivel találkoz­hatnak május 23-án Budapesten a magyar önkormányzatok kép­viselői. A Phare-prog­­ram által is támogatott rendezvény előkészíté­se során több mint­ 50, a­ hulladékhasznosítással­ foglalkozó nyugati hél­yet kerestek fel, s közü­lük 40-et sikerült meg­­nyerni a találkozónak. Több mint 40 önkor­mányzat és ugyaneny­­nyi szakvállalat lesz je­len. Jelenleg megoldat­lan a kommunális hul­ladékok komplex ke­zelése. A Magyar Nemzeti Bank valutaárfolyamai Érvényben: 1996. április 23. Pénznem vételi közép­ eladási árfolyam 1 egységre, forintban Angol font 223,88 226,10 228,32 Ausztrál dollár 116,92 118,02 119,12 Francia frank 28,85 29,14 29,43 Görög drachma (100) 61,29 61,89 62,49 Holland forint 87,29 88,17 89,06 Ír font 231,26 233,54 235,82 Japán jen (100) 138,81 140,19 141,57 Kanadai dollár 108,77 109,82 110,87 Német márka 97,62 98,60 99,58 Norvég korona 22,70 22,93 23,16 Olasz líra (1000) 95,36 96,29 97,22 Osztrák schilling 13,88 14,02 14,16 Portugál escudo (100) 95,29 96,24 97,19 Spanyol pezeta (100) 117,38 118,55 119,72 Svájci frank 120,47 121,68 122,89 USA-dollár 148,11 149,56 151,01 ECU 183,44 185,26 187,08 Tájékoztató árfolyam: 1 SDR-1,44838 USA-dollár ápr. 17. ápr. 18. ápr. 19. ápr. 22. ápr. 23.­­ • ■­­m ÁRFOLYAMCSÖKKENÉS ÁRFOLYAM EMEL­­EGÉS

Next