Népszava, 1997. június(125. évfolyam, 126–150. sz.)
1997-06-26 / 147. szám
y egy mindenkim] ■fi BIlliBEÜIillH ^£$8^ változatos gépjármű finanszírozási megoldások magánszemélyeknek és vállalkozásoknak rugalmas egyedi megoldások gyors szerződéskötés az autókereskedőknél is a G£ Capital világméretű autófinanszírozási tapasztalatainak alkalmazásával « »fffffff ffff BUDAPEST AUTÓFINANSZÍROZÁSI RT. A Budapest Bank-csoport tagja 1139 Budapest, Váci út 99. Tel.: 270-5353 , fax: 270-53554 A NÉPSZAK MELLÉKLETE További szabályozást vár a lízingszakma Az áfa-visszatérítéses trükk megszűnésével egészségesen csökkent az autóértékesítés mértéke Ez az év nem lesz a legsikeresebb a lízingeé- aki komolyan gondolta, hogy a lízingelésből gek életében. Annak viszont nincs igaza, aki szeretne megélni. Míg 1992 előtt nagyjából úgy véli, a januártól életbe lépő törvények után ezer cég foglalkozott lízinggel, ma már legfelel lehetetlenül aszakma. Akinek sokszor keltikjebb 100 működik ezen a piacon - mondtaahalálhírét, biztosan életben marad. Jó néhány panknak adott interjújában Kármán Ferenc, a vihart átéltünk már, igaz, csak az maradt talpon. Magyar Lízingszövetség alelnöke. Hőnyi Gyula NÉPSZAVA -A lízingszövetségben újdonság az alelnöki poszt... - Jelentős változásokra volt szükség a lízingszövetség működésében. Ez érintette az elnökség munkáját is. A korábbi elnök, Vattay Antal tavaly év végi lemondása váratlanul érte a szakmát. Ráadásul egy átfogó jogszabály-módosítás időszakában különösen nagy szükség lett volna az összefogott szövetségi munkára. Végül a tagság döntése az volt, hogy a korábbi öt főről héttagúvá bővüljön az elnökség, így tehát nem a lemondott tag pótlása történt meg, hanem szinte egy csendes tisztújítás zajlott le. -Az új szabályozók leginkább az autólízingelést korlátozzák.... - Valóban, első látásra így tűnhet. Valójában azonban a változások minden területet érintenek. A legalapvetőbb változást abban jelölhetjük meg, hogy a jelenlegi szabályozás kizárólag a pénzügyi lízing kereteit határozza meg. Az adótörvényeikben eddig körülírt, és az elmúlt években szinte egyeduralkodó lízingtípus - ezt az egyszerűség kedvéért nevezzük operatív,lízingnek - szabályozása jelenleg hiányzik. Ez a piaci szereplőkben nagyfokú bizonytalanságot kelt. Jelenleg a lízingszövetség szakmai munkája elsősorban arra irányul, hogy ezt a szabályozási hiányt mielőbb pótolják. Folyamatosan tárgyaltunk a Pénzügyminisztériummal, és pozitív jel, hogy ez a párbeszéd egyre szervezettebb keretek között folyik. Ennek eredménye talán az lehet, hogy a szakma szabályozása nem a már megjelent jogszabályok utólagos módosítgatásával, hanem az alapos előkészítés eredményeként nyeri el végső formáját. - Tavaly kamatmentes kölcsönt kínáltak a lízingcégek... - A szakma már jó ideje számított az áfa-törvény módosítására, amely megszünteti azt a lehetőséget,, hogy adótrükk eredményeként lehetséges legyen a fogyasztók számára kamatmentesnek tűnő szolgáltatás nyújtása. Ennek a „lehetőségnek” a megszűnése, azt hiszem, nagy lépés egy jól működő lízingszabályozás irányába. Van azonban egy fontos szempont, ami miatt az ez évi szabályok nagyon nagy hátrányt jelentenek az eddigi jogszabályi háttérhez viszonyítva. Nevezetesesen: az 1996-os év végéig érvényesülő szabályozás lehetőséget adott a piaci szereplőknek, hogy válasszanak a pénzügyi és az operatív lízing között. Jelenleg pedig csak a pénzügyi lízing szabályozása megoldott, így tehát a probléma nem bizonyos, játékszabályok változása, hanem az, hogy olyan rendelkezések szűntek meg, amelyek helyébe újat nem kapott a szakma. - Nem hiszem, hogy félteni kellene a lízingcégeket. - Én sem hiszem, hogy félteni vagy akár sajnálni kellene minket. A lízingtevékenység fontos szerepet tölt be a beruházások finanszírozásában, és egyben fontos piaci igény kielégítését jelenti. Valahogy úgy vagyunk ezzel a tevékenységgel, mint anno a lángossal - a lángost szeretjük, a lángossütőket azonban nem. A lízingcégeket sem kell szeretni, de tudomásul kell venni, hogy lízingcégek nélkül nem képzelhető el egy jól működő, egészséges gazdaság. - Miért olyan fontos ez a pénzügyi tevékenység? Akinek pénze van, az más forrásból is pénzhez juthat, akinek viszont nincs, annak drága a lízingelés. - Hadd kezdjem a végén. Az, hogy a lízingszolgáltatás olcsó avagy drága, attól függ, hogy valaki lízingbe vevőként vagy lízingbe adóként gondolja végig. Valójában ugyanis ez a piac évek óta nagyon kemény verseny színtere, így a lízingcégek legfontosabb költségétől (a hitelkamatoktól) ugyan függően, de az erős verseny következtében az elmúlt egy-két évben jelentősen csökkent a lízing ára. A szolgáltatás fontosságáról pedig csak annyit, hogy jelentős vállalkozói kör más módon esetleg nem is jutna külső forráshoz. A lízingelést szabályozó törvény életbelépése nagy visszhangot váltott ki. Talán azért, mert a piac legnagyobb részét az autólízing teszi ki. Ez sokak szívügye. Azt A jelenlegi lízingpiacon valóban a jármű a leggyakoribb lízingtárgy. A lízingpiac fejlődésével együtt jár majd a járműlízing részesedésének a visszaszorulása. Ez a kívánatos fejlődés azonban megfelelő szabályozási háttérrel segíthető csak elő. Ebben pedig továbbra is fontos szerépé léhetőségyalfási operatív lízingkonstrukciónak, amelyben a lízingbe vevő úgy juthat finanszírozáshoz, hogy lízingelt, eszköz nem szerepel a mérlegében, és lehetősége van viszonylag gyors költségelszámolásra.’ Gyakorlatilag 1992-től kezdett rohamosan fejlődni ez az üzletág. Ekkor vonták az Állami Bankfelügyelet alá a lízingcégeket is. Az 1992. évi szabályozást megelőző káoszt követően mind virágzóbbá vált a hazai piacon a lízingelés. A piac fejlődése imponáló ütemben folyt. Ez a fejlődés a legfeltűnőbben a személygépkocsik és a kishaszonjárművek piacát érintette. Ezen a területen a lízingszolgáltatás, azt hiszem, európai színvonalúvá vált. Ha egy ügyfél rendelkezik a beszerzendő jármű árának 10-30 százalékával és magánszemély, akkor személyazonosságát, ha pedig cég, akkor a puszta létének igazolását követően akár egy-két napon belül járműhöz juthat. Ez általános. - Amennyiben változik jövőre a lízingelést szabályzó törvényi háttér, milyen elveket kellene követnie? - A szabályozással szemben a piaci szereplőknek (lízingbe vevőknek és lízingcégeknek egyaránt) a legfontosabb elvárása, hogy az biztos, jól kalkulálható, kiszámítható közeget biztosítson. Fontos lenne, hogy a pénzügyi lízing mellett a szabályozásban teret kapjon az operatív lízing is, visszanyerve ezzel helyét a beruházás finanszím teáiban. Kármán Ferenc Autót egy óra alatt! Két hete egyre sűrűbben találkozhatunk egy új névvel, a Budapest Autó nevével mind a rádióban, mind az újságokban. A Budapest Autófinanszírozási Rt. a Budapest Bank-csoport tagja, pénzügyi vállalkozásként alakult meg az új, 1997. január 1-jétől érvényes hitelintézeti törvény szerint. Személygépkocsik és maximum 3,5 tonna összsúlyú haszongépjárművek pénzügyi lízingjével és hitelezésével foglalkozik. Ügyfélkörébe egyaránt beletartoznak a magánszemélyek, az egyéni és társas vállalkozások. Mi az, amivel meg akarják különböztetni magukat versenytársaiktól? - kérdeztük Révész Tamást, a Budapest Autó vezérigazgatóját. Elsősorban a rugalmas, gyors, ügyfélbarát szolgáltatásokkal. Ajánlataink árszínvonala megegyezik a legkedvezőbb konkurens ajánlatokéval, de az árversenyt rövid távú és igen korlátozott hatású eszköznek tartom a piacszerzésben és különösen annak megtartásában. Felsorolnék néhány sokkal fontosabb elemet, amely komplex finanszírozási szolgáltatásai részét képezi. A vevők döntésének megkönnyítése érdekében a legkedvezőbb ajánlat kiválasztásához díjtalan adó- és pénzügyi tanácsadást végzünk. Nemcsak előre kidolgozott, hanem tetszés szerint egyedi konstrukciókat is azonnal elkészítünk. Ajánlataink, illetve a szerződéskötés lehetősége irodánkon kívül (1139 Budapest, Váci út 99., telefon: 270-5353) az autókereskedőknél és a Budapest Bank 75 fiókjánál is hozzáférhetők. Ügyfeleinktől a gépkocsibeszerzéstől a biztosítási szerződés megkötéséig minden feladatot magunkra vállalunk. A velünk dolgozó autókereskedők részére igen nagy előny, hogy a Budapest Bank egyéb szolgáltatásait is tudjuk ajánlani, úgymint az új- és használtautó-készletfinanszírozást, számlavezetést, home banking szolgáltatást. A piacépítésben, piacformálásban felhasználjuk a velünk együtt dolgozó amerikai szakemberek javaslatait, akik a General Electric Capital világméretű autófinanszírozási gyakorlatát segítenek adaptálni. Természetesen a mai magyar autóvásárlási szokások a pénzügyi infrastruktúra jelenlegi színvonala, az általános morál, a Nyugaton alkalmazott finanszírozási technikáknak egy fokozatos, körültekintő bevezetését teszik lehetővé. Mindenekfelett szeretném hangsúlyozni, hogy ügyfeleinknek csak tökéletes jogbiztonságot garantáló finanszírozási megállapodásokat kínálunk. A hitelbírálati és szerződéskötési folyamat különlegesen gyors. A szerződéskötés akár egy órán belül lebonyolódik.