Népszava, 1997. június(125. évfolyam, 126–150. sz.)

1997-06-26 / 147. szám

­­y egy mindenkim] ■fi BIlliBEÜIillH ^£$8^ változatos gépjármű finanszírozási megoldások magánszemélyeknek és vállalkozásoknak rugalmas egyedi megoldások gyors szerződéskötés az autókereskedőknél is a G£ Capital világméretű autófinanszírozási tapasztalatainak alkalmazásával « »ff­fffff ffff BUDAPEST AUTÓFINANSZÍROZÁSI RT. A Budapest Bank-csoport tagja 1139 Budapest, Váci út 99. Tel.: 270-5353 , fax: 270-5355­4 A NÉPSZAK MELLÉKLETE További szabályozást vár a lízingszakma Az áfa-visszatérítéses trükk megszűnésével egészségesen csökkent az autóértékesítés mértéke Ez az év nem lesz a legsikeresebb a lízingeé- aki komolyan gondolta, hogy a lízingelésből gek életében. Annak viszont nincs igaza, aki szeretne megélni. Míg 1992 előtt nagyjából úgy véli, a januártól életbe lépő törvények után ezer cég foglalkozott lízinggel, ma már legfel­el lehetetlenül a­­szakma. Akinek sokszor keltik­jebb 100 működik ezen a piacon - mondta­­a­­halálhírét, biztosan életben marad. Jó néhány panknak adott interjújában Kármán Ferenc, a vihart átéltünk már, igaz, csak az maradt talpon. Magyar Lízingszövetség alelnöke. Hőnyi Gyula NÉPSZAVA -A lízingszövetségben újdonság az alelnöki poszt... - Jelentős változásokra volt szükség a lízingszövetség műkö­désében. Ez érintette az elnök­ség munkáját is. A korábbi el­nök, Vattay Antal tavaly év végi lemondása váratlanul érte a szakmát. Ráadásul egy átfogó jogszabály-módosítás időszaká­ban különösen nagy szükség lett volna az összefogott szövetségi munkára. Végül a tagság dönté­se az volt, hogy a korábbi öt fő­ről héttagúvá bővüljön az el­nökség, így tehát nem a lemon­dott tag pótlása történt meg, ha­nem szinte egy csendes tisztújí­tás zajlott le. -Az új szabályozók leginkább az autólízingelést korlátozzák.... - Valóban, első látásra így tűnhet. Valójában azonban a változások minden területet érintenek. A legalapvetőbb vál­tozást abban jelölhetjük meg, hogy a jelenlegi szabályozás ki­zárólag a pénzügyi lízing kere­teit határozza meg. Az adótörvényeikben eddig körülírt, és az elmúlt években szinte egyeduralkodó lízingtí­pus - ezt az egyszerűség kedvé­ért nevezzük operatív,­­lízingnek - szabályozása jelenleg hiány­zik. Ez a piaci szereplőkben nagyfokú bizonytalanságot kelt. Jelenleg a lízingszövetség szak­mai munkája elsősorban arra irányul, hogy ezt a szabályozási hiányt mielőbb pótolják. Folya­matosan tárgyaltunk a Pénz­ügyminisztériummal, és pozitív jel, hogy ez a párbeszéd egyre szervezettebb keretek között fo­lyik. Ennek eredménye talán az lehet, hogy a szakma szabályo­zása nem a már megjelent jog­szabályok utólagos módosítga­tásával, hanem az alapos előké­szítés eredményeként nyeri el végső formáját. - Tavaly kamatmentes köl­csönt kínáltak a lízingcégek... - A szakma már jó ideje szá­mított az áfa-törvény módosítá­sára, amely megszünteti azt a lehetőséget,, hogy adótrükk eredményeként lehetséges le­gyen a fogyasztók számára ka­matmentesnek tűnő szolgáltatás nyújtása. Ennek a „lehetőség­nek” a megszűnése, azt hiszem, nagy lépés egy jól működő lí­­zingszabályozás irányába. Van azonban egy­ fontos szempont, ami miatt az ez évi szabályok nagyon nagy hátrányt jelente­nek az eddigi jogszabályi hát­térhez viszonyítva. Nevezetese­­sen: az 1996-os év végéig érvé­nyesülő szabályozás lehetőséget adott a piaci szereplőknek, hogy válasszanak a pénzügyi és az operatív lízing között. Jelenleg pedig csak a pénzügyi lízing szabályozása megoldott, így tehát a probléma nem bi­zonyos, játékszabály­ok változá­sa, hanem az, hogy olyan ren­delkezések szűntek meg, ame­lyek helyébe újat nem kapott a szakma. - Nem hiszem, hogy félteni kellene a lízingcégeket. - Én sem hiszem, hogy félteni vagy akár sajnálni kellene min­ket. A lízingtevékenység fontos szerepet tölt be a beruházások finanszírozásában, és egyben fontos piaci igény kielégítését jelenti. Valahogy úgy vagyunk ezzel a tevékenységgel, mint an­no a lángossal - a lángost szeret­jük, a lángossütőket azonban nem. A lízingcégeket sem kell szeretni, de tudomásul kell ven­ni, hogy lízingcégek nélkül nem képzelhető el egy jól működő, egészséges gazdaság. - Miért olyan fontos ez a pénz­ügyi tevékenység? Akinek pénze van, az más forrásból is pénzhez juthat, akinek viszont nincs, an­nak drága a lízingelés. - Hadd kezdjem a végén. Az, hogy a lízingszolgáltatás olcsó avagy drága, attól függ, hogy valaki lízingbe vevőként vagy lízingbe adóként gondolja vé­gig. Valójában ugyanis ez a piac évek óta nagyon kemény verseny színtere, így a lízing­cégek legfontosabb költségétől (a hitelkamatoktól) ugyan füg­gően, de az erős verseny követ­keztében az elmúlt egy-két év­ben jelentősen csökkent a lí­zing ára. A szolgáltatás fontosságáról pedig csak annyit, hogy jelen­tős vállalkozói kör más módon esetleg nem is jutna külső for­ráshoz.­­ A lízingelést szabályozó tör­vény életbelépése nagy vissz­hangot váltott ki. Talán azért, mert a piac legnagyobb részét az autólízing teszi ki. Ez sokak szívügye. Azt A jelenlegi lízingpiacon va­lóban a jármű a leggyakoribb lí­zingtárgy. A lízingpiac fejlődé­sével együtt jár majd a járműlí­zing részesedésének a visszaszo­rulása. Ez a kívánatos fejlődés azonban megfelelő szabályozási háttérrel segíthető csak elő. Eb­ben pedig továbbra is fontos szerépé léhető­ségy­alfási operatív lízingkonstru­kciónak, amelyben a lízingbe vevő úgy juthat finan­szírozáshoz, hogy lízingelt, esz­köz nem szerepel a mérlegében, és lehetősége van viszonylag gyors költségelszámolásra.­­’ Gyakorlatilag 1992-től kezdett rohamosan fejlődni ez az üzletág. Ekkor vonták az Állami Bankfelügyelet alá a lí­zingcégeket is.­­ Az 1992. évi szabályozást megelőző káoszt követően mind virágzóbbá­ vált a hazai piacon a lízingelés. A piac fejlődése imponáló ütemben folyt. Ez a fejlődés a legfeltűnőbben a sze­mélygépkocsik és a kisha­­szonj­árművek piacát érintette. Ezen a területen a lízingszol­gáltatás, azt hiszem, európai színvonalúvá vált. Ha egy ügy­fél rendelkezik a beszerzendő jármű árának 10-30 százaléká­val és magánszemély, akkor személyazonosságát, ha pedig cég, akkor a puszta létének iga­zolását követően akár egy-két napon belül járműhöz juthat. Ez általános. - Amennyiben változik jövőre a lízingelést szabályzó törvényi háttér, milyen elveket kellene követnie? - A szabályozással szemben a piaci szereplőknek (lízingbe vevőknek és lízingcégeknek egyaránt) a legfontosabb elvá­rása, hogy az biztos, jól kalku­lálható, kiszámítható közeget biztosítson. Fontos lenne, hogy a pénzügyi lízing mellett a sza­bályozásban teret kapjon az operatív lízing is, visszanyerve ezzel helyét a beruházás finan­­szím­ teáiban. Kármán Ferenc Autót egy óra alatt! Két hete egyre sűrűbben találkoz­hatunk egy új névvel, a Budapest Autó nevével mind a rádióban, mind az újságokban. A Budapest Autófinanszírozási Rt. a Budapest Bank-csoport tagja, pénzügyi vállalkozásként alakult meg az új, 1997. január 1-jétől érvé­nyes hitelintézeti törvény szerint. Személygépkocsik és maximum 3,5 tonna összsúlyú haszongépjár­művek pénzügyi lízingjével és hite­lezésével foglalkozik. Ügyfélkörébe egyaránt beletar­toznak a magánszemélyek, az egyéni és társas vállalkozások. Mi az, amivel meg akarják külön­böztetni magukat versenytársaik­tól? - kérdeztük Révész Tamást, a Budapest Autó vezérigazgatóját. Elsősorban a rugalmas, gyors, ügy­félbarát szolgáltatásokkal. Ajánla­taink árszínvonala megegyezik a legkedvezőbb konkurens ajánlato­kéval, de az árversenyt rövid távú és igen korlátozott hatású eszköz­nek tartom a piacszerzésben és kü­lönösen annak megtartásában. Fel­sorolnék néhány sokkal fontosabb elemet, amely komplex finanszíro­zási szolgáltatásai részét képezi. A vevők döntésének megkönnyítése érdekében a legkedvezőbb ajánlat kiválasztásához díjtalan adó- és pénzügyi tanácsadást végzünk. Nemcsak előre kidolgozott, hanem tetszés szerint egyedi konstrukció­kat is azonnal elkészítünk. Ajánlataink, illetve a szerződés­­kötés lehetősége irodánkon kívül (1139 Budapest, Váci út 99., tele­fon: 270-5353) az autókereskedők­nél és a Budapest Bank 75 fiókjá­nál is hozzáférhetők. Ügyfeleinktől a gépkocsibeszer­zéstől a biztosítási szerződés meg­kötéséig minden feladatot ma­gunkra vállalunk. A velünk dolgo­zó autókereskedők részére igen nagy előny, hogy a Budapest Bank egyéb szolgáltatásait is tudjuk ajánlani, úgymint az új- és hasz­náltautó-készletfinanszírozást, szám­lavezetést, home banking szolgál­tatást. A piacépítésben, piacformálás­ban felhasználjuk a velünk együtt dolgozó amerikai szakemberek ja­vaslatait, akik a General Electric Capital világméretű autófinanszí­rozási gyakorlatát segítenek adap­tálni. Természetesen a mai magyar au­tóvásárlási szokások a pénzügyi infrastruktúra jelenlegi színvona­la, az általános morál, a Nyugaton alkalmazott finanszírozási techni­káknak egy fokozatos, körültekin­tő bevezetését teszik lehetővé. Mindenekfelett szeretném hang­súlyozni, hogy ügyfeleinknek csak tökéletes jogbiztonságot garantáló finanszírozási megállapodásokat kínálunk. A hitelbírálati és szerződéskötési folyamat különlegesen gyors. A szerződéskötés akár egy órán belül lebonyolódik.

Next