Népszava, 1997. június(125. évfolyam, 126–150. sz.)

1997-06-26 / 147. szám

121997. JÚNIUS 26., CSÜTÖRTÖK LÍZING Mindenki másképp csinálja A lízingpiacon is érvényesülnek a nemzeti sajátosságok, de alapvetően két szemlélet uralkodik Mi a teendő, ha nincs elegendő pénzed, de van egy fantasztikus ötleted? A kereskedelmi bankok csak nehezen mozdulnak egy olyan projekt finanszírozásakor, ahol nagy a kocká­zat és nincs megfelelő biztosíték. Ilyen ese­tekben jelent megoldást a lízing, hiszen a lí­zingházak sokkal rugalmasabbak, ráadásul a lízingelt eszköz ott van biztosítéknak. A lí­zing előnye országonként és vállalkozáson­ként változó, mindenütt más és más kedvez­mény kapcsolódik hozzá. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az elmúlt három-négy évti­zedben ez a finanszírozási konstrukció világ­szerte egyre nagyobb jelentőségű. Kertész György NÉPSZAVA A lízingelést - a modern keres­kedelem oly sok vívmányához hasonlóan - az Egyesült Álla­mokban találták ki, amikor Graham Bell találmányát, a te­lefont akarták egyre nagyobb körben népszerűvé tenni. A Bell telefontársaság 1877-ben felis­merte, hogy az értékesítésnek nem szükségszerű velejárója a tulajdonjog azonnali átruházá­sa, sőt a vételár kiegyenlítését sem­ kell annyira komolyan ven­ni, így a cég által forgalmazott telefonkészülékek használatát bérleti díj ellenében tették lehe­tővé. Ugyancsak egy új talál­mány - az írógép - értékesítése­kor alkalmazta ezt a módszert egy másik amerikai cég, a Remington, amely szintén lí­zingszerű konstrukciókkal igye­kezett piaci sikereket elérni. Ezeket a kezdeti próbálkozá­sokat persze nem lehet még va­lódi lízingnek nevezni, a I. vi­lágháború utáni egyesült álla­mokbeli gazdasági konjunktúra teremtette meg a táptalajt a lí­zingkonstrukcióknak, és ugyan­csak a fellendülés következté­ben egy évtizeddel később az európai fejlett piacgazdaságok is bevezették ezt a finanszírozá­si koncepciót. A lízingbe vevő számára azért igen előnyös ez a konstrukció, mert kíméli a saját tőkét, és így más kiadások is fi­nanszírozhatóak lesznek. A gyártók és forgalmazók számára pedig azért nagyon előnyös ez a hitelfajta, mert olyan rétegek számára is lehetővé teszi a vá­sárlást, amelyeknek hiányzik ehhez a megfelelő tőke. A lízing - például a Bell és a Remington' 'társaság' esetéből -­ először teljesen spontán módon működött, de minél inkább ter­jedt, annál sürgetőbbé vált e te­rület szabályozása. A lízinggel kapcsolatban mindenhol há­rom kérdés tisztázása vetődött föl: egyrészt a lízingtársaságok státusát kellett tisztázni, vagyis arra kellett megoldást találni, hogy ki és milyen biztosítékok mellett adhat lízingbe berende­zéseket. A másik fontos szabá­lyozandó kérdés az adójogi, il­letőleg számviteli területen vált szorongatóvá: a lízingbe adó vagy a bérlő aktiválja és amor­tizálja az eszközt. A harmadik tisztázandó terület a polgári jog volt. A kiterjedt lízingpiaccal ren­delkező országok közül az Egye­sült Államokban szabályozzák a legkevésbé ezt az üzletágat, a li­berális gazdaságpolitikájukról híres amerikaiak a lízingelés kérdésében sem szívesen hagy­ják magukat keretek közé szorí­tani. A lízing őshazájában ép­pen ezért a mai napig bármelyik vállalkozás foglalkozhat lízing­be adással, a tevékenység nincs engedélyekhez kötve. Ez az oka annak is, hogy az USA lízingpia­cán a tőkeerős pénzintézetek és befektetési társaságok nem tud­ták átvenni az irányítást. A nyugat-európai fejlett or­szágokban általában pénzinté­zeti tevékenységnek tekintik a lízinget, éppen ezért szigorú fel­tételekhez van kötve, h­ és mi­lyen módon vehet rés­zt ebben az - amúgy az öreg kontinensen is virágzó - üzletágban. Természe­tesen nem egyforma a különbö­ző országok gyakorlata, alapve­tően öt típusba sorolhatóak a lí­­zingtársaságok.Bár a meghatá­rozó társaságok jellege orszá­2£ém­donként eltérő, általános jelen­ség Európában, hogy a kisebb, kevésbé jelentős tőkével rendel­kező cégek mindinkább kiszo­rulnak. A leginkább jellemző európai lízingtársaság banki háttérrel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy vagy egy szakosodott pénzinté­zet, vagy egy banki leányválla­lat, de nemritkán maga a bank foglalkozik a lízingbe adással. Ezeknek a társaságoknak ott kedvez a törvénykező, ahol a lí­zingtársaságokra is kiterjeszti a pénzintézeti törvény hatását. A lízingcégeknek így a pénzinté­zeteknél kötelező alaptőkével kell rendelkezniük és ezen túl­menően teljesíteniük kell szigo­rú tőkemegfelelési mutatókat is. A banki leányvállalatok domi­nanciája a lízingpiacon legin­kább a mediterrán térségben - Franciaország és Spanyolország­­, illetve egyes skandináv orszá­gokban, mint például Svédor­szágban figyelhető meg. A lí­zingcégek második csoportja sokban hasonlít a banki háttér­rel rendelkező társaságokhoz, sok helyütt a befektetési alapok, valamint a nyugdíj- és általános biztosítók is erre a területre koncentrálnak. Ez a kör azért kifejezetten alkalmas a lízing­üzletben való részvételre, mert mindegyikük jelentős középtáv­ra is kihelyezhető forrással ren­delkezik. A harmadik csoportot az úgynevezett captive cégek al­kotják. Ezeket a társaságokat nagy gyártók, illetve forgalma­zók által alapítják annak érde­kében, hogy ügyfeleiknek meg­könnyítsék az általuk készített, illetve eladásra kínált termék megvételét. Európában sem tűntek el tel­jes egészében a független lí­zingtársaságok. Németország­ban és Ausztriában a piac je­lentős hányadát az ilyen cégek uralják. A banki háttér nélküli lízingcégek erősségének Euró­pában is ugyanaz az oka, mint a tengerentúlon: ezekben az or­szágokban sem minősül pénz­intézeti tevékenységnek a lí­zing. Vannak még az úgyneve­zett egyéb társaságok, ám ezek súlya egyre kisebb. A lízinggyakorlat külföldön alapvetően két módszert ismer a lízingelt eszközök számviteli nyilvántartására és az adó el­számolására. Szembetűnő, hogy ugyanúgy különül el a két mód­szer alkalmazása, mint a lízing megítélése, ahol pénzintézeti te­vékenységnek minősül, ott a jogi értelemben vett tulajdonosnak, vagyis a lízingtársaságnak kell a könyveiben tulajdonként fel­tüntetni a lízingbe adott esz­­­­közt. A liberális gyakorlatot kö­vető országokban, ahol nem mi­nősül pénzintézeti tevékenység­nek a lízing, a gazdasági tulaj­don fogalmából indulnak ki, így Németországban vagy az Egye­sült Államokban, ha a lízingelt eszköz a futamidő végén a bér­bevevő tulajdonába megy át, vagy akár annak opciós joga van a tulajdonjog megszerzésére, már a lízingelés időtartama alatt a bérlő könyveiben jelentkezik mint aktívum, és ő is amortizálja azt le. A szigorúbban ellenőrzött lízingpiacokon általában a lí­zingbe adó tárgyi eszközként vagy beruházásként vezeti köny­veiben a tőle bérbe vett eszközö­ket. Ez alól kivételt képez Svájc, ahol lehetőség van arra, hogy vagy az egyik, vagy a másik szerződő fél amortizálja a lí­zingbe adott berendezést, ám még ott is gyakran a polgári jog korlátozza ezt a szabadságot. A lízingbe vevőnek ezekben az országokban az jelent köny­­nyebbséget, hogy a lízingdíj csökkenti az adóalapját. Egyes országokban azonban itt is van­nak komoly megszorítások, bi­zonyos eszközök - a saját hasz­nálatra bérelt autó a legáltalá­nosabb példa - egyáltalán nem írhatók le az adóból. A polgári jog általában nem foglalkozik külön a lízingszer­ződésekkel. Csak Belgium, Franciaország, Portugália és Spanyolország tér el ettől a gya­korlattól. Bármennyire is különböző a lízing alkalmazásának gyakor­lata és elméleti megközelítése, van egy szempont, amely min­den országban érvényes az ilyen típusú üzletekre: a kántertélykb. , lízinghelyegő viseli... Az 1996. évi európai lízingpiac vagyontárgyak szerinti fii '■mb'&nM - - ; -TV ---|||jjj^Sjj|jS^| Egyéb mm. Gépjárművek Komputerek itiMI Haszi ■ U PwHl Az összes amerikai autótípus behozatala, lízingje! H-1039 Budapest, Szentendrei út 217. Tel.:(36-1) 250-8704, fax: (36-1) 160-8209 Internet: http://www.valore.com E-mail: valore@datanet.hu mm WHIHw■II l i * Valore váltja valóra Hogy mit vált valóra a Valore? Az ál­mokat. Az amerikai álomautókat hozza elérhető közelségbe a Valore Kereskedelmi és Pénzügyi Szolgál­tató Kft. A három éve működő cég vezetői felismerték, hogy divat a dzsip, a sportos, fiatalos, különleges autó, és nő az igény az amerikai kis­buszok, sportkocsik, luxus limuzi­nok iránt. Tevékenységüket úgy szervezték meg, hogy elfogadható áron, lízing­­konstrukciókkal, kedvezmények igény­­bevételével kapják meg amerikai au­tóikat a vásárlók. Három fiatal, dinamikus vezető irá­nyítja a céget, a behozatal, az ügyfél­­kapcsolatok és a pénzügyek irányítói. Az amerikai luxusautók mellett ol­csóbb és máshonnan származó gép­kocsik forgalmazását is megkezdték. A cég üzleti filozófiájának fontos része, hogy az ügyfelek minden igé­nyét igyekeznek kielégíteni. Először kóstolgatták a piacot, de ma már szinte minden autótípus beszerzését, vámolását vállalják, és - a minél jobb szolgáltatás jegyében - bővül­nek a finanszírozási lehetőségek. Az eddig jól bevált részletfizetéses konstrukció mellé néhány hete új fi­zetési módozatokat is kidolgozott a Valore. A lízing, a tartós bérlet és a kamatmentes hitel egészíti ki a fi­nanszírozási palettát. Az elmúlt években a társaság nem­csak a finanszírozási konstrukciók terén fejlődött, állandóan bővült a rajtuk keresztül beszerezhető áruk köre is. Az autóértékesítés a fő tevé­kenységi terület, de fontos szerep jut a haszongépek, komputerrendsze­rek, felső kategóriás hifi- és videó­technika kereskedelmének. A házi mozik forgalma kifejezetten jó volt az elmúlt időszakban, és az on­line számítógépes rendszerek kiépítésé­nek értékesítésébe, finanszírozásába is egyre inkább beszáll a Valore. Ezek az on­line rendszerek elsősor­ban közjegyzők számára fontosak, de olyan kis- és középvállalkozók munkáját is segíthetik, amelyek több telephellyel és irodával rendel­keznek. Minthogy szoros kapcsola­tot építettek ki a telepítő társasá­gokkal, az ügyfél a Valorén keresztül a vásárlástól kezdve a finanszírozá­son keresztül a telepítésig mindent egy helyen intézhet el. A nyári szezonra a Valore két újdon­sággal jelentkezik. Egyrészt hajók vá­sárlását - természetesen a cégnél szo­kásos finanszírozási lehetőségek teljes skálájának igénybevételével - teszik lehetővé. A másik tervük szintén a na­pos hónapokra szabott termék beve­zetése. De a robogók - amelyeket szintén lízing- és bérleti konstrukció keretében kívánnak értékesíteni - már a laposabb pénztárcájú ügyfelek érdeklődését is kiválthatják. A Valore az autók, hajók, robogók, és más műszaki cikkek behozatali skáláját úgy állította össze, hogy ott magas és alacsony árfekvésű termé­kek egyaránt megjelenjenek. A luxus­igény és az átlagos fogyasztási igény képviselőit egyformán képesek ki­szolgálni. NÉPSZAVA

Next