Népszava, 1997. június(125. évfolyam, 126–150. sz.)
1997-06-26 / 147. szám
121997. JÚNIUS 26., CSÜTÖRTÖK LÍZING Mindenki másképp csinálja A lízingpiacon is érvényesülnek a nemzeti sajátosságok, de alapvetően két szemlélet uralkodik Mi a teendő, ha nincs elegendő pénzed, de van egy fantasztikus ötleted? A kereskedelmi bankok csak nehezen mozdulnak egy olyan projekt finanszírozásakor, ahol nagy a kockázat és nincs megfelelő biztosíték. Ilyen esetekben jelent megoldást a lízing, hiszen a lízingházak sokkal rugalmasabbak, ráadásul a lízingelt eszköz ott van biztosítéknak. A lízing előnye országonként és vállalkozásonként változó, mindenütt más és más kedvezmény kapcsolódik hozzá. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy az elmúlt három-négy évtizedben ez a finanszírozási konstrukció világszerte egyre nagyobb jelentőségű. Kertész György NÉPSZAVA A lízingelést - a modern kereskedelem oly sok vívmányához hasonlóan - az Egyesült Államokban találták ki, amikor Graham Bell találmányát, a telefont akarták egyre nagyobb körben népszerűvé tenni. A Bell telefontársaság 1877-ben felismerte, hogy az értékesítésnek nem szükségszerű velejárója a tulajdonjog azonnali átruházása, sőt a vételár kiegyenlítését sem kell annyira komolyan venni, így a cég által forgalmazott telefonkészülékek használatát bérleti díj ellenében tették lehetővé. Ugyancsak egy új találmány - az írógép - értékesítésekor alkalmazta ezt a módszert egy másik amerikai cég, a Remington, amely szintén lízingszerű konstrukciókkal igyekezett piaci sikereket elérni. Ezeket a kezdeti próbálkozásokat persze nem lehet még valódi lízingnek nevezni, a I. világháború utáni egyesült államokbeli gazdasági konjunktúra teremtette meg a táptalajt a lízingkonstrukcióknak, és ugyancsak a fellendülés következtében egy évtizeddel később az európai fejlett piacgazdaságok is bevezették ezt a finanszírozási koncepciót. A lízingbe vevő számára azért igen előnyös ez a konstrukció, mert kíméli a saját tőkét, és így más kiadások is finanszírozhatóak lesznek. A gyártók és forgalmazók számára pedig azért nagyon előnyös ez a hitelfajta, mert olyan rétegek számára is lehetővé teszi a vásárlást, amelyeknek hiányzik ehhez a megfelelő tőke. A lízing - például a Bell és a Remington' 'társaság' esetéből - először teljesen spontán módon működött, de minél inkább terjedt, annál sürgetőbbé vált e terület szabályozása. A lízinggel kapcsolatban mindenhol három kérdés tisztázása vetődött föl: egyrészt a lízingtársaságok státusát kellett tisztázni, vagyis arra kellett megoldást találni, hogy ki és milyen biztosítékok mellett adhat lízingbe berendezéseket. A másik fontos szabályozandó kérdés az adójogi, illetőleg számviteli területen vált szorongatóvá: a lízingbe adó vagy a bérlő aktiválja és amortizálja az eszközt. A harmadik tisztázandó terület a polgári jog volt. A kiterjedt lízingpiaccal rendelkező országok közül az Egyesült Államokban szabályozzák a legkevésbé ezt az üzletágat, a liberális gazdaságpolitikájukról híres amerikaiak a lízingelés kérdésében sem szívesen hagyják magukat keretek közé szorítani. A lízing őshazájában éppen ezért a mai napig bármelyik vállalkozás foglalkozhat lízingbe adással, a tevékenység nincs engedélyekhez kötve. Ez az oka annak is, hogy az USA lízingpiacán a tőkeerős pénzintézetek és befektetési társaságok nem tudták átvenni az irányítást. A nyugat-európai fejlett országokban általában pénzintézeti tevékenységnek tekintik a lízinget, éppen ezért szigorú feltételekhez van kötve, h és milyen módon vehet részt ebben az - amúgy az öreg kontinensen is virágzó - üzletágban. Természetesen nem egyforma a különböző országok gyakorlata, alapvetően öt típusba sorolhatóak a lízingtársaságok.Bár a meghatározó társaságok jellege orszá2£émdonként eltérő, általános jelenség Európában, hogy a kisebb, kevésbé jelentős tőkével rendelkező cégek mindinkább kiszorulnak. A leginkább jellemző európai lízingtársaság banki háttérrel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy vagy egy szakosodott pénzintézet, vagy egy banki leányvállalat, de nemritkán maga a bank foglalkozik a lízingbe adással. Ezeknek a társaságoknak ott kedvez a törvénykező, ahol a lízingtársaságokra is kiterjeszti a pénzintézeti törvény hatását. A lízingcégeknek így a pénzintézeteknél kötelező alaptőkével kell rendelkezniük és ezen túlmenően teljesíteniük kell szigorú tőkemegfelelési mutatókat is. A banki leányvállalatok dominanciája a lízingpiacon leginkább a mediterrán térségben - Franciaország és Spanyolország, illetve egyes skandináv országokban, mint például Svédországban figyelhető meg. A lízingcégek második csoportja sokban hasonlít a banki háttérrel rendelkező társaságokhoz, sok helyütt a befektetési alapok, valamint a nyugdíj- és általános biztosítók is erre a területre koncentrálnak. Ez a kör azért kifejezetten alkalmas a lízingüzletben való részvételre, mert mindegyikük jelentős középtávra is kihelyezhető forrással rendelkezik. A harmadik csoportot az úgynevezett captive cégek alkotják. Ezeket a társaságokat nagy gyártók, illetve forgalmazók által alapítják annak érdekében, hogy ügyfeleiknek megkönnyítsék az általuk készített, illetve eladásra kínált termék megvételét. Európában sem tűntek el teljes egészében a független lízingtársaságok. Németországban és Ausztriában a piac jelentős hányadát az ilyen cégek uralják. A banki háttér nélküli lízingcégek erősségének Európában is ugyanaz az oka, mint a tengerentúlon: ezekben az országokban sem minősül pénzintézeti tevékenységnek a lízing. Vannak még az úgynevezett egyéb társaságok, ám ezek súlya egyre kisebb. A lízinggyakorlat külföldön alapvetően két módszert ismer a lízingelt eszközök számviteli nyilvántartására és az adó elszámolására. Szembetűnő, hogy ugyanúgy különül el a két módszer alkalmazása, mint a lízing megítélése, ahol pénzintézeti tevékenységnek minősül, ott a jogi értelemben vett tulajdonosnak, vagyis a lízingtársaságnak kell a könyveiben tulajdonként feltüntetni a lízingbe adott eszközt. A liberális gyakorlatot követő országokban, ahol nem minősül pénzintézeti tevékenységnek a lízing, a gazdasági tulajdon fogalmából indulnak ki, így Németországban vagy az Egyesült Államokban, ha a lízingelt eszköz a futamidő végén a bérbevevő tulajdonába megy át, vagy akár annak opciós joga van a tulajdonjog megszerzésére, már a lízingelés időtartama alatt a bérlő könyveiben jelentkezik mint aktívum, és ő is amortizálja azt le. A szigorúbban ellenőrzött lízingpiacokon általában a lízingbe adó tárgyi eszközként vagy beruházásként vezeti könyveiben a tőle bérbe vett eszközöket. Ez alól kivételt képez Svájc, ahol lehetőség van arra, hogy vagy az egyik, vagy a másik szerződő fél amortizálja a lízingbe adott berendezést, ám még ott is gyakran a polgári jog korlátozza ezt a szabadságot. A lízingbe vevőnek ezekben az országokban az jelent könynyebbséget, hogy a lízingdíj csökkenti az adóalapját. Egyes országokban azonban itt is vannak komoly megszorítások, bizonyos eszközök - a saját használatra bérelt autó a legáltalánosabb példa - egyáltalán nem írhatók le az adóból. A polgári jog általában nem foglalkozik külön a lízingszerződésekkel. Csak Belgium, Franciaország, Portugália és Spanyolország tér el ettől a gyakorlattól. Bármennyire is különböző a lízing alkalmazásának gyakorlata és elméleti megközelítése, van egy szempont, amely minden országban érvényes az ilyen típusú üzletekre: a kántertélykb. , lízinghelyegő viseli... Az 1996. évi európai lízingpiac vagyontárgyak szerinti fii '■mb'&nM - - ; -TV ---|||jjj^Sjj|jS^| Egyéb mm. Gépjárművek Komputerek itiMI Haszi ■ U PwHl Az összes amerikai autótípus behozatala, lízingje! H-1039 Budapest, Szentendrei út 217. Tel.:(36-1) 250-8704, fax: (36-1) 160-8209 Internet: http://www.valore.com E-mail: valore@datanet.hu mm WHIHw■II l i * Valore váltja valóra Hogy mit vált valóra a Valore? Az álmokat. Az amerikai álomautókat hozza elérhető közelségbe a Valore Kereskedelmi és Pénzügyi Szolgáltató Kft. A három éve működő cég vezetői felismerték, hogy divat a dzsip, a sportos, fiatalos, különleges autó, és nő az igény az amerikai kisbuszok, sportkocsik, luxus limuzinok iránt. Tevékenységüket úgy szervezték meg, hogy elfogadható áron, lízingkonstrukciókkal, kedvezmények igénybevételével kapják meg amerikai autóikat a vásárlók. Három fiatal, dinamikus vezető irányítja a céget, a behozatal, az ügyfélkapcsolatok és a pénzügyek irányítói. Az amerikai luxusautók mellett olcsóbb és máshonnan származó gépkocsik forgalmazását is megkezdték. A cég üzleti filozófiájának fontos része, hogy az ügyfelek minden igényét igyekeznek kielégíteni. Először kóstolgatták a piacot, de ma már szinte minden autótípus beszerzését, vámolását vállalják, és - a minél jobb szolgáltatás jegyében - bővülnek a finanszírozási lehetőségek. Az eddig jól bevált részletfizetéses konstrukció mellé néhány hete új fizetési módozatokat is kidolgozott a Valore. A lízing, a tartós bérlet és a kamatmentes hitel egészíti ki a finanszírozási palettát. Az elmúlt években a társaság nemcsak a finanszírozási konstrukciók terén fejlődött, állandóan bővült a rajtuk keresztül beszerezhető áruk köre is. Az autóértékesítés a fő tevékenységi terület, de fontos szerep jut a haszongépek, komputerrendszerek, felső kategóriás hifi- és videótechnika kereskedelmének. A házi mozik forgalma kifejezetten jó volt az elmúlt időszakban, és az online számítógépes rendszerek kiépítésének értékesítésébe, finanszírozásába is egyre inkább beszáll a Valore. Ezek az online rendszerek elsősorban közjegyzők számára fontosak, de olyan kis- és középvállalkozók munkáját is segíthetik, amelyek több telephellyel és irodával rendelkeznek. Minthogy szoros kapcsolatot építettek ki a telepítő társaságokkal, az ügyfél a Valorén keresztül a vásárlástól kezdve a finanszírozáson keresztül a telepítésig mindent egy helyen intézhet el. A nyári szezonra a Valore két újdonsággal jelentkezik. Egyrészt hajók vásárlását - természetesen a cégnél szokásos finanszírozási lehetőségek teljes skálájának igénybevételével - teszik lehetővé. A másik tervük szintén a napos hónapokra szabott termék bevezetése. De a robogók - amelyeket szintén lízing- és bérleti konstrukció keretében kívánnak értékesíteni - már a laposabb pénztárcájú ügyfelek érdeklődését is kiválthatják. A Valore az autók, hajók, robogók, és más műszaki cikkek behozatali skáláját úgy állította össze, hogy ott magas és alacsony árfekvésű termékek egyaránt megjelenjenek. A luxusigény és az átlagos fogyasztási igény képviselőit egyformán képesek kiszolgálni. NÉPSZAVA