Népszava, 1997. július(125. évfolyam, 151–177. sz.)

1997-07-01 / 151. szám

NÉPSZAVA Kétséges az egységes parkolási rendszer Tenczer Gábor NÉPSZAVA Ma dönt több érintett ke­rület önkormányzata ar­ról, hogy belép-e a főváros és a Belváros által létre­hozott Fővárosi Közterü­leti Parkolási Társulásba (FKPT), avagy saját szer­vezetet hoznak létre Pesti Parkolási Társulás (PPT) néven. A bővülés az V. ke­rület mai állásfoglalásától függ, ha ugyanis a Belvá­ros lemond úgynevezett vétójogáról, akkor a többi kerület csatlakozik, ha nem, akkor létrejön az új szervezet. Az öt belső kerület (VI., VII., vm, IX., xii.) veze­tői már több fórumon han­goztatták, hogy csak ak­kor hajlandók belépni az FKPT-be, ha az V. kerület lemond az alapító okirat szerint őt megillető vétójo­gáról. Ma az V. kerület testületi ülésének napiren­di pontjai között szerepel a polgármester beszámo­lója a parkolási társulás működéséről. Pócs Attila, a parkolási rendszer bővítésének fővá­rosi koordinátora lapunk­nak elmondta, hogy a fővá­ros az egységes rendszer­ben érdekelt, ezért ők már lemondtak az FKPT-ben vétójogukról. Ha az V. ke­rület ezt nem tenné meg, és megalakulna a PPT, a fő­város abba is szeretne be­lépni, hiszen a főutak jelen­tős része fővárosi tulajdon­ban van. Azt a lapértesü­lést, hogy a bővítést finan­szírozó EBRD felbontaná a hitelmegállapodást a fővá­rossal a késlekedés miatt, Pócs cáfolta. Mint elmond­ta, a napokban hosszabbí­tották meg egy évvel a jú­nius 30-án lejáró, hatmillió dollár lehívhatóságára vo­natkozó határidőt. Utólagos pótlékfizetésre kötelezték a kórházat A Tolna Megyei Kórházat 157 veszélyes munkakör­ben dolgozó - jelenlegi és volt - alkalmazottja bepe­relte, mert nem fizették ki számukra másfél évig a veszélyességi pótlékot. A szekszárdi bíróság első fo­kon helyt adott keresetüknek, így az egészségügyi in­tézménynek mintegy 40 millió forintot kell fizetnie. Hazafi Zsolt írása a NÉPSZAVÁNAK Öt osztály - a központi térítgen, a gondozóközpont (a volt tüdőgondozó), az izotóplabor, a patológiai, valamint a vértranszfúziós osztály - munkatársai for­dultak a Szekszárdi Mun­kaügyi Bírósághoz, hogy döntsön az elmaradt veszé­lyességi pótlékok kérdésé­ben. A diagnosztikai labor később adta be keresetét - mondta el lapunknak dr. Balás András ügyvéd, aki a dolgozókat képviselte a perben. Mint az ügyvédtől megtudtuk, egy nyugdíjba vonuló röntgenasszisztens a nyugdíjazása során szere­zett tudomást arról,­ hogy az 1992/XXXI. közalkal­mazotti törvény alapján il­letménypótlékra lett volna jogosult, amit azonban szá­mára a kórház csak a 40/1993-as kormányrende­let hatálybalépése után, az­az 1994. január 1-jétől fize­tett, így mintegy másfél évig - a két törvény hatály­balépése között - a veszé­lyes munkakörben dolgozó röntgenasszisztens nem ka­pott veszélyességi pótlékot. Mivel úgy vélte, hogy erre az időre is jár számára a bérkiegészítés, a bíróság­hoz fordult. Első és má­sodfokon ugyan elutasítot­ták a keresetét, de harmad­fokon a Legfelsőbb Bíróság visszamenőleges hatállyal megítélte neki a pótlék kifi­zetését. Ezt követően a kórház 157 - ennyien dolgoztak veszélyes munkakörben - dolgozója együttesen for­dult a bírósághoz. Számí­tásaik szerint 18 millió fo­rintot kellett volna kifizet­ni azoknak az emberek­nek, akik sugárártalmas helyen dolgoztak, vagy akik biológiai okokból le­hettek veszélyben. A dol­gozók kiegyeztek volna a vezetéssel, ajánlatot is tet­tek peren kívüli egyezség­re, de mégsem sikerült megegyezniük. A bíróság a Legfelsőbb Bíróság dönté­sére és az Országos Munka és Üzemegészségügyi, va­lamint a Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Kuta­tóintézet szakvéleményére alapozva kimondta, hogy a felperesek illetménypót­lékra jogosultak. Az ítélet szerint a kór­háznak ki kell fizetnie 18 millió forint elmaradt pót­lékot, 15 millió forint ka­matot, 7,5 millió tb-járulé­­kot és egymillió forint bí­rósági illetéket. BELFÖLD 1997. JÚLIUS 1., KEDD Nem csendesek a pesti hajnalok Azonosságok és különbségek az idei fővárosi robbantásos merényletekben Bár a múlt hét bombahíre kacsának bizonyult, hiszen az újpesti bankrabló magnójában nem volt semmiféle robbanóanyag, ez nem feledtetheti, hogy a rendőrség továbbra is nehezen boldogul a hó­napok óta tartó budapesti robbantássorozattal. Ugyan május elején - a sorozatos letartóztatásokat követően - úgy tűnt, csendesebbek lesznek a pesti éjszakák, ám napokon belül kiderült: bőven van még muníciójuk az arctalan robbantgatóknak. Kirády Attila NÉPSZAVA Az idei robbantások adataiból ér­dekes törvényszerűségek olvasha­tók ki. Egyes eseteknél valószínű­síthető, hogy a tettes azonos, mások viszont egyértelműen kilógnak a „maffiaháború” sokat hangozta­tott koncepciójából. Táblázatunk­ból kitűnik, hogy a különféle házi­lag készített bombák mellett to­vábbra is a jugoszláv gyártmányú M75-öS kézigránát a legnépszerűbb a fővárosi robbantgatók körében. (Ennek oka, hogy a 30-50 ezer fo­rintba kerülő robbanóeszköz köny­­nyen beszerezhető a feketepiacon.) Akik nem készen vásárolják, ha­nem otthon barkácsolják bombá­jukat, leginkább a csőbombát ked­velik, lőportöltettel és időzítőszer­kezettel felszerelve. (A pártszék­­házak robbantgatói például min­den esetben csőbombával pró­bálkoztak.) Ezek a fegyverek könnyen előállíthatók akár a háztartási boltokban megtalál­ható alapanyagokból. Tavalytól eltérően idén ismét népszerű lett a Molotov-koktél is: júniusig már ötször dobálóztak ve­le, s ebből négy alkalommal fel is robbant a kotyvalék. (A Rákóczi úti cipőbolt megúszta a durra­nást). Egyébként épp egy moloto­­vos támadás okozta az eddigi leg­nagyobb anyagi kárt: a Bajza ut­cai videotékában 1700 darab mű­soros kazetta, továbbá műszaki berendezés semmisült meg a rob­banás során, csaknem nyolcmillió forint értékben. Haláleset viszont mindössze egy alkalommal történt a fővárosi ter­rorakciók során: január végén a Nagy Fal nevű kínai étteremben vesztette életét a tulajdonos fele­sége és egyik lánya, miután isme­retlen tettes gránátot helyezett el az étterem férfi WC-jében. Közismert, hogy a megtámadott objektumok általában sikeres vál­lalkozók tulajdonában vannak. Kedvelt célpontok az éjszakai szó­rakozóhelyek, az autókereskedé­sek és a nagy értékű gépkocsik, de előfordult már az is, hogy a tulaj­donos családi házát érte gránáttá­madás. A robbantások néhány ki­vételtől eltekintve az éjszakai, il­letve a hajnali órákban történtek. Általában nincsenek szemtanúk, és az áldozatok még csak nem is sejtik, miért pont ők váltak cél­pontokká. (Még azok sem tudnak semmit, akiket többször támadott meg kézigránátos merénylő.) Vé­gül még egy érdekesség: a „bom­bázások” leggyakrabban magyar tulajdonban lévő egységek ellen irányulnak, de vettek már célba arab (Autó Super), görög (Made INN) és kínai (Nagy Fal) tulajdon­ban lévő helyet is. Időpont Január 1.0 óra 20 perc Színhely II­., Szépvölgyi út 21. Robbanóeszköz BRB 64 M80-as, jugoszláv gyártmányú páncéltörő gránát Célpont Secret Night Club Január 10. 1 óra 30 perc VII., Bajza utca 2. Molotov-koktél Videotéka Január 11.6 óra 15 perc V., Vámház körút Molotov-koktél For Sale Club Január 17.0 óra 30 perc Adyliget, Irányi Dániel út 1. M75-öS jugoszláv gyártmányú („tojás”) kézigránát Családi ház Január 26.12 óra 00 perc Gulácsa út 21. Házi készítésű, hajszárítóba rejtett csőbomba (vagy hibás hajszárító) Cimbora sörbár Január 27.4 óra 30 perc XV., Szentmihályi út M85-öS, jugoszláv gyártmányú kukoricagránát Color Autókereskedés Január 27.6 óra 00 perc XVIII., Baross utca 12. Magyar gyártmányú, M42/48-as támadó kézigránát (három egymásra csavart fejjel) - nem robbant fel! Senator Poker Club Január 30.22 óra 15 perc XIV., Erzsébet körút 109. M75-öS jugoszláv gyártmányú („tojás”) kézigránát Levix Autókereskedés Január 31. esti órák VII., Rákóczi út 7. Molotov-koktél - nem robbant fel! Cipőbolt Január 31.0 óra 10 perc VII., Dózsa György út—Ajtósi Dürer sor sarok M 52/69 jugoszláv gyártmányú kézigránát A kínai Nagy Fal étterem (férfi WC) Február 3.5 óra 30 perc VI., Andrássy út 112. Molotov-koktél A görög Made Inn étterem Február 3.22 óra 15 perc Budaörsi út 146/a Magyar gyártmányú, M42/48-as támadó kézigránát (három egymásra csavart fejjel) - több gránátból csak egy robbant fel Autó Super Autókereskedés Február 3. éjjeli órák XII., Ugocsa út 6/b Szándékos gázrobbanás Magánlakás Február 9.1 óra 30 perc XIV., Rákosfalva park 1-5. Házi készítésű csőbomba, időzítés mechanikus órával Szolgáltatóház (benne: MSZP zuglói irodája, könyvtár, Gelka, közért) Március 11.11 óra 00 perc XVI., Köztársaság út 6-8. Házi készítésű csőbomba, időzítés: óra, laposelem - nem robbant fel! SZDSZ-iroda Áprilisi, VII., Király utca 70. M75 es jugoszláv gyártmányú („tojás”) kézigránát Halló bár Június 3.11 óra 00 perc XVIII., Háromszéki út—Thököly út sarok Távirányítású plasztikbomba - nem robbant fel! Bentley típusú személyautó Június 5.3 óra XI., Jégcsap utca M75-öS jugoszláv gyártmányú („tojás”) kézigránát Autókereskedés Június 5.3 óra 45 perc XIV., Erzsébet körút 109. M69 -es jugoszláv kézigránát Levix Autókereskedés Június 5.4 óra 00 perc XIV., Lipótvár út—Miskolci út sarok M75-öS jugoszláv gyártmányú („tojás”) kézigránát Autókereskedés Június 5.4 óra 05 perc Vili., Könyves Kálmán körút 52-54. Kis hatóerejű, házi készítésű bomba Autókereskedés Június 15.15 óra 05 pec XV., Hartyán köz 3. Házi készítésű csőbomba - nem robbant fel! SZDSZ-iroda Tíz nap múlva kezdődik a vágányzár a Körúton NÉPSZAVA-információ Július 10-től több mint egy hónapig vágányfelújí­tás miatt nem jár a fővá­rosban a 4-es és a 6-os vil­lamos. A 340 millió forin­tos beruházást a Betonút­építő Rt. nyerte el ver­senytárgyaláson, a szer­ződést tegnap írták alá. A BKV Rt. a költség 54 szá­zalékát világbanki hitel­ből, 46 százalékát pedig saját forrásból fedezi. A rekonstrukció ideje alatt a Nagykörúton az Oktogon és a Moszkva tér között villamospótló bu­szok közlekednek. Az 1530 méter vágány átépí­tése után, előreláthatólag augusztus 20-tól már a megújult pályán közle­kednek a villamosok. Aba Botond, a BKV Rt. vezér­­igazgatója lapunknak el­mondta, hogy a nagykör­úti, felújítással egy időben gumiágyat kapnak a­ sínek a Margit hídon, és kicse­rélik a rosszabb állapotú betonelemeket a Margit körúton is. Ezért jövőre nem várható felfordulás a Nagykörút legkritiku­­sabbnak tartott budai ré­szén. A teljes felújításra ezen a szakaszon és a Petőfi hídtól Buda felé eső vá­gányrészeken már nincs olyan égető szükség, ezért annak befejezésére az anyagiak függvényében kerül sor­­ majd egyszer. ­ Megkésve bár, de megalakult a Balaton-fejlesztési Tanács Egyelőre még kormánybiztosra is szüksége van a „magyar tengernek” Andrássy Antal NÉPSZAVA Féléves késéssel - stílszerűen a Ba­laton vizén - tegnap megalakult a Balaton-fejlesztési Tanács. A Füred katamaránon rendezett sajtótájé­koztatón Baja Ferenc környezetvé­delmi miniszter nem tagadta, hogy nem tudták tartani a törvényben előírt határidőt. De - mint mondta - mind az alapszabályzat összeállí­tásában, mind a vezetés megválasz­tásában elengedhetetlen feltételnek tartották az alapítók a kormányzat, az önkormányzatok és a kamarák közötti teljes egyetértést. A törvény által előírt, kötelezően megalakí­tandó két regionális fejlesztési ta­nács - a Pest megyei agglomeráció tanácsát a múlt héten alakították meg - szervesen illeszkedik a hazai területfejlesztés intézményrendsze­rébe, így míg a korábbi Balatoni Regionális Fejlesztési Tanács egy eszköztelen, politikai deklarációjú szervezet volt, a mostani jogutód - hangsúlyozta Baja Ferenc - már számottevő közjogi erővel rendel­kezik. A vele történő egyeztetés és egyetértés nélkül az Országos Terü­letfejlesztési Tanács, illetve a kor­mány nem dönthet a régió megha­tározó ökológiai, idegenforgalmi, természetvédelmi kérdéseiben, fej­lesztéseiben. A Balaton üdülőkörzetébe vont 152 település fejlesztési elképzelé­seinek és forrásainak koordinálásá­ra létrehozott balatonfüredi szék­helyű Balaton-fejlesztési Tanács 25 tagú. A kormányzati szerveket tízen, az önkormányzatokat kilencen, a kamarákat hatan képviselik. A tanács tagjai tegnap két nem és két tartózkodás mellett elnökükké dr. Nemcsók János balatoni k­or­­mánybiztost választották meg. Ál­talános alelnök az önkormányzatok képviseletében dr. Kulcsár Péter, Keszthely polgármestere, míg a vállalkozók képviseletében ugyan­csak alelnök lett dr. Kovács Miklós, a Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara alelnöke, a Siótour Rt. vezérigazgatója. A Balaton-fejlesztési Tanács ön­álló pénzügyi forrásokkal nem ren­delkezik - a működési költségeket kivéve - csupán összehangolja és koordinálja a Balatonnal kapcsola­tos lehetséges forrásokat. Az újonnan megválasztott elnök, Nemcsók János hangsúlyozta, hogy a Balaton-fejlesztési Tanács min­den korábbinál hatékonyabb kere­teket teremthet az eddig végzett munka folytatásához, amely - az egyes fanyalgók ellenére, akiknek nem tetszett, hogy szervezetté vált a tó fejlesztése, ökológiai rendbeté­tele - az elmúlt években látványos és sikeres volt. Baja Ferenc miniszter kérdésünk­re válaszolva megjegyezte: a tanács létrejöttével egyelőre nem vált oka­­fogyottá a balatoni kormánybiztos­ság rendszere. Az egyes miniszté­riumok, szervezetek között ugyanis változatlanul szükség van a kor­mányzati koordinációra, így a Ba­laton-fejlesztési Tanács most meg­választott elnöke változatlanul el­látja balatoni kormánybiztosi meg­bízatását. Új nukleáris válságközpont A Paksi Atomerőmű Rt.-ben lezajló üzem­zavarokat lehet figyelemmel kísérni az Or­szágos Atomenergia Hivatal ma átadandó új krízisközpontjában. A PHARE és Nagy- Britannia pénzügyi és szakértői támogatá­sával készült központ egyelőre a baleset­­megelőzési és -elemzési célokat szolgálhat­ja, mivel még csak az első fázisa van ké­szen. A központ azonban alkalmas lesz a nukleáris szakemberek képzésére is. Az ehhez szükséges szoftvereket később ins­tallálják. A központ számítógéprendszere - mint Vörös Lajostól, az Országos Atom­energia Hivatal Nukleáris Biztonsági Igaz­gatóságának vezetőjétől megtudtuk - on­line kapcsolatban van a paksi erőművel. Az új budapesti központban „egyenesben” figyelhetik a paksi eseményeket MTI-telefotó NÉPSZAVA-információ Mától drágábbak a sztrádák (Folytatás az 1. oldalról) Az autópálya alternatívá­ját jelentő 50-es út melletti települések polgármesterei csalódottak amiatt, hogy mindmáig nem vezették be a helyi lakosoknak ígért kedvezményeket. A pol­gármesterek korábban jú­lius 30-ig vállalták, hogy demonstrációkkal és nyi­latkozatokkal nem zavar­ják a kormány és az M5-öst üzemeltető társaság közöt­ti tárgyalásokat. György Balázs, Alsónémedi pol­gármestere elmondta: a ha­táridő lejárt, az eredmé­nyek elmaradtak. A leg­utóbbi felmérések szerint az M5-ösön 12 óra alatt 8800 jármű megy, míg az 50-esen 10 ezer 500 kocsi halad keresztül­­a települé­seken. A polgármesterek még egyeztetnek a tiltako­zás lehetséges formáiról. Lapunk úgy tudja: meg­rekedni látszanak az M5- öst üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya Rt., valamint a kormány képviselői között folyó tár­gyalások a kedvezmények és kedvezményezettek kö­rének szélesítéséről. A pénzügyi kormányzat ugyanis nem kívánja tá­mogatni a közlekedési tár­ca által kért állami díj­hozz­áj­árulást. Az ügyben valószínűleg a miniszterel­nök fog dönteni. Éles hangú határozatban bírálja az M1-es sztráda díjainak 36,4 százalékos emelését a Magyar Autó­klub közleménye. Kovács Kázmér ügyvéd, a klub jogi és érdekvédelmi bizottsá­gának vezetője szerint az M7-es koncessziójával kap­csolatban ismét napirendre került a kapus fizetési rendszer, figyelmen kívül hagyva az M1-es és az M5- ös rossz tapasztalatait. Szalai Béla lapunk kér­désére elmondta: a kapus rendszer mindössze a fize­tés módja. Az autóklub ál­tal rendszeresen előnyben részesített matricák sem jelentenek mást, mint hogy pénzt szednek az autópá­lyák használatáért. Ameny­­nyiben a díjakban az építés költségeit is meg kell fizet­niük az autósoknak, úgy más rendszerrel sem lenné­nek olcsóbbak a tarifák.

Next