Népszava, 1999. április (127. évfolyam, 76–100. sz.)

1999-04-01 / 76. szám

NÉPSZAVA Megállapodás helyett csak elvi egyetértés a Nemzetiről Demszky aláírt • Hámori kormányjóváhagyásra vár Bár mára a kulturális minisztérium és a főváros között egyetértés alakult ki a Nemzeti Színház, a hozzá kapcso­lódó II. kerületi Nemzeti Hangversenyterem, valamint az Erzsébet téri konferenciaterem és szálloda megépítésé­ről, az erről szóló megállapodás közös aláírása néhány feltétel miatt ma megint elmaradt. A megállapodás-terve­zeteket a főpolgármester végül egyoldalúan szignálta, a kulturális miniszter pedig kijelentette: örül az aláírásnak. Tenczer Gábor NÉPSZAVA Elmaradt a Nemzeti Szín­házról és a hozzá kapcso­lódó beruházásokról szóló megállapodás tegnapra tervezett aláírása a kultu­rális tárca és a főváros között. A főváros által összeállított 24 pont és a tárca által összeírt 7 pont alapján megállapítható: a minisztérium és a főváros egyetért abban, hogy a Nemzeti Színház a Város­ligetben épüljön fel, a Felvonulási tér parkosítá­sával és mélygarázzsal együtt. A telket a főváros ajándékba adná a kor­mánynak. Az állam saját beruházásban, az erre meghatározott 10,7 milli­árd forintból építené fel a Nemzetit. Nincs vita azon sem, hogy az Erzsébet téren megkezdett mélygarázs fö­lé konferenciaterem és hozzá kapcsolódó szálloda épülne magántőkéből. A befektető megvásárolná a félig kész ingatlant. Az eb­ből származó bevételt az ál­lam a X. kerületi Ganz-te­­rületen felépítendő Nemze­ti Hangversenyteremre for­dítaná, amelyet a színház befejezésétől számított 90 napon belül elkezdene épí­teni. A kormány bankga­ranciát is hajlandó biztosí­tani a beruházásokra.­­ Demszky Gábor főpol­gármester szerint a kor­mány hét pontja csak egy elvi nyilatkozat, ami nem tartalmazza a beruházá­sok befejezésének biztosí­tékaként összeállított jogi kritériumrendszert. Nincs forgatókönyv, mikor mi épülne. Nincs­ benne az, hogy a városképi szem­pontok érvényesülése mi­att az épületek tervpályá­zat­­­­útján szülessenek, amelynek­­ zsűrijében a kormány és a főváros kép­viselői is benn ülnek. Demszky végül egyolda­lúan aláírta mind a 7 pon­tos, mind a 24 pontos meg­állapodástervezetet és­­ el­­küldte a minisztériumnak. Elmondta, várja a tárca vá­laszát és bármikor hajlan­dó folytatni a tárgyalást. Demszky a kormány leg­utóbbi lépését úgy értelme­zi, hogy Orbán Viktor vagy eldöntötte, hogy nem akar Nemzetit építeni vagy pedig­­szerűen az időt húzza, mert nem tud mit kezdeni az általa előidézett helyzet­tel, az időpontokkal. A megegyezésre novemberig van idő. Az Erzsébet térről szóló ajándékozási szerző­dés szerint ekkorra kell ere­deti állapotában visszaszol­gáltatnia a kormánynak a telket, ha nem születik róla megegyezés. Információink szerint a kulturális tárca kormányjóváhagyás hiá­nyában nem írta­ alá a 24 pontos fővárosi változatot. " Örvendetes fordulatnak tartom, hogy Demszky Gábor­ elfogadta a minisz­térium által kidolgozott, hét pontból álló elvi meg­állapodási javaslatot - közölte Hámori József kultuszminiszter az MTI- vel. Az elvi megállapodás akkor lép hatályba, ha a Magyar Köztársaság kor­mánya, illetve Budapest Főváros Közgyűlése hatá­rozatával jóváhagyja azt. Iglódi lett a Hevesi téri Nemzeti igazgatója Iglódi István lett a fővárosi Hevesi Sándor téri Nemze­ti Színház igazgató-főrendezője - erről a kultuszmi­niszter által februárban a poszt betöltésére kiírt, pá­lyázatot elbíráló bizottság döntött. A neves színházi szakemberekből álló héttagú grémium egyhangúlag támogatta Iglódi István pályamunkáját. Ma kezd a metróőrség NÉPSZAVA-információ Mára,több napi száz, a­ BKv által szerződtetett­ gázspray-vel, gumibottal felszerelt biztonsági őr lép munkába a fővárosi metró 2-es és 3-as vonalán. Mint Suly­or Lászlóné, a BKV- metró üzemigazgatóságá­nak forgalmi­­ főmérnöke elmondta, egyidejűleg 40 metróőr teljesít­ szolgálatot a 11 leginkább veszélyez­tetett állomáson (például Örs vezér tér,, Deák tér, Határ út és a vasúti pá­lyaudvarok melletti meg­­^«B^Y- két vas|yon­­■’-vedern céggel kötött szer­ződést a feladat ellátására, /Árhely­i egy évre mintegy százmillió forintba kerül. Az őrök vigyáznak arra is, hogy a metró területén ne forduljon elő botrányos viselkedés (koldulás, dohány­zás, görkorcsolyázás). A rongálókra és a zsebtolva­jokra megkülönböztetett fi­gyelmet fordítanak a rend­őrséggel közös akciókban. A metróőrök jegyellenőri­­ feladatokat nem látnak,^ | ^n^e^ efl^i^^lsegítsé­­­­güket kel, akkor kötelesek­­ azt megadni. Azaz a blicce­­­­lőket feltartóztathatják az­­ igazoltatásra jogosult rendő r őrség megérkezéséig. Elő-­­ fordulhat, hogy egyes uta­­­­sokat, akik ápolatlan meg­­­­jelölésükkel vagy botrá­­­­nyos viselkedésükkel kel­­­­tenek figyelmet, az őrök­­ még jeggyel vagy bérlettel sem­ engednek a metró te­­rületére. BELFÖLD 1999. ÁPRILIS 1., CSÜTÖRTÖK 3 Tízmilliárd forinttal nőnek a lakosság gyógyszerterhei További tizenegy és fél milliárd fo­rinttal nőnek a lakosság gyógyszer­­kiadásai a tavalyi közel ötvenötmilli­­árd forinthoz képest, ha a kormány elfogadja az egészségügyi tárca ja­vaslatait. A megszorítások az év má­sodik felétől várhatók. Az intézkedé­sek nemcsak a betegeket, a gyártó­kat is hátrányosan érintik, hiszen számos készítmény tb-támogatása megszűnik. Miközben a kormány jö­vő áprilisig befagyasztaná a termelői árakat. Tinnyei Mária NÉPSZAVA Tizenegy és fél milliárd forinttal nő­nek a lakosság gyógyszerkiadási, amennyiben a kormány jövő héten elfogadja az Egészségügyi Miniszté­rium által javasolt változásokat. Az év második felétől bevezetendő mó­dosítás a gyógyszertámogatás átala­kításának első lépcsője lesz. Az egészségbiztosítás reformjával össz­hangban lévő új támogatási rend­szert 2000-ben vezetné be a kabinet. A lapunk birtokába került előter­jesztés szerint az átalakítás első üte­me a külön keretből finanszírozott, csak a fekvőbeteg-ellátásban hasz­nált, nagy értékű gyógyszerek listá­ról való levételével kezdődött meg. A változások folytatásaként a szaktár­ca a száz, illetve kilencven százalék­ban támogatott gyógyszerek körét szűkítené és azonos hatóanyag eseté­ben az egységnyi hatóanyagra nézve az olcsóbb változat kerülhet csak a kiemelten támogatott gyógyszerek közé. A szaktárca javaslata alapján megszűnne 18 olyan vény nélkül kapható gyógyszernek a támogatása, melyre a tb tavaly megközelítőleg 2,5 milliárd forintot fizetett­ ki. A szaktárca szorgalmazza a fix összegű támogatás kiterjesztését. Er­re számításaik szerint huszonhét ha­tóanyag esetében van lehetőség. Az ártárgyalások során az adott gyógy­szercsoporton belül a legalacso­nyabb terápiás költségű gyógyszer­­készítmény válhatna a fix összegű támogatás alapjává. Ezzel párhuza­mosan a kiemelt támogatásban ré­szesülő, drágább eredeti készítmé­nyeket lecserélné a minisztérium az olcsóbb, utángyártott - generikus - készítményekre. Ezen módosítások miatt is feltehetően növekednek a la­kossági terhek. Ám ez abban az eset­ben elkerülhető, ha az orvosok min­den beteget időben átállítanak arra a gyógyszerre, melyet továbbra is ki­emelt mértékben­ támogat az egész­ségbiztosító. De­­ ezzel a javaslat ké­szítői is tisztában vannak - ez nem valószínűsíthető, így a betegek pénz­tárcája dönti majd el, hogy a maga­sabb térítési díj mellett is maradnak-e az eredeti gyógyszerüknél. A minisztérium az év második fe­létől bevezetendő intézkedéseket elemző tanulmányában jövő áprilisig nem számol a gyártók újabb áreme­lésével. A tb által befogadott terme­lői áremelést három százalékban ha­tározza meg, mely a betegek számára összesen hatmilliárd forint többlet­­kiadást jelent a tavalyihoz képest. Az áprilisban kezdődő ártárgyalások során fokozatosan bevezeti a tárca - a reform második lépéseként - már a tudományos bizonyítékon alapuló orvoslás elveit is. Ugyanis a gyógy­szer-támogatási kiadások kilencven százalékát négyszáz gyógyszer - 180 hatóanyag - után fizeti ki az egész­ségbiztosító. Ezért ezen készítmé­nyek hatásosságát fokozatosan felül­vizsgálja a szaktárca. Amelyekről nem tud a gyártó megfelelő, a szer hatásosságát igazoló bizonyítványt bemutatni, a tb alacsonyabb támo­gatási kategóriába sorolja át vagy megvonja tőle a támogatást. E mód­szer fokozatos bevezetése előrelátha­­tólag egy év alatt két-három milliárd 7f9^i^egt^kgh­t0p.li^jelent­ majd a pénztjár'^ghiárasrí­­v/si (5. )k i . Az előterjesztés a nagykereske­delmi árrés módosításával is szá­­-titol. Az árrés lineárissá történő vál­toztatása differenciált mértékű fo­gyasztói­ árváltozást eredményez­het: az alacsony árú gyógyszereknél nagyobb mértékű árcsökkentést, a magasabb árú gyógyszereknél ala­csonyabb áremelést. A tárca java­solja a kiskereskedelmi árrés maxi­malizálását is, mely miatt nyolc­­százmillió forinttal csökkenhet a patikák bevétele. A javasolt intézkedések becsült hatása a bevezetéstől számított egy év alatt a tb-gyógyszertámogatási kiadások, valamint a lakossági terhek alakulására Intézkedések Tb-támogatási kiadások változása (Mrd Ft) Lakossági többletköltség (Mrd Ft) 1. Szakmai intézkedések 1. Különkeretes gyógyszerkör szűkítése -1,00 2. Vény nélkül beszerezhető gyógyszer és tápszer nem támogatható________ _ ••­­ -2,50 -0,50­­+2,50 . •+0,50 2. Gyógyszerek árát meghatározó intézkedések 1. Általános, 3%-os áremelés +2,80 +3,90 3. Gyógyszer-támogatási elveket érintő intézkedések 1. Hatóanyag azonosságán alapuló, fix összegű támogatás bevezetése normatív jogcímen minden helyettesíthető gyógyszerre -2,50-3,00­­+1,00 2. Hatóanyag azonosságán alapuló, fix összegű támogatás bevezetése az Eur00 kategóriában a jelenleg fixbe vont gyógyszerek körében -1,00-1,50­­+0,50 3. Hatóanyag azonosságán alapuló, fix összegű támogatás bevezetése az Eü90 kategóriában a jelenleg fixbe vont gyógyszerek körében -1,00-1,50­­+1,30 4. Hatástani fix bevezetése hat hatástani csoportban -2,70­­+2,70 5. Támogatott gyógyszerlista szűkítése (egyes gyógyszerek esetén a támogatás mértékének csak kj .-vtí . -2,00-3,00 . ..+2,00 4. Finanszírozástechnikai intézkedések 1. Csak költséghatékony új gyógyszer fogadható be 2. Nagykereskedelmi árrés valorizációja spi ^100.r 3. Kiskereskedelmi árrés maximálása ^1o/­ -0,80 Intézkedések összes hatása -11,50-14,00­­+11,50 Jauár ehlé Szett a későn igénylőknek Azok, akik március 31-ig nem nyújtották be a családi pótlékra, a gyermek­­gondozási segélyre (gyes), illetve a gyermeknevelési támogatásra (gyet), vo­natkozó igénylésüket, a törvény szerint visszamenőleg csak február hónap­tól kaphatják meg a támogatást, a januári pótlékot elvesztik - tájékoztatta az Országos Egészségbiztosítási Pénztár­ munkatársa az MTI-t. Nem kell új kérelmet benyújtaniuk azonban azoknak, akik már folyamatosan ellátás­ban részesülnek. A január elsejétől március 30-ig terjedő időszakban országosan 99 013 új kérelem érkezett családi pótlékra a megyei egészségbiztosítási intézetek­hez.. Gyermekgondozási segélyt ,25 ezer 726-an igényeltek, míg gyermekne­velési támogatásért 14 756 esetben jelentkeztek. Az új évezred első éveire megduplázódik a bevásárlóközpontok száma Jelenleg 22 bevásárlóközpont működik Budapesten, 33 vidéken, ám az építési láz csak most kezdődött. Ha az ambiciózus tervek megvalósulnak, 2000 első éveire több mint száz lesz belőlük összesen egymillió 466 ezer négyzetméteren. Szakemberek szerint a túltelítettség je­lei már most mutatkoznak. Tenczer Gábor Tamás Dániel NÉPSZAVA A fővárosi bevásárlóköz­pontok száma már megha­ladta az első avatásakor tőrőképességi határként megjelölt húszat. Számuk a beruházók tervei szerint két-három éven belül megduplázódhat. A vidék nagy léptekkel zárkózik fel a fővároshoz: az elmúlt fél évben közel 30 üzlet­­központot adtak át, idén pedig várhatóan több mint 15 épül.­­ A Magyar Bevásárlóköz­pontok Szövetsége szerint 2000 első éveiben már 50 budapesti és 55 vidéki üz­letközpont áll majd, össze­sen 1 millió 466 ezer négy­zetméteren. A fővárosban jelenleg 22 működik, 9 épül, 11-et terveznek. Vi­déken 33 üzemel, 23 épül, 7-et terveznek. A centru­mokat hetente 2,1 millióan látogatják, akik heti 9 mill­iárd forintot költenek. Szatmáryné J. Angéla, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara kiskereskedel­mi osztályának vezetője szerint a fővárosban már az európai uniós átlag felett van a lélekszámra vetített bevásárlóközponti négyzet­méterarány. Szatmáryné szerint a­ privatizáció során üzlethez jutott kiskereske­dők becsapva érzik magu­kat. Forgalmuk csökkené­sével szinte lehetetlenné vált bankhiteleik pontos törlesztése, eladósodásuk a csőd felé viszi őket. A bevár­sárlóközpontok építését egy esetben sem előzte meg olyan hatásvizsgálat, amely a környező, már meglévő kereskedelmi egységek for­galmának alakulását ele­mezte volna. Tavaly a belvárosi kis­­kereskedők forgalma 50- 70 százalékkal vissza­esett, sokan elvándorol­tak az üzletközpontokba - mondta lapunknak Hi­dasi Gábor, a Helyiség­bérlők Egyesületének el­nöke. Demján­­ Sándor, az egyik legnagyobb hazai bevásárlóközpontot épít­tető társaság elnöke szer­­int a fővárosban a piac még nem telített. Demján úgy véli: a hi­permarketek sikerét az garantálja, hogy az embe­rek a lehetőségek közül mindig a fejlettebbet, a jobbat választják. Dem­ján szerint az élesedő ver­senynek azok lesznek a nyertesei, akik találkozó­­hellyé tudják formálni közvetlen környezetüket. Az üzletember szerint hamisak azok az állí­tások, melyek szerint az üzletközpontok teszik tönkre a kiskereskedőket. Az elmúlt évben több ezerrel nőtt a budapesti kiskereskedelmi egységek száma. Demján vélemé­nyét támasztja alá a Köz­ponti Statisztikai Hivatal Budapesti Igazgatóságá­nak adatsora is. Eszerint 1997-ben 26 163 kiskeres­kedelmi és vendéglátó­­hely üzemelt a főváros­ban, 1998-ban pedig 30 154. Négy éve 691 milli­árd forintos forgalmat könyvelhettek el a buda­pesti kiskereskedők, 1997-ben pedig 995 milli­­árdot. Budapesten ez év elején lépett hatályba az a rendelet, amely városrészenként szabályozná a felépíthető bevá­sárlóközpontok nagyságát. Schneller István főváro­si főépítész elmondta, hogy a jogszabály nem visz­­szamenőleges hatályú, az építendő hipermarketek túl­nyomó többségére pedig már megadták az engedélyt. Egyelőre nem vezetik be a 112-es segélyhívót (Folytatás az 1. oldalról). Az így kialakított eszköz­park nem alkalmas az or­szágos egységesítésre. A rendőrség számára e hiá­nyosság miatt lenne fontos az úgynevezett Tetra ügye­leti rendszer alkalmazása, amely kiküszöbölhetné a meglévő hiányosságokat. Valószínűleg épp az át­gondolatlan beruházások következtében kellett to­vábbi 400 milliót költenie a BM-nek a 112-es közpon­tokra, s ez Urbán György szerint még az idén újabb százmilliókat, jövőre pedig majd ugyanennyit igényel. Súlyos gondot jelent, hogy a segítségnyújtásra kötelezett többi szervezet - mentőszolgálat, tűzoltóság, polgári védelem - kommu­nikációs hálózatának fej­lesztése szintén elmaradt. A 112-es tehát elavult, a szer­vezetek közös rendszerbe nem illeszthető hálózatai­nak „tetejére” épített egy­szerű telefonközpont. Al­kalmatlan arra, hogy köz­pontilag irányíthassák a vészhelyzetek kezelését. A segélyhívóra érkező beje­lentést a rendőrség veszi majd, és az ügyeletes vagy maga tolmácsolja a hívó szavait a mentőkhöz, tűzol­tókhoz, vagy átkapcsolja a vonalat. Szakértők szerint ez nem csak időveszteséget, de szakszerűtlenséget is ered­ményezhet. A mentőszolgá­­­lat illetékesei már korábban kifejtették, hogy a tervezett .­.rendszerrel nem értenek egyet. A mentés biztonsága ugyanis megköveteli, hogy csak és kizárólag képzett egészségügyi szakemberek fogadják - elsőként - a se­gélyhívást. A rendőrségnek elfogyott a pénze arra, hogy a valóban korszerű és az uniós elvárá­soknak is megfelelő rend­szereket beszerezze. Jóllehet ilyen jellegű fejlesztésekre a PHARE jelentős összegeket biztosítana - jelenleg negy­­venmilliárd forintos keret áll rendelkezésre­­, a támo­gatásért az ORFK még nem jelentkezett. A Népszava értesülései szerint a mai napra ígért 112 rendszerbe állításának sok hónappal való elcsúsz­­tatása értetlenséget váltott ki az Európai Unió brüssze­li központjában is. A ma­gyar kormány által koráb­ban aláírt kötelezettségvál­lalások teljesítését ezért az EU kivizsgálja. Mint meg­tudtuk, májusban bizottsá­got küldenek Budapestre, hogy a csatlakozás sarkala­tos feltételének számító közbiztonsági intézkedések megvalósulását a helyszí­nen tanulmányozzák. Lapunk úgy tudja, kor­mánypárti képviselők a 112-es segélyhívó, illetve a rendőrségi informatikai be­ruházások körüli visszássá­gok ügyét a parlament ille­tékes bizottsága elé viszik.

Next