Népszava, 1999. december (127. évfolyam, 280–305. sz.)
1999-12-21 / 297. szám
10 1999. DECEMBER 21KEDD AUTÓVILÁG KEREKHÍREK Fúzióra törekszik a Volkswagen A Volkswagen konszern három európai autógyártóval szeretne fúzióra, illetve együttműködésre lépni - közölte a cég első embere. Ferdinand Piech a hamburgi Stem magazin legújabb számának adott interjújában - részletek nélkül - közölte: fúziók, vegyesvállalatok, együttműködési megállapodások és részvénycserék egyaránt szerepelnek terveik között. Ezeket önkéntes alapon, állandóan növekvő kölcsönös részvétellel képzeli el a VW. A magazin tudomása szerint a BMW korábbi vezetője, Bernd Pischetsrieder lesz a Volkswagen új termelési vezetője. Pischetsriedernek, akit 1999 elején a BMW brit leányvállalatánál, a Rovernél felhalmozódott milliárdos veszteségek miatt menesztettek, mindenekelőtt a hat nyugatnémet VW-üzem termelését kell hatékonyabbá és rugalmasabbá tennie, valamint az új VW-márkákat gondoznia. Új elnök a Magyar Gépjárműipari Szövetségnél Új elnököt választott a jövő évre keddi évzáró közgyűlésén a 14 tagvállalatot tömörítő Magyar Gépjárműipari Szövetség Jürgen D. Hoffmann, az Audi igazgatója személyében. A közgyűlésen Albert Lidauer elnök, az Opel vezérigazgatója beszámolt a szövetség munkájáról. Úgy értékelte, a Miniszterelnöki Hivatallal kötött megállapodás eredményes együttműködést tesz lehetővé. A szövetség javaslatokat, tett a kormányzatnak vámügyi, munkaügyi, illetve újrahasznosítási kérdésekben. Aszövetség nemzetközi elismertségét jelzi, hogy felvették az Autógyártók Nemzetközi Szervezetébe (OICA). Az OICA 40 ország autóipari szövetségeinek szervezete. Gyors Rover-vizsgálatot sürget a brit kormány Gyors EU-vizsgálatot sürgetett pénteken a brit kormány abban az ügyben, hogy támogathatja-e 152 millió fonttal a Rover autógyár longbridge-i telephelyének megmentését. A Rover a BMW tulajdona. Az Európai Bizottság azt vizsgálja, hogy összefér-e a kormánysegély az európai versenyszabályokkal. A vizsgálat egyik célja világossá tenni azt, hogy ha a brit kormány nem támogatná Longbridge-et, akkor a BMW Magyarországra, vagyis az EU-n kívülre vinné a Nagy-Britanniába, Longbridge-be tervezett beruházását. Europol-akció a tolvajok ellen Tizenegy országban, köztük Magyarországon összehangolt akciót hajtott végre a közelmúltban az Európai Unión belüli rendőri együttműködés erősítésére hivatott szervezet, az Europol az autólopások elleni harc fokozása jegyében. A Victor fedőnevű akció egyik célja az volt, hogy segítse az importált és alkalmi vásárlásból eredő használt autókról készítendő nemzetközi adatbank összeállítását. Összegyűjtötték és egyesítették az ellopott autókra vonatkozó azonosítási adatokat is. A művelet keretében fokozott ellenőrzéseket végeztek az egyik országból a másikba eladásra vitt használt autókon és papírjaikon. Az ellenőrzött autók 12,5 százaléka Magyarország esetében lopottnak bizonyult. Lassuló nyugat-európai autóeladások A gazdasági fellendülés egyik megbízható mutatója, az új autók eladása 0,3 százalékkal emelkedett novemberben Nyugat-Európában tavaly novemberhez képest. Jobb volt az első 11 havi növekedés: 5,1 százalékos a tavalyi első 11 hónaphoz képest. Novemberben 1,116 millió, az első 11 hónapban 14 106 millió új autót értékesítettek Nyugat-Európában - közölte az európai autógyártók szövetsége. Az év végi lassulás annak tulajdonítható, hogy a vevők a 2000-es rendszámokat várják. Már csak öten maradtak Hamarosan kiderül, melyik az évszázad autója Két éve kezdődött el az a világverseny, melynek során az eddig gyártott öszszes autó megmérettetik. A Car of the Century elnevezésű vetélkedőt nemcsak a szakemberek véleménye alakítja. A szervezők által létrehozott internetes címen (www.cotc.com) november végéig bárki leadhatta szavazatát. December 18-án kiderült, mely járművek kerültek be a végső döntőbe. Molnár Anna írása a NÉPSZAVÁNAK Citroen DS, Ford T, Mini, Porsche 9 vagy VW Bogár - emelt jármű közül kerül majd ki december végén az a bizonyos egyetlen, amely az első évszázad autója címet viselheti majd. A nemes vetélkedés 1997 elején, nemzetközi kezdeményezéssel indult útjára „Car of the Century”, azaz az évszázad autója címmel. A már két éve zajló megmérettetés idén december végén zárul, ekkor hirdetik ugyanis ki: melyik az a négykerekű, amelyik az évszázad autója büszke címet viselheti. A vetélkedő indulásakor több száz márka 1500 modellje nevezett be, ám közülük csak 716 felelt meg a bírák által kiírt szigorú szabályoknak. A nemzetközi zsűri szakértelme megkérdőjelezhetetlen, hiszen mind az öt kontinens számos országából 135 autós szakember vesz részt az értékelésben. Az ő véleményük mellett a világhálón érkező szavazatok is nagymértékben befolyásolták a mezőny alakulását. A Mini hihetetlenül előremutató konstrukció volt a maga idejében. Az alaprajzokat állítólag egy gyufásdoboz hátuljára vázolta fel a tervező, Sir Alec Issigonis. A kiforrott típus elöl keresztben elhelyezett motorral készült, ami teljesen új megoldás volt. A konstrukció előnye, hogy így a motortér rovására növelni lehetett az utasteret. A Minit még ma is gyártják - igaz, már csak limitált szériában Nagy-Britanniában Henry Ford T-modelljének újdonsága az volt, hogy nagyipari módszerekkel készült és minden társánál olcsóbb volt, így a T volt az első olyan kocsi, amelyet hétköznapi emberek is megengedhettek maguknak Az interneten szavazó autórajongók valószínűleg egyéni kedvenceiket próbálják minél kedvezőbb helyezéshez juttatni. A szakmai zsűrinek viszont szigorú szabályoknak kell eleget tennie a járművek pontozásakor. Elsősorban a külső megjelenés, a történelmi háttér, valamint a kezelhetőségi, menetbiztonsági adatokat kell figyelembe venniük. 1997 februárjában, az első fordulóban a 716 autó közül több mint ötszáz kirostálódott, és csak pontosan kétszáz versenyezhetett tovább. Öt hónap elteltével ismét száz modell szóródott ki, így megalakult a top 100-as mezőny. Aver-A Citroen akkor is nyer, ha nem a DS-t választják az évszázad autójává. A francia cég ugyanis három modellel is képviselte magát a 18-as döntőben. A DS-nek nemcsak vonalai voltak futurisztikusak, hanem műszaki megoldásai is: ebben a modellben debütált a hidropneumatikus rugózás A Volkswagen Bogár mindmáig a világ legnagyobb darabszámban gyártott autója, mi több, ezt a járművet készítették a legtovább is. A Bogár a második világháborús Harmadik Birodalom népautó-álma volt. Hátsókerék-meghajtással, léghűtéses motorral készült és megszámlálhatatlanul sok díjat nyert A Porsche 911-es alighanem a közönségszavazatok alapján jutott be döntőbe - legalábbis nem hozott semmilyen különös technikai újítást. Léghűtéses farmotorja a hátsó kerekeket hajtja. Ugyanakkor a Chevrolet Corvette mellett minden bizonnyal a 911-es a legismertebb sportkocsi sény főszereplőit, illetve a mezőny ritkulását a nagyközönség folyamatosan nyomon követhette. A kétszázas kört az Amsterdam Motor Show-n, a százast pedig Frankfurtban csodálhatta meg a rajongók népes tábora. Az elődöntőbe legvégül csak 26 autó került be, s végül ezek közül került ki a hét végén az az öt, amely a végső döntőbe is bejutott. A nagyszabású show-műsorral kísért döntőt Las Vegasban, a „szerencse városában” rendezik meg. Híres humoristák, zenészek, színészek, politikusok emelik majd az est fényét. A bírák csak a legutolsó pillanatokban, a számos szórakoztató műsor után hirdetik ki, melyik modell nyeri el az évszázad autója címet. Rali-vb: ideiglenes rajtlista 1. Tommi Makinen (finn, Mitsubishi) 2. Freddy Loix (belga, Mitsubishi) 3. Richard Bums (brit, Subaru) 4. Juha Kankkunen (finn, Subaru) 5. Colin McRae (brit, Ford) 6. Carlos Sainz (spanyol, Ford) 7. Didier Auriol (francia, Seat) 8. Toni Gardemeister (finn, Seat) 9. Francois Delecour (francia, Peugeot) 10. Marcus Grönholm (finn, Peugeot) 11 . Armin Schwarz (német, Skoda) 12. Luis Climent (spanyol, Skoda) 13. Kenneth Eriksson (svéd, Hyunday) 14. Alistair McRae (brit, Hyunday). f Rendszertelen kedvezmények A legtöbb cég az újságíróknak ad árengedményt Autómárkánként változik, hogy kik vásárolhatnak a többi vevőnél olcsóbban gépkocsit. A legtöbb cég az újságíróknak ad kedvezményt, ám nem ritka az ügyvédeknek, taxisoknak, közalkalmazottaknak nyújtott néhány százalékos árcsökkentés sem. A kedvezmény mértéke is változó: nemcsak foglalkozási körönként, hanem még a kiválasztott típusoktól is függ, mekkora „diszkonttal” vihetők haza a kocsik. A tapasztalt autóvásárlók tisztában vannak azzal is, hogy a kereskedők saját árrésük terhére is nyújthatnak kedvezményt vagy ajándékokkal igyekeznek vonzóbbá tenni ajánlatukat, így nemegyszer hosszas alkudozás után kerül sor az üzletkötésre. NÉPSZAVA-összeállítás A legtöbb kedvezményt - ismereteink szerint - a Renault nyújtja. A francia cég hazai importőre előnyben részesíti a közalkalmazottakat, az újságírókat, a jogászokat, az orvosokat és a taxisokat. Sőt, az általuk fontosnak ítélt személyiségek is részesülhetnek - ha úgy tetszik: alanyi jogon - az egyes foglalkozási köröknek nyújtott 6,5-8 százalék közötti kedvezményekből - tudtuk meg Kismartoni Pétertől, a Renault Hungária marketing- és PR-igazgatójától. Az autósújságírók és az orvosok élveznek hatszázalékos árelőnyt a Citroennél, a diplomatáknak pedig 8 százalék jár. Általános ügyvédi kedvezményük nincs, de mint Vértesi Annától, a Citroen Hungária illetékesétől megtudtuk, a márkakereskedők saját nyereségük rovására adhatnak kedvezményt a fent említetteken kívül bárkinek. A hazai piac legnagyobb szereplője, a Magyar Suzuki Rt. Tihanyi Tamás marketing- és PR-igazgató szerint közalkalmazottaknak, újságíróknak és taxisoknak ad - változó mértékű, 8-10 százalék körüli - kedvezményt. A Ford fontossági listáján már az ügyvédek is megtalálhatók - szintén a taxisok, orvosok, újságírók és az önkormányzatok munkatársai mellett. Ezzel szemben a Volkswagen-csoporthoz tartozó márkákat tömörítő Porsche Hungaria-csoport csak az újságíróknak ad kedvezményt. Ennek mértéke autónként változik. Ezenfelül a cég jelentős karitatív tevékenységet is folytat, igyekszik a rászorulóknak kedvezni. Vérten Sándor, a cég szóvivője elmondta: nemrégiben adtak át a Máltai Szeretetszolgálatnak három Skodát, amelyek árából összesen ötmillió forintot vállaltak magukra. A cég ugyan ismert arról, hogy befutott, népszerű személyiségeknek gyakran ad autót de Vérten Sándor szerint ez szponzorációnak minősül, külön VIP-listájuk nincs. Az Opel üzletpolitikája az, hogy nem egyes foglalkozási körök képviselőinek, hanem azok szervezeteinek ad kedvezményt, így például megállapodásuk van a Magyar Orvosi Kamarával, ezért a doktorok kaphatnak - szigorúan titkos mértékű - kedvezményt - tudtuk meg Dános Andrástól, az Opel Magyarország PR-igazgatójától. A Mitsubishinál újságírók, orvosok és ügyvédek juthatnak olcsóbban gépkocsihoz. A kedvezmény mértéke nem egységes, minden esetben egyedi elbírálás alapján döntenek. Általában 3-5 százalékkal csökkenhetnek az árak, de a kedvezmény mértéke függ a modellektől is - mondta Asztalos Zoltán, a Mitsubishi PR-vezetője. Az orvosok azért vásárolhatnak alacsonyabb áron, mert emberekkel foglalkoznak, így velünk is - tette hozzá A legritkábban ügyvédek részesülhetnek engedményben , elsősorban a céggel kapcsolatban álló jogászok munkáját jutalmazzák ily módon. A Toyota semmilyen foglalkozást nem részesít előnyben, nincsenek kiemelt ügyfelei, akik olcsóbban vásárolhatnának személykocsit vagy teherautót - tudtuk meg Draskóczi Gábor logisztikai csoportvezetőtől. Az átlagosnál olcsóbban mindenki kizárólag az akciók során vásárolhat járművet, ám némi kedvezményt kapnak a törzsvásárlók, akik már korábban is a Toyota mellett döntöttek. Semmilyen kedvezmény sem vonatkozik az akciós járművekre. Ezeket ugyanis a cégek már eleve a haszonkulcs terhére csökkentett árral adják el. Ugyanakkor az egyes márkakereskedők még saját hasznuk terhére lemondhatnak néhány százalékról, de az eltérés mértéke csak viszonylag csekély lehet, ezt ugyaanis szigorú szerződések szabályozzák. A dealerek azonban további ajándékokat is adhatnak az autóhoz - például télen slágercikk a hógumi és a hólánc, máskor a rádiós magnó vagy a tetőcsomagtartó. A tapasztalt autóvásárlók tisztában vannak ezzel, s nemegyszer hosszas alkudozás után kerül sor az üzletkötésre. NÉPSZAVA Subaru-gyár hazánkban? A Fuji Heavy Industries bejelentette, hogy esetleg autókat gyárt a General Motors egyik gyárában Európában, és azokat a GM márkakereskedésein keresztül értékesíti. Az elképzelés annak a tervnek a része, amelynek keretében kétharmaddal akarja növelni eladásait a régióban. A Fuji Heavy Subaru autógyára esetleg Legacy szedánokat, Impreza sportkocsikat vagy Forester sportszabadidő autókat gyárt majd az amerikai General Motors európai gyárában - közölte a Fuji Heavy szóvivője. Mint mondta, még korai lenne nyilatkozni akár a modellekről, akár a gyártási helyszínről. Jelenleg a Fuji Heavy az Európában, a világ második legnagyobb piacán eladott csaknem összes autóját Japánból szállítja. Helyi gyártás hiányában a Fuji Heavynek nehéz lenne elérni célját, évi 100 ezer gépjármű európai eladását a mostani 60 ezer helyett. Nemrég a General Motors bejelentette, hogy 1,4 milliárd dollárért 20 százalékos részesedést szerez a Fuji Heavyben. A megállapodás szerint a GM, a világ első számú autógyártója nagyobb szerephez jut Ázsiában, míg a Fuji Heavy Észak-Amerikában és Európában. A Fuji szóvivője azonban nem erősítette meg a Nihon Keizai Simbun szerdai hírét, amely szerint a Fuji Heavy a GM leányvállalata, az Adam Opel AG valamelyik telephelyén vagy a Suzuki magyarországi üzemében kezdené az új európai gyártást 2004-ben. - Még semmi sincs eldöntve - mondta a szóvivő, hozzáfűzve: a Fuji még nem kezdett tárgyalást a terv részleteiről a GM-mel. TECHNIKAI ÚJDONSÁGOK A közlekedés intelligens biztonsági forradalma Az autózás „intelligens biztonsági forradalmon” megy át mostanában. Míg az elmúlt évtizedben az autógyárak a környezetvédelemre, a „tiszta” motorok kifejlesztésére helyezték a hangsúlyt, mostanra a biztonság és az intelligencia került előtérbe. Az új anyagok, a miniatürizálás, no meg a fejlesztési költségek ésszerű felhasználása mind-mind lehetővé teszik, hogy az informatika egyre jobban uralja a gépkocsikat. A cél egyébként nem pusztán a biztonság növelése, hanem egyáltalán a közlekedés lehetőségének biztosítása, a fejlett országok úthálózata, mindenekelőtt a nagyvárosok környéke, már ma közel került a teljes telítődéshez. E kettős problémára próbálnak megoldást találni az autógyárak fejlesztőmérnökei az „intelligens kocsi” koncepciójának kidolgozásával. Mint a L’Express című francia hetilap írja, a gépjárműveknél hamarosan felbukkanhatnak majd a beépített radarok, a műholdas helymeghatározók és a kamerák. A beépített radar időben jelzi a kocsi előtt található akadályokat vagy a két, egymást követő autó közötti távolság gyors csökkenését, s szükség esetén lelassítja az autót. A GPS-műholdakkal működő helymeghatározás a kocsi navigálásában segíthet (már ma is léteznek azok a rendszerek, amelyek az autóba szerelt térképen jelzik, hogy hol is tart éppen a vezető), a kamerák pedig lehetővé teszik, hogy rossz látási körülmények (köd, eső, éjszaka) között is tiszta képet kapjon a sofőr. Sőt, akad már olyan „álomautó” is, amely magának a vezetőnek az állapotát is (például pupillájának mozgását) ellenőrzi, s így a beépített rendszerekkel azonnal felébreszti, ha az illető kezd elbóbiskolni... A fedélzeti elektronikus lest várható eladásai 2011-ig (millió db)* Európa Az Európai Unióbaru|jjj||| a,felmérések szeng||RK pi 100 milliárdá)B|wBBj :az uniós országok » ‘Európában, Észak-Amerikában és Japánban Németország Több német gyártó * . | j 1É 8MW es az Opel] fedélzeti navigációs*.* ■rendszert épít be ' sorozatban modelljeit» ?:i árfatomba^avigációs rindiger működi űrből sugárzott helymeghatározás (B) alapján autó komputere kijelöli a térképen az útirányt (C) ‘Az autó jeladója (A) alapján a műhold meghatározza a gépkocsi helyzetét Japán j # ' kr*A szigetországban manapság t® mint 1 millióan hálálják a fedélzeti inflmációs rendszer||pF (A japán sartók éten járnak ezek fejlesztésében) NÉPSZAVA-grafika: Égerházi L