Népszava, 1999. december (127. évfolyam, 280–305. sz.)

1999-12-21 / 297. szám

10 1999. DECEMBER 21KEDD AUTÓVILÁG KEREKHÍREK Fúzióra törekszik a Volkswagen A Volkswagen konszern három európai autógyártóval szeretne fúzióra, illetve együttműködésre lépni - kö­zölte a cég első embere. Ferdinand Piech a hamburgi Stem magazin legújabb számának adott interjújában - részletek nélkül - közölte: fúziók, vegyesvállalatok, együttműködési megállapodások és részvénycserék egyaránt szerepelnek terveik között. Ezeket önkéntes alapon, állandóan növekvő kölcsönös részvétellel kép­zeli el a VW. A magazin tudomása szerint a BMW ko­rábbi vezetője, Bernd Pischetsrieder lesz a Volkswa­gen új termelési vezetője. Pischetsriedernek, akit 1999 elején a BMW brit leányvállalatánál, a Rovernél fel­halmozódott milliárdos veszteségek miatt menesztet­tek, mindenekelőtt a hat nyugatnémet VW-üzem ter­melését kell hatékonyabbá és rugalmasabbá tennie, valamint az új VW-márkákat gondoznia. Új elnök a Magyar Gépjárműipari Szövetségnél Új elnököt választott a jövő évre keddi évzáró közgyű­lésén a 14 tagvállalatot tömörítő Magyar Gépjármű­­ipari Szövetség Jürgen D. Hoffmann, az Audi igazga­tója személyében. A közgyűlésen Albert Lidauer el­nök, az Opel vezérigazgatója beszámolt a szövetség munkájáról. Úgy értékelte, a Miniszterelnöki Hivatal­lal kötött megállapodás eredményes együttműködést tesz lehetővé. A szövetség javaslatokat, tett a kor­mányzatnak vámügyi, munkaügyi, illetve újrahaszno­sítási kérdésekben. A­­szövetség nemzetközi elismert­ségét jelzi, hogy felvették az Autógyártók Nemzetközi Szervezetébe (OICA). Az OICA 40 ország autóipari szövetségeinek szervezete. Gyors Rover-vizsgálatot sürget a brit kormány Gyors EU-vizsgálatot sürgetett pénteken a brit kor­mány abban az ügyben, hogy támogathatja-e 152 millió fonttal a Rover autógyár longbridge-i telephe­lyének megmentését. A Rover a BMW tulajdona. Az Európai Bizottság azt vizsgálja, hogy összefér-e a kormánysegély az európai versenyszabályokkal. A vizsgálat egyik célja világossá tenni azt, hogy ha a brit kormány nem támogatná Longbridge-et, akkor a BMW Magyarországra, vagyis az EU-n kívülre vinné a Nagy-Britanniába, Longbridge-be tervezett beru­házását. Europol-akció a tolvajok ellen Tizenegy országban, köztük Magyarországon össze­hangolt akciót hajtott végre a közelmúltban az Euró­pai Unión belüli rendőri együttműködés erősítésére hivatott szervezet, az Europol az autólopások elleni harc fokozása jegyében. A Victor fedőnevű akció egyik célja az volt, hogy segítse az importált és alkalmi vá­sárlásból eredő használt autókról készítendő nemzet­közi adatbank összeállítását. Összegyűjtötték és egye­sítették az ellopott autókra vonatkozó azonosítási adatokat is. A művelet keretében fokozott ellenőrzése­ket végeztek az egyik országból a másikba eladásra vitt használt autókon és papírjaikon. Az ellenőrzött autók 12,5 százaléka Magyarország esetében lopott­nak bizonyult. Lassuló nyugat-európai autóeladások A gazdasági fellendülés egyik megbízható mutatója, az új autók eladása 0,3 százalékkal emelkedett no­vemberben Nyugat-Európában tavaly novemberhez képest. Jobb volt az első 11 havi növekedés: 5,1 szá­zalékos a tavalyi első 11 hónaphoz képest. Novem­berben 1,116 millió, az első 11 hónapban 14 106 mil­lió új autót értékesítettek Nyugat-Európában - kö­zölte az európai autógyártók szövetsége. Az év végi lassulás annak tulajdonítható, hogy a vevők a 2000-es rendszámokat várják. Már csak öten maradtak Hamarosan kiderül, melyik az évszázad autója Két éve kezdődött el az a világverseny, melynek során az eddig gyártott ösz­­szes autó megmérettetik. A Car of the Century elnevezésű vetélkedőt nem­csak a szakemberek véleménye alakítja. A szervezők által létrehozott internetes címen (www.cotc.com) november végéig bárki leadhatta szavaza­tát. December 18-án kiderült, mely járművek kerültek be a végső döntőbe. Molnár Anna írása a NÉPSZAVÁNAK Citroen DS, Ford T, Mini, Porsche 9 vagy VW Bogár - eme­lt jármű kö­zül kerül majd ki december végén az a bizonyos egyetlen, amely az el­ső évszázad autója címet viselheti majd. A nemes vetélkedés 1997 elején, nemzetközi kezdeményezéssel in­dult útjára „Car of the Century”, azaz az évszázad autója címmel. A már két éve zajló megmérettetés idén december végén zárul, ekkor hirdetik ugyanis ki: melyik az a négykerekű, amelyik az évszázad autója büszke címet viselheti. A vetélkedő indulásakor több száz márka 1500 modellje nevezett be, ám közülük csak 716 felelt meg a bírák által kiírt szigorú szabá­lyoknak. A nemzetközi zsűri szak­értelme megkérdőjelezhetetlen, hi­szen mind az öt kontinens számos országából 135 autós szakember vesz részt az értékelésben. Az ő vé­leményük mellett a világhálón ér­kező szavazatok is nagymértékben befolyásolták a mezőny alakulását. A Mini hihetetlenül előremutató konstruk­ció volt a maga idejében. Az alaprajzokat állítólag egy gyufásdoboz hátuljára vázolta fel a tervező, Sir Alec Issigonis. A kiforrott típus elöl keresztben elhelyezett motorral készült, ami teljesen új megoldás volt. A konstrukció előnye, hogy így a motortér ro­vására növelni lehetett az utasteret. A Minit még ma is gyártják - igaz, már csak limitált szériában Nagy-Britanniában Henry Ford T-modelljének újdonsága az volt, hogy nagyipari módszerekkel készült és minden társánál olcsóbb volt, így a T volt az első olyan kocsi, amelyet hétköznapi em­berek is megengedhettek maguknak Az interneten szavazó autórajon­gók valószínűleg egyéni kedvencei­ket próbálják minél kedvezőbb he­lyezéshez juttatni. A szakmai zsűri­nek viszont szigorú szabályoknak kell eleget tennie a járművek pon­tozásakor. Elsősorban a külső meg­jelenés, a történelmi háttér, vala­mint a kezelhetőségi, menetbizton­sági adatokat kell figyelembe ven­niük. 1997 februárjában, az első fordulóban a 716 autó közül több mint ötszáz kirostálódott, és csak pontosan kétszáz versenyezhetett tovább. Öt hónap elteltével ismét száz modell szóródott ki, így meg­alakult a top 100-as mezőny. A­ver-A Citroen akkor is nyer, ha nem a DS-t vá­lasztják az évszázad autójává. A francia cég ugyanis három modellel is képviselte magát a 18-as döntőben. A DS-nek nemcsak vona­lai voltak futurisztikusak, hanem műszaki megoldásai is: ebben a modellben debütált a hidropneumatikus rugózás A Volkswagen Bogár mindmáig a világ leg­nagyobb darabszámban gyártott autója, mi több, ezt a járművet készítették a legtovább is. A Bogár a második világháborús Harma­dik Birodalom népautó-álma volt. Hátsóke­rék-meghajtással, léghűtéses motorral ké­szült és megszámlálhatatlanul sok díjat nyert A Porsche 911-es alighanem a közönségsza­vazatok alapján jutott be döntőbe - leg­alábbis nem hozott semmilyen különös tech­nikai újítást. Léghűtéses farmotorja a hátsó kerekeket hajtja. Ugyanakkor a Chevrolet Corvette mellett minden bizonnyal a 911-es a legismertebb sportkocsi sény főszereplőit, illetve a mezőny ritkulását a nagyközönség folya­matosan nyomon követhette. A kétszázas kört az Amsterdam Mo­tor Show-n, a százast pedig Frank­furtban csodálhatta meg a rajon­gók népes tábora. Az elődöntőbe legvégül csak 26 autó került be, s végül ezek közül került ki a hét vé­gén az az öt, amely a végső döntő­be is bejutott. A nagyszabású show-műsorral kísért döntőt Las Vegasban, a „sze­rencse városában” rendezik meg. Híres humoristák, zenészek, színé­szek, politikusok emelik majd az est fényét. A bírák csak a legutolsó pillanatokban, a számos szórakoz­tató műsor után hirdetik ki, melyik modell nyeri el az évszázad autója címet. Rali-vb: ideiglenes rajtlista 1. Tommi Makinen (finn, Mitsubishi) 2. Freddy Loix (bel­ga, Mitsubishi) 3. Richard Bums (brit, Subaru) 4. Juha Kankkunen (finn, Subaru) 5. Colin McRae (brit, Ford) 6. Carlos Sainz (spanyol, Ford) 7. Didier Auriol (francia, Seat) 8. Toni Gardemeister (finn, Seat) 9. Francois Delecour (francia, Peugeot) 10. Marcus Grönholm (finn, Peugeot) 11 . Armin Schwarz (német, Skoda) 12. Luis Climent (spanyol, Skoda) 13. Kenneth Eriksson (svéd, Hyunday) 14. Alistair McRae (brit, Hyunday). f Rendszertelen kedvezmények A legtöbb cég az újságíróknak ad árengedményt Autómárkánként változik, hogy kik vásá­rolhatnak a többi vevőnél olcsóbban gép­kocsit. A legtöbb cég az újságíróknak ad kedvezményt, ám nem ritka az ügyvédek­nek, taxisoknak, közalkalmazottaknak nyújtott néhány százalékos árcsökkentés sem. A kedvezmény mértéke is változó: nemcsak foglalkozási körönként, hanem még a kiválasztott típusoktól is függ, mek­kora „diszkonttal” vihetők haza a kocsik. A tapasztalt autóvásárlók tisztában vannak azzal is, hogy a kereskedők saját árrésük terhére is nyújthatnak kedvezményt vagy ajándékokkal igyekeznek vonzóbbá tenni ajánlatukat, így nemegyszer hosszas alku­dozás után kerül sor az üzletkötésre. NÉPSZAVA-összeállítás A legtöbb kedvezményt - ismereteink szerint - a Re­nault nyújtja. A francia cég hazai importőre előnyben részesíti a közalkalmazot­takat, az újságírókat, a jo­gászokat, az orvosokat és a taxisokat. Sőt, az általuk fontosnak ítélt személyisé­gek is részesülhetnek - ha úgy tetszik: alanyi jogon­­ - az egyes foglalkozási kö­röknek nyújtott 6,5-8 szá­zalék közötti kedvezmé­nyekből - tudtuk meg Kis­martoni Pétertől, a Renault Hungária marketing- és PR-igazgatójától. Az autósújságírók és az orvosok élveznek hatszá­zalékos árelőnyt a Citroen­nél, a diplomatáknak pe­dig 8 százalék jár. Általá­nos ügyvédi kedvezményük nincs, de mint Vértesi Annától, a Citroen Hun­gária illetékesétől meg­tudtuk, a márkakereske­dők saját nyereségük ro­vására adhatnak kedvez­ményt a fent említetteken kívül bárkinek. A hazai piac legnagyobb szereplője, a Magyar Suzu­ki Rt. Tihanyi Tamás mar­­­keting- és PR-igazgató szerint közalkalmazottak­nak, újságíróknak és taxi­soknak ad - változó mérté­kű, 8-10 százalék körüli - kedvezményt. A Ford fontossági listáján már az ügyvédek is megtalálhatók - szintén a taxisok, orvo­sok, újságírók és az önkor­mányzatok munkatársai mellett. Ezzel szemben a Volks­­wagen-csoporthoz tartozó márkákat tömörítő Por­sche Hungaria-csoport csak az újságíróknak ad kedvez­ményt. Ennek mértéke au­tónként változik. Ezenfelül a cég jelentős karitatív te­vékenységet is folytat, igyekszik a rászorulóknak kedvezni. Vérten Sándor, a cég szóvivője elmondta: nemrégiben adtak át a Máltai Szeretetszolgálat­nak három Skodát, ame­lyek árából összesen ötmil­lió forintot vállaltak ma­gukra. A cég ugyan ismert arról, hogy befutott, nép­szerű személyiségeknek gyakran ad autót de Vér­ten Sándor szerint ez szponzorációnak minősül, külön VIP-listájuk nincs. Az Opel üzletpolitikája az, hogy nem egyes foglal­kozási körök képviselői­nek, hanem azok szerve­zeteinek ad kedvezményt, így például megállapodá­suk van a Magyar Orvosi Kamarával, ezért a dokto­rok kaphatnak - szigorúan titkos mértékű - kedvez­ményt - tudtuk meg Dános Andrástól, az Opel Ma­gyarország PR-igazgató­jától.­ A Mitsubishinál újság­írók, orvosok és ügyvédek juthatnak olcsóbban gép­kocsihoz. A kedvezmény mértéke nem egységes, minden esetben egyedi el­bírálás alapján döntenek. Általában 3-5 százalékkal csökkenhetnek az árak, de a kedvezmény mértéke függ a modellektől is - mondta Asztalos Zoltán, a Mitsubishi PR-vezetője. Az orvosok azért vásárol­hatnak alacsonyabb áron, mert emberekkel foglal­koznak, így velünk is - tet­te hozzá A legritkábban ügyvédek részesülhetnek engedményben , elsősor­ban a céggel kapcsolatban álló jogászok munkáját ju­talmazzák ily módon. A Toyota semmilyen fog­lalkozást nem részesít előnyben, nincsenek ki­emelt ügyfelei, akik ol­csóbban vásárolhatnának személykocsit vagy teher­autót - tudtuk meg Dras­­kóczi Gábor logisztikai csoportvezetőtől. Az átla­gosnál olcsóbban mindenki kizárólag az akciók során vásárolhat járművet, ám némi kedvezményt kapnak a törzsvásárlók, akik már korábban is a Toyota mel­lett döntöttek. Semmilyen kedvezmény sem vonatkozik az akciós járművekre. Ezeket ugyanis a cégek már eleve a haszon­kulcs terhére csökkentett árral adják el. Ugyanakkor az egyes márkakereskedők még saját hasznuk terhére lemondhatnak néhány szá­zalékról, de az eltérés mér­téke csak viszonylag cse­kély lehet, ezt ugyaanis szi­gorú szerződések szabá­lyozzák. A dealerek azon­ban további ajándékokat is adhatnak az autóhoz - pél­dául télen slágercikk a hó­gumi és a hólánc, máskor a rádiós magnó vagy a tető­­csomagtartó. A tapasztalt autóvásárlók tisztában vannak ezzel, s nemegyszer hosszas alkudozás után ke­rül sor az üzletkötésre. NÉPSZAVA Subaru-gyár hazánkban? A Fuji Heavy Industries bejelentette, hogy esetleg autókat gyárt a General Motors egyik gyárában Eu­rópában, és azokat a GM márkakereskedésein ke­resztül értékesíti. Az elkép­zelés annak a tervnek a ré­sze, amelynek keretében kétharmaddal akarja nö­velni eladásait a régióban. A Fuji Heavy Subaru au­tógyára esetleg Legacy sze­­dánokat, Impreza sportko­csikat vagy Forester sport­szabadidő autókat gyárt majd az amerikai General Motors európai gyárában - közölte a Fuji Heavy szó­vivője. Mint mondta, még korai lenne nyilatkozni akár a modellekről, akár a gyártási helyszínről. Jelenleg a Fuji Heavy az Európában, a világ máso­dik legnagyobb piacán el­adott csaknem összes autó­ját Japánból szállítja. Helyi gyártás hiányában a Fuji Heavynek nehéz lenne el­érni célját, évi 100 ezer gépjármű európai eladását a mostani 60 ezer helyett. Nemrég a General Mo­tors bejelentette, hogy 1,4 milliárd dollárért 20 száza­lékos részesedést szerez a Fuji Heavyben. A megálla­podás szerint a GM, a világ első számú autógyártója nagyobb szerephez jut Ázsiában, míg a Fuji Heavy Észak-Amerikában és Eu­rópában. A Fuji szóvivője azonban nem erősítette meg a Nihon Keizai Simbun szerdai hí­rét, amely szerint a Fuji Heavy a GM leányvállala­ta, az Adam Opel AG vala­melyik telephelyén vagy a Suzuki magyarországi üze­mében kezdené az új euró­pai gyártást 2004-ben. - Még semmi sincs el­döntve - mondta a szóvivő, hozzáfűzve: a Fuji még nem kezdett tárgyalást a terv részleteiről a GM-mel. TECHNIKAI ÚJDONSÁGOK A közlekedés intelligens biztonsági forradalma Az autózás „intelligens biztonsági forra­dalmon” megy át mostanában. Míg az el­múlt évtizedben az autógyárak a környe­zetvédelemre, a „tiszta” motorok kifej­lesztésére helyezték a hangsúlyt, mostan­ra a biztonság és az intelligencia került előtérbe. Az új anyagok, a miniatürizálás, no meg a fejlesztési költségek ésszerű fel­­használása mind-mind lehetővé teszik, hogy az informatika egyre jobban uralja a gépkocsikat. A cél egyébként nem pusztán a biztonság növelése, hanem egyáltalán a közlekedés lehetőségének biztosítása, a fejlett országok úthálóza­ta, mindenekelőtt a nagyvárosok kör­nyéke, már ma közel került a teljes telí­tődéshez. E kettős problémára próbál­nak megoldást találni az autógyárak fej­lesztőmérnökei az „intelligens kocsi” koncepciójának kidolgozásával. Mint a L’Express című francia hetilap írja, a gépjárműveknél hamarosan felbuk­kanhatnak majd a beépített radarok, a műholdas helymeghatározók és a kame­rák. A beépített radar időben jelzi a kocsi előtt található akadályokat vagy a két, egymást követő autó közötti távolság gyors csökkenését, s szükség esetén lelas­sítja az autót. A GPS-műholdakkal műkö­dő helymeghatározás a kocsi navigálásá­ban segíthet (már ma is léteznek azok a rendszerek, amelyek az autóba szerelt tér­képen jelzik, hogy hol is tart éppen a veze­tő), a kamerák pedig lehetővé teszik, hogy rossz látási körülmények (köd, eső, éjsza­ka) között is tiszta képet kapjon a sofőr. Sőt, akad már olyan „álomautó” is, amely magának a vezetőnek az állapotát is (pél­dául pupillájának mozgását) ellenőrzi, s így a beépített rendszerekkel azonnal fel­ébreszti, ha az illető kezd elbóbiskolni... A fedélzeti elektronikus lest várható eladásai 2011-ig (millió db)* Európa Az Európai Unióbaru|jjj||| a,felmérések szeng||RK pi 100 milliárdá)B|wBBj :az uniós országok­ » ‘Európában, Észak-Amerikában és Japánban Németország Több német gyártó * . | j 1É 8MW es az Opel] fedélzeti navigációs*.­* ■rendszert épít be ' sorozatban modelljeit» ?:i árfatomba^av­igációs rindiger működi űrből sugárzott helymeg­határozás (B) alapján autó komputere kijelöli a térképen az útirányt (C) ‘Az autó jeladója (A) alapján a műhold meghatározza a gépkocsi helyzetét Japán j # ' kr*­A szigetországban manapság t® mint 1 millióan hálálják a fedélzeti inflm­ációs rendszer||pF (A japán sartók éten járnak ezek fejlesztésében) NÉPSZAVA-grafika: Égerházi L

Next