Népszava, 2000. március (128. évfolyam, 51–76. sz.)

2000-03-21 / 67. szám

NÉPSZAVA AUTÓVILÁG Új arcát mutatja az Opel A három évvel ezelőtt leállított gyártású Calibra utáni űrt hivatott betölteni az Opel legújabb sportkocsija, az Astra Coupé, amellyel a gyár az egyre jelentősebb sportkocsipiacon kívánja megerősíteni a hasonló jellegű Tigrát. Az új járművel az Opel nemcsak annak a követelménynek próbál megfelelni, hogy minden gyártó minden szegmensben kínáljon legalább egy típust a vevőknek, hanem üzen is a vásárlóknak. Az új modell formavilága ugyanis azt mutatja, hogy milyenek lesznek a jövő Opeljai. NÉPSZAVA-információ Markáns, kissé szögletes, egyér­telmű vonalak uralják az Astra Coupé formavilágát. Mostantól ez a kocsi mutatja, hogy milyen az Opel új arca, amelyet már az Astra is sejtetett. A tervezők szerint a szépség a részletekben rejlik, pél­dául a szép vonalú tetőívben vagy az ablakok vonalában. Az olasz Bertone-nál gyártott kocsi formái egyszerre sportosak és elegánsak, mondhatni: fiatalosak és konzer­vatívak. Nem véletlenül, hiszen a cég egyszerre két vásárlói körnek is szánja az autót: a fiatal, egye­dülálló férfiaknak és az idősebb, negyvenes-ötvenes korosztálynak. Ennek megfelelően a kocsi bel­­tere is könnyedén, a vásárló igé­nyeinek megfelelően alakítható ki sportosan vagy szolidan elegán­san, így például a műszerek alap­színe lehet fehér alumíniumkeret­tel vagy fekete krómozott gyűrű­ben. Az ülések is rendelhetők pél­dául szép bézs színű vagy bordó bőrből, illetve sportos hatású, két­színű szövet-bőr kombinációval. A középkonzol alapszíne is lehet bronz vagy alumíniumszürke. A beltér meglepően nagy, a ko­csiban kényelmesen utazhatnak még a hátsó ülésen helyet foglalók is. Szintén nagyon tágas, mintegy 460 literes a csomagtér is. A hajtásról egyelőre két motor gondoskodik. A kisebbik, a pör­­gős, könnyű vezethetőséget kínáló 1,8-as, 16 szelepes, 115 lóerős Ecotec-erőforrás, amely már a ko­rábbi Opel modellekből ismerős lehet. Új azonban a nagyobbik, tel­jesen alumíniumból készült 2,2-es gépezet, amely 147 lóerős teljesít­ményt és 203 Nm-es nyomatékot ad le, ez utóbbit 4000-es percen­kénti fordulatszámnál. A gyártó ugyancsak büszke arra, hogy az optimalizált égéstérek és a hen­gerfej minimálisra csökkentett súrlódásának köszönhetően a ko­csi fogyasztása alig 8,4 liter. A legizgalmasabb változat azon­ban csak ősszel mutatkozik be: eb­ben a Vectrákból már ismert kétli­teres erőforrás dohog majd­­ csak éppen egy turbófeltöltővel mint­egy 190 lóerősre „izmosítva”. Ez­zel a motorral a kocsi már valóban sportkocsihoz méltó teljesítmé­nyekre képes, például alig 7,2 má­sodperc alatt gyorsul fel százas tempóra, végsebessége pedig 240 km/h. Az autót ellátták valamennyi elektronikus mütyürrel, amire csak igényt tarthatnak a sportkocsik technokrata vevői, így például alapfelszerelés az ABS és a kipör­gésgátló, valamennyi modellhez rendelhető az EPS elektromos me­netstabilizáló berendezéssel. A ko­csi az Astrákból már ismert DSA (Dynamic Safety) futóművön gör­dül, ezt a sportosság érdekében to­vábbfej­l­esztették. Jelentősen növekedett tavaly a sportkupék eladása Európában: mintegy 360 ezer ilyen kocsi kelt el, szemben például az 1995-ös 270 ezerrel. Ez azt mutatja, hogy a sza­badidőkocsik előretörése kedvez a sportkocsiknak is, egyes becslések szerint például ez a piac öt éven be­lül kétszeresére, növekedhet. A leg­több sportkocsi Németországban kel el: ott összesen 95 ezer ilyen kategóriájú kocsit állítanak forga­lomba, míg Nagy-Britanniában „csak” 73 ezret. Egy autó mindenkinek, az Opel Astra Coupé elegáns és sportos kivitelben is megrendelhető. A fehér alapú műszerek a sportos változatban vannak Még fut a Fiatért a DaimlerChrysler A német-amerikai cégnél azt remélik, hogy az olaszok velük és nem a GM-mel társulnak Bár a tőzsde erőteljesen „bünteti” a Fiatot a General Motorsszal kötött szövetsége miatt, Massimo D’Alema olasz miniszter­­elnök az olasz parlamentben nagy jelentő­ségű stratégiai paktumnak nevezte a két óriás megállapodását, amely szavai szerint elősegíti a gazdasági növekedést Itáliában. NÉPSZAVA-MTI-információ A két autógyártó részvénycserés összefogásá­ról a múlt héten döntött a Fiat vezetése, ennek értelmében a GM 20 százalékos tulajdonrészt szerez partnerében, s cserében 5,1 százalékos részesedést enged át saját törzsrészvényeiből a torinói cégnek (2,4 milliárd dollár értékben). A megállapodás nem irányozza elő a Fiat tulajdo­ni hányadának növelését a GM-ben, de ez utóbbinak lesz lehetősége ezt megtenni saját részesedését illetően: a Fiatnak joga lesz dönte­ni arról, hogy 3,5-9 éven belül eladja-e a fenn­maradó 80 százalékot is a partnernek. A Ferra­rim és a Maseratira azonban nem terjed ki a most kötött házasság érvénye. A két óriáscég több vegyesvállalatot is létrehoz motorok és al­katrészek gyártására. Fiat és a GM kereskedel­mi téren vetélytársa marad egymásnak. A megállapodás nem helyez kilátásba alaptő­ke-emelést, és nem terveznek vételi ajánlatokat sem közzétenni mások számára. A frigy lénye­ge - mint Rómában hangoztatják - nem pénz­ügyi, hanem ipari jellegű. Az olasz kormány elnöke is ez utóbbi vonatko­zásra helyezte a hangsúlyt. Elmondta: a kabinet a jövőben különleges figyelmet szentel a megálla­podás lehetséges következményeinek. Elsősor­ban a termelési kapacitásnak és a foglalkoztatás szintjének a fennmaradására lesz tekintettel, arra, hogy mindez jótékony hatással legyen a tudomá­nyos és technológiai kutatások sorsára. A kormánynak tudomása volt arról, hogy foly­tak a tárgyalások a két cég között, de nem avat­kozott be az ügyletbe, hiszen a Fiatra tartozott, hogy milyen párt választ magának - mondta Massimo D’Alema, aki szerint a megállapodás az autópiac globalizációjának folyamatába il­leszkedik, de az nem csorbítja az olasz gépko­csiipar jelenleg is élvezett önállóságát. Ugyanakkor a DaimlerChrysler továbbra sem tett le a Fiat megszerzéséről. Stuttgartban úgy vélekednek, hogy a GM ugyan 20 százalé­kos részesedést kíván szerezni az olasz kon­szernben, ám „ettől még vissza lehet lépni”. Az idő ugyanakkor sürget, hiszen a felek mielőbb nyélbe akarják ütni a múlt héten bejelentett ügyletet. Annak okát, hogy a DaimlerChrysler mind­eddig nem rúgott labdába Torinóban, a lap ab­ban látja, hogy a német-amerikai konszern több vasat tart a tűzben. A Peugeot-Citroënnel és a Nissan-Diesellel folyó tárgyalások mellett célegyenesbe jutott és döntés előtt áll a Mitsu­bishivel kezdett egyezkedés. Bennfentes véle­mény szerint az ügylet már csak attól függ, haj­­landó-e a DaimlerChrysler átvenni a japánok által felhalmozott 30 milliárd márkás adóssá­got. Ha igen, úgy semmi sem állhat az útjába egy három földrészre kiterjedő megafúziónak. K­EREKHÍREK Elektronikai óriáscél alakul A Siemens és a Mannesmann ipari konszernek összevonják autóvilla­mossági részlegeiket és ezzel ebben az ágazatban a világ legnagyobb vállalkozását hozzák létre. Az 50 ezer főt foglalkoztató Atecs Siemens Automotive AG vállalatban a két fél egyaránt 50 százalékkal részesedik -jelentette be a Siemens és az Atecs Mannesmann Münchenben és Düs­seldorfban. Az új vállalat induláskor évi hétmilliárd euró árbevételt irá­nyoz elő és az autónavigációs rendszerek, blokkolásgátló rendszerek (ABS), légzsákszabályozók és hátragurulás-gátló rendszerek világvi­szonylatban vezető gyártója lesz. A vállalkozás öt év alatt 15 milliárd euróra akarja felfuttatni az eladásokat. A tevékenység kibővítésével, a közös kutató és fejlesztő munkával, a beszerzés, a gyártás és értékesítés területén történő megtakarításokkal középtávon évi 400 millió eurós költségcsökkentést remél az új vállalat. Az Atecs Siemens Automotive júliusban kezdi meg tevékenységét, amihez még a két vállalat felügye­lőtanácsának és a kartellhatóságnak a jóváhagyása szükséges. 2000. MÁRCIUS 21., KEDD 11 Dinamikus olasz családi antf A Fiat-csoport nemrégiben mutatta be új középkategóriás modelljét, az Alfa 156 Sportwagont. A sportkombi a családias funkcionalitás mellett igazán dinamikus, fiatalos vonalvezetéssel mutatkozik be. Az Alfa-ha­gyományokat megtartva a modell menetteljesítményei és stabilitása is valóban „olaszosnak” tekinthetők. (A kocsit a következő Autóvilágban, lapunk március 28-i számában mutatjuk be részletesen.) Jelenős nyereség a Skodánál _________ A Volkswagen-konszernhez tartozó cseh autógyár, a Skoda Automobile- Va AS adózás utáni nyeresége tavaly 17,8 százalékkal nőtt 1998-hoz ké­pest, 2,637 milliárd cseh koronára (75,1 millió euró); ez a cég fennállá­sa óta a legjobb teljesítmény. A Skoda forgalma 4,5 százalékkal 110,409 koronára nőtt. Tavaly világszerte összesen 385 330 járművet adott el a cseh cég, hat százalékkal többet, mint 1998-ban. Az eladott járművek 80,3 százalékát külföldön értékesítették. A Skoda a cseh összexport 9,6 százalékát adta. Az idén az eladásokat további 14 százalékkal akarják növelni. Ford-visszahívás______________________ A Ford Hungária Kft. visszahívja valamennyi, 1999-2000-es modellév­­ben gyártott 1,8 vagy 2,0 literes Zetec benzinmotorral felszerelt Ford Fo­cus gépjárművét az olajbetöltő sapka cseréje, illetve a motortérben vég­rehajtandó más ellenőrzések miatt. Visszarendelik azt az 1013 darab, 1999-2000-es modellévben gyártott 1,6 Zetec­ SE benzinmotorral felsze­relt Ford Focust is a motorvezérlő elektronikus modul újraprogramozása érdekében. Néhány 1,8, illetve 2,0 literes Zetec motornál meglazulhat az olajbetöltő sapka, emiatt bizonyos mennyiségű olaj juthat a motortérbe. Az Autóvilágot szerkeszti: Lenért Attila 0% KAMAT RÉSZLETEZZÜK? Március 17-től kamatmentes részletre* is vásárolhat CITROEN JUMPER-t, JUMPY-t, BERLINGO-t vagy Cl 5-öt. Bármelyiket is választja, egy megbízható, takarékos, erős, praktikus és kényelmes haszongépjárműhöz jut, amely kamatostul behozza (kamatmentes) árát. A kezdőrészlettől és futamidőtől függően Az ön Citroen-márkakereskedője Citroen Sipos 2030 Érd, Iparos u. 34. Tel.: (23) 372-187 (23) 373-122 e-mail: siposkft@alarmix.net 0 CITROEN

Next