Népszava, 2000. március (128. évfolyam, 51–76. sz.)
2000-03-21 / 67. szám
NÉPSZAVA AUTÓVILÁG Új arcát mutatja az Opel A három évvel ezelőtt leállított gyártású Calibra utáni űrt hivatott betölteni az Opel legújabb sportkocsija, az Astra Coupé, amellyel a gyár az egyre jelentősebb sportkocsipiacon kívánja megerősíteni a hasonló jellegű Tigrát. Az új járművel az Opel nemcsak annak a követelménynek próbál megfelelni, hogy minden gyártó minden szegmensben kínáljon legalább egy típust a vevőknek, hanem üzen is a vásárlóknak. Az új modell formavilága ugyanis azt mutatja, hogy milyenek lesznek a jövő Opeljai. NÉPSZAVA-információ Markáns, kissé szögletes, egyértelmű vonalak uralják az Astra Coupé formavilágát. Mostantól ez a kocsi mutatja, hogy milyen az Opel új arca, amelyet már az Astra is sejtetett. A tervezők szerint a szépség a részletekben rejlik, például a szép vonalú tetőívben vagy az ablakok vonalában. Az olasz Bertone-nál gyártott kocsi formái egyszerre sportosak és elegánsak, mondhatni: fiatalosak és konzervatívak. Nem véletlenül, hiszen a cég egyszerre két vásárlói körnek is szánja az autót: a fiatal, egyedülálló férfiaknak és az idősebb, negyvenes-ötvenes korosztálynak. Ennek megfelelően a kocsi beltere is könnyedén, a vásárló igényeinek megfelelően alakítható ki sportosan vagy szolidan elegánsan, így például a műszerek alapszíne lehet fehér alumíniumkerettel vagy fekete krómozott gyűrűben. Az ülések is rendelhetők például szép bézs színű vagy bordó bőrből, illetve sportos hatású, kétszínű szövet-bőr kombinációval. A középkonzol alapszíne is lehet bronz vagy alumíniumszürke. A beltér meglepően nagy, a kocsiban kényelmesen utazhatnak még a hátsó ülésen helyet foglalók is. Szintén nagyon tágas, mintegy 460 literes a csomagtér is. A hajtásról egyelőre két motor gondoskodik. A kisebbik, a pörgős, könnyű vezethetőséget kínáló 1,8-as, 16 szelepes, 115 lóerős Ecotec-erőforrás, amely már a korábbi Opel modellekből ismerős lehet. Új azonban a nagyobbik, teljesen alumíniumból készült 2,2-es gépezet, amely 147 lóerős teljesítményt és 203 Nm-es nyomatékot ad le, ez utóbbit 4000-es percenkénti fordulatszámnál. A gyártó ugyancsak büszke arra, hogy az optimalizált égéstérek és a hengerfej minimálisra csökkentett súrlódásának köszönhetően a kocsi fogyasztása alig 8,4 liter. A legizgalmasabb változat azonban csak ősszel mutatkozik be: ebben a Vectrákból már ismert kétliteres erőforrás dohog majd csak éppen egy turbófeltöltővel mintegy 190 lóerősre „izmosítva”. Ezzel a motorral a kocsi már valóban sportkocsihoz méltó teljesítményekre képes, például alig 7,2 másodperc alatt gyorsul fel százas tempóra, végsebessége pedig 240 km/h. Az autót ellátták valamennyi elektronikus mütyürrel, amire csak igényt tarthatnak a sportkocsik technokrata vevői, így például alapfelszerelés az ABS és a kipörgésgátló, valamennyi modellhez rendelhető az EPS elektromos menetstabilizáló berendezéssel. A kocsi az Astrákból már ismert DSA (Dynamic Safety) futóművön gördül, ezt a sportosság érdekében továbbfejlesztették. Jelentősen növekedett tavaly a sportkupék eladása Európában: mintegy 360 ezer ilyen kocsi kelt el, szemben például az 1995-ös 270 ezerrel. Ez azt mutatja, hogy a szabadidőkocsik előretörése kedvez a sportkocsiknak is, egyes becslések szerint például ez a piac öt éven belül kétszeresére, növekedhet. A legtöbb sportkocsi Németországban kel el: ott összesen 95 ezer ilyen kategóriájú kocsit állítanak forgalomba, míg Nagy-Britanniában „csak” 73 ezret. Egy autó mindenkinek, az Opel Astra Coupé elegáns és sportos kivitelben is megrendelhető. A fehér alapú műszerek a sportos változatban vannak Még fut a Fiatért a DaimlerChrysler A német-amerikai cégnél azt remélik, hogy az olaszok velük és nem a GM-mel társulnak Bár a tőzsde erőteljesen „bünteti” a Fiatot a General Motorsszal kötött szövetsége miatt, Massimo D’Alema olasz miniszterelnök az olasz parlamentben nagy jelentőségű stratégiai paktumnak nevezte a két óriás megállapodását, amely szavai szerint elősegíti a gazdasági növekedést Itáliában. NÉPSZAVA-MTI-információ A két autógyártó részvénycserés összefogásáról a múlt héten döntött a Fiat vezetése, ennek értelmében a GM 20 százalékos tulajdonrészt szerez partnerében, s cserében 5,1 százalékos részesedést enged át saját törzsrészvényeiből a torinói cégnek (2,4 milliárd dollár értékben). A megállapodás nem irányozza elő a Fiat tulajdoni hányadának növelését a GM-ben, de ez utóbbinak lesz lehetősége ezt megtenni saját részesedését illetően: a Fiatnak joga lesz dönteni arról, hogy 3,5-9 éven belül eladja-e a fennmaradó 80 százalékot is a partnernek. A Ferrarim és a Maseratira azonban nem terjed ki a most kötött házasság érvénye. A két óriáscég több vegyesvállalatot is létrehoz motorok és alkatrészek gyártására. Fiat és a GM kereskedelmi téren vetélytársa marad egymásnak. A megállapodás nem helyez kilátásba alaptőke-emelést, és nem terveznek vételi ajánlatokat sem közzétenni mások számára. A frigy lényege - mint Rómában hangoztatják - nem pénzügyi, hanem ipari jellegű. Az olasz kormány elnöke is ez utóbbi vonatkozásra helyezte a hangsúlyt. Elmondta: a kabinet a jövőben különleges figyelmet szentel a megállapodás lehetséges következményeinek. Elsősorban a termelési kapacitásnak és a foglalkoztatás szintjének a fennmaradására lesz tekintettel, arra, hogy mindez jótékony hatással legyen a tudományos és technológiai kutatások sorsára. A kormánynak tudomása volt arról, hogy folytak a tárgyalások a két cég között, de nem avatkozott be az ügyletbe, hiszen a Fiatra tartozott, hogy milyen párt választ magának - mondta Massimo D’Alema, aki szerint a megállapodás az autópiac globalizációjának folyamatába illeszkedik, de az nem csorbítja az olasz gépkocsiipar jelenleg is élvezett önállóságát. Ugyanakkor a DaimlerChrysler továbbra sem tett le a Fiat megszerzéséről. Stuttgartban úgy vélekednek, hogy a GM ugyan 20 százalékos részesedést kíván szerezni az olasz konszernben, ám „ettől még vissza lehet lépni”. Az idő ugyanakkor sürget, hiszen a felek mielőbb nyélbe akarják ütni a múlt héten bejelentett ügyletet. Annak okát, hogy a DaimlerChrysler mindeddig nem rúgott labdába Torinóban, a lap abban látja, hogy a német-amerikai konszern több vasat tart a tűzben. A Peugeot-Citroënnel és a Nissan-Diesellel folyó tárgyalások mellett célegyenesbe jutott és döntés előtt áll a Mitsubishivel kezdett egyezkedés. Bennfentes vélemény szerint az ügylet már csak attól függ, hajlandó-e a DaimlerChrysler átvenni a japánok által felhalmozott 30 milliárd márkás adósságot. Ha igen, úgy semmi sem állhat az útjába egy három földrészre kiterjedő megafúziónak. KEREKHÍREK Elektronikai óriáscél alakul A Siemens és a Mannesmann ipari konszernek összevonják autóvillamossági részlegeiket és ezzel ebben az ágazatban a világ legnagyobb vállalkozását hozzák létre. Az 50 ezer főt foglalkoztató Atecs Siemens Automotive AG vállalatban a két fél egyaránt 50 százalékkal részesedik -jelentette be a Siemens és az Atecs Mannesmann Münchenben és Düsseldorfban. Az új vállalat induláskor évi hétmilliárd euró árbevételt irányoz elő és az autónavigációs rendszerek, blokkolásgátló rendszerek (ABS), légzsákszabályozók és hátragurulás-gátló rendszerek világviszonylatban vezető gyártója lesz. A vállalkozás öt év alatt 15 milliárd euróra akarja felfuttatni az eladásokat. A tevékenység kibővítésével, a közös kutató és fejlesztő munkával, a beszerzés, a gyártás és értékesítés területén történő megtakarításokkal középtávon évi 400 millió eurós költségcsökkentést remél az új vállalat. Az Atecs Siemens Automotive júliusban kezdi meg tevékenységét, amihez még a két vállalat felügyelőtanácsának és a kartellhatóságnak a jóváhagyása szükséges. 2000. MÁRCIUS 21., KEDD 11 Dinamikus olasz családi antf A Fiat-csoport nemrégiben mutatta be új középkategóriás modelljét, az Alfa 156 Sportwagont. A sportkombi a családias funkcionalitás mellett igazán dinamikus, fiatalos vonalvezetéssel mutatkozik be. Az Alfa-hagyományokat megtartva a modell menetteljesítményei és stabilitása is valóban „olaszosnak” tekinthetők. (A kocsit a következő Autóvilágban, lapunk március 28-i számában mutatjuk be részletesen.) Jelenős nyereség a Skodánál _________ A Volkswagen-konszernhez tartozó cseh autógyár, a Skoda Automobile- Va AS adózás utáni nyeresége tavaly 17,8 százalékkal nőtt 1998-hoz képest, 2,637 milliárd cseh koronára (75,1 millió euró); ez a cég fennállása óta a legjobb teljesítmény. A Skoda forgalma 4,5 százalékkal 110,409 koronára nőtt. Tavaly világszerte összesen 385 330 járművet adott el a cseh cég, hat százalékkal többet, mint 1998-ban. Az eladott járművek 80,3 százalékát külföldön értékesítették. A Skoda a cseh összexport 9,6 százalékát adta. Az idén az eladásokat további 14 százalékkal akarják növelni. Ford-visszahívás______________________ A Ford Hungária Kft. visszahívja valamennyi, 1999-2000-es modellévben gyártott 1,8 vagy 2,0 literes Zetec benzinmotorral felszerelt Ford Focus gépjárművét az olajbetöltő sapka cseréje, illetve a motortérben végrehajtandó más ellenőrzések miatt. Visszarendelik azt az 1013 darab, 1999-2000-es modellévben gyártott 1,6 Zetec SE benzinmotorral felszerelt Ford Focust is a motorvezérlő elektronikus modul újraprogramozása érdekében. Néhány 1,8, illetve 2,0 literes Zetec motornál meglazulhat az olajbetöltő sapka, emiatt bizonyos mennyiségű olaj juthat a motortérbe. Az Autóvilágot szerkeszti: Lenért Attila 0% KAMAT RÉSZLETEZZÜK? Március 17-től kamatmentes részletre* is vásárolhat CITROEN JUMPER-t, JUMPY-t, BERLINGO-t vagy Cl 5-öt. Bármelyiket is választja, egy megbízható, takarékos, erős, praktikus és kényelmes haszongépjárműhöz jut, amely kamatostul behozza (kamatmentes) árát. A kezdőrészlettől és futamidőtől függően Az ön Citroen-márkakereskedője Citroen Sipos 2030 Érd, Iparos u. 34. Tel.: (23) 372-187 (23) 373-122 e-mail: siposkft@alarmix.net 0 CITROEN